4x10 - Hush

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

ja ni.. det blir inte lågt detta eller? ;)

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
1%
7
3
4%
8
2
2%
9
18
21%
10
61
72%
 
Antal röster : 85

Inläggav CheeseGuy » lör mar 18, 2006 20:22

Isabella skrev:Detta är nog det ända avsnittet jag någonsin blivit "skrämd" av

Ja, monstret som svävar förbi utanför fönstret när Olivia tittar ut fick mig att hoppa till kanske de tre första gångerna jag såg avsnittet. Det finns överhuvudtaget inte så mycket skrämmande saker i serien, men det värsta är utan tvekan (spoiler s6)Anya som skär upp sitt ansikte med en stor kniv i After Life. Transscenen i No Place Like Home var riktigt kuslig första gången också.
Vad betyder ^^ förresten?

[Moderator: skriv ut hur långt fram du spoilar.]

Bender skrev:Underbar humor när Buffy skulle symbolisera huggrörelsen utan påle i handen. :D Kan det bli mer explicit i amerikansk tv? (förutom kabeltv)

Jodå. Det blir inte HBO direkt, men... you will see. Redan den här säsongen, till och med.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Isabella » lör mar 18, 2006 20:38

CheeseGuy skrev:
Isabella skrev:Detta är nog det ända avsnittet jag någonsin blivit "skrämd" av

Anya som skär upp sitt ansikte med en stor kniv i After Life. Transscenen i No Place Like Home var riktigt kuslig första gången också.

Det där med Anya har jag missat totalt. Iofs så är det det ända avsnittet från S.6 som jag sett på kanal fem.Alltså ingen oklippt version :/ och sen när jag lånade boxen av en vän så kollade jag aldrig på det avsnittet eftersom det var så tråkigt.

Vad betyder ^^ förresten?

Det är en smiley kan man säga. Fast de är för dom lata som inte orkar göra mun å så till den, så det är bara två ögon. Finns andra som: (^_^) Tex.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Binchy » sön mar 19, 2006 0:12

Är inte ^^, höjda ögonbryn?

Ja, ja, dagens ungdom och deras obegripliga kommunikation...

;)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav noike » sön mar 19, 2006 0:16

Binchy skrev:Är inte ^^, höjda ögonbryn?

Nej, det kommer från japanska barnprogram. När de skrattar där så drar de ihop ögonen riktigt hårt. Fullständigt idiotiskt smileysystem, men å andra sidan vilket är inte det?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Binchy » sön mar 19, 2006 0:49

Jag citerar mig själv;

Binchy skrev:Ja, ja, dagens ungdom och deras obegripliga kommunikation...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav fripp21 » ons jul 05, 2006 22:19

Boobies?

Oh la la. Detta var ett märkligt avsnitt. Jag tycker det var väldigt modigt. Joss Whedon is still my master now.

Ahhh, det var helt utan repliker i över halva avsnittet. Makalöst.

JA, vad kan man säga egentligen? "Hush" måste nog ändå vara ett av de mest speciella avsnitten jag sett, alla kategorier.

Scenen i aulan när Giles beskriver vad som hänt var helt otrolig. Håller ni inte med? Musiken var helt sanslös. Anya. ANYA! Buffys gester, obscena sådana... :D

The Gentlemen :?: Först gillade jag ej, men vilka härliga snubbar! Deras artiga och självbelåtna engagemang smittade av sig. De var ju helsköna.

Sen fick Willow en ny vän, Tara. Hon verkar vara likadan som Willow. Lite kul att hon hade en CSN t-shirt. Hon har bra smak?

Slutet var det självklara. De kan inte prata...
Riley sits on Willow's bed.
Riley: "Well, I guess we have to talk."
Buffy sits on her bed.
Buffy: "I guess we do."
They sit silently, facing each other, hands folded in their laps.


Nej, nu tar jag en cigarett och begrundar "Hush" i absolut tystnad...
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » tor jul 06, 2006 0:05

Vad kul att läsa dina kommentarer igen, fripp21! För visst var det ett tag sen sist? (Eller har jag missat något?)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » tor jul 06, 2006 1:49

fripp21 skrev:Sen fick Willow en ny vän, Tara. Hon verkar vara likadan som Willow. Lite kul att hon hade en CSN t-shirt. Hon har bra smak?

Come again? Jag har sett "Hush" oftare än vad som är nyttigt, och det har jag aldrig lagt märke till. Nu fick jag en ursäkt till omtitt, tack för det fripp!

Och jo, Tara har bra smak. 8)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav The Ankh » tor jul 06, 2006 1:54

Hush. OMG. jag lkämmer tyvörr en massa folk som inte tycker buffy e de bästa man kan se. Men de har fått se hush, och de har vart tvungna att svälja sib srtpra svulstiga stolthet och erkänt detta avsnitts storhet. Det är helt sjukligt briljant!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav noike » tor jul 06, 2006 1:56

fripp21 skrev:Ahhh, det var helt utan repliker i över halva avsnittet. Makalöst.

En grej han erkännar att han stulit rakt av från ett avsnitt av Space: Above and Beyond.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Garim » tor jul 06, 2006 10:00

Ja, kul att du är tillbaka fripp21! Ser fram emot att läsa fler kommenterar från dig. Och det är bara att instämma, det här är ett underbart avsnitt.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav A bear » fre nov 24, 2006 0:44

Bästa replik:
OLIVIA: Yeah. That's enough small talk, don't you think?


Bästa popkulturreferens: Sången den lilla flickan sjunger i Buffys dröm måste ju vara en nickning till/stöld från "Nightmare on Elm St".

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Buffys ilskna reaktion på att Giles tecknar henne lite för tjock. (Fast så smal som SMG är här skulle han nästan behöva teckna henne som streckgubbe om han skulle vara realistisk.)

Hej Joss Whedon: See above re "talk, all talk".

Awww: "Hi Giles". Och så scenen med Willow och Tara och läskmaskinen då.

Höh? Skräp till vapen Riley har. Fem-sex skott så är det tomt på elektricitet.

Wow, detta är en bra serie: Jag ger fan i om det bara är 23 av 42 minuter som är fritt från dialog. "Hush" är, gimmick eller ej, ett jävligt bra avsnitt som håller ihop halva säsongen och innehåller både några helt fantastiska skämt, några av seriens absolut otäckaste scener (The gentlemen... ghaaa) och naturligtvis stärker ett par förhållanden. Fullpoängare, även om det kanske inte är på topp 10.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Capt. Peroxide » mån feb 05, 2007 21:22

"One, two, Freddy's coming for you..."

Ja, det här var smått fantastiskt. Och så mycket som var bra – gesterna, musiken, gentlemännen, fotot...

Förutom allt det uppenbara, några småsaker som höjde det ytterligare:

– Spike tittar upp bakom soffan, i vad som väl måste vara ett lån från stumfilmen "Nosferatu"?

– Den härliga dissen av äckliga hippies i början. Och av så kallade feminister som glatt trycker ner mer osäkra tjejer med härskartekniker.

– OLIVIA!!

Fast det är imponerande att Giles lyckades tuta i henne att han var en av grundarna av Pink Floyd. 1965 var han 11 år gammal...
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » mån jun 11, 2007 17:20

Precis som jag nämnt i ett antal inlägg på de två första sidorna i denna tråd så finns Hush inte med på min tio i topp-lista över de bästa avsnitten. Så då måste jag tycka att Hush är dåligt, eller hur? Nope, nopeli-nope är svaret på det. Jag tycker att Hush är ett högkvalitativt Buffyavsnitt som är underhållande och halvspännande från början till slut. Klassiska sight gags aplenty, men de har redan nämnts en och två gånger i tråden, eller kanske t.o.m. tre eller fyra gånger, så jag drar inte upp dem igen.

Tänkte bara kort nämna en annan av mina favoritscener i avsnittet och det är Giles' och Olivias sista scen.

GILES: Too scary?
OLIVIA: I don't know.


Giles' blick efter att Olivia sagt det... smärta. Man kan se på honom, på bara en eller två sekunder, att han vet att han förlorat henne. :( Stackars Giles.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » mån jul 23, 2007 1:28

Visste inte att Andy Hallett är med i detta avsnitt! "Student" står det på IMDb, men i vilken scen?

http://www.imdb.com/name/nm0356468/
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån jul 23, 2007 1:30

AKS skrev:Visste inte att Andy Hallett är med i detta avsnitt! "Student" står det på IMDb, men i vilken scen?

Drömscenen med Buffy och Riley på katedern. På vänstersidan har jag för mig - från föreläsarperspektiv.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån jul 23, 2007 1:32

Måste kolla upp det vid nästa skivbyte (orkar tyvärr inte byta skiva och sen sätta tillbaka den jag nyss tagit ut... it's a thing).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Garim » mån jul 23, 2007 9:52

Jag har aldrig lyckats se Andy Hallet i den scenen, men jag har också hört att han är med där. Joss säger det tom i kommentatorspåret har jag för mig.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Emily » mån okt 26, 2009 23:46

Inte mycket att säga, ni har redan sagt det mesta.

Five Gentlemen hover together, rustling like tall grass, as the sixth, our tall one, places his booty on the shrine.
It is the boy's heart, still fresh and sticky. He puts it in a chalice, and we widen to see there are seven chalices total, three of them containing hearts.
He turns to his companions. Golf claps.


Rolig när han typ viftar bort deras applåder och visar att " det var ju inget speciellt".
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav MissKittyFantastico » tis okt 27, 2009 21:45

Emily skrev:Inte mycket att säga

Passande kommentar till just det här avsnittet. :D
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Echolls » sön nov 29, 2009 0:09

Ett riktigt bra avsnitt helt klart, men inte ett av mina absoluta favoriter.

Rolig scen när Anya och Xander kommer till Giles och hon pratar om deras sexliv. Jag älskar när Giles blir sådär irriterad och säger "But why is it here?". Att Spike vill höra om Xanders orgasmer är dock lite konstigt. :D Riktigt kul när han får bo hos honom sen också och att Xander tror att det är Spikes fel att hans röst har försvunnit.

Jag brukar aldrig vara rädd för monstren i den här serien, men gentlemännen är väldigt obehagliga. Jag blir livrädd när en av dem dyker upp vid Giles fönster.

Willow är så söt i det här avsnittet. "Hi Giles". :lovebunny:

Jag gillar Riley och Buffys scener faktiskt. Deras första kyss är fin och slutscenen när de inte har något att säga är bra.

Favoritcitat:
Giles: I thought vampires were supposed to eat blood.
Spike: Yep. Well sometimes I like to crumble up the wheat-a-bits in the blood - give it a little texture.
Giles: Since the picture you just painted means I will never touch food of any kind again you'll just have to pick it up yourself.

Betyg: Stark 8:a

Vad bra den här säsongen är egentligen. Lite tidigt att säga det kanske, men den är helt klart för bra för att vara rankad näst sist på min lista.
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Nattlinnen » mån feb 24, 2014 23:02

ser lite berusad om buffy och är här nu.

ville mest bara säga fuck yeah HUSH!
Nattlinnen
Minion
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 01 dec 2011

Re: 4x10 - Hush

Inläggav Spuffy » sön mar 27, 2016 17:29

Hush. Vet inte riktigt hur jag ska kommentera detta. Det är ju helt enkelt fenomenalt bra rakt igenom. Jag gillar verkligen hur Joss bestämde sig för att utmana sig själv, med detta som resultat. Spännande upplägg med ett nästan helt dialoglöst avsnitt. Plötsligt kommunicerar karaktärerna med varandra så mycket mer än vad de gjorde när de kunde prata. Det som är viktigt framförs, allt det tomma lämnas utanför. Alla gör sitt jobb bra i/kring detta

Att avsnittet lyckas vara läskigt är kanske inte en jättebedrift - även om detta är ett av få Buffy-avsnitt där jag skriker rakt ut. Men att det lyckas vara roligt mitt i allt tycker jag är mer oväntat och väldigt bra! Jag har inte sett stumfilm i stort sett alls, skulle vara spännande att se för att jämföra hur Joss gör i sitt tysta avsnitt med hur folk gjorde när det var stumfilm som var vad som fanns.

Spännande - jag tyckte inte jag kunde ge Something Blue 10 poäng, då det inte berör på det sätt som jag tycker de allra bästa avsnitten gör. Ändå gav jag en 10:a till Hush, utan att tveka. Utan att jag tycker Hush spelar på känslosträngarna alls på det vis de allra bästa avsnitten gör. Men lite ändå, Xander och Anyas känslor för varandra är något som jag tycker berör i detta avsnitt. Men inte alls på det vis som en del avsnitt ger mig hjärtsnurp. Men 10 av 10 blev det ändå. Min Buffy-skala är ur funktion. För det finns ju avsnitt som jag tycker är ännu bättre än Hush, men samtidigt tycker jag Hush är klart bättre än de avsnitt jag gett 9:or. Bahh!
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Murnau » tis mar 29, 2016 17:26

Spuffy skrev:Jag har inte sett stumfilm i stort sett alls, skulle vara spännande att se för att jämföra hur Joss gör i sitt tysta avsnitt med hur folk gjorde när det var stumfilm som var vad som fanns.

Gör't! Tyska skräckfilmer är nog ett safe bet om en vill se lite vad Joss kan ha inspirerats av.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Re: 4x10 - Hush

Inläggav Rombat » tis mar 29, 2016 19:52

Das Cabinet des Dr. Caligari! Och Der letzte Mann! Vansinnigt fantastiska saker!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Nattlinnen » ons apr 20, 2016 18:55

Spuffy skrev:Spännande - jag tyckte inte jag kunde ge Something Blue 10 poäng, då det inte berör på det sätt som jag tycker de allra bästa avsnitten gör. Ändå gav jag en 10:a till Hush, utan att tveka. Utan att jag tycker Hush spelar på känslosträngarna alls på det vis de allra bästa avsnitten gör. Men lite ändå, Xander och Anyas känslor för varandra är något som jag tycker berör i detta avsnitt. Men inte alls på det vis som en del avsnitt ger mig hjärtsnurp. Men 10 av 10 blev det ändå. Min Buffy-skala är ur funktion. För det finns ju avsnitt som jag tycker är ännu bättre än Hush, men samtidigt tycker jag Hush är klart bättre än de avsnitt jag gett 9:or. Bahh!


Möjligtvis en retroaktiv känslosträngssnurp, men hur Willow och Tara etableras ordentligt i detta avsnitt ger tillräckligt för att ge detta avsnitt en väldigt hög poäng i både "bra avsnitt" och bra "stor-story avsnitt". Så, därav ngt betyg kring 9 eller 10.
Nattlinnen
Minion
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 01 dec 2011

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron