1x05 Never Kill a Boy on the First Date

Här pratar vi mest om Säsong 1

Döda eller inte döda på första träffen?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
3
9%
5
6
17%
6
9
26%
7
9
26%
8
4
11%
9
1
3%
10
3
9%
 
Antal röster : 35

1x05 Never Kill a Boy on the First Date

Inläggav Mr Chase » mån mar 08, 2004 23:18

Mr Chase är dödlig på första träffen:

5. Never Kill a Boy on the First Date

The first regular vampire episode lets us meet the Anointed One (a k a the annoying one), who will take the slayer into hell. The big surprise is that he is not the one you thought he was and Buffy et al doesn't know this.

This back story is rather lame and the real interesting part is Buffy trying to have a date (or as Giles later put it: "When I said you could slay vampires and have a social life, I didn't mean at the same time"). Buffy likes a brooding and intellectual guy named Owen and he likes her too. I must say this is refreshing but the problem is in the casting. There just isn't a lot of chemistry between them.

But good for Cordelia to also be interested in someone besides a rich jock (or whatever kind of guy she'd be interested in at this point in the arc) but I suspect that all she sees is another conquest and a chance to steal Owen away from Buffy. A funny thing is when Cordelia sees Angel for the first time and goes "salty goodness", he doesn't even notice her.

You can also see the restrained pain in Angel's face when he learns that Owen is on a date with Buffy. The guy is getting it bad. Poor thing.

The scenes in the funeral home were kind of fun. Loved Giles hiding with a corpse. But Owen was a bit frivolous about the whole thing. Who did he think these fanged guys were anyway? And the quiet bookworm got a bit too much taste of danger and wants to repeat it, so Buffy has to call "them" off. Like she said, he would never survive in her world. At least the Slayerettes are a careful bunch. Well, almost anyway!
Senast redigerad av Mr Chase tis mar 09, 2004 0:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » mån mar 08, 2004 23:26

Tänka sig att vi inte hade en episodtråd för det här avsnittet. Du tror inte du kan lägga in en poll också mr chase?

Inte något speciellt direkt men det fungerar väl. Fortfarande ett av de där avsnitten då man kände lite att serien fortfarande försökte hitta sin egen melodi.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » mån mar 08, 2004 23:55

Off skrev:Du tror inte du kan lägga in en poll också mr chase?

Hur fan gör man då :?:
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » mån mar 08, 2004 23:56

Edita ditt första inlägg.

Ta bara längts ner och ställ en fråga, ta 0 dagar sen fyller du bara i 1-10
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » tis mar 09, 2004 0:04

OK, med lite trial and error så gick det till slut!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » tis mar 09, 2004 0:07

Perfekt, då kan vi fortsätta med avsnittssnack.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » tis mar 09, 2004 12:35

Hehe.. helt okey att börja en avsnittstråd med en av mr.chase underbara recensioner.

Tyckte detta var ett av dom mediokra avsnitten i säsong 1, som chase säger så hade buffy och owen ingen chemistry mellan dom. Kändes bara påtvingat.
Angel/Cordelia är alltid roligt,
spoiler s3 & angel s1
och i dom få angel avsnitten jag tittat på så verkar dom funka mer än bra där åxå
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Teo » tis mar 09, 2004 12:38

Mycket konstigt avsnitt med roliga komentareer men håller inte riktigt i hop gillar lill pojken som spelar the anojetet hur man nu stavar det som spike kallar theanoying one
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Mr Chase » tis mar 09, 2004 13:07

Det roliga med the annoying one är att det först var fansen som kallade honom för det. Sedan snappade Joss tydligen upp det och lät Spike fälla den kommentaren.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » tis mar 09, 2004 13:10

Det är snyggt att Joss tar kritik till sig (när han finner den berättigad) och vänder det till något roligt. Om ändå alla serie/filmskapare kunde göra det.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » tis mar 09, 2004 13:24

Dom är lite för closed-minded för det Off.. dom tycker väl att kritiken inte är berättigad och att allt dom gör är perfekt.. kolla på spielberg t.ex.
Ever since starwars...
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » lör sep 11, 2004 14:32

För första gången i serien inser Buffy verkligen hur svårt det är att kombinera ett socialt liv med någon som inte känner till hennes hemlighet och att vara slayer. Man känner verkligen hur Buffy vill försvinna från sitt öde.

Mycket komiska repliker, men tyvärr så håller dem inte för fem öre i trovärdighet. Alla bortförklaringar hit och dit framställer Owen som en total idiot. Uppenbarligen är han det också eftersom han går på dem.

Starkt dock att låta the anointed one vara en liten killa. Ett barn kan ju inte vara ond, härligt.... ;)

Spoiler Angel S1
Cordelias kommentarer och reaktion igentemot Angel var intressant
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » lör sep 11, 2004 17:57

Så nu har du börjat om från början. Ska bli kul att se hur du upplever allting nu.

Om jag får göra ett förslag så skulle jag hemskt gärna vilja se dig kommentera dina egna tidigare kommentarer. Ibland håller du kanske med dig själv, medan du andra gånger inte kan förstå hur du kunnat se det på ett visst vis. Nåja, bara ett förslag.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » lör sep 11, 2004 19:00

Jag har tydligen inte kommenterat detta avsnitt innan så..

Det här är en av mina favoriter i Säsong 1. Men jag håller med mig att Owen och Buffy inte passar ihop men det var inte heller meningen med avsnittet, jag tror bara att det skulle visa hur svårt det är att vara en Slayer och ha ett socialt liv. Dessutom är Cordy väldigt bra i detta avsnitt - Buffy snor alla hennes span :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » lör sep 11, 2004 23:51

latarmig skrev:Så nu har du börjat om från början. Ska bli kul att se hur du upplever allting nu.

Om jag får göra ett förslag så skulle jag hemskt gärna vilja se dig kommentera dina egna tidigare kommentarer. Ibland håller du kanske med dig själv, medan du andra gånger inte kan förstå hur du kunnat se det på ett visst vis. Nåja, bara ett förslag.


japp, jag har börjat om från början, tänkte försöka snitta ett avsnitt per dag. Ligger i dagsläget 1 avsnitt efter. Det är långt ifrån alla avsnitt som jag kommenterade vid första titten, men jag skall försöka följa ditt råd. Jag tror det kan ske viss förändringar under framförallt säsong 6. Även om jag inte kommer göra så mycket kommentarer i avsnittstrådarna så hoppas jag på att kunna skriva lite mer i "vad tycker du om säsong x" trådarna.

Kort sagt, det är ofta roligt att sammanfatta sina tankar kring ett avsnitt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Angelus » sön okt 31, 2004 19:57

gulligt värre...att sen Angel svarsjuk :P lika sweet every time
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Noggster » mån nov 08, 2004 7:45

Har tänkt på det.. alla avsnitt i säsong 1 har så självklara punkter som ska representera saker ur verkliga livet, det känns så väldigt jobbigt.. Tacka gewd att dom minskar på sånt senare i serien.

Annars är avsnittet lika dåligt som förr, den galna killen är iofs lite cool. I Have been judged! - påminner lite om Dru..

ger avsnittet samma som förra, för det är varken bättre eller sämre än teacers pet . 5/10
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Pazuzu » lör nov 27, 2004 20:56

Egentligen tycker jag det här avsnittet är sämre än Teacher's pet, men av barmhärtighetsskäl ger jag det ändå en femma. ;) Tycker aldrig att det blir riktigt spännande, även om det har sina ljuspunkter, bl.a. If the apocalypse comes, beep me. :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav CheeseGuy » lör nov 27, 2004 21:08

Det här tycker jag ändå är helt okej. Scenen på The Bronze ("Hello, salty goodness!") är underbar. Cordelia äger.

Eller så är jag bara nostalgisk efter att precis ha sett "That Vision Thing"
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Lipton » ons dec 08, 2004 7:11

Vet inte hur det har gått till men jag hade inte sett detta heller, så det var kul.

Tyckte det var ett väldigt roligt avsnitt, hur de hela tiden försökte hålla Owen utanför.
På Bronse när Angel kom och sen Willow och Xander, "vi går till bårhuset" som om det var något som de brukade roa sig med. Undrar bara vart Angel tog vägen han kommer dit för att varna och så är han borta, ingen hjälp där inte. Owen var bra han kune varit kvar lite till, kul med triangeldrama. Som sagt många roliga ögonblick. 9:a.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Emily » fre dec 10, 2004 20:00

Lipton skrev: Som sagt många roliga ögonblick. 9:a.

:D Angel är svartis.

Den här avsnitten var sämre än jag mindes.
Men inte sämst.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Binchy » sön dec 26, 2004 22:24

Det här avsnittet är ganska ointressant för att vara Buffy. Bästa repliken
är ju klart "If the appocalypse comes, beep me". Vampyren på bårhuset
som tror att han har blivit the annoying one är rätt kul också, så
pretentiös så det är inte sant.

En sexa får räcka, är som sagts tidigare inte mycket till kemi mellan Buffy
och Owen, hon gäspar väl till och med på deras date.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav jvc_man » sön jan 02, 2005 3:31

Mycket bra faktiskt, säger mot er som tycker motsatsen. 8/10. Bra med lite känslomässiga relationer imellanåt.
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav Binchy » mån feb 21, 2005 21:20

Buffys gröna klänning i det här avsnittet är OTROLIGT kort. Frågan är om det ens lagligen kan kallas "klänning". Om hon sätter sig ner räcker inte tyget till att täcka hennes ända (men vem av alla er killar här skulle klaga över en sådan syn? Tyvärr har hon alltid ansiktet vänt mot kameran när hon sätter sig ner.)

Xanders klocka, jämfört med Owens klocka, är rätt kul!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Yog-Sothoth » mån feb 21, 2005 21:43

Binchy skrev:Buffys gröna klänning i det här avsnittet är OTROLIGT kort. Frågan är om det ens lagligen kan kallas "klänning". Om hon sätter sig ner räcker inte tyget till att täcka hennes ända (men vem av alla er killar här skulle klaga över en sådan syn? Tyvärr har hon alltid ansiktet vänt mot kameran när hon sätter sig ner.)

Det är bra med serier där kvinnor och män inte är lättklädda för sakens skull, utan har på sig kläder som faktiskt är motiverade i alla situationer, men där ändå man kan få lite goodness i form av minimala kjolar osv.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Binchy » mån feb 21, 2005 23:37

Yog-Sothoth skrev:Det är bra med serier där kvinnor och män inte är lättklädda för sakens skull, utan har på sig kläder som faktiskt är motiverade i alla situationer, men där ändå man kan få lite goodness i form av minimala kjolar osv.


Ja, här finns ju faktiskt läckra och relativt lättklädda personer av båda könen. Xander är ju en hottie när han är besatt av hyenor och Angel tål ju att tittas på. Men den relativa lättklädnaden känns så gott som aldrig omotiverad.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Gordo » mån feb 28, 2005 23:51

Jag tycker faktiskt att det här avsnittet är bra. Ett av de roligaste under förtsa säsongen. Jämförelsen mellan Xanders och Owens klocka är precis som Binchy skriver rolig och det finns en hel del roliga repliker.

Håller också med om att det är roligt att se Angel lite svartsjuk!

Tilläggas bör kanske jag när jag tittar på avsnitt från de tidiga säsongerna alltid tycker om att se Buffy och Angel tillsammans så det höjer avsnittet ett snäpp för mig.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav dansdansdans » fre jun 17, 2005 13:27

jag kan inte minnas att jag har sett detta avsnitt innan heller.
ko´nstigt! kanske därför jag tyckte det var hyffsat bra.
visst känns allt lite b-igt nu i början.... och jag undrar när det var jag fastnade egentligen. för fastnade jag verkligen här? hmmmm

möjlig spoiler inför framtida avsnitt om angel (han är så liten!! söt)jag undrar mest varför Angel varnar Buffy och på så sätt hjälper henne.
men varför hjälperhjälper han henne inte?
han med sina talanger skulle ju lätt kunna hjälpa till! men det finns väl säkert något skäl. kanske han inte vill röja sin "riktiga" identitet?
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav latarmig » fre jun 17, 2005 16:35

dansdansdans
Visst är det underligt att Angel inte hjälper Buffy någon gång alls. Gång på gång sedan seriestarten har han varnat Buffy för än det ena, än det andra, men aldrig att han hjälper till. I The Harvest" (1x02) sa han till och med rent ut, när Buffy frågade honom, att han var rädd. Han skulle väl ändå kunna göra någonting även om han inte börjar slåss och inte bara stå vid sidan.

Becoming, Pt. 1 (2x21)
Man kan tänka sig att han förstått sitt uppdrag som att han ska observera och varna, men inte ingripa. Möjligen har Whistler sagt någonting i den vägen, men i så fall utanför bild.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav CheeseGuy » fre jun 17, 2005 17:58

Det var ett tag sedan jag såg S1, men (1x08)det kanske är för att han inte vill visa att han är en vampyr?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron