5x06 Family

Här pratar vi mest om Säsong 5

Betyg sätt "Family"

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
3%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
3
8%
7
7
18%
8
12
32%
9
9
24%
10
6
16%
 
Antal röster : 38

Inläggav Tob » tor jan 06, 2005 3:40

Förbaskat fint det här avsnittet. Satan vad allt (som var bra första gången) växer när man ser om avsnitt, var skall detta sluta? Man kan ju fråga sig hur jag kommer reagera under senare avsnitt. Hursomt helst så finns väl det två saker som jag stör mig lite på i detta avsnittet. Dels är det att Tara använder en sådan formel överhuvudtaget. Hon borde veta bättre. Ifs är hon under psykisk press och även om hennes psyke och självförtroende har exploderat sedan hon träffade Willow så är hon fortfarande väldigt osäker. Det andra är att det bli lite väl mycket på slutet (som de flesta redan har nämnt), kalla det sockersött. Tycker det brister lite i trovärdighet då gänget tidigare i avsnittet mer eller mindre snackar skit om Tara (kanske lite väl magstarkt uttryck), och man säger det att vi måste fira Taras födelsedag för Willows skull. Visserligen så är det kanske just under slutet av avsnittet som dem övriga verkligen förstår vilken fin människa Tara är och att hon är en i gänget.

Anya fanatiker som jag är så njuter jag alltid under hennes repliker. Spikes gest i slutet är definitivt ett plus. Hursomthelst så var det på tiden att Tara fick ett "eget" avsnitt, hon har funnits med i bakgrunden ett bra tag nu.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » tor jan 06, 2005 4:08

Tob skrev:Hursomt helst så finns väl det två saker som jag stör mig lite på i detta avsnittet. Dels är det att Tara använder en sådan formel överhuvudtaget. Hon borde veta bättre. Ifs är hon under psykisk press och även om hennes psyke och självförtroende har exploderat sedan hon träffade Willow så är hon fortfarande väldigt osäker.


Så osäker som Tara var och så överlycklig hon blev över att få Willow som bästa vän, så är det inte särskilt konstigt att hon gör nästan vad som helst för att bevara status quo. Hon borde kanske veta bättre, men dels var hon helt övertygad om att hon inte gjorde någonting farligt och dels var alternativet så ohyggligt. Med Buffy som slayer kunde hon ju inte ens veta om hon skulle få lov att leva.

Tob skrev:Det andra är att det bli lite väl mycket på slutet (som de flesta redan har nämnt), kalla det sockersött. Tycker det brister lite i trovärdighet då gänget tidigare i avsnittet mer eller mindre snackar skit om Tara (kanske lite väl magstarkt uttryck), och man säger det att vi måste fira Taras födelsedag för Willows skull. Visserligen så är det kanske just under slutet av avsnittet som dem övriga verkligen förstår vilken fin människa Tara är och att hon är en i gänget.


Det sockersöta är ett stort usch - även om det givetvis är just, sött. När det gäller trovärdigheten ser jag det lite dubbelt. Å ena sidan har du rätt i att det är ologiskt att de så mangrant ställer upp för henne när de tidigare knappast brytt sig. Å andra sidan är det väl just det som är poängen. Tara tillhör dem, hon är involverad i deras liv - de har bara inte riktigt förstått det än. När de blir ansatta utifrån enas det och det är då de upptäcker (kanske till deras egen förvåning) att Tara är en av dem.

Därutöver ska man nog inte heller förringa värdet hur såväl politik som fiktion brukar hantera sådana här situationer. I politik gäller att behöver man ett enat folk måste man hitta eller skapa en yttre fiende. I science fiction är ett vanligt grepp att jordens befolkning kämpar inbördes ända tills de attackeras av utomjordingar. Då först sluter de sig samman. På familjenivå är det väl ungefär detsamma som händer här?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » tor jan 06, 2005 5:31

latarmig skrev:Så osäker som Tara var och så överlycklig hon blev över att få Willow som bästa vän, så är det inte särskilt konstigt att hon gör nästan vad som helst för att bevara status quo. Hon borde kanske veta bättre, men dels var hon helt övertygad om att hon inte gjorde någonting farligt och dels var alternativet så ohyggligt. Med Buffy som slayer kunde hon ju inte ens veta om hon skulle få lov att leva.


Jo, håller nog med egentligen, men jag hade hellre sett att man fokuserade ännu tydligare på Taras ångest och hennes dilemme. För det känns nästan under avsnittets gång iaf att hon inte tvekar en sekund. Men ju mer jag tänker på det ju naturligare kännes hennes handlande.

latarmig skrev:Det sockersöta är ett stort usch - även om det givetvis är just, sött. När det gäller trovärdigheten ser jag det lite dubbelt. Å ena sidan har du rätt i att det är ologiskt att de så mangrant ställer upp för henne när de tidigare knappast brytt sig. Å andra sidan är det väl just det som är poängen. Tara tillhör dem, hon är involverad i deras liv - de har bara inte riktigt förstått det än. När de blir ansatta utifrån enas det och det är då de upptäcker (kanske till deras egen förvåning) att Tara är en av dem.


Instämmer även här också, och det känns lite som att det är ungefär det jag kom fram till när jag skrev inlägget. Genom att visa deras negativa inställning till Tara och Willows planerande, ger man slutscenen lite mer tyngd. Men som sagt var, fortsätt sockersött, och slutet hade definitivt kännts mer tillfreställande om dem hade hållt tillbaka lite.

latarmig skrev:Därutöver ska man nog inte heller förringa värdet hur såväl politik som fiktion brukar hantera sådana här situationer. I politik gäller att behöver man ett enat folk måste man hitta eller skapa en yttre fiende. I science fiction är ett vanligt grepp att jordens befolkning kämpar inbördes ända tills de attackeras av utomjordingar. Då först sluter de sig samman. På familjenivå är det väl ungefär detsamma som händer här?


jo, kan nog instämma, man inser faran och ser motståndaren, man går ihop.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tam » tor jan 06, 2005 16:22

Jag älskar det här avsnittet.
Slutet på avsnittet är skitbra. När Taras äckliga kusin säger "Are you happy now?" och Taras ansikte får ett stort leende öppnas alla mina känsloportar på vid gavel, och skulle det säg hända nåt fruktansvärt sen skulle nog ett självmord ligga nära till hands. Det finns en tid för sockersött och den är här.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Binchy » fre jan 21, 2005 0:42

Jag upplever inte slutet som så himla sockersött. Tara förtjänar verkligen att de ställer upp på hennes sida. Hennes biologiska familj har ju ägnat sig åt psykisk misshandel hela hennes liv, och det verkar inte helt otroligt att de gjort sig av med hennes mamma. Scoobygänget är ju vana att hjälpa folk i nöd, och den hjälp Tara behöver här är ju lite extra självförtroende.

Om nu Taras familj tror så benhårt på legenden om demoner i släktens kvinnor, borde inte cousin Beth vara orolig ifall hon också har lite i sig?

Buffy: Giles, I noticed you're doing the smallest amount of helping that can actually be called helping.
Giles: Well I saw myself in more of a patriarchal sort of role. You know, lots of pointing and scowling. You two (Xander and Riley are wrestling), stop that!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav sharatec » fre jan 21, 2005 0:59

Binchy skrev:Om nu Taras familj tror så benhårt på legenden om demoner i släktens kvinnor, borde inte cousin Beth vara orolig ifall hon också har lite i sig?


Jag har funderat på det där... Möjligen kan hon vara en kusin på faderns sida - de asen har ju uppenbarligen hävdat att Taras mor hade demon i sig, och alltså måste de ju ha sagt att det löpte på hennes sida av släkten? Eller tänker jag fel nu?
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 1:41

sharatec skrev:
Binchy skrev:Om nu Taras familj tror så benhårt på legenden om demoner i släktens kvinnor, borde inte cousin Beth vara orolig ifall hon också har lite i sig?

Jag har funderat på det där... Möjligen kan hon vara en kusin på faderns sida - de asen har ju uppenbarligen hävdat att Taras mor hade demon i sig, och alltså måste de ju ha sagt att det löpte på hennes sida av släkten? Eller tänker jag fel nu?

Jag har alltid utgått från att Beth trodde att hon hade demon i sig, och att det var därför hon var med familjen och försökte övertyga Tara om att komma tillbaka. Och av samma anledning blev sur på Tara som stannade, i själva verket var hon sur på sig själv för att hon hade förstört sitt liv pga nånting som hon nu innerst inne visste inte var sant.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav sharatec » fre jan 21, 2005 1:47

Yog-Sothoth skrev:Jag har alltid utgått från att Beth trodde att hon hade demon i sig, och att det var därför hon var med familjen och försökte övertyga Tara om att komma tillbaka. Och av samma anledning blev sur på Tara som stannade, i själva verket var hon sur på sig själv för att hon hade förstört sitt liv pga nånting som hon nu innerst inne visste inte var sant.


Varför är aldrig jag så där djup? :( Du har förmodligen helt rätt, Yog-Sothoth!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav A bear » mån mar 07, 2005 10:50

Oerhört vackert avsnitt. Det är ju här vi får förklaringen till i princip allt som verkat gåtfullt och nästan sjukligt blygt med Tara tidigare - herregud, att hon överhuvudtaget är förmögen att fungera efter att ha kommit ur en sån där familj (får vi någonsin veta exakt hur hennes mor dog egentligen?) är ett smärre under.

Öppningsscenen vrider på sötkranen nästan lite för mycket, men det är ju Willow som står för det mesta av det och då har jag inget att klaga på. Säger dessutom en hel del om vad de redan har kommit att betyda för varandra:
WILLOW: Mmm... I'm sleepy.
TARA: Do you mind if I keep the light on? I was gonna look up some spells.
WILLOW: It's fine. I don't need to be snuggled...
TARA: Vixen!

Redan där - det där leendet - har Tara tagit stormsteg från den där stammande tjejen som var villig att backa undan och låta Oz få Willow. Hon är fortfarande långt ifrån en poster girl för ryggrad, men hon är definitivt en mycket säkrare och starkare människa - och Willow en mycket mer harmonisk.

Det enda jag möjligen kan ha ett litet problem med är... med alla antydningar som har varit om detta ända sedan mitten på s4 känns det som om det löses lite väl fort och lite väl slutet-gott. Även om scenen där Spike kliver in och hugger... eh, klipper till den gordiska knuten... konstig metafor... nåja, Spike löser alltihop, är underbar så känns det lite väl enkelt. En livstid av psykisk och gissningsvis fysisk misshandel, och en grej som ME varit väldigt noggranna med att hinta om ända sedan hon dyker upp i serien, löst av en knytnäve på nosen.

Men det är ett litet klagomål. Det är här Tara blir en verklig rollfigur, det är här hon på allvar blir en scooby och det gör att jag har svårt att göra annat än älska avsnittet.

Och just det, scenen i början med Giles och Buffy är väldigt fin också. Och så ett underbart Xanderögonblick:
DONNY: Daaad. You -- you gonna let 'em just... Tara, if you don't get in that car, I swear by God I will beat you down.
XANDER: And I swear by your full and manly "beard" you're gonna break something trying.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav jvc_man » tis apr 19, 2005 10:30

Nu skäms jag nästan att avslöja: Avsnittet var väldigt bra och det inkluderar Dawn's del. :o
Det känns lättare nu att ha med Dawn i avsnitten för att man vet vad som försegår - dock menas inte att jag vill ha med henne där.

Som ovanstående inlägg nämner så finns det som alltid väldigt många och kuliga kommentarer i avsnittet och Spike+Anya får ännu ett litet plus av mig i kanten, de växer en smula vart avsnitt! :)

Angående Tara så har jag inte gillat henne i de tidigare avsnitten och det blev inte bättre av att hon lade en förtrollning över scoobygang - men det ordnade sig och mot slutet så tycker jag faktiskt om henne en hel del! 8)
Slutscenen när Willow o Tara "dansar" och svävar upp i luften - hmm - ny witchpower?

En grej som jag dock inte förstår - "det gudomliga namnet" hon vet att Buffy har nyckeln eller i a f kulan, varför beordrar hon demoner till att röja undan Buffy då? Och varför gör hon det inte själv - låt demonerna visa henne vägen? Lite skumt tycker jag*

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav xAMNESIAx » sön maj 01, 2005 13:24

Hatar vekligen Taras familj...

Annars ett helt klart bra avsnitt. Tara har, fram till nu, alltid kännts lite utanför. I och med händelserna i detta avsnitt så kommer hon betydligt närmare gruppen. Kul att hon får ett eget avsnitt, hon behövde det för att kunna utveckla sin karaktär. Att bara få vara med i två scener med Willow per avsnitt hjälper inte mycket. Tara screentime = jag glad som fan.

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Re: 5x06 Family

Inläggav Hitoride » tis maj 24, 2005 18:46

Jättemysig del. Tara-avsnitt också, det gillar jag ^_*
Fint när de ställer upp. Känns också som hon blev med i gänget. :)
Hitoride
Demon Fodder
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Örebro.

Inläggav AKS » fre jul 15, 2005 1:51

Nja, det är väl ingen höjdare direkt det här. Ett helt vanligt Buffyavsnitt så det fick 6 av 10 av mig nu då jag röstade.

Det som gör avsnittet värt en 6:a och inte en 5:a är slutscenen, eller mer rätt: den näst sista scenen (själv tycker jag att "vi svävar i luften" känns överdrivet även om jag förstår vad Whedon vill göra med det). Alla (utom Spike, :)) ställer upp för Tara när hon som mest behöver det. Hm, egentligen ställer ju Spike upp för henne kom jag nu på. Nåväl... Det var detta som krävdes för att Tara skulle kunna komma in i gruppen. Riley kom ju in rätt snabbt tack vare att han tillhörde the Initiative. För blyga Tara som inte kan ta för sig krävdes det att hon blev hjälplös och behövde hjälp. Inget ont om det, nu tillhör hon gänget och där förtjänar hon att vara. Jag tycker *verkligen* om Tara.
Senast redigerad av AKS fre jul 15, 2005 1:55, redigerad totalt 3 gånger.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav eynosh » fre jul 15, 2005 8:31

Detta måste ju ses som Taras "Zeppo" avsnitt (även om hon själv inte räddar dagen).
Underbart att hon kommer in i gänget på riktigt nu, även om det är, som vissa har sagt, sockersött. Men är inte det filmernas värld?

Tycker att Taras familj ger oss ett nytt perspektiv på hela bufyverse, vilket är att vanliga människor kan vara elaka.
Hittills har vi sett tvehövdade lila grodor till monster (kanske inte), deformerade demoner, vampyrer och andra slemmiga (varför är dom alltid slemmiga) monster. I det här avsnittet öppnas möjligheten för att även människor kan vara onda innerst inne, vilket jag inte kan komma ihåg har skett tidigare (Bortsett från häxor, men dom ser jag som en variant av monster, fortfarande onormala).
Tycker avsnittet tillförde mer än vad man tror till vår syn på hela serien, precis som "She" gjorde i Angel S1.

Ville inte spoilermarkera sönder mitt inlägg, får väl ta och skriva vad jag menar i "she" tråden och sedan i "becoming pt2" då jag tycker dom har väldigt mycket gemensamt.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav Binchy » fre feb 10, 2006 22:06

Tara till Willow "You make me feel special."
Är det bara jag som ropar till TVn "you ARE special"? Nah, can't be...


Och en nästan helt orelaterad side note: Är det bara pryda amerikaner, alternativt prydhet eftersom de spelar in en TV-serie, eller har alla så himla mycket kläder på sig när de sover? När man vill snuggla, hur kul är det med massa kläder i vägen???
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav freso » lör feb 11, 2006 6:56

Näh Binchy, det är inte bara du. De har helt klart en hel del massa kläder på sig. Onormalt mycket tror jag, även för att vara i USA. Inte fan har jag några kläder (nästan) på mig när jag sover iaf.
Användarvisningsbild
freso
Minion
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 30 jan 2006
Ort: Umeå

Inläggav Binchy » lör feb 11, 2006 9:20

Ja, de är ju i Kalifornien, det är ju inte som här i kalla norden där man kan behöva en tjock flanellpyamas på vintern för att inte frysa ihjäl. Ett litet linne och ett par boxershorts är väl ok som nattkläder, men de är ju MER påklädda när de går och lägger sig, än när de promenerar omkring i Sunnydale... Står ACn på för fullt, eller???


Gha, jag får rysningar (NOT the good kind) när Tara kallar sin pappa för Sir. Men en sån pappa är det ju inte konstigt att hon är stammande och osäker.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav caffeineaddict » lör mar 04, 2006 18:30

Holy crap! Har helt missat att Amy Adams, som spelar Taras kusin Beth här (och även var med i fantastiska West Wing-avsnittet 20 Hours in America), är nominerad för en Oscar för Junebug. Vilket sätter henne på en rätt kort lista tillsammans med Joel Grey och Lindsay Crouse som Oscarnominerade (eller, i Greys fall, vinnande) skådisar i Buffyverse. Nu glömmer jag säkert någon dock.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Ai » lör mar 04, 2006 18:49

Ehh... Joss Whedon.... inte skådis exakt iofs (om man inte räknar Numfar)...men iallafall!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav caffeineaddict » lör mar 04, 2006 19:46

Ai skrev:Ehh... Joss Whedon.... inte skådis exakt iofs (om man inte räknar Numfar)...men iallafall!


Of course... silly me.

HEY! För första gången någonsin fick jag nu syn på de dolda Buffy och Angel i loggan! Helt OT såklart, men jag såg det verkligen precis just nu! Fan så coolt!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nyx » lör mar 04, 2006 22:16

caffeineaddict skrev:
Ai skrev:Ehh... Joss Whedon.... inte skådis exakt iofs (om man inte räknar Numfar)...men iallafall!


Of course... silly me.

HEY! För första gången någonsin fick jag nu syn på de dolda Buffy och Angel i loggan! Helt OT såklart, men jag såg det verkligen precis just nu! Fan så coolt!

He, would you look at that. Tack caffe, jag hade inte heller sett det förut!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » lör mar 04, 2006 22:37

Nyx skrev:
caffeineaddict skrev:
Ai skrev:Ehh... Joss Whedon.... inte skådis exakt iofs (om man inte räknar Numfar)...men iallafall!


Of course... silly me.

HEY! För första gången någonsin fick jag nu syn på de dolda Buffy och Angel i loggan! Helt OT såklart, men jag såg det verkligen precis just nu! Fan så coolt!

He, would you look at that. Tack caffe, jag hade inte heller sett det förut!


Jag har alltid vetat att de ska finnas där, men av någon anledning har de inte velat visa sig på min CRT-monitor hemma. De verkar ha mycket lättare att dyka upp på laptops eller flatscreens och jag har inte ponerat över det sedan jag började sitta med en laptop iom Norrlandsflyten.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav MissKittyFantastico » tis mar 21, 2006 23:46

Det är så himla bra att Buffy-avsnitten är så många. Jag hinner glömma bort hur bra varje avsnitt är. Jag blir lika glatt överraskad varje gång. Kan ju bero på att jag har dåligt minne också.

Jag gillar det här avsnittet. Kanske lite väl gulligt ibland, men den känsla som förmedlas när alla ställer upp för Tara är så skön. De är en familj. En rätt konstig och ovanlig familj, men dock en familj ändå.

Sen undrar jag, dolda Buffy och Angel i loggan huh?
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Glorificus » ons mar 22, 2006 2:20

Högst upp i loggan till vänster lurar de i skuggorna... ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Ai » ons mar 22, 2006 9:30

Glorificus skrev:Högst upp i loggan till vänster lurar de i skuggorna... ;)


Fast man måste ha en hyfsat bra skärm för att se dom. Jag såg dom inte förrän jag bytte till en större, ny.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav fripp21 » mån jan 29, 2007 22:56

Anya: But it's still not funny.

Nja, jag kommer nog aldrig bli en stor fan av Tara. Hon får nog allt göra mycket gott för att komma på plus igen. Vad sjutton tänkte hon, lägga en spell på Buffy och gänget på det viset? Oförlåtligt.

Man tittar förstrött på vinjetten. Det lustiga gubbarna från "Hush" är där bland annat. Xander dansar "the Snoopy Dance". Och en oidentifierad tjej springer som en vettvilling i natten. Vad är det för stil? Det ser ju ut som Phoebe! :eek:

Avsnittet heter ju "Family" och är skrivet och regisserat av Joss (hans favoritämne). Ojoj, det innebär sjukt höga förväntningar. Men icke, jag fortfarande ljummen inför Tara. Vilket slöseri med Willow!

Japp, Riley och Xander brottas när de hjälper Buffy att flytta tillbaka.
RILEY: He started it.
XANDER: He called me a bad name. I think it was bad. It might've been Latin.
Mal?

Men varför, Buffy, varför? Varför får inte Dawn springa inne på the Bronze? Buffy är otroligt, på gränsen till hysteriskt, överbeskyddande av portalen. Det kommer ju aldrig funka. Buffy måste nog tagga ner några hack, och det illa kvickt.
BUFFY: (sighs) We have to keep her safe.


Häftig scen med Spike/Buffy=> Spike/Harmony. Föraningar? Även en stenstod skulle väl förstå att det är Spike och Buffy på tur? Men på tal om Harmony. Hon är ju hur kul som helst helt enkelt.
SPIKE: You paid for it?
HARMONY: Oh, no. I just killed the clerk. Still, a bargain's a bargain.

Spikes min och rysning är hilarious. :D

Tjej i röd klänning och är stark och lite sarkastisk. Kan bli kul, kan bli tråkig.

Xander har i alla fall vaknat till liv lite. Han är på väg upp.

DAWN: Oh please. Only losers drink alcohol.

Observera de andras miner! :)

Anya! Hon äger varenda scen hon är med i. Det lät inte bra, men det är ju sant.
ANYA: I'm just so excited. They come in, I help them ... they give us money in exchange for goods ... you give me money for working for you ... I have a place in the world now. I'm part of the system. (smiles widely) I'm a working gal.


XANDER: You're dealing with all of us.
SPIKE: 'Cept me.

'Cept me.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » tis jan 30, 2007 11:42

fripp21 skrev:Vad sjutton tänkte hon, lägga en spell på Buffy och gänget på det viset? Oförlåtligt.

Man kan ju aldrig argumentera om smak, men... det är ju inte som om de andra inte gjort misstag som nästan fått allihopa dödade. Tänk "Something Blue" eller "When She Was Bad" eller "The Dark Age" eller...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav fripp21 » tis jan 30, 2007 11:49

A bear skrev:
fripp21 skrev:Vad sjutton tänkte hon, lägga en spell på Buffy och gänget på det viset? Oförlåtligt.

Man kan ju aldrig argumentera om smak, men... det är ju inte som om de andra inte gjort misstag som nästan fått allihopa dödade. Tänk "Something Blue" eller "When She Was Bad" eller "The Dark Age" eller...


Jovisst, men de andra är ju, är ju, är ju - "gänget". Är hon med i familjen bara för att Joss säger så? :angry:

Ok, I'm fighting a losing battle here. I may be on the losing side. Still not convinced it is the wrong one.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Nyx » mån feb 05, 2007 13:07

Jag såg just om Family och kan konstatera att det har en oöverträffat hög mysfaktor!

Det känns som att avsnittet inte bara handlar om att smyga in Tara i familjen utan även att Dawn smälter in på ett mer naturligt sätt, liksom att Anya börjar hitta sig en plats som anställd i the Magic Box och även att Spike har svårt att hålla sig borta från "Scooby"-familjen. Det är en vändpunkt när han förlorar sin inre strid och tvingas hoppa in och hjälpa Buffy mot Lei Ach-demonerna. Kort sagt: alla regulars börjar finna sin plats i "familjen" nu. Joss gör alltid så mycket mer i sina avsnitt än man först ser! :D

Jag är också oerhört förtjust i kontinuiteten i att Sandy från Doppelgängland dyker upp. Det är snyggt.

Fripp: Det förvånade mig att du inte citerade:
WILLOW: See ... that's where you're a dummy.

Klockren Jossparallell till (spoiler Firefly 1x01-02 ):
RIVER
I didn't think you'd come for me.

SIMON
Well, you're a dummy.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » mån feb 05, 2007 13:28

Nyx skrev:Fripp: Det förvånade mig att du inte citerade:
WILLOW: See ... that's where you're a dummy.

Klockren Jossparallell till (spoiler Firefly 1x01-02 ):
RIVER
I didn't think you'd come for me.

SIMON
Well, you're a dummy.


Ah, touché.

Jag var antagligen förblindada av självbelåtenheten efter:
fripp21 skrev:
RILEY: He started it.
XANDER: He called me a bad name. I think it was bad. It might've been Latin.
Mal?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron