4x05 - Beer bad

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Hur många öl blir det?

1
0
Inga röster
2
3
6%
3
5
10%
4
8
16%
5
7
14%
6
11
22%
7
8
16%
8
5
10%
9
1
2%
10
1
2%
 
Antal röster : 49

Inläggav BePatient » tis sep 28, 2004 17:31

Jag ser absolut ingen sensmoral i det här avsnittet, de driver ju mest med sensmoraler. Jag var lyckligt avskärmad från alla utomstående åsikter när jag såg de första fyra säsongerna, så jag hade inte en aning om att detta ansågs vara något slags lågvattenmärke.
Tyckte det var kul, fortsatte på den goda standard som de första avsnitten på denna säsongen hade satt, gillade framför allt scenerna med Parker.
Åtta.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav Tinwiel » lör dec 04, 2004 13:08

Nu har jag sett det här avsnittet för andra gången och det var lika dåligt som förra gången. Ok, några roliga scener och repliker finns faktiskt, dom som ni redan nämnt, främst med Giles och Xander.

Annars så förstår jag att förvandlingen till grottmänniskor ska vara metaforisk, en slags återgång i människan till "det", den primitiva delen av ens person. Men Buffy och grabbarna utvecklas till nån slags neandertalmänniskor, eller vilken människoapa dom nu ska liknas vid. Neandertalmänniskor tror jag var för övrigt mycket smartare än beer bad-folket i avsnittet, och sprang knappast omkring och lät som apor. Man måste nog gå många hominid-raser tillbaks för att hitta sånt beteende tror jag. Men visst, metafor, man ska inte hänga upp sig på såna saker... Men varför får killarna hominidliknande utseenden, tex markerade ögonbrynsbågar ála neandertalare, men Buffy är lika vacker som vanligt, lite struligt hår bara, och skitigt ansikte? Hmf. Dumt.

Jag är dessutom riktigt less på tjatet om Parker. Tur att hon slog till honom. Parker bad.
Spoiler resten av säsongen
Tur att vi slipper Parker resten av säsongen. Avsnittet var bra ur den synvinkeln, att det var ett avslut på Parker.

Men Xander är söt, han är guld värd den pojken. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav VelocityBoy » sön dec 05, 2004 0:11

Tinwiel skrev:Buffy är lika vacker som vanligt, lite struligt hår bara, och skitigt ansikte? Hmf. Dumt.


Adorable var ordet... ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Pazuzu » sön dec 05, 2004 0:33

Tinwiel skrev: men Buffy är lika vacker som vanligt, lite struligt hår bara, och skitigt ansikte? Hmf. Dumt.


Håller med, dumt. Ungefär som i 6x01-02 Bargaining, jag menar vem ser ut så efter att ha kravlat sig igenom 3 meter jord efter att ha tagit sig igenom en kista? ;) Trots det tillhör Bargaining mina favoritavsnitt, måste jag påpeka. (spoiler 6x01-02)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav mattek72 » sön dec 05, 2004 1:48

Det var väl inget höjdar avsnitt direkt.
Det blir lite mycket moralpredikningar
till slut.
Men vissa poänger har det.
Som scenen med Willow och Parker när han tror att hon ska gå på hans prat.
Annars är det väl mest SMG som cavebuffy som är underhållande.
Det får en femma.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Lipton » sön dec 05, 2004 12:14

Pazuzu skrev:
Tinwiel skrev: men Buffy är lika vacker som vanligt, lite struligt hår bara, och skitigt ansikte? Hmf. Dumt.


Håller med, dumt. Ungefär som i 6x01-02 Bargaining, jag menar vem ser ut så efter att ha kravlat sig igenom 3 meter jord efter att ha tagit sig igenom en kista? ;) Trots det tillhör Bargaining mina favoritavsnitt, måste jag påpeka. (spoiler 6x01-02)


Så där är det ju hela tiden, hon är söt som en barbiedocka och ren fastän hon just rullat runt på marken, även om kläderna är vita. Vid fåtal tillfällen är hon lite (ibland mer) tilltuffsad.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Noggster » tor dec 09, 2004 4:12

Xander dominerar ju avsnittet helt klart..
CaveBuffy har även riktigt roliga scener, och hej! jag hittade ett fel i detta avsnitt med! Eller fel och fel, men i början så ser man NB's tatuering på underarmen, fast iofs kan xander ha en hemlig tatuering där åxå som ingen någonsin fått veta något om (striptease kan leda till mkt).
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav JRT » fre dec 24, 2004 1:05

Då har jag tagit igenom mig det här avsnittet igen. Man får försöka ignorera hela bed/neandertakarhistorien, så går det att se. Parker och Willows diskussion är rolig, för han verkar verkligen tro att han kan lura även henne. Xander är bra hela vägen och hans scener med Giles är bra.

Giles: Blonde. Um, about this tall. Walks with a sort of a sideways limp.


:D

Trots detta hör avsnittet till den hyfsat stora hög avsnitt i s4 som är dåliga.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Wyclef » fre jan 07, 2005 18:15

Gillar inte alls det här avsnittet, hade hoppats att det skulle bjuda på mer än det gjorde. Grottmänniskorna var inga höjdare heller.
Wyclef
Minion
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 dec 2004
Ort: Umeå

Inläggav Binchy » tis jan 11, 2005 11:10

Härligt avsnitt.

Xander: What have we learnt about beer?
CaveBuffy: Foamy

Och det är så härligt när Buffy slår ner Parker, you go girl!

Anledningen till att killarna blev mer grottmänniskor än Buffy var väl att de drack betydligt mer.

"We have a strong policy against you going. You should be covered in men. Can we be those men?"
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » tor feb 24, 2005 19:01

Riktigt dåligt avsnitt, helt i klass med Reptile Boy. Hela iden med en öl som gör folk till grott människor är nog det fånigaste i hela Buffy serien. Dessutom så är hela storyn med Parker enbart jobbig, två fel blir inte ett rätt.

Öl suger, xBUFFYx!

3/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Yog-Sothoth » tor feb 24, 2005 19:41

xAMNESIAx skrev:Riktigt dåligt avsnitt, helt i klass med Reptile Boy. Hela iden med en öl som gör folk till grott människor är nog det fånigaste i hela Buffy serien. Dessutom så är hela storyn med Parker enbart jobbig, två fel blir inte ett rätt.

Öl suger, xBUFFYx!

3/10.

Glöm inte sidstoryn om Oz, vilken faktiskt gör avsnittet värt att kolla på trots ölstoryn.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav A bear » tor feb 24, 2005 20:07

Jag älskar "Beer Bad". Det är dumt som fan, men det är kul och lyckas även smyga in en del karaktärsstudier. College!Willow är kaxigare än någonsin ("How gullible do you think I am?!?"), Giles och Buffy är bortkomna i sina nya liv, Cave!Buffy är hysteriskt kul, Xander är härlig som förvirrad bartender, och repliken "Want beer! Like beer! Beer good!" är och förblir mitt livs motto. OK, så det är en präktig moralkaka, men till skillnad från de flesta sådana serien ger oss ("Reptile Boy", "Wrecked" etc) är den åtminstone KUL.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tob » tor feb 24, 2005 20:16

A bear skrev:College!Willow är kaxigare än någonsin ("How gullible do you think I am?!?")


Tycker dock att Alyson spelar över rätt kraftigt i scenerna mot Parker så har svårt att dem på riktigt allvar.

Annars håller jag med, aningen underskattat avsnitt, och slår åtminstonde 20-30 andra avsnitt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav CheeseGuy » tor feb 24, 2005 21:17

Usch. Det här är nog seriens sämsta avsnitt (bara lite sämre än Inca Mummy Girl). Visst finns det många avsnitt som är lysande trots ett fånigt/dumt koncept, men här går väl ändå gränsen. Vad tänkte Joss egentligen? Det är ju inte ens underhållande, utan fruktansvärt tråkigt. Å andra sidan tycker jag att det allmänt hatade Where The Wild Things Are är helt okej...

Det enda som räddar avsnittet från att vara helt uselt är Willow och Parker samt lite uppbyggnad för nästa avsnitt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Gordo » tor mar 17, 2005 18:59

Som många har skrivit så är det här kanske inte ett avsnitt som hamnar högst upp på rankingen men jag tycker ändå att det är riktigt underhållande.

Inledningsscenerna när Buffy sitter och fantiserar kring hur hon räddar Parker får mig alltid att skratta. Hur många gånger har man inte gjort så själv?

CaveBuffy är också riktigt rolig och Willow och Xander är som vanligt bra.

Moralkaka eller inte så tycker jag att det är skönt att det finns avsnitt i serien som är lite "lättare" och som man kan skratta åt utan att tänka så mycket mer på saken.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » sön feb 05, 2006 19:12

Spoiler Buffy S4/5 framåt:
Skriver här för att påminna a bear om att han ska, utförligt, gå igenom sin briljanta teori kring hur Parker är ansvarig för Willows lesbianism. Lysande! BF-träff äger!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » mån feb 06, 2006 12:06

caffeineaddict skrev:Spoiler Buffy S4/5 framåt:
Skriver här för att påminna a bear om att han ska, utförligt, gå igenom sin briljanta teori kring hur Parker är ansvarig för Willows lesbianism. Lysande! BF-träff äger!

Visste inte att det var en så briljant teori, tyckte det var ganska solklart i efterhand... :D
(Resten s4+typ resten av serien lite granna sådär, eller säg t o m 5x11 "Triangle" då)
Det gäller alltså scenen där Willow konfronterar Parker, låtsas falla för honom och sedan skrattar ut honom.

WILLOW: Yes. I wanted to give you a piece of my mind. I'm tired of you men and your manness.

Jag tror det jag sade var "Här ser man hur Willow blir lesbiskare för varje sekund som går". Och jag vill därmed absolut inte påstå att hon fram till nu varit 100% straight och att det är Buffys problem med Parker och hennes problem med Oz som "gör" henne lesbisk - bara att hon så smått börjar inse att det här med penisar kanske inte är något för henne.

WILLOW: Okay, I mean I feel you've shown me a perspective I haven't really thought much about before.

Även om det är draget till sin spets (on behalf of my gender, HEY) så ska ju Parker visa upp ett typiskt manligt beteende; lura kvinnan i säng, para sig, lura nästa kvinna i säng. Willow skjuter inte bara ner Parker utan hela den grejen.

WILLOW: I mean, you men. It's all about the sex! You find a woman, drag her to your den, do whatever's necessary just as long as you get the sex. I tell you, men haven't changed since the dawn of time.

Avsnittet slutar med att Parker - som inte blir en grottmänniska, men burit sig åt som en från första början - blir nerslagen, Willow flinar åt det och vänder sig om och går därifrån. I nästa avsnitt lämnar Oz henne eftersom han inte kan kontrollera varulven i sig (och vi vet ju sedan "Phases" vad den symboliserar, eller hur?)

GILES: Quite. And it acts on pure instinct. No conscience, predatory and aggressive.
BUFFY: In other words, your typical male.

Därefter kastar sig Willow på allvar in i häxeriet och wicca-prylen (traditionellt kvinnodominerade områden) och det är därigenom hon träffar och lär känna och älska Tara.

WILLOW: Hello, gay now?

Som någon (caffe?) konstaterade har vi alltså Parker att tacka för Willow och Tara. Och som folk har varit noga med att inte nämna (sluta skämmas!) utbröt alltså spontant skanderande av "PARKER! PARKER! PARKER!" i Zaxxens lägenhet. Med all rätta.


Sådär nånting?

PARKER!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » mån feb 06, 2006 12:07

Jaaaaa! Spontanskanderande av "PARKER! PARKER! PARKER!". :D Det var tamefan en av miljoner höjdpunkter!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Bender » tis mar 14, 2006 23:41

Haha jag tror inte jag skrattat så mycket medans jag tittat på Buffy som jag gjorde under det här avsnittet. Själva storyn är ju otroligt löjlig men komiken är verkligen på topp! Det var så himla roligt när Buffy klubbar ner Parker för andra gången precis i slutet.

Cave-Slayer: Buffy want beer
Xander: Giles don't make Cave-Slayer unhappy!
:D

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Isabella » fre mar 17, 2006 23:22

Vissa stunder kan kanske vara roliga (kommer inte på något jsut nu då) men för det mesta är det tråkigt.. Detta är ett snt avsnitt som jag sover igenom :evil: Jag gav det en trea
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav mmmf » tor maj 11, 2006 12:07

Tja, det här var ju inte så illa som jag mindes det. Om inte annat för att det ger en första föraning om vad det handlar om - rent socialt - att vara slayer. Buffy passar helt enkelt inte in i den normala världen, med normala snubbar, som Parker. Som slayer lever hon med faran bakom varje husknut och då behöver man vänner som man kan lita på i alla lägen, vänner som är helt uppriktiga mot en. Hur många här kan räcka upp handen och passa in i den beskrivningen?

Jag gillar inte karaktären Parker, men det beror mest på att jag tycker att han är tråkig. Inte ens en Buffy on the rebound borde ha fallit till föga för honom så fort, college experimenting be damned. Han passar inte in bland våra färgglada karaktärer i Buffyverse, men att hävda att han skulle vara ond bara för att he made sweet Buffy cry. He's a poopie head!, det håller ju inte.

Parker är mänsklig. Och det ligger i människans natur att förställa sig efter omgivningens (tänkbara) förväntningar. För vi vill ju alla bli omtyckta. Och vi vill ha det så trevligt som möjligt så ofta som möjligt. Det är inte en grabb-grej. Det är en mänsklig grej. Lite ego, lite tanklöst, men knappast elakt. Därför stinker Willows reaktion till sitt lilla samtal med Parker mer av bitterhet än av nån sorts sårad filantropi. Väx upp, för fan. I människovärlden är gränserna mellan ont och gott suddiga. Det går inte att döma någon efter vilken typ av demon den är. (Men jag förlåter dig, för du är Willow. :lovebunny: )

För övrigt skulle Buffy passa i dreads.
Användarvisningsbild
mmmf
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 apr 2006

Inläggav sharatec » tor maj 11, 2006 13:42

Intressant inlägg, mmmf! Fick mig att börja fundera, och jag har några kommentarer. Skall dock sägas att jag inte har sett avsnittet sedan forumträffen hos Zaxx, och då var jag lite ofokuserad.


mmmf skrev:[...]men att hävda att han skulle vara ond bara för att he made sweet Buffy cry. He's a poopie head!, det håller ju inte.


Jag måste ha missat var Parker framställs som ond. En skitstövel? Ja, det framhålls det väl att han är, och jag ser inga som helst skäl att invända mot den beskrivningen.

Parker är inte ond, i den betydelse begreppet ondska har i den här serien - karaktärerna konfronteras upprepade gånger med både mänskliga och icke-mänskliga varelser som verkligen är ondskefulla, och Parker närmar sig inte ens dessa. Däremot tycker jag att det finns fullt fog för att beskriva honom som ett svin, eller - i bästa fall - hans beteende som svinaktigt.


mmmf skrev:Parker är mänsklig. Och det ligger i människans natur att förställa sig efter omgivningens (tänkbara) förväntningar. För vi vill ju alla bli omtyckta. Och vi vill ha det så trevligt som möjligt så ofta som möjligt.


Oavsett vem det skadar? Jag vet att jag har en naiv syn på männsikor, men jag ser det verkligen inte som det mänskliga standardbeteendet att medvetet manipulera sig fram för att få det man vill, utan minsta tanke på att man sårar människor på vägen. Att hävda att Parker förställer sig tycker jag är en saftig underdrift, då han faktiskt håller sig med mycket genomtänkta planer. (Exempel ur minnet: Berätta om en personlig förlust. Ironisera över detta, för att ta avstånd från folk som använder sådant för att verka djupa. Använda precis den metoden, då han vet att det fungerar; han har ju redan etablerat att han inte är sådan!)

Dessutom fungerar ju absolut inte hans metod för att bli omtyckt, men det är väl förmodligen så illa att han inte förstår något annat sätt att få uppskattning än att ha sex. Att han är en tragisk jävel ändrar inte att han förstör människors tillvaro.


mmmf skrev:Det är inte en grabb-grej.Det är en mänsklig grej. Lite ego, lite tanklöst, men knappast elakt.


Nej. Nej. Jo. Inser att det inte är mycket till kommentar, men det sammanfattar rätt bra hur jag ser på det hela. Det Parker gör är inte ondskefullt, som vi känner konceptet i den här serien. Däremot tycker jag att det är utstuderat elakt.


mmmf skrev:Därför stinker Willows reaktion till sitt lilla samtal med Parker mer av bitterhet än av nån sorts sårad filantropi. Väx upp, för fan. I människovärlden är gränserna mellan ont och gott suddiga.


Givetvis är hon bitter; hennes bästa vän har blivit manipulerad av ett pucko. Jag ser inget konstigt med hennes reaktion. Visst är ont och gott suddigt, men jag kan inte se att det Parker gör har med saken att göra. Att leda någon till att tro att man vill ha en djupare relation när man bara är ute efter sex är skamligt lågt. Mänskligt? Mycket möjligt, det handlar inte om demonisk ondska, bara om omognad och bristande respekt för sina medmänniskor. Om någon borde växa upp är det väl ändå Parker?

Sedan kan jag mycket väl minnas fel från deras samtal, men anklagar hon honom någonsin för att vara ond?


Summa summarum: Jag ser inte Parker som ond - inte i den betydelse det oftast har i Buffy, med onda demoner, eller i betydelsen "genomrutten människa", som exempelvis Borgmästaren eller mitt favoritexempel (spoiler s6) Warren. Däremot ser jag honom som någon som kanske, en vacker dag, skulle kunna bli som personen under spoilermarkeringen, om han inte skärper till sig och inser att andra människor har känslor. Det är en enorm gradskillnad mellan honom och "spoilermänniskan", ingen artskillnad. Därmed inte sagt att inte Parker skulle kunna bättra sig och bli en anständig människa. När Beer bad utspelar sig tycker jag dock att det berömda poopie head är bästa tänkbara sammanfattning av hans karaktär.


Disclaimer 1: Nej, jag anser inte folk som knullar runt är elaka eller har moraliska brister, det reserverar jag för dem som medvetet och upprepat manipulerar andra med falska förespeglingar. Det är dessutom det enda vi någonsin ser Parker ägna sig åt, vad jag minns.

Disclaimer 2: Nu låter det här som om jag blev upprörd över ditt inlägg - tvärtom, det är kul att argumentera lite! Skönt om det hettar till en aning i trådarna ibland. :)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav mmmf » tor maj 11, 2006 16:55

sharatec skrev:Intressant inlägg, mmmf! Fick mig att börja fundera, och jag har några kommentarer. Skall dock sägas att jag inte har sett avsnittet sedan forumträffen hos Zaxx, och då var jag lite ofokuserad.


mmmf skrev:[...]men att hävda att han skulle vara ond bara för att he made sweet Buffy cry. He's a poopie head!, det håller ju inte.


Jag måste ha missat var Parker framställs som ond. En skitstövel? Ja, det framhålls det väl att han är, och jag ser inga som helst skäl att invända mot den beskrivningen.

Parker är inte ond, i den betydelse begreppet ondska har i den här serien - karaktärerna konfronteras upprepade gånger med både mänskliga och icke-mänskliga varelser som verkligen är ondskefulla, och Parker närmar sig inte ens dessa. Däremot tycker jag att det finns fullt fog för att beskriva honom som ett svin, eller - i bästa fall - hans beteende som svinaktigt.

Ond är han ju inte. Enligt Scooby Gangs världsbild. Och häri ligger den intressanta konflikten mellan slayerns vardag och den andra världen, om uttrycket tillåts. Buffy the cheerleader hade garanterat aldrig fallit för Parkers knep. Hon, ja, även Willow, tycks ha glömt bort spelreglerna för collegelivet.

mmmf skrev:Parker är mänsklig. Och det ligger i människans natur att förställa sig efter omgivningens (tänkbara) förväntningar. För vi vill ju alla bli omtyckta. Och vi vill ha det så trevligt som möjligt så ofta som möjligt.


Oavsett vem det skadar? Jag vet att jag har en naiv syn på männsikor, men jag ser det verkligen inte som det mänskliga standardbeteendet att medvetet manipulera sig fram för att få det man vill, utan minsta tanke på att man sårar människor på vägen. Att hävda att Parker förställer sig tycker jag är en saftig underdrift, då han faktiskt håller sig med mycket genomtänkta planer. (Exempel ur minnet: Berätta om en personlig förlust. Ironisera över detta, för att ta avstånd från folk som använder sådant för att verka djupa. Använda precis den metoden, då han vet att det fungerar; han har ju redan etablerat att han inte är sådan!)

Dessutom fungerar ju absolut inte hans metod för att bli omtyckt, men det är väl förmodligen så illa att han inte förstår något annat sätt att få uppskattning än att ha sex. Att han är en tragisk jävel ändrar inte att han förstör människors tillvaro.

Men Willow kan rimligtvis inte känna till allt detta. Och vem säger att detta är medveten manipulering? Hur mycket vet vi egentligen om Parker? Det är ju väldigt lätt att se helheten och döma honom i det här fallet, inte minst som han sårar någon vi, som tittare, tycker om. Här är det Buffys förutsättningar som automatiskt blir de rätta. Per definition. Hon blir ledsen, därför är det Parker som har gjort fel. Men är det så självklart egentligen?

Det hör till den mänskliga naturen att vilja vara till lags, så långt antar jag att vi är överens. Vi känner av en situation och försöker undvika att säga eller göra saker som vi känner vore opassande, som skulle få oss att hamna i dålig dager...

mmmf skrev:Det är inte en grabb-grej.Det är en mänsklig grej. Lite ego, lite tanklöst, men knappast elakt.


Nej. Nej. Jo. Inser att det inte är mycket till kommentar, men det sammanfattar rätt bra hur jag ser på det hela. Det Parker gör är inte ondskefullt, som vi känner konceptet i den här serien. Däremot tycker jag att det är utstuderat elakt.

...men ingen tvingar Buffy att hoppa i säng med en person hon inte känner särskilt bra. Det är hennes eget val. Att hon sedan inte känner till spelreglerna (se ovan) kan väl knappast Parker lastas för. Har jag fel? Han påstår själv att han utgår ifrån att Buffy gillar läget, och det finns väl egentligen inget som pekar på att han ljuger?

Jag försöker inte moralisera över Buffys beteende. Tvärtom. Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom - för ATT det handlar om något som fortfarande är relativt tabubelagt - sex - så blir Parkers beteende fulare. Säg att Parker, till exempel, berömmer sin mammas matlagning för att han vet att det ökar hans chanser att få, tja, låna hennes bil. Att han är noga med att berömma sin professors teorier, eftersom chansen finns att det förbättrar hans betyg. Är det manipulering? Självklart. Men gör det honom till en skitstövel? Jag är tveksam. Vi gör alla såna saker när det handlar om saker som har mindre emotionell betydelse för oss. Eftersom Parker tycks ha en relativt okomplicerad inställning gentemot sex så använder han sig av viss manipulering även i det fallet.

Problemet uppstår eftersom Buffy inte delar den inställningen. Men vad säger att Parker inser detta. Är det inte lika mycket Buffys skyldighet att göra det klart för honom? Jag tycker inte att det är så självklart att Parker är skurken. Han agerar utefter det förutsättningar han är van vid. Att Buffy är naiv och blir sårad är inte nödvändigtvis något han kunnat förutse.

mmmf skrev:Därför stinker Willows reaktion till sitt lilla samtal med Parker mer av bitterhet än av nån sorts sårad filantropi. Väx upp, för fan. I människovärlden är gränserna mellan ont och gott suddiga.


Givetvis är hon bitter; hennes bästa vän har blivit manipulerad av ett pucko. Jag ser inget konstigt med hennes reaktion. Visst är ont och gott suddigt, men jag kan inte se att det Parker gör har med saken att göra. Att leda någon till att tro att man vill ha en djupare relation när man bara är ute efter sex är skamligt lågt. Mänskligt? Mycket möjligt, det handlar inte om demonisk ondska, bara om omognad och bristande respekt för sina medmänniskor. Om någon borde växa upp är det väl ändå Parker?

Sedan kan jag mycket väl minnas fel från deras samtal, men anklagar hon honom någonsin för att vara ond?

Nej, det gör hon inte. Det var bara mitt ordval. Trots allt är ju själva grunden till serien att jävlas med ondskan. Fast i det här fallet ser jag inte Parker som en del av detta. Han representerar mer en sorts kulturkrock än det dåliga elementet.

Vi vet heller inte om han har förlett Buffy till att tro att han är ute efter något mer. Det kan lika gärna vara något som bara funnits i en ung romantiskt flickas huvud. Och varför inte, när hennes senaste seriösa förhållande var med en självutplånande odödlig vampyr? Måste vi automatiskt tro att det Buffy säger är sanningen, och inte bara saninngen according to Buffy?

Summa summarum: Jag ser inte Parker som ond - inte i den betydelse det oftast har i Buffy, med onda demoner, eller i betydelsen "genomrutten människa", som exempelvis Borgmästaren eller mitt favoritexempel (spoiler s6) Warren. Däremot ser jag honom som någon som kanske, en vacker dag, skulle kunna bli som personen under spoilermarkeringen, om han inte skärper till sig och inser att andra människor har känslor. Det är en enorm gradskillnad mellan honom och "spoilermänniskan", ingen artskillnad. Därmed inte sagt att inte Parker skulle kunna bättra sig och bli en anständig människa. När Beer bad utspelar sig tycker jag dock att det berömda poopie head är bästa tänkbara sammanfattning av hans karaktär.

Vem är Willow att döma honom? Här är det ju hon som agerar efter stereotypiska fördomar. Parker är kille. Check. Han har snuskat med hennes vän och sen gått vidare. Check. Baserat på detta tror sig Willow ha genomskådat inte bara honom, utan hela manssläktet. Det spelar ingen roll om vad han säger är sanning eller inte. Han är dömd ändå. Han är ju man. Det är en väldigt obehaglig inställning, tycker jag. (Fast det kanske jag tycker av rent personliga skäl. ;))

Disclaimer 1: Nej, jag anser inte folk som knullar runt är elaka eller har moraliska brister, det reserverar jag för dem som medvetet och upprepat manipulerar andra med falska förespeglingar. Det är dessutom det enda vi någonsin ser Parker ägna sig åt, vad jag minns.

Men ändå känns det som om du moraliserar över Parker. Jag ser honom inte som en dålig människa. Han spelar spelet efter gängse regler för ungdomlig bekymmerslöshet. Han behöver inte ägna en tanke åt världens undergång. Sett ur det perspektivet är inte heller hans handlande särsklit hemskt eller klandervärt. Men det verkar så när det krockar med den värld Scooby Gang tvingats vänja sig vid. You'll face it. You'll deal.
Användarvisningsbild
mmmf
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 apr 2006

Inläggav sharatec » tor maj 11, 2006 23:42

mmmf skrev:Ond är han ju inte. Enligt Scooby Gangs världsbild. Och häri ligger den intressanta konflikten mellan slayerns vardag och den andra världen, om uttrycket tillåts. Buffy the cheerleader hade garanterat aldrig fallit för Parkers knep. Hon, ja, även Willow, tycks ha glömt bort spelreglerna för collegelivet.


Jag kan gärna förtydliga min ståndpunkt redan här, så kanske det blir tydligare var vi inte är överens: jag anser att man har ett starkt ansvar när det gäller sexuella relationer, även när man (som här) är kring 19/20. I detta ansvar ingår för mig tydlighet framför allt.

Ett exempel, där man inte alls behöver hålla med mig: Två personer träffas på krogen och hånglar. Säg för diskussionens skull att de är så pass nyktra att de kan tänka efter någorlunda vad de vill. De drar hem till någondera parten, och ligger med varandra. Få personer tror väl att det är början på något som varar, men jag anser personligen att den (troligen då båda) som vet med sig att han/hon bara är ute efter ett one-night-stand har en moralisk skyldighet att tydliggöra detta. "If you're doing it, you should be able to say it." Sexigt? Kanske inte, men för mig är avbrottet i det klargörandet av avsikter klart underordnat den tänkbara följden att motparten blir sårad. Människor är sköra, och sex och relationer är komplicerade saker. Ovanstående kan tyckas vara en helt glasklar situation, men jag använder det för att förtydliga att jag argumenterar - och bedömer Parker - mot en ganska sträng syn på hur tydlig man måste vara i sexuella sammanhang.

Betyder det att man måste dela min syn? Absolut inte. Jag tänkte dock att det var bäst att presentera den redan nu.

Således tar jag gärna ett förtydligande av meningen "Hon, ja, även Willow, tycks ha glömt bort spelreglerna för collegelivet." Vilka spelregler?


mmmf skrev:Men Willow kan rimligtvis inte känna till allt detta.


Som sagt, jag borde kanske se om avsnittet... Har lite dålig koll, men du har säkert rätt.


mfff skrev: Och vem säger att detta är medveten manipulering? Hur mycket vet vi egentligen om Parker? Det är ju väldigt lätt att se helheten och döma honom i det här fallet, inte minst som han sårar någon vi, som tittare, tycker om. Här är det Buffys förutsättningar som automatiskt blir de rätta. Per definition. Hon blir ledsen, därför är det Parker som har gjort fel. Men är det så självklart egentligen?


En gång är ingen gång, två gånger är en vana. Han använder väl precis samma aproach på tjejen han flörtar med senare i avsnittet, eller minns jag helt fel? Det är för mig ett mycket tydligt tecken på att det är medvetet.


mmmf skrev:Det hör till den mänskliga naturen att vilja vara till lags, så långt antar jag att vi är överens. Vi känner av en situation och försöker undvika att säga eller göra saker som vi känner vore opassande, som skulle få oss att hamna i dålig dager...


Jag har inga problem med den tanken, förutom att det just handlar om att ställa sig in för att få sex. Jag tycker att det manar till en viss extra försiktighet i hur man handskas med folks känslor, och Parker är så gammal att jag tycker att man borde kunna kräva detsamma av honom.


mmmf skrev:...men ingen tvingar Buffy att hoppa i säng med en person hon inte känner särskilt bra. Det är hennes eget val. Att hon sedan inte känner till spelreglerna (se ovan) kan väl knappast Parker lastas för. Har jag fel? Han påstår själv att han utgår ifrån att Buffy gillar läget, och det finns väl egentligen inget som pekar på att han ljuger?


Om det Parker gör är enligt "spelreglerna" är det nog dags för Giles att komma och krossa något demonsmycke igen... Varje annan värld måste vara bättre än så. Men visst, Buffy blir inte tvingad, och jag kan inte vara säker på att Parker ljuger. Jag tror det (hans utstuderade manipulation, som jag beskrev den tidigare, talar för det), men det gör det inte till fakta. Han kan helt enkelt vara totalt oförmögen att läsa av andras känslor, vilket är tragiskt utan att göra honom elak.

Kort summering: Jo, jag tycker att det finns något som talar för att han ljuger. :)


mmmf skrev:Jag försöker inte moralisera över Buffys beteende. Tvärtom. Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom - för ATT det handlar om något som fortfarande är relativt tabubelagt - sex - så blir Parkers beteende fulare. Säg att Parker, till exempel, berömmer sin mammas matlagning för att han vet att det ökar hans chanser att få, tja, låna hennes bil. Att han är noga med att berömma sin professors teorier, eftersom chansen finns att det förbättrar hans betyg. Är det manipulering? Självklart. Men gör det honom till en skitstövel? Jag är tveksam. Vi gör alla såna saker när det handlar om saker som har mindre emotionell betydelse för oss.


Instämmer helt och hållet.


mmmf skrev:Eftersom Parker tycks ha en relativt okomplicerad inställning gentemot sex så använder han sig av viss manipulering även i det fallet.

Problemet uppstår eftersom Buffy inte delar den inställningen. Men vad säger att Parker inser detta. Är det inte lika mycket Buffys skyldighet att göra det klart för honom? Jag tycker inte att det är så självklart att Parker är skurken. Han agerar utefter det förutsättningar han är van vid. Att Buffy är naiv och blir sårad är inte nödvändigtvis något han kunnat förutse.


Jo, jag hade gärna sett att Buffy var tydligare med vad hon ville också. Jag tycker dock att den som vet med sig att h*n är ute efter något tillfälligt har ett större ansvar, då risken att såra någon är större ur den vinkeln.


mmmf skrev:Vi vet heller inte om han har förlett Buffy till att tro att han är ute efter något mer. Det kan lika gärna vara något som bara funnits i en ung romantiskt flickas huvud. Och varför inte, när hennes senaste seriösa förhållande var med en självutplånande odödlig vampyr? Måste vi automatiskt tro att det Buffy säger är sanningen, och inte bara saninngen according to Buffy?


Det måste vi väl inte, men jag hävdar med en drucken papegojas envishet att det vi faktiskt ser i serien ger stöd för min uppfattning. Att sweet-talka någon i säng genom att berätta om en nära anhörigs förlust är en strategi, och har han något i hjärnan så tror han inte att Buffy är ute efter att ge honom tröstsex.


mmmf skrev:Vem är Willow att döma honom? Här är det ju hon som agerar efter stereotypiska fördomar. Parker är kille. Check. Han har snuskat med hennes vän och sen gått vidare. Check. Baserat på detta tror sig Willow ha genomskådat inte bara honom, utan hela manssläktet. Det spelar ingen roll om vad han säger är sanning eller inte. Han är dömd ändå. Han är ju man. Det är en väldigt obehaglig inställning, tycker jag. (Fast det kanske jag tycker av rent personliga skäl. ;))


Jag förstår nog tyvärr inte riktigt det här stycket... Genomskådat hela manssläktet? Är det något hon säger i diskussionen med honom som ger stöd åt det, och bör vi anklaga henne för något hon möjligen häver ur sig när hon är förbannad?

Inser inte vad könet har med saken att göra, för den delen? Jag är också kille, och jag är klart böjd att hålla med om att Willow vore obehaglig om hon konsekvent drog alla män över en kam. Jag ser bara inget belägg för det.


mmmf skrev:Men ändå känns det som om du moraliserar över Parker.


Visst gör jag! Men inte för att han knullar runt, utan för att han beter sig som en knöl.


mmmf skrev:Jag ser honom inte som en dålig människa. Han spelar spelet efter gängse regler för ungdomlig bekymmerslöshet. Han behöver inte ägna en tanke åt världens undergång. Sett ur det perspektivet är inte heller hans handlande särsklit hemskt eller klandervärt. Men det verkar så när det krockar med den värld Scooby Gang tvingats vänja sig vid. You'll face it. You'll deal.


Jag vill åter trycka på att jag håller med om att han inte är avskyvärd på samma sätt som de flesta "skurkar" i serien. Den tanken vore barock. Kanske ser jag honom inte ens som en dålig människa, om han skärper till sig. Det kanske till och med räcker om man får veta att han har någon god egenskap.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav fripp21 » sön maj 14, 2006 13:21

"nothing can defeat the penis"

Buffy: TV is a good thing. Bright colours. Music. Tiny little people.

Hehe. Det finns många roliga kommentarer och lustiga scener i detta ganska dåliga avsnitt. Sa han dåliga avsnitt? Offatbart! Jovisst, och vid närmare eftertanke är det inte så dåligt. Detta är säkert ett avsnitt som blir bättre och famför allt ännu roligare vid en omtitt.

Det börjar med Buffys dröm(prins)-sekvenser vilka var ganska bra, även om jag insåg att det var en dröm. De har redan flera gånger låtit Buffy drömma och överraskningsmomentet är bort.

Avsnittet behandlar Buffys känslor efter misstaget som heter Parker. Samt den uppenbara pekpinnen att det är dåligt att dricka öl. Eller? Vad tusan, hur kan det vara dåligt att dricka öl, och på college dessutom? Jag är inte så stor i öl själv (föredrar vin och drinkar), men dåligt kan det väl aldrig vara?
Buffy: My mother always said that beer was evil

Nåväl, mmmf och sharatec har i en mycket intressant och vältalig "dialog" redan rett ut (?) huruvida Parker är ond, elak eller snäll. Jag är rädd för att jag inte riktigt förstod allt som sades men jag har inte läst dialogen så många gånger heller. I vilket fall som helst är väl Parker knappast ond, han är bara en djävel på att förföra college-tjejer. Inte direkt något som jag "står bakom" men, som säkert sades i inläggen ovan, lever vi i en fri värld. Buffy är helt enkelt ledsen för att Angel gick iväg. Hon sökte en snabb och permanent "fix" och så funkar det inte. Då kan det gå "dåligt".
Buffy: I'm a slut
Oavsett om Parker förfört henne eller hon förfört Parker, eller om hon blivit ihop med honnom (av fel skäl) hade saknaden av Angel till slut kommit fram och hon måste "deal with it". I slutet när Buffy är sitt reptil-hjärne-jag och då Parker vill tacka henne (precis som hon önskade i drömsekvenserna) så slår hon ner honnom. Buffy/CaveBuffy vill inte ha Parker, hon vill ha Angel. Full stop.

Vid sidan av Buffys öldrickande fick vi oss till livs en spännande utveckling av Willow-Oz. Det låg i luften, deras relation har varit orörlig ett bra tag nu. Oz var uppenbarligen mycket intresserad av Veruca. Kärlek vid första ögonkastet? Bra musiker? Willow alert, vaksam och svartsjuk. Hennes reaktion var att gå och leka med Parker. Jag trodde knappt mina ögon när hon föll för honnom, men tack och lov hade hon koll på läget. Vad var den scenen bra för? Skulle vi förfäras och överraskas, eller något annat helt och hållet?

Till sist hade Xander en
rough day

College-killarna körde ju med Xander på ett mycket svinaktigt sätt, och Xanders reaktion var väldigt konstig. Det verkade som att han på ett underlägset sätt inrättade sig i ordningen. Ingen iska? Ingen ryggrad? I slutet hämtade han upp lite men ändå. Har Buffy, Cordelia och Giles tryckt ner honnom så länge? Har han glömt avsnittet the Zeppo? Viktiga frågor. Få svar.

Dialogen är mycket vederkvickande på vissa ställen. De räds inte för att skämta om sex till exempel. Man kan nu göra en stilla jämförelse med en annan serie med många fans - Friends (sv. Vänner). I den serien skulle denna dialog inte platsa.
Buffy: I'm suffering the afterness of a bad night of badness.
Willow: You didn't. Not with Parker again.
Buffy: No, with four really smart guys.
Willow: Four? Oh. Ow. Oh Buffy, are you okay? Do you wanna talk about
it?
Buffy: I went to see Xander. Then I saw Parker. Then came beer.
Willow: And then group sex?

De som gjorde Friends är fega kräk (en av mina gamla käpphästar).

Till sist må jag säga, med glimten i ögat, att Buffy såg helskön ut i sin vilda frisyr. Hon borde byta frisyr, den vanliga är lite tråkig. Funkade kanske på high scholl, men inte längre.

I övrigt tycker jag att de målade upp studietiden ganska bra. Visst det var kanske lite överdrivet att killarna fick långt hår och dåliga tänder över natten, men annars kände man igen sig ganska väl! :D
Xander: It's time to go home Buffy
Buffy: Want more singing. Want more beer
Xander: No, I've cut you off.
Buffy: did it hurt
Xander: Out you go.
Buffy: Ow, oh, want beer. Like beer. Beer good.
Xander: Beer Bad. Bad, bad beer. What the hell am I saying? Buffy, go
home and go to bed.


Gonatt.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav madskellig » sön maj 14, 2006 14:20

Intressant att läsa dina kommentarer fripp!

Beer bad har alltid varit ett av de Buffy avsnitt som jag tyckt minst om, vilket leder till att jag väldigt sällan ser om det. Tycker att storyn i avsnittet är lite av en katastrof, fast å andra sidan så drog du upp lite rolig dialog som jag nästan glömt bort.

Kankse dags för en omtitt ändå :)
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav fripp21 » sön maj 14, 2006 14:25

madskellig skrev:Intressant att läsa dina kommentarer fripp!


Tackar så hjärtligt!
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav lilith » sön maj 14, 2006 22:37

Jag håller med om allt du säger sharatec. Så skönt att läsa dom ord jag själv föröker fomulera. :)

Såklart manipulerar Parker medvetet. Han kör ju samma snack med både tjejen på parkbänken och Willow. Sen att inte Willow faller för det beror väl främst på att hon ju är förvarnad och redan är fientligt inställd till honom. Hon söker inte upp honom, utan ser honom av en slump och bestämmer sig för att säga honom ett sanningens ord.

Ett kul avsnitt, även om grottmänniskorna (och vad ska dom föreställa egentligen?) är dåligt gjorda. Kom igen, vaggande apa med långt hår??!!

Beer Bad (men gott!). Och man får långt hår, kan det vara en B-vitamin chock? :eek:
Parker Poophead!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav mmmf » mån maj 15, 2006 13:43

Ursäkta dröjsmålet. Jag har varit bortrest i några dagar. (Ja, det förekom öl. Och raggrepliker.)
sharatec skrev: Således tar jag gärna ett förtydligande av meningen "Hon, ja, även Willow, tycks ha glömt bort spelreglerna för collegelivet." Vilka spelregler?

"Spelreglerna" handlar om en sorts normalitet, en uppfattning om hur saker och ting ska vara, som jag väljer att kalla för ett paradigm, eftersom det är ett så roligt ord. OK, vi vet ju faktiskt inte hur pass nära Parker och Buffy har kommit varandra - vi får, via dialogen, veta att de har setts några gånger under ungefär en veckas tid. Men är det seriöst mellan dem? Nja, knappast. Och plockar man med sig någon hem efter en utekväll på campus så säger de spelregler Parker har vant sig vid att det är frågan om ett ONS. Det är hans normalitet, paradigm.
Jag är helt med dig vad gäller tydligheten. Men den regeln borde gälla båda parterna.

Men. För det finns såklart ett men. I senare avsnitt framgår det med all önskvärd tydlighet att Parker förvisso är något av ett arsel. Men det kan vi ju inte veta under detta avsnitt. Jag tycker helt enkelt att vi dömer honom i förväg. (Och, måste jag tillägga, för Sunnydalevardagen, för ett hyfsat lindrigt brott mot den sociala koden. ;))

mmmf skrev:Vem är Willow att döma honom? Här är det ju hon som agerar efter stereotypiska fördomar. Parker är kille. Check. Han har snuskat med hennes vän och sen gått vidare. Check. Baserat på detta tror sig Willow ha genomskådat inte bara honom, utan hela manssläktet. Det spelar ingen roll om vad han säger är sanning eller inte. Han är dömd ändå. Han är ju man. Det är en väldigt obehaglig inställning, tycker jag. (Fast det kanske jag tycker av rent personliga skäl. ;))


Jag förstår nog tyvärr inte riktigt det här stycket... Genomskådat hela manssläktet? Är det något hon säger i diskussionen med honom som ger stöd åt det, och bör vi anklaga henne för något hon möjligen häver ur sig när hon är förbannad?

Inser inte vad könet har med saken att göra, för den delen? Jag är också kille, och jag är klart böjd att hålla med om att Willow vore obehaglig om hon konsekvent drog alla män över en kam. Jag ser bara inget belägg för det.

Jag menade, baserat på mitt antagande att Willow inte vet särskilt mycket om Parker, att hon dömer honom baserat på klyschan om hur mannen ska vara. Man drink beer. Eat the meat. Stare at the boobies. (Och det funkar lika bra med ombytta könsroller.) Enligt den klyschan spelar det ingen roll vad snubben har för avsikter. Han kommer ändå att ändå att antas vara ute efter att komma in i tjejens brallor. (Och jag tror att alla killar vid nåt tillfälle råkat ut för detta.) Detta illustreras bäst av ett Joey-citat från Vänner. (Sorry.)
Chandler: Joey, are men ever nice to women for no reason?
Joey: No. Just for sex.
Det är klart att vi är. Det är bara det att ingen tror oss. Så varför ens försöka? (Skulle den bittre ha resonerat.)
Fast egentligen har du nog rätt. Willow säger det i affekt, och, med facit i hand, hade hon en poäng.
Användarvisningsbild
mmmf
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 apr 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare