1x02 The Harvest

Här pratar vi mest om Säsong 1

Det andra avsnittet någonsin, vad tycker du?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
3
5%
5
5
9%
6
10
18%
7
16
29%
8
17
31%
9
1
2%
10
3
5%
 
Antal röster : 55

Inläggav adolvsson » mån sep 11, 2006 21:57

Binchy skrev:
Buffy: No. No, th-those weren't vampires, those were just guys in thundering need of a facial. Or maybe they had rabies. It could have been rabies. A-and that guy turning to dust? Just a trick of light.
(Xander gives her a look) That's exactly what I said the first time I
saw a vampire. Well, after I was done with the screaming part.

Njae. Det var mer "You KNEW I was sitting on a new grave", eller något i den stilen.

Precis det. Tacksi.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav gollum » mån sep 11, 2006 22:02

...those were just guys in thundering need of a facial.


:oops: *rodnar och skäms över de bilder som kom inuti min sjuka hjärna...*
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav gollum » mån sep 11, 2006 22:08

Reflektion:

Flera har sagt mig att s1 inte alls är representativ för hur bra serien kom att bli, även om man kan ana en storhet. Kommentarer som "Ge inte upp efter första" har fällts.

Men tittar man rent statistiskt på hur ni röstat så finns det bara utrymme för att det ska kunna bli ca 25-30% bättre eftersom de flesta gett detta avsnitt 7 eller 8...

Eller är jag bara petimeter? :?
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav gaspode » mån sep 11, 2006 22:14

jag tror att betygen är satta lite för högt helt enkelt :)
det är svårt att hålla en jämn skala om man sätter betyg allt eftersom.

jämfört med toppavsnitten så är wtth max en 6:a och det här kanske på sin höjd en 5:a..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » mån sep 11, 2006 22:14

adolvsson skrev:
Binchy skrev:
Buffy: No. No, th-those weren't vampires, those were just guys in thundering need of a facial. Or maybe they had rabies. It could have been rabies. A-and that guy turning to dust? Just a trick of light.
(Xander gives her a look) That's exactly what I said the first time I
saw a vampire. Well, after I was done with the screaming part.

Njae. Det var mer "You KNEW I was sitting on a new grave", eller något i den stilen.

Precis det. Tacksi.


Hon sa det här strax efter att hon fått reda på att hon var en slayer:
Buffy: All I want to do is graduate from high school, move to Europe, marry Christian Slater, and die. Now that might not sound too great to a sconehead like you, but I think it's swell. And now you show up and tell me I'm a member of the hairy mole club so you can THROW things at me? I don't THINK so.


Det där födelsemärket finns inte alls med i tv-serien. Väl?
Finns fö (minst) två diskussioner på imdb huruvida tv-serien är bättre än filmen eller filmen är bättre än tv-serien:

http://www.imdb.com/title/tt0103893/board/nest/1736603
http://www.imdb.com/title/tt0103893/board/nest/17779216
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav adolvsson » mån sep 11, 2006 22:17

gollum skrev: :oops: *rodnar och skäms över de bilder som kom inuti min sjuka hjärna...*

Standard Operatin BF Procedure. Fast dom flesta av oss har nog inte vett att skämmas.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav carre » mån sep 11, 2006 22:17

NOES!!! jag klarar inte av imdb-diskussionerna. mitt huvud sprängs typ varje gång jag går in och läser i ngn tråd där, de är så dumma i huvudet, iaf 99,9%. MADNESS!!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Binchy » mån sep 11, 2006 22:27

ey skrev:NOES!!! jag klarar inte av imdb-diskussionerna. mitt huvud sprängs typ varje gång jag går in och läser i ngn tråd där, de är så dumma i huvudet, iaf 99,9%. MADNESS!!


Eh, ja. Aftonbladets forum är ett under av smakfullhet, intelligens och hänsyn i jämförelse med imdb-diskussionerna.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav gaspode » mån sep 11, 2006 22:27

ey skrev:NOES!!! jag klarar inte av imdb-diskussionerna. mitt huvud sprängs typ varje gång jag går in och läser i ngn tråd där, de är så dumma i huvudet, iaf 99,9%. MADNESS!!

ja, jag säger detsamma. jag mår lite dåligt fortfarande, och då läste jag bara de fem första inläggen...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » mån sep 11, 2006 22:28

S-sorry...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav noike » mån sep 11, 2006 22:31

gaspode skrev:
ey skrev:NOES!!! jag klarar inte av imdb-diskussionerna. mitt huvud sprängs typ varje gång jag går in och läser i ngn tråd där, de är så dumma i huvudet, iaf 99,9%. MADNESS!!

ja, jag säger detsamma. jag mår lite dåligt fortfarande, och då läste jag bara de fem första inläggen...

Jag skrattade så att jag höll på att dö. "But then again, I'm a bit mental."
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » mån sep 11, 2006 22:33

Binchy skrev:S-sorry...

:D ja, varningstext nästa gång!!
"denna länk kan orsaka illamående (mindre än 992 fall på 1000) kräkningar (mindre än 700 fall på 1000) och hjärntumör (exakt 350 fall på 1000)"
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav adolvsson » mån sep 11, 2006 22:35

gaspode skrev::D ja, varningstext nästa gång!!
"denna länk kan orsaka illamående (mindre än 992 fall på 1000) kräkningar (mindre än 700 fall på 1000) och hjärntumör (exakt 350 fall på 1000)"

Vad står cancernivån på, då? Det kanske eynosh vet.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » mån sep 11, 2006 22:40

There's nothing unique or interesting about it. It's cool if you're under 15 years old. It's just not a show for mature adults. If you think it is, you clearly aren't a mature adult, which is perfectly legal.


Skönt att veta att det är lagligt att inte vara mogen vuxen... Jaha, så alla i här över 15 är varken mogna eller vuxna, good to know.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav carre » mån sep 11, 2006 22:40

adolvsson skrev:
gaspode skrev::D ja, varningstext nästa gång!!
"denna länk kan orsaka illamående (mindre än 992 fall på 1000) kräkningar (mindre än 700 fall på 1000) och hjärntumör (exakt 350 fall på 1000)"

Vad står cancernivån på, då? Det kanske eynosh vet.


jag är mer orolig för syflisen jag...
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Binchy » mån sep 11, 2006 22:41

adolvsson skrev:
gaspode skrev::D ja, varningstext nästa gång!!
"denna länk kan orsaka illamående (mindre än 992 fall på 1000) kräkningar (mindre än 700 fall på 1000) och hjärntumör (exakt 350 fall på 1000)"

Vad står cancernivån på, då? Det kanske eynosh vet.


Man får cancer av att sitta framför datorskärmen, så 100 % risk, skulle jag tro. Eller så är det det enda man INTE får cancer av, enligt dr eynosh.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav caffeineaddict » tis sep 12, 2006 0:43

The Harvest
Åttonde eller nionde gången jag ser avsnittet.
Såg första gången: Juli 2002.


På det stora hela är väl min kritik den samma mot The Harvest som WTTH (och för den delen stora delar av S1): mycket är B, utom det viktigaste (huvudskådisarna, huvudkaraktärerna, dialogen) som fungerar ypperligt om än lite mindre bra än i WTTH.

    * (spoiler S1) Glömde nämna det igår, men vilket krångel för Angel att ge henne ett kors i present. Hade han ugnsvantar på sig när han lade ner det i den lilla, lilla lådan?
    * En av hennes allra mesigaste sparkar i början när hon räddar Willow, och det vill säga en del. Men det finns en hel del charm i alla budget-dustningar som till hälften utspelar sig utanför bild.
    * Jaaa! Första biblioteksexpositionsscenen (underbart ord), en hel del viktiga grundläggande fakta. ASH rular dessa scener med järnhand från första början. Första riktiga samspelet mellan alla i Core Four och det funkar direkt.
    * "I need to sit down..." WILLOW! (undrar hur många gånger jag kommer göra det utropet om jag fortsätter med såna här recensioner genom hela omtitten?).
    * "His blood is pure!" SÄMSTA DARLA-ÖGONBLICKET NÅGONSIN! Och varför skulle yngre blod vara bättre? The Master blir direkt bättre här dock. Roligt teatralisk.
    * (spoiler S2) "There's an electrical tunnel that runs under the whole town!" The fuck?! Xander, var du elektriker på förra Halloween?
    * "...a SLAYER!" Vi kommer tillbaka till grottan och The Master är fortfarande fascinerad. Seg gubbe.
    * Haxxz0r-Willow! :D
    * Svartvita flashbacks... tack och lov att det inte blev ett kvarvarande stilgrepp...
    * "That was a bit... british, wasn't it?" Det första av otaliga britt-skämt, ah, nostalgi. :)
    * (spoiler hela serien) Ååååh... "Do I have to tell you to be careful?" och hennes blick när hon vänder sig om och tittar på honom igen... hon träffade precis sin riktiga pappa för första gången.
    * "Maybe that's the way they do things in... BRITAIN!" (spoiler S1) Kunde vi inte behållt Flutie och ändå fått Snyder på något sätt?
    * "Nobody leaves campus while school's in session." Känns som att den regeln försvann fort, right?
    * (spoiler S2) Angel är lika out of character som i WTTH. "Because I'm afraid..." huh? Han agerar inte som någon som redan är hemligt kär i henne. Och "Do you know what it's like to have a friend?". Well, kanske inte riktigt, men han hade ju åtminstone Whistler.
    * Jag gillar stämningen, mörkret och grynigheten i tunnelscenerna måste jag säga.
    * (spoiler hela serien) De kanske borde ha använt vitlök någonstans i serien när de nämner det som ett vapen så här tidigt?
    * Exactoknife! "Actually, I find it oddly comforting." Älskar den dialogen.
    * Vampyrer med lysande ögon. Jahaja.
    * HARMONY! :D Hon är underbar "She's doing something else! *gigantiskt leende*"
    * Den där killen som eriked redan påpekat för ett tag sedan är fantastiskt gräslig! IRLG! Avsnittets största gapskratt, faktiskt.
    * "Do I hone in on your private discussions? No. Why? Because you're boring." En av Cordys bästa och bitskaste putdowns.
    * "You got something in your eye" ...jo, den gillar jag.
    * (spoiler S6) "Big earthquake back in '37..." Gigantiska jordbävningar som begravde byggnader måste ha varit vanliga i Sunnydale på den tiden, den '32 begravde det sataniska templet på Kingsman's Bluff (sen var det ju den som begravde missionen, men det var redan 1812).
    * Musiken är nog aldrig sämre än i scenen när The Master och Luke har sitt QaFfiga förspel... det låter som om den komponerades på en SNES.
    * (spoiler S1) "The stars themselves will hide!" Huh! Får jämt för mig att den repliken är i Prophecy Girl!
    * Willow kommer över Jesses död väldigt lätt, wouldn't you say? Xander får åtminstone ha ett mindre känsloutbrott.
    * Varför har Giles ritat en bild som ser ut att tillhöra sexualundervisningen strax till vänster om ordet "HELLMOUTH"?
    * Supplies. Uppenbarligen har hon haft nytta av vitlök förr (om än aldrig i framtiden). Och oblater? Fortfarande den snyggaste pålen någonsin dock.
    * Ballad for Dead Friends. Slow-mon är snygg och borde ha hållt på lite längre. Darlas bästa ögonblick i de här första avsnitten (den lilla piruetten...).
    * Luke, din teatraliske fåne... suck och stön för Over The Top-skurkar som inte själva vet att de är Over The Top...
    * Effekterna, klippen, musiken och Masters vrål när kraften överförs från Luke till The Master... uuuuuääääh, så dåligt!
    * "You're not looking at your friend. You're looking at the thing that killed him." That's the way, uh-huh uh-huh, I like it, uh-huh uh-huh! Tellin' it like it is, G-Man.
    * Det är så roligt när Buffy är på balkongen och man hör Lukes prettovrål i bakgrunden, de blir som mer objektivt uppfångade och de blir ännu mer skrattframkallande då. Undrar om det var meningen?
    * Cymbal-camen är fortfarande helkul, det som möjligen förstör den lite är Xanders "Heads up"-replik.
    * (spoiler S1) Varför har inte Darla några som helst märken efter vigvattnet senare? Iofs ser vi inte henne igen förrän i 1.07 och vid det laget borde hon kanske ha läkt helt. Men den där rökmaskinen som de kört upp i näsan på henne är illa, och "hennes" burkskrik är bland det värsta jag hört.
    * "Metal can't hurt me!" Och hur dum är du som påminner henne om det?
    * Haha, Lukes patetiska slut är nog det bästa med hela den karaktären. Fortfarande fantastiskt roligt. Och, strax efter, POWER SHOT!
    * (spoiler S7) Slutscenen är svår att se nu utan att tänka på spegelscenen i Chosen och ironin i "Maybe you could blow something up." Det är liiiite väl mycket 90210-stämning med musiken, men ändå härligt.
    * The earth is doomed och min favoritserie genom alla tider har startat!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis sep 12, 2006 1:19

caffeineaddict skrev:* "Nobody leaves campus while school's in session." Känns som att den regeln försvann fort, right?


(spoiler detaljerat svar på caffes fråga) Säsong tre, Willow gör en stor sak över att de få sitta på gräset utanför murarna på lunchen. "Heck, it's even expected!"

caffeineaddict skrev:* Varför har Giles ritat en bild som ser ut att tillhöra sexualundervisningen strax till vänster om ordet "HELLMOUTH"?


För att han är Giles.

Tror det var något mer jag hade tänkt skriva vidare på men då jag inte är någon stor fan av punktformsrecensioner så can't I be arsed to find it. Jag kommer säkert på vad det var sedan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tis sep 12, 2006 1:22

noike skrev:
caffeineaddict skrev:* "Nobody leaves campus while school's in session." Känns som att den regeln försvann fort, right?


(spoiler detaljerat svar på caffes fråga) Säsong tre, Willow gör en stor sak över att de få sitta på gräset utanför murarna på lunchen. "Heck, it's even expected!"


Jo, jag tänkte på det, men nog känns det som att de lämnade skolan under skoltid i tid och otid även innan dess? Eller det kanske bara är nåt jag fått för mig? Typisk sån sak man kan leta efter på den här omtitten.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis sep 12, 2006 1:24

caffeineaddict skrev:Jo, jag tänkte på det, men nog känns det som att de lämnade skolan under skoltid i tid och otid även innan dess? Eller det kanske bara är nåt jag fått för mig? Typisk sån sak man kan leta efter på den här omtitten.

Givetvis gjorde de det. Redan i avsnitt 1.3. Som sagt, serien är inte riktigt konsekvent med saker och ting alltid.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav madskellig » tis sep 12, 2006 1:26

caffeineaddict skrev:* Supplies. Uppenbarligen har hon haft nytta av vitlök förr (om än aldrig i framtiden). Och oblater? Fortfarande den snyggaste pålen någonsin dock.

Jag tänkte också på det, en hel burk med oblater, vad skulle egentligen det vara bra för? Men, jo, absolut snyggaste pålen.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav A bear » tis sep 12, 2006 1:49

madskellig skrev:
caffeineaddict skrev:* Supplies. Uppenbarligen har hon haft nytta av vitlök förr (om än aldrig i framtiden). Och oblater? Fortfarande den snyggaste pålen någonsin dock.

Jag tänkte också på det, en hel burk med oblater, vad skulle egentligen det vara bra för? Men, jo, absolut snyggaste pålen.

Vitlök - hela serien (förlåt, Gollum): Få se, Buffy har väl vitlök upphängd i sovrumsfönstret i slutet av "Wrecked" för att hålla Spike borta. Och möjligen i "Passion" för att hålla Angelus borta? Minns inte. Men jag har för mig att det finns två scener där hon har hängt vitlök på sitt rum. Och Willow listar Draculas Playboyprofil som "Turnoffs: wood, fire, crosses, garlic. Turnons: nice duds, minions, long slow bites that last for days..." Det verkar i alla fall som om vampyrer inte gillar vitlök. Åtminstone inte lika mycket som de gillar friterad lök.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Zaxx » tis sep 12, 2006 2:48

A bear skrev:Få se, Buffy har väl vitlök upphängd i sovrumsfönstret i slutet av "Wrecked" för att hålla Spike borta. Och möjligen i "Passion" för att hålla Angelus borta?


spoiler lite allmänt: ... egentligen kan man ju se båda de fallen som Buffy har det som ett liten pik, eller iallfall för att verkligen ta i. Hon vet att det inte hjälper, men för att vara på den säkra sidan liksom..
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gollum » tis sep 12, 2006 8:08

A bear skrev:
madskellig skrev:
caffeineaddict skrev:* Supplies. Uppenbarligen har hon haft nytta av vitlök förr (om än aldrig i framtiden). Och oblater? Fortfarande den snyggaste pålen någonsin dock.

Jag tänkte också på det, en hel burk med oblater, vad skulle egentligen det vara bra för? Men, jo, absolut snyggaste pålen.

Vitlök - hela serien (förlåt, Gollum): Få se, Buffy har väl vitlök upphängd i sovrumsfönstret i slutet av "Wrecked" för att hålla Spike borta. Och möjligen i "Passion" för att hålla Angelus borta? Minns inte. Men jag har för mig att det finns två scener där hon har hängt vitlök på sitt rum. Och Willow listar Draculas Playboyprofil som "Turnoffs: wood, fire, crosses, garlic. Turnons: nice duds, minions, long slow bites that last for days..." Det verkar i alla fall som om vampyrer inte gillar vitlök. Åtminstone inte lika mycket som de gillar friterad lök.


My fingers ITCH! Men jag ska vara stark, jag ska klara det, jag ska... :)
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav adolvsson » tis sep 12, 2006 10:25

gollum skrev:My fingers ITCH! Men jag ska vara stark, jag ska klara det, jag ska... :)

Det som inte dödar dig, gör dig starkare. Och eftersom dödsfall relaterade till svarta forumfält är en oerhört liten statistikstapel (det finns några få dokumenterade cancerfall i norra Bangladesh, och ett i en gammal sameby) kan du bara vinna!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » tis sep 12, 2006 11:47

Det är roligt att det finns åtminstone en ibland oss (Gollum) som ser avsnitten för första gången. Vi andra kan ju inte vara annat än påverkade av våra kunskaper om vad som komma skall. Det är roligt med ett helt fräscht perspektiv mitt ibland alla gamla rävar. Jag ska försöka för din skull att undvika spoilertaggar!

Ni har redan sagt det mesta men jag tar några egna observationer i alla fall:
Mycket, mycket mer exposition och förmodligen därav lägre tempo i the Harvest. Men Giles regerar när han lägger fram hela demon/vampyr/slayer-mytologin och senare när han berättar om The Hellmouth. Det känns som att hela basen för serien definieras i det här avsnittet. Dessutom myntas termen "slayage".

Några favoritrepliker;
Buffy: They can drive!

Giles: It may be that you can wrest some information from that dread machine.
:D En gång anglofil, alltid anglofil!

Hela datalektionen med Cordelia och en förtjusande blondin är ljuvlig (även om grabben suger mer än någon vampyr).
"Deliver" ;-)
Jag instämmer i allas WILLOW och höjer med ett WILLOW I SNICKARBYXOR!!! Adorable.

Bästa replikskifte:
Xander: I don't like vampires. I'm gonna take a stand and say they're not good.

Buffy: So, Giles! Got anything that can make this day any worse?

Giles: How about the end of the world?

Buffy: Knew I could count on you.

Giles: This is what we know. Some sixty years ago, a very old, very powerful vampire came to this shore, not just to feed.

Buffy: He came 'cause this town's a mystical whozzit?

Giles: Yes. The Spanish who first settled here called it 'Boca del
Infierno'. Roughly translated, 'Hellmouth'. It's a sort of, um, portal
between this reality and the next. This vampire hopes to open it.

Buffy: Bring the demons back.

Xander: End of the world.


Nej, som sagt, Luke funkar inte. Jag försöker se det som att hans "The stars themselves will hide" är en parafras på Macbeths: "Stars, hide your fires, let not light see my black and deep desires" men hans utläggningar blir ändå inte bra. Synd med en så rutinerad skurk som Brian Thompson.

Jag gillar, liksom caffe, Dashboard Prophets under vampyrernas slow-mo-entré, synd att vi får höra första frasen två gånger istället för att spela vidare på låten. Texten passar ju utmärkt för Xander/Jesse: "I really wish I could have saved you".
Och igen:
Giles: You are looking at the thing that killed him.


Det blir intressant när det blir allvar. Ingen trycker på reset-knappen, Jesse dyker inte upp i skolan dagen efter...

Allas kollektiva minnesförlust är bara kul och ganska praktisk förstås. Nu känns det som att vi har fått förutsättningarna och serien kan börja på riktigt!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis sep 12, 2006 12:49

Nyx: Pillig och petig är jag men "The stars themselves will hide" är The Master och inte Luke.

Annars jättekul att läsa dina kommentarer, och jag rekommenderar även dig att inte läsa vad alla andra skrivit innan du skriver din egen post. Det gör inget om vissa saker upprepas, det är nästan roligt så att se hur ofta vi uppskattar samma saker.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis sep 12, 2006 13:08

Nyx skrev:Det blir intressant när det blir allvar. Ingen trycker på reset-knappen, Jesse dyker inte upp i skolan dagen efter...

Men ingen borde dyka upp i skolan dagen efter. Det är ju lördag!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav TheSlayerInMe » tis sep 12, 2006 15:43

Det absoult bästa citatet i detta avsnitt:
Vamp: Oh you forgot, metal can't hurt me.
Buffy: Oh there's something you forgot about to, sunrise...
Vamp: AAAAAAAHH!!
Buffy: It's about 9 hours, moron
If love is a crime, let me be guilty of loving Sarah Michelle Gellar <3
TheSlayerInMe
Demon Fodder
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 sep 2006
Ort: Lidköping

Inläggav Binchy » tis sep 12, 2006 20:16

"Anybody mind if I pass out?"

Himlar vad Willow plötsligt vaknade till där; "There might be another way". Fast det är ju alltid trevligt att kunna vara till nytta.

Har vi någonsin sett något STAKET runt skolan? Definitivt inte framför skolan, så varför gick hon inte ut den vägen?

Awww, puppy love: "I don't want you getting hurt". Åh, Willow, vilken blick hon ger honom.

Behöver verkligen Buffy Xanders hjälp med att stänga en dörr?

"It's all coming together." Paus
"I rather wish it weren't."
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare