7x12 Potential

Här pratar vi mest om Säsong 7

¿

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
3%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
3
9%
7
14
41%
8
13
38%
9
3
9%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 34

Inläggav A bear » tor apr 06, 2006 16:41

Isabella skrev:Jag tycker det här är ett bra avsnitt. Fast jag undrar lite, Eftersom Buffy dog i 5:te säsongen, borde det inte dyka up en ny dråpare? Eller har jag missat något eller?

Du har inte missat något, det är Dawn som gjort det. När Buffy dog första gången i "Prophecy Girl" gick stafettpinnen över till Kendra, och från henne till Faith. För att en ny slayer ska kallas måste alltså Faith dö, Buffy har redan gjort sitt egentligen. (Annars borde ju en rimligtvis ha kallats i "Villains" också...)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Isabella » tor apr 06, 2006 16:52

A bear skrev:
Isabella skrev:Jag tycker det här är ett bra avsnitt. Fast jag undrar lite, Eftersom Buffy dog i 5:te säsongen, borde det inte dyka up en ny dråpare? Eller har jag missat något eller?

Du har inte missat något, det är Dawn som gjort det. När Buffy dog första gången i "Prophecy Girl" gick stafettpinnen över till Kendra, och från henne till Faith. För att en ny slayer ska kallas måste alltså Faith dö, Buffy har redan gjort sitt egentligen. (Annars borde ju en rimligtvis ha kallats i "Villains" också...)

Ok,ej, då vet jag. Men jag hörde i något avsnitt att det alltid kommer vara två dråpare efter att Buffy återuppväcktes. Eftersom när buffy skulle dö så skulle det komma en till och när faith dog så skulle en till komma. Så alltså två. Fast det var länge sen jag hörde det så det kan lika gärna vara jag som missuppfattat något där.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Tea » tor apr 06, 2006 17:14

Isabella skrev:Jag tycker det här är ett bra avsnitt. Fast jag undrar lite, Eftersom Buffy dog i 5:te säsongen, borde det inte dyka up en ny dråpare? Eller har jag missat något eller?


Med tanke på att Buffy dött nu igen, så visst.. när hon predikar om att hon måste dö för att nästa dråpare ska få ta plats bla, bla... borde inte någon då poängtera att.. lilla vännen, du har redan dött en gång till och vi fick ingen ny dråpare.. MAO så måste faith dö här, för att det ska göra skillnad, eller är jag ute och cyklar nu?
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Binchy » tor apr 06, 2006 21:04

Buffy är ju lite egocentrisk när det gäller just det här. Hon ser fortfarande sig själv som The One and Only.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Garim » lör apr 08, 2006 23:31

Skapligt. Stackars Dawn, men Xander får ju henne att må bättre på slutet i alla fall. Hehe, jag trodde ett tag att det var Dawn som var nästa potential. Och tyckte, så förutsägbart... men naturligtvis, så lätt är det aldrig i jossverse :P

Bra att Spike är tillbaka i matchen, lite skojigt med träningen.

Anya känns dock mer och mer som en bi-figur.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav dansdansdans » lör jun 10, 2006 16:54

jag tycker det är irriterande att Dawn går till skolan med Amanda utan att ha tagit med sig ett enda vapen!!
hur hade hon tänkt försvara dom? ta vad som fanns till hands?
som hon sedan gör. men ändå, en riktig slayer måste ju alltid vara prepared
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav eriked » fre sep 08, 2006 22:50

håller med, var är staken liksom (hihi).

Gillar spuffykemin i avsnittet, good stuff. Förstår mig däremot inte riktigt på scoobinas prat om att Dawn plötsligt skulle vara i stor fara (när de tror att hon är en potential). Dawn är väl i lika stora fara som det är. Hon bor ju med de andra SITarna redan....

Slutscenen är bra också. Mer Xander!

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » ons jul 04, 2007 21:45

Slutscenen gör mig alltid till en liten sissy girl. Som vanligt började jag nästan gråta under Xanders lilla tal. Mycket vackert. Precis som Giles i allt viktigt är Buffys far, anser jag här att Xander framstår som Dawns storebror. Om inte Willow haft Tara och Xander haft Anya då Buffy dog är jag övertygad om att Xander och Willow delat ansvaret för den yngsta Summers-tjejen. Mycket fin scen i alla fall. Och så sann.

I princip så tycker jag att det är den scenen som gör avsnittet. I övrigt så är avsnittet halvt-->underhållande och ett av de starkare i säsongen hittills. Kanske främst för att det skiljer sig en hel del från de 3-4 tidigare avsnitten.

7 av 10 på Buffyskalan.

AKS då det begav sig 2003 skrev:Ja, vad kan jag säga? Detta är det avsnitt jag efterlyst så himla länge nu! Det där fristående avsnittet som för arcen framåt, men gör att vi slipper The First för en gångs skull. Jag förstod hela avsnittet igenom att Dawns "potential" var en red herring, men jag blev ändå lite upprörd över att Joss är en sån elaking att han försöker framkalla hjärtattack hos en oskyldig 25-åring (moi!). Jag menar... Dawn som SIT!! Bara tanken får mig att vilja slå ett vedträ i skallen på mig själv. Men som fristående avsnitt var det en välbehövlig andningspaus som gjorde mig *glad*. Jag tyckte mycket om detta avsnitt!

Och Xander, Xander, Xander!!!!!! Oj, oj, oj! Jag hör till dem som tyckte att slutet på S6 var lite väl melodramatiskt och det kändes som att Xander fick scenen som en kompensation för att de inte låter honom göra nåt annat. I alla fall, i Potential visade Xander varför jag en gång i tiden hade honom som min absoluta favoritkaraktär! Jag började nästan att gråta och Nicky Brendon var lysande! Snyggt.

Men är det ingen annan än jag som börjar bli less på Buffys eviga peptalks och melodramatiska "Let's decide to survive"-tal?! Ett till sånt och jag kommer att ta ett vedträ och... ja, läs ovan.

Tack gud för Angel i alla fall... Ang. talen, alltså. EDIT 2007: Hör ihop med Angel-avsnittet "Long Day's Journey", som antagligen visades samma vecka som Potential, där Angel håller motsatsen till Buffys pep talks och t.o.m. använder ordet "demoralizing". :D

En sista tanke: Wow, hade glömt bort att Spike är snygg då han får ha kläder på sig och inte är torterad.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav makane » fre okt 19, 2007 13:26

Såg detta igår med de 2 tidigare. Jag är kass på att hålla isär olika avsnitt så det kanske slinker med något om de tidigare också. Men därför brukar jag alltid hålla till i det jag såg senast så jag inte spoilrar i alla fall. (om någon skulle göra som jag och upptäcka Buffy 100 år efter alla andra).

Jag tyckte det var alldeles för uppenbart från början av avsnittet att det var Amanda som var potential. Scenen med henne och Buffy i skolan kändes övertydlig och onödig. Även detta kändes uppenbart/fånigt; Att Dawn skulle få tro att hon var potential efter att ha känt sig obetydlig och utanför när Buffy håller på med alla potentials. Att Dawn bestämmer sig för att gå själv tillsammans med Amanda utan minsta lilla påle, och tänkte döda vampyren i skolan. Eh, hallå?

Jag är inte helt nöjd med säsong 7 hittills. Tycker för mycket har varit lite för klyshigt. Som scenen i avsnittet innan detta tror jag det är när Buffy besegrar megavampyren. Varför står de andra och bara tittar på? De kunde väl åtminstone försöka distrahera honom lite eller vad som helst. Nä Willow bara säger "Wait" för att Buffy ska visa hur en riktigt slayer gör, eller vad? Och kommentaren att lektionen var slut eller vad det var i slutet var bara... :rolleyes:

Men vad jag gillar hittils är Spike och Buffy. (Jag håller på Bangel om jag inte sagt det tidigare, men jag gillar kemin i Spuffy och Bangel känns ganska avlägset just nu, även om jag fånler vid varje tillfälle de nämner varandra. ) Jag gillar hur allting verkar knytas ihop och hur så mycket som hänt tidigare tas upp igen. Det känns att det är en sista säsong.

Det bästa med detta avsnittet var Xander och Dawn i slutet. :)
Användarvisningsbild
makane
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 16 okt 2007
Ort: KBA

Inläggav Echolls » mån jan 18, 2010 22:05

Lite bättre än de senaste två avsnitten, men ändå ingen höjdare. Mycket av det som händer känns som en axelryckning, speciellt Buffys träning med the Potentials. Jag är i alla fall väldigt glad över att det visar sig att Dawn inte är en Potential, det är något som jag hade hatat.

Det som höjer avsnittet är när Spike tar tag i Buffys hand i öppningsscenen (underbart ögonblick), Andrew som är precis lagom underhållande här (jag älskar när han skriker "Why do we always have to yell?" :D) och slutscenen med Xander och Dawn som är fantastisk. Just den typen av scener har jag verkligen saknat den här säsongen.

Favoritcitat:
Xander: They'll never know how tough it is, Dawnie, to be the one who isn't chosen. To live so near to the spotlight and never step in it. But I know. I see more than anybody realizes because nobody's watching me. I saw you last night. I see you working here today. You're not special. You're extraordinary.

Betyg: 5
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav MissKittyFantastico » tis aug 27, 2013 23:38

Min bror har kört en omtitt i sommar och är nu på säsong sju. De senaste dagarna har jag sett avsnitt här och där med honom. Senast blev det Potential. Åh Xander! <3 Slutscenen fick mig att gråta igen. Som vanligt. Är nog en av de finaste scenerna i hela serien.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare