Hur hittade ni till Firefly?

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Inläggav fripp21 » tis mar 28, 2006 10:00

Välkommen, välkommen, välkommen Garim!

Du är efterlängtad. Jag har också kommit hit efter att först sett Firefly för att sedan börjat se Buffy och Angel. Fast jag är bara på tredje säsongen av Buffy än så länge.

Jag har känt mig lite som en outsider, okunnig och överväldigad av alla Buffy- och Angel-hemlisar som flyger omkring härinne. Diskussionerna är dock härliga!

Och framför allt finns det en liten men ack så kär Firefly-avdelning. Alla nyheter och åsikter om Firefly är som livselexir för mig.

Firefly ÄR bäst! :lovebunny:
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Garim » tis mar 28, 2006 10:41

Tackar tackar :)

Jag finns på en del andra forum också, men alltid kul att hitta ett svenskt sådant som diskuterar Whedonverse :)

Ni känner väl till http://www.fireflyfans.net. Mest Firefly på nätet tror jag.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav latarmig » tis mar 28, 2006 15:11

När fripp kom hit var det lite udda med någon som såg serierna i omvänd ordning, men jag antar att det från och med nu kommer att vara regel snarare än undantag.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » tis mar 28, 2006 15:15

latarmig skrev:När fripp kom hit var det lite udda med någon som såg serierna i omvänd ordning, men jag antar att det från och med nu kommer att vara regel snarare än undantag.

Jag väntar ju på att vi översvämmas av ett gäng Wonderwoman-fans...

...eller kanske inte.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » tis mar 28, 2006 15:33

Kan inte förstå varför folk har svårt att gilla Wonderwoman. Förutom den relativt töntiga utstyrslen (Som inte är hälften så töntig som Supermans) så är det en ganska cool superhjälte med schyssta styrkor och egenskaper. För att tillhöra det undermåliga DC-universumet är hon bra. Det är väl bara DC-Vertigos storys som har lite kvalité annars. Till och med Batman är ju sönderfilmat nu.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » tis mar 28, 2006 15:42

Välkommen, Garim! Representin' Sundsvall dessutom... Nice! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Garim » tis mar 28, 2006 15:53

AKS skrev:Välkommen, Garim! Representin' Sundsvall dessutom... Nice! :)


Tackar! Och, det verkar som om jag är ensam represent för Sundsvall, så jag får väl se till att hålla ställningarna :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav AKS » tis mar 28, 2006 16:17

Fast du är inte ensam. Jag representerar också och med tanke på den inverkan jag haft på allas liv här (de brukar ofta tacka mig för att jag över huvud taget existerar) så gäller att det att du inte sänker kvaliteten på Sundsvall-representationen. Hehe.

(Don't worry, hittills har du gjort ett mycket bra jobb!)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Ai » tis mar 28, 2006 16:21

AKS skrev:Fast du är inte ensam. Jag representerar också och med tanke på den inverkan jag haft på allas liv här (de brukar ofta tacka mig för att jag över huvud taget existerar) så gäller att det att du inte sänker kvaliteten på Sundsvall-representationen. Hehe.

(Don't worry, hittills har du gjort ett mycket bra jobb!)


Japp. Hon överdriver inte. AKS är forumets Officiella Gudinna. Utan henne = inget BF. Bokstavligen!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav gaspode » tis mar 28, 2006 16:21

AKS skrev:(de brukar ofta tacka mig för att jag över huvud taget existerar)

helt osökt:
Tack för att du finns och förgyller våra liv AKS!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Garim » tis mar 28, 2006 16:23

Ai skrev:
AKS skrev:Fast du är inte ensam. Jag representerar också och med tanke på den inverkan jag haft på allas liv här (de brukar ofta tacka mig för att jag över huvud taget existerar) så gäller att det att du inte sänker kvaliteten på Sundsvall-representationen. Hehe.

(Don't worry, hittills har du gjort ett mycket bra jobb!)


Japp. Hon överdriver inte. AKS är forumets Officiella Gudinna. Utan henne = inget BF. Bokstavligen!


Det hade jag redan förstått :) Efter bara en dags medlemskap...

Så, AKS, jag har lite att leva upp till då, om jag har ditt rykte att nå upp till ;)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav AKS » tis mar 28, 2006 16:23

:D

Ja, du ser, Garim. Så här är det varje dag. ;) Men du kommer att klara det bra...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Ai » tis mar 28, 2006 16:24

Garim skrev:
Ai skrev:
AKS skrev:Fast du är inte ensam. Jag representerar också och med tanke på den inverkan jag haft på allas liv här (de brukar ofta tacka mig för att jag över huvud taget existerar) så gäller att det att du inte sänker kvaliteten på Sundsvall-representationen. Hehe.

(Don't worry, hittills har du gjort ett mycket bra jobb!)


Japp. Hon överdriver inte. AKS är forumets Officiella Gudinna. Utan henne = inget BF. Bokstavligen!


Det hade jag redan förstått :) Efter bara en dags medlemskap...

Så, AKS, jag har lite att leva upp till då, om jag har ditt rykte att nå upp till ;)


Bara att kavla upp ärmarna, grabben! :D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav fripp21 » tis mar 28, 2006 16:34

AKS skrev:...med tanke på den inverkan jag haft på allas liv här (de brukar ofta tacka mig för att jag över huvud taget existerar)


Tack för att du existerar AKS.

Det känns så konstigt. Det är sant, du inverkar på ens liv. Och sen din nya avatar... Confusion.
:lovebunny:
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Nyx » tis mar 28, 2006 17:05

fripp21 skrev:
AKS skrev:...med tanke på den inverkan jag haft på allas liv här (de brukar ofta tacka mig för att jag över huvud taget existerar)


Tack för att du existerar AKS.

Det känns så konstigt. Det är sant, du inverkar på ens liv. Och sen din nya avatar... Confusion.
:lovebunny:

Instämmer i hyllningskören till AKS och vill bara förtydliga för fripp samt andra relativa nykomlingar att detta är en återgång till AKS tidigare, sanna och RÄTTA avatar och inte alls något nytt påfund! :D

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tis mar 28, 2006 17:17

Det var lite avgudinnadyrkan med den förra avataren, men nu vet vi att vi tillber rätt gudinna igen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav fripp21 » tis mar 28, 2006 17:49

Nyx skrev:
fripp21 skrev:
AKS skrev:...med tanke på den inverkan jag haft på allas liv här (de brukar ofta tacka mig för att jag över huvud taget existerar)


Tack för att du existerar AKS.

Det känns så konstigt. Det är sant, du inverkar på ens liv. Och sen din nya avatar... Confusion.
:lovebunny:

Instämmer i hyllningskören till AKS och vill bara förtydliga för fripp samt andra relativa nykomlingar att detta är en återgång till AKS tidigare, sanna och RÄTTA avatar och inte alls något nytt påfund! :D


Och jag är den första att hylla AKS för valet att gå tillbaka till RÄTT avatar. Den är grym. Den skapar förvirring, inte för själva bytet, utan för att... bilden är så... förvirrande. Men på ett bra sätt. Det ÄR vår i luften!
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Garim » tis mar 28, 2006 18:08

fripp21 skrev:
Nyx skrev:
fripp21 skrev:
AKS skrev:...med tanke på den inverkan jag haft på allas liv här (de brukar ofta tacka mig för att jag över huvud taget existerar)


Tack för att du existerar AKS.

Det känns så konstigt. Det är sant, du inverkar på ens liv. Och sen din nya avatar... Confusion.
:lovebunny:

Instämmer i hyllningskören till AKS och vill bara förtydliga för fripp samt andra relativa nykomlingar att detta är en återgång till AKS tidigare, sanna och RÄTTA avatar och inte alls något nytt påfund! :D


Och jag är den första att hylla AKS för valet att gå tillbaka till RÄTT avatar. Den är grym. Den skapar förvirring, inte för själva bytet, utan för att... bilden är så... förvirrande. Men på ett bra sätt. Det ÄR vår i luften!


Vadå vår i luften? Massa jäkla snö som flyger omkring :angry: Det får väl vara nog någongång... Och allt det här snackandet om avatarer... Jag gillar den nuvarande :D
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav AKS » tis mar 28, 2006 18:34

Att min lilla Cordy-avatar kunde betyda så mycket för så många... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav carre » tis mar 28, 2006 18:50

AKS skrev:Att min lilla Cordy-avatar kunde betyda så mycket för så många... :)


jag älskar Cordy! och AKS såklart.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav sfinx » tor mar 30, 2006 2:03

Garim skrev:Hej!

Ny här :) Just upptäckt detta forum. Jag upptäckte Firefly först efter att ha sett trailern för Serenity i somras, och gick sen ut på internet (the cortex) för att kolla upp bakgrunden. Fixade sen hem hela serien, och köpte DVD:n därefter. Jag tycker Firefly är helt fantastiskt.

Jag hade inte sett varken Buffy eller Angel innan, och kände knappt till Joss Whedon. Nu är jag inne på säsong 7 av Buffy och säsong 4 av Angel :) Den mannen är ett geni :)

Firefly är helt klart bäst tycker jag, med Buffy som klar tvåa, och Angel tycker jag börjar ta fart först nu i säsong 4...


Välkommen!
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav merl » fre apr 21, 2006 9:09

Det är helt och hållet buffyforums förtjänst, men framför allt tack vare Nyx som hade vänligheten att låna ut sin firefly-box. Helt fantastiskt forum det här, man deppar över att man inte har några fler Angel-avsnitt att se fram emot och vips blir man erbjuden att låna firefly på dvd.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » fre apr 21, 2006 9:54

Japp, vi är fantastiska hela bunten. :P Men Nyxan är nog lite extra fantastisk. Åååååh, Nyxan!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nyx » fre apr 21, 2006 22:27

merl skrev:Det är helt och hållet buffyforums förtjänst, men framför allt tack vare Nyx som hade vänligheten att låna ut sin firefly-box. Helt fantastiskt forum det här, man deppar över att man inte har några fler Angel-avsnitt att se fram emot och vips blir man erbjuden att låna firefly på dvd.

Äsch, åh, uhum... :oops: Det var väl inget. Det är ju inte som att det var min enda Fireflybox! ;) (Suger ändå i mig allt beröm med illa dold förtjusning)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » fre apr 21, 2006 22:40

Nyx skrev:(Suger ändå i mig allt beröm med illa dold förtjusning)


Beröm är balsam för själen. Sug åt dig allt du kan, Nyx, du är värd det!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav MissKittyFantastico » sön apr 23, 2006 15:38

När säsong 7 av Buffy sänts färdigt, så fick jag lite Joss-abstinens. Jag ville ha alla Buffy-boxarna på en gång, men de var så himla dyra. Så jag kompromissade lite och köpte Firefly som just då reades på cdon. Tror den kostade 220 kr eller nåt.

Först undrade jag vad i helvet jag lagt ut pengar på. Jag hade inte riktigt koll på vad serien handlade om och det hela verkade mycket konstigt. Cowboys i rymden? Folk som helt omotiverat utbrast i långa haranger på kinesiska? Det tog väl tre avsnitt innan jag hade accepterat konceptet. Nu tycker jag det är en underbar serie.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav inara » ons jun 07, 2006 14:06

..drabbades av svår abstinens sefter att ha sett alla buffysäsonger i alldeles för snabb följd...kunde inte börja om från början igen. var först lite misstänksam mot temat i firefly, hade inte riktigt kolla på vad serien handlade om..men sen helt plötsligt, i avsnitt två ffa, böjade det glimra av whedonism. kollar nu på firefly för tredje gången.

läste lite i tråden och snavade över Sundsvallsdiskussionen...nu blir jag väldigt nyfiken..är nämligen också uppväxt i den sulfatdoftande staden i dalen...vem är AKS månntro?
Användarvisningsbild
inara
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 apr 2006

Inläggav lilith » ons jun 07, 2006 14:24

För mig började det med BtVS och som en naturlig följd AtS. Minns inte riktigt hur jag först hörde talas om Firefly, kanske genom SFX.

Jag köpte hela serien utan att ha sett ett enda avsnitt eller hört nån prata om den (hade inte hittat hit till bf än), helt övertygad om att jag måste älska det.

Och naturligtvis gjorde jag det! :D

Förbannat synd att det inte blev fler säsonger, just när jag blivit så kär i alla karaktärerna.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav noike » ons jun 07, 2006 14:33

inara skrev:vem är AKS månntro?

Oh! Oh! Jag vet! Jag vet! (Fast bara flyktigt för jag har aldrig träffat människan.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav inara » ons jun 07, 2006 15:44

hur kan man veta något flyktigt :)
mysteriet tätnar...
Användarvisningsbild
inara
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 apr 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare