2x20 Go Fish

Här pratar vi mest om Säsong 2

Så, hur många ruttna fiskar?

1
5
10%
2
2
4%
3
8
16%
4
4
8%
5
5
10%
6
14
27%
7
9
18%
8
2
4%
9
0
Inga röster
10
2
4%
 
Antal röster : 51

2x20 Go Fish

Inläggav JRT » ons mar 10, 2004 14:31

Hm, ingen som ens vill ge avsnittet en egen tråd? :) Nåja, särskilt bra är det väl inte. Känns väldigt trist och anonymt såhär innan Becoming och inte är storyn något vidare heller. Har förstått att vissa tycker att scenen med Angelus är onödig och felplacerad - det tycker inte jag däremot. Tycker det är bra att han får vara med åtminstone lite i varje avsnitt.

Vissa roliga delar finns förstås. Som när Xander kommer in i simhallen och försöker gömma sig bakom en kickboard när han ser att Buffy, Willow och Cordy är där.

Cordelia: What the hell are you doing here?
Xander: Shh! I'm undercover.
Buffy: Not under much.
Cordelia: Get out of here before someone sees you impersonating a
member of the swim team!
Xander: I don't do impersonations. I tried out for the team last night.
I made it.
Cordelia: Really?
Xander: Yeah. I figured I can keep an eye on Gage and the others when
Buffy can't.
Willow: When you're nude? I-I meant to say 'changing'.


Willows förhör utav Jonathan.

Willow: So... You delved into the black arts and conjured up a hellbeast from the ocean's depths to wreak your vengeance.
Jonathon: Huh?
Willow: Didn't you?
Jonathon: What? No! I snuck in yesterday and... peed in the pool.
Willow: Oh. Eww!


Femmans klippning var som vanligt usel. De har klippt på samtliga ställen där man borde fått se högen med rykande skinn efter killarna som uppgraderats till sjöodjur - och de la in slow motion när Buffy tog av sig sin hårnål och höll upp den mot Angelus, skrattretande!
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav caffeineaddict » ons mar 10, 2004 15:50

Inget höjdaravsnitt som sagt, men vissa ögonblick och citat är klassiska, bl.a. de du nämner. Allra bäst är dock följande ordväxling:

CORDELIA: It's one thing to be dating the lame unpopular guy, but it's another to be dating the creature from the Blue Lagoon.

XANDER: Black Lagoon. The creature from the Blue Lagoon was Brooke Shields.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav JRT » ons mar 10, 2004 16:17

caffeineaddict skrev:Inget höjdaravsnitt som sagt, men vissa ögonblick och citat är klassiska, bl.a. de du nämner. Allra bäst är dock följande ordväxling:

CORDELIA: It's one thing to be dating the lame unpopular guy, but it's another to be dating the creature from the Blue Lagoon.

XANDER: Black Lagoon. The creature from the Blue Lagoon was Brooke Shields.


Ja, den konversationen är också för härlig!
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Mr Chase » ons mar 10, 2004 17:22

Nu får ni inte "sno" alla bra citat innan jag hunnit skriva min recension :cry: !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » ons mar 10, 2004 19:42

Kommer ihåg scenen när Xander går i dom där tajta-badbyxorna och Cordelia bara stirrar.

Femmans klippning är väldigt löjligt, alltid när någon blir biten, dräpen eller när någon håller ett vapen mot någon så är det slowmotion.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » ons mar 10, 2004 21:59

älskar scenen där cordy tror att xander är en fisk och säger att hon älskar honom ändå..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Teo » ons mar 10, 2004 22:02

Ja gillar scenen med buffy i ett vått svart linne jisses
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav anders_ » ons mar 10, 2004 23:46

jo den scenen höjer avsnittet rätt mkt.
anders_
Minion
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 jan 2004

Inläggav Zaxx » tor mar 11, 2004 1:24

Xander i tajta byxor är så rolig va!.. hahaha den slår nästan allt i detta avsnittet!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » tor mar 11, 2004 3:37

Mr Chase går på fisketur:

32. Go Fish

You just know that Joss is going to set you up with something grand and terrible in the season finale when he lets an episode like this slip by right before the great upheaval. This is a light hearted "Buffy" take on The Creature from the Black Lagoon with the Sunnydale High swim team metamorphosing into fish-like thingies. I for one found it quite entertaining in all its silliness. And the take on the Xander/Cordelia relationship also helped.

Otherwise it was a little preachy. The anti-steroid as well as the anti-sexist messages was a bit too obvious. The viewers aren't stupid. You don't have to hit us over the head with it. And if I'm going to hear the word "team player" or "school spirit" one more time I'm snapping! Really, I mean it! Okay, I've always had a thing against jocks getting their slacks cut, ever since the crucifixions, but principal Snyder and the swim coach ranting about it was too blatant. We get the message! Yadah, yadah, yadah...

Still, what makes it enjoyable nonetheless is its high saturation rate of one-liners and witty exchanges. Like this one:
Xander: "That is wrong, a big, fat, spanking wrong. It's a slap in the face to every one of us who studied hard and worked long hours to *earn* our D's."
Cordelia: "Xander, I know you take pride in being the voice of the common wuss, but the truth is, certain people are entitled to special privileges. They're called winners. That's the way the world works."
Xander: "And what about that nutty 'all men are created equal' thing?"
Cordelia: "Propaganda spouted out by the ugly and less deserving."
Xander: "I think that was Lincoln."
Cordelia: "Disgusting mole and stupid hat."
Willow: "Actually, it was Jefferson."
Cordelia: "Kept slaves. Remember?"

And not to forget this one:
Willow: "So, we're looking for a beastie."
Giles: "That, uh, eats humans whole... except for the skin."
Buffy: "This doesn't make any sense."
Xander: "Yeah. The skin's the best part."
Buffy: "Any demons with high cholesterol?"

It is good to see our characters not brooding about impending doom or the loss of loved ones for once. But you just *know* that there is something nasty lurking just around the corner. In fact, we hear that Angelus is recruiting. Recruiting for what exactly? Anyhow, he didn't like the fishboy's blood.

Willow the Inquisitor was fun ("I'll crack him like an egg"; "The trick is not to leave any marks"). She sure has a mean streak in her. Keep it up, Will!

For relationshippers this episode is a small gem for those of us cheering for the improbable but nevertheless so very right pair of Xander and Cordelia. They have passed the hormonal phase by now but continue to make cute snipes at each other. But the antagonism is gone and by looks and body language you can tell that they do it just to tease each other.
Cordelia: "You, you, you. What about me? It's one thing to be dating the lame unpopular guy, but it's another to be dating the creature from the Blue Lagoon."
Xander: "Black Lagoon. The creature from the Blue Lagoon was Brooke Shields. And thank you *so* much for your support!"

The look on Cordy's face when she saw the Xand-man in his Speedo's was priceless. As was the other girls', by the way. It said "salty (or rather chlorine) goodness". Hm, liked what you saw, Cor?
Cordelia (dreamingly): "I'm dating a swimmer from the Sunnydale swim team!"
Buffy: "You can die happy."

Cordelia's carefully maintained mask actually slips when she sees a fishboy in the pool and thinks it is Xander.
Cordelia: "It's me, Cordelia? I know you can't answer me, but... God, this is all my fault. You joined the swim team to impress me. You were so courageous. And you looked really hot in those Speedo's. And I want you to know that I still care about you, no matter what you look like. And, and we can still date. Or, or not. I mean I understand if you wanna see other fish. I'll do everything I can to make your quality of life better. Whether that means little bath toys or whatever."
That is just so sweet of her and I believe that she really meant it too. I sure hope Xander heard at least some parts of it as he came back from behind. She sure lets us, and hopefully Xander, know that she cares a whole lot more that she normally shows. This is the real Cordy and don't we love her for it!

Some nitpicks. We now get to learn that Sunnydale has a beach. For a small town it sure is quite big. Plus an airport, a harbour, at least one university college and 43 churches -- how small can it be? And where is it located?

And Willow teaching computer class, giving grades? Come on, I'm fairly sure that is a big no-no to let a high school kid do that even if recruiting substitute teachers (or any teachers for that matter) is a bit hard at Sunnydale High, as this little exchange in the beginning between Cordelia and Willow illustrates:
Cordelia: "It's about time our school excelled at something."
Willow: "Hmm. You're forgetting our high mortality rate."

More amusing lines includes these ones from Buffy:
Buffy: "And raise the possibility that someone brought forth this sea monster from whence it came to exact that revenge. 'From whence it came'? I'm spending *way* too much time around you."
Buffy: "I think we'd better find the rest of the swim team and lock them up before they get in touch with their inner halibut."
Buffy (after being thrown in the "fish tank" by the coach): "Great. This is just what my reputation needs -- that I did it with the entire swim team."
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » tor mar 11, 2004 15:26

Det var en lång recension på ett sådant avsnitt oj oj.. och ändå innehåll det knappt några sågningar bravo?

Detta avsnitt borde inte finnas, och absolut inte som avsnitt 20. Dom tre sista avsnitten i säsongen borde bearbete slutet, enligt mig that is.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor mar 11, 2004 18:07

Men avsnittet gör ändå sitt jobb lite och låter en slappna av inför vad som komma skall. Becoming ser ju bättre ut iom Go fish (även fast det inte behövs). Tänk personen som sitter efter Go Fish "nej det här duger inte, nu ser jag avslutningen utan förväntningar så får vi se om jag orkar kolla vidare på s02" PANG sen är de fast i beroendet.

Allt är en del av Joss plan.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » tor mar 11, 2004 18:39

En massa kul repliker och X/C väger som sagt upp avsnittet IMNSHO.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » tor mar 11, 2004 19:07

Nu tar vi det lite lugnt med förkortningarna Chase..

Off, mjo.. eller så tänker dom bara "vf är det här för skit?" och kollar inte dagen efter.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor mar 11, 2004 19:13

Det har du en poäng i men jag anser att de 100 000+ som verkar titta på kultjägarna varje dag är van vid lite undermåliga avsnitt då hela serien består av det.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » tor mar 11, 2004 20:42

IMNSHO = In my not so humble opinion :)
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav caffeineaddict » tor mar 11, 2004 21:26

Chase: Visst är det kul att hitta på helt egna akronymer och sedan låtsas som om de är hur vanliga som helst? :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr Chase » tor mar 11, 2004 21:36

caffeineaddict skrev:Chase: Visst är det kul att hitta på helt egna akronymer och sedan låtsas som om de är hur vanliga som helst? :)

Jag skulle gärna ta på mig äran över IMNSHO men min medfödda ödmjukhet förbjuder mig :twisted: !

Jag har faktiskt stött på den här och där ute på nätet. Men ni får mer än gärna börja använda den och ge mig credit.

That's my story and I'm sticking to it!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » tor mar 11, 2004 22:31

Ja, denna är en klassiker
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖ.

A Baboon carved doodie elephant from georgias history, in jehovas karpness lies many noble opressed poops. To understand vanity we XENO YATTA ZAXX åter ädle ö.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » fre mar 12, 2004 0:58

Plz that's so last week
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tob » lör maj 22, 2004 19:27

Jag tycker inte alls avsnittet är så dåligt, som många tycker. Ett simmlag som plötsligt förvandlas till ilskna fiskar känns väl inte särskilt upphetsande, men avsnittet är ju istället berikat med den charm och humor som gör att Buffy aldrig bli särsklit tråkigt/dåligt.
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » sön maj 23, 2004 11:19

Själva storyn i sig är kanske inte så bra men som sagt av en viss Mr Chase, det finns ,många bra ögonblick och de flesta är mellan X/C.
Men om man inte gillar X/C så kan jag förstå varför det här avsnittet inte är en höjdare. Dessutom så är Buffy hur rolig som helst när hon skadar den där killen i bilen, och det är mycket Snyder i detta avsnitt :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » ons okt 27, 2004 21:39

Tob skrev:Jag tycker inte alls avsnittet är så dåligt, som många tycker. Ett simmlag som plötsligt förvandlas till ilskna fiskar känns väl inte särskilt upphetsande, men avsnittet är ju istället berikat med den charm och humor som gör att Buffy aldrig bli särsklit tråkigt/dåligt.


Skall jag tolka detta rätt så tyckte jag uppenbarligen hyfsat om avsnittet första gången. Nu tycker jag inte alls avsnittet var speciellt charmigt. Finns mängder av Motw avsnitt som är fulla av betydligt mer charm och humor. Ungefär nästan alla S1 avsnitt. Avsnittet saknar nästan alla dem där små poängerna och budskapen som räddar S1 som dessutom innehåller mer humor. Jo just det ja ett övertydligt "doping är jättefarligt" metafor.

Det finns dock bra saker. Som redan nämnt Xanders undercover jobb är roligt. Cordelias kärleksförklaring känns både rolig och allvarsam.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Eisa » fre okt 29, 2004 11:42

det enda som var fint med detta avsnitt var cordys lilla tal till xander.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Angelus » tis nov 23, 2004 13:28

aja ni har vi sett detta så vi kan se Becoming again :)
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Noggster » fre nov 26, 2004 16:38

tycker detta avsnitt tar för mkt skit, det är fan inte så dåligt. Såg om det igår, precis innan becoming pt 1 å 2, och visst.. avsnittet mäter sig inte till becomings nivå, men jag ser hellre om go fish än "I only have eyes for you".
Go fish har sjukt många roliga scener, och xander får massa camtime..
kan lätt langa detta avsnitt en 7a utan att skämmas.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » tor jan 06, 2005 18:49

Många fina replikskiften i detta avsnitt, och Xander i tajta badbrallor, yummyyy! Blicken som Snyder ger Buffy genom bilrutan just som hon försvarat sig mot simmarkillen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » ons jan 12, 2005 20:09

Inte så dåligt som många verkar tycka. Visst, iden är lite fånig och det är ganska uppenbart att dom rippar "The Creature From The Black Lagoon". Men ändå en godkänd instats, hyffsat medryckande. En 5:a.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Glorificus » lör jan 15, 2005 8:39

xAMNESIAx skrev: det är ganska uppenbart att dom rippar "The Creature From The Black Lagoon".


Inspireras av. ;)

Nån annan som såg avsnittet av Joan of Arcadia där kidsen ska lära sig dyka från trampolinen? *hehe* Jag fick ständiga Go Fish-flashbacks bara för att simhallen var så lik den i Go Fish. Men Joans taniga brorsa är INTE Xander. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav jvc_man » lör jan 22, 2005 2:10

Det jag gillade allra mest var Cordelias "kärleksförklaring" för Xander, eller snarare havsodjuret. Riktigt nice o veta att hon egentligen har ett litet hjärta! 8)

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare