5x06 Family

Här pratar vi mest om Säsong 5

Betyg sätt "Family"

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
3%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
3
8%
7
7
18%
8
12
32%
9
9
24%
10
6
16%
 
Antal röster : 38

5x06 Family

Inläggav Dawn » fre jan 23, 2004 14:15

Tycker det är så fint när alla ställer upp för Tara... Även spike på sitt egna sätt :)

Fick tårar i ögonen
Does anybody even notice? Does anybody even care?
Användarvisningsbild
Dawn
Minion
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 jan 2004

Inläggav noike » fre jan 23, 2004 15:30

Spike, diskussionen Buffy och Xander hade i the Magic Box angående Taras present, och Dawns kommentar om alkohol på festen var höjdpunkterna i det annars ordinäraste Whedonavsnitt sedan Graduation Days antiklimax. Jag hade faktiskt väntat mig mer från honom vid det här laget och detta är till en nackdel. Det blir bara lite bättre än medelmåttigt. Fast då det handlar om Tara så kan jag förlåta honom.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

weh?

Inläggav Dawn » lör jan 24, 2004 20:48

Vadå För att det är Tara?
Does anybody even notice? Does anybody even care?
Användarvisningsbild
Dawn
Minion
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » lör jan 24, 2004 22:08

noike + Tara = sant (in his dreams) ;)

Tycker nog också det här är ett av Joss svagare avsnitt som författare/regissör... bara Anne jag tycker mindre om. Men eftersom det handlar om Joss så är det ju ändå rätt bra. Tyckte om det mer andra gången än första gången, och den tredje gången borde bli inom några veckor så vi får väl se vad jag tycker då. Slutet är iaf jättegulligt. :)

En stark sjua säger vi tills vidare.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » lör jan 24, 2004 22:14

tycker att det är ett ok avsnitt men inget som man tänker på direkt när man ska se något :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav adolvsson » lör jan 24, 2004 23:38

Jag är oerhört förtjust i det här avsnittet. Lågmält, välgjort, fint och med Tara i centrum. Jag håller inte med om att det är medelmåttigt, men hade jag gjort det så hade jag hållit med noikes sista mening.

Jag äger tyvärr ingenting av Buffy på DVD, men noike var vänlig nog att spela in några av mina favoritavsnitt på VHS. Det fick plats fem stycken; Hush, Restless, The Body, The Gift och sist valde jag Family. Vilket inte betyder att det skulle komma med på en topp 5-lista, men det bör väl ge en antydan om hur förtjust jag är i avsnittet. Och Tara. Underbar karaktär, det där.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör jan 24, 2004 23:51

Point the first: Willow är min favoritkaraktär, inte Tara.

Men det var på tiden att hon fick sitt eget avsnitt. Hon har stått i bakgrunden och inte gjort så mycket under nästan en hel säsong vid det här laget. På köpet fick en massa Willow också.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zzzarka » mån apr 05, 2004 20:47

fint och vackert är ord som passar in på dom sista typ 10minutrarna i detta avsnittet :) ... annars så håller jag med om att det är medelmåttigt. och som andra också sagt verkligen åp tiden att Tara fick sig ett avsnitt :)
+Zzzarka
Användarvisningsbild
Zzzarka
Minion
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 mar 2004
Ort: Karlstad

Inläggav sus@n » tis apr 06, 2004 9:05

Välkommen Zzzaraka!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sharatec » mån maj 03, 2004 14:43

Det vore mot min religion - Taraism någon? - att inte gilla det här avsnittet. Det kanske inte är ett av de bästa som har gjorts, men jag tycker om när det kommer in eleganta poänger om att människors agerande mot varandra kan vara nog så ruskigt som övernaturligheter av olika slag.

Kanske är jag lite vriden, men jag gillar hur Spike håller sig in character när han visar att Tara inte är någon demon. (Jag tillhör de som är helt säkra på att han redan hade insett hur det låg till.) Inget fjäsk med en örfil eller så; vet han att han kommer att få ont så passar han också på att klappa till ordentligt. (Visst, han slår henne inte medvetslös, men det är ändå rakt på nosen...) Skönt att de inte gjorde honom 'trevligare' här.

Mina invändningar är främst att jag tycker att det blir lite väl sött när alla står upp för Tara (det hade till exempel räckt om Giles eller Dawn hade yttrat sig), och att jag inte riktigt gillar svävandet på slutet... Kanske är det gulligt, men jag tycker att de är söta nog ändå. Den effekten funkar inte riktigt.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav sus@n » tis maj 04, 2004 18:14

He hit my nose *glatt ljud*
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Johannah » fre jun 25, 2004 20:38

Nej men..! Jag såg precis avsnittet (kan väl fortsätta att posta efter varje avsnitt så länge jag orkar) och tyckte faktiskt ganska mycket om det..!

Hela Tara-grejen är fin. Tyckte lite synd om hennes familj ändå, tills det kom fram att hon inte alls var någon demon; Grrrr! Snacka om kontrollerande farsa.

Och Spike fortsätter med sin härlighet. Bara så sött när han inte kan låta bli att hjälpa till ;) Ska försöka att inte kommentera allt Spike gör och fokusera lite mer på de andra. Svårt när Spikedemonen nu har ett fast grepp om mig... Hehe...
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav brat » tis aug 24, 2004 18:29

Det här är ett så typiskt Buffyavsnitt, inget Whedonmästerverk, men standard. Det har humor och drama och action. Det har oväntade vändningar och prislösa scener! Det är när man ser sådana här avsnitt och inser att Buffys medelavsnitt ligger högt, högt över alla andra serier som man verkligen inser hur bra den är. Mitt enda lilla klagomål är den smaklösa idén att Tara och Willow flyter i slutet... vad ska det vara bra för?
Bäst är Taras fina utveckling... och Spike, alltid 8)
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav VelocityBoy » tis aug 24, 2004 22:28

Jag gillar det här avsnittet även om jag tycker att scenen när alla står upp för Tara är lite för mycket... men det är rörande att hon äntligen får en familj till slut. Dessutom är det alltid skönt att få se mer av Tara en utav mina absoluta favorit karaktärer.

Favoritscener i avsnittet är:

-När de hjälper Buffy att flytta ut och man ser hur de fungerar som en familj, Xander och Riley bråkar, Buffy och Giles munhugger med varandra och så ser man Tara stå där och mysa (det där sneda leendet när Xander och Riley bråkar är enastående vackert...I´m in luuuuuve :P ).

-Spikes fortsatta besatthet av Buffy... jag är själv en "obsessive personality" så jag känner väl igen mig (inte för att jag är en stalker iofs :) ). Det är ganska gulligt iaf...

-Spike som slår Tara på näsan perfekt observation av Sharatec ovan när han påpekar att Spike verkligen väljer att slå henne på näsan... helt i linje med karaktären.

Jag har faktiskt inte något problem med levitationsscenen på slutet jag tycker att det är gulligt... fånigt att de inte "fick" kyssa varandra dock.

Allt som allt ett avsnitt som jag gärna ser om gång på gång... det är aldrig tradigt eller mycket exposition som kan göra vissa avsnitt lite tröga att se om.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Mr Chase » tor aug 26, 2004 17:38

Ett standardavsnitt varken mer eller mindre. Inget som direkt kommer att fastna. Men det var hyfsat (och hyfsat i Buffysammanhang är till skillnad mot många andra dussin-tv-serier ett bra betyg :) ).

Vi fick reda på lite mer om Tara även om jag blev lite besviken på att hon inte hade någon liten ynka demonsida i sig. Det hade varit Jossigt :? och det hade varit intressant att se hur gänget och Willow hade handskats med det. De har ju haft en varulv som Scooby tdigare även om en varulv inte är någon demon.

Slutscenen var rörande men kanske lite för rörande för att bli riktigt övertygande i det långa loppet - och efter några omtittar. Det hade kanske räckt med att Buffy och Willow hade ställt upp helhjärtat. Vad vet t ex Dawn egentligen om Tara? Spikes snyting var dock briljant :D , det fanns helt enkelt inget bättre och snabbare sätt att visa att Tara var demonfri.

En liten undran bara: Om nu det bara var ett patriarkaliskt påhitt med att kvinnorna i Taras släkt var demonbesatta vad hände egentligen med Taras mamma?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav gaspode » tor aug 26, 2004 17:42

Mr Chase skrev:Vi fick reda på lite mer om Tara även om jag blev lite besviken på att hon inte hade någon liten ynka demonsida i sig. Det hade varit Jossigt :? och det hade varit intressant att se hur gänget och Willow hade handskats med det. De har ju haft en varulv som Scooby tdigare även om en varulv inte är någon demon.

Det är väl just det som gör att det inte hade varit så intressant, de har redan haft Oz, och vi vet hur de reagerade på det. För själva storyn var det bättre att hon inte alls var nån demon. Tycker jag iaf..

Det hade kanske räckt med att Buffy och Willow hade ställt upp helhjärtat. Vad vet t ex Dawn egentligen om Tara?

Vi vet ju inte så mycket om Dawns tid med Tara eftersom den är konstgjord, så vi har inte fått se den. Men min uppfattning är (kanske stödd på senare avsnitt också förstås) att Dawn och Tara gillar varandra mycket.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » tor aug 26, 2004 17:50

^ gaspode: Jo men just i och med att en demon är mer än en varulv hade det kanske varit intressant. Nå, nu spelar det ingen roll, Tara är ingen demon och hon har uppenbarligen en annan roll att spela i Buffyversum - en roll som förhoppningsvis är mer än bara den som Willows flickvän!

Jag vill se mer häxerier :D !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav VelocityBoy » tor aug 26, 2004 19:58

Jag tycker som Off vad det gäller huruvida Tara skulle vara en demon serien är nog fylld med övernaturliga varelser för min del är det skönt att det finns Xanders och Taras (som iofs är magikunnig vilket är nog så onormalt).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tor aug 26, 2004 20:04

Ohh jag får medhåll utan att ens skriva något :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tor aug 26, 2004 20:08

Uhm jag menade Gaspode :oops: jag är så van vid dina kloka inlägg Off att jag tog för givet att det var du ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tor aug 26, 2004 20:36

But ofcourse :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Jhonny » sön okt 31, 2004 18:49

mmm ja, det var i det här avsnittet Tara fick sitt "genombrott" i mina ögon. Hon är inte längre en willowkopia. nu är hon en willowkopia med oz-inslag :D (visserligen vet jagi nte vad för sorts demon hon är ännu)
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav caffeineaddict » sön okt 31, 2004 18:52

Jhonny: Men, såg du hela avsnittet? Hon var ju inte en demon av någon sort, det var det Spike bevisade på slutet.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Jhonny » sön okt 31, 2004 18:56

Jhonny skrev:mmm ja, det var i det här avsnittet Tara fick sitt "genombrott" i mina ögon. Hon är inte längre en willowkopia. nu är hon en willowkopia med oz-inslag :D (visserligen vet jagi nte vad för sorts demon hon är ännu)


* så är hon ingen >_<*
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Jhonny » sön okt 31, 2004 19:01

caffeineaddict skrev:Jhonny: Men, såg du hela avsnittet? Hon var ju inte en demon av någon sort, det var det Spike bevisade på slutet.


2 saker att säga.

1. Shit, nu tog jag citera och inte ändra igen.

2. Nej ajg såg inte hela, pausade upp bara för att skriva här lite :) sån är jag ;)
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav caffeineaddict » sön okt 31, 2004 19:46

Jhonny: Okej... då riskerar du ju onekligen att få saker förstörda för dig på det här viset, tyvärr.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Jhonny » sön okt 31, 2004 21:08

Att jag läser och råkar se saker jag inte borde menar du?
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Tob » sön okt 31, 2004 21:11

Jhonny skrev:Att jag läser och råkar se saker jag inte borde menar du?


Det caffe menar är nog att man skall ge fasiken att gå in i avsnittstrådar när man inte har sett det aktuella avsnittet. Med andra ord både Btvs och Ats vinner på om man är spoilerfri.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » sön okt 31, 2004 21:18

Precis, man ska inte gå in i en avsnittstråd innan man har sett det och ta detta som en varning från miss-spoiler själv..även om jag var väldigt spoilad så gick jag i.af. inte in i trådarna innan :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Jhonny » sön okt 31, 2004 22:15

Vad elaka ni är :)
Jag läser ju inget, bara skriver.
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare