4x22 - Restless

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Vad tycker du?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
2
3%
5
0
Inga röster
6
5
7%
7
9
12%
8
11
15%
9
16
21%
10
32
43%
 
Antal röster : 75

Inläggav Binchy » sön apr 10, 2005 0:59

area_51 skrev:Nu vet ja så strunta bara i mitt tidigare inlägg


Heja area_51! Glöm inte att skriva före spoilerrutan vad du spoilar för, tex "Spoiler Buffy säs 5". Annars vet man ju inte om man vågar kika eller ej.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav area_51 » sön apr 10, 2005 1:10

ok fixar det
Användarvisningsbild
area_51
Minion
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 11 jan 2005

Inläggav xAMNESIAx » tor apr 14, 2005 17:29

Gillar Restless, det skiljer sig mycket från andra Buffy avsnitt. Är ett stort David Lynch fan, så Restless fastnar ganska fort på mig. Willows dröm är helt klart bäst, följt av Xanders. Orkar inte skriva ingående vad jag tycker, det får bli en annan gång.

Avsnittet blir lite segt i slutet, vilket drar ner betyget lite. 8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Minsc_and_Boo » lör maj 14, 2005 13:46

Oj, vad konstigt det kändes att se Restless igen efter att ha sett hela serien. Och denna gång på DVD och inte på en halvskaplig MPG-fil.

Jag kan inte påstå att jag förstår allt, men mycket föll på plats när jag såg det igen.

Tänkte på ett par saker:

Xander och källaren. Hur han än gör så hamnar han alltid där, och de tär väl något som stämmer. Vad som än händer så... ja han utvecklas liksom inte som karaktär. Någonsin. Det är lite synd tycker jag, att han alltid slutar upp i källaren.

Sen kanske jag ska spoilermärka resten för säkerhets skull:

Miss Kitty Fantastico: Är det bara jag, eller går kattungen inte lite rovlystet precis i den sista scenen i Taras rum? Kanske en symbol för First Slayers jakt på Scoobysarna? Fast jag kom givetvis att tänka på Buffys spirit guide i säsong 5, när hon ska ut i öknen och möta First Slayer.

Olivia: Jag lade inte märke till det första gången men nu såg jag att hon hade en barnvagn med sig på tivolit, och att hon sade satt i Spikes grav och grät med samma barnvagn liggande bredvid sig. Hade dom tänkt göra så att hon skulle varit med mer? Blivit med barn och få missfall? Eller hade det en koppling till Giles som fadersgestalt för Buffy?
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav MTL » fre jun 10, 2005 13:14

Jag fattar inte vad ostmannen gör där. Är alla sugna på ost i avsnittet eller?
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 28 jul 2004
Ort: Linköping

Inläggav Ai » fre jun 10, 2005 13:28

MTL skrev:Jag fattar inte vad ostmannen gör där. Är alla sugna på ost i avsnittet eller?


Enligt Joss så är ostmannen just en sån där surrealistisk figur/händelse som dyker upp i drömmar och som här faktist inte betyder nånting alls.

Det hindrar ju naturligtvis inte att fans har dom mest skilda tolkningar av ostmannen och osten. Men enligt Joss alltså - han betyder ingenting.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Eisa » tor nov 03, 2005 22:50

jag älskar verkligen det här avsnittet, helt klart en tia på skalan. det första som slår mig när jag ser det är framför allt hur vackert allting är, det andra som slår mig är som så många har påpekat innan själva karaktärsstudien, det är oerhört intressant att titta på de olika drömmarna och analysera de olika personerna.
jag är ett stort lynchfan men det spelar inte på något sätt roll när jag tittar på restless, jag tycker inte ens att avsnittet är så likt davids verk. jovisst, det är surrealism som även lynch använder sig en hel del av, men jag anser att det är på ett helt annat sätt än i restless.

min favortiscen är nog när buffy sitter i sandlådan och kallar xander för bror, de blickarna de ger varandra slår det mesta jag sett inom buffy. de säger ingenting men deras blickar säger så mycket mer.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Re: 4x22 - Restless

Inläggav Tam » mån feb 20, 2006 23:18

Yog-Sothoth skrev:Om ni har några minuter över och vill roa er lite kommer ett tips här...

När Giles pratade franska tänkte jag omedelbart, "Hur låter detta med fransk dubbning?". Jag har R1-utgåvorna med fransk och spansk dubbning (det kanske det är på R2 också?), så jag växlade till franska och spelade tillbaka.

Det var askul. :)

Först går dialogen på franska som vanligt, sen när Giles börjar prata franska växlar de till något slags nonsensfranska, dvs om ni tänker er en fransman som imiterar sitt eget språk utan att det betyder något.

Hehehe... mycket kul kan man göra med sin dyrbara tid.

Blir smått peppad att skaffa en R1-s4. Det där + ett lovordat Wild at Heart-kommentarspår, det kanske är värt några hundralappar.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Re: 4x22 - Restless

Inläggav Buffy_4ever » fre mar 03, 2006 13:48

Vad menar Giles med "I Know you" när Buffy smetar något på hennes ansikte? Varför gör hon det?
Buffy_4ever
Minion
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 02 sep 2005
Ort: Stockholm

Re: 4x22 - Restless

Inläggav Binchy » fre mar 03, 2006 15:07

Buffy_4ever skrev:Vad menar Giles med "I Know you" när Buffy smetar något på hennes ansikte? Varför gör hon det?


Säger inte Joss något om det på kommentatorspåret? För det finns väl ett för det här avsnittet?

Annars så är det ju en dröm, allt måste inte betyda någonting... Har för mig att hon smetar in ansiktet för hon går tillbaka till rötterna av slayermyten - back to earth. I know you kan väl ha något att göra med att han väntade på henne innan han visste att hon var hon, så att säga. Spekulationer galore här, men men.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Glorificus » fre mar 03, 2006 18:28

Talar bara från suddigt minne nu, men menar inte Giles the First Slayer när han säger "I know you"? Fast då känner han bara på sig att något är där som är bekant, han har inte förstått vem/vad det är ännu.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Binchy » fre mar 03, 2006 21:06

Har nu tittat igenom det här avnsittet med Joss kommentarer och jo, det är nog The First Slayer Giles menar. Gyttjan som Buffy smetar in sig med har att göra med att hon blir "primal", går tillbaka till rötterna.

Till något (nästan) helt annat. Klänningen Buffy har på sig när hon slåss med The First Slayer, kan det vara samma som hon fick i present i Blood Ties, och som Anya skrynklar ihop samtidigt som hon gnyr "I wish it was MINE".
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Isabella » lör mar 18, 2006 12:45

Detta måste ju vara ett av de mest Konstigaste avsnitten i buffy. Fast det är inget fel på den. den fick e åtta :)
Senast redigerad av Isabella lör mar 18, 2006 23:38, redigerad totalt 1 gång.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Ai » lör mar 18, 2006 12:51

Isabella skrev:Detta måste ju vara ett av de mest lustigaste avsnitten i buffy. Fast det är inget fel på den. den fick e åtta :)


Och jag som tycker att det är ett av de absolut bästa avsnittena!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Binchy » lör mar 18, 2006 23:32

Ai skrev:
Isabella skrev:Detta måste ju vara ett av de mest lustigaste avsnitten i buffy. Fast det är inget fel på den. den fick e åtta :)


Och jag som tycker att det är ett av de absolut bästa avsnittena!


"Lustigt" är inte ett ord jag sammanknippar med detta avsnitt, but to each her own...

Konstigt, snurrigt, tänkvärt, skrämmande, ovanligt, underligt, intressant... De orden (och många andra) har jag förknippat med avsnittet.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Isabella » lör mar 18, 2006 23:37

Okej, Lustiigt tycker jag egentligen inte heller.. Mest konstigt. *tar och ändrar lite på mitt gamla inlägg så det inte uppfattas fel*
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Binchy » sön mar 19, 2006 0:37

Isabella skrev:Okej, Lustiigt tycker jag egentligen inte heller.. Mest konstigt. *tar och ändrar lite på mitt gamla inlägg så det inte uppfattas fel*


Aha, you meant funny - strange, not funny - haha. Då är vi ju överens. :)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tea » tor apr 06, 2006 20:51

Nea skrev:* Riley, när han lutar sig över bordet och över pistolen. Faktiskt hela utbytet där med "Adam". "I´ll get the pillows".


asg underbart... bara själva lugnet i hans röst...
We'd better build a fort... _ I'll get the pilows.. asg

Men Ni glömmer:

Spike: Giles here is gonna teach me to be a Watcher. Says I got the stuff.
Giles: Spike's like a son to me.



Xander: You gotta have something. Gotta be with moving forward.
Buffy: Like a shark.
Xander: Like a shark with feet and... much less fins.
Spike: And on land.
Giles: Very good![/quote]
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Bender » lör apr 08, 2006 16:56

Kan inte säga att jag förstod så mycket av det här avsnittet, vet inte om det passar till bakfylla. (dubbel effekt)

Det var vackert och surrealistiskt och en hel del Lynch. (speciellt draperierna, cowboyen, vissa dekorer.)

Ett mystiskt slut på en helt ok säsong. Jag kan dock inte ge det mer än en 6a den här gången, det kommer säkert ändras vid en omtitt.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Ai » lör apr 08, 2006 17:30

Bender: Ja det kommer att ändras - det är jag helt övertygad om. Detta är ett avsnitt som - enligt mig iallafall - är ohyggligt bra. Och blir bara bättre och bättre. Det är det första avsnittet man ska gå tillbaka till efter att man sett hela serien! Jag lovar att det visserligen kommer att kännas lika surrealistiskt, men du kommer att förstå det! 8)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav merl » sön apr 09, 2006 11:14

Bender: Jag hade ungefär samma intryck efter första gången jag såg avsnittet. Nu hör det till mina absoluta favoriter. Håller med Ai; definitivt ett avsnitt man ska se om efter att man sett klart serien. Och som man sen kan se om och om igen och hela tiden se nya saker.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » sön apr 09, 2006 11:55

Jag tycker nog att det fortsätter vara en 6:a eller däromkring efter 4-5 omtittar. Är inte så förtjust i avsnittet även om jag inte tycker att det är dåligt, långt ifrån.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » sön apr 09, 2006 16:28

I det här fallet håller jag på AKS. Avsnittet är väl okej, men inget speciellt (och jag har också sett det många gånger). Det är vad jag känner till ingen som tycker det är uselt. Omdömena brukar antingen vara "brilliant!", eller "tja".
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Glorificus » lör jun 10, 2006 13:31

Jag fick ett ryck och var tvungen att se om Restless. Och ja, det är fortfarande lika bra! :)

Willow: "I'm very seldom naughty." :D

Något jag tänkte på lite extra nu var hur många olika inspelningsplatser de använder! Antar att det delvis berodde på att de ville dra nytta av det surrealistiska med att de i verkligheten är placerade bredvid varandra på ologiska sätt. Men det finns en hel del intressanta miljöombyten som skapar en bra rörelse i berättandet... t.ex klippet i Xanders dröm från hans källare till att han är utomhus på lekplatsen. Det fick mig att haja till och tänka "whoa, Joss!". 8)

Måste ha varit kul för vissa skådespelare att komma på återbesök. Seth Green, Armin Shimerman... man blir lite tidigare-säsonger-nostalgisk.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav fripp21 » tis aug 08, 2006 21:41

That's better. It's much more realistic.

Redan med den annorlunda inledningen visste jag att det skulle bli ett bra avsnitt. Och det blev det verkligen. Inledningen och större delen av avsnittet var en ren njutning att se, och känslan i drömmarna var mäktig. Jag har nog inte fattat 10% av allt som "avslöjas" i drömmarna, men det betyder inte så mycket. Willows dröm var helt klart häftigast. Hennes scener före teaterpremiären var fantastiska.

Xanders dröm var också mycket intressant, med den flörtande Mrs. Summers, franskalektionen och Principal Snyder i en väldigt bra imitation av Kurtz från Apocalypse Now.

Buffys dröm var inte lika "spooky", men jag tror att den innehöll många tecken om vad som komma skall.

Jag går inte in på några detaljer, eller citat (förutom min rubrik ovan). Jag kan tänka att ni rett ut det mesta redan.

Jag gillade "Restless" skarpt, men jag gillade det än mer just när jag såg det. Det var en känsla av förundran. Vad händer? Inledningen är suverän, men slutet och känslan efter avsnittet är inte lika maffigt. Jag vet inte vad jag väntade mig, men att det var den första Slayern som härjade i deras drömmar kändes lite snopet. Det är lite som med den mycket läsvärda boken "The secret history" av Donna Tartt. Själva känslan i boken, precis som i "Restless", är av superklass, men efteråt ger den inte så mycket mer.

Så, då var Säsong 4 klart i alla fall. Jag tror bestämt att jag snart får kasta epitetet "rookie". :) Nu ser jag i alla fall fram emot Säsong 5.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Ai » ons aug 09, 2006 0:48

Restless är definitivt ett av mina absoluta favoriter och ett av de avsnitten jag nog sett om mest.

Efter att du sett hela serien skulle jag vilja att du gick tillbaka till det här avsnittet och se om det och gärna skriva ett till inlägg om drömmarna. ;)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav fripp21 » ons aug 09, 2006 9:31

Ai skrev:Restless är definitivt ett av mina absoluta favoriter och ett av de avsnitten jag nog sett om mest.

Efter att du sett hela serien skulle jag vilja att du gick tillbaka till det här avsnittet och se om det och gärna skriva ett till inlägg om drömmarna. ;)


Yes mam!

Jag ser redan fram emot att se om vissa avsnitt. Det finns många, men några favoriter tagna från "toppen av min hjärna":
Passion
Halloween (som jag redan sett om en gång :) )
The wish
Doppelgängland (vicket konstigt namn förressten)
Hush
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » mån aug 21, 2006 21:11

Såg om "Apocalypse Now" igår och nog fan är det väldigt passande att det är just den filmen Xander fastnar i.

"Apocalypse Now" (och dess förlaga "Heart Of Darkness") handlar om mörkret inne i människan, startar med det högteknologiska 1900-talsamerikas rationella krigsföring och gräver sig sedan bit för bit tillbaka, skalar av alla lager av mänsklighet tills bara djuret, dödandet återstår. På samma sätt handlar "Restless" om kampen mot monstret inom Buffy - väldigt bokstavligen.

FIRST SLAYER: No ... friends! Just the kill. We ... are ... alone!


I "Restless" dödar monstret/Slayern/demonen/mörkret Buffys vänner en efter en: först barnsliga Willow (anden), sedan oambitiöse Xander (hjärtat) och slutligen trogne Giles (visheten). I "Apocalypse Now" stryker först 17-årige soul brothern Clean med, därefter den rutinbundne Chief som alltid lyder order men gråter som ett barn över Cleans kropp, och slutligen Chef, som är den som ser till att Willard stannar kvar i båten och överhuvudtaget kommer fram.

Men det kommer en punkt där den går åt andra hållet. "Apocalypse Now" börjar och slutar med "The End". "Restless" slutar med "You haven't even begun". När (spoiler Apocalypse Now) först Lance och sedan Kurtz och till sist Willard smetar gegga i ansiktet går de tillbaka till djurstadiet.När Buffy smetar gegga i ansiktet hittar hon tillbaka till det primala, The Slayer, öknen, vitnande ben - men hon behåller kontakten.

BUFFY: I walk. I talk. I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the floods roll back.

KILGORE: Someday this war's gonna end.

BUFFY: I'm going to ignore you, and you're going to go away.


(spoiler resten av serien och Apocalypse) "Restless" sätter upp säsong 5 och i något mindre grad även säsong 7. Temat: Buffy vs The Vampire Slayer. "To be like other girls..."

DRACULA: Why else would I come here? For the sun? I came to meet the renowned ... killer.
BUFFY: Yeah, I prefer the term slayer. You know, killer just sounds so...
DRACULA: Naked?
BUFFY: Like I ... paint clowns or something. I'm the good guy, remember?

KURTZ: What do you call assassins who accuse assassins?

Buffys seger över The First Slayer i "Restless" är väldigt tillfällig. Hon kan inte ignorera det (hon är ungefär lika naiv som Kilgore är när han tror att kriget någonsin kommer att ta slut - kriget är ju inom människan). Hela säsong 5 kommer att snurra runt detta, klyvningen mellan å ena sidan människan Buffy och å andra sidan The Slayer; människa vs monster, och inte med karatesparkar utan på det inre planet. Det är det som leder till hennes handlingar i slutet av säsong 5, det är det som leder till hennes handlingsförlamning i s7, och det är det som gör att hon kan göra det hon gör i slutet av s7.

KURTZ: These men who fought with their hearts, who had families, who had children, who were filled with love... but they had the strength... the strength... to do that. If I had ten divisions of those men our troubles here would be over very quickly. You have to have men who are moral... and at the same time who are able to utilize their primordial instincts to kill without feeling... without passion... without judgment... without judgment. Because it's judgment that defeats us.

Whedon är en större humanist än vad Kurtz (eller om vi nu ska skylla på Joseph Conrad) är, så hans slutsats blir inte densamma. Allt från "You have to have men" och framåt, där går BtVS och AN skilda vägar.

ANGELUS: Without passion, we'd be truly dead.

Men temat läggs till stora delar fast här, och till slut när 144 avsnitt gått är inget som det en gång var...

JIM MORRISON: The end of our eloborate plans. The end of everything that stands. The end.


Fan, den filmen sätter griller i huvudet på mig.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » mån aug 21, 2006 21:27

Snyggt skrivet, Björn. "Apocalypse" är en av mina tjugo favoritfilmer och "Restless" är ett av mina tjugo favorit-TV-avsnitt, och när den ena ger den andra såhär mycket gör det mig inte precis mindre lycklig. Om Restless hade baserat sig och byggt på det filosofiska budskapet i "Air Force One" dock...

Bara en fråga, såg du originalversionen eller Redux-versionen?
(spoiler Apocalypse Now) För ett av mina stooora problem med Redux är att Kilgores roll inte längre slutar med repliken "Someday, this war is going to end" utan att han har scener efter det. Det förstör en hel del IMHO.
Senast redigerad av caffeineaddict mån aug 21, 2006 21:31, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån aug 21, 2006 21:29

caffeineaddict skrev:Om Restless hade baserat sig och byggt på det filosofiska budskapet i "Air Force One" dock...


TVI FAN! Det där gav mig kliande utslag. Usch! USCH!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare