5x16 The Body

Här pratar vi mest om Säsong 5

Ditt betyg på "The Body":

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
1%
6
3
3%
7
1
1%
8
9
9%
9
9
9%
11!
75
77%
 
Antal röster : 98

5x16 The Body

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 15:21

Efter att ha sett The Body, Buffys kanske allra bästa avsnitt någonsin (på min topplista ligger det tvåa efter Becoming, Part Two, men det skiftar från dag till dag), för andra gången skrev jag följande recension i ett amerikanskt forum. Tänkte att ni kanske vill ta del av den.

Också (som om ni inte anade det), är detta ett av de få avsnitt som förtjänar en klockren 10 i betyg (om jag inte, i sann Nigel Tufnel-stil, borde säga något om att "these go to eleven" och bryta betygsskalan för just detta mästerverk).

---

"You know I can't take you" (The Body, second time around)

The above quote is from one of the absolutely finest moments I've ever seen. And the weird thing is, I had completely forgotten about it from the first time I watched this masterpiece. It's the perfect example of how, in a show filled with supernatural and unbelivable things, Joss Whedon has created a number of living, three-dimensional, wonderfully human characters. Xander/Willow is, bar none, my favorite fictional friendship. There is such love and such chemistry between the actors, who simply become the characters. You can see their love for each other in everything they do, nowhere more so than here.

The episode deals with the death of Joyce Summers, beloved mother of Buffy. I have never seen the direct impact of death upon you depicted so well in fiction. The shock, the immediate reactions. Joss has written a fantastic script, and the actors do their very best to bring it to life. And the pain which it brings is almost unbearable.

Sarah Michelle Gellar, this young and enormously talented actress, should have received whatever awards available for her work in the first act of this episode. The immediate grief, the disbelieving shock. Those lines which are in no way classics on the page, but which become horribly unforgettable when uttered by Gellar... her confused "Good luck..." to the paramedics as they go about their business, having left her mother's dead body laying on the floor (this is the one part of the episode where I somehow doubt the reality of the situation: would paramedics leave the dead mother's body alone with her daughter until the coroner picks it up?). Her saying "She's cold" with the voice of a very young girl to the 911 operator. And, most horrifically memorable of all, her screaming "We're not supposed to move the body!", which is the point when she realises that she has stopped seeing that object on the floor as her mother. The shock of that fact hits her like a freight train, and she falls into the arms of her REAL father, Giles (Anthony Stewart Head can be considered the only actor who is not given enough time to be exceptional in this episode (except for James Marsters who does not appear at all), but he does the most of what little time he is given).

Which brings me back to the marvelous Xander/Willow scene. Xander is outraged over Joyce's death, and needs someone to blame. The doctors, the monsters, the wall, ANYONE! And then Willow, with the sort of absolute sweetness that can only belong to Alyson Hannigan, steps up to him, and clenches her tiny fists boxer-style. "Come on, let's go. You and me. Right now." Xander looks at her, lets go of his anger, and gives her a warm and loving embrace. Then he places a loving and tender kiss on her forehead and says the line in my review headline.

Right after this Emma Caulfield has her finest acting moment ever. As ex-demon Anya she does not understand the procedure and meaning of human death. She can simply not wrap her head around it, and in an explosion of emotion and sadness she utters the following monologue with an extraordinary power reminding me of Julianne Moore:

"But I don't understand! I don't understand how this all happens. How we go through this. I mean, I knew her, and then she's... there's just a body, and I don't understand why she just can't get back in it and not be dead anymore. It's stupid. It's mortal and stupid. And, and Xander's crying and not talking, and, and I was having fruit punch, and I thought, well, Joyce will never have any more fruit punch ever, and she'll never have eggs, or yawn or brush her hair, not ever, and no one will explain to me why!"

It's the kind of scene which makes me hope Caulfield will find better roles post-Buffy than Darkness Falls (this also goes for just about every Buffy-regular, their collective non-Buffy track record ain't too impressive and they all deserve better).

I'm running out of praise and I'm beginning to repeat myself, but I have to say some words of love for Michelle Trachtenberg, sometimes annoying as Dawn but absolutely perfect in The Body. The scene in the school hall where she finds out about Joyce's death is heartbreaking beyond words.

Also, the vampire scene at the end. Some people don't like it, don't think it fits in. These people are morons and are missing the point completely (the point being that, even in her darkest moments, Buffy has a purpose in life which can never, ever be left behind. Even right beside the body of her dead mother).

That's it for now. The Body is a masterpiece for the ages, Buffy-fan or not, people should be able to recognize this as a work of art, a meditation on the nature of death to be savored and one to bring tears to the eyes of the most hardened viewers.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » fre sep 19, 2003 16:06

Mycket bra recension av det bästa avsnittet någon serie någonsin haft.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 16:15

Tack, Off. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » fre sep 19, 2003 16:17

Jag fixade envåldsligt det där med 11, nästan ett för lågt betyg..

Helt otroligt avsnitt, bra recension också..
Jag blir berörd bara av att tänka på den scenen, tror det värsta var när Anya till slut bröt ihop...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav dizzy » fre sep 19, 2003 20:05

Stark recension där, caffeine. Avsnittet får högsta betyg av mig också, även om jag inte håller det ensamt som det allra bästa. Jag har tre-fyra avsnitt i toppen som är bra på så olika sätt att det är svårt att rangordna dem.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav pfant » ons okt 08, 2003 21:03

Jag kan inte annat än att instämma i vad föregående skribenter författat. Ett mycket, mycket bra avsnitt. Väldigt effektfullt med all tystnad och avsaknad av musik eller ljudeffekter. SMG:s insats i scenen i hemmet var otroligt bra.

Jag satt hela avsnittet och hoppades, hoppades att det inte skulle visa sig vara ett drömavsnitt eller nått i den stilen. Jag kommer att sakna Joyce men det hade helt förtagit meningen med avsnittet om hon överlevt.
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » lör nov 29, 2003 21:17

som vanligt när man har höga förväntningar på ngt så blir det inte bra! :(

Missförstå mig inte nu.. detta var ett MYCKET BRA avsnitt.. men det var inget Buffy avsnitt.. iallfall inte enligt mig.. det var liksom.. nej .. det hörde inte dit...

ett oerhört rörande avsnitt.,.. där man får se ALLA`s bästa förmågor att presentera sina roller...

den enda som gör det med miss tvekan är Otippat Xander... när han står o skall gråta o ha sig med Willow.. blir det för några ögonblick där inte bra.. men i övrigt är han grymmebra! :)

vet inte vad jag skall sätta på detta avsnitt än... just nu känns det FEL att betygsätta det.. då ni alla säger 11p i betyg.. och jag vet inte ens om jag är redo att sätta en 9:a... ??? hmm.. måste smälta detta nu..

Men ett avsnitt som får mig att tänka efter är det... ett avsnitt som visar hur man tar emot ett dödsfall.. det är det... ett avsnitt som visar sorg, vänskap, förståelse och uppgivenhet.. det är det.. men inget Buffy avsnitt... :/ är lost just nu.. sitter bara o stirrar rakt fram... :cry:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » sön nov 30, 2003 0:43

:eek: Ok jag kan förstå att det bryter mallarna lite mot tidigare säsonger men jag ser avsnittet som det avsnitt där Joss verkligen visar att serien är så mycket mer än bara action och humor. Det är en serie som i högsta grad bygger på känslor och som visar hur dessa påverkar vårt liv. Låter lite pretto kanske men vafan :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » sön nov 30, 2003 3:14

sitter du bara och stirrar rakt fram för att det var ett sämre avsnitt än du väntat dig eller för att avsnittet var såpass sorgligt och medryckande? :)

För jag tycker verkligen att, visst det är inget vanligt Buffy-avsnitt, det finns inget monster att vinna mot. men samtidigt är det allt vad buffy är.

Det är både sorgligt, roligt och väldigt varmt gjort. ALLA karaktärernas reaktioner känns precis äkta. Dessutom visar det precis vad det är att mista nån närstående. Man vet inte vad som händer riktigt och man tar hand om en sak i taget tills man är klar. Sen är det bara tomheten kvar..

Jag har faktiskt inget ont att säga om det här avsnittet. Visst, det är inte ett vanligt buffy-avsnitt, men det är precis det som gör Buffy så fantastiskt, man gör ständigt avsnitt som inte följer nån mall.

Jag hade också riktigt höga förväntningar, men blev inte det minsta besviken.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » sön nov 30, 2003 5:32

Det enda jag skulle vilja ändra, med en stor dos tvekan måste tilläggas, är vampyren i slutet. Men jag håller med, the Body innehåller kärnan i Buffy -- känslor och interaktionen mellan de fyra kärnmedlemmarna. Det är på sätt och vi mer Buffy än säsong ett -- för där handlar det i vissa fall nästan bara om monstren de möter.

(Att jag sedan kommer på dumma idéer när jag ser om det om vad som skulle göras om jag var regissör är ofrånkommligt. Fråga Adolvsson, han har hört dem...)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » sön nov 30, 2003 9:50

Jag förstår lite kommentarerna om att The Body inte riktigt känns som ett Buffy-avsnitt. Det är nog därför jag fortfarande tycker Becoming, Part Two är allra, allra bäst (och The Body är näst bäst).

B2 känns som en sådan sammanfattning och ett perfekt exempel på vad Buffy gör bäst och vad hela serien "är" för något: kombinationen mellan drama, komedi, action, dialog och fantastiska karaktärer. B2 känns väldigt mycket som ett Buffy-avsnitt, bara det att det är det bästa av dem alla. The Body däremot är väldigt ovanligt och liknar inget annat Buffy-avsnitt. Det det gör gör det fantastiskt (yay! Bakfyllemeningar rocks!), men det liknar inte något annat avsnitt i hela serien to be sure.

Men ändå, det är ytterst fantastiskt, alldeles oslagbart. Och noike, jag kommenterade det där om vampyren i min recension som startade tråden (ta inte illa upp ;) ).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön nov 30, 2003 14:56

caffeineaddict: jag vet. Men det där med tvekan var faktiskt viktigt i sammanhanget.

Nu kommer jag vara hädisk och helt och hållet gå emot riktlinjerna jag satt upp för "Joss för Gud 2005"-rörelsen, men vid vissa tillfällen och vissa dagar tycker jag ibland att Joss har fel. Det här är ett av de där min åsikt åker fram och tillbaka, ibland tycker jag att vampyr-biten är genial och i bland inte.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » sön nov 30, 2003 15:03

vid vissa tillfällen och vissa dagar tycker jag ibland att Joss har fel.


Till Alla:
noike är härmed IP-spärrad och bannad för livet från forumet!
Vissa saker kommer man inte undan med att säga helt enkelt.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » sön nov 30, 2003 15:50

gaspode: jasså du, med tanke på vad du skrev så jag antar att du är en sådan där fullscreen-separatist.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » mån dec 01, 2003 1:34

ehm.. det där vet jag inget om... :oops:
Okej, så joss kanske har sagt nåt som man kan tolka på fel sätt nån gång, men vilka är egentligen vi att ifrågasätta herrens vägar?

Fast ironiskt nog så är ett av Joss exempel på när Fullscreen-versionen är bättre än Widescreen från just the Body...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » mån dec 01, 2003 2:22

Om Joss säger fullscreen så säger jag fullscreen.

IF U WANT ME COME AND GET ME!!! :evil: :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » mån dec 01, 2003 22:54

Om man kan bör man zooma in till mitten på R2:an, men enligt min ringa mening enbart på the Body.

Off: jag ska inte till Linköping förrän till sommaren, men kan du vänta så...
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » fre jan 02, 2004 21:30

noike: Såg precis länken i din signatur för första gången och skrattade halvt ihjäl mig. :D

Men egentligen var jag i tråden för att länka till ännu en sån där underbar "Buffy är BÄST BÄST BÄST!"-artikel från en amerikansk TV-kritiker. Orsaken till att jag lägger länken här är att den skrevs när The Body för första gången sändes i USA (Feb 2001), och diskuterar främst detta avsnitt, men även hela serien fram tills dess.

(Liten spoilervarning också: om det är någon som inte tittar på Angel samtidigt som Buffy, så var beredda på spoilers för Angel S2, fram till 2.15 på den tredje sidan av artikeln.)

http://dir.salon.com/ent/col/mill/2001/03/12/buffy_mom/index.html


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör jan 03, 2004 14:27

Välgenomtänkt artikel, fast vi är kanske lite partiska. Hur som helst var den välskriven och långt ifrån det vanliga hopkoket.

caffeineaddict: du kan få vara kassör-assistent i organisationen om du vill. Lustigt nog var kassör den första positionen som blev upptagen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » mån jan 05, 2004 12:58

:cry: Ok! Till alla som tycker att det här avsnittet inte är värt högsta betyg kan jag bara säga att jag inte alls håller med!!!!!!!!!!!!!!
Jag grät faktiskt nästan hela avsnittet igenom så jag måste säga att Josh riktigt har fångat hur döden påverkar olika personer. Jag älskar verkligen det här avsnittet för att man får se hur sårbar Buffy faktiskt är, att hon inte kan hantera döden bättre än nån annan.....
Jag verkligen älskar/hatar (för den är så sorlig) buffys "inledande" replik med en tunn röst säger :"Mommy?" [/b]
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Zaxx » mån jan 05, 2004 20:46

åh.. jag ger mig.. efter att läst sus@ns inlägg.. ger jag mig...

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

EN KLAR 10:a....

ps. jag hade ju iofs inte bestämt mig än :D :D :D 8)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » tis jan 06, 2004 16:50

tack tack :cry: roligt att du håller med mig och att du ger avsnittet en tia *ler*
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav the_dark_age » tis jan 27, 2004 21:39

Jag klarar Inte känslo mässigt inte med att se på det här avsnittet pga att för 1,5 år sedan dog min pappa och jag var som i exakt sammma situation Dawn. fick reda på det i skolan att min pappa dött. samma ensamhet som Dawn hade kände jag oxå nu när ja va yngasta barnet. och allas reaktioner i avsnittet var perfekt fångade så som dom är i verkligheten.

när jag såg de avsnittet så kom den exata känslan tillbaka över att fått reda på att min far hade gått bort. jag klarar bara itne av att se avsnittet.
the_dark_age
Minion
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » tis jan 27, 2004 21:44

the_dark_age: Usch, så hemskt. Jag beklagar verkligen.

Ja, nog fångar avsnittet situationen när en nära stående person går bort väldigt väl. Otäckt väl.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis jan 27, 2004 22:06

the_dark_age: väligt tråkigt. Men å andra sidan visar det bara för oss som inte varit med om det exakt hur välgjort allt i avsnittet är. Och detta i en serie som annars är känd för allt annat än att vara verklighetetstrogen... (Party of Five, eat your heart out.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tis jan 27, 2004 22:39

the_dark_age: riktigt tråkigt :(
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » ons jan 28, 2004 1:01

Usch va hemskt :(
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » ons jan 28, 2004 8:08

håller med :cry:
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav the_dark_age » fre jan 30, 2004 16:28

tack.
the_dark_age
Minion
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » sön feb 15, 2004 14:15

Det gör alltid lika ont... men fan så fruktansvärt bra det är...

Vet inte om det där gjorde dagen bättre eller sämre.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare