Hur var det med Widescreen nu då?

Frequently Asked Questions, här finns de vanligaste svaren på de vanligaste frågorna!

Inläggav Tinwiel » tor nov 11, 2004 19:51

*snyftar* Jag förstår ungefär en tredjedel av vad ni pratar om, så här kommer några dumma frågor, ni får ursäkta?

Ok, widescreen är när det blir svarta fält nere och uppe, det förstår jag, och eftersom jag har en vanlig tv, så får jag svarta fält om jag köper Buffy-dvder i widescreen? Så det bästa köpet borde då vara dom som inte är i widescreen om jag inte vill ha massa svarta fält och hur påverkar detta bilden då? Blir den mindre eller händer nåt annat mysko? Men är inte dom flesta r2-utgåvorna i widescreen och varför är dom då det? Är det nån som vet om den nya boxen (den med 7 säsonger, r2 menar jag) är bara i widescreen eller om det är blandat? Tycker ni att man missar nåt i bildupplevelsen om man ser widescreen i vanlig tv (och man inte kommer köpa nån ny tv inom de närmaste åren)?

Sen var det massa andra nummerkombinationer, 4:3, 1:85:1, 2.35:1, 1:78:1... grekiska!!! Och vad menas med anamorfisk!!?
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav sus@n » tor nov 11, 2004 19:59

Jag är asdålig på att förklara men jag tycker själv bättre om 4:3 som är helteckande tror jag, men ändå har jag buffy i wide eftersom de svenska utgåvorna är så.
Har du en dvd-spelare så kan det finnas möjlighet att ändra wide till hel men det tar ett tag att vänja sig vid :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tinwiel » tor nov 11, 2004 20:03

Jag har ingen dvd-spelare men dvd-romsfunktion på min cd-brännare... men det finns ju billiga dvd-spelar nu för tiden så man kanske köper en senare.. Blir inte bilden konstig då om mangör om den från widescreen till helformat? långa smala människor? Förresten 16:9 anamorfisk bild var det på vissa utgåvor också, jag har ingen aning vad det är för skillnad på det och tex 1:78:1..
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tob » tor nov 11, 2004 20:30

Widescreen kan presenteras i olika format. Varav Anamorfiskt är ett sätt att presentera bilden. Jag har jättesvårt att förklara hur det fungerar, utan hänvisar istället till denna artikel http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=106. Hursom helst så är det mycket bättre.

Du kommer att få svarta fält i neder och överkant. Serien är inspelad i widescreen med gjort för tv formatet alltså 4:3. Alla dem där sifferkombinationerna är förhållanden mellan höjd och bredd. Tex. vanlig tv är 1:1,33, en ws tv har formatet 1:1,78, många filmer idag filmas i formatet 2,35:1. Att den är gjort för tvformatet innebär att man koncentrerar allt agerande och alla händelser ganska centralt. Sen skär man helt enkelt av kanterna. På R2 utgåvorna har man behållt den "överflödiga" informationen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » tor nov 11, 2004 20:31

Tinwiel skrev:Så det bästa köpet borde då vara dom som inte är i widescreen om jag inte vill ha massa svarta fält och hur påverkar detta bilden då?

Av Buffy, ja, det borde vara det bästa eftersom den faktiskt är gjord för det. Däremot finns det de av oss som föredrar den i widescreen då vi tycker att man får ut mer när de inte har skurit bort kanterna.

I runt omkring 95% av fallen så ger widescreen mer bild eftersom inget är bortskuret. (Sedan finns det fusk-widescreen där de har skurit bort andra saker för att få en film som är inspelad i fullframe att bli wide.)

Sen var det massa andra nummerkombinationer, 4:3, 1:85:1, 2.35:1, 1:78:1... grekiska!!! Och vad menas med anamorfisk!!?


Sifferkombinationerna är bildförhållandet. Bredd gånger höjd. Anamorfiskt är det när de svarta kanterna läggs till av dvd-spelaren och inte är inbrända i bilden.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinwiel » tor nov 11, 2004 20:37

Ok, tack, jag tror att jag förstår lite mer i alla fall... Svårigheten är ju att de flesta region2-utgåvorna verkar ju vara i widescreen så man kanske får hålla till godo med det.. Säsong 1-3 i dom svenska utgåvorna verkar vara 4:3 men resten i widescreen, och jag funderar på att köpa den nya boxen, och där lär ju allt vara i widescreen..

*tackar och bockar för hjälpen* :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Zaxx » tor nov 11, 2004 21:19

Jag skulle kunna utveckla detta lite för dig... men jag har inte TIIIIIIIID
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Glorificus » lör jan 15, 2005 8:18

caffeineaddict skrev:Det beror ju också på om du har en widescreen-TV eller en "vanlig" TV


Själv har jag en udda TV.
Jag lever i ständig skräck för att den ska explodera. :rolleyes:
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav caffeineaddict » lör jan 15, 2005 11:30

Glorificus skrev:
caffeineaddict skrev:Det beror ju också på om du har en widescreen-TV eller en "vanlig" TV


Själv har jag en udda TV.
Jag lever i ständig skräck för att den ska explodera. :rolleyes:


Ah. En kamikaze-TV. De kan vara lite svårhanterade ibland.

Hoppas bara inte det händer under er träff den 11:e. Jag kan se rubrikerna redan. "TV-explosion dödar vampyrfanatiker!".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör jan 15, 2005 12:04

caffeineaddict skrev:
Glorificus skrev:
caffeineaddict skrev:Det beror ju också på om du har en widescreen-TV eller en "vanlig" TV


Själv har jag en udda TV.
Jag lever i ständig skräck för att den ska explodera. :rolleyes:


Ah. En kamikaze-TV. De kan vara lite svårhanterade ibland.

Hoppas bara inte det händer under er träff den 11:e. Jag kan se rubrikerna redan. "TV-explosion dödar vampyrfanatiker!".


Aftonbladet den 12e: "Dödschock hos vampyrkult."
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » lör jan 15, 2005 12:16

Glorificus skrev:Själv har jag en udda TV.
Jag lever i ständig skräck för att den ska explodera. :rolleyes:


En Grundig kanske? det är den enda landmina som säljs till privatpersoner i sverige :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Glorificus » lör jan 15, 2005 19:14

VelocityBoy skrev:
Glorificus skrev:Själv har jag en udda TV.
Jag lever i ständig skräck för att den ska explodera. :rolleyes:


En Grundig kanske? det är den enda landmina som säljs till privatpersoner i sverige :)


Säljs? Vadå säljs? :P Min TV är tredje generationens arvegods. Mina R1-boxar och -filmer gråter i hyllan eftersom TV:n inte klarar av att visa dem...

caffeineaddict skrev:Hoppas bara inte det händer under er träff den 11:e. Jag kan se rubrikerna redan. "TV-explosion dödar vampyrfanatiker!".


Jag får dela ut skyddsglasögon och brandsäkra dräkter vid dörren. ;)

Off skrev:Aftonbladet den 12e: "Dödschock hos vampyrkult."


Känner jag Aftonbladet så vill de lägga skulden på någon: "Ledare för vampyrsekt massmördar anhängare."
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Tam » tis nov 22, 2005 6:11

Fick bara för mig att det skulle var kul att vara senaste postare i alla de 6 översta kategorierna på första sidan, så jag letade nånstans att skriva. Så hittade jag den här oerhört roliga diskussionen! Långt innan Blah kom och ropade "sekt!".
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Glorificus » sön mar 12, 2006 1:29

Bender skrev:allt var så nytt och annorlunda i det här avsnittet (16:9 dock yay!).


*grumble* Joss vill inte att det ska ses så. *grumble*

Förklaring.
;)

Edit: Ingen spoiler där så länge man inte läser alltför noga vilket random citat som nu poppar upp längst ned till höger på sidan...
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Bender » sön mar 12, 2006 1:49

Glorificus skrev:
Bender skrev:allt var så nytt och annorlunda i det här avsnittet (16:9 dock yay!).


*grumble* Joss vill inte att det ska ses så. *grumble*

Förklaring.
;)

Edit: Ingen spoiler där så länge man inte läser alltför noga vilket random citat som nu poppar upp längst ned till höger på sidan...


OK.. min tv blir glad när det är så här iaf! :)

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav noike » sön mar 12, 2006 1:53

Glorificus skrev:*grumble* Joss vill inte att det ska ses så. *grumble*

Och i den här frågan har Joss så fel att han lika väl kan sätta på sig en struthatt och sådana där löjliga Star Trek-öron. ((spoiler s5)Utom när det gäller the Body.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Glorificus » sön mar 12, 2006 2:23

Ska det här bli ännu ett Joss-har-inte-alltid-rätt-exempel? noike, du har börjat häda mer och mer. Bort med widescreen nu och tokglo på How I Met Your Mother och Veronica Mars. Och femton Ave Joss, tack! ;)

Jag tycker det är tydligt att Buffy är en 4:3-serie... tv-format... det är ju en del av känslan för serien och hur man uppfattar bilden som berättar historien - fokuset blir ju helt annorlunda i widescreen. När jag först såg s4 och det var 16:9 undrade jag vad Joss nu fått för sig, och blev lättad när jag hörde att det inte var meningen att avsnitten skulle släppas så. Men det är förstås var och ens ensak hur man ser det. Tänkte bara upplysa Bender och eventuella andra nya tittare om bakgrunden till att s4 och framåt kan ses i 16:9. :)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Illyria » sön mar 12, 2006 2:29

Yay för Joss och yay för R1 och 4:3! :D

Är förövrigt väldigt förtjust i detta avsnitt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » sön mar 12, 2006 12:00

Det är ett par saker i några avsnitt som inte fungerar i 16:9, men annars är det snyggare, och jag ser ingen anledning att ha 4:3. (Att "det är så" duger inte.) Inte för att jag är ett dugg missnöjd med att äga alla säsonger i 4:3, dock. Men det är synd att de inte gjorde den för widescreen från början (som med Angel), så hade det inte varit några problem alls nu.
Senast redigerad av CheeseGuy sön mar 12, 2006 12:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav caffeineaddict » sön mar 12, 2006 12:13

CheeseGuy skrev:Men det är synd att de inte gjorde den för widescreen från början (som med Angel), så hade det inte varit några problem alls nu.


Känner mig som Nitpicker 2000, men Angel S1 är 4:3.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav CheeseGuy » sön mar 12, 2006 12:18

caffeineaddict skrev:
CheeseGuy skrev:Men det är synd att de inte gjorde den för widescreen från början (som med Angel), så hade det inte varit några problem alls nu.


Känner mig som Nitpicker 2000, men Angel S1 är 4:3.

Aha, jag trodde bara det var min billiga svenska R2-box som var det.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » sön mar 12, 2006 12:25

Illyria skrev:Är förövrigt väldigt förtjust i detta avsnitt.

Eh, det här ser ju galet ut nu då det specifikt handlar om 4x01.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » sön mar 12, 2006 12:29

Illyria skrev:
Illyria skrev:Är förövrigt väldigt förtjust i detta avsnitt.

Eh, det här ser ju galet ut nu då det specifikt handlar om 4x01.


Sorry, missade den lilla. :( Jag letade efter episodspecifika kommentarer, men missade visst den...

Hur vill du göra? Ska den tillbaka till Freshman, vill du skriva den på nytt i Freshman-tråden eller ska du eller jag skriva till en kommentar i posten som gör att man förstår att det kommer från Freshman-tråden?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » sön mar 12, 2006 14:41

jag fattar ingenting av detta. men kommentera måste jag. jajjemen.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Illyria » sön mar 12, 2006 15:04

caffeineaddict skrev:Hur vill du göra?

Det kan ju vara kvar här, det såg bara så väldigt konstigt ut att jag kommenterat ett avsnitt i en allmän tråd, så off brukar jag inte vara. ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Jodokast » ons apr 04, 2007 12:16

caffeineaddict skrev:Deprimerande nyheter för er som samlar på R1-utgåvorna: OMWF är i icke-anamorfisk widescreen på R1-utgåvan vilket innebär en betydligt sämre bild, särskilt för dem av er som har widescreen-TV. En sorglig och onödig miss av Fox.


Typisk av dem att göra så. Dom har väl släppt OMWF som en separat DVD där bilden är anamorfisk iaf på region 2. Så om man har säsong 1-7 av buffy på region ett bör man komplettera med det avsnittet så har man ju serien precis som Joss avsedde att den skulle vara.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Föregående

Återgå till F.A.Q.



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron