1x14 Objects in Space

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Detta är väl bra?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
1
3%
8
4
12%
9
6
18%
10
23
68%
 
Antal röster : 34

Inläggav The Ankh » tis feb 28, 2006 10:13

jag älskar detta avsnitt! Och blev helt plötsligt oförklarligt sugen på att se det! Citaten äår underbara!

Simon: Are you a bounty hunter?
Early: Not really.
Simon: Then what are you?
Early: A bounty hunter

River e underbar, allt e underbart!. Vill se Firefly NU!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Garim » ons mar 29, 2006 13:36

Kul att läsa allas kommentarer. Och det vi alla har som gemensam känsla... Fan, Fan, Fan! Det var sista avsnittet! Jävla FOX.

Men, man måste ju hoppas, så vi säger väl att det var sista avsnitt av en avkortad säsong 1. Jag tycker det här avsnittet är en klar 10, nästan lika bra som OoG.

Angående början av avsnittet, direkt efter Firefly theme, när River vaknar upp och "hör" orden We are just floating (inte 100% på att det var exakt rätt), så är det Jubal Early's tankar hon hör.

Jag har uppfattningen om att i det här avsnittet är River's psykiska egenskaper på topp, och det är därför hon "hör" vad de andra i skeppet tänker.

Ett lysande avsnitt av geniet Joss Whedon.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Minsc_and_Boo » fre apr 28, 2006 16:38

Det här avsnittet är bara helt... wow...

River är helt underbar. Jag tror att hon faktiskt känner av deras tankar och får intryck. Hon har ju blivit hyperkänslig efter operationerna och jag tror att just scenerna när folk säger saker som ingen annan hör ska symboliera de intryck hon får från dem.

Kanske Simon är lite bitter innnerst inne för att han tvingades lämna allt han arbetat för, men det överväger ändå inte kärleken till sin syster.
(Förresten... Halvnaken Simon... *dreggel* :lovebunny: )

Zoe och Wash behövde inga ord för att visa känslan som River fick. Hon kände av deras kärlek och lust för varandra. Måste arit lite jobbigt för henne ;)

Jaynes scen visar på hur mycket han ångrar att han försökte sälja ut Simon och River.

Inaras kommentar är den konstigaste by far, även konstigare än Books. Den känns dualistisk. Som om detär två saker hon menar. Något ur det förflutna och det att hon vill höra Mal säga "Åk inte, jag älskar dig!". Mal gör samma sak, han nämner både det faktum att han tappat allt hopp efter striden i Serenity Valley och hur tomt hans liv kommer bli när Inara rest.

Early är så läskig :(
Hur River kan veta så mycket om honom beror nog på allt ho ser i hans skepp. Hunden, till exempel, finns med på bild. Med sin superhjärna processar River varför bilden är viktig för honom i förhållande till hans personlighet. Hon känner av ett fractured mind och lägger ihop två och två...
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Garim » fre apr 28, 2006 19:45

Minsc_and_Boo: Jag tror faktiskt att River faktiskt läser tankar i det här avsnittet. Det är därför hon förstår Early så bra.

Jag tolkar Inaras tanke som riktad till Mal - men det är bara en gissning.

Förresten, en av serien vackraste scener måste ju vara när River plockar upp trädgrenen (innan hon inser att det är en pistol), där hon står framåtböjd och däcket är fyllt av höstlöv. Så himla vackert!
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav merl » fre maj 12, 2006 23:29

Vilket fantastiskt avsnitt. Såg det för andra gången nyss och har suttit med ett leende på läpparna nästan hela avsnittet. Så snyggt gjort, obehagligt men ändå så mycket humor. Just den sortens blandning som gjorde att jag fastnade för Buffy från början, och här är det verkligen perfekt avvägt.

Jag blir bara mer och mer fascinerad av River och hennes förmågor. Fattar inte att FOX kunde lägga ner serien just när den började bli så otroligt bra. Det känns väl som enda minuset med det här avsnittet man inte får någon riktig avslutning på serien.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre maj 12, 2006 23:48

merl skrev:Det känns väl som enda minuset med det här avsnittet man inte får någon riktig avslutning på serien.

Håller med, men det är å andra sidan ingenting som man kan lasta avsnittet i sig för.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav merl » lör maj 13, 2006 0:31

noike skrev:
merl skrev:Det känns väl som enda minuset med det här avsnittet man inte får någon riktig avslutning på serien.

Håller med, men det är å andra sidan ingenting som man kan lasta avsnittet i sig för.

Nej, men man hade ju önskat sig en säsongsavslutning i alla fall. Jag vet inte om de redan hade spelat in Objects in Space när nedläggningsbeslutet kom. Om de inte hade gjort det hade man kunnat tänka sig att de kanske kunnat skriva om avsnittet så att det funkat bättre som säsongsavslutning. Om nu det skulle funka att göra.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav carre » lör maj 20, 2006 2:49

ÖVERALLT! :eek:
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Garim » mån jun 12, 2006 17:40

merl skrev:
noike skrev:
merl skrev:Det känns väl som enda minuset med det här avsnittet man inte får någon riktig avslutning på serien.

Håller med, men det är å andra sidan ingenting som man kan lasta avsnittet i sig för.

Nej, men man hade ju önskat sig en säsongsavslutning i alla fall. Jag vet inte om de redan hade spelat in Objects in Space när nedläggningsbeslutet kom. Om de inte hade gjort det hade man kunnat tänka sig att de kanske kunnat skriva om avsnittet så att det funkat bättre som säsongsavslutning. Om nu det skulle funka att göra.


Åtminstone scriptet för avsnittet lär ju ha varit skrivet när de fick beskedet - som kom medan de spelade in The Message.

Jag såg nyss om det här avsnittet förresten. Har varit förkyld och då kan man ju passa på att se om hela serien :D

Några saker som slår en.... Det är så otroligt bra det här avsnittet. Helt sjukt bra, nu när man känner karaktärerna och vet hur River utvecklas är det verkligen ett underbart avsnitt där River verkligen äger.

Och sen blir man ju bara så irriterad när Jubal Early säger: That ain't a Sheperd. Fan, mysteriet med Book är så intensivt. Jag vill veta vad den karl gjort tidigare!

Jag fick en tanke om slutet, när Early flyter omkring och säger: Well, here I am. Jag körde det i slowmotion, och jag tycker det är rätt tydligt att något reflekteras i hans hjälm. Är det hans skepp? Ingen aning, skulle kunna vara. Hur osannolikt är det att han har en sändare i sin dräkt och att autopiloten på hans skepp automatisk söker upp honom... Det har väl sagt av Joss (tror jag) att Jubal Early mycket väl skulle varit en villain de vill ta tillbaka i något senare avsnitt...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav madskellig » mån jun 12, 2006 18:01

Garim skrev:Och sen blir man ju bara så irriterad när Jubal Early säger: That ain't a Sheperd. Fan, mysteriet med Book är så intensivt. Jag vill veta vad den karl gjort tidigare!


Det vill faktiskt inte jag, tycker om mysteriet alldeles för mycket. Det känns helt rätt att det inte avslöjas för mig.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav HeY » lör dec 16, 2006 23:01

Så otroligt bra är detta avsnittet, lätt en 10! River har jag alltid gillat, har aldrig tyckt hon varit för knäpp eller gnällig utan jag har bara älskat hennes mysterium och Summers agerande och skönhet! Detta avsnittet är nog mitt personliga favoritavsnitt, det och OoG. Jag tror aldrig jag kommer att förlåta FOX eller Amerika för denna fantastiska seriens öde blev; det är bara hemskt :x

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Capt. Peroxide » lör apr 07, 2007 19:09

Ett OK avsnitt, inte lika bra som Out of Gas eller War Stories, men inte lika uselt som de mest vilda västern-aktiga eller det där HEMSKA när de är på nån slags bal och Mal ska duellera. Jubal Early var ju rejält tråkig, fattar inte vad ni ser i honom.

Tror inte jag saknar fler säsonger av Firefly så mycket. Den må vara bra, men den är inte Buffy direkt.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » sön aug 26, 2007 21:44

Well, avsnittet har inte blivit sämre sen senaste jag kommenterade. Oj, vad detta är bra och starkt! Flera scener att rysa åt och flera att skratta åt (älskar t ex Jayne som vaknar och det blir hjältemusik och sen somnar han bara om, :D).

9 av 10 på Buffyskalan.

Topp 5 Firefly:

1. Out of Gas
2. Objects in Space
3. Ariel
4. Our Mrs Reynolds
5. Serenity

De fyra första var väldigt enkla att placera, men femman var inte lätt. Är fortfarande inte säker på om det är Serenity som ska vara där eller nåt annat avsnitt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav adolvsson » lör sep 01, 2007 12:55

Såg precis om avsnittet, upptäckte att mina ögon för första gången kändes våta mot slutet, gick hit, hittade min kommentar i tråden och upptäckte att jag ändrat åsikt på två av dom tre punkter jag tog upp i mitten av förra sidan.

adolvsson skrev:Inaras "I'm a big girl. Just tell me": Hennes förflutna, eller att Mal ska berätta hur han känner för henne? Jag tror inget av dom, snarare att Inara helt enkelt vill att Mal ska be henne stanna kvar.

Nej, nu tror jag att det gäller hennes förflutna (och sprutan), att Joss kanske ville få oss tro det gällde Mals känslor, och att jag pratade i nattmössan.

Jubal Earlys kommentar om Book, "That ain't a shepherd": Att det är något skumt med Books förflutna är det ingen fråga om, men just den repliken tror jag speglar vad Jubal och Simon pratade om innan. När rummet är tomt, är det verkligen Rivers rum? När Book är medvetslös, är han då den han egentligen är?

Istället tyckte jag, den här gången, att det kändes som en av Jubals mer vakna repliker. Inget filosofiskt jaddajabbaho, bara "jag vet vem det är, jag känner igen honom, och han är ta mig tusan ingen predikant".

Jag tror jag listar det här högre än Out of Gas. Jag blir sugen på att göra 20-i-topplistan för att se exakt var det hamnar.

Och nu vill jag mer än nånsin läsa Sartre.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » lör sep 01, 2007 13:10

adolvsson skrev:Jag blir sugen på att göra 20-i-topplistan för att se exakt var det hamnar.


Get crackin'. And after that: get postin'.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav wyndham » lör sep 01, 2007 17:07

adolvsson skrev:
Jubal Earlys kommentar om Book, "That ain't a shepherd": Att det är något skumt med Books förflutna är det ingen fråga om, men just den repliken tror jag speglar vad Jubal och Simon pratade om innan. När rummet är tomt, är det verkligen Rivers rum? När Book är medvetslös, är han då den han egentligen är?

Istället tyckte jag, den här gången, att det kändes som en av Jubals mer vakna repliker. Inget filosofiskt jaddajabbaho, bara "jag vet vem det är, jag känner igen honom, och han är ta mig tusan ingen predikant".

Jag har väl alltid sett det som att han inte känner Book, utan bara intuitivt konstaterar vad det rör sig om för typ av person. Att deras vägar skulle ha korsats tidigare är en intressant tanke.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Föregående

Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare