2x22 There's no place like plrtz glrb

Diskutera Säsong 2

Betygsätt There's no place like plrtz glrb

1
0
Inga röster
2
1
3%
3
4
11%
4
1
3%
5
1
3%
6
1
3%
7
12
33%
8
8
22%
9
4
11%
10
4
11%
 
Antal röster : 36

2x22 There's no place like plrtz glrb

Inläggav pfant » ons okt 15, 2003 20:52

Satan vad risiga de sista tre avsnitten av säsong 2 var! Jag hoppas de aldrig får för sig att hitta på nått sånt här igen. En jättedålig säsongsavslutning utan någon som helst spänning inför nästa säsong.

Blir inte Angel bättre än så här? Jag har för mig att jag läst någonstans att säsong 2 ska vara den bästa säsongen, men det kanske inte är en allmänt accepterad uppfattning.
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » ons okt 15, 2003 22:35

Nej, nej! S2 är inte den bästa säsongen. Jag vet dock inte vad som allmänt anses vara den bästa säsongen. Själv ser min Angel-lista ut såhär:

1. S4
2. S3
3. S2
4. S1

Fast mellan S1 och S2 är det ett minimalt hopp, men S2 är verkligen inte den bästa säsongen. Enligt lilla moi alltså.

EDIT: Hmm, jag har alltid trott att jag alltid tyckt S2 vara sämst. Nåväl, då vet ni att jag tycker det nu i alla fall... :)
Senast redigerad av AKS mån mar 21, 2005 15:55, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » tor okt 16, 2003 1:23

Tycker som AKS, förutom att jag kanske blivit lite mindre glatt inställd till S4 det senaste, och att jag tycker att S2 är MYCKET bättre än S1...

Sen ogillade jag inte de sista avsnitten av S2 lika mycket som de flesta verkar göra :) Det är en ganska skum avslutning på säsongen, men det händer en del kul där, plus att Joss dansar "The dance of Joy".. :D

Jag vill inte säga för mycket om nästa säsong, men visst påverkar det här avsnittet nästa säsong.

spoiler S3:
Och AKS kan säkert hålla med om att the Groosalugg hade existensberättigande i S3.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tor okt 16, 2003 1:26

Jag tycker inte heller att avslutningen är så fasansfullt dålig som vissa vill få det till. Men det är klart den sämsta av både Buffy å Angel
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Horrabin » tor okt 16, 2003 13:55

Jag å andra sidan måste hålla med pfant om att den här avslutningen var ohyggligt dålig. Ohygglig! Jag kan förstå att författarna ville prova något nytt och "icke-Angel", men då kunde de väl ha kört med Bizzarro World eller något sånt. Det enda som jag kunde uppskatta med dessa avsnitt var Numfars Dance of Joy. Övrigt var inte mycket att hurra för. En del viktiga saker kom dock ut från dessa avsnitt. T.ex. Fred och Groo, men ändå. Nä, dessa avsnitt hamnar i min garderob för sunkiga saker.

Och det är alldeles självklart att Angel har sin säsongrangordning så här:
S4
S3
S2
S1
med ett stort hopp mellan s1 och s2.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav pfant » tor okt 16, 2003 16:42

Visst, The Dance of Joy var kul och Fred söt, men annars så sög faktiskt allt. Vilket var synd eftersom de sista avsnitten i en säsong faktiskt präglar synen på säsongen som helhet. Och i säsong 2 var det ju faktiskt en hel del riktigt bra avsnitt, t.ex. hela Dark Angel-storyn.
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav dizzy » tor okt 16, 2003 22:45

Jag får säga att jag tyckte Pylea-avsnitten var helt OK. Visst det var väl inte den mest spännande och dramatiska säsongsavslutningen de gjort, men att göra det mer lättsamt och "ljust" efter den mörka period de hade innan tycker jag funkar också.

Men jag har läst nånstans att detta inte var vad man hade tänkt göra från början utan att det var en sen ändring. Jag kanske minns fel nu men jag fick också för mig att det berodde på att Julie Benz hade annat för sig så hon inte kunde vara med. Dvs att de egentligen tänkt sig en avslutning med Darla på något sätt.

Så totalt tycker jag säsong 2 är riktigt bra. Tycker faktiskt inte S3 var så mycket bättre utan var nog ungefär lika bra.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » tor okt 16, 2003 22:48

Horrabin & gaspode: Härligt att några håller med mig sådär helt och hållet. (Förutom att jag har ett mindre hopp mellan S1 och S2...) SNart verkar jag ju normal! :)

gaspode: spoiler S3
Jodå, det har han. Men jag hatade karaktären i S2 och de första avsnitten av S3 (där han är med). Ville slå ihjäl honom i slutet av Waiting in the Wings!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav dizzy » tor okt 16, 2003 22:59

Angående betydelsen för S3:
Groo tyckte jag inte tillförde så mycket när han dök upp. Den stora vinsten här är ju förstås Fred, men även Lorne etableras ju här som en i gruppen.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav lim » tor okt 16, 2003 23:36

Håller med om att Pylea-avsnitten inte var så värst lysande, men tycker säsong 2 som helhet är mycket stark. Hela Darla-arcen är bara fantastisk, plus några mycket bra fristående avsnitt, både dramatiska (Are You Now or Have You Ever Been, Untouched) och mer lättsamma (Guise Will be Guise, Disharmony).

Har fyra avsnitt kvar på säsong 3, men tycker att den först nu börjar komma i närheten av säsong 2. Så med risk för att jag ändrar mej efter att ha sett slutet på säsong 3 så rankar jag säsongerna:
S2
S3
S1
lim
Demon Fodder
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 okt 2003
Ort: Skövde

Inläggav karykh » tor mar 11, 2004 15:54

Måste säga att hela Pylea arcen kändes som nån blandning mellan Xena och Planet of the Apes. Resten av säsongen var däremot lysande, stort stort steg från s1. Det var iofs rätt skönt att slutet lämnade så mycket öppet. Darla & Dru är fortfarande där ute nånstans och W&H ångar på som dom alltid gjort.
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav AKS » lör mar 13, 2004 12:34

Jag måste ha besökt Mushroom land där i mitten av oktober!! Jag har t.o.m. statistik på att jag föredrar S1 framför S2. Konstigt...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav karykh » lör mar 13, 2004 12:45

Bah, det är säkert bara p.g.a Doyle. Ingen dålig orsak iofs...
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav Off » lör mar 13, 2004 16:56

s01 före s02! Dra på trissor det var de konstigaste jag hört.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » sön mar 14, 2004 0:10

Well, AtS S1 har 2.7 i genomsnitt på min Buffyskala och AtS S2 har 2.5. (S3 har 3.1.) Hm. Och det roliga är att dessa genomsnitt alltid stämmer med den ordning jag rankar säsongerna även när jag tar saker som övergripande säsongsarc och karaktärer osv i beaktning. Därför blir jag så förvånad då jag säger att jag föredrar S2 här i denna tråd.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » sön mar 14, 2004 5:45

Utan att för en sekund tveka på ditt omdöme, My Goddess, måste jag ändå bli chockad över de relativt låga genomsnitten (om vi talar om en femtalig skala)... t.o.m. mina är högre, och du var ändå den större Angel-älskaren hade jag fått för mig...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön mar 14, 2004 13:04

2.5! Utan att vara för elak så var det bland det dummaste jag hört. Jag vet att du är hård i din bedömning men en 2.5 utav 5 måste ju innebära att du anser det finnas väldigt många bottennapp under säsongen. Jag antar att 20-22 får 1or i det här fallet men ändå?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » mån mar 15, 2004 23:29

Buffyskalan!!!! Herregud! Grabbar, grabbar... Buffyskalan är väl avvägd och innebär att en stabil säsong som BtVS S3 får 3.1 och ja, jag tycker att Angel S2 är 0,6 p sämre än BtVS S3. :)

Pga av Buffyskalan får ytterst få avsnitt 1: or eller 5: or. Inte ett enda Angelavsnitt någonsin har fått en 5:a av mig. Inte ens Damage eller Sanctuary eller Shells för att bara ta upp några Angelavsnitt som jag tillber. Sex avsnitt av BtVS har fått 5: or (+- 1 avsnitt). Samma antal avsnitt har fått ettor (något färre kanske). Skulle tro att sex avsnitt av Angel *någonsin* fått ettor. I S2 är det bara Happy Anniversary som fått en etta.

Ni vet att ni inte kan jämföra min betyg med era. Vi har olika referensramar eftersom mina bedömningar görs endast i jämförelse med övriga Buffyverseavsnitt. Såna skalor har inte ni (vad jag förstått). Då är faktiskt 2.5 inte så himla lågt. Den säsong som har bäst genomsnitt hittills, den säsong jag *älskar*, har väl ett jäkligt lågt genomsnittsbetyg enligt era skalor: BtVS S5 har "bara" 3.4. S4 har 3.2. Men för mig är detta höga betyg. Enligt Buffyskalan skulle det ju vara himla underligt om en säsong skulle få 4.0 i betyg för i jämförelse med Becoming som har en 5:a är väl ändå She en !:a? Eller har jag fel?

Och hur kan det vara något av det dummaste du hört, Off? Du måste verkligen leva i en drömvärld! Krävs det visum för att flytta dit eller är det bara att packa väskorna och knacka på dörren? ;)

EDIT: Jag har ju sagt det många gånger förut. I jämförelse med andra serier skulle antagligen Buffy S5 ha ett genomsnitt på 4.9 och Angel S2 ett genomsnitt på 4.7 eller nåt sånt. Med tanke på det jag hört andra skriva om Angel genom åren så törs jag garantera att jag är en av de största Angelfansen här. BtVS är den bästa serie som gjorts. Angel den näst bästa. Sen Red Dwarf. Sen Twin Peaks *mil* efter dessa serier. "How else can I say it I don't speak no other languages..."

EDIT 2: Jag måste vara den mest missförstådda personen på detta forum. Stackars mig! :(
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » mån mar 15, 2004 23:39

Oj trodde inte det skulle tas som en så allvarlig förolämpning. Ursäkta mig. Jag kan ändå inte riktigt förstå hur säsongerna kan få så lågt men det är kanske eftersom jag ser 3 som ett godkänt betyg 4 som ett suveränt och 5 som perfekt. Det är väl bara att utgå från att du inte gör det för isåfall så måste du tycka att många avsnitt är under godkäntnivån.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » mån mar 15, 2004 23:51

Off: Mitt svar om visum var ju ett skämt. Därför lade jag till en smiley. Men tydligen var inte ditt inlägg om "något av det dummaste jag hört" ett skämt vilket ju är inte lika kul. Jag har ju pratat om Buffyskalan i år och dag, jag vet inte hur mycket mer jag kan förklara den.

Alltså, lösningen på detta problem är att jag bara jämför Angel/Buffy-avsnitt med varandra. Inte vad jag anser vara G eller VG. Men du verkar fortfarande tro att jag sätter betyg efter era skalor. Jag gör inte det. Då skulle även det sämsta Angelavsnittet få en fyra. Det har jag också sagt hundra gånger förut.

Och precis som i de flesta tidningars betygsystem så är 2 = godkänt, 3 = bra, 4 = mycket bra och 5 = mästerverk. Men återigen, detta är "bra" enligt Buffyskalan. Och "godkänt" enligt Buffyskalan. Inte "godkänt" i jämförelse med ER för då finns det inget BTVS/ATS-avsnitt som skulle kunna få endast 2:a även om jag var oerhört snål.

Förstår du nu, Off? Förstår du hur en Säsong kan få ett "lågt" betyg? Annars får vi nog ta detta genom PM för detta blev väldigt OT.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » mån mar 15, 2004 23:58

Jag förstår och mitt inlägg skulle också haft en smiley men har vant mig av med dem (vilket blir lite dumt ibland). Såg inte att du lagt till en smiley förrän nu. Jag tror tyvärr vi pratar över varandra för jag har förstått att du bara bedömer de två serierna tillsammans.

Snipp snapp snut så var detta samtal slut.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tis mar 16, 2004 0:00

AKS: Jag tycker ditt system är både sunt och rätt självklart. Men för de som inte använder det kan 2.6 i betyg på en säsong verka lite lågt.

Själv tror jag att jag ska sätta samman en rankningslista istället. Angel ska inte behöva tävla med Buffy. Fast om jag gör detta inebär det att jag får en 144-punkters lista över Buffyavsnitten som ska hamna rätt och det blir jobbigt när man plötsligt upptäcker att det ena avsnittet trots allt är bättre än det andra och det tredje är bättre än det första men sämre än det andra. Jag tror jag skippar det nu när jag tänker efter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tis mar 16, 2004 0:08

Off: Jag ska starta en "Smileys save friendship"-kampanj! Och det är nog inte första, eller sista, gången som du och jag talar förbi varandra. Men hittills har det ju alltid varit All's well that ends well... :)

noike: Min Zeus, min Poseidon, min... ja, hm. Du förstår!! *gråter av lycka* Du förstår!!!! (Jag tänkte på att ranka avsnitten själv idag och kom på att det nog skulle ta ett par veckor innan man fick nåt resultat som var i närheten av rättvist.

ON TOPIC

Jag tycker att den avslutande säsongsarcen i S2 är oerhört svag. Men den har ju bländande komediögonblick som Numfar och hans "dance of joy" och the Groosalugg (innan man vet vem det är). Men precis som övriga avsnitt i denna den avslutande arcen så känns avsnitten lite "off". Det känns helt enkelt inte rätt att de springer omkring i Pylea. Varför det är så vet jag inte. Som sagt, avsnitten har alla ögonblick av perfektion, men inte så många som brukligt är i Angelavsnitt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tis mar 16, 2004 0:20

Jag tycker att om jag klarade att rangordna alla avsnitt ska ni också kunna göra det. ;) Fast å andra sidan anser jag mig alltid ha rätten att revidera min listor i efterhand, så en uppdatering av den listan (nu när jag snart har sett om hela serien) är kanske läglig snart.

Har också tänkt ranka alla Angel-avsnitten efter att serien (*snyft*) tar slut.

Första gången var Pylea-arcen en besvikelse efter vad jag tyckte hade varit en närmast lysande säsong i 18 avsnitt. Men för var gång jag ser om den tycker jag om den mer, och nu senast hade jag riktigt kul i dess sällskap.

Men, visst, jag hade inte varit den som klagat om de hade skjutit runt lite i arcarna och hittat ett sätt att förkorta Pylea och lägga den tidigt i S3 och ge S2 en mörk, dramatisk säsongsavslutning istället.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nea » ons jun 09, 2004 23:57

Läste precis igenom rangordningen som ni har gett på Angel´s säsonger och tyckte det var ganska intressant att min ordning nästan är den rakt motsatta från din, AKS. :)

För mig är säsong 2 överlägset bäst, därefter s1. *hör överröstande ekon av Va?!*

Därefter följer
* säsong 5
* första halvan av s3
* andra halvan av s3 + s4

För övrigt tycker jag att det här avsnittet är en hyfsat bra säsongsavslutning, även om det är en något udda sådan, med tanke på hur första halvan av säsongen har sett ut.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » tor jun 10, 2004 0:06

Jag skulle nog gradera min enligt nedan

1. Säsong 3
2. Säsong 2 o 5
3. Säsong 4
4. Säsong 1

Tyvärr kan man ju inte motivera speciellt väl med tanke på att vi är i en s2 tråd.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » tor jun 10, 2004 12:07

Så nu en vecka efter jag fick säsong 2 har jag sett klart den. Jag tyckte tvärtemot vissa här att de tre sista avsnitten var riktigt bra och att säsongen i helhet mycket bra.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » tor jun 10, 2004 12:14

Sus@n: Jag tycker också att Pylea arcen är bra, riktigt bra tom.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » tor jun 10, 2004 12:17

Sus@n: Jag tycker att Pylea arcen var väldigt bra... Angel är extremt rolig vid flera tillfällen, jag är ju förtjust i Fred och hon är riktigt bra som loony!Fred sedan har den mörkare sektioner också jag tänker närmast på att Wes börjar visa upp en klart hårdare sida här...

Icke att förglömma är ju Numfars "dance of joy" den gjorde hela resan till Pylea värt det :D
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » tor jun 10, 2004 12:21

VelocityBoy skrev:

Icke att förgömma är ju Numfars "dance of joy" den gjorde hela resan till Pylea värt det :D


Jag skrattade så mycket åt Numfar att jag höll på att ramla av soffan!
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Nästa

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare