2x09-10 What's My Line?

Här pratar vi mest om Säsong 2

show me the betygs!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
1
2%
7
4
10%
8
17
40%
9
10
24%
10
9
21%
 
Antal röster : 42

Inläggav AKS » ons jan 04, 2006 13:04

Ah! Okej, bra att veta.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav merl » tor maj 25, 2006 15:15

Ett bra dubbelavsnitt. Bra, men det kunde ha varit bättre. Har lite svårt för Kendra.

(Är detta den kortaste avsnittskommentaren jag gjort?)
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav medundersåte » lör aug 19, 2006 21:31

Intressant att det är Dru som håller huvudet kallt och hindrar Spike från att döda Dalton. Dru må tänka på ett annorlunda sätt, men det finns onekigen en viss metod i galenskapen. På något sätt åtminstone.

Min favoritscen i detta dubbelavsnitt är när Buffy ertappar Angel med mr Gordo, det är så roligt och dessutom lite gulligt med Angel som står och kramar ett gosedjur...

Cordelia förnekar sig som vanligt inte och släpper glatt in lönnmördaren i Buffys hus vilket leder henne och Xander ner i källaren. De är ju verkligen som gjorda för varandra!

Buffy verkar inte ta Kendras uppdykande särskilt bra; det kanske beror på att hon nästan dödade både Buffy och Angel. Det blir heller inte bättre när Kendra framstår som en mönster-slayer. Dock verkar Buffys attityd gentemot Kendra mjukas upp när hon ser hur blyg Kendra r i närheten av Xander. Det kanske beror på att Kendra då framstår som mera mänsklig för Buffy? När Buffy sedan tycker synd om Kendra för att hon sakna familj och vänner blir jag varm inombords - Buffy har verkligen ett stort hjärta.

Kendras dialekt är härlig att höra, jag blir helt trollbunden. Kul är också när Xander och Cordelia tar död på lönnmördaren i slutet. Bra historia där mycket händer, dubbelavsnitt fungerar bra.
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav noike » lör aug 19, 2006 21:47

medundersåte skrev:Kendras dialekt är härlig att höra, jag blir helt trollbunden.


Det var nog första gången jag sett den åsikten. Någonsin. Wow.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » lör aug 19, 2006 21:50

Ja, jag har bara hört... tvärtom. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav medundersåte » lör aug 19, 2006 21:55

De andra som tycker som jag har kanske dragit sig undan från omvärlden och bara sitter i ett hörn med hörlurar på och lyssnar till Kendras ljuva stämma :)
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav A bear » sön okt 01, 2006 22:13

Jag har redan sagt en massa motstridiga saker om detta Buffyverses första dubbelavsnitt. Tycker fortfarande det är bra, om än lite för slött hållet för att vara riktigt dubbelavsnitty.

Bästa replik:
1 skrev:BUFFY: I could be dead. Wouldn't be much of a change. Either way I'm bored, constricted, I never get to shop, and my hair and fingernails still continue to grow.

2 skrev:CORDELIA: I'd rather be worm food than look at *your* pathetic face!
XANDER: Then go! I'm not stopping ya!
CORDELIA: I bet you wouldn't! I bet you'd let a girl go off to her doom all by herself!
XANDER: Not just any girl. You're special.


Bästa popkulturreferens: Jag vill gärna tro att Xanders gliring om att Buffy borde jobba på körkortsverket är en Simpsonspassning, men... vi måste ju ta den:
1 skrev:XANDER: C'mon, Cordelia. You wanna be a member of the Scooby Gang you gotta be willing to be inconvenienced every now and then.

2 skrev:XANDER: Oh, here we go! I am the bug man, goo goo g'joob.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det:
WILLOW: I wish there was more we could do.
Det är en liten replik, men intressant: hittills har Willow varit nöjd med att vara research gal. Hur länge till är hon det?

Hej Joss Whedon: Slaying entails certain sacrifices, blah blah bitty blah. Buffy blir påmind än en gång att hon inte kan lämna det här med slayandet bakom sig om hon känner för det; det är vad hon ÄR, inte något hon GÖR. Och dessutom passar vi på att inskärpa att en nästan ofrånkomlig konsekvens av det är att alla slayers dör unga, vilket är något annat hon måste hantera.

Awww: Angel & Mr Gordo. Och så förstås Oz och Willow och kexen.

Höh? Angel... bur... fönster... solsken. *skakar på huvudet*

Wow, detta är en bra serie: Angel får faktiskt visa sig lite farlig - inte bara stark och vasstandad, utan vi får även ana lite mer av vad han var en gång i världen; scenen där han hotar Willy och hans sarkastiska behandling av Spike visar att han inte är en fullständig mes. Xander och Cordy får ihop det (eller vad man nu ska kalla det), vi får fördjupning i slayerologi och i Buffys liv, och Oz har äntligen fått tag på Willow... då står jag till och med ut med Kendra.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » mån okt 02, 2006 22:02

Oj, ligger efter tack vare en lång dag på Liseberg som tog musten ur mig. Aldrig mer Jukebox... :?

Första tanken: Var SMG förskyld under inspelningen? Hon låter så grötig i halsen.

Ett bra dubbelavsnitt, tycker jag. Bäst känns Kendra, en frisk fläkt som dessutom bidrar till ett par riktigt bra fight-scener. Och väl maskerat också, inte förrän Buffy angrips av polisen i skolan är jag helt säker på att inte Kendra är en Taraka i alla fall...

Tre riktigt mysiga citat:
Angel: I lurk

I'm very very sneaky, sir... :D


Spike: By George, I think he's got it!

En härlig hyllning till Professor Higgins språklektion med Eliza i My Fair Lady. :P

Cordy: Here - I don't do worms

Who's your daddy?

Det är skönt med ett långt avsnitt där intrigen tillåts ta tid och inte hastas fram och avslutas med två hoppsparkar och en påle. Det blandas också in riktigt bra med bakgrunder och gamla relationer som inte är helt självskrivna att vi egentligen förstår, men vi lockas att inse att det är detaljer vi bör lägga på minnet.

Och: är det bara jag som tycker att Xander använder vattenslangen aningen längre än vad han egentligen behöver på Cordelia? :)
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav gollum » mån okt 02, 2006 22:21

xAMNESIAx skrev:Scenen i ishallen var mycket välgjord...

Som konståknings-förälder kunde jag inte låta bli att reta mig på att hon egentligen inte kunde någonting om man ser till vad hon säger tidigare om hur mycket hon åkte som barn.

Och efter att ha läst igenom vad som skrivits här tidigare måste jag säga att jag är lite förvånad över det övervägande motståndet mot Kendra. Här är någon som tar sitt kall på allvar och inte gnäller över att hon inte får shoppa! Visst, det finns luckor i logiken kring varför hon finns och hur hon blivit upplärd, men visst har man haft överseende med dylika luckor förut? Jag tror att det viktiga med Kendras närvaro är att ge Buffy ett perspektiv på den uppgift hon fått till sig. Och i scenen när hon följer Kendra till taxin blir det tydligt.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Capt. Peroxide » lör jan 27, 2007 22:38

1. Aaaahrgg, larver!! Äckligt. Fast det blev ju inte så mycket av dem sen, de kanske borde ha testat datoranimering istället för riktiga larver?

2. Aaaahrgg, Kendra!! BtVS motsvarighet till Poochie the Dog, den nya karaktären som introduceras i Itchy and Scratchy Show i Simpsons efter krav från tv-bolaget. Till alla barns fasa. Det dummaste skaparna av BtVS gjort sedan bönsyrsan miss French. Antar att de ville ha någon för svarta tittare att identifiera sig med. Vi får väl vara glada att de åtminstone inte slängde in en "rolig neger", som i de där hemska tonårsfilmerna från 80-talet – Iron Eagle, No Retreat, No Surrender osv. Och varför dubbade de inte tjejen helt enkelt, om de nu ville ha riktig Jamaica-patois? Finns väl tiotusentals britter som kan prata precis så begripligt som behövs sedan födseln. Och miljoner jamaicaner som pratar så man inte förstår ett ord, för all del.

3. Aaahrgg, hänglåset!! Kendra låser in Angel med vad som ser ut som ett helt vanligt hänglås. Men han kan inte ta sig ut, fast hans liv hänger på det.

4. Vad är det för knasig tarotlek Drusilla har? En hel hop egendesignade kort som INTE förekommer i riktiga lekar. Resten ser ut att vara någon variant av AE Waites Riderlek, "svenneleken" eller tarotlekarnas Volvo, typ.

Annars ett mycket bra dubbelavsnitt, nu börjar man skönja hur bra serien kommer att bli. Slutscenen är fetgrym.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » sön maj 27, 2007 12:06

Så mycket kärlek till denna serie! Den enda andra serie jag ens vill tänka på nu under min omtitt är Doctor Who. Buffy FTW! :)

Jag har redan kommenterat avsnittet som sådant på första sidan i denna tråd, men lite att tillägga har jag nog.

För det första: Nice att se att Spike fortsätter sin tradition av löfteshållande. Som i Lie to Me t ex (även om där säkert fanns en baktanke, men likväl, sitt löfte höll han). Här håller han sitt löfte till Willy fast att han naturligtvis inte hade behövt det. INte så att jag menar att han är god och trevlig för det, för han har nog baktankar med allt, men i båda fallen som nämnts så har Spike all makt som den som är starkast. Jag vet inte, jag gillar trots allt att han betalar Willy i detta avsnitt.

Slutscenen är fortfarande ryyyyyys! Så snygg. Jag ser på IMDb att the WB sände även Ted innan juluppehållet. Känns konstigt för mig. Detta avsnitt var ju perfekt inför ett längre uppehåll. Har för mig att TV4 gjorde ett längre uppehåll efter detta avsnitt.

Kendra är lite jobbig och tråkig tycker jag. En scen med henne och Buffy i detta avsnitt fick mig att tänka på S3: I scenen gör Buffy en stor grej av att få Kendra att känna känslor. "That's anger. You feel it huh?" (parafras) Vad får Buffy möta i S3: Jo, en Faith som helt och hållet styrs av sina känslor och antagligen skulle må bättre av att bara känna hälften så mycket som hon gör. All den där ilskan och missriktade glädjen över destruktiva saker... Och Buffy är den som i jämförelse "känner lite", s.a.s. Och hur går de för dessa två som inte alls är lika välblanserade som Buffy? Jo, Kendra dör i slutet av S2 och Buffy blir tvungen att döda Faith i slutet av S3. Har inte riktigt tänkt på polariseringen av de två nya slayerna tdigare.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » mån okt 26, 2009 1:06

Part 1:

Jag gillar den första delen rätt mycket. Lite segt till och från, men överlag är det ett starkt avsnitt.

Jag älskar när Spike beklagar sig över Buffy om och om igen. :D Och jag gillar ju honom och Dru ihop, men det känns som att han borde bli lite mer irriterad på henne med tanke på hans dåliga tålamod.

"I didn't even notice"-scenen med Buffy och Angel på skridskobanan är fin, men Angel är lite jobbig i Buffys sovrum när han flera gånger under samtalet tycker synd om sig själv. Han är för gammal för det.

Favoritcitat:
Xander: For what it's worth...
Snyder: It's worth nothing, Harris. Whatever comes out of your mouth is a meaningless waste of breath. An airborne toxic event.

Betyg: 7

Part 2:

Bättre än första delen, men inte perfekt.

Kendra är väl okej, hon bidrar i alla fall till flera roliga scener. Jag gillar Buffys dryga attityd som hon har mot henne i början. :D

Jag älskar Cordy/Xander! Och Willow/Oz är jättesöta.

Favoritcitat:
Xander skrev:Angel's our friend! Except I don't like him.

Betyg: 8
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron