Supernatural

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » tor apr 13, 2006 0:18

1.18

Mediokert avsnitt men jag gillar Supernatural ändå. Väldigt mycket. Jag är ganska svag för rysare och när Supernatural är som minst bra så fungerar det ändå som en halvtaskig rysare på 40 minuter och det är så skönt på någotvis. För jag vet alltid vad jag förväntar mig och när det blir bättre så är det bara att sitta och njuta och vara postivt överaskad.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav eynosh » tor apr 13, 2006 7:59

Glorificus skrev:Haha, vi verkar ofta tycka helt olika om serieavsnitt, Darin... åtminstone vad gäller Supernatural och PB. :P

Att det blir en andra säsong tvivlar jag inte en sekund på - det är ju WB's mest populära nya serie, så det lär fortsätta på CW tillsammans med Smallville på torsdagar. Fast man vet aldrig, de kanske blir helt vilda när de ska göra veckoschemat för nya kanalen...

Weee, sånt tycker vi om.
Mjo, men skilda åsikter är vad som gör oss till buffyforumister, eller hur?
Kul att folk som inte var på sthlms-träffen börjar kalla mig för Darin...
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav adolvsson » tor apr 13, 2006 11:25

eynosh skrev:Kul att folk som inte var på sthlms-träffen börjar kalla mig för Darin...

You can't hide the truth.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Glorificus » tor apr 13, 2006 16:19

eynosh skrev:
Glorificus skrev:Haha, vi verkar ofta tycka helt olika om serieavsnitt, Darin... åtminstone vad gäller Supernatural och PB. :P

Mjo, men skilda åsikter är vad som gör oss till buffyforumister, eller hur?
Kul att folk som inte var på sthlms-träffen börjar kalla mig för Darin...

Ja, jag tycker alltid det är skratt-roligt när folk skriver totalt motsatta åsikter. :D
Och det är klart man har snappat upp att eynosh bara är ett hemligt alias för dig som egentligen är popstjärna och flickfavorit nr 1. Du kunde inte dölja din sanna identitet hur länge som helst... ;)

Tob skrev:1.18

Mediokert avsnitt men jag gillar Supernatural ändå. Väldigt mycket. Jag är ganska svag för rysare och när Supernatural är som minst bra så fungerar det ändå som en halvtaskig rysare på 40 minuter och det är så skönt på någotvis. För jag vet alltid vad jag förväntar mig och när det blir bättre så är det bara att sitta och njuta och vara postivt överaskad.

Bra sammanfattning! Så känner jag också - det är alltid kul att bli lite småskrämd. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Tob » sön apr 16, 2006 23:35

1.19

Ganska bra. Gamla foton och porträtt målningar är det något dunkelt med. Lite småskrämmande. Jag blev dessutom lurad så det kändes bra, och barn är som sagt skrämmande också men svart hår, blek hud och ryckiga rörelser kunde jag gott vart utan.

Tror tjejen kan komma att bli en återkommande karaktär, om inte under de sista avsnitten, så i en andra säsong. Återkommande karaktärer är något serien behöver, så jag är öppen för det.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav LWes » sön apr 16, 2006 23:53

Tob skrev:1.19

Ganska bra. Gamla foton och porträtt målningar är det något dunkelt med. Lite småskrämmande. Jag blev dessutom lurad så det kändes bra, och barn är som sagt skrämmande också men svart hår, blek hud och ryckiga rörelser kunde jag gott vart utan.

Tror tjejen kan komma att bli en återkommande karaktär, om inte under de sista avsnitten, så i en andra säsong. Återkommande karaktärer är något serien behöver, så jag är öppen för det.

Jag håller med. Det var ganska bra, och hon tjejen kan potentiellt komma tillbaka vilket serien behöver.
Ganska skrämmande spöke.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav brat » fre apr 21, 2006 1:51

1x19
Holy apa vad rädd jag blev. Jag borde inte se Supernatural så här sent på natten när det låter konstigt från mitt kök. Jag tycker att avsnittet var riktigt bra, serien har verkligen tagit sig de senaste avsnitten efter en svacka i mitten av säsongen. "Monstret" var bra och skrämmande och handlingen var intressant och inte förutsägbar och slutet var ingen besvikelse tack och lov.

+ Deans alla blickar!!
+ Sam och Deans spel mellan varanda, det är nog det bästa med hela serien och det är alltid på topp.
+ Veckans tjej, den första med lite drag i.

- Lillflickans mörka hår, bleka hud och ryckiga rörelser. Extra stort minus för de ryckigheten. Det värdelösa lättades dock upp av tjejens "That's just so wrong" kommentar.
- Karaktärerna Dean och Sam blev nästan som karikatyrer. De skulle satsa mer på att göra dem mångdimensionella istället för stereotypa, vi har förstått vilken karaktärstyp de är redan.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Glorificus » fre apr 21, 2006 1:57

1x19
Bra avsnitt!

Både arc-material med Sam som är rädd att förlora dem han älskar, mycket brodershumor och en bra, fokuserad spökhistoria - som kändes klassisk men ändå originell. Bra twist med lilla spökflickan, det var jag inte beredd på. Jag blev lika eww-ig när jag först såg dockan i mausoleumet som Veckans Tjej blev... spökdockor är det absolut läskigaste jag vet. ;)

Jag tror jag skrattade högt åt allt Dean gjorde i det här avsnittet. Och Sam var hur söt som helst när han var sådär klumpigt nervös hela tiden. Men tjejen tyckte jag sådär om, även om jag gillade henne mer mot slutet. Känns fortfarande lite typiskt att de alltid ska ha med tjejer som hamnar i fara i varje avsnitt...
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav freso » fre apr 21, 2006 14:37

1x20: Ett roligt avsnitt för buffyister. :)

Vampyyyyyrer, och säsongen verkar dra mot sitt slut med ett riktigt avslut.

Ska man klaga på nåt igen så är det väl postboxnumret som han skulle ha (gissar jag) klöst in "in the heat of battle". Typ ännu en av dessa nödlösningar som blodstänket på golvet som hamnat i en viss ordning i ett tidigare avsnitt.
Användarvisningsbild
freso
Minion

Inläggav eynosh » fre apr 21, 2006 15:40

1x20
För smörigt, även för mig... Tyckte inte ens om vampyrerna.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Tob » lör apr 22, 2006 23:56

eynosh skrev:1x20

Nä, var det så smörigt? inget jag direkt tänkte på, inget jag retade mig på i alla fall. Vampyrer är aldrig fel. Arc och mycket scener mellan bröderna och pappan. Lutar nästa åt att pappan nu kan komma bli en regular och som förra veckan är jag jäkligt öppen för någon mer regular karaktär.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav adolvsson » sön apr 23, 2006 0:07

Tob skrev:
eynosh skrev:1x20

Nä, var det så smörigt? inget jag direkt tänkte på, inget jag retade mig på i alla fall.

Jag tänkte, och retade mig på, det. Fortfarande mitt enda riktigt stora problem med serien. Starka kvinnor som sparkar rumpa i all ära, men efter några år med Buffy och hennes influenser tyckte jag det var trevligt att se en ny serie som spelade så mycket på klassisk manlighet och relationen mellan bröder, eller för den delen mellan far och söner. Fast för mig dras det hela ner av dessa försök att dra till sig, jag vet inte, Charmed-publiken. Nu generaliserar jag så inihelvete och använder mig dessutom av stereotyper, så ha tålamod, men jag får i vilket fall känslan av att WB med Supernatural har gjort ett utstuderat försök att få både en stark manlig och kvinnlig målgrupp, och det funkar inte. Inte för mig. Det drar ner, och jag vrider mig bra mycket oftare i skrivbordsstolen än jag skulle önska.

Med det sagt gillade jag ändå avsnittet, inklusive vampyrerna (kudne till och med nästan ha överseende med att ännu en gång få det intryckt i skallen att alla andra vampyrmyter är felaktiga), och det ska bli kul att få se mer av farsan. Relationen mellan honom och grabbarna är intressant att följa.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » sön apr 23, 2006 0:21

1.20
Supernatural goes vampires. Tyckte det började väldigt lovande, så fort hon tjejen kom in på baren så visste jag det handlade om vampyrer, och sen kommer pappan, men sen... Extremt övertydligt hur den kidnappade tjejen såklart blivit vänd, det vet ju ALLA. ;) Och generellt så blev det ingen alls bra storyline, tyvärr. Mellanavsnitt/upptakt inför säongsavslutningen, bara för att få tag på det där vapnet, men det kommer bli väldigt intressant de kommande två veckorna!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav freso » sön apr 23, 2006 14:56

1x20
Tob, jag tror inte pappan blir en regular. Det känns mer som att de bara laddar upp för att ha med honom inför säsongsavslutet nu de sista två avsnitten. Och jag slår nästan vad om att de kommer att träffa Demonen och MISSLYCKAS! :/ Sen försvinner pappan igen och så blir säsong två en till "första säsong".
Användarvisningsbild
freso
Minion

Inläggav LWes » mån apr 24, 2006 14:53

Tob skrev:Lutar nästa åt att pappan nu kan komma bli en regular och som förra veckan är jag jäkligt öppen för någon mer regular karaktär.

Det skulle vara mycket bra! Jag tycker att han fungerar utmärkt som en i gänget - han är lätt coolast! Men som freso säger så kommer det säkert hända något jobbigt i slutet av säsongen.
Pappan kanske dör! Det vore tråkigt.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Glorificus » tis apr 25, 2006 1:18

1x20
Mellanavsnitt, men ett bra sådant. Även om jag saknade brodershumorn, eller lite humor över huvud taget, så blev det en lagom balans mellan veckans monster och familje-arcen med pappan. Vampyrerna var ganska skräckinjagande på så sätt att man i början fick en känsla av att de var mycket starkare och farligare än mycket annat bröderna råkat på. Men tyvärr kändes det i andra halvan som att de inte var så farliga trots allt.

Den äldste vampyren, vad hette han.. Logan? Duncan? (Fel serie? :D) Han var rätt intressant, med sin övertygelse om att han tillhörde någon sorts "vampyr-minoritet" som förtjänar samma rättigheter som människor att leva.. och hans kommentar om att hämnd inte är så viktigt att han skulle riskera livet för det var också intressant. Och detaljen med de här vampyrerna att "they mate for life", som blev det som framför allt speglade pappan-sönerna-förhållandet.

Så.. intressanta vampyrer, men inte så skräck-skrämmande som många andra monster varit. Det kändes mer som att de var del av att det skulle finnas ett trovärdigt hot mot att någon familjemedlem skulle dö... även om man som tittare förstod att det inte skulle hända i nuläget. Allting i avsnittet handlade om att bröderna och pappan skulle återförenas och reda ut sina problem med att färdas tillsammans. Och få ett vapen som kan döda The Demon. ;)

Vampyrtjejerna som lyckades fly lär vi se igen, kanske i nästa säsong? Kan bli intressant. "They have your scent for life."

Men nu är det dags för showdown mellan Winchesters och The Demon. Eller? De kanske bara dödar någon hantlangare i säsongsfinalen. Meg? (Hoppas! :P)
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Glorificus » ons apr 26, 2006 2:14

Oj, jag har länge tänkt att pappa Winchester ser bekant ut, men först nu läser jag en intervju (småspoilers Grey's s2) med skådespelaren och inser att det är Denny från Grey's Anatomy..! Så olika roller att jag inte ens såg att det var samma person. :D
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav freso » fre apr 28, 2006 16:50

1x21:
Lite som väntat, trodde dock inte de skulle hinna med ett försök i detta avsnitt, men MISS så var det bara 3 kulor kvar. Jag antar att det var en miss iaf, eller?

Verkar som om vissa bäbbissar har specialkrafter som demonen vill döda? (eller skördar han krafter?). Med tanke på det Monica sade, att barnet aldrig grät och det verkade som om han läste hennes tankar. Passar iaf seriens andra ogenomtänkta nödlösningar. :) Varför nödlösning? Jo, annars borde man fått höra något om att Sam var annorlunda som bäbis/barn också. Men med detta som bakgrund samt att Meg sade att det fanns många fler av dem är jag nu övertygad om att demonen inte kommer dö i nästa avslut, utan man kommer få reda på mer bakgrund till varför den är ute efter barnen osv. Eventuellt kan det bli världens cliffhangeravsnitt.

Gissar på att pappan lever och blir använd av Meg som byteshandelsmedel i nästa avsnitt. Sedan dör den andre av hantlangarna (killen), och Meg lever vidare till nästa säsong.
Användarvisningsbild
freso
Minion

Inläggav adolvsson » lör apr 29, 2006 1:56

1x21:
Hah! Stilpoäng för "previously (sp?) on"-segmentet, snyggt gjort, kändes lite innovativt. Inte många serier som antstränger sig på den punkten.

En sak som blir allt tydligare för varje avsnitt är att även om serien har mycket som talar för den, och det har den, ligger ligger själva utförandet emot den. I grunden gillar jag verkligen karaktärerna, deras motivation, relation, utveckling, men det ligger under någon slags Charmed/Smallville-yta, i det att jag får intrycket att WB försöker (och försöker alldeles för hårt) rikta Supernatural mot ungefär samma typ av kvinnliga målgrupp. Därför kan jag, hur underhållande det än emellanåt är, aldrig riktigt ta serien till mig. Tyvärr.

Vad Supernatural verkligen skulle behöva är en annan showrunner, företrädesvis någon av de bästa Mutant Enemy-författarna.
freso skrev:Verkar som om vissa bäbbissar har specialkrafter som demonen vill döda? (eller skördar han krafter?). Med tanke på det Monica sade, att barnet aldrig grät och det verkade som om han läste hennes tankar. Passar iaf seriens andra ogenomtänkta nödlösningar. :) Varför nödlösning? Jo, annars borde man fått höra något om att Sam var annorlunda som bäbis/barn också.

Nödlösning? Jag håller inte med. Vi har ändå inte fått veta speciellt mycket när det gäller den biten, ingenting som säger emot, och även om jag gärna haft fler arcisoder tidigare (det finns saker i de senaste två som kännts lite väl framrusat), har det ändå skötts rätt bra.

Sam började väl känna av sina visioner först lite senare i livet, det är inte säkert att dom hade något påverkan på honom som bäbis, och även om dom hade det, betyder inte att hans föräldrar tolkade det som något utöver det vanliga. Det gjorde ju egentligen inte Monica heller. En del bäbisar är tystare, gråter mindre än andra, och mycket konstigare än så behöver det inte vara.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav freso » lör apr 29, 2006 7:07

Jag hajade till lite också på previously-grejset. Fast är det inte lite synd att det ens behövdes något speciellt? Nåväl, det var helt ok iaf.

adolvsson skrev:1x21:
freso skrev:Verkar som om vissa bäbbissar har specialkrafter som demonen vill döda? (eller skördar han krafter?). Med tanke på det Monica sade, att barnet aldrig grät och det verkade som om han läste hennes tankar. Passar iaf seriens andra ogenomtänkta nödlösningar. :) Varför nödlösning? Jo, annars borde man fått höra något om att Sam var annorlunda som bäbis/barn också.

Nödlösning? Jag håller inte med. Vi har ändå inte fått veta speciellt mycket när det gäller den biten, ingenting som säger emot, och även om jag gärna haft fler arcisoder tidigare (det finns saker i de senaste två som kännts lite väl framrusat), har det ändå skötts rätt bra.

Sam började väl känna av sina visioner först lite senare i livet, det är inte säkert att dom hade något påverkan på honom som bäbis, och även om dom hade det, betyder inte att hans föräldrar tolkade det som något utöver det vanliga. Det gjorde ju egentligen inte Monica heller. En del bäbisar är tystare, gråter mindre än andra, och mycket konstigare än så behöver det inte vara.

Mja, beror på hur man ser på det. Jag tycker det känns som en nödlösning just för att man inte har fått någon bakgrundsinfo alls direkt. Men ok, det är väl inte i samma klass som blodstänket. :) Och jaaa, klart att bäbisar KAN vara si och så, men OM man ska tolka det som jag gjorde, så känns det väldigt stressat. Jag kan ju ha tolkat in för mycket, men OM jag tolkat rätt, så... :) Om jag däremot var helt ute och cyklade var det såklart inget speciellt med det och därför inget problem med det. Men nog tyckte jag Monica försökte få sin unge att verka speciell. Gråter sällan, "läser tankar", 6 månader. Allt på samma gång. Well well, det blir spännande att se vad som händer. :) Hihoha.
Användarvisningsbild
freso
Minion

Inläggav Tob » lör apr 29, 2006 10:46

2.21
Förbaskat intensivt avsnitt. Väldigt underhållande. Jag kan nog hålla med freso en del om nödlösningar men det har inte varit något jag har tänkt på, eller irriterat mig på, speciellt inte om det nu är ett mellanmoment och att demonen kommer fortsätta i nästa säsong också. Då skulle man verkligen ha tid att gräva lite mer i bakgrunderna för ändå, om man vänder och vrider på det, så är väl bakgrundshistorien kring demonen väldigt svag.

Hur som helst, det skall bli roligt att se upplösningen av säsongen och det känns lite som en win-win situation då jag känner mig ganska nöjd med hur man än gör. En andra säsong med en ny story känns lika spännande som en fortsättning runt detta.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav adolvsson » lör apr 29, 2006 11:20

freso skrev:Jag kan ju ha tolkat in för mycket, men OM jag tolkat rätt, så...

Jag hoppas nog att du har rätt. Det kändes som en logisk och intressant tolkning.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav LWes » sön apr 30, 2006 22:40

1x21 Wow :o Nu börjar det bli BRA!
Det mina favoritserier (One Piece, Lost, Veronica Mars, Prison Break och 24) har gemensamt är att dom alla är väldigt arcdrivna med mysterier som utvecklas mer och mer hela tiden, och det är en stor anledning till att jag gillar dom så mycket.
Nu har Supernatural visat att även den kan uppfylla sin potential på samma sätt.
Att den här nya onda killen verkar vara högre rankad än Meg (för han skjöt ju henne som ingenting, och det var han som kom ifatt John i slutet) gillade jag oerhört mycket. Det är så fantastiskt när den positionen man tror en skurk har visar sig vara lägre än man trott.
Jag tänkte mig att Det bara var "demonen" och att han hade Meg som sin flunky, men nu visar det sig att han har fler (starkare?) och om dom vill göra det ännu bättre så är "demonen" själv inte i i toppen av matkedjan, utan bara någon slags hantlangare själv.

Att man fick se ett par av John's kompisar som sysslar med samma yrke var också bra, trots att dom tyvärr dog, det expanderar hela den övernaturliga världen i deras värld och får hela serien att kännas större, någon som Meg och den där mannen som är demoner med personlighet (till skillnad med dom flesta ondingarna dom träffat på) också hjälper.
Vampyrerna i förra avsnittet hjälpte också med det, och att en av dom lever vidare för att förhoppningsvis komma tillbaka ännu mer.

Och precis som jag trodde: Han demon-kompis-mannen är Sebastian Spence som spelade huvudrollen i FIRST WAVE. Det var vad jag tänkte när han steg in i ljuset! Om jag tycker att serien har lite First Wave-kännsla över sig, fast med demoner istället för utomjordingar.

Till skillnad från freso tror jag inte att han kommer dö och Meg lever kvar till nästa säsong. Jag tror mycket väl att det utbytet kan ske (pappan mot pistolen eller nåt), men jag tror att det är större chans att Meg dör och den här nya killen överlever.
Han känns mäktigare, och skådespelaren känns som mer än "Meg's assistent som dör för att hon skall kunna överleva"
Jag hoppas i alla fall det.
Han gör mig faktiskt riktigt uppspelt.

Och man fick se "demonen"! Han såg läskig ut! Men som sagt vore det intressantare om han har starkare demoner över sig.

Serien hoppade just upp många platser i min favoritserielista. Jag undrar om den kommer hålla sig kvar där efter alla säsongsavslutningar...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Bender » mån maj 01, 2006 1:12

Började se serien ikväll...
e01-02
Första avsnittet var riktigt bra men tvåan var inte lika bra. Så länge det inte kommer läskiga clowner med i serien så vågar jag fortsätta titta.

Hoppas på en spännande fortsättning!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Glorificus » mån maj 01, 2006 13:44

Avsnitt 2-3 är en svacka, men sen börjar serien hitta rätt form... även om det finns flera enstaka nedgångar.. men större delen av första säsongen är härlig skräckunderhållning. Som adolvsson skrev tidigare på den här sidan försöker de ibland lite mycket att vara något Smallville-tonårstilltalande. Men det finns en större arc, och huvudkaraktärerna ges mer utrymme än "veckans fall", så serien får definitivt fler plus än minus. ;)
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav adolvsson » mån maj 01, 2006 14:35

Glorificus skrev:så serien får definitivt fler plus än minus.

Mos def. Alltså, det jag stör mig på, stör jag mig väldigt mycket på och skulle i vanliga fall vara fullt tillräckligt för att fåg mig ge upp omedelbums, men Glory säger sanningen - fördelarna är fler och dom väger upp. Så jag får stå ut med smärtan ett tag till :)

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav brat » mån maj 01, 2006 23:21

freso skrev:1x21:
Verkar som om vissa bäbbissar har specialkrafter som demonen vill döda? (eller skördar han krafter?). Med tanke på det Monica sade, att barnet aldrig grät och det verkade som om han läste hennes tankar. Passar iaf seriens andra ogenomtänkta nödlösningar. :) Varför nödlösning? Jo, annars borde man fått höra något om att Sam var annorlunda som bäbis/barn också.

Nödlösning? Det kan på inget sätt vara rätt ord. Det är helt säkert inget de kommit på i sista sekund. Det kunde vara något som de presenterat i sista sekund men inte ens det tycker jag och i vilket fall skulle väl inte nödlösning vara rätt ord då heller.

Jag "räknade ut" att bebisarna var speciella för många avsnitt sedan, alltså är det inget som kommit in i sista sekunden som en nödlösning. Inte minst i avsnitt 14 med killen som hade krafter liknande Sams var det uppenbart. Kändes hela tiden som den mest självklara förklaringen (och därmed inte precis den mest spännande).

Det har varit väldigt små hintar om demonen så det kanske är lätt att missa men jag ser det snarare som en fördel att de håller allt mystiskt och förväntar sig att tittarna ska anstränga sig än att de förklarar allt svart på vitt långt innan säsongsfinalen. Jag tycker att det är en fördel att vi fortfarande inte vet varför demonen vill åt specialbebisarna.

I övrigt om avsnittet: Spännande, snyggt intro, gripande, bra story.

Hoppas att Meg dör. Pappans öde är svårspått, han är säkert vid liv nu men kommer han att överleva säsongen? Om han gör det blir han en last i säsong 2 men om han inte gör det blir det lite väl mycket olycka för bröderna, jag tycker att bägge alternativ verkar otroliga. Kanske blir han kidnappad av demonen och så måste bröderna verkligen söka efter honom nästa säsong. :P
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Glorificus » mån maj 01, 2006 23:30

LWes skrev:1x21 Wow :o Nu börjar det bli BRA!
Och precis som jag trodde: Han demon-kompis-mannen är Sebastian Spence som spelade huvudrollen i FIRST WAVE. Det var vad jag tänkte när han steg in i ljuset! Om jag tycker att serien har lite First Wave-kännsla över sig, fast med demoner istället för utomjordingar.

Till skillnad från freso tror jag inte att han kommer dö och Meg lever kvar till nästa säsong. Jag tror mycket väl att det utbytet kan ske (pappan mot pistolen eller nåt), men jag tror att det är större chans att Meg dör och den här nya killen överlever.
Han känns mäktigare, och skådespelaren känns som mer än "Meg's assistent som dör för att hon skall kunna överleva"

Aaah, det var därför jag kände igen honom. Så fort jag såg honom hajade jag till och försökte komma ihåg var jag sett skådespelaren förut... "Det är ju han! Vem är han?" First Wave, såklart.
Och jag hoppas också att det blir han som överlever, han verkar vara en mer intressant motståndare än Meg, plus att skådespelaren är mycket bättre än hon som spelar Meg... även om hon var bättre i det här avsnittet än tidigare.

Puh, man fick aldrig koppla av... så mycket tempo och känsla och intensitet hela tiden! Och det var snyggt gjort! De fick in mycket på ett avsnitt, samtidigt som det kändes välbalanserat och som ett bra upplägg inför säsongsfinalen.
Det verkar definitivt bli byteshandel i nästa avsnitt, frågan är bara vilka som överlever. Sam och Dean klarar sig förstås, om det inte blir någon cliffhanger där man tror att någon av dem dött. Men pappan ligger nog illa till.

De lyckades rentav få in lite humor, till skillnad från förra veckan... Dean som stöter på sköterskan på sjukhuset, och dialogerna mellan Meg och John när pistolen ska överlämnas. :D Tror det var delvis det som gjorde att det inte blev over-the-top där och scenerna fungerade, att de ironiserade något över situationen (utan att förta spänningen - snygg balansgång).

Hm.. vad mer.. just ja, diskussionen om nödlösning. Så tycker jag absolut inte det är, det tycker jag man förstått väldigt tidigt i säsongen att det är något speciellt med just Sam som fick Demonen att ge sig efter först mamman och sen Jessica. Och sen kom ju det där avsnittet om pojken som var speciell och kunde flytta saker med tanken, som det hade hänt samma sak med. Bebisar med speciella förmågor, förmodligen speciellt utvalda för något, som Demonen söker upp. Den stora frågan är varför just mammorna (eller kvinnorna över huvud taget, med tanke på Jess) dödas?

Det andra jag tänkte när nye (First Wave-) killen gjorde entré var att han antingen var likadan som Meg eller ännu en som Sam, men som valt onda sidan. Förhoppningsvis blir han kvar till nästa säsong och visar sig ha mer bakgrundshistoria.

Håller med om att det känns som en win-win inför säsongsfinalen också - hur det än slutar och vad nästa säsong handlar om känns helt okej. ;)
Härligt med en serie där man kan spekulera så mycket över seriens egna mytologi, att de bygger upp en så omfattande "värld".
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav LWes » mån maj 01, 2006 23:40

brat skrev:
freso skrev:1x21:
Verkar som om vissa bäbbissar har specialkrafter som demonen vill döda? (eller skördar han krafter?). Med tanke på det Monica sade, att barnet aldrig grät och det verkade som om han läste hennes tankar. Passar iaf seriens andra ogenomtänkta nödlösningar. :) Varför nödlösning? Jo, annars borde man fått höra något om att Sam var annorlunda som bäbis/barn också.

Nödlösning? Det kan på inget sätt vara rätt ord. Det är helt säkert inget de kommit på i sista sekund. Det kunde vara något som de presenterat i sista sekund men inte ens det tycker jag och i vilket fall skulle väl inte nödlösning vara rätt ord då heller.

Jag "räknade ut" att bebisarna var speciella för många avsnitt sedan, alltså är det inget som kommit in i sista sekunden som en nödlösning. Inte minst i avsnitt 14 med killen som hade krafter liknande Sams var det uppenbart. Kändes hela tiden som den mest självklara förklaringen (och därmed inte precis den mest spännande).

Det har varit väldigt små hintar om demonen så det kanske är lätt att missa men jag ser det snarare som en fördel att de håller allt mystiskt och förväntar sig att tittarna ska anstränga sig än att de förklarar allt svart på vitt långt innan säsongsfinalen. Jag tycker att det är en fördel att vi fortfarande inte vet varför demonen vill åt specialbebisarna.

I övrigt om avsnittet: Spännande, snyggt intro, gripande, bra story.

Hoppas att Meg dör. Pappans öde är svårspått, han är säkert vid liv nu men kommer han att överleva säsongen? Om han gör det blir han en last i säsong 2 men om han inte gör det blir det lite väl mycket olycka för bröderna, jag tycker att bägge alternativ verkar otroliga. Kanske blir han kidnappad av demonen och så måste bröderna verkligen söka efter honom nästa säsong. :P

Vad menar du med att pappan skulle bli en last om han överlever? Jag tycker att allt skulle bli mycket skönare om han var med dom och kunnde leda dom hela tiden. Han är ju cool-pappa!
Men det kanske blir som för Blaze i Ghost Rider vars barn alltid var kidnappade. Dom kunnde ju inte dö, för det skulle vara för hemskt, och om han lyckas rädda dom så måste han ta hand om dom och kan inte springa runt och slåss mot monster, så istället får hans barn vara försvunna och gungera som en anledning för honom att fortsätta.
Det kan mycket möjligt bli så för grabbarna i Supernatural.
För min del får pappan alltså stanna kvar och vara med så mycket som möjligt, men eftersom vi lagt märke till hur serien försöker vara ungdomlig som Smallville och Charmed så lär dom väl inte ta in honom som en regular.

Jag kom just på en bra idé! Tänk om den nya onda First Wave-killen visar sig vara en förrädare mot demonen och blir en regular nästa säsong då han teamar up med Dean och Sam! Det hade gjort mig uppspelt till en ny nivå!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » mån maj 01, 2006 23:49

Glorificus skrev:
LWes skrev:1x21 Wow :o Nu börjar det bli BRA!

Aaah, det var därför jag kände igen honom. Så fort jag såg honom hajade jag till och försökte komma ihåg var jag sett skådespelaren förut... "Det är ju han! Vem är han?" First Wave, såklart.
Och jag hoppas också att det blir han som överlever, han verkar vara en mer intressant motståndare än Meg, plus att skådespelaren är mycket bättre än hon som spelar Meg... även om hon var bättre i det här avsnittet än tidigare.

Puh, man fick aldrig koppla av... så mycket tempo och känsla och intensitet hela tiden! Och det var snyggt gjort! De fick in mycket på ett avsnitt, samtidigt som det kändes välbalanserat och som ett bra upplägg inför säsongsfinalen.
Det verkar definitivt bli byteshandel i nästa avsnitt, frågan är bara vilka som överlever. Sam och Dean klarar sig förstås, om det inte blir någon cliffhanger där man tror att någon av dem dött. Men pappan ligger nog illa till.

De lyckades rentav få in lite humor, till skillnad från förra veckan... Dean som stöter på sköterskan på sjukhuset, och dialogerna mellan Meg och John när pistolen ska överlämnas. :D Tror det var delvis det som gjorde att det inte blev over-the-top där och scenerna fungerade, att de ironiserade något över situationen (utan att förta spänningen - snygg balansgång).

Hm.. vad mer.. just ja, diskussionen om nödlösning. Så tycker jag absolut inte det är, det tycker jag man förstått väldigt tidigt i säsongen att det är något speciellt med just Sam som fick Demonen att ge sig efter först mamman och sen Jessica. Och sen kom ju det där avsnittet om pojken som var speciell och kunde flytta saker med tanken, som det hade hänt samma sak med. Bebisar med speciella förmågor, förmodligen speciellt utvalda för något, som Demonen söker upp. Den stora frågan är varför just mammorna (eller kvinnorna över huvud taget, med tanke på Jess) dödas?

Det andra jag tänkte när nye (First Wave-) killen gjorde entré var att han antingen var likadan som Meg eller ännu en som Sam, men som valt onda sidan. Förhoppningsvis blir han kvar till nästa säsong och visar sig ha mer bakgrundshistoria.

Håller med om att det känns som en win-win inför säsongsfinalen också - hur det än slutar och vad nästa säsong handlar om känns helt okej. ;)
Härligt med en serie där man kan spekulera så mycket över seriens egna mytologi, att de bygger upp en så omfattande "värld".

Jag tycker inte att det med demonen verkar som något det hittat på i sista sekunden, men en sak jag inte tror är särskillt genomtänkt är att demonen dödade Jess. Utifrån pilotens startpunkt förstår jag varför dom gjorde det, det är ju katalysatorn för det hela, men nu i efterhand verkar dom inte riktigt ha det intänkt.
Att demonen vill ha bäbisar med superkrafter är förståligt, men varför, å varför skulle han ge sig på en av bäbisarnas flickvän 20-någonting år senare? Men det kanske finns en ännu döljd logik bakom det.
Vore det inte smart om demonen visade sig vara far till alla dessa barn? Varför vet jag inte, men det vore intressant.

Bra Glory att du också gillar First Wave-killen 8)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film