5x19 Tough Love

Här pratar vi mest om Säsong 5

Betygsätt Tough Love

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
9
33%
8
12
44%
9
4
15%
10
2
7%
 
Antal röster : 27

Inläggav Giles » tor sep 16, 2004 12:31

Jag tycker att avsnittet va ganska bra, Glory's iskalla kommentarer är grymt sköna..

Scenen när Willow äntligen blev riktigt arg och skulle hämnas förstördes lite när hennes attacker inte gjorde de minsta skada på Glory,
Det kändes som slöseri på nåt sätt..

7 av 10
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 08 mar 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » lör jan 15, 2005 1:43

Åter igen ett riktigt bra avsnitt. Willow/Tara relationen fokuseras det på till stor del, vilket är bra tycker jag för det är en relation som faktiskt ligger i bakgrunden för det mesta.


sharatec skrev:Det jag retar mig på är att jag inte är helt nöjd med hur Taras och Willows gräl är skrivet (det känns lite för mycket att de måste bli osams för storyns skull)


medhåll, det känns helt enkelt lite konstruerat, men det var egentligen inget jag tänkte på när jag såg avsnitt utan något som slog mig när jag läste ditt inlägg.

sharatec skrev:och att jag aldrig har tyckt om alla försök till liknelser mellan T&Ws romantiska kärlek och Buffys och Dawns syskonkärlek - jag får krypningar av det där, även om jag förstår vad de far efter och att det förmodligen bara är jag som blir lite illa berörd.


Jag tror inte det är något medvetet val att försöka göra några liknelser på det planet. Jag har aldrig reagerat på det, utan jag ser det som att man försöker göra någonform av jämförelse. Så mycket betyder Dawn för Buffy och så mycket betyder Tara för Willow. Även om det i detta avsnittet är draget till sin spets.


En riktigt grym cliffhanger är det åtminstonde i slutet, en av dem allra värsta (i postiv betydelse) i hela Buffyverse.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Binchy » mån jan 24, 2005 22:02

Minsc_and_Boo skrev:Det är inte så mycket hennes gudinnekrafter som gör henne farlig, som hennes egocentrering, totala avsaknad av empati och hänsynslöshet.


Håller helt med här. Det är också det som gör henne så underhållande. Gillar även hennes minions som hela tiden håller på att hitta på nya synonymer till "your holyness".

Däremot håller jag inte med om vad Minsc-and-Boo säger om Mayor. Han är nog den mest underhållande av Big Badarna. Säga vad man vill om

Spoiler säs 6 o 7
Dark Willow och the First, men skrattar åt/med dem gör man sällan. The Trio är rätt underhållande visserligen, om man kan räkna dem till the Big Bads. Eller ska man kalla dem Small Bads? :D
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tor mar 10, 2005 10:16

Älskar verkligen det här avsnittet. Visst, det är inte direkt roligt (förutom Rippers avslöjande och blixttortyr av hobbiten, helt briljant agerat. Han hör något, hajar omärkligt till, går helt lugnt bort mot dörren medan han fortsätter prata med Willow - och verkligen pratar MED henne, inte bara talar - rycker upp dörren och slår ner hobbiten. Lysande.)

Men ändå. Willows ilska och sorg, Buffys oförmåga att förstå exakt hur djupt den går - som antyds i "The Body" är Buffy fortfarande inte helt bekväm med Tara, jag tror inte hon riktigt inser hur djupt deras förhållande blivit förrän i det här avsnittet. Willow som går i clinch med Glory och fortsätter även långt efter att hon börjar få slut på effektiva vapen - spegelkrossen är verkligen menlös, men det är nog meningen. Och "I owe you PAIN!" är möjligen den coolaste one-linern i hela serien.

Scenen med Tara och Glory på parkbänken är mycket riktigt fruktansvärd.

Angående jämförelserna mellan Willow/Tara och Buffy/Dawn - jo, om man funderar för mycket på det så kan det bli liiite underligt. De spelade ju lite grann på samma sak med Buffy/Faith i s3, där de ofta agerade som både systrar och flickvänner - har för mig att någon säger i ett kommentarsspår att de var väldigt medvetna om att de spelade på lesbiska övertoner mellan Buffy och Faith. Jämför också scenen i läkarrummet
DOCTOR: Is she your sister?
WILLOW: She's my everything...
(helt hjärtslitande scen av Hannigan f ö)

Men jag tror inte de med det vill antyda att det är samma sak - det ska nog snarare vara tänkt som någon inte helt genomtänkt woman-power-i'll-be-over-here-grej; "syster" (och för den delen "broder" också) betyder ju inte bara att man har samma föräldrar, det är ju också i en vidare bemärkelse alla av samma kön... ett återkommande tema i hela säsongen är ju just det att "familj" inte bara betyder ens blodsförvanter. Att kalla någon för sitt syskon - vare sig de är det eller inte - är en kärlekshandling, ett löfte om att alltid vara där, som inte nödvändigtvis är samma sak som att vilja sätta på vederbörande.
WILLOW: Hear that, baby? You're my always.


Men jo, lite krystat är det allt. Men det är fint ändå.

Och cliffhangern i slutet är rent ond.
Senast redigerad av A bear tis feb 21, 2006 16:22, redigerad totalt 2 gånger.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav xAMNESIAx » mån jun 06, 2005 16:33

Tough Love är ett bra exempel på hur Joss lyckas integrera två separta storys och väva samman dem till någonting riktigt bra. Sista scenen, när Willow sitter och matar Tara är bara så jävla sorlig. Man känner verkligen för Tara, och Willow för den delen. Jag stör mig bara på hur lite Buffy & co reagerar på Taras situation, som dom inte bryr sig ett skit. Visst Buffy ger lite sympati i sista scenen, men den är mest till grund som en liknelse för hennes kärlek till Dawn. Dåligt, Tara har fått sin hjärna mosad (mer eller mindre), kanske borde vara dags att bry sig lite?

sharatec skrev:Är det bara jag, eller är Willow och Tara rätt värdelösa på att bråka? (Det märks att de inte gör det så ofta!) Jag tycker att det låter för mycket som att de försöker starta gräl snarare än att det utvecklas, men jag kanske är överkänslig.


Instämmer, det känns som att bråket är påtvingat.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » mån jun 06, 2005 16:49

xAMNESIAx skrev:

sharatec skrev:Är det bara jag, eller är Willow och Tara rätt värdelösa på att bråka? (Det märks att de inte gör det så ofta!) Jag tycker att det låter för mycket som att de försöker starta gräl snarare än att det utvecklas, men jag kanske är överkänslig.


Instämmer, det känns som att bråket är påtvingat.


Jag har alltid sett det som ytterligare ett utslag av Willows vägran att på något sätt bli kritiserad för sin magi. När Tara börjar prata om att Willow börjar bli alltför mäktig styr Willow - med- eller omedvetet - in det på en annan diskussion och tvingar fram ett gräl för att slippa diskutera och få kritik för sitt trollande. Jämför deras olika syn på magi i "Forever" (s6)
och givetvis större delen av s6.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Re: 5x19 Tough Love

Inläggav mmmf » ons jun 07, 2006 17:54

pfant skrev: Och sen tycker jag att hon som spelar Glory inte gör något vidare bra jobb och att hennes "spetälska hobbitar" är ganska ointressanta. Nä, tacka vet jag borgmästaren"

Just den här biten tyckte jag var ganska lustig med tanke på att jag under avsnittet satt och häpnade över att en av de "spetälska hoberna" är otäckt lik Rudy Giuliani, den gamle borgmästargynnaren. :P
Användarvisningsbild
mmmf
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 apr 2006

Inläggav A bear » mån feb 05, 2007 21:53

Har ni tänkt på att Willow genom hela avsnittet springer runt i samma vinröda klänning som hon hade i 3.19 "Choices"?

Ni vet, det där avsnittet där hon stod upp mot Faith och nästan blev ihjälhuggen med kniv.

I det här avsnittet står hon upp mot Glory och blir nästan ihjälhuggen med kniv.

Räcker inte med det. Buffy och college?
Choices skrev:BUFFY: As in, I'm never getting out of here. I kept thinking if I stopped the Mayor or ... but I was kidding myself. I mean, there is always going to be something. I'm a Sunnydale girl, no other choice.

Tough Love skrev:BUFFY: I have to drop this class. Um, all my classes actually. I'm not finishing the semester. I wish it ...um. I just, I can't be in school right now.


Willow som sidekick till Buffy?
Choices skrev:WILLOW: Of the two people here, which is the boss of me?
BUFFY: There are better schools.
WILLOW: Sunnydale's not bad. A-And I can design my own curriculum.
BUFFY: Okay, well, there are safer schools. There are safer prisons. I can't let you stay because of me.
WILLOW: Actually, this isn't about you.

Tough Love skrev:WILLOW: You saw what she did to Tara! I can't let her get away with it!
BUFFY: No, you have to let her get away with it. Even I'm no match for her, you know that!
WILLOW: But maybe I am.
BUFFY: You're not! And I won't let you go.
WILLOW: This is not your choice, it's mine.


Willow som häxa?
Choices skrev:WILLOW: And, besides, I have a shot at being a bad ass Wiccan, and what better place to learn?

Tough Love skrev:(Magic Box. Willow bursts in, grabs a bunch of stuff and busts open the lock on the "Darkest Magick" book.)


Choices skrev:FAITH: You hurt me, I hurt you. I'm just a little more efficient.

Tough Love skrev:WILLOW: I. Owe. You. Pain.


I "Choices" försöker myndigheterna (ja, borgmästarn då) sära på Buffy och Angel. I "Tough Love" försöker myndigheterna sära på Buffy och Dawn.

Är det detta som kallas kontinuitet?

WILLOW: Hey, I eat danger for breakfast.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav JRT » mån feb 05, 2007 23:12

A bear skrev:Har ni tänkt på att Willow genom hela avsnittet springer runt i samma vinröda klänning som hon hade i 3.19 "Choices"?


Fast det är inte samma även om de liknar varandra, Turquoise Face.

Choices:
http://www.screencap-paradise.com/caps/ ... ces444.jpg

Tough Love:
http://www.screencap-paradise.com/caps/ ... ove153.jpg
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav A bear » mån feb 05, 2007 23:31

JRT skrev:
A bear skrev:Har ni tänkt på att Willow genom hela avsnittet springer runt i samma vinröda klänning som hon hade i 3.19 "Choices"?


Fast det är inte samma även om de liknar varandra, Turquoise Face.

Choices:
http://www.screencap-paradise.com/caps/ ... ces444.jpg

Tough Love:
http://www.screencap-paradise.com/caps/ ... ove153.jpg

Pfff, härnäst kommer du hävda att det inte är (spoiler s7) samma röda t-shirt hon har när hon går på insektsjakt i "Teacher's Pet" och "Selfless".

Jaja. Här trodde jag att jag upptäckt något... men de ÄR lika.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav mattek72 » tis feb 06, 2007 1:36

JRT skrev:
A bear skrev:Har ni tänkt på att Willow genom hela avsnittet springer runt i samma vinröda klänning som hon hade i 3.19 "Choices"?


Fast det är inte samma även om de liknar varandra, Turquoise Face.

Choices:
http://www.screencap-paradise.com/caps/ ... ces444.jpg

Tough Love:
http://www.screencap-paradise.com/caps/ ... ove153.jpg


Du är skrämmande med din förmåga att uppfatta och minnas detaljer samt citat. ;)
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav fripp21 » tor feb 08, 2007 16:12

Raise the stakes, Joss.

Jovisst, ett knep han utnyttjar till fullo, även i senare verk. Jag sitter dock helt frågande över valet av offer och hur det gick till. Jag var aldrig en big fan av Tara, men Willow är ju en av favoriterna. Ska det verkligen vara på detta viset? Jag hoppas att hon dör på riktigt snart.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » sön jun 24, 2007 23:30

Oh my god (Glory, jag pratar inte med dig). Dessa sista avsnitt av BtVS S5 (fr.o.m. The Body) är så jäkla bra!! (Eller kanske inte Spiral, tror inte riktigt jag gillar det.) S5 är så himla bäst.

Jag älskar Glory som Big Bad (hon har diskuterats tidigare i tråden). Väldigt underhållande att den svåraste motståndare Buffy haft (om man inte ser känslomässigt då det antagligen är Angelus) är en egoistisk, kär-i-sig-själv-gud som har underhuggare som tillber henne vad hon än gör. Love it!

Tara!! NOOO! Tycker så synd om henne här och det säger nåt om henne, tycker jag, att Glory bara behöver se hennes blick för att inse att det inte är nån idé att tortera fram vem the Key är. Straight to the brain sucking then.

Hm, detta avsnitt är från 2001. Den lyckliga tiden innan de flesta av oss visste vem 50 Cent var och innan han förstörde mina pojkar i Mobb Deep. Bear with me, detta har med avsnittet att göra... I Magic Box-scenen då Buffy och Willow snackar om Dawn så säger Willow detta:

WILLOW: You know me. I'm like, "Go school. It's your birthday."


Hon sjunger alltså det sista med precis samma frasering som Myntet då han "sjunger": "Go shorty | It's your birthday." Skrämmande. Vad är det som pågår? Har båda lånat från en mer känd låt som jag aldrig hört? Är Myntet ett BtVS-fan? Är Willow synsk? Har hon precis som Buffy profetiska drömmar? Och om hon har profetiska drömmar varför stoppades inte 50 Cent medan tid fanns?!?! Detta har satt myror i skallen på mig och jag fattar inte att jag inte märkt det förrän nu. Förklaring tack!!

Avsnittet får 7 av 10 av mig.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » mån jun 25, 2007 16:52

Ingen som vet nåt om en eventuell ramsa eller sång som både Willow och Fiddy kan ha lånat av?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån jun 25, 2007 17:03

En enkel googling gav en låt av 2 Live Crew från början av 90-talet.Sedan har det spridit sig genom gatslang, filmer och även diskussionsforum på nätet (där jag stötte på det första gången för alldeles för länge sedan).
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån jun 25, 2007 17:06

noike skrev:En enkel googling


Hey now! ;)

Ja, men då så. Då vet jag att Willow inte är synsk. Det som fick mig att reagera var inte bara att "texten" stämde utan även rytm/frasering, men det kanske är den rytmen/fraseringen som använts i filmer och reklam osv genom åren.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån jun 25, 2007 17:25

AKS skrev:Ja, men då så. Då vet jag att Willow inte är synsk. Det som fick mig att reagera var inte bara att "texten" stämde utan även rytm/frasering, men det kanske är den rytmen/fraseringen som använts i filmer och reklam osv genom åren.

Vi pratar om 50 Cent nu va? Jag tror inte han är smart nog att klura ut hur man ändrar till en annan frasering på inlånade ramsor utan att få huvudvärk och börja gråta.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån jun 25, 2007 17:28

:D Så sant!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » mån dec 28, 2009 1:43

Bra avsnitt! Men det är synd att det inte riktigt kommer igång förrän scenen med Glory och Tara på bänken, annars hade det nog fått högre betyg. Den scenen är förresten väldigt obehaglig. Stackars Tara. :( Jag tycker så synd om Willow också. Framför allt i slutscenen när hon matar Tara.

Dawn tycker jag också väldigt synd om när hon börjar gråta i Spikes krypta, och han är så snäll mot henne. Sen är han helt underbar när han säger "I'd do it. Right person. Person I loved. I'd do it." och syftar på Buffy. Åh.

Anya är väldigt rolig i det här avsnittet. När hon pratar om patriotism, kommunist-kommentaren och "You can sleep with me." :D

Giles är så grymt bra. "He changed his mind."

Favoritcitat:
Xander: Man, words cannot express how much I hate this place.
Giles: It's dreadful.
Anya: It's like communism.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron