1x09 The Puppet Show

Här pratar vi mest om Säsong 1

Levande dockor?

1
3
7%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
2%
5
3
7%
6
11
26%
7
5
12%
8
13
30%
9
2
5%
10
5
12%
 
Antal röster : 43

Inläggav noike » sön dec 12, 2004 22:55

Tompa skrev:Gillade också Sid, förstår dock inte hur en liten docka med pyttearmar och en brödkniv kan ta kål på sex demoner.

Han kan inte dö och är envis som fan. Dessutom är han rätt bra på fällor.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Buffybot Wannabe » lör jan 01, 2005 23:37

Roligt avsnitt, en 8:a av mig. Kalas att använda en docka!
Pazuzu skrev:(levande dockor av alla slag är skrämmande).


Kunde inte sagt det bättre själv!

Och att det sedan visar sig att Sid bara är snäll,söt och kåt får mig att tycka om den lilla jäkeln!
Men när han är utanför fönstret och sen springer på golvet i sovrummet... baaaaa... då satte inte jag ner fötterna på golvet på en lååååång stund!
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Binchy » mån jan 03, 2005 9:21

Jag måste nog hålla med SMG: puppets give me the wigg. Om Giles nu är den mest intelligenta på hela skolan, hur sjutton hamnade han i giljotinen i slutet? Scenen där dockan och Buffy anklagar varandra för att vara demonen är rätt kul.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav CheeseGuy » tis feb 01, 2005 12:33

Ett av de bättre avsnitten i säsong 1. Dockan (Sid?) är rolig, liksom Snyder, och det finns en hel del underbara repliker (speciellt teasern är underbar).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » mån maj 02, 2005 10:47

Passade på att se om det här igår eftersom det kom upp i tournament-tråden.

Tycker det är ett av de bästa avsnitten under s1, även om det givetvis har sina brister.

Saker jag verkligen gillar med "The Puppet Show":
- Sid. Han är på de godas sida, men allt annat än trevlig egentligen. Bra så, s1 är ju i regel väldigt svartvit annars.
- Willows "It could be anyone! It could be ME! (alla stirrar på henne) I-it's not, though."
- Öht är det ju ett av de mörkare avsnitten i s1. Sids dröm är inte att bli levande igen, utan bara att äntligen få dö. Det konstateras, i förbifarten, att slayers alltid dör unga. Och Morgan hade dött ung hur som helst - tonåringar med cancer? Det är ingen komediserie det här va?
- Führer Snyder. Utmärkt introduktion av en av seriens bästa little bads. Speciellt scenen där han har lysande röda öron. Fråga att diskutera: är Snyder ond?
- Rivalitet mellan dansare och musiker. Är det här första förekomsten av det stående skämtet?
- Slutscenen förstås. Och "What is it? Avant-garde?" Perfekt Snyderreplik.

En av de största bristerna i storyn är väl det att Sid är med under en lång forskningssession och inte en enda gång kommer att tänka att det kanske är de goda han hamnat hos. Men annars har jag inga större problem med den. Inget mästerverk, men för att vara s1 med beröm godkänt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav The Buffster » tor jun 30, 2005 18:32

Det känns som om The Puppet Show blir bättre och bättre för varje gång jag ser det. Första gången kändes det som ett hyfsat avsnitt men det växer liksom till sig. Det finns en huvudsaklig orsak till detta och han heter givetvis Snyder. Vilken karaktär! Han är fullkomligt lysande i varenda scen han är med i i detta avsnitt. Helt underbar! Sen finns det massvis med andra bra saker också. Cordelia framför The Greatest Love of All, och ja vad kan man säga, Cordelia sjunger kanske inte så bra men vi älskar henne i alla fall. Scenen är underbart rolig. Sen så har vi ju scenen som Buffy, Willow och Xander framför i slutet, vilken inlevelse, och så Willow som rusar ut. Underbart!

Se så finns det givetvis några negativa saker med avsnittet också. Sid the Dummy är väl inte direkt någon favorit och inte Morgan heller. Hela organ grejen är jag lite tveksam till och jag måste känna att jag har samma känsla som i flera andra Buffy avsnitt. Nämligen att avsnittet hade varit mycket bättre utan ett monster eller en skurk. Fast det är klart Buffy skulle ju inte klara sig helt utan sina monster, men det hade i det här fallet behövts göras bättre. I och för sig är det väl hyfsat oväntat att det är magikern som är en demon.

Nej nog med kritik nu, nämnde jag att Snyder är helt briljant?


Favoritcitat:

Buffy: Yeah, but we were fighting a demon.
Snyder: Fighting?
Buffy: Not fighting.
Xander: No, we, uh, left to *avoid* fighting.
Snyder: Real anti-social types. You need to integrate into this school, people. I think I just found three eager new participants for the talent show.


Snyder: Kids today need discipline. That's an unpopular word these days, 'discipline'. I know Principal Flutie would have said, 'Kids need understanding. Kids are human beings.' That's the kind of woolly-headed, liberal thinking that leads to being eaten.
Giles: I, I think perhaps it was a little more complex than, um...
Snyder: This place has quite a reputation. Suicide, missing persons, spontaneous cheerleader combustion... You can't put up with that. You've gotta keep an eye on the bad element. Like those three. Kids. I don't like them. From now on you're gonna see a very different Sunnydale High. Tight ship, clean, orderly, and quiet.


Willow: The creep factor is also heightened. It could be anyone. It could be me! (gets looks from them all) It's not, though.


Snyder: There are things I will not tolerate: students loitering on campus after school, horrible murders with hearts being removed. And also smoking.


Snyder: I don't get it. What is it? Avant-garde?


Betyg: 4/10 (fast jag kanske ändrar mig sen, Snyder kan vara värd ett ännu högre betyg)

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav HeY » lör jul 02, 2005 21:33

Detta är ett utav mina favorit avsnitt i säsong 1. Jättekul och bra, vet inte varför men jag gillar det bara!

The end is to die for ;)

Willow: (stiff with fear) Oh, ruler of my country, Oedipus, you see our
company around the Altar, and I, the priest of Zeus!

Xander: (nervous) Ha, ha! They prophesize that I should kill my father.
But he is dead. (kneels down and gestures like he's grabbing a handful
of dirt) And hidden deep in the soil. But surely I must fear my mother's
bed.

Buffy: (bored) (walks around Willow to Xander) Oh, Oedipus, Oedipus,
unhappy Oedipus, (briefly puts her hand on his head) that is all I can
call you, (goes back to her place) and all that I ever shall call you.
(faces away from the audience)

Xander: (gets back up) Darkness! And horror of darkness. Unfolding,
restless, visitant, sped by an ill wind in haste.

Willow is frozen in fright. Buffy has turned back around and rolls her
eyes at Xander's fumbling of his lines.

Xander: Madness, and... Madness a-and stabbing pain, and, a-and, uh...
oh... oh... memory of, uh, i-ill deeds I have done.

Buffy nudges Willow to cue her. She is too terrified to say her next
line and runs from the stage. Xander and Buffy step together to fill the
gap left between them.

:D :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » tor dec 08, 2005 14:57

Avant-garde.

Ett av de roligaste avsnitten hittills. Roligt men icke dramatiskt. Viss karaktärsutveckling.

Bästa kommentar säsong 1:
Willow: It could be anyone.
Willow: It could be me
Alla tittar förvånade på Willow
Willow: It's not, though

(scenen är bättre på dvd'n än vad den är i text)

Giles minspel i inledningsscenen är också mycket, mycket roliga. Speciellt nu när man börjar känna honnom lite bättre.

Vi har en ny rektor. Bra karaktär. Ska man tro att han är demonen? Nja, han var lite väl negativt inställd till kidsen för att också vara en demon.
"Kids. I don't like them".

Xander och Cordelia pratar om den döda flickan. Rolig scen, detta var ett roligt avsnitt! Xander blir mer och mer underhållande.

En Joss-ism: Ansiktet som dyker upp i fönstret, sak samma med Darla i "Angel"
(Spoiler Serenity (filmen) )
och samma sak i Serenity, förstås.

Avsnittet var inte jättespännande och den stora frågan om vem som är demonen togs inte hand om. The bad guy var inte ens med förrän han dök upp i slutet. What was that all about?

Sen var det lite intressant att Buffy träffade en annan demonjägare. Antydningar inför kommande säsonger? Finns det fler? Många frågor.

Betyg: 6
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav noike » tor dec 08, 2005 15:11

fripp: skriv vad det är som du sätter inom spoiler, så att folk vet om de kan läsa det.

I övrigt, yay. Någon till som gillar Puppet Show.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tor dec 08, 2005 15:28

Jag gillar också detta avsnitt! Var dock ett tag sen jag såg det så jag ger inte på mig nån längre kommentar denna gång.

Jag gillar fripp21 också. :) Det är så himla kul att läsa lite längre kommentarer från nån som ser avsnitten för första gången.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tor dec 08, 2005 15:37

AKS skrev:Jag gillar också detta avsnitt! Var dock ett tag sen jag såg det så jag ger inte på mig nån längre kommentar denna gång.


Då får du också ett plus i kanten.

Men ja, det är trevligt med nya som faktiskt skriver om avsnitten.

fripp21 skrev:Avsnittet var inte jättespännande och den stora frågan om vem som är demonen togs inte hand om. The bad guy var inte ens med förrän han dök upp i slutet. What was that all about?


Jag klarar knappt av regelrätta who-done-its -- de är så urtråkiga att jag somnar -- så jag tyckte det var skitbra gjort att de helt ignorerade det fram till dess att de nästan bokstavligen slet fram en demon ur hatten. För vem/vad/var/ demonen (är) är inte viktigt utan snarare hur den påverkar gruppen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav fripp21 » tor dec 08, 2005 15:52

noike skrev:fripp: skriv vad det är som du sätter inom spoiler, så att folk vet om de kan läsa det.



Well, well. Funderade lite om det. Om jag skriver vad spoilern är om så är läsaren redan spoilad, eller hur? Något av ett moment 22?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav fripp21 » tor dec 08, 2005 15:57

AKS skrev:Jag gillar också detta avsnitt! Var dock ett tag sen jag såg det så jag ger inte på mig nån längre kommentar denna gång.

Jag gillar fripp21 också. :) Det är så himla kul att läsa lite längre kommentarer från nån som ser avsnitten för första gången.


Det är dock inte helt lätt. Med erfarenheter från Firefly där alla avsnitt är mångdubbelt bättre vid andra titten, sjunde titten, så inser jag att jag nu skriver saker om Buffy som jag senare kanske får "äta upp".

Mina korta funderingar bör läsas i skenet av "en första titt". Nåja jag har ju redan sett en hel del av säsong ett, men det var ett bra tag sedan och dessutom kommer jag snart in på virgin mark.

Man undrar, hur mycket är mina betyg värda idag, imorgon, nästa år?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav fripp21 » tor dec 08, 2005 16:05

noike skrev:fripp: skriv vad det är som du sätter inom spoiler, så att folk vet om de kan läsa det.

I övrigt, yay. Någon till som gillar Puppet Show.


Argh, dumma jag. Det ska givetvis vara så här:

Spoiler Serenity (filmen)
En Joss-ism: Ansiktet som dyker upp i fönstret, sak samma med Darla i "Angel" och samma sak i Serenity, förstås.

Spöstraff på min håriga rygg? Jag ska bättra mig härefter.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » tor dec 08, 2005 16:26

Du har verkligen hamnat på rätt forum, fripp21. Det känns som du har varit här längre än du har för du har samma stil i dina inlägg som många andra här. Sweet.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav fripp21 » tor dec 08, 2005 16:35

AKS skrev:Du har verkligen hamnat på rätt forum, fripp21. Det känns som du har varit här längre än du har för du har samma stil i dina inlägg som många andra här. Sweet.


Vet du hur jag hamnade här? Var på bokhandeln och köpte "Serenity" (the novelisation). Började prata med en mörkhårig skönhet som jobbar där och hon bjöd in till forumet. Jag kallas Nyx på forumet var det sista hon sa. :)

Och nu är jag här.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » tor dec 08, 2005 18:04

Vilken bra "så blev jag medlem"-historia! Vi får tacka Nyx för nyrekryteringen till forumet då. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Nyx » tor dec 08, 2005 23:53

fripp21 skrev:
AKS skrev:Du har verkligen hamnat på rätt forum, fripp21. Det känns som du har varit här längre än du har för du har samma stil i dina inlägg som många andra här. Sweet.


Vet du hur jag hamnade här? Var på bokhandeln och köpte "Serenity" (the novelisation). Började prata med en mörkhårig skönhet som jobbar där och hon bjöd in till forumet. Jag kallas Nyx på forumet var det sista hon sa. :)

Och nu är jag här.

MuahahahaHA! Jag hade på känn att det kanske kunde ha varit fripp21 som handlade DeCandido-boken av mig! :D
Och han blev hitlurad, jag menar -lockad, av lilla (nja) mig. ;)
*Nyx sträcker sig tills hon nästan slår i taket.
Stolt över rekryteringskuppen sätter jag mitt andra streck i värvningsräkningen hittills.
(Btw, jag vet att det är fusk att jobba i sfbokhandeln eftersom jag automatiskt träffar fler entusiaster... :twisted: )

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tor dec 08, 2005 23:59

Nyx skrev:(Btw, jag vet att det är fusk att jobba i sfbokhandeln eftersom jag automatiskt träffar fler entusiaster... :twisted: )

Men utan fusk, hur ska man då kunna vinna?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tea » mån apr 03, 2006 20:39

den får en 10 enbart för Oidipus scenen som måste vara något av det roligaste någonsin gjort på tv.. som fd mellanstadielärare har jag sååå kul åt denna scenen... och tänker direkt på gamla elever
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav merl » tor maj 18, 2006 18:12

Okej, dags för The Puppet Show! Första mötet med Snyder! Sid the horny dummy!

BUFFY: The school talent show. How ever did you finagle such a primo assignment?

GILES: Our new Führer, Mr. Snyder.

WILLOW: I think they call 'em 'principals' now.


SNYDER: (interrupts) My predecessor, Mr. Flutie, may have gone in for all that touchy-feely relating nonsense, but he was eaten. You're in *my* world now. And Sunnydale has touched and felt for the last time.


Och Oidipus-scenen på slutet är så klart en höjdare.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav medundersåte » ons jul 19, 2006 0:47

Skönt att läsa att jag inte är den enda som har en aversion mot levande dockor. Jag tycker inte speciellt bra om Sid; han borde ägnat sig mer åt att spåra demonen istället för att dregla över Buffy. Snyders kommentar om avantgarde i slutet är hysteriskt rolig. Hela avsnittet är ganska roligt, även dockhumorn. Och så får man höra Cordelia sjunga, där har Buffyverse sin alldeles egna näktergal!
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav ftwtysken » tor aug 17, 2006 20:14

Tycker nog att detta är ett av dem bättre avsnitten i säsong 1, av flera anledningar...

Kändes som ett komplett avsnitt tyckte jag, en del andra i säsong 1 saknade något...

Sid är underbar, tycker jag, fast han hade kunnat vara ännu mer vulgo :)

Måste säga att jag gillade demonens misslyckade trolleritrick tidigare i avsnittet också....

Fan, såg ju på det idag, men kommer inte på rikitigt vad jag vill mena...
Ja ja, jag gillade det iaf, mer nu än vid första titten (då jag missade Oidipus-scenen)
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav A bear » mån sep 18, 2006 21:02

Jodå, för att vara s1 är detta riktigt bra. Där finns en del klumpigheter - han som spelar killen med cancer spelar över så det stänker om det, till exempel. Men det är rätt välgjort ändå, med en väldigt snyggt gjord twist (givetvis är man säker på att dockan är ond), ett antal riktigt härliga scener... öppningsscenen med Giles och gänget - "We will watch. And mock. And laugh.". Xander med Sid, och Sid som försvinner bakom Xander i biblioteket. Willows lilla "It's not, though." Slutscenen! Och så, förstås, rektorn. Snyder. Heil Snyder.

Bästa replik: SNYDER: Kids today need discipline. That's an unpopular word these days, 'discipline'. I know Principal Flutie would have said, 'Kids need understanding. Kids are human beings.' That's the kind of woolly-headed, liberal thinking that leads to being eaten.

Bästa popkulturreferens: "Redruuum! Redruuuuuum!" Inte så kul referens, men Nicky Brendons entusiasm gör det härligt.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Marc/Demonen är ju faktiskt med genom hela avsnittet, dyker upp stup i kvarten och har nån liten replik här och där. Så HELT snuten ur ingenting är han inte.

Hej Joss Whedon: Börjar med komedi, slutar i tragedi med en ganska besk kommentar om vad en demonjägare kan vänta sig.

Awww: SNYDER! Han är så GO!

Höh? Giles jobbar inte sådär VÄLDIGT hårt på att komma loss, va?

Wow, detta är en bra serie: Som sagt; från komedi till tragedi, och just när det är som sorgsnast så går ridån upp och Joss Whedon kapar än en gång undan allvaret för sig själv. "What is it? Avant garde?" SNYDER!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » mån sep 18, 2006 21:15

Pjäsen i slutscenen kan vara ett av de där största tv-ögonblicken någonsin.

Själv är jag väldigt förtjust i Willows "It could be anyone. It could be me. /paus/ It's not, though."

Men jo, det här är ett av de bästa avsnitten i säsong ett. Underskattad sak faktiskt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gollum » mån sep 18, 2006 22:08

Att Sunnydale High får nya elever, med tanke på det rykte det måste ha vid det här laget, är faktiskt ganska otroligt. Och nu var det dags för fler. Denna gång med kirurgiska ingrepp som extra krydda.

Det är flera vändningar i storyn som gör avsnittet extra intressant, men någonstans blir grundidén med en docka som är levande ganska fånig. När Sid blir hängande över demonen på slutet finns egnetligen inga känslor alls. Även om Buffy ömt tar honom i sina armar. Känslorna, i form av bubblande småskratt kommer istället när ridån går upp och publiken sitter där. Willow med yxan i hand är en fin bild och Snyders kommentar obetalbar! Men kära nån, borde inte publiken hört slagsmålet på scenen? Borde inte någon ingripit?

Och idén med att en ensam elev dröjer sig kvar i omklädningsrummet (alltid nersläckt?) börjar vara välanvänd nu.

Men ett bra avsnitt, spännande, inte helt lätt att förutse och lagom kryddat med underhållande replikskiften.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav noike » mån sep 18, 2006 22:16

gollum skrev:Det är flera vändningar i storyn som gör avsnittet extra intressant, men någonstans blir grundidén med en docka som är levande ganska fånig.

Nja, jo, det har du rätt i, men precis lika fånigt som vampyrer eller zombies.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gollum » mån sep 18, 2006 22:20

noike skrev:
gollum skrev:Det är flera vändningar i storyn som gör avsnittet extra intressant, men någonstans blir grundidén med en docka som är levande ganska fånig.

Nja, jo, det har du rätt i, men precis lika fånigt som vampyrer eller zombies.

Inte då! Vampyrer och Zombies finns ju på riktigt! Dockor är dock dockor.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav madskellig » mån sep 18, 2006 22:40

The puppet show är helt klart en av höjpunkterna i S1, och slutscenen! Jag skrattar varje gång :D Det löjligaste är ju dock hur en liten puppet med wee puppet arms kan hugga ihjäl en demon, men såna små saker orkar jag egentligen inte störa mig på.

Eftersom jag känner som Buffy ang. dockor:
Uuuhhh. They give me the wig. Ever since I was little.

Så tycker jag faktiskt att scenen med Sid utanför hennes sovrumsfönster är lite creepy, men annars så är replikskiftena det som är bäst i detta avsnitt.
Och Snyder såklart:
There are things I will not tolerate: students loitering on campus after school, horrible murders with hearts being removed. And also smoking.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav AKS » tis maj 22, 2007 19:44

Hm, detta var inte alls så bra som jag kom ihåg det! Jag vet inte varför jag inte gillade avsnittet så mycket som jag brukar, men så är det.

Avsnittet har många bra enskilda scener som t ex Giles och Cordelias hår och en del andra Giles-scener + Snyder-scenerna. Men avsnittet i övrigt? Lite väl tempolöst för mig.

Däremot höjer slutscenen det hela rejält. Snyder: "I don't get it." :D Klassiskt!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare