3x12 - Helpless

Här pratar vi mest om Säsong 3

Vad tycker du om avsnitt 12 i Säsong 3 ?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
2
5%
6
8
18%
7
12
27%
8
13
30%
9
6
14%
10
2
5%
 
Antal röster : 44

3x12 - Helpless

Inläggav Zaxx » fre sep 12, 2003 23:20

Gillade inte riktigt om detta avsnitt =(

skådespelarna var inte riktigt sig själva... :? ett exempel på detta var när Buffy fick reda på att Giles hade "förgiftat" henne. Buffy reagerar då med att börja gråta och bli "förbannad" direkt, just denna reaktion ser lita halvkass ut.... Sarah kan bättre än så tror jag allt.

I övrigt var väl avsnittet ok...
Senast redigerad av Zaxx mån sep 15, 2003 23:37, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » fre sep 12, 2003 23:44

Kommer väl inte ihåg mina reaktioner till det här avsnittet precis, men det är väl ett ganska starkt avsnitt har jag för mig.
Inget glatt avsnitt precis, helt klart långt ifrån Säsong 1 och "komediserien" Buffy.

Ändrar rubriken förresten, tänkte att det blir mer strukturerat om man börjar med avsnittsnummer
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » fre sep 12, 2003 23:59

jag hoppas ju inte serien fortsätter utan Giles =(.. men det kommer nog förmodligen inte hända som sagt ;)

med det är precis som du säger ett "starkt" avsnitt, men ändå inte den dära riktiga känslan tycker jag....

Vilket avsnitt nr är det då ?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav poser » lör sep 13, 2003 0:18

behöver du verkligen skriva ut 3x12 du är ju inne i säsong 3 tråden

Avsnitt 12 alt. Episode 12 är väll bättre ? eller är jag bara dum. :roll:

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav gaspode » lör sep 13, 2003 0:24

Jag tycker det är tydligare såhär.
Det är iiofs sant att man vet att man är i säsong 3-forumet, men det skadar väl inte att alltid referera till avsnitt med säsongsnummer också.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » lör sep 13, 2003 0:25

tycker ALLA skall starta med Ep.(NR) - (Namn)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » lör sep 13, 2003 15:53

Jag tycker om det här avsnittet. Här börjar man märka hur Buffy mer å mer börjar stå på egna ben som slayer tycker jag.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » lör sep 13, 2003 18:19

anledningen till att jag verkligen inte gillade avsnittet var väl kanske detta men förändring... jag gillar inte det.. allt skall vara som det är... inge nya Watchers o grejor.. ;) blir så röringt...

men i övrigt var det ju ett väldigt fokuserat avsnitt på just Buffy, och inte så mkt runt omkring
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » lör sep 13, 2003 19:28

Oj. Om man inte gillar föränding är Buffy nog helt fel serie att titta på -- eller för den delen någon Whedon-skapelse.

Jag gillar avsnittet pågrund av att saker och ting förändras. Att Giles får sparken skickar honom i en helt ny riktning. Alla regler som the Watcher's Council har satt upp blir mindre värda och Buffy får ta eget ansvar för vad det är hon ska göra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » ons sep 17, 2003 22:43

ÄLSKAR det här avsnittet (en nia). Till skillnad från Zaxx tycker jag det är ett av Gellars starkaste som skådespelare. Och hennes reaktion känns inte alls överdriven om man tänker på att det faktiskt är en tonårsflicka som precis fått reda på att hennes fadersfigur drogat henne i hemlighet. Ingen liten grej precis. Gellar och Tony Head är magnifika här.

Mitt enda klagomål är (som jag nämnt tidigare) att ett så mörkt och allvarligt avsnitt avslutas med den inte alls särskilt klassiska (eller roliga) "Xander-kan-inte-öppna-jordnötsburken"-scenen...

Och scenerna mot slutet i Kraliks hus är ju bland de ruggigare som serien skapat.

Och som noike sa, om man inte gillar att myten runt slayers och watchers rör till sig kommer man nog få det lite jobbigt under de kommande säsongerna...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tor sep 18, 2003 15:12

Damn! trodde att jag röstade på The Zeppo och smällde dit en 8:a! Vilket ju är mycket högt på min Buffyskala. Helpless skulle bara få 3 av 10 (svag tvåa på den femgradiga Buffyskala jag använder) av mig. Tycker inte alls om detta avsnitt. Sista jakten i huset är alldeles för lång och Kralik är irriterande.

Fast jag *gillar* Xander med jordnötssmörburken!! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » tor sep 18, 2003 17:36

Paja statisitken sådär :?

:)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » tor sep 18, 2003 19:43

Fixafix så var där en trea istället för en åtta.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » fre sep 19, 2003 22:46

Ja, det var ju skönt att det gick att ändra. Gillar inte alls Helpless och tanken på att jag "gav" det en 8:a... too painful. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör feb 14, 2004 15:09

Helt förvirrande omröstningsresultat på det här avsnittet... snacka om att tycka olika!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör feb 14, 2004 15:28

Det är förstås bara 3 personer som röstat. Resten kanske håller med en av dem.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav david » ons feb 18, 2004 10:57

Nu är det 5, och det verkar fortfarande råda rätt delade meningar om det här avsnittet :)
If you want to criticize my methods, fine. But you can keep your snide remarks to yourself.
And while you're at it, don't criticize my methods.
Giles, "Bad Girls", S3E14
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » lör feb 21, 2004 16:15

Såg precis det här avsnittet igen (fast med kommentarer) och WOW! Det här avsnittet var mycket bättre än vad jag kom i håg. Jag grät faktiskt 2 ggr. Första gången då Buffy får reda på vad Giles har gjort, kan faktiskt förstå hur hon känner och tyckte det var rätt reaktion av Buffy för hon har faktiskt blivit rejält sviken(säger emot zaxx på den här, tyckte det var bra spelat). Och sen kom de riktiga tårarna när Giles tar hand om henne i slutet.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Teo » fre mar 26, 2004 19:11

Buffy is helpless. This episod is good because she realize she still afterall can't live a normal life.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Noggster » lör mar 27, 2004 15:09

Ja detta avsnitt är bra, även om jag inte gillar svag-buffy. Och den superonda vampyren är lite överdriven. Men Giles delarna är brillianta.

får iaf en 7/10
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav -Emelie- » tor apr 01, 2004 19:14

Quentin: Congratulations again.
Buffy: Bite me.

Älskar det.


jag ger en 5a.. jag gillade verkligen SMG skådespeleri här, men ja, jag vet inte resten? nee..

jag måste också säga att jag börjar gilla cordy riktigt mkt..

"Oh, God. Is the world ending? I have to research a paper on Bosnia for tomorrow, but if the world's ending, I'm not gonna bother"
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav Noggster » tor apr 01, 2004 19:17

Har du inte gillat CC mkt innan? skäms!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Princess Buffy » tor apr 01, 2004 19:25

mycket bra avsnitt ju! han Kralik var riktigt rolig ibland I'll have your daughter. I won't kill her; I'll just make her like me. Different. She'll go to sleep, and when she wakes up, your face will be the first thing she eats. (considers) I have a problem with mothers. (chuckles) I'm aware of that.
Användarvisningsbild
Princess Buffy
Minion
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 06 mar 2004
Ort: Gotland

Inläggav -Emelie- » tor apr 01, 2004 22:22

Först gillade jag inte henne.. och nu e det tvärtom.. !
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav adolvsson » fre apr 02, 2004 2:49

Buffy: Who are you? How could you do this to me?

Feta grejer. Jag sällar mig till de väldigt positivt inställda. Buffys svårigheter att acceptera sin svaghet och hur hon reagerar på Giles "svek", ja, det är tillräckligt för att knyta till den här gamla mjukproppens hjärta.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » fre apr 02, 2004 3:49

Det är i säsong 1 man möjligtvis kan vara ursäktad om man inte gillar Cordy (iaf fram till "Out of Mind, Out of Sight").

Men nu, i säsong 3, kan man inte annat än älska henne...
*tung suck*
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » fre apr 02, 2004 11:31

Ohh... that's just my penis talking.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » mån apr 05, 2004 1:40

Mr Chase är hjälplös i Cuernavaca:

46. Helpless

After a couple of lacklustre instalments "Buffy" cranks up a notch with this one. It's basically a coming of age story involving, who else, Buffy. After the initiation rite a youngster gets to become an adult, leaving the parents behind. Mind you, the slayer has in effect long since left all childish things behind her. Slayage is a serious business.

For at least "the past dozen centuries" the Watchers Council has put its slayers to the test on their eighteenth birthday, and so must Buffy when her turn comes. There is a terrible price to pay though, as it requires her watcher, Giles, to betray her when he must rid her of her powers in order for the test to commence. As a consequence, the hard-earned trust between watcher and slayer is compromised.

That might not have been that big a problem with previous slayers as they've probably never gotten as close as Giles and Buffy has. He has in effect become a father figure for her, standing in for her own absent father. That is reinforced when Buffy's dad stands his daughter up on their annual visit to the ice show and Buffy tries to convince Giles to take her there instead.

Giles has become so much more than just Buffy's watcher and it pains him to carry out the instructions from the Council. In the end, and after a powerful confrontation with Buffy when he admits to what he's done (*great* acting from both Tony Head and Sarah), he throws tradition and protocol out the window and runs to the aid of his charge. Quentin Travers, the Council supervisor (played excellently by Harris Yulin) clearly sees that Giles has a father's love for the child and promptly fires him.

This is obviously leading up to something bigger. For centuries the Council has been running the slayage show. Not without successes, but then again not without any great victories either. For all we know it has been status quo for a long time. So perhaps Joyce was right when she, in "Gingerbread", said that slaying didn't actually accomplish anything, as in resolving the problem.

The Council is old and has petrified in its ways. The average life-span of a slayer is probably *very* short, and if they reach eighteen they have to take part in an archaic and possibly suicidal ritual. Might there be a method to that apparent madness? The Council wants compliant slayers, like Kendra, and the older they get they gain in wisdom, and with that comes independent thought and that's perhaps dangerous from the Council's viewpoint. Hence, the test?

But Buffy's been different from the start. She's never been compliant. She's resourceful and free-willed. She does not merely follow her watcher's order; they're a team. In fact she's done what no previous slayer has done, she's drawn a circle of fiends around her to help her with getting the job done. No other slayer has had Slayerettes and that is Buffy's hidden strength.

The Council quite clearly doesn't realize this. They're so set in their old ways that they cannot comprehend that there probably should be a new way of dealing with evil matters, and that Buffy, unbeknownst even to herself, has pointed the way to the future. The present modus vivendi isn't working anymore, if it ever did.

Buffy also has identity problems in this episode. If she's not the slayer, then who is she? What's she worth? Before her calling she thought of herself as a shallow "Spordelia". If she has no mission in life does she mean anything? And more important, would others care for her as a person in her own right?

The answer is yes, from everyone from Angel and Giles to even Cordelia. Angel reassures her that he fell for her way back when he first saw her in Los Angeles ("Becoming, part 1") and Giles sure proved how much he cares for her even when, or perhaps more so, she was powerless. He even declares to the Council supervisor that he's not going anywhere even after he's fired. And Cordelia takes her home without question after Buffy's confrontation with Giles.

Speaking of Cordelia, she's on the rebound after Xander but apparently her heart is not into it as she stands a boy up. That was some violent creep by the way, so she did the right thing. If only she'd get back together with Xander (I know, I know...). Oz is back with Willow, Angel and Buffy are almost-couply, so why not? Sorry, I digress...

Some nit-picks include why Buffy would get *so* weak. Her strengths was diminished but her proficiencies shouldn't have gone away just like that. She has been trained after all.
Why did Kralik have to take pills? He's a vampire, doesn't need to eat and breathe etcetera, so how could he be affected by medication? And his vampirizing of that guard took an awful short time.

There wasn't a lot of fun moments in this episode. But the kryptonite discussion among the Scoobies was great. Buffy's "Guys? Reality?" was hilarious considering, well, vampires aren't exactly reality either, except in the Buffyverse.

Buffy tries to be funny in her talk with Angel: "Or what if I just become pathetic? Hanging out at the Old Slayer's Home, talking people's ears off about my glory days, showing them Mr. Pointy, the stake I had bronzed."
That statement is poignant since there never was, and never will be, an Old Slayer's Home. Slayers don't get old.
Senast redigerad av Mr Chase mån apr 05, 2004 13:59, redigerad totalt 1 gång.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » mån apr 05, 2004 9:54

Mr Chase skrev:Buffy also has identity problems in this episode. If she's not the slayer, then who is she? What's she worth? Before her calling she thought of herself as a shallow "Spordelia". If she has no mission in life does she mean anything? And more important, would others care for her as a person in her own right?


Det är en sak som man egentligen inte tänker på så mycket när man ser Helpless, för att de andra sakerna som Buffy och Giles relation kommer i första hand. Men vem skulle egentligen Buffy vara om hon inte var dråpare? Jag hade gjort allt för att få se en film eller miniserie om hennes tid när hon blir dråpare för det lilla vi fick se (var det i becoming?) det fick mig att bli intresserad för Buffy verkade ju verkligen vara en "spordelia".
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav gaspode » mån apr 05, 2004 10:13

Jag hade gjort allt för att få se en film eller miniserie om hennes tid när hon blir dråpare

Den fantastiska filmen med Kristy Swanson som Buffy finns ju då :D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare