1x07 Angel

Här pratar vi mest om Säsong 1

Ditt betyg på "Angel", tack!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
2%
5
2
4%
6
0
Inga röster
7
6
11%
8
21
38%
9
12
22%
10
13
24%
 
Antal röster : 55

Inläggav caffeineaddict » tis jan 17, 2006 9:46

Ai skrev:
Zaxx skrev:Men detta avsnittet ÄR ju bra?... 9:a... jo kanske... ok då.. en 8:a då.. men det är faktiskt så bra.


(Spoiler t.o.m. ... slutet på S3):Ja, det cementerar ju en av huvudkonflikterna i serien. Det är ett viktigt avsnitt framförallt!

Vart det spoiler det där? Lämnar det som det är en stund och hoppas att nån vänlig moderator kan ta ett beslut innan nån oskyldig ser det...


Ehh uhh ehh ohh åhh...

I'm no good at making judgment calls at 8:45 in the morning!
Senast redigerad av caffeineaddict tis jan 17, 2006 16:25, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Ai » tis jan 17, 2006 9:57

caffeineaddict skrev:
Ai skrev:
Zaxx skrev:Men detta avsnittet ÄR ju bra?... 9:a... jo kanske... ok då.. en 8:a då.. men det är faktiskt så bra.


(Spoiler t.o.m. ... slutet på S3):Ja, det cementerar ju en av huvudkonflikterna i serien. Det är ett viktigt avsnitt framförallt!

Vart det spoiler det där? Lämnar det som det är en stund och hoppas att nån vänlig moderator kan ta ett beslut innan nån oskyldig ser det...


Ehh uhh ehh ohh åhh...

I'm no good at making judgment calls at 8:45 in the morning!


(Spoiler t.o.m. ... slutet på S3):Det kanske inte är sååååå mycket spoiler - det är ju ändå den centrala kärlekshistorian...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Bender » tis jan 17, 2006 12:39

Ai skrev:
caffeineaddict skrev:
Ai skrev:
Zaxx skrev:Men detta avsnittet ÄR ju bra?... 9:a... jo kanske... ok då.. en 8:a då.. men det är faktiskt så bra.


(Spoiler t.o.m. ... slutet på S3):Ja, det cementerar ju en av huvudkonflikterna i serien. Det är ett viktigt avsnitt framförallt!

Vart det spoiler det där? Lämnar det som det är en stund och hoppas att nån vänlig moderator kan ta ett beslut innan nån oskyldig ser det...


Ehh uhh ehh ohh åhh...

I'm no good at making judgment calls at 8:45 in the morning!


(Spoiler t.o.m. ... slutet på S3):Det kanske inte är sååååå mycket spoiler - det är ju ändå den centrala kärlekshistorian...


Det är sådana hintar som inte går att undvika att få reda på. Men nu har du stärkt det faktumet ännu mer.. :P

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Ai » tis jan 17, 2006 12:54

Bender skrev:
Ai skrev:
caffeineaddict skrev:
Ai skrev:
Zaxx skrev:Men detta avsnittet ÄR ju bra?... 9:a... jo kanske... ok då.. en 8:a då.. men det är faktiskt så bra.


(Spoiler t.o.m. ... slutet på S3):Ja, det cementerar ju en av huvudkonflikterna i serien. Det är ett viktigt avsnitt framförallt!

Vart det spoiler det där? Lämnar det som det är en stund och hoppas att nån vänlig moderator kan ta ett beslut innan nån oskyldig ser det...


Ehh uhh ehh ohh åhh...

I'm no good at making judgment calls at 8:45 in the morning!


(Spoiler t.o.m. ... slutet på S3):Det kanske inte är sååååå mycket spoiler - det är ju ändå den centrala kärlekshistorian...


Det är sådana hintar som inte går att undvika att få reda på. Men nu har du stärkt det faktumet ännu mer.. :P

Prutt också... skulle ha spoilermarkerat det...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav caffeineaddict » tis jan 17, 2006 16:23

Jag markerar. Bender har en poäng.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Isabella » sön mar 19, 2006 0:04

Detta är ett av mina favorit avsnitt. Man får se vem Angel egntligen är osv. en tia får den av mig :)
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav merl » tis maj 16, 2006 20:41

Det är något skumt med min säsong 1-omtitt. I går tyckte jag att The Pack var brilliant. Efter att ha sett Angel i går kväll är mitt bestående intryck att tja, det var väl okej???!! Vad har hänt?

Angel hör helt klart till de bättre avsnitten av första säsongen, det går inte att förneka. Jag har alltid sett det som en av mina mina favoriter i säsong 1, helt klart. Det är bara det att det nu inte känns så särskilt spännande med facit i hand. Angel är en vampyr, och vadå, han är god - det är svårt att bli överraskad, förvånad eller chockad. Hela "Oj, Angel är en vampyr"-temat kändes rätt så långtråkigt den här gången.

Nej, vad negativ jag låter. Jag kanske borde se om avsnittet igen och se om jag känner likadant då. Angel är trots allt ett riktigt bra avsnitt, lysande för att vara säsong 1.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav khoshkel » fre jul 07, 2006 22:13

En 10 bli de av mig
Angel var min favorit Episode i season 1 helt klart de bästa för mig....den var bara helt enkelt bra :rolleyes:
Användarvisningsbild
khoshkel
Demon Fodder
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 jul 2006
Ort: NoWhereVille

Inläggav medundersåte » ons jul 19, 2006 0:23

Ett mycket bra avsnitt, inte minst för att Buffy och Angel äntligen kysser varandra. Avslöjandet att Angel är en vampyr chockade mig säkert, tyvärr så kommer jag inte med säkerhet ihåg min reaktion eftersom det var så länge sedan jag såg avsnittet för första gången. Ingenting av det som hänt tidigare har pekat på att Angel skulle vara en vampyr vilket gör det hela till ett fint överraskningsmoment.
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav A bear » lör sep 16, 2006 11:46

"Angel" är ett bra avsnitt. Inte snack om saken. Det är långtifrån toppklass, men det är ett av få s1-avsnitt som inte behöver skämmas för sig även efter att serien kommer igång på allvar ett stycke in i s2. Twisten med Angel som vampyr är väl... tja, det har hintats (och DVD-introt spoilar den lite) men det funkar. Darla är äntligen lite av det man kan tänka sig att en 400 år gammal och väldigt högt uppsatt vampyr ska vara, och Angels konflikt med sig själv är - Boreanaz halvtaskiga skådespeleri till trots - riktigt väl invävd. The Three är riktigt fåniga, men vafan, det är ju ytterligare en Whedonklassiker vi får se för första gången: presentera ett oslagbart monster som vi tar hand om i en handvändning och så visar det sig att det verkliga monstret är mitt ibland oss. Och även om jag inte är någon stor Buffy/Angel-fan så är slutscenen riktigt fin.

Bästa replik: BUFFY: Cool! Crossbow! Huh. Check out these babies. Goodbye stakes, hellooo flying fatality.

Bästa popkulturreferens: Dåligt med såna. Buffy säger något om broder Tuck, det är väl så nära vi kommer.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Buffy bjuder omedvetet in Angel precis när de dyker in genom dörren. Det är ju en himla tur att hon gör det. Hade blivit lite pinsamt annars.

Hej Joss Whedon: Den dubbla fejken med The Three: först de tre tuffa grabbarna som flyr för livet när The Three kommer, och sen att de efter att ha presenterats som avsnittets monster raskt skrivs ut.

Awww: WILLOW: Just sitting here, watching our barren lives pass us by. Oh look. A cockroach.

Höh? Exakt vad är det i den där matpåsen Buffy ger till Angel? Ser ut som lösgodis. Och exakt hur förklarar Angel för Buffy att han måste stanna i hennes rum hela dagen? Och återigen - varför skriker Joyce om hon nu aldrig ser Darla som vampyr?

Wow, detta är en bra serie: Jo, faktiskt. Hela upplägget på avsnittet, vändningarna, sättet karaktärerna studsar mot varandra (Xander HATAR vampyrer, Willow bryr sig om Buffy, Angel tampas med sig själv och slits mellan Buffy och Darla), alltihop... serien börjar så smått hitta sin identitet. Och en viss spinoff kan anas lite grann redan här.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » lör sep 16, 2006 22:30

Med en Laphroaig och 70% choklad från Equador satte jag mig ner denna dagen före valet för att se vad Buffy och hennes långtandade vänner hade att erbjuda denna kväll. Tilltugget var väl valt.

Det var riktigt skönt att få ett avsnitt av den här karaktären som ett sorts avbräck, en paus, i kraftiga ögonbryn och morrande hånflin. Nu vet vi att det är det Buffy och hennes vänner gör, nu kan vi med lugn och ro ta oss lite tid till att fördjupa oss i karaktärer, deras liv och personligheter och framför allt, vi kan ge publiken lite mer kött på benen kring den hittills tämligen urvattnade Angel.

Här finns mycket att tycka om anser jag, men allra bäst är nog hur Buffy kliver fram ur Slayerrollen och så tydligt visar att det finns ett moget, vuxet känsloliv därinunder. En önskan att allt egentligen vore annorlunda, att livet var normalt och utan Batman-kopior. Och den vuxna insikten dröjer sig kvar när hon inser att Angelus är något annat än vad hon trodde från början och resulterar i att hon mentalt är beredd att ta sitt ansvar för det. Se bara hur de lösa hårtestarna och den flickaktiga makeupen byts mot stram höstsvans och allvar.

Jag hade gott och väl kunnat överleva detta avsnitt utan de komiska inslagen som Buffys dialog med Darla eller sparringen med Giles. Här är Buffy och hennes varseblivande om de omöjliga sidorna som hennes kall för med sig viktigare.

Och vi borde sitta allvarligare än vanligt och stötta henne i det.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav noike » lör sep 16, 2006 22:37

gollum skrev:Jag hade gott och väl kunnat överleva detta avsnitt utan de komiska inslagen

En mindre man än Joss hade säkert gjort det. Joss däremot har insett att humor förstärker allvaret och att emotionell bredd gör att man som tittare inte vet riktigt vad man ska vänta sig.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gollum » lör sep 16, 2006 22:41

Noike, missförstå mig inte, jag anser dem inte felplacerade och jag hade inte velat vara utan dem, men storyn är såpass stark i sig själv att jag nog inte saknat dem om de uteblivit.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Echolls » lör sep 16, 2006 23:09

Usch, vilket hemskt skådespel av David när Angel säger "What's with the Catholic schoolgirl look? Last time I saw you it was kimonos." till Darla. Riktigt pinsamt.
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Isabella » lör sep 16, 2006 23:34

Ett av de bättre avsnitten i säsong 1 iallafall och en av mina favoriter (Finns dock ej med på 10-i-topp listan). kanske inte är så konstigt då Angel hamnar på andra plats bland mina favoritkaraktärer ;)
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav madskellig » sön sep 17, 2006 0:01

"Angel" är utan tvekan ett av de bästa avsnitten i S1, och ett av de första Buffy avsnitt jag någonsin såg förövrigt. Boreanaz lyckas mycket bättre med sitt skådespeleri i detta avsnitt än i något av de tidigare, jag älskar fightscenen i The Bronze och slutscenen mellan Angel och Buffy är otroligt fin.

The Master tycker jag också är bra i detta avsnitt, speciellt då the three ska offra sina liv:
Hmm. I am weary, and their deaths will bring me little joy... Of course, sometimes a little is enough.


Annars är favoritcitatet:
- Duh! I mean, guys'll do anything to impress a girl. I-I once drank an entire gallon of Gatorade without taking a breath.
- It was pretty impressive. Although later there was an ick factor.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav lilith » sön okt 15, 2006 19:13

Bra avsnitt! Tänk att inte veta i förväg här att Angel är vampyr, vilken chock. Tycker Darla funkar bättre än tidigare i säsongen, (spoiler resten Buffy/Angel) men känns ändå inte som Darla i senare säsonger och tillbakablickar.
Det är en fin sista-scen mellan Buffy och Angel, men kom igen! Det skulle ju aldrig funka rent fysiskt med det där brännmärket på Angels bröst! Hon är ju för kort, de står inte tillräckligt nära!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav noike » sön okt 15, 2006 20:16

lilith skrev:Det är en fin sista-scen mellan Buffy och Angel, men kom igen! Det skulle ju aldrig funka rent fysiskt med det där brännmärket på Angels bröst! Hon är ju för kort, de står inte tillräckligt nära!

Givetvis har hon så höga platåskor att hon snubblar mot honom.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav ftwtysken » mån okt 16, 2006 20:14

noike skrev:
lilith skrev:Det är en fin sista-scen mellan Buffy och Angel, men kom igen! Det skulle ju aldrig funka rent fysiskt med det där brännmärket på Angels bröst! Hon är ju för kort, de står inte tillräckligt nära!

Givetvis har hon så höga platåskor att hon snubblar mot honom.


:D
Japp, så måste det vara...
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav AKS » tis maj 22, 2007 17:32

Detta är enligt mig det första avsnittet som lyckas blanda humor och hjärtskärande drama på det sätt som BtVS blir allt bättre och bättre på framöver.

För det första, var tvungen att se dagboksscenen två gånger på raken. :D Parafras: "A doesn't stand for Angel, it stands for Ahmed, a charming exchange student... so that fantasy wasn't even about you." :oops:

Som tidigare nämnts i tråden så funkar Darla bra i avsnittet. (spoiler hela Buffyverse) Det som känns out of character är hennes smörande för the Master på ett sätt som inte är... Darla. Däremot så är hon i scenen i Angels rum riktigt bra och väldigt lik den Darla vi möter i senare avsnitt av BtVS och AtS.

Gillar små roliga scener som den med Cordy i detta avsnitt. Hennes "What?!!" och Xanders försök att rädda situationen (parafras): "I can't believe you're in love with an umpire..." :D

Slutscenen! Jag bryr mig inte om det är ologiskt och att korset inte borde brännas in på det sättet utan ett "pfft"-ljud ens, Det är så romantiskt! (spoiler resten av BtVS) Tänka sig att jag i S3 var så less på Buffy/Angel som par. Fram och tillbaka och hjärta och smärta. Här i början av serien halvshippar jag nog dock.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » lör jan 10, 2009 2:06

Angel är det bästa avsnittet såhär långt, inget snack.
David Boreanaz gör inte heller att jag ryser så många gånger i det här avsnittet, även om det är långt från hans bra stunder.
Men jo. en sjua tror jag det får vara om jag skall betyga mig.

And 'A' doesn't even stand for 'Angel' for that matter, it stands for... 'Achmed', a charming foreign exchange student, so that whole fantasy part has nothing to even do with you at all...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Echolls » lör okt 10, 2009 0:04

Jag minns hur mycket jag älskade det här avsnittet första gången jag såg det. Så mycket att jag inte trodde att något skulle kunna toppa det, har jag för mig (haha). Då hade jag faktiskt inte alls haft en tanke på att Angel kunde vara vampyr.

När jag ser avsnittet nu så tycker jag fortfarande väldigt mycket om det, men det är inte bland de allra bästa naturligtvis. Dialogen flyter på bra och känns aldrig klumpig eller fånig som den gör många gånger i andra s1-avsnitt. Jag gillar alla scener mellan Buffy och Angel, det är först i det här avsnittet jag bryr mig om dem som par. Slutscenen med korset älskar jag (mitt hjärta gör lite ont där), men även scenen på The Bronze när Angel berättar om förbannelsen är riktigt bra.

Favoritcitat:
Willow skrev:That must've been so embarrassing when you thought he had read your diary, but then it turned out he hadn't, but then he felt the same way... I'm listening.

Betyg: 8
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav konstant » tor maj 27, 2010 0:35

Fan. Jag kanske måste ta tillbaka det jag skrev om att Nightmares var mitt favoritavsnitt från säsong 1. Jag är en sucker (omedvetet skämt) för Angel, nämligen. Han må inte riktigt ha växt in i rollen ännu, men jävlar vad han är söt! Förlåt. Tjejkommentar. Har som sagt sett spridda delar så visste redan att han var en vampyr, dock måste jag säga att det är faktiskt rätt snyggt gjort, hans uppdykande här och där tidigare har ju egentligen inte avslöjat så mycket. Säsong 1 är ju stundtals ganska klantigt gjord (svamlet runt Buffys födelseår, bland annat) så jag är glad att man fick se att Buffy verkligen (om än omedveten) bjöd in honom.

Ganska kul med alla ouppklarade historier som börjar hopa sig, bönsyresäggen och The Three...

Äsch. Jag gillar det, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Dialogerna är bra, jag gillar blandningen humor/känslor. Det är här serien börjar ta sig på riktigt för mig, tror jag. Och det är inte bara för att Angel är med så mycket, jag lovar ;)

En åtta. Yay. Varför inte högre? Någonting med svamlet kring Darla tror jag. Det är inte perfekt, men jag gillar det, mycket.
"Om du håller så slår jag" - Mulan
Användarvisningsbild
konstant
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 maj 2010

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare