4x21 Peace Out

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Lycka eller fritt val?

1
1
5%
2
0
Inga röster
3
1
5%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
11%
7
6
32%
8
7
37%
9
1
5%
10
1
5%
 
Antal röster : 19

4x21 Peace Out

Inläggav latarmig » tis aug 03, 2004 15:55

Angel finner sig vara i en annan dimension full av gigantiska insekter. Han tar sig till Jasmines tempel, besegrar väktaren av ordet och beger sig hem igen med dess huvud under armen. Connor och militären tar gänget tillfånga och låser in dem på hotellet. Efter att hans fångar ifrågasatt hans val börjar Connor söka efter Cordelia. Han hittar henne i en kyrka och förklarar för den fortfarande medvetslösa Cordy att han vet att Jasmines värld är en lögn, Men då allt i denna värld är baserat på lögner så har han trott att Jamines lögn kanske ändå är den bästa. Nu tvekar han. Angel öppnar väktarens huvud mitt under direktsändning och Jasmines riktiga namn hörs. Hennes magi är bruten. Los Angeles återgår till att vara en stad i kaos. Connor dödar Jasmine och går sin väg. Lilah framför sina gratulationer till Angel.

Gunn gör förövrigt en snygg referens till Galaxy Quest när han just brutit sig ur buren i källaren: Never give up, never surrender!
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis aug 03, 2004 16:37

Det här ett bra avsnitt, varken mer eller mindre. Skaplig avslutning på den halvdana Jasmine-arcen, och jag älskar twisten med att man vänder på saken så att det ser ut som att Angel & Co. förstörde världsfreden. Alltid roligare med gråskalor än med svart & vitt.

Kartheiser är även väldigt bra i scenen med Cordy, även om den är lite lång. "I know she's a lie. Jasmine. My whole life's been built on them. I just... I guess I thought this one was better than the others." är nog hans bästa ögonblick i hela serien. Oerhört rörande, och en av de relativt få gånger som jag verkligen bryr mig om Connor.

Väldigt synd med de extremt fula specialeffekterna i demondimensionen dock. Ingen Firefly-klass på dem direkt.

En stark sjua känns rätt som betyg.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » tis okt 05, 2004 20:33

caffeineaddict skrev:Kartheiser är även väldigt bra i scenen med Cordy, även om den är lite lång. "I know she's a lie. Jasmine. My whole life's been built on them. I just... I guess I thought this one was better than the others." är nog hans bästa ögonblick i hela serien. Oerhört rörande, och en av de relativt få gånger som jag verkligen bryr mig om Connor.


Tycker inte om avsnittet i helhet då jag inte är särskilt förtjust i Jasmine arcen.. Men även här måste jag hålla med caffe. Scenen som Connor har i detta avsnitt måste vara bland de bästa med honom.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Koala » ons nov 17, 2004 0:50

Shit was tight!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Yog-Sothoth » fre dec 03, 2004 1:17

Jag tycker nog det här var det bästa avsnittet i Jasmine-arcen. 7:a. Lite synd att man blev spoilad om Lilah dock - varför gjorde de så? I "Waiting in the Wings" visade de medvetet Mark Lutz' namn efter avsnittet så att man inte skulle bli spoilad om att han återkom i slutet. Som tur var hade jag glömt bort att hon skulle vara med, så jag blev grymt överraskad ändå. :)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Tam » ons jan 05, 2005 13:24

När nån slår näven rätt igenom nån, det är det tuffaste våldet som finns. Och när det dessutom finns så mycket känslor bakom som för Connor här är det helt förkrossande. The father will kill the daughter. Connor är så min favoritkaraktär i Angel (förutom när Faith hälsar på) och det här är hans allra bästa avsnitt.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav JRT » ons jan 05, 2005 19:03

Ett bra avsnitt, avslutar Jasminearcet bra. Ska man dra parallell till Buffy som också avslutade säsong 4 med "avslutningen" under avsnitt 21 och uppföljning i avsnitt 22 så är det här solklart bättre.

Scenerna med Angel och the wee little priest fungerar bra.

Angel: You, you're�
High Priest: High Priest, Guardian of the Word, caretaker of her most blessed temple.
Angel: Well, blessed temple's kind of empty, padre. Where's the other true believers, or are you it?
High Priest: (laughs) Centuries of awaiting her return have caused most to doubt.
Angel: But not you, her faithful P.R. flak.
High Priest: She is the light. She is the way.
Angel: (mocking) She is not coming back.
High Priest: She will when she is through with your world.


Angel: Give me her name!
High Priest: (choking) Keeper.
Angel: That's it? Caper?
High Priest: Her true name is known only by the Keeper of the Name.
Angel: Right. That's you!
High Priest: (whining) No, I am the Guardian of the Word.
Angel: (through gritted teeth) You said the word is the name.
High Priest: Yes, and I guard the Keeper of it.
Angel: So you are the Keeper's keeper?
High Priest: (exasperated) I am the Guardian of the Word.


High Priest: So much effort, always struggling, trying to make things right for the boy, for Connor, but it�s never enough. Why do you bother?
Angel: I can see you never had kids.
High Priest: The boy should not even exist. He was only a device to bring forth the blessed She-a means to an end.
Angel: Yeah, well, people get born for all sorts of reasons.
High Priest: He will never love you.
Angel: It doesn't matter.
High Priest: Foolish dead thing.


Connor, som aldrig vetat något annat än att folk försökt screwa med huvudet på honom inser att inte heller Jasmine är något annat än en lögn.

Connor: (talking to Cordelia about the world) And it is better. Not harsh and cruel, the way that Angel likes it so he has a reason to fight. Cause, you know, that's what he's about. Him and the others. Finding reasons to fight. Like that's what gives their lives any meaning. The only damn thing! I'm not like them. I just, I want to stop. I want to stop fighting. I just want to rest. God, I want to rest. But I can't. (long pause as anger turns to resignation) It's not working, Cordy. I tried. I tried to believe. I wanted it. I went along with the flow. Jasmine, she's (pauses) she's bringing peace to everyone, purging all of their hate and anger. But not me. (laughs) Not me! I know she's a lie. Jasmine. My whole life�s been built on them. I just, I guess I thought this one was better than the others.


Vet att han är en ganska allmänt hatad karaktär, men jag gillar honom. Om man ser till hans liv och situation borde man kunna förstå att han tar fel beslut hela tiden. Det brutala mordet på Jasmine är snyggt och visar att nu är han skoningslös och kan ta sig för med vad som helst.
Senast redigerad av JRT sön jan 16, 2005 23:33, redigerad totalt 1 gång.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Pazuzu » sön jan 16, 2005 23:23

Vet inte riktigt vad jag tycker om det här avsnittet egentligen, skönt att Connor kunde göra ett val som leder till något bra för en gångs skull. Får erkänna att jag kände medlidande med honom under hans monolog till Cordelia.

Det ska bli intressant att se hur säsongen slutar i nästa avsnitt, om det blir som JRT säger, "en BtVS s04-avslutning", eller om Connor har något skumt på gång som Angel antydde.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Minsc_and_Boo » sön feb 06, 2005 5:10

Hela Jasmine-arcen kan sammanfattas med "mycket väsen för lite ull" lite skönt att hon fick ett så snöpligt slut.

Och Lilah kom tillbaka. Det var så underbart!
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Binchy » tor maj 05, 2005 0:08

Taskig farsa som låter sig dikteras av dottern. Inte direkt överraskande att han alltid sett Jasmin så som hon verkligen ser ut. Har man levt i en sexton år i en helldimension så är det mesta vackert.

Är detta inspelat efter Charisma fick sin baby, eller vad? Där hon ligger i kyrkan så ser hon högst ogravid ut.

Cgi-effekterna i början är verkligen dåliga, man ser kanten runt Angel, så som det såg ut i bluescreenens barndom.

Känner mig smått inadequate för att ge några mer detaljerade åsikter om detta, då jag har druckit en hel del vin, och känner mig lätt berusad... ok inte så lätt. :oops:

Gillade skarpt scenen där Jasmine blir vad hon verkligen är, och alla drar sig bort i fasa. Den scenen känns igen från många filmer, berättelser, mm.

Ooooh, en tjej som slänger bilar omkring sig, that's kinda nice! Gillar även Gunns perseverance när han sparkar och sparkar och sparkar på dörren, och den till sist ger sig!

Även detta slutar med en rejäl cliffhanger. Trodde ju att Lilah var så död man kunde bli. Måste ju säga att jag inte hittar någon direkt svacka i säs 4. Visst, alla avsnitt är inte LYSANDE! Men alla hittills har slått She och I fall to pieces med hästlängder, draklängder, blåvalslängder.

Undrar om jag hinner se ett halvt avsnitt till idag? Så kanske jag kan se resten i morgon innan vi åker. Annars får jag ju vänta tills på söndag kväll innan jag får se hur det går. Även om jag inte kommer ihåg så mycket (due to the wine) så tänker jag ju i alla fall starta en omtitt så fort jag får möjlighet.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav noike » tor maj 05, 2005 0:17

Binchy skrev:Måste ju säga att jag inte hittar någon direkt svacka i säs 4. Visst, alla avsnitt är inte LYSANDE! Men alla hittills har slått She och I fall to pieces med hästlängder, draklängder, blåvalslängder.


Nja, det finns en svacka men den är inte så dålig som vissa vill få det till. Det märks i och för sig eftersom det som kommer innan och efter är så oerhört mycket bättre.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Binchy » tor maj 05, 2005 1:03

Binchy skrev:Undrar om jag hinner se ett halvt avsnitt till idag? Så kanske jag kan se resten i morgon innan vi åker. Annars får jag ju vänta tills på söndag kväll innan jag får se hur det går. Även om jag inte kommer ihåg så mycket (due to the wine) så tänker jag ju i alla fall starta en omtitt så fort jag får möjlighet.


Who am I kidding here? Klart jag inte kunde se ett halv avsnitt. Jag såg givetvis hela sista också. Men får nog vänta tills i morgon eller på söndag med att kommentera det. Det var jättebra i alla fall.

See you later, dags att gå och lägga sig.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tompa » sön maj 15, 2005 16:01

noike skrev:
Binchy skrev:Måste ju säga att jag inte hittar någon direkt svacka i säs 4. Visst, alla avsnitt är inte LYSANDE! Men alla hittills har slått She och I fall to pieces med hästlängder, draklängder, blåvalslängder.


Nja, det finns en svacka men den är inte så dålig som vissa vill få det till. Det märks i och för sig eftersom det som kommer innan och efter är så oerhört mycket bättre.


Svackan känns väl också värre då den fick följa upp några av de bästa avsnitten, Cordy going bad excluded.

Njöt mest av hur Connor gjorde slut på Jasmine.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav HeY » sön maj 15, 2005 21:08

Jag gillade detta avsnittet, när Connor satt hos Cordy så täntke jag hela tiden "Nu vaknar hon upp, nu vanknar hon upp", men det gjorde hon ju förstås inte. När Lilah kom i slutet trodde jag coskå att det var Cordy som hade dykt upp, jag ville verkligen att hon skulle vakna ;)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Lipton » tis maj 17, 2005 18:39

När Cordy var ond var det Jasmine som verkade genom henne då, man förstår inte varför hon skulle vara ond innan hon föds och så god efter. Men det är väl lika förvirrande som allt det som skedde innan.
Killen i grottan var ialla fall skapligt kuslig när Jasmine talade genom honom, ungefär som den onda dockan eller nåt sånt.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Garim » tor apr 13, 2006 16:47

Ett skapligt avsnitt. Jag tycker de lyckas bra med storyn om hur de gör slut på Jasmine, många frågor kvar att besvara dock. Connor & Cordy t ex. Och var tusan kom Lilah ifrån?!

En förklaring jag kan komma på ... men då spoilar jag ju Buffy S7 :P The First. Men är tveksam till att de skulle blanda in honom nu, när han inte alls figurerat i Angel... Fast, jag är ju redan spoilad att Angel är med i de två sista avsnitten i S7 Buffy, så det skulle ju kunna förklara det, men då blir det ju en knepig säsongsavslutning för Angel... Jaja, jag vet om en liten stund :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tea » lör jun 03, 2006 1:55

hmm.. jag väntade mej ett litet halsband här.. tji fick jag.. istälelt fick jag en Lilah, men lika glad för det är jag.. the evil bitch is back :D:D:D

*Whooopa* på wes (whoppa som i piska då asså)

Ps, mycket vackert budskap de fick fram oxå...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Isabella » tis sep 19, 2006 22:08

Hmm.. (S.7 Buffy)Halsbandet såg man inte så det kommer väl antagligen i sista avsnittet, annars så är det lite wierd O.o
Avsnittet var lite bättre än de föregående (Äntligen slut med Jasmine). Sen så dök Lailah upp där också ;) 7/10
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Capt. Peroxide » mån jul 09, 2007 16:48

Ett mycket bra avsnitt. Kanske ett av de filosofiskt viktigaste i Buffyverse, eftersom det är en så bra uppgörelse med utilitarismen. Ursäkten "OK, jag dödade några tusen, men jag räddade miljarder" håller helt enkelt inte. Inte om de "räddas" till ett liv som hjärntvättade jasmineiter.

"Är det verkligen fred vi vill ha, till varje tänkbart pris?" sjöng Mikael Wiehe en gång, och det är något av det vettigaste en proggare någonsin sagt (trots att de ofta påminde starkt om jasmineiter själva).

Det märks mycket tydligt att ME påverkats av det som hände i världen när avsnitten skrevs. Upptakten till Irakkriget, jihadismen och dess onda tvilling neokonservatismen. Två ideologier grundade i religiös fanatism.

Buffys "Religion, kinda creepy" är ett uttalande som står sig.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » mån aug 06, 2007 23:19

Jodå, avslutningen på Jasminearcen - som jag inte har nåt emot, men heller inte är överdrivet förtjust i - är det bästa avsnittet av de fyra som jag räknar dit. Visst, Jasmine dyker upp i slutet av Inside Out, men det är iom Shiny Happy People som det börjar.

Det faktum att detta är det bästa i arcen gör det dock inte till ett fantastiskt avsnitt eller ens väldigt bra. Det är bra, punkt slut.

Den bästa scenen har Connor helt klart. Vincent Kartheiser manglar allt motstånd i den scenen! Han drar ner på volymen och visar Connor som sårbar, vilsen, ensam och förtvivlad. Well done, Vincent! Och då han dödar Jasmine... stackars pojk. (spoiler Angel S5) Han använder förresten samma avrättningsmetod som Illyria i Not Fade Away. Minus hatet.

Lilah på slutet. Meh. Har aldrig gillat henne eller skådespelaren, även om hon definitivt haft fler än en eller två bra stunder, så jag känner ingenting inför hennes återkomst.

6 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav makane » fre nov 02, 2007 14:35

caffeineaddict skrev: Skaplig avslutning på den halvdana Jasmine-arcen, och jag älskar twisten med att man vänder på saken så att det ser ut som att Angel & Co. förstörde världsfreden. Alltid roligare med gråskalor än med svart & vitt.


Word! Det gjorde hela Jasmine arcen intressantare. Ett helt okej avsnitt på en säsong som gjort mig väldigt besviken.
Användarvisningsbild
makane
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 16 okt 2007
Ort: KBA

Inläggav HeY » fre nov 02, 2007 16:42

Jag älskar verkligen säsong 4, jag ser verkligen inte hur så många tycker den är en besvikelse. Det är utan tvekan den säsong som hållit mig mest på spänn i Angel, ihop med andra halvan av säsong 5.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav makane » fre nov 02, 2007 19:32

Det är just det den inte gjort för mig. Det har känts för mycket som att "nu gör vi såhär det räknar de inte med". Det har varit så mycket vändningar och vridningar att den slog knut på sig själv och kändes inte alls spännande. Men smaken är som baken som det så vackert heter. Tillsammans med Buffy säsong 1 den säsong som berört mig minst av Buffys 7 säsonger och Angels hittils 4. Och när jag såg Buffy s. 1 var jag ju helt oupplyst. Jag visste inte vad jag gav mig in i. SKulle jag se den nu skulle jag nog uppskatta den mycket mycket mer. Oj OT.
Användarvisningsbild
makane
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 16 okt 2007
Ort: KBA

Inläggav Echolls » sön jan 24, 2010 17:00

Det här är ett helt okej avsnitt. Det är inga delar som känns särskilt tråkiga i alla fall. Bra scen då Connor pratar med Cordy i kyrkan, jag känner verkligen med honom där. En annan scen som jag gillar är den med Jasmine och Angel och när Connor kommer dit och dödar henne.

Favoritcitat:
Connor: I just... I want to stop. Stop fighting. I just want to rest. God, I want to rest. But I can't. It's not working, Cordy. I tried. I tried to believe. I wanted it. Went along with the... the flow. Jasmine, she's...she's bringing peace to everyone, purging all of their hate and anger. But not me. Not me! I know she's a lie. Jasmine. My whole life's been built on them. I just... I guess I thought this one was better than the others.

Betyg: 5
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav HeavyAlex » fre aug 13, 2010 0:36

Jag gillar detta avsnitt, faktiskt.
Connor visar lite andra sidor av sig själv, kanske kan han utvecklas lite mer till s5..
Lilah på slutet va spännande, men vet inte riktigt vad jag ska tro om det..

Betyg: 7
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm


Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron