1x03 Witch

Här pratar vi mest om Säsong 1

Var inte snåla nu

1
0
Inga röster
2
2
4%
3
0
Inga röster
4
2
4%
5
4
8%
6
9
18%
7
24
47%
8
4
8%
9
4
8%
10
2
4%
 
Antal röster : 51

Inläggav merl » lör maj 13, 2006 18:38

Ganska underhållande (och jag vill minnas en bitvis obehaglig stämning första gången jag såg det) avsnitt. Något sämre än de två tidigare avsnitten, men å andra sidan många komiska höjdpunkter.

Första gången man ser Amy. Gillar twisten att det inte var Amy som var den skyldiga, utan hennes mamma (i Amys kropp). Jag satt och funderade kring Amy nu under omtitten när jag vet från början att det är Amys mamma som utger sig för att vara Amy.
Spoiler resten av Buffy:
Man har väl inte fått någon vidare klarhet i hur det har gått för Amy efter att mamman försvann. Jo, hon blev ju intresserad av magi själv och förvandlades till råtta, men man får inte veta mycket om henne själv. En tanke som slog mig nu är att den falska Amy här inte är helt olik Amy i säsong 6 och 7. Sådan mor sådan dotter, eller hur man nu ska uttrycka sig.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav eriked » tis jun 20, 2006 12:48

Gillar också avsnittet! fin twist också, skulle dock önska lite att de väntade med att avslöja den till typ slutet av avsnittet. Avslöjas lite för tidigt tycker jag iaf

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav medundersåte » lör jul 15, 2006 12:53

Synd att Buffy misslyckas med att bli en cheerleader, men hon verkar ju inte vara alltför upprörd över det i slutet av avsnittet. Det jag gillar bäst är den styrka som Buffy visar när hon, trots att hon är döende, tar sig till Amys hem och lyckas lista ut att det är Amy de möter.
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav Isabella » tor aug 31, 2006 14:37

Bästa avsnittet hittills iallafall. Som sagt, många roliga repliker och scener. En 9:a från mig :D
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav noike » tis sep 12, 2006 14:16

Samuel Butler skrev "God as now generally conceived of is only the last witch" vilket stämmer rätt bra in på Buffyverse. En häxa verkar vara närmast allsmäktig, det enda som riktigt fungerade mot henne var hon själv. Det fungerar mycket bättre än dum råstyrka som i förra avsnittet.

Vad jag inte riktigt förstår är kitteln på vinden. Eller jo, jag vet varför den finns där men varför finns den där? När hon skapar energiklot eller får yxor att levitera, då behövs det inte alls mycket mer än ord om ens det. Vilket måste betyda att det är svårare att få någon att bli blind än att translokalisera någon till ett ställe där de kommer förbli ur vägen för alltid. Bra att veta. Kunde de inte gett henne en kvast när de ändå höll på? Ärligt talat går kittel med grön sörja i på vinden fetbort.

De här småsubtila metainformationen som man får från Giles kan jag inte låta bli att gilla. Det känns som om att delar av hans förklarande tal har skrivit av Michael Winterbottom eller Charlie Kaufman. "That's the thrill of living on the Hellmouth."

Att få cheerleadersaken ur vägen så här snabbt är nog en rätt bra idé. Man tycker att Willow eller någon borde tycka att Amy betedde sig lite konstigt i och med hennes plötsliga fixering vid sin mamma.

Det är rätt tydligt att Buffy och Amys situationer med föräldrarna ska spegla varandra, fast där den ena lever sitt liv och den andra försöker bli som sin förälder -- samtidigt som föräldrarna försöker leva genom sina barn och få dem att göra samma saker de gjorde. I Joces fall årsboken, i vadhonheters fall hela livet. Det fungerar lite, men eftersom man inte för se Amy och hennes "mamma" förrän rätt sent. Det fungerar, men de olika sidorna förstärker inte varandra så bra som de borde.

"I laugh in the face of danger... then I hid until it goes away" kan vara en av de bästa replikerna som någonsin skrivits.

Eftersom böckerna är i databasen och man kan se vem som lånat ut dem, betyder det att man som student kan låna alla böckerna där? Yikes! Som om inte Sunnydale var farligt tidigare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » tis sep 12, 2006 14:29

/me slaps noike

20.00!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tis sep 12, 2006 14:44

A bear skrev:/me slaps noike

20.00!


NEJ!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eynosh » tis sep 12, 2006 20:31

Klart underhållande magi. Introducerar oss till magi, vilket jag är überförtjust i.
Vill också påpeka att det tidiga scooby-gänget börjar funka ihop nu. Xander påpekar att dom är ett team och willow med slayerettes. Börjar funka mycket bättre än WTTH och Harvest, kanske inte så konstigt, men det är här vi börjar se sammanhållningen.

För övrigt så älskar jag Giles, bara fullkomligt älskar. När han blir förbannad på Amy/Amy's mamma, lysande!
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav A bear » tis sep 12, 2006 20:36

"Witch" är faktiskt ett helt OK s1-avsnitt. De värsta klantigheterna från pilotdubbeln är bortslipade, folk börjar falla in i sina roller
XANDER: What d'ya mean? We're a team! Aren't we a team?
WILLOW: Yeah! You're the Slayer, and we're, like, the Slayerettes!

det finns inga stora patetiska tal av superskurkar och även om allt fortfarande ser enormt lågbudget ut är det rentav helt OK specialeffekter. Än så länge är det fortfarande väl mycket "Kitty och häxmysteriet", men vafan, det har charm.

Bästa replik: XANDER: For I am Xander, King of Cretins. May all lesser cretins bow before me.

Bästa popkulturreferens:
XANDER: So maybe Amber's got this power to make herself be on fire. It's like the human torch, only it... hurts.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Så det finns alltså en trollformel att använda om två personer skulle byta kropp, som bara kräver att en engelsman sticker ner händerna i lite bubblande vätska. Praktiskt.

Hej Joss Whedon: Parallellen Joyce/Buffy-Catherine/Amy. Halvhjärtat gjort och inte speciellt relevant, men OK, han försöker.

Awww: "Macho, macho man..."

Höh? Kitteln, som sagt. Och Cordelia; borde inte hon vara lite mer påstridig mot bilskolläraren? Om Queen C inte vill köra bil så kör Queen C inte bil. (Men hon är så gullig när hon hotar Amy att jag förlåter det.)

Wow, detta är en bra serie: Öppningsscenen. Giles som skäller ut henne för att hon gjort något hemskt, och så vänder vi på kameran och ser Buffy med pompoms. "Aaaand you'll be stopping me... how?" Buffy och Giles börjar verkligen hitta sina roller här.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav madskellig » tis sep 12, 2006 20:37

Jag gillar The Witch. Tycker det är ett roligt och väldigt charmigt avsnitt, och samspelet mellan alla fungerar så bra här. Älskar första scenen med Giles och Buffy.
This is madness! What can you have been thinking? You are the Slayer! Lives depend upon you! I make allowances for your youth, but I expect a certain amount of responsibility, and instead of which you enslave yourself to this, this... Cult?

Så Giles :D

Stackars Xanders obesvarade kärlek är lite patetisk, vem ger ett armband med orden "yours always" till någon man inte kännt så länge? Aja, söt är han i alla fall. Jag älskar magi-påverkad Buffys:
Hmm, I know you don't, that's 'cause you're my friend. You're my Xander-shaped friend! Do you have any idea why I love you so, Xander?


Willow är underbar som vanligt, jag ler alltid åt:
Giles: Why should someone want to harm Cordelia?
Willow: Maybe because they met her? Did I say that?


Den stora grytan med grön sörja på vinden känns ju lite överdriven, men annars gillar jag häx storyn och den lilla twisten med att Amys mamma stulit hennes kropp.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav carre » tis sep 12, 2006 21:26

The Witch... tja. det funkar väl.
jag har aldrig tyckt att själva storyn är så underhållande, då gillar man mer konversationerna som redan är fantastiska de mellan Buffy, Xander, Willow och Giles och såklart Cordy som är så fantastiskt bitchig och osäker på samma gång. det enda är att hennes skrik känns så jävla inövade
(spoiler btvs & ats (alla säsonger)) de kommer sedan komma helt naturligt, som resten av henne.. eller ja. så länge som hon är cordy och inget annat fä :)
första scenen är fantastisk, "this cult!"- det är så Gilesigt! också när han snackar om "the thrill of living on the hellmouth" och påstår att han ser saker som "glass halfull" :D han är fantastisk!

det finns småsaker som är så fina i det här avsnittet, t.ex. Wills nöjda leende när Buff säger att Xander är som "one of the girls" och Giles bil!!!

lite roligt med magin i slutet och att (spoiler BtVS s2) Giles är så överväldigad och säger att det är hans första spell vilket inte alls borde vara sant med tanke på hans bakgrund...
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Binchy » tis sep 12, 2006 21:40

Nu har jag INTE läst innan vad ni andra skrivit. Best way of doing it!

En massa bra citat var det främst som hamnade på blocket under det här avsnittet.

Giles: That's the thrill of living on the Hellmouth. There's a veritable cornucopia of fiends and devils and ghouls to engage.
De andra tittar skumt på honom.
Giles: Pardon me for finding the glass half full.
Han är så härlig! (Om det är någon annan som inte heller visste vad cornucopia är, så är det ymnighetshorn...)

Och Xanders klassiska: I laugh in the face of danger. Then I hide til it goes away.
Cutiepie!

När man vet vad man vet (eftersom det är sisådär 12:e gången jag ser avsnittet) så låter det verkligen inte som om "Amy" pratar om en pappa, utan om en fd make.

Joyce: This is Gidget hair! Don't they teach you anything in history?
Åh, vad härlig hon är, Joyce, lagom strikt och lagom respektlös.

Hur vet Cordy att något är på väg mot henne? Varför börjar hon skrika när hon står mitt på vägen?

När Buffy börjar studsa och tjoa "I love my buds" - oooh, pinsamt. Man vill inte riktigt titta...

Aaaaaww, Giles's gamla cittra!!!

Xander: It's cool, I took care of it.
Blickarna Amy och Buffy ger honom där, de är underbara.

Jag älskar också Buffys mom när hon ryser vid tanken på att vara 16 igen (och ryser jag med).
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Nyx » tis sep 12, 2006 21:49

Dagens metafor: Föräldrar som försöker leva om sitt liv genom sina barn.
Klart ruggigt. Stackars Amy, men hon verkar ha utarbetat en fungerande "äta-massor-av-brownies"-terapimetod.

Buffy som sjunger "I wanna be a macho man". Love it!

Men bästa replikerna är ändå Willows:

Willow: Yeah, her mom's kinda...

Buffy: ...Nazi like?

Willow: Heil. If she gains an ounce she padlocks the fridge and won't
eat anything but broth.

Buffy: So, mommy dearest is really... Mommy Dearest?

Willow: There's a bitter streak. But Amy's nice. We used to hang in
Junior High. When her mom would go on a broth kick, Amy'd come over to
my house and we'd stuff ourselves with brownies!


Giles har också en massa bra dialog, inte minst om cheerleader-kulten, men det som gör störst intryck på mig är när han bär den omtöcknade, magipåverkade Buffy till skolan och lovar henne att ställa allt tillrätta. Aww.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gollum » tis sep 12, 2006 22:06

Nu tycker jag att det börjar ta fart. De inledande introduktionerna är klara, vi vet alla vad som gäller och framför allt tycker jag dialogen i detta avsnitt reser sig över de två första ett snäpp. Ett riktigt underhållande avsnitt, som dessutom fick en liten kul twist i och med att Amy och hennes mamma bytt kropp. Jag trodde tidigt att mamman var häxan, men det där anade jag inte i princip förrän hon satt och åt brownies när Giles och Buffy kommer till huset. Me like!

Jag gillar också den persnilighetsförstärkning Giles roll tar. Här visar han ett vuxet kommando i biblioteket och det är underbart när han tar ton mot Amys mamma (eller Amy...). Allt detta blir en fin balans till den ömhet han tydligt visar för Buffy när hon ligger illa till.

Denna gång följde jag min rutin vid recenserande av filmer på dvdforum och förde lite anteckningar. Inte helt lätt att göra det med tanke på att det är första gången jag ser det, men några frågor dröjer sig kvar:

    Som Buffy håller kvar munnen i ett "o" efter att ha sagt "how?" före opening credits fick mig att smälta totalt...
    Har inte amerikanska körskolor dubbelkommando (tänk på Coneheads!)
    Mina barn sitter gärna med och av den anledningen är svensk text aktiverad. Alla skrattade högt till textraden när den svarta katten hoppar ur kistan: "Mjau". :D


Jag är nöjd.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav caffeineaddict » tis sep 12, 2006 22:12

Witch
Antal gånger caffe har sett avsnittet: Detta bör ha varit sjätte gången. Kommer inte ihåg om jag såg riktigt hela med Per, så kanske 5½.
Såg först: Oh, I can even remember the date: 21 juli 2002 om jag inte missminner mig.


Bra standalone-avsnitt vars styrkor blir mer och mer påtagliga vid omtittar även om storyns detaljer kanske inte är de allra mest lysande.

    * Visst är det en rolig scen, men överdriver inte Giles lite hur negativt Buffys cheerleader-engagemang kommer påverka henne? Eller gör hans brittiskhet att cheerleading känns lika främmande och läskigt som för oss svenskar?
    * Okej, min stora diskussion och största problem med avsnittet: Jag glömmer jämt att det är Catherine i Amys kropp ända från början. Därför känns det jämt i de tidiga scenerna som att vi får lära känna Amy för första gången, men så är ju faktiskt inte fallet. Därför tycker jag även att karaktären är förbaskat problematiskt skriven i de här första scenerna, det känns till och med som om manusförfattaren tror hon skriver Amy och inte Catherine i Amys kropp. Jag har alltid en massa sympati för stackars Amy här i början, och sen kommer scenen i slutet i huset och jag påminns om att det är inte alls Amy! Vafan då! Det är faktiskt ett ordentligt problem, handlingen hade fungerat mycket bättre om kroppsbytet hade skett någonstans under avsnittets gång, efter att både vi och Buffy lärt känna Amy lite.
    * Cordy använder ordet "hyperbole"!
    * Är alla på den där skolan (förutom Buffy då) fullkomligt odugliga på att överhuvudtaget reagera på något sätt i en krissituation? Varken här eller senare med Cordy krävs det ju en slayer för att rädda personen i nöd, bara en människa med lite initiativ. De där jävla mähäna bara står där och småskriker när Amber brinner, de varken hjälper henne eller springer därifrån... :rolleyes:
    * "Pardon me for finding the glass half full." Giles är sååå peppad över att äntligen få vara ute i fältet efter all träning. :) (spoiler S3) Inte så lite Wesley i "Bad Girls" över det faktiskt.
    * "We're like the slayerettes!" WILLOW! Strax följt av "I laugh in the face of danger"-klassikern. XANDER! Får nån annan känslan av att Joss hade en sak eller två med en hel dialog att göra här, eller var Dana Reston en dold stjärna månntro? ;)
    * Jag glömmer jämt att det är så mycket Joyce/Buffy-scener så här tidigt i serien. Och nästan varenda en är en pärla.
    * "Jeepers!" Så söt!
    * Här märks det iofs att det är Catherine och inte Amy med tanke på hur hon dissar "sin" pappa, men det är ändå konstigt hur hon oroar sig över "sin mamma" (sig själv)... väldigt lustigt skriven dialog när man vet twisten.
    * Oj, Cordy är en liten Red Herring! Det glömmer jag jämt. Mer scary-psycho än i omklädningsrummet här blev hon nog aldrig (spoiler serien Angel) Nej, då räknar jag inte Angel S4. DET ÄR INTE CORDY!
    * (spoiler S1) Åååååh, Xander/Buffy/Willow-triangeln begynner (och utvecklas snart till en kvadrat när Angel joinar). Much wonderful heartache to follow...
    * "This is Gidget hair. Don't they teach you anything in history?" Mer suverän Buffy/Joyce. (spoiler S6) "We had to move here to find a decent school that would take you!" Det går emot både min teori och den där serietidningen som Rombat nämnde. Kan det ha blivit svårare att hitta skola efter hennes visit på mentalsjukhuset? Ja, jag överanalyserar...
    * Cordy är redan halvblind och seg när hon möter Xander och Buffy i korridoren. Så vad tror hon hon håller på med när hon inte protesterar mer för att slippa köra?
    * (spoiler S2) "You don't have to drive it through my head like a railroad spike." Heh heh heh. Remind you of anyone we're going to know?
    * "...taking Polaroids outside of her bedroom window late at night that last part is a joke to relieve the tension because here she comes." Bortglömd pärla. Nicky Brendon reigns supreme!
    * (spoiler S2) Cordy måste alltså ha fixat Driver's Ed tills slut trots det som händer här, för i S2 är hon ju "mass transportation".
    * Dum-Cordy har ju typ en halvtimme på sig att flytta sig åt vilket håll som helst för att undvika lastbilen (eftersom hon skriker är hon ju uppenbarligen inte blind nog än för att inte fatta att den är där). Ännu dummare än när bara Buffy reagerar på Amber On Fire i början av avsnittet.
    * "Heat ingredients and apply to witch"... det är något väldigt Holy Grail över den repliken. :)
    * Haha, vad mysko den där tjejen som säger "Isn't this exciting" i kemiklassen är. Måste vara Aphrodisias kompis...
    * Det tar alltså alldeles uppenbarligen en stund för Catherines spells att slå in eftersom hon är där när Aphrodisias kompis (ja, jag vet att hon heter Lishanne) tappar bort sin mun.
    * Hmm, Buffy bryr sig nog trots allt ganska lite om Xander vid det här laget om hon aldrig märker att smycket hon fick är borta. Hade hon på sig det tidigare, eller har Amy plockat det ur hennes väska eller skåp? Jag tror aldrig hon får tillbaka det och det nämns nog aldrig senare i serien heller (förutom i scenen strax efteråt när hon är hög).
    * Haha, jag älskar allt med Buffy när hon är spell-hög! :D "I want to be a macho man!" SMG är så härlig här (hon är betydligt sämre på att spela döende lite senare).
    * (spoiler S7) Äntligen har hon på sig skolans officiella cheerleader-kostym som Dawn lånar och förstör i "Him".
    * BWAHAH! Hela cheerleader-träningen och dialogen efteråt ända fram tills att hon kollapsar är inte bara avsnittets utan seriens roligaste scen hittills. :D "She's a WITCHY!" "You're my Xander-shaped friend!" Sååååå bra.
    * Gilesmobilens första framträdande! Tror ni han köpt den nyligen, eller fick han med sig den från England på något vänster?
    * Jag älskar fortfarande scenen där body-switchen avslöjas. Den är ordentligt creepy. Kanske enda gången i S1 som scoremusiken fungerar riktigt väl. En liten rysning, varenda gång.
    * Haha, katt-scare! Klassiskt!
    * MAN SLÅR INTE MIN WILLOW! :evil:
    * Ordentliga Shining-vibbar med brandyxan och det kalla blå ljuset.
    * Giles knockout-count: 1
    * (spoiler S6) Heeeey, svarta häxögon. You gotta love the continuity!
    * Finns det någon logik förutom poetisk rättvisa i att hon landar i statyetten? "The dark place will have her soul!" The dark place = skolans vinstskåp?
    * (spoiler S2) Giles säger "It was my first casting." LIAR!
    * Haha, var hittade Willow ett baseballträ på så kort tid? :D
    * En sista riktigt bra Buffy/Joyce-scen. "Witch" går faktiskt upp på listan som ett av de bästa Buffy/Joyce-avsnitten.
    * Den sista bilden är ganska genialisk trots allt. Rolig och ryslig på samma gång.

(spoiler S2) Jag gillar verkligen Amy i det här avsnittet, även om det oftast handlar om Catherine i Amys kropp. Önskar nästan vi hade fått möta henne ytterligare någon gång innan "Bewitched, Bothered and Bewildered" för att se lite mer kring hur hon började följa i sin mammas fotspår.

Klart bra avsnitt. Inget av de bästa, men riktigt bra.
Senast redigerad av caffeineaddict tis sep 12, 2006 23:40, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis sep 12, 2006 22:16

caffeineaddict skrev:* (spoiler S2) Cordy måste alltså ha fixat Driver's Ed tills slut trots det som händer här, för i S2 är hon ju "mass transportation".

Hon kör bil i Prophecy Girl också, så det borde gå rätt snabbt för henne att köra upp igen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gollum » tis sep 12, 2006 22:22

caffeineaddict skrev:* Gilesmobilens första framträdande! Tror ni han köpt den nyligen, eller fick han med sig den från England på något vänster?


Nja, den är väl vänsterstyrd, va? Fast å andra sidan, en gammal Cittra, kan man få fransmännen att producera en högerstyrd? :)
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav caffeineaddict » tis sep 12, 2006 22:23

Japp, den är vänsterstyrd, du har helt rätt. Så den är ny m.a.o. :P


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gollum » tis sep 12, 2006 22:33

Ny och ny... ;) Inköpt i Sunnydale kan vi väl samla oss kring i alla fall. :P
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Isabella » tis sep 12, 2006 23:55

Jag står fast vi mid uttalande senaste gången jag skrev här. Bästa avsnittet hittills och helt enkelt ett bra avsnitt.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav ftwtysken » ons sep 13, 2006 15:59

gollum skrev:Mina barn sitter gärna med och av den anledningen är svensk text aktiverad. Alla skrattade högt till textraden när den svarta katten hoppar ur kistan: "Mjau". :D


jo, texterna på DVDerna är skrattretande...

kul att du börjat fatta tycke. Och syskonbarnen med...
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav adolvsson » tor sep 14, 2006 11:50

På grund av ett par dagar med en sådan däringa elak förkylning *snörvel* kommer inlägget ett par dagar för sent, men avsnittets sågs när det skulle, så allt är gott.

Min första anteckning rörde början av första scenen. Snygg fint, humor, och en gnutta karaktärsgojs i vad som antagligen var avsnittets bästa scen. Och det är fortfarande en underbar liten sak, det där, men det är uppenbarligen ett avsnitt som växer vid omtittar. För trots att det varken är första eller andra gången jag ser det, verkar det vara först nu som jag ordentligt inser dess kvalitéer. Vilket, vid närmare eftertanke, är en rejäl styrka för mig som fan och omtittare. Det är inte bara serien som hela tiden förändras, utan min inställning till den och enskilda avsnitt förblir aldrig statisk.

Punktform, because I like it like that...
    *Amy! En långlivad karaktärs födelse. Heh.

    * I heart teh library.

    * I laugh in the face of danger, and then I hide until it goes away.
    En av de stora, klassiska, replikerna. Och det redan i tredje avsnittet. Impregnerande.

    * En tanke: Giles låter Willow och Xander hjälpa till utan några större protester, trots att det handlar om ett farligt och rätt hemligt jobb. Kan det kanske ha att göra med hans egen oerfarenhet i yrket, kanske?

    * Sak jag faktiskt inte tänkt på förut: Hur mycket medkänsla SMG tillför sin karaktär. Det känns verkligen äkta, och jag har svårt att tro att allt skulle vara från manus.

    * Ett tag tänkte jag att Jesses död i piloten möjliggör Cordy som misstänkt handbrännare, men jag har nog aldrig stött på den teorin förr. Vilket är förklarligt med tanke på hur omgående den krossas.

    * Buffy kunde faktiskt ha bett om hårborsten. Mindre misstänksamt, mjo?

    * I serier med team som undersöker saker är det inte ovanligt att karaktärer görs dummare än vad dom egentligen är, i syfte att bokstavera för tittarna (som antas vara minst lika korkade) vad som pågår. Inte i BtVS och jag älskar att dom inte ens gjorde det misstaget såhär tidigt.

    * Look, I don't care why. I just care that you go on breathing.
    Visar också hur tidigt dom hade koll på karaktärernas personligheter. Och Xander har bra repliker här.

    * Giles = (spoiler för om en säsong eller två) oerfaren Watcher, kunnig i magi. Roten till Ripper? My first casting - Yeah, right...

    * And that's kind of a creepy ending.
Trots alla sina fel och brister lyckades säsong ett trycka in lite gammal hederlig skräckiscreep här och där (spoiler för den övergripande känslan hos hela serien) , något som är tragiskt sällsynt i senare säsonger (med Hush som ett lysande undantag), och det är dessutom en anledning till varför jag som helhet håller S1 högre än S3.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Capt. Peroxide » mån jan 22, 2007 0:29

Japp, nu tar det sig. Som (mycket) fristående avsnitt betraktat ganska bra. Lite förvånad bara att en häxa är så självisk och elak. (spoiler S7) Ni vet hur det kunde låta senare:

"WHICH IS RIDICULOUS 'CAUSE WITCHES
THEY WERE PERSECUTED WICCA GOOD AND
LOVE THE EARTH AND WOMAN POWER
I'LL BE OVER HERE".

Intressant att Amy som var offer för häxeri senare blev lika kallhamrad som mamman.


caffeineaddict skrev:Witch
* Ordentliga Shining-vibbar med brandyxan och det kalla blå ljuset.


Dessutom svingar ju Willow ett bollträ – dock med lite bättre fattning än fru Torrance i The Shining (spoiler S6) (däremot kutar ju Anya omkring med ett bollträ på samma underliga vis under förtexterna i säsong 6).

Det är för övrigt en av mina favoritscener i avsnittet (förutom trolleri-stenade Buffy), när lilla blyga Willow efter att ha blivit sänkt med en rak höger rusar in med ett bollträ för att prygla upp häxan som gjorde det. (spoiler S6, framför allt finalen) En föraning om att den här tjejen kan bli JÄVLIGT förbannad?

En grej som jag inte riktigt vet om det hänger ihop: Willow pratar om "Slayerettes", och Buffy börjar klä sig i ärmlösa sextiotalsklänningar av den typ girlgroupsångerskorna brukade ha. En slump, eller blev hon inspirerad? Slayerettes – underbart namn på en girlgroup för övrigt.

Ett par ord om cheerleaders. Tycker de kan vara ruggigt sexiga, och det är lite lustigt att de spelar så mycket på sex när man skulle kunna få fängelse för att faktiskt ha sex med en cheerleader från highschool – om hon inte fyllt 18 vill säga. Lite lätt dubbelmoral i ett stort land västerut?

(Ja, om någon – t ex intresseklubben – undrar så är detta första gången jag ser säsong 1. Har bara sett säsong 6 och 7 rätt igenom.)
Senast redigerad av Capt. Peroxide mån jan 22, 2007 2:40, redigerad totalt 2 gånger.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav adolvsson » mån jan 22, 2007 1:18

Capt. Peroxide skrev:(Ja, om någon – t ex intresseklubben – undrar så är detta första gången jag ser säsong 1. Har bara sett säsong 6 och 7 rätt igenom.)

Ah, schpännande! Ska bli extra kul att följa dina kommentarer då.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » mån jan 22, 2007 1:31

Capt. Peroxide skrev:jag ser säsong 1. Har bara sett säsong 6 och 7 rätt igenom.)

Kul läsning. En kommentar om spoilerförförandet. Bra i sig men om du använder
Kod: Markera allt
[spoiler="vad som spoilas"]tjovaddetvarlivatiholkenilördags[/spoiler]
så blir det bättre. Annars vet man inte om det är säkert att läsa eller inte.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån maj 21, 2007 18:54

Hm, är nog ganska ensam om att inte gilla detta avsnitt verkar det som. Detta är ett av de avsnitt jag sett minst antal gånger (skulle kunna tänka mig att detta är tredje eller möjligen fjärde gången jag ser det) och jag förstår varför.

Det börjar bra, det gör det. I början trodde jag att jag kom ihåg fel och att det var ett bra avsnitt, men sen blev det seeeeeegt. Riktigt segt. Andra halvan är inte underhållande alls enligt mig. Detta är inte ens i närheten av den föregående dubbeln.

Nej, detta avsnitt lär det dröja några år innan jag ser igen. Antagligen till nästa omtitt av hela S1. Det kommer aldrig att bli ett avsnitt som jag ser om bara så där.

Ett av de sämsta Buffyavsnitten vad jag kan komma på nu. PÅ Buffyskalan innebär det en tvåa.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

bra?

Inläggav buffy_angel » tor jun 21, 2007 0:45

Detta svdnitt tycker jag är ganska bra speciellt med tanke på att första sesongen är lite sådär för det första är den kort å sen ganska tråkig men åter till det positiva att det är ett väldigt roligt avsnitt det har sina kvaliteer jag älskar början när buffy är i bibblan och ska berätta för giles att5 hon ska försöka bli en cheerleader...förstå giles !! hehe är nog ett av de bästa denna sesong..bli nog en 7 el 8 vet inte riktigt....men ett bra avsnitt... :)
hej ! alla buffy älskare där ute ! skulle vilja chatta med någon som förstår sig på min kärlek till denna geniala serie .....
buffy_angel
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2006

Inläggav Slayernurse » fre sep 14, 2007 17:01

En nagat senkommen respons, med avsaknad av prickar eftersom jag befinner mig i Chile (gar att fixa pa nat satt men jag minns inte riktigt hur).

Jag skall inte sticka under stol med att jag ar svag for haxor, ju fler kittlar och svarta katter desto battre brukar vara min melodi, men kanske inte i det har avsnittet. Jag tycker att det ar ett underhallande fristaende avsnitt (aven om jag tycker att Amys karaktar ar ratt trist, men det kanske ar meningen att Amy fargas valdigt mycket beroende pa sin omgivning, hon kanns inte som en fardig person), och det kanske i sin tur inte ar sa konstigt nar morsan har snott ens kropp...

en rolig touch pa slutet med cheerleadertroféen...

jag ger det har avsnittet en sjua
What is hateful to thyself do not do to another. This is the whole Law; the rest is commentary.
Användarvisningsbild
Slayernurse
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 aug 2007
Ort: Visby

Inläggav fripp21 » fre mar 14, 2008 16:24

Zaxx skrev:fast jag tvekar över att de verkligen förberedde det redan DÅ.. hur långt fram i planeringen var de igentligen :D


Intressant frågeställning på första sidan i denna tråd. Jag har för mig att jag sett eller läst någon intervju med Joss där han förklarar att "smarta" detaljer som kan förefalla biljant planerade, inte alltid är planerade i förväg. Vad de gör är att de lägger in en massa intressanta detaljer som har potential att kunna användas i framtiden. Det är dock fascinerande att fundera på vilket hästjobb det måste vara att hålla reda på alla detaljer som de har satt upp för framtida återanvändning, saker som har med kontinuitet att göra etc. Det är en viktig del av storheten med dessa serier...
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav fripp21 » fre mar 14, 2008 16:31

noike skrev:Tompa: Nej, tidigt i första säsongen måste alla avsnitt mer eller mindre fungera som minipiloter annars har inte serien en chans att överleva och få mer tittare i tid. Är det ett arc-avsnitt sitter nya människor coh undrar varför de gör på det viset? Och varför reagerar de så? Känner de de här personerna sedan tidigare? Men vad är det där? Och så vidare. Stand-alone avsnitt är gjorde för att ses ensamma, utan känne dom om serien. Även ifall det muterar senare i serien till att innebär fristående-från-huvudhandlingen.


Jag håller med noike här helt och hållet. Ett ganska bra exempel där en serie inte följde denna enkla regel är ju "Drive", RIP. Det var väldigt synd att den försvann, den hade ju börjat bli otroligt spännande just när den lades ner, men eftersom den så starkt byggde på de tidigare avsnitten, a la "24", var de tvugna att få en stor publik med en gång, lika snabbt som det tar att säga "simsalabim". När publiken inte var jättestor från första avsnittet var serien tydligen dödsdömd, eller är det så att Tim Minear har en förbannelse över sig? :cry:
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]