Precis börjat se angel, kommentarer

Prata om Säsong 1

Inläggav Kuno » fre apr 02, 2004 2:45

Vet inte vad jag ska säga. Redan i absolut första Buffyavsnittet -- där Angel introduceras -- tänkte jag att det verkade vara en riktigt cool karaktär. Honom får de passa sig för att överexponera. Han lever på sin mystik. Jag menar, hur kul är det egentligen att se en deprimerad vampyrsnubbe med superskuldkänslor? Dessutom blir han mindre coolare/mystisk för varje liten ny detalj man får reda på kring honom.

Jaha. Från premiären av Buffy har vi nu alltså kommit så lå(n)gt att ängeln fått en egen serie. Och det är ju klart att man måste kolla. :)

Efter tre avsnitt vet jag fortfarande inte alls vad jag ska tycka. Än så länge har serien själv ingen aning om vart den är på väg. Förmodar att det tar hela första säsongen innan den hittar formen. Frågan är sedan om det blir en bra eller dålig form. Batman-vibbarna är onekligen oroande. Samtidigt dyker det helt plötsligt upp lite totalt smaklös och felplacerad Joss-humor (precis som det ska vara), och då blir man på glatt humör igen och håller tummarna.

Vi får se...
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav Off » fre apr 02, 2004 9:59

*tar på sig Angelskyddarmanteln*

Angels första säsong anses av många vara en av de sämre säsongerna inom Buffyverse. Jag anser själv att det är en skön säsong med väldigt många bra standalone-avsnitt. När du sedan kommer till 2-3-4 kommer serien utveckla sig åt ett håll som ALLA måste älska. Vad du än gör, missa inte den fantastiska fortsättningen ifall du inte tycker s01 är bra (men då har du fel ;) )
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » fre apr 02, 2004 11:39

Avsnitt 3 är ju rätt bra annars.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » fre apr 02, 2004 11:50

Eftersom den här diskussionen inte rör avsnittet City of utan mer allmänt om angel S1 får den en helt ny tråd istället. :)


Jag tycker att Angel S1 är stundtals nästan riktigt dålig. Vissa avsnitt är allt annat än vad buffy handlar om. Angel är standardhjälten som springer ut och räddar standalone damsels in distress utan något mål över huvud taget. De får lite visioner från TPTB för att kunna hitta folk att hjälpa utan att behöva motivera det i serien.

Det finns dock ett par riktigt bra avsnitt under S1 som man inte får missa, och såklart underbar utveckling av karaktärerna och deras förhållanden över hela säsongen.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » fre apr 02, 2004 15:00

Jag gillar S1. Doyle, Doyle, Doyle!!! Oops, var bara tvungen att få det ur mig. :) Me likes Doyle long time, eller nåt sånt. :D

Kuno, S1 är inte bra om man ser till arc och övergripande historier. Men det finns en hel del avsnitt som är oerhört bra. Men du kommer även att se det sämsta avsnittet i Buffyverse *någonsin* inom kort. Du kommer att veta vilket det är då du ser det.

Jag gillade inte Angel i BtVS. Jo, Angelus-arcen gillade jag och i BtVS S1 var han spännande. Men i S3... Nope. Men jag kan ärligt säga att under S2 av AtS så insåg jag att Angel vuxit *enormt* som karaktär och nu är han en av mina favoriter. Melodramatisk ibland, ja visst. Men intressant och oerhört välspelad. Vem hade trott det då David Boreanaz "skådespelade" i BtVS S1? I ett avsnitt av AtS S3 blev jag stum av beundran inför Boreanaz skådespel och Angels karaktärsutveckling. Stum. Helt sant. Hakan låg nere på mattan. Jag satt i soffan. Ja, du förstår. Seriöst. AtS är en suverän serie! AtS S1 är sämre än BtVS S2, AtS S2 är mycket sämre än BtVS S5 (men just "mycket" är jag nog ensam omatt tycka), AtS S3 är bättre än BtVS S6 och AtS S4 är mycket bättre än BtVS S7. Enligt mig alltså.

Angel är högkvalitativ underhållning. Drama, komedi, mörker, ljus i en blandning som liknar Buffys, men inte riktigt är det. Angel är en egen serie, men lyckligtvis är den nästan lika bra som sin moderserie.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Kuno » fre apr 02, 2004 16:00

På tal om Batman-vibbarna så verkar ju Joss vara inne på samma spår. Riktigt kul i ep2 när Angel tar fram ett rep och en hake från ingenstans (från läderlappsbältet kanske?) för att heroiskt befria sig själv och den där polisbruden. Givetvis misslyckas han....kapitalt. Antar att det är Joss sätt att säga att detta faktiskt inte ÄR Batman trots vissa likheter. :)
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav Noggster » lör apr 03, 2004 11:19

Doyle är sjukt cool, roligaste i Angel ju.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Willowtree » lör apr 03, 2004 18:26

Säsong 1 är skitbra, särskilt om man jämför med trista säs2 som är jätte tjatigt, men där går åsikterna isär verkar det som. Säsong 3 är bra igen, längre har jag inte sett än.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » sön apr 04, 2004 12:45

Jag gillar säsong 2. Darla Darla Darla.
Och en riktigt mörk Angel.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Noggster » sön apr 04, 2004 14:10

spoiler spoiler..
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » sön apr 04, 2004 15:48

Jag tycker den första minuten i Ep.1 av Angel är ngt av det coolaste ... haha när han vänder sig om där.. herregud! det har tjatats om innan, men det är RIKTIGT coolt!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » sön apr 04, 2004 16:28

Hehe ja.. Han är riktigt cool just då.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Kuno » lör apr 10, 2004 1:11

Så. Då har man ett avsnitt kvar av första säsongen. Inlägget innehåller spoilers för hela säsongen! Serien har onekligen ryckt upp sig under andra halvan av säsongen. Fortfarande trevande, men det känns att både skådespelarna och serien i sig börjar känna en viss trygghet. Fortfarande lite flytande men på rätt väg. Att sätta advokatfirman i rejält i fokus mot slutet var bra. Då hade man någon form av ryggrad att bygga på. Dessutom var avsnitten med Faith mycket, mycket bra! Faktiskt Buffy-klass.

Doyle var på tok för slätstruken. Bra att han försvann. Alla dessa visioner...ok, inte helt kul. Att Cordy fick hans gåva var illavarslande, men det verkar som man tonat ner detta nu. Att Wesley kom in var den stora räddningen. En karaktär med större djup än man tror. Även om humorn fanns där redan från början är det skönt att serien "slappnat" av lite och fått en skönare ton. Visst är det mycket mörker, men fler sköna roliga scener har letat sig in vilket serien vinner starkt på.

Ska bli spännande att se hur saker utvecklar sig under säsong 2.
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav gaspode » lör apr 10, 2004 2:10

Serien har onekligen ryckt upp sig under andra halvan av säsongen.

told you so. :)

Dessutom var avsnitten med Faith mycket, mycket bra! Faktiskt Buffy-klass.

Håller definitivt med, Faith-avsnitten är den stora behållningen i Angel S1, tillsammans med "I will remember you" och avslutningen.

Doyle var på tok för slätstruken. Bra att han försvann.

ojojoj, are you gonna get it now mister...
Jag älskade Doyle, men när AKS ser det här är det risk för gudomlig vrede. :p Jag håller med om att visionerna var en sådär bra idé ibland, men de tonade ner den delen så mycket att jag inte har stört mig på det iaf.
Att Wesley kom in var den stora räddningen. En karaktär med större djup än man tror.

You aint seen nuffin' yet...

Nog med de coola engelska uttrycken nu. :) Du har iaf väldigt mycket utveckling av serien att se fram emot... Inte så lite avis är man.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav malavel » lör apr 10, 2004 3:03

Kuno skrev:Doyle var på tok för slätstruken. Bra att han försvann.

Underbart att höra! Jag jublade när han dog.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » lör apr 10, 2004 13:44

SPOILERS HELA ANGEL S1

Kuno: You're on my list!! My evil list! Då jag kommer på hur man skickar evil death rays över internet ska du få smaka på den först! :D

Seriöst, Doyle är min favoritkaraktär i Buffyverse (förutom Spike). Rolig, charmig, intressant... Jag tycker att det känns ganska uppenbart att hans storyline inte fick utvecklas i den takt som det var tänkt. Och Wes... Fy f*n alltså! I slutet av S1 visar han potential, men innan dess snubblar han bara omkring och är så jobbig. Jag har aldrig blivit så besviken i hela mitt liv som när Doyle skrevs ut ur serien och Wes the boring fool kom och ersatte honom. Fast det är väl bara jag som tycker det... Hehe.

Men Faitharcen, som sagt. Faith har en bra arc i Buffy, men att missa slutet på den i Angel skulle vara för sorgligt. Det är i Angel hon blir riktigt intressant (hon var intressant i Buffy också, men Sanctuary är ju key för henne som karaktär).

malavel: Tro inte att jag glömde dig heller! Så snart jag grillat Kuno är det din tur!! Säga såna saker... :cry:
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav malavel » lör apr 10, 2004 14:08

Ooops. Byter genast till ett hemligt ip-nummer.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Kuno » lör apr 10, 2004 14:11

Grilla på bara. Glöm inte ketchupen. Mums! :P


Men det är onekligen intressant att man startar en serie med tre huvudkaraktärer och sedan nästan direkt dödar den ena av dem. Ser egentligen bara två anledningar till det. Antingen vill man klart och tydligt visa att allt kan hända i serien (ingen är trygg) eller också kände man att karaktären inte funkade alls. Även om jag vill tro det senare så handlar det nog här om det förra. 10 avnitt är definitivt inte tillräckligt lång tid för att utveckla en karaktär fullt ut. Doyle kunde utvecklats till något intressant, men så blev det inte.

Ska väl tilläggas att jag hatade Wes också när han dök upp i Buffy. Ingen kunde väl tro att han skulle stanna så länge i Joss universum. Men Wes har utvecklats långt och är säkert inte färdig än.
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav Teo » lör apr 10, 2004 14:12

Bra att ni använder spoiler tags.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Noggster » lör apr 10, 2004 14:14

om du läser lite uppåt teo så ser du att kuno skriver om hela season 1, och detta är en tråd om hur just Kuno har börjat titta på angel. Så spoilers är inget han ska behöva.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » lör apr 10, 2004 18:41

Kuno: Då Glenn Quinn dog av en överdos kan man tänka sig att det hade något med det att göra också. Jag har fått en heeel del skit redan för vad jag sagt om Doyle men jag håller fast med att han var en bra figur som kunde utvecklats till något men jag kan inte tänka mig Angel utan Wesley så jag är nöjd med vad som hände.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Kuno » lör apr 10, 2004 22:22

Off: Oj, det visste jag inte! Men kollar man på IMDb så dog han ju inte förrän december 2002. Men drogproblemen kanske blev stora innan dess?
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav noike » sön apr 11, 2004 3:19

Även jag gillade Doyle, men jag hade inte så mycket emot Wesley heller. (spoiler Angel S1)Kan i och för sig bero på att jag under säsong ett trodde att han skulle försvinna snabbt.

(spoiler Angel S4)"I'll take away your bucket." Dark Wes rules!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » sön apr 11, 2004 12:12

Kuno: Du är förlåten! (Se en av S4-trådarna.) :)

malavel: Du är inte förlåten ännu...

Angående att Doyle skrevs ut så tror jag att det är antingen det första av Kunos alternativ, men den *känsla* jag får, iom att Glenn Quinn aldrig kommenterat varför han skrevs ut ur serien (så vitt jag vet, rätta mig om jag har fel!), är att Quinn tyvärr hade alltför stora personliga problem för att få vara kvar i serien. I Hero känns Doyles historia stressad. *Allt* kommer fram i ett enda avsnitt och det är ju inte Whedon-stylee som vi vet. Men, som sagt, det är ju ingen som riktigt vet varför det blev så här...

SPOILER ANGEL *ALLA* SÄSONGER
Och naturligtvis kan inte jag heller tänka mig AtS utan Wesley *nu*!! Den mest fantastiska karaktärsutveckling som nånsin presterats i en tv-serie. Wes -- the man, the myth, the sexy mf! Tror jag lyckades sammanfatta allt där egentligen... :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav malavel » sön apr 11, 2004 12:45

AKS skrev:malavel: Du är inte förlåten ännu...

Ajdå. Går det att bikta sig eller nått? Kanske är dags att se om Angel och se om det ändrar min uppfattning.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » sön apr 11, 2004 14:39

Doyle var verkligen super charmig. Kanske lite svårt att ta sig till honom i början men när man väl börjar älska honom försvinner han. Och det är verkligen sorgligt vad som händer honom i verkligheten. Tycker nästan det borde finnas en hyllningstråd till Doyle.


Spoiler säsong 5
Som sagts i andra trådar underbart att Doyle får en liten revival i säsong fem.Nämns iallafall. Och när Cordy och Angel tittar på bandet. *snyft*

Håller med om Wes. Håller med dig AKS att det är den bästa karaktärsutveckligen nånsin. Hade jag varit tjej hade jag varit mer tänd på wes än på spike. Alyson vet vad hon gör.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav AKS » sön apr 11, 2004 23:49

malavel: Eller så skriver du nåt bra om nåt annat jag gillar. Kuno hyllade t ex BtVS S4 och det räcker för mig. Jag är inte så hård! :)

Matt: Du har helt rätt om Doyle (surprise! haha).

SPOILER ANGEL *ALLA* SÄSONGER
Ja, de där korta Doyle-ögonblicken man får efter att han dog är verkligen värda guld. T ex då Angel kallar Wes för Doyle i ett S1-avsnitt, eller den korta glimten i Birthday och som sagt i You're Welcome. Det är en så himla *fin* scen då Cordy ser på den filmen. Han kommer aldrig att glömmas bort liksom. Tycker också att det är fint att de tar med dessa klipp trots att Glenn Quinn också, precis som Doyle, är död. :cry:
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav malavel » sön apr 11, 2004 23:53

AKS: Buffy är jättebra! Räcker det?
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » mån apr 12, 2004 0:03

malavel: Ett lite... andefattigt försök. Men okej då, jag ska inte grilla dig medmin evil internet ray of death som jag just nu håller på att utveckla.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav malavel » mån apr 12, 2004 0:30

AKS: Tack! Då vågar jag sova i natt.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare