5x14 Crush

Här pratar vi mest om Säsong 5

Betyg för detta?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
5%
7
10
26%
8
12
32%
9
4
11%
10
10
26%
 
Antal röster : 38

Inläggav Binchy » lör jan 22, 2005 18:20

Underhållande avsnitt. Så många bra replikskiften.

Spike: If you don't say it, I release Dru and watch her kill you.
Dru: Ooh, I like that game much more.
(fritt ur minnet)

Joyce historia är väl främst en lite lustig sak som hände på jobbet. De är sällan lika roliga för någon annan, "you had to be there" typ. Kan dock inte förstå hur någon som är inblandad i varuhantering och transporter kan blanda ihop ett Bill of Lading och en orderblankett. Det ena skickas från leverantör till mottagare och visar bland annat vad godset består av och vem som är ägare till godset. Orderblanketten skickas ju åt andra hållet, till leverantören, som sedan gör ett B/L och skickar iväg det samtidigt med godset. Så det blir inte roligare än att Joyce har beställt ett keramik-krus och får två. Men man skrattar väl ändå alltid artigt åt folks historier. Nu har jag helt tråkat ut alla här, eller hur? Är det någon som är vaken fortfarande?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav latarmig » lör jan 22, 2005 18:45

Binchy skrev:Nu har jag helt tråkat ut alla här, eller hur?


Nejdå, inte en chans. Det är kul att få reda på små detaljer som man aldrig hade kunnat klura ut själv.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » sön jan 23, 2005 2:34

Ett av de starkaste avsnitten i säsong 5, till stor del för hela delen med Drusilla. Hon är underbar i alla scener. Spike och Dru - alltid bra tillsammans. Släng in lite Harmony och det blir riktigt roligt. Snyggt också med den lilla updaten om vad som pågått i LA. Slutscenen är riktigt bra.

Det här har jag funderat på:

Bild

Sen när tecknar Spike så bra? Det har aldrig funnits några sådana indikationer, varken före eller efter det här. Det är en Angelusgrej, teckningarna är till och med väldigt typlika hans alster. Kan det rent några av hans teckningar från s2 - vem vet...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav A bear » sön jan 23, 2005 2:54

JRT skrev:Sen när tecknar Spike så bra? Det har aldrig funnits några sådana indikationer, varken före eller efter det här. Det är en Angelusgrej, teckningarna är till och med väldigt typlika hans alster. Kan det rent några av hans teckningar från s2 - vem vet...


Bra fråga. I synnerhet med tanke på att det enda (?) andra smakprov på Spikes tecknarådra vi fått se ser ut så här:

MÖJLIG SPOILER 7x22

http://www.buffyworld.com/buffy/season7/vidcaps/chosen/chosen0402.php
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav JRT » sön jan 23, 2005 3:04

Björn skrev:Bra fråga. I synnerhet med tanke på att det enda (?) andra smakprov på Spikes tecknarådra vi fått se ser ut så här:


Precis. Nej, det verkar inte alls logiskt att han skulle ha gjort de skisserna.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav VelocityBoy » sön jan 23, 2005 10:21

JRT skrev:Precis. Nej, det verkar inte alls logiskt att han skulle ha gjort de skisserna.


Troligtvis har han väl kommit över Angels gamla bilder.... fast iofs så är det inte helt otroligt att William skulle ha lärt sig att rita men som sagt man har inte fått några indikationer om något sådant.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Binchy » sön jan 23, 2005 23:39

Spike var väl inne hos Buffy och snodde foton på henne, då kan han ju ha snott teckningarna också.

Edit: Det Buffy säger till Spike är väl: Are those pictures of me? Det kan ju faktiskt betyda både foton och bilder/teckningar.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav JRT » mån jan 24, 2005 0:02

Om jag minns rätt var det bara foton han höll i vid det tillfället... Hur som helst, i mitt huvud är det Angel/Angelus teckningar som Spike har kommit över. Stämmer mycket bättre än att även han skulle ha en dold tecknarådra som vi aldrig fått höra om vid något annat tillfälle.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Binchy » mån jan 24, 2005 0:42

Han kan ju ha varit inne och snott saker en massa gånger utan att åka fast. Har han inte en ljusblå tröja som Buffy tror att Dawn har snott, den han sätter på skyltdockan, och även Harmony? Den får man väl aldrig se honom stjäla.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » mån maj 23, 2005 18:08

Om jag fick välja ett avsnitt som skulle representera Buffy S1-S7 så skulle jag nog ta Crush. Visst finns det bättre avsnitt, men jag tror inte att det finns något avsnitt som sammanfattar vad Buffy är och vad som gör det så bra som Crush gör. Kombinationen av story, spänning, humor, drama, agering och karaktärsutveckling har alltid varit Buffys starka sida, mångfalden! Och hela skiten är inkluderad i Crush, och på ett bra vis.
S5 håller en hög standard, men Crush höjer ribban ännu högre.

9/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » lör jul 09, 2005 14:23

Ah, Dru-y goodness. (resten av serien)
Nu har jag hjärnsläpp av värmen; får vi nånsin reda på vad som händer med henne efter att hon lämnar stan?
Som xAMNESIAx uttryckte saken, hon rockar som bara fan.

Precis som det allra mesta i det här avsnittet. Oerhört välspelat av alla, och ytterligare en inblick i hur Spike funkar.
TARA: No, see, it can't, it can't end like that, 'cause all of Quasimodo's actions were selfishly motivated. He had no moral compass, no understanding of right. Everything he did, he did out of love for a woman who would never be able to love him back.

Spike må motvilligt ha accepterat att han kan ge upp ondskan för sin förälskelse, men han har fortfarande inte fattat att det finns något utanför hans eget begär. Want-take-have, och han förstår inte alls varför Buffy inte blir imponerad över att han är beredd att sticka ner Drusilla; Drusilla betyder något för honom, men inte för henne, och han vill återigen ha credit for not feeding off disaster victims.

Och scenerna mellan Spike och Dawn är riktigt fina - samtidigt som de understryker Spikes natur; han gillar Dawn och vill imponera på henne, men så fort Buffy kommer in försöker han låtsas som om han gör något helt annat; allt han gör motiveras av hans egna motiv.

Finns det förresten någon som är bättre på att säga "Huh" än SMG?
DAWN: Spike's totally into you. Oh, come on. You didn't notice? Buffy, Spike is completely in love with you.
BUFFY: Huh?


Och Spikes min i slutscenen är hjärtekrossande... han tror sig ha gett upp allt för Buffys skull, hon svarar med förakt, och han förstår inte varför.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » ons jul 20, 2005 23:01

Åh gud, vad jag älskar detta avsnitt! Så himla underhållande och roligt och -- tack vare Dru -- flippat. Detta avsnitt har definitivt hoppat ett par steg upp i min topplista efter denna omtitt av S4 och S5. Det enda jag kan tycka är att första scenen med Dru och Spike känns för lång. Det är enda kritiken som jag kan komma på just nu.

Alltså, scenen där på slutet då Willow och Buffy har sett till att Spike inte kan komma in... Så himla välspelat av James Marsters. Man kan riktigt se att han fattar noll och innan dörren slår igen hinner man se en enorm saknad då han kollar upp mot huset.

Hur många gånger har jag inte sett detta avsnitt? Kanske sju gånger. Trots det var detta första gången jag förstod "What happened to my blue cashmere sweater?"-skämtet. Duh. Fast jag kan försvara mig med att Harmony utklädd till Buffy i underlig sexlek fått mig att skratta högt alla gånger så jag har inte kopplat det faktum att hon har Buffys *riktiga* tröja på sig, tröjan som nämndes i scenen innan. Och Dawn är oskyldig, men får en utskällning.

Mycket underhållande avsnitt där Spike verkligen är snyggare än vad han nånsin varit tidigare. Kul att se honom i andra kläder än sin svarta rock och ett bra sätt att visa tittarna vad Spike är beredd att göra för att få Buffys uppmärksamhet. Kan bara se honom framför mig då han nervöst står och väljer kläder inför en kväll på The Bronze... :)

EDIT: En annan sak jag tänkte på för första gången idag: teckningarna föreställande Buffy. Utan att ha läst denna tråd drog jag dock slutsatsen att det måste ha varit Angels/Angelus gamla teckningar.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Lady_N » sön jan 01, 2006 13:28

AKS skrev:Åh gud, vad jag älskar detta avsnitt! Så himla underhållande och roligt och -- tack vare Dru -- flippat. Detta avsnitt har definitivt hoppat ett par steg upp i min topplista efter denna omtitt av S4 och S5. Det enda jag kan tycka är att första scenen med Dru och Spike känns för lång. Det är enda kritiken som jag kan komma på just nu.

Alltså, scenen där på slutet då Willow och Buffy har sett till att Spike inte kan komma in... Så himla välspelat av James Marsters. Man kan riktigt se att han fattar noll och innan dörren slår igen hinner man se en enorm saknad då han kollar upp mot huset.

Hur många gånger har jag inte sett detta avsnitt? Kanske sju gånger. Trots det var detta första gången jag förstod "What happened to my blue cashmere sweater?"-skämtet. Duh. Fast jag kan försvara mig med att Harmony utklädd till Buffy i underlig sexlek fått mig att skratta högt alla gånger så jag har inte kopplat det faktum att hon har Buffys *riktiga* tröja på sig, tröjan som nämndes i scenen innan. Och Dawn är oskyldig, men får en utskällning.

Mycket underhållande avsnitt där Spike verkligen är snyggare än vad han nånsin varit tidigare. Kul att se honom i andra kläder än sin svarta rock och ett bra sätt att visa tittarna vad Spike är beredd att göra för att få Buffys uppmärksamhet. Kan bara se honom framför mig då han nervöst står och väljer kläder inför en kväll på The Bronze... :)




Haha jag håller med dig,TOTALT ;) Det är ju såååå gulligt, men man blev nästan lite sur när Buffy ständigt dissade stackarn :)
(Mini-spoiler S6):Som tur var gav han inte upp ;)

Småpill med spoilerblock. /caffeineaddict
Bloody Hell
Användarvisningsbild
Lady_N
Demon Fodder
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 jan 2006

Inläggav MissKittyFantastico » fre mar 24, 2006 22:55

Jag har sett detta avsnitt kanske fem gånger men jag har aldrig riktigt reflekterat över att Dru berättar för Spike om vad som hänt i LA hos Angel. Jag borde kommit ihåg det, för det är ju ändå rätt viktigt. Ändå var jag lika förvånad när det hände när jag såg Angel.

Darla kommer tillbaka, blivir vampyr igen och att Angel försökt bränna upp både henne och Dru.

Jag har kommit fram till attt jag nog tittar på Buffy med både skygglappar och teflonminne. Vissa saker sållas bort och vägrar att fastna. Jag har sagt det förr och jag får nog säga det igen. Jag blir lika glatt överraskad varje gång jag ser ett avsnitt.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Binchy » fre mar 24, 2006 23:02

Mycket bätttre än att bli blasé eller tröttna efter en omgång.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav MissKittyFantastico » fre mar 24, 2006 23:38

Binchy skrev:Mycket bätttre än att bli blasé eller tröttna efter en omgång.


Visst är det! :D

Lite roligt att en av mina allra sämsta egenskaper kan ha så bra sidoeffekter.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav mattek72 » lör mar 25, 2006 0:07

MissKittyFantastico skrev:Jag blir lika glatt överraskad varje gång jag ser ett avsnitt.


Vilken lyx, om man ändå kunde säga detsamma.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav AKS » lör mar 25, 2006 9:05

Moderatorer: Visst är sista meningen i Lady_N:s inlägg en spoiler?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör mar 25, 2006 9:36

AKS skrev:Moderatorer: Visst är sista meningen i Lady_N:s inlägg en spoiler?


Hm, jo, så kanske man kan se det... fixat nu.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » lör mar 25, 2006 9:58

caffeineaddict skrev:
AKS skrev:Moderatorer: Visst är sista meningen i Lady_N:s inlägg en spoiler?


Hm, jo, så kanske man kan se det... fixat nu.
Du är så duktig! Jag blir så glad när jag ser sådant engagemang! Jippie!

...yes, I'm bored. Och jag spammar lite. Men bara lite.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav caffeineaddict » lör mar 25, 2006 10:13

Rombat skrev:
caffeineaddict skrev:
AKS skrev:Moderatorer: Visst är sista meningen i Lady_N:s inlägg en spoiler?


Hm, jo, så kanske man kan se det... fixat nu.
Du är så duktig! Jag blir så glad när jag ser sådant engagemang! Jippie!


:)


Jag känner mig inte särskilt engagerad just nu, faktiskt, but a moderator's gotta do what a moderator's gotta do. :P

Som t.ex. att se till att tråden inte landar för långt off topic. Därför ska jag nu sjunga högt i "I Wanna Be Sedated", som ju trots allt är on topic här.

BAH-BAH-BAHBAH, BAH-BAH-BAH-BAHBAH! I WANNA BE SEDATED!
BAH-BAH-BAHBAH, BAH-BAH-BAH-BAHBAH! I WANNA BE SEDATED!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » lör mar 25, 2006 10:30

Do you like The Ramones?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav BuffyLoveSpike » sön sep 03, 2006 17:38

Hej! är lite ny här men ja ville bara säga att (som många andra) jag älskar säsong 5 å avsnittet Crush^^ :D
Användarvisningsbild
BuffyLoveSpike
Demon Fodder
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 sep 2006
Ort: Hanaskog

Inläggav lilith » sön sep 03, 2006 21:31

Välkommen BuffyLoveSpike! :D
Ditt nick avslöjar dig lite som ett fan av detta avsnitt....
Kan för övrigt bara hålla med, underbart avsnitt.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav BuffyLoveSpike » lör sep 23, 2006 17:51

Tack! :D hehe ja :) Jag undrar en sak. och ni får tycka att jag är en idiot men vad är spoiler för nått? :oops: :oops: tacksam för ett svar!!!
Användarvisningsbild
BuffyLoveSpike
Demon Fodder
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 sep 2006
Ort: Hanaskog

Inläggav caffeineaddict » lör sep 23, 2006 19:10

BuffyLoveSpike: En spoiler är all form av information som avslöjar vad som händer i ett TV-avsnitt, en film, bok, ja vad som helst. Därför har vi s.k. spoilertaggar, och innanför dem kan man skriva allting som man är rädd att vissa kanske inte vill veta. Då ser den texten ut som ett svart block och måste markeras för att läsas, såhär: Markerar du blocket med musen så borde du kunna läsa det här nu.

I avsnittstrådarna för Buffy, Angel och Firefly är det tillåtet att skriva om allting som händer fram t.o.m. det avsnittet utan spoilertaggar, men om man nämner något som händer senare i serien måste det spoilertaggas.

EDIT: gaspode, får jag mer moderatorpoäng att köpa min hammock för nu? ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » lör sep 23, 2006 19:15

caffeineaddict skrev:EDIT: gaspode, får jag mer moderatorpoäng att köpa min hammock för nu? ;)

Du har så det räcker till en banana hammock nu.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Rombat » mån sep 25, 2006 14:37

gaspode skrev:
caffeineaddict skrev:EDIT: gaspode, får jag mer moderatorpoäng att köpa min hammock för nu? ;)

Du har så det räcker till en banana hammock nu.
Haha! Banana-FIVE!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav BuffyLoveSpike » mån sep 25, 2006 17:20

Tack för att du tog dig tid och förklara! :) Jag tror att jag fattar nu! ^^
Användarvisningsbild
BuffyLoveSpike
Demon Fodder
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 sep 2006
Ort: Hanaskog

Inläggav AKS » sön jun 24, 2007 2:19

Trots att jag utförligt kommenterat detta avsnitt under in senaste omtitt så måste jag få skriva detta:

Jag älskar detta avsnitt!!! :lovebunny: :lovebunnier:

Så, så bra! James Marsters är bäst!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron