Allmänt säsong 4, konfunderad. (spoilers för hela säsongen)

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Inläggav Off » sön feb 06, 2005 12:26

Jasmine som världens störst pr-geni. Ja varför inte.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav A bear » fre feb 18, 2005 0:27

EDIT/BRASKLAPP: Insåg vid en rask genomläsning att detta lät som något ur "Vakttornet". Vill bara påpeka att jag inte nödvändigtvis tror på någon av dessa myter, men det är ju de som de refererar till vid flera tillfällen under säsongen, så det känns som om det hör hemma där.

Bob Dylan skrev:In many a dark hour, I've been thinking about this:
That Jesus Christ was betrayed with a kiss.
But I can't think for you, you'll have to decide
Whether Judas Iscariot had God on HIS side...


Att Jasmine är ond känns självklart. Hon är ond på samma sätt som Storebror är ond i "1984" - och älskas för det, precis som folket älskar Storebror. Hon lovar evig lycka i utbyte mot din själ.

Just det, själ. Och jag menar inte bara dem som hon käkar opp. Whedon har bankat in det i oss sedan Buffy 1x07: en själ=fri vilja. I det att Jasmine tar ifrån människorna deras fria vilja tar hon deras själar, deras möjlighet att bli något annat än lyckliga.

För som reaktionen direkt efteråt visar vill ju mänskligheten vara - om inte ond, så i alla fall inte bara god. Det är vår rättighet.

Det är ju ett gammalt koncept, det här. Referera till "Du sköna nya värld" eller "The Matrix". Men med alla apokalyptiska passningar tidigare i säsongen är det svårt att inte koppla till en betydligt äldre historia. En falsk frälsare som kommer i den yttersta tiden, lovar fred, lämnar märken på folks pannor (killen på sjukhuset), och i stället stjäl folks själar... få se, what rough beast, its hour come round at last... hmmm...

2 Kor 11:14: Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel.


Nu är ju Jasmine inte riktigt Antikrist. Hon har bara lånat en hel del därifrån. Om inte annat så vore gamle Hornper säkert betydligt roligare att se på TV. Felet ligger inte nödvändigtvis i idén, för den är god (eller ond). Angel och gänget måste här välja mellan två alternativ där inget innebär något annat än fullständigt misslyckande: låta mänskligheten falla ner - åtminstone tillfälligt - i ännu mer våld och hat än vanligt, eller låta mänskligheten leva i fred fast utan att vara mänskliga. Det är betydligt längre in i filosofin/teologin än Buffy (eller någon annan TV-serie jag kan komma på) någonsin vågade gå. Det är en situation där ont och gott överhuvudtaget är så sammanblandade ("you only get more grey") att jag misstänker att de hade fått det där anbudet från W&H oavsett hur det hade slutat. Vem som helst kan slåss mot ett monster som vill spränga jorden i småbitar eller skicka den till helvetet; men här har vi en annan variant, en skurk som ser de där miljarderna med happy meals on legs och bara vill lugna ner dem lite grann så de håller sig i schack och lever lyckliga tills de dör av hög ålder. Dittills har Angel och gänget ändå haft en ganska tydlig agenda: för det goda, vilken form det än må ta, mot det onda, v.f.d.ä.m.t. Nu blir det plötsligt väldigt osäkert på vems sida de står, vem de tagit order från, vems vilja de utför, och om de själva är goda eller onda; you'll have to decide.

Problemet är utförandet. Det känns för konstruerat, för satanas ex machina - inte bara hela Skips förklaring, även om den sannerligen inte hjälper. Om ALLT vi sett under fyra (eller sju, eller 250) års tid bara varit ödesstyrt från början till slut är det inte bara tråkigt, utan får en också att ställa sig frågan: om TPTB, eller vilka det nu är, är SÅ mäktiga - varför bryr de sig alls om att styra det så noggrannt? Varför inte bara knäppa med fingrarna och *vips* så är allt klart? Vi snackar ju om att de skulle ha behövt styra varenda liten muskel, varenda liten extern och intern detalj i hundratals, tusentals människors liv under en lååååång period... det verkar inte värt besväret för något som kan kullkastas av en pratsam kloakdemon. Och då gitter jag inte ens ta upp alla logiska luckor hit eller dit... Alltihop känns, ungefär som Buffy s7, slarvigt hopsatt med tuggummi, tejp och ett lager färg. En mycket god idé som skulle behövt ett par varv till på ritbordet.

I övrigt gillar jag faktiskt stora delar av s4. "Spin The Bottle" är ju svinkul förstås, men hela apokalypsarcen i mitten är MYCKET bra (trots att jag hela tiden hoppas att Connor ska få hjärnblödning och falla död ner). Jag vill påstå att det är den bästa Angel-säsongen hittills (inte sett femman). Fortfarande känns serien som helhet inte i närheten av Buffy, men den är av och till briljant. Så mycket så att jag ska ändra min signatur endera dan.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » fre feb 18, 2005 0:50

A bear skrev:Just det, själ. Och jag menar inte bara dem som hon käkar opp. Whedon har bankat in det i oss sedan Buffy 1x07: en själ=fri vilja. I det att Jasmine tar ifrån människorna deras fria vilja tar hon deras själar, deras möjlighet att bli något annat än lyckliga.


I och för sig, men ändå så känns inte själ = fri vilja lika självklart i Angel som i Buffy. Precis som att alal demoner inte är onda vilket man lätt kan tro efter att bara ha sett Buffy (där folk som Clem är något av ett undantag som verkar bekräfta regeln).

Men visst, jag håller med om att det är ondskefullt att ta bort den fria viljan, speciellt eftersom hon egentligen gör det av egoistiska själ.

Problemet är utförandet. Det känns för konstruerat, för satanas ex machina - inte bara hela Skips förklaring, även om den sannerligen inte hjälper. Om ALLT vi sett under fyra (eller sju, eller 250) års tid bara varit ödesstyrt från början till slut är det inte bara tråkigt, utan får en också att ställa sig frågan: om TPTB, eller vilka det nu är, är SÅ mäktiga - varför bryr de sig alls om att styra det så noggrannt? Varför inte bara knäppa med fingrarna och *vips* så är allt klart?


Ah. En av mina egna små hemmagjorda teorier fixar detta i och med att den säger att Skip ljuger. Igen. Skip är inte att lita på alls, inte nog med att de hotar att skada honom, utan de hotar även att förstöra vad hans härskarinna vill. Klart att han gör vad han kan för att hindra dem -- och precis som Angelus i buren är han fångad. Så vad ska han göra? Han påstår att allt hänger samman för att försöka få dem att inse att det är hopplöst -- vilket det naturligtvis inte är.

Kom ihåg att the tPTB försökte varna Cordy för att gå med på Skips erbjudande -- de skickade henne en vision av sig själv på väg upp och de har aldrig skickat en positiv vision förr.

Jag är inte riktigt lika stolt över den här teorin som (spoiler Buffy s7) att den förat übervampen var förstärkt av the First likt Caleb = mer tålig och stark men ibland får man inte vara alltför kinkig.

Jag vill påstå att det är den bästa Angel-säsongen hittills (inte sett femman). Fortfarande känns serien som helhet inte i närheten av Buffy, men den är av och till briljant. Så mycket så att jag ska ändra min signatur endera dan.


Yay! En delseger vunnen om inte annat. Fast å andra sidan tycker jag att det är riktigt tråkigt med folk som bara tycker likadant.

[edit: några stavfel, jag skrev som en kratta med dyslexi.]
Senast redigerad av noike fre feb 18, 2005 1:22, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » fre feb 18, 2005 1:04

noike skrev:
a bear skrev:Problemet är utförandet. Det känns för konstruerat, för satanas ex machina - inte bara hela Skips förklaring, även om den sannerligen inte hjälper. Om ALLT vi sett under fyra (eller sju, eller 250) års tid bara varit ödesstyrt från början till slut är det inte bara tråkigt, utan får en också att ställa sig frågan: om TPTB, eller vilka det nu är, är SÅ mäktiga - varför bryr de sig alls om att styra det så noggrannt? Varför inte bara knäppa med fingrarna och *vips* så är allt klart?


Ah. En av mina egna små hemmagjorda teorier fixar detta i och med att den säger att Skip ljuger. Igen. Skip är inte att lita på alls, inte nog med att de hotar att skada honom, utan de hotar även att förstöra vad hans herkarinna vill. Klart att han gör vad han kan för att hindra dem -- och precis som Angelus i buren är han fångad. Så vad ska han göra? Han påstår att allt hänger samman för att försöka få dem att inse att det är hopplöst -- vilket det naturligtvis inte är.


Hmmm... smågillar faktiskt den förklaringen. Den täpper väl inte till alla logiska luckor, men lite vettigare känns det... Köper det, tillsvidare i alla fall. (Plus att det gör att jag i så fall gillar Skip ännu mer.) Det ändrar ju dock inte på hela grundproblemet med s4, sättet den känns illa genomtänkt och påhittad allteftersom. Men lite bättre känns det.

noike skrev:Yay! En delseger vunnen om i tne annat. Fast å andra sidan tycker jag att det är riktigt tråkigt med folk som bara tycker likadant.


BRIAN: There's no pleasing some people.
EX LEPER: That's just what Jesus said, sir!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » fre feb 18, 2005 1:25

A bear skrev:Hmmm... smågillar faktiskt den förklaringen. Den täpper väl inte till alla logiska luckor, men lite vettigare känns det... Köper det, tillsvidare i alla fall. (Plus att det gör att jag i så fall gillar Skip ännu mer.) Det ändrar ju dock inte på hela grundproblemet med s4, sättet den känns illa genomtänkt och påhittad allteftersom. Men lite bättre känns det.


Deras ursprungliga tanke var att Cordy skulle vara big bad, men att det inte gick ihop ordentligt med att CC var gravid. Så precis som i Buffy S4 fick de hitta på något annat mot slutet. Däremot tycker jag att ME är lite bättre på de här stora improvisationerna än de flesta andra produktionsbolag, även om det som sagt finns en del problem kvar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Ai » fre feb 18, 2005 1:27

A bear skrev:Det ändrar ju dock inte på hela grundproblemet med s4, sättet den känns illa genomtänkt och påhittad allteftersom. Men lite bättre känns det.


Håller med. Och bara för att det var så länge sen så gör jag det nu: citerar migsjälv från Inside Out-tråden:

Ai skrev:Slutet på säsong fyra är nog den del av Whedonverse jag sett minst. Troligtvis bara en gång från och med avsnittet Players som är innan detta. Nu försöker jag titta igenom det igen. Jag försökte verkligen att se det med öppna ögon, men det var så jobbigt.

Positivt:
Julie Benz' Darla. Sval, vacker och .... Darla.
Skip. Som kick-ass comic-relief är han underbar.

Negativt:
...
Allt annat.

Ju mer jag ser av andra halvan av den här säsongen desto mer känns - framför allt - Evil!Cordy som en efterkonstruktion som storyline betraktat. Den blir för krånglig, för tunn, för otrolig. En liten elak pixie sitter på min axel och viskar något om att Charisma inte frågade tillstånd om att få bli gravid och detta blev 'straffet'.... men jag försöker ignorera honom...

Sen undrar jag ibland om en av anledningarna till att man gillar s. 5 så mycket är för att det föregicks av detta.
[...]

Nej, jag gillar fortfarande det inte. Det här är den lägsta punkten som båda serier når enligt mig - slutarcen i s. 4. Gillar inte.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav caffeineaddict » fre feb 18, 2005 3:58

A bear skrev:
Bob Dylan skrev:In many a dark hour, I've been thinking about this:
That Jesus Christ was betrayed with a kiss.
But I can't think for you, you'll have to decide
Whether Judas Iscariot had God on HIS side...


Just nu är jag tyvärr lite för rödvinad för att hinna läsa (förstå?) hela ditt inlägg, men vill ändå berömma dig för detta. Få Bob-fanar som jag Bob-fanar.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » fre feb 18, 2005 10:05

caffeineaddict skrev:Just nu är jag tyvärr lite för rödvinad för att hinna läsa (förstå?) hela ditt inlägg, men vill ändå berömma dig för detta. Få Bob-fanar som jag Bob-fanar.


När man ska snacka apokalyps och teologi är det svårt att INTE citera Dylan... :) var inne på "Man Of Peace" ett tag också:
He got a sweet gift of gab, he got a harmonious tongue,
He knows every song of love that ever has been sung.
Good intentions can be evil,
Both hands can be full of grease.
You know that sometimes Satan comes as a man of peace.

Well, he catch you when you're hoping for a glimpse of the sun,
Catch you when your troubles feel like they weigh a ton.
He could be standing next to you,
The person that you'd notice least.
I hear that sometimes Satan comes as a man of peace.

He's a great humanitarian, he's a great philanthropist,
He knows just where to touch you, honey, and how you like to be kissed.
He'll put both his arms around you,
You can feel the tender touch of the Beast.
You know that sometimes Satan comes as a man of peace.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Djehuti » tor mar 10, 2005 11:12

Jasmine känns lite som en fallen ängel...jag tror att hon var en higher being, en mer high än Cordy...en power that be. Fast Jasmine hatade att se allt lidande i världen och ville aktivt förändra världen till det bättre...men de andra PTB var hårda på det att de aldrig skulle direkt blanda sig i människornas angelägenheter; människan har givits en fri vilja och måste själv forma sin framtid. (på samma sätt förklarar ju ex kristna att Gud inte stoppar alla krigen och världssvälten, osv) Jasmine tyckte dock att det var trams och nedsteg till den där insektsvärlden och blev sålunda exiled från PTB, och fängslades. På något sätt kom hon i kontakt med Skip (han är ju typ fångvaktare) och började göra upp sin plan (jag vill helt enkelt inte tro att hon manipulerat allting från första början). Skip såg till att Cordy blev en higher being och uppsteg till deras dimension. Han såg också till att hon kom tillbaka till jorden, och då tog Jasmine chansen...hon åkte snålskjuts på Cordy, ungefär som: Spoiler Buffy S.6 Det där spökgrejset som kom till jorden iockmed att Buffy hämtades tillbaka från himlen. Under resan så gömde hon sig i Cordy's mage för att inte bli upptäckt av tullen, och var nu tvungen att se till att ingenting stör hennes födseln. Hon föddes och började sedan verkställa sin plan...


Ok...denna teori är ju också full av massa plotholes...jaja.


Annars tror jag inte att Glory, Jasmine, Senior Partners eller The First har någon närmare koppling till varandra. Glory härskade över ett helvete tillsammans med två andra helvetesgudar som jag inte tror är några som vi hört talats om. Jasmine tror jag är en fallen "ängel"...Senior Partners är nog en koalition av überdemoner, kanske någon hellgod och allehanda megamäktiga ondingar.

The First evil är nog...hrmmm...Tror att den är, kanske den hellgod som härskade på jorden när jorden var ett helvete, men som nu är fångad längst ner i underjorden, långt bortom hellmouth. Jorden var typ som Coruscant...huvudplaneten för alla demoner. Det fanns andra demondimensioner men jorden var demonernas stora favorit som alla ville styra över.

Härskaren (eller den senaste härskaren) på jorden var "The First" (kanske inte i benämningen "den förste" utan snarare "den främste") som var konungarnas konung/drottningarnas drottning. I andra demondimensioner fanns det också en überdemon som satt i topp (högadeln) som hade svurit trohet till kungen/drottningen (ingen satt dock säker på tronen; många ville ha tronen, och trots att de var rädda för kungen/drottningens vrede, så kunde de våga sig på uppror om de trodde att de kunde segra (Tänk er A song of ice and fire om ni läst den...massa schemes for power och sånt).

Sedan hände något...hrmmm...vad exakt hände egentligen? Hur som helst, demonerna fick fly från jorden, de kunde inte ens vandra jorden i sin sanna skepnad, och människan kom. Demoner mixtrade sig dock med människan och så uppstod vampyren, som kunde leva på jorden. Vissa mäktiga adelsdemoner börjar nu åter göra planer för att erövra jorden, ex the senior partners, som via mänskliga undersåtar försöker nå ett tillstånd som på något sätt öppnar dörren för de senior partners att träda in på jorden och sålunda frambringa apokalypsen, och göra jorden till en demonvärld igen. Andra demonfurstar delar samma mål, men vill att just de och ingen annan skall bli härskare på jorden, så därför motarbetar många andra adelsdemoner/koalitioner av adelsdemoner varandra, de vill alla ha sin egen apokalyps, alla vill bli härskare. Och om tex the senior partners får sin apokalyps och tar makten på jorden, så kommer de nog döda varandra eller svära trohet till den utav dem som nått en makt så stor att det inte lönar sig att kämpa emot. Då kanske den segrande senior partnern ger någon utav de andra en hertig-titel eller nåt, och en fin demondimenison att styra över så länge som han/hon svär trohet åt kungen och lovar att skicka sina demoner i krig mot kungens fiender, osv.

Och the senior partners...de kanske är tre stycken. Eller tre stycken demon "tribes", med olika bannér. En med "wolf", en med "ram" och en med "heart" som symbol. Adelshus hade ju enga symboler på ex sina flaggor, osv.



Hehe, ok...en hel del spekulation som jag kom på medan jag skrev.
Har helt enkelt inget vettigt att göra. :)
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav dansdansdans » tis maj 31, 2005 14:54

Kan det ha varit Jasmine som var den goda kraften och the first som var den onda kraften då? Eller iallafall nåt co-härskande. Skulle passa in fint med att dom vill ta över jorden samtidigt.


jaaaaaaaaaaaaaaa!! det var en kul tanke. den gillar jag.
men vad skulle hända med världen nu? när varken nån av dom existerar längre?


Deras ursprungliga tanke var att Cordy skulle vara big bad, men att det inte gick ihop ordentligt med att CC var gravid. Så precis som i Buffy S4 fick de hitta på något annat mot slutet. Däremot tycker jag att ME är lite bättre på de här stora improvisationerna än de flesta andra produktionsbolag, även om det som sagt finns en del problem kvar.


- eh? iofs hängde jag inte på detta forumet när jag såg Buffy. och nu har jag läst denna oerhört låååååånga tråd så jag orkar inte kolla igenom buffysäsongen där. vad händer med nån skådespelare i buffy säsong 4? om de nu re-writat slutet där?

annars tycker jag man fått höra från många kommentatorspår att de var tvugna att hitta på nått nytt för något hinder uppstod. det får en att tänka vad deras egentliga story var...
och samarbetar inte manusförfattarna eller vad håller de på med??
samarbetade menar jag..
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav noike » tis maj 31, 2005 15:10

dansdansdans skrev:- eh? iofs hängde jag inte på detta forumet när jag såg Buffy. och nu har jag läst denna oerhört låååååånga tråd så jag orkar inte kolla igenom buffysäsongen där. vad händer med nån skådespelare i buffy säsong 4? om de nu re-writat slutet där?


(Buffy s4 spoilers)Maggie Walsh skulle ha varit big bad, inte Adam.

annars tycker jag man fått höra från många kommentatorspår att de var tvugna att hitta på nått nytt för något hinder uppstod. det får en att tänka vad deras egentliga story var...
och samarbetar inte manusförfattarna eller vad håller de på med??
samarbetade menar jag..


Jo, manusförfattarna samarbetar och bra mycket mer än på de flesta andra serier. Däremot uppstår det andra problem, gästskådespelare som har bockat upp sig, regulars som blir gravida och så vidare. I det här falet var som jag förstod det hindret att Carisma blev gravid och att det inte gick att slutföra det de hade tänk sig på grund av hennes tillstånd. Joss brukade komma på nästa säsongs handling runt omkring slutet på den de höll på med. Så när de hade spelat in s3 färdigt så hade han redan klart för sig vad s4 skulle handla om. Och under den tiden fram till att de börjar spela in igen på nytt kan mycket hända.

Manusförfattarna i Angel och Buffy är bland de bättre på att improvisera när något går fel, men inte ens de är felfria.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Lipton » tis maj 31, 2005 18:17

noike skrev:(Buffy s4 spoilers)Maggie Walsh skulle ha varit big bad, inte Adam.


Varför blev det inte så, någon som vet?
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav noike » tis maj 31, 2005 18:34

Lipton skrev:
noike skrev:(Buffy s4 spoilers)Maggie Walsh skulle ha varit big bad, inte Adam.

Varför blev det inte så, någon som vet?

Så som jag har hört det så hade hon missuppfattat hur mycket de vill använda sig av henne så hon tog ett annat jobb med som fick en hel del krockande scheman mot slutet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav dansdansdans » lör feb 11, 2006 17:39

nu när jag sett om säsong 4 ogillar jag den inte alls så som jag gjorde första gången jag såg den. utan jag gillar den!!!
tillochmed jasmine-idén gillar jag. trodde jag aldrig jag skulle göra efter min upprördhet efter att ha sett säsongen första gången.

eftersom det nämnt innan i tråden måste jag bidra med det jag börjat inse, att jag gillar Angel-serien mer än Buffy.
kanske har jag sett buffy för mycket, för nu när jag ser reprisen på femman blir jag ofta irriterad på hur tråkiga vissa avsnitt är och hur kilig buffy är.
men innan jag hade sett hela angelserien var buffy bäst bäst bäst.
men nu tror jag att serien är nästbäst.
hopp hopp
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav Tea » lör jun 03, 2006 11:10

jag orkar itne läsa igenom allt som ni har skrivti, men jag ´läste hela första sidan och kan säga att jga är besviken...

Igår såg jag ju de sista delarna i S4, och Jasmine-arcen är värre än Darla-arcen... det var synd på en sån bra inledning.. (fram tills dess att Jasmine kom vill sgäa) Det kändes som om de fick för mycket saker att reda ut på för kort tid där ett tag, så allt blev bara rörigt...

Det var väl allt för mej.. antar jag

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav mattek72 » lör jun 03, 2006 12:33

Tea, du får inte glömma att gå in i denna tråden och rösta på Orpheus. Eller, mot förmodan något annat avsnitt.

Bästa avsnitt säsong 4?
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Tea » lör jun 03, 2006 12:57

mattek72 skrev:Tea, du får inte glömma att gå in i denna tråden och rösta på Orpheus. Eller, mot förmodan något annat avsnitt.

Bästa avsnitt säsong 4?


har redan röstat, valde bara att inte skirva nått, då det kändes rätt självklart at det var det avsnittet jag skulle rösta på :D

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav sus@n » lör jun 03, 2006 12:59

Tea skrev:Jasmine-arcen är värre än Darla-arcen


De två arcar som jag verkligen inte står ut med :|
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav CheeseGuy » lör jun 03, 2006 13:02

Varför gillar ni inte Darla-arcen?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Off » lör jun 03, 2006 13:10

CheeseGuy skrev:Varför gillar ni inte Darla-arcen?


För de är tokiga!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tea » lör jun 03, 2006 13:13

CheeseGuy skrev:Varför gillar ni inte Darla-arcen?


Dels fixar jag itne Benz... hon gör mej galen.. Sen tycker jag personligen itne att det var så jäkla interssant, men det är nog som jag förklarat innan för att jag itne är nått Angel-fan.. (Angel som karaktär). Tycker det finns mycket härligare resor att följa i Angel då. tex W&H, Wesley, Cordy's och även Gunn, fred och lornes resor är mycket mer intressanta... Det började bli småintressant när Connor kom till världen ( med Holtz osv) men sen gick det lite i stöpet oxå (pga den dåliga avslutningen på det underbara get-arcen :D)

Visst är det intressant hur Darla kan beröra honom ,men i Darla-arcen var jag fortfarande mer impad av förhållandet mellan henne och Lindasy än mellan henne och Angel...
Sen kom Dru in i bilden i 2 avsnitt (har jag för mej) och de var oxå jättebra... men då främst pga Dru (samt Lilah och Lindsay och W&H) och inte Darla... Nej.. den arcen gav mej inte så mycket...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Tea » lör jun 03, 2006 13:14

Off skrev:
CheeseGuy skrev:Varför gillar ni inte Darla-arcen?


För de är tokiga!


;)

oh no.. they are on to us...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav carre » lör jun 03, 2006 13:19

Darla-arcen älskar jag. Holtz däremot...
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav noike » mån aug 14, 2006 2:31

Är klar med Habeas Corpses i min s4-omtitt, och är lite förvånad på att jag inte reagerade starkare första gången på alla dramatiska inzoominga på Cordys ansikte. Tydligast var just i det här avsnittet när hon inte fick följa med, hon såg lurig ut och de zoomade in. Var det någon som reagerade på det första gången?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav HeY » lör aug 19, 2006 20:41

noike skrev:Är klar med Habeas Corpses i min s4-omtitt, och är lite förvånad på att jag inte reagerade starkare första gången på alla dramatiska inzoominga på Cordys ansikte. Tydligast var just i det här avsnittet när hon inte fick följa med, hon såg lurig ut och de zoomade in. Var det någon som reagerade på det första gången?


Jag såg HC igår och jag reagerade också på det enormt. Men jag har reagerat på exakt allt hon gör nu vid omtitten och var och varannan blick ser misstänksam ut, men om det är meningen eller inte är frågan. Första gången minns jag att jag reagerade på inzommningen men då tänkte jag att hon var besviken och arg eller något. Jag hade ju ingen aning om vad som skulle häna längre fram så ingen allvarligare reaktion än så kan det ha varit vid den tiden i serien. Men som sagt, nu vid omtitten reagerar man på allt hon gör och säger.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Simon » ons okt 11, 2006 15:09

*sakta knalla in på knakande golv.. försöka tända lampan förgäves*

Hallå?

*pilla ner lite spindelväv*

Tänkte kommentera lite i denna tråd eftersom jag kommit halvvägs in på säsong 4 i min gigantiska omtitt.

Först och främst gör det ont i hela min kropp när Cordy och Connor går sin karaktärsundergång till mötes i slutet av Apocalypse Nowish. Om de bara hade haft någon form av trovärdig kemi när de hoppar i bingen så hade det varit lite lättare.. Faktum är att då hade man liksom inte ifrågasatt det, för det är väldigt mycket som hänt i Angel/Buffy som "man inte vill ska hända" men som köper tillbaka sitt rättfärdigande genom att det känns oundvikligt och rätt.. i sin... felhet.

Så tycker jag absolut inte det känns här, och det är pinsamt och hemskt att se Connor dingla i vajrar en halvmeter över Cordy för att inte mosa hennes nykomling. Jag älskar både Cordy och Connor, och detta är ju bara början på något som kommer att hämma båda karaktärernas potential (Connor mer än Cordy kanske man kan konstatera) genom hela återstoden av säsongen.

Nåja, nu när jag beklagat mig tillräckligt om det...

Det första The Beast gör är ju att skapa eldsregnet. Om man tittar på vad det har för egentlig betydelse - starkast betydelse, så är det ju att få Cordy att... comshuck med Connor. Detta får väl tolkas som den avgörande faktorn här liksom. "Vi kommer döööö-hööhöhöööööö!" *sex*

Nu är Cordy ondgravid och får säkert stundtals bortfall.. Schizostyle. Hon hjälper hemska horngubben med att samla snaskiga godsaker ur Ra-tettarna genom att bada naken i den kufiska av de fem. The Beast utför ritualen varpå han lämnar Angel-gänget med en kryptisk antydan att Angelus och han är gamla polare. Lagom till att solen försvinner på ett utsökt vampyrfrämjande sätt är våra vänner i färd med att röka ut tortyrfriska läderbrallan ur sin snälla lekamen.

Det är inte otänkbart, tycker jag, att solmörkandet är ett sätt att öppna Angelussupporten 24/7.

Sen har jag... inte sett längre för tillfället, så jag minns inte jätteväl om det finns något som strider mot idén att Ond-Cordy ville använda Angelus till sin smutsgöra senare också. Att The Beast fanns till förklaras ju av ritualerna/kopplingen till Angelus/få gänget att tro att Angelus är nödvändig, och sedan när han fyllt sitt syfte så vill väl Jasmine/Ond-Cordy ha en hejduk som inte är 3 meter och chockar folk med sina stenbrösvårtor.

Jag tycker säsongen har vissa språng av glädje, men på det stora hela avskyr jag det fullkomliga slaktandet av potential som uppstår med Cordys graviditet. "Vi ska ha en onding som sitter i sin säng med en glaskula, och Connor ska bli hennes springpojke!" borde verkligen låtit fel i någon viktig persons öron, så att denne kunde utbrustit "Nä-ä! Det ska vi inte alls!"

S5
Varken Cordy eller Connor får en riktig upprättelse i S5, trots välvilliga försök, tycker jag. You're Welcome är ett fint avsnitt, och Cordy är åter igen hur fin som helst i det, men det är så lite, och så "gästar i ett avsnitt!". Connor återvänder som en skojfrisk ÄMÄRIKÄÄN som skuttar runt och tycker allt är häftigt. Lobotomi är inte upprättelse. Ingen av hans scener känns som att de kopplar på sättet vissa scener kopplade mellan honom och Angel redan i 3 och 4 - på ett äkta sätt.

Så det är med tungt hjärta som jag plågar mig igenom de avgörande bitarna i S4 med vetskapen att det var just så här det gick med dem.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav adolvsson » ons okt 18, 2006 14:23

gaspode skrev:lagom off topic :)


Cannon Fodder = kanonmat
mer eller mindre soldater man kastar ut i striden med förmodan att de flesta kommer stryka med..

Inspirerat av det fantastiska spelet Cannon Fodder :)

Det där har jag spelat typ en gång! Kanske två, men det var lääängesen. Jätteroligt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » ons okt 18, 2006 14:39

adolvsson skrev:
gaspode skrev:lagom off topic :)


Cannon Fodder = kanonmat
mer eller mindre soldater man kastar ut i striden med förmodan att de flesta kommer stryka med..

Inspirerat av det fantastiska spelet Cannon Fodder :)

Det där har jag spelat typ en gång! Kanske två, men det var lääängesen. Jätteroligt.

haha, varför svarar du på ett skiiiitgammalt OT-inlägg i den här tråden?
har du så tråkigt idag att du läser om alla poster på forumet?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav adolvsson » ons okt 18, 2006 14:41

gaspode skrev:haha, varför svarar du på ett skiiiitgammalt OT-inlägg i den här tråden?
har du så tråkigt idag att du läser om alla poster på forumet?

Jag har hamnat tokmycket efter med omkollen av BtVS, så jag tar igen det med att läsa om alla inläggen här i kronologisk ordning.

I think I'm going quite mad right now...
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons okt 18, 2006 14:42

gaspode skrev:haha, varför svarar du på ett skiiiitgammalt OT-inlägg i den här tråden?
har du så tråkigt idag att du läser om alla poster på forumet?

Han började med det i måndags. Eller var det redan förra veckan? Det var det nog.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron