1x06 Our Mrs Reynolds

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Sätt betyg på avsnittet

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
3
10%
8
7
23%
9
10
32%
10
11
35%
 
Antal röster : 31

Inläggav merl » tis apr 18, 2006 11:26

Jo, jag kan tänka mig att det här är ett avsnitt man gärna ser om och om igen utan att tröttna i första taget.

Jag försöker skriva nånting i avsnittstrådarna efter varje avsnitt, men märker att jag inte hinner skriva lika mycket nu som jag gjorde när jag såg Angel s.5. Kul att det uppskattas i alla fall. :)

För övrigt tycker jag att det är först nu som man verkligen börjar känna sig hemma med serien och karaktärerna. Det kommer att kännas hemskt när man har sett klart alla avsnitt. :(
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Garim » tis apr 18, 2006 12:28

merl skrev:Jo, jag kan tänka mig att det här är ett avsnitt man gärna ser om och om igen utan att tröttna i första taget.


Jag tycker att alla avsnitten tål att ses om. Vissa mer än andra förståss, och detta är inte det avsnitt jag sett flest gånger, även om det kanske är höjdpunkten vad gäller roliga avsnitt.

Jag försöker skriva nånting i avsnittstrådarna efter varje avsnitt, men märker att jag inte hinner skriva lika mycket nu som jag gjorde när jag såg Angel s.5. Kul att det uppskattas i alla fall. :)


Ja, jag uppskattar det också, så fortsätt skriva :)

Det kommer att kännas hemskt när man har sett klart alla avsnitt. :(


Och vi vet precis hur det känns :(
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav fripp21 » tis apr 18, 2006 12:47

merl skrev:För övrigt tycker jag att det är först nu som man verkligen börjar känna sig hemma med serien och karaktärerna. Det kommer att kännas hemskt när man har sett klart alla avsnitt. :(


Nej, det är framåt disc 4 som man verkligen börjar känna karaktärerna! :P

Skämt åsido, du kommer säkerligen, precis som jag, känna att du känner serien och karaktärerna ännu mer mot slutet av serien. Och det är då det tar slut. :angry:

Joss är måhända känd för att vara hård mot sina fans. Men att Firefly tar slut precis när det är så bra att det gör ont, är det hemskaste som hänt i den whedoneska världen.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav carre » tis apr 18, 2006 16:33

fripp21 skrev:Joss är måhända känd för att vara hård mot sina fans. Men att Firefly tar slut precis när det är så bra att det gör ont, är det hemskaste som hänt i den whedoneska världen.


tjadu, Angels nedläggning kändes inte heller så bra ska jag säga dig...
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav fripp21 » tis apr 18, 2006 16:45

ey skrev:
fripp21 skrev:Joss är måhända känd för att vara hård mot sina fans. Men att Firefly tar slut precis när det är så bra att det gör ont, är det hemskaste som hänt i den whedoneska världen.


tjadu, Angels nedläggning kändes inte heller så bra ska jag säga dig...


Ahhh, en framtida frustration för mig. Jag som precis ska börja på Angel. Jag har sett typ första minuten (testade första skivan när jag fått hem boxen).

Men jag kan inte tänka mig att bitterheten kan nå Firefly-nivån! På ett masochistiskt sätt hoppas jag på det ändå, för då skulle jag väl i princip ha en ny favoritserie? Troligt? Nej. Möjligt? Ja.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Glorificus » ons apr 19, 2006 0:27

merl skrev:För övrigt tycker jag att det är först nu som man verkligen börjar känna sig hemma med serien och karaktärerna.

Det gjorde det här avsnittet för mig också. Som tur var såg jag det som tredje avsnitt...

FOX omkastade visningsordning hade faktiskt sina fördelar också - bl.a. att det här kom tidigare och att The Message angavs som det sista i ordningen... eller hur var det? Jag vet att jag såg The Message sist i alla fall, när det väl läckte ut.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Nyx » ons apr 19, 2006 0:46

merl skrev:För övrigt tycker jag att det är först nu som man verkligen börjar känna sig hemma med serien och karaktärerna.
Precis så var det för mig också. Jag var smått tveksam till en början men vid Our Mrs Reynolds så blev jag helsåld på serien och dess karaktärer (och förtjusningen har hållit i sig)! :D

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav merl » ons apr 19, 2006 22:20

Garim skrev:Jag tycker att alla avsnitten tål att ses om. Vissa mer än andra förståss, och detta är inte det avsnitt jag sett flest gånger, även om det kanske är höjdpunkten vad gäller roliga avsnitt.

Jo, självklart är det så. Men för min del är det här förmodligen ett avsnitt jag kan tänkas se om oftare än andra avsnitt. När det gäller Buffy och Angel ser jag vanligtvis om hela säsonger (och hoppar möjligtvis över något enstaka avsnitt) men vill jag se ett enstaka avsnitt ur en säsong blir det oftast ett standalone-avsnitt av den här typen. Så de avsnitt jag sett om flest gånger är inte nödvändigtvis de jag tycker är allra bäst. För att ta ett extremt exempel har jag säkert sett Beer Bad (nu upprör jag säkert folk genom att jämföra Our Mrs Reynolds med Beer Bad, men men) fler gånger än jag sett The Body. Trots att The Body är ljusår bättre.
Lite OT tror jag det här blev. För att komma on topic igen kan jag ju tillägga att jag ökat upp tempot i mitt tittande efter Our Mrs Reynolds. Skriva i avsnittstrådarna får nog vänta lite, har sett för många avsnitt på raken. Insåg nyss att jag bara har en skiva kvar. :(
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav merl » ons apr 19, 2006 22:24

fripp21 skrev:Nej, det är framåt disc 4 som man verkligen börjar känna karaktärerna! :P

Okej då, men de är i alla fall bekanta nu och inga främlingar. (Och jo, håller nog med dig, ska börja på disc 4 imorgon)
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » tor apr 20, 2006 14:24

merl skrev:Och jo, håller nog med dig, ska börja på disc 4 imorgon


Wow, då har du sett klart hela disc 3! Den är såå grym. Favoritavsnitt efter favoritavsnitt.

Jag ser verkligen fram emot dina långa, djupa och briljanta analyser. :P
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Garim » tor apr 20, 2006 14:47

fripp21 skrev:
merl skrev:Och jo, håller nog med dig, ska börja på disc 4 imorgon


Wow, då har du sett klart hela disc 3! Den är såå grym. Favoritavsnitt efter favoritavsnitt.

Jag ser verkligen fram emot dina långa, djupa och briljanta analyser. :P


ORD! :D
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav merl » tor apr 20, 2006 17:00

fripp21 skrev:
merl skrev:Och jo, håller nog med dig, ska börja på disc 4 imorgon


Wow, då har du sett klart hela disc 3! Den är såå grym. Favoritavsnitt efter favoritavsnitt.

Jag ser verkligen fram emot dina långa, djupa och briljanta analyser. :P


De kommer, var inte orolig. Ska bara se de två sista avsnitten, så. Kanske kan det till och med bli långa, djupa och briljanta analyser, får se hur det blir med den saken.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Minsc_and_Boo » ons apr 26, 2006 14:20

Det var ett roligt avsnitt, och Inara är så söt!
Speciellt när hon sitter på sängen och sluddrar fram svepskäl för att det inte ska komma fram att hon kysste Mal.

Och givetvis när vi tror att dom ska mötas i en eldig kyss, så har han inte fattat ett jota. Killar är så korkade :(
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav gaspode » ons apr 26, 2006 14:27

oj, Minsc_and_Boo! Är det återkomstvecka? först Willowtree och nu du.
*kollar efter MrChase*
Du har väl inte varit här på ett år typ? Välkommen tillbaka! :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Minsc_and_Boo » ons apr 26, 2006 14:43

gaspode skrev:oj, Minsc_and_Boo! Är det återkomstvecka? först Willowtree och nu du.
*kollar efter MrChase*
Du har väl inte varit här på ett år typ? Välkommen tillbaka! :)


It's good to be back ^_^

Har precis sett FireFly, så jag måste få prata av mig. Sen måste jag se filmen och prata av mig ÄNNU mer.
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Garim » ons apr 26, 2006 14:55

Minsc_and_Boo skrev:
gaspode skrev:oj, Minsc_and_Boo! Är det återkomstvecka? först Willowtree och nu du.
*kollar efter MrChase*
Du har väl inte varit här på ett år typ? Välkommen tillbaka! :)


It's good to be back ^_^

Har precis sett FireFly, så jag måste få prata av mig. Sen måste jag se filmen och prata av mig ÄNNU mer.


:D Ahh... Vi vet precis hur det känns! Läs serietidningen innan BDM om du kan få tag på den... Den förklarar vad som händer mellan Objects in Space och filmen.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tea » tis maj 02, 2006 15:49

ojojoj.. vad var det här? HUmoristiska inslag... WOW!

Det första avsnittet som jag mer än dragit på smilbanden åt :D

För er som undrar hur jag är irl så har ett ord till er: KAYLEE

Sambon sa samma sak :) så då måste det ju stämma.... har inte bestämt mej om det är på gott eller ont än dock...

Nu börjar serien bli riktigt bra.... WOHO!!! det tråkiga är att det inte är så många avsnitt kvar :P

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Garim » tis maj 02, 2006 16:03

Tea skrev:För er som undrar hur jag är irl så har ett ord till er: KAYLEE

Sambon sa samma sak :) så då måste det ju stämma.... har inte bestämt mej om det är på gott eller ont än dock...


Gott eller ont?! Kom igen nu! Du fick ju världens komplimang där! Kaylee är ju så underbart söt och man kan ju inte låta bli att älska henne!
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav fripp21 » tis maj 02, 2006 16:16

Tea skrev:ojojoj.. vad var det här? HUmoristiska inslag... WOW!

Det första avsnittet som jag mer än dragit på smilbanden åt :D

För er som undrar hur jag är irl så har ett ord till er: KAYLEE

Sambon sa samma sak :) så då måste det ju stämma.... har inte bestämt mej om det är på gott eller ont än dock...

Nu börjar serien bli riktigt bra.... WOHO!!! det tråkiga är att det inte är så många avsnitt kvar :P


Vilket tempo du har Tea!

Ojojoj, glöm aldrig att du bara kan se Firefly-avsnitten för första gången en gång... Men du kan se om dem hur många gånger du vill. ;)

Och att jämföras med Kaylee? Sambon är en lyckost :!:
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Tea » tis maj 02, 2006 16:57

jag är sjuk och uttråkad :P dessutom har jag ju hela angel 5 säsonger att se för första gånen sen oxå :D:D

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav gollum » tor aug 10, 2006 14:37

Såg hela serien på två kvällar och detta var det avsnitt som fick mig att spontant kommentera vilken synnerligen trevlig serie detta är. Humorn är klockren, och jag skrattade högt i min ensamhet i soffan över Mals sista kommentar till Inara. :D
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Ruccola » tor aug 10, 2006 20:04

Helt fantastiskt underbart avsnitt :) Och Saffron är ju dessutom vääääldigt snygg... ehum.
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Sundbyberg

Inläggav Dr Goth » sön aug 27, 2006 19:55

Mein Gott! Jag hade glömt hur bra det här avsnittet var. Jag småskrattade/storfnissade mest hela tiden.

Hela avsnittet fullkomligt smattrade av klockrena citat.

This is... You. Friend.
You know what the chain of command is? It's a chain I go get and beat you with 'til you understand who's in ruttin' command here!
Användarvisningsbild
Dr Goth
Minion
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 25 jul 2006
Ort: Ungefär i Uppsala

Inläggav Capt. Peroxide » lör mar 10, 2007 0:15

Jamen se på fan – komissarie David Acaveda från The Shield i en liten liten biroll!

Annars känns avsnittet som de flesta Firefly hittills – ganska roligt, skön stämning, tröttsamma westerninslag, prästen har inte skickats ut i omloppsbana än. Alltså, vad är det för jävla moralism de håller på med? Vaddå ett speciellt helvete?

Binchy skrev:Och för första gången, tror jag, får man se Jayne visa känslor. Han är beredd att byta sin älskade Vera mot Saffron.
Fast han har väl haft rätt svårt att dölja hur svartsjuk han är på doktorn ett bra tag nu? Tror nog han är hemligt förälskad i Kaylee. Fast vem är inte det?
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav herdware » sön mar 25, 2007 21:49

Capt. Peroxide skrev:Annars känns avsnittet som de flesta Firefly hittills – ganska roligt, skön stämning, tröttsamma westerninslag, prästen har inte skickats ut i omloppsbana än. Alltså, vad är det för jävla moralism de håller på med? Vaddå ett speciellt helvete?


Amen för det.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav A bear » sön mar 25, 2007 23:05

herdware skrev:
Capt. Peroxide skrev:Annars känns avsnittet som de flesta Firefly hittills – ganska roligt, skön stämning, tröttsamma westerninslag, prästen har inte skickats ut i omloppsbana än. Alltså, vad är det för jävla moralism de håller på med? Vaddå ett speciellt helvete?


Amen för det.


Jag har hört sägas att Joss Whedons serier ibland använder sig av något som kallas "humor".
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav adolvsson » sön mar 25, 2007 23:12

A bear skrev:Jag har hört sägas att Joss Whedons serier ibland använder sig av något som kallas "humor".

FILTHY LIES!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » sön aug 19, 2007 23:09

Jayne och Vera är mitt favoritpar i Whedonverse! Släng er i väggen Bangel och andra par som jag kanske inte kan nämna utan att spoila...

Detta avsnitt är förbaskat roligt från början till slut. Utan tvekan det bästa avsnittet hittills i säsongen. En av de mer klassiska Firefly-replikerna finns ju med här (special hell) och slutscenen är laugh out loud funny. Mals leende då han säger (parafras): "I knew you let her kiss you" är guld. :)

Av nån anledning tyckte jag också att detta var väldigt roligt:

ZOE: If she can fly this thing, why take the shuttle?
WASH: Maybe she likes shuttles.
Alla stirrar.
WASH: Some people juggle geese!


:D

8 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » sön aug 19, 2007 23:13

AKS skrev:Jayne och Vera är mitt favoritpar i Whedonverse! Släng er i väggen Bangel och andra par som jag kanske inte kan nämna utan att spoila...

När Jayne pratar om och med Vera, då är det passionerat.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » sön aug 19, 2007 23:16

För att parafrasera Angel: Theirs is a forever love.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron