1x02 Lonely Hearts

Prata om Säsong 1

Bra eller anus?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
3%
5
4
12%
6
9
27%
7
9
27%
8
9
27%
9
1
3%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 33

Inläggav xAMNESIAx » lör jan 01, 2005 13:13

Gillade Lonley Hearts, intresant story och ett skönt perspektiv på Angel. Känns som att hela avsnittet visar Angel från hans mesta sterotypiska sida. :)
Gillade även "demon parasiten". Bra idé, bättre genomförande. Dom fintade hela tiden så man visste offtast inte vems kropp han/hon/det var i. En 8:a blir det.

Bästa citatet
Angel till okänd kille.
Angel: Seriously, i wasn't hitting on you.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » sön feb 06, 2005 0:24

Rejäl uppryckning från första avsnittet faktiskt. Fortfarande känns det rätt mycket som generell deckarserie+vampyr, men åtminstone nu som en lite mer välgjord sådan...

- Dynamik börjar uppstå mellan Angel, Cordelia och Doyle (som lagt av hatten, slutat försöka vara Whistler och håller på att bli något annat - bra).

- Angels försök att prata med människor är riktigt pinsamma, men underhållande.

- Relativt bra monster. Liknande har gjorts tidigare, men ganska bra upplägg. (Om Buffy hela tiden slåss mot ormar är det väl logiskt att Angel får slåss mot ett monster som tittar fram genom en lodrät slidliknande springa i kroppen...)

- Hur visste Angel var Kate och bartendern var?

- Scenen i början med visitkortet skulle väl vara humoristisk, men ärligt talat - heter man "Angel" borde man med tiden ha utvecklat en viss vana för att känna igen vitsar på ens namn och alltså kunna gissa sig till att en bevingad figur i samband med det är en ängel.

Kate: Well, I'll tell you what. I can go wherever I want, and you can go to Hell.
Angel: Been there. Done that.

:) (Roligare än så var det inte, men kul replik i alla fall.)

Fortsätter serien bli så här mycket bättre från avsnitt till avsnitt skulle jag tro att den når Buffyklass någonstans i säsong 2. Nu vill jag ha lite fler intressanta huvudpersoner; Angel är fortfarande för grubblande och melankolisk för att bära alltihop. Och så en arc, tack.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Off » sön feb 06, 2005 0:30

Angel s01 ska du inte förvänta dig för stor arc av. När serien kickar igång ordentligt så är det dock en arc som spänner över hela seriens gång.

edit: Det finns alltså bitar av s01 som hör ihop med något större men inte förrän i slutet av s01/början av s02 börjar det på riktigt.

Vampyr/deckare håller på ett tag i början då jag antar att det upplägget var ganska passande för stand alone.
Senast redigerad av Off sön feb 06, 2005 0:35, redigerad totalt 1 gång.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » sön feb 06, 2005 0:33

A bear skrev:Och så en arc, tack.

Arc-spoiler: arcen börjar småputtra i s1, sparkar igång ordentligt i 1x22 och håller på till slutet av serien.
Hur klarade du dig igenom s1 av Buffy om du är så här otålig?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » sön feb 06, 2005 1:15

noike skrev:Hur klarade du dig igenom s1 av Buffy om du är så här otålig?


Bortsett från bättre skådespel, fler roliga rollfigurer och en allmänt lättsammare ton; en TV-serie om unga tjejer som slåss mot vampyrer är något relativt unikt. Dystra privatdeckare i LA har gjorts tjugotusen gånger tidigare.

Sen fångades jag iofs inte på allvar av Buffy heller förrän en bit in i andra säsongen... varpå jag fick se om en massa avsnitt av s1 som jag då inte brytt mig om att se.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav VelocityBoy » sön feb 06, 2005 1:50

A bear skrev:Och så en arc, tack.


Jag tycker att folk lägger alldeles för stor vikt vid arcs på det här forumet... visst jag gillar dem också men bra fristående avsnitt med karaktärsutveckling kan vara extremt underhållande t ex så är arcen i Firefly väldigt vag men serien är ändå bland det bästa jag har sett.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav JRT » sön feb 06, 2005 2:08

VelocityBoy skrev:Jag tycker att folk lägger alldeles för stor vikt vid arcs på det här forumet... visst jag gillar dem också men bra fristående avsnitt med karaktärsutveckling kan vara extremt underhållande


Det har du rätt i. Nog för att ett bra arc är väldigt roligt att se, men jag tycker det är bra att det finns avsnitt i alla säsonger som är väldigt bra men inte knyter an så mycket till säsongens övergripande arc.

I en series första säsong är det nog extra viktigt, tror väldigt många nya tittare skulle tappa intresset om det var svårt att hänga med i handlingen om man inte sett allting redan ett par avsnitt in i serien.

Tycker annars Angel längre fram är väldigt bra på att kombinera arc/standalone.

Små spoilers Angel s3, avsnittsnamn

Säsong 3 är ett bra exempel. Arcet börjar väldigt smått redan i början, trappas upp 7 avsnitt in i säsongen, pågår sedan i omgångar Offspring-Quickening-Lullaby-Dad, Loyalty-Sleep Tight-Forgiving, A New World-Benediction-Tomorrow, med ett antal bra standaloner insprängda mellan de intensivare arcdelarna.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav A bear » sön feb 06, 2005 2:54

Sant. Men får jag ingen arc vill jag i alla fall ha starka standalones (swenglish much?). Något mer än bara "Monster jaga flicka. Angel slå monster på käft. Flicka glad."
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » sön feb 06, 2005 6:49

A bear skrev:Sant. Men får jag ingen arc vill jag i alla fall ha starka standalones (swenglish much?). Något mer än bara "Monster jaga flicka. Angel slå monster på käft. Flicka glad."


Det är bara att hålla med, och jag måste erkänna att jag också var halvskeptisk till Angel ett bra tag, åtminstone t.o.m. någonstans kring 1.08-1.10. Och i all ärlighet är ju inte Angel S1 sådär överdrivet bra överhuvudtaget, men de kommande säsongerna (främst S2 och S5) är tveklöst värt de svackor som finns här.

För att minska plågorna kan jag dock rekommendera att du skippar 1.04, 1.12 och 1.13 och kanske återvänder och ser dem när du är ett fan.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön feb 06, 2005 12:12

caffeine: Du är ta mig tusan en Angelhatare i förklädnad ;)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » sön feb 06, 2005 12:20

Off skrev:caffeine: Du är ta mig tusan en Angelhatare i förklädnad ;)


Det känns nog som en liiiiiten överdrift. Och med "inte sådär överdrivet bra överhuvudtaget" menade jag naturligtvis i jämförelse med andra Buffyverse-säsonger (stupid half-drunken sentences!). Det är lik förbannat konstant mycket underhållande och oerhört sevärt. Möjligen bortsett från de tre avsnitt jag nämnde.

Men onekligen tyckte jag att serien växte flera kvalitets-ton i början av S2 (första halvan av S2 är ren mästerverksmumma). S1, mycket liksom Buffy S1, uppskattade jag mycket mer under omtittar snarare än första gången då bristerna stod ut så mycket mer.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » tis feb 08, 2005 9:16

Jag gillade City of... bättre än detta. Monstret var rätt halvtaskigt, och väldigt ooriginellt. Lite kul att man inte visste vem det var i i början, men det vet man ju andra och tredje gången man ser avsnittet.

Att Kate är rätt träig och har charmen och värmen hos en godisautomat har väl med

Spoiler senare säs 1
hennes pappa att göra. Han är ju ingen trygg, varm, förlåtande förälder direkt. Verkar ha stängt av känslorna helt när frugan dog.

Kul, och ruskigt, med en retrobar med åttitalstema. Ghiiiaaa, det var då jag var tonåring ju, känns tryggt och bekant, och skrämmande att det är retro, det var ju alldeles nyss ju.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tam » tis feb 08, 2005 17:11

Cause that´s what lonely people do. Rätt rörande faktiskt. Men som helhet håller inte det här avsnittet nåt vidare. 5/10

Fö heter visst avsnittet Lonely heart, inte hearts. Men vem bryr sig.[/i]
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav JRT » tis feb 08, 2005 18:11

Nää, Lonely Hearts heter det.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav gaspode » tis feb 08, 2005 18:31

Ja det gör det ju..
Jag som tänkte i morse "Ska jag kolla upp det? Nej det orkar jag inte, varför skulle nån skriva så om de inte var helt säkra?"

Varför Tam , Varför?!! ;)

tillbakaändrat
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tam » tis feb 08, 2005 20:17

Jo. Det heter visst Lonely heart. Vad det än står på dvd:n. Jag lovar. Sorry.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » tis feb 08, 2005 20:21

Tam: Bullcrap. Bevis?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav JRT » tis feb 08, 2005 20:25

Avsnittet heter Lonely Hearts. Står på alla boxar, samtliga nedanstående sidor.

http://vrya.net/bdb/ep.php
http://www.buffyworld.com/angel/season1/season1.php
http://www.tvtome.com/tvtome/servlet/Gu ... 12/epid-75
http://www.angelsacolyte.com/epguides/02lonely.html
http://www.buffy-vs-angel.com/angel_epg_2.shtml

Den enda seriösa sidan där det står Lonely Heart är http://www.bbc.co.uk/cult/buffy/angel/e ... age2.shtml men det här känns som ett uppenbart fall av "majoriteten har rätt".
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tam » tis feb 08, 2005 20:28

Är det så ni vill ha det? Ok. Ur Angel: Hollywood Vampire, Guide to etc.... av Keith Topping.
Often mistakenly called lonely hearts.[...] this confusion extended to fox's video release..
Genug?
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » tis feb 08, 2005 20:30

Eh, nej? Var fick denne Topping sin "felfria" info ifrån? Det är det första jag överhuvudtaget har hört om det. Lonely Hearts passar ju betydligt bättre in som titel också. Många ensamma hjärtan i avsnittet. Om det bara skulle handla om *ett*, vems skulle det vara?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tis feb 08, 2005 20:32

Det heter Lonely Heart utan "s" enligt mig också. Det är den första titel jag såg på min R2UK-box. Jupp, där heter det Lonely Heart. Eftersom jag är så van vid det har versionen med -s alltid låtit fel för mig.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » tis feb 08, 2005 20:34

Om vi sätter namnet som Lonely Heart(s) då? ;)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tam » tis feb 08, 2005 20:39

caffeineaddict skrev:Eh, nej? Var fick denne Topping sin "felfria" info ifrån?

Han ändrade mellan första och andra utgåvan och gjorde fotnot om det så jag antog att han var säker. Och ensamhet i plural kanske inte... Eller, jo det är klart.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Gordo » mån apr 11, 2005 21:03

Jag tycker inte att det här avsnittet är lika bra som det första men det är ett passande avsnitt att ha såhär ibörjan.

Jag tycker inte om Kate. Vet inte riktigt varför men det är något med henne som stör mig. Men hennes karaktär bidrar i alla fall det det oerhört underhållande och krystade samtalet mellan henne och Angel när de först träffas.

En rolig detalj i avsnittet tycker jag är svårigheten att se vad det är på visitkortet.

Angel: Hey, look at that, there is our number. It's right next to a um - a butterfly?
Doyle: It's obviously not a butterfly, you idiot. It's a a bird. No, no, wait, it's an owl. A bird that hunts at night. Brilliant! It's a?
Cordelia: It's an angel!
Angel: An angel. Right. It's an angel.
---
Kate: What is this, a lobster?
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tis apr 12, 2005 10:46

Mini spoiler
Om jag inte minns fel dyker visitkortsskämtet upp igen senare i serien
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Binchy » lör okt 08, 2005 22:33

Gillar skarpt när bartendern, aka the burrower, desperat försöker hitta någon att ta kontakt med, med halva pannhuden hängande och slängande och skjortan blodig och trasig. Eh, no thank you, I'm, suddenly lesbian...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Eisa » tor nov 03, 2005 16:01

jag älskar låten de spelar när angel ska bege sig till baren efter att han pratat med kate, någon som vet vilken låt det är?
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav merl » ons apr 05, 2006 18:57

Fick för mig att jag borde gå in här och skriva något efter att ha sett ztv:s repris (hur många repriser tänker de egentligen köra av s. 1?) idag. Det första som slog mig var hur annorlunda början av s. 1 känns mot de senare säsongerna. Nästan så att det känns som en annan serie...

Lonely Hearts är väl hyfsat bra tycker jag. Kate introduceras, en karaktär jag tyckte bra om till en början även om jag senare fick lite svårare för henne. Framför allt efter att hennes pappa mördats. I och för sig är hon intressant även senare (kanske till och med desto mer intressant) men jag kan tycka att hon blir lite jobbig i längden.

Intryck för övrigt. Gillade monstret, att Kate misstänker Angel är väl ganska väntat, kul när Angel försöker rädda Kate och sig själv med hjälp av sin Batman-utrustning. :D
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Garim » ons apr 05, 2006 19:09

Jo, jag såg också reprisen... Skaplig avsnitt faktiskt. Bättre med omtitt tror jag.

Var det klippt överhuvudtaget? I så fall var det snygga klipp...

Jag tycker det är en bra intro av Kate.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav merl » ons apr 05, 2006 19:18

Garim skrev:Var det klippt överhuvudtaget? I så fall var det snygga klipp...


Jag märkte inte heller några uppenbara klipp. Skönt att slippa det, även om det bara var en tillfällighet. Visserligen kan jag överleva något enstaka klipp, men det är inte så kul när det klipps så att handlingen störs. Har något Buffy-avsnitt inspelat från femman där en fightscen är mer eller mindre obegriplig på grund av all censur...
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron