3x01 Anne

Här pratar vi mest om Säsong 3

Good, or un-good?

1
1
2%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
4
8%
5
5
9%
6
5
9%
7
23
43%
8
8
15%
9
2
4%
10
5
9%
 
Antal röster : 53

Inläggav malavel » tor feb 16, 2006 11:47

fripp21 skrev:
caffeineaddict skrev:latarmig: Enligt den senaste uppdateringen av min superlista (rangordning 1-144) så lade jag Anne på #117. Absolut inte sämst, men en bra bit ifrån något toppavsnitt också.


"1-144"-lista?!?

Impressive, most impressive.

They are clinically insane. Don't go down that road. You might end up eating american snacks! :)
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » tor feb 16, 2006 13:41

fripp21 skrev:
caffeineaddict skrev:latarmig: Enligt den senaste uppdateringen av min superlista (rangordning 1-144) så lade jag Anne på #117. Absolut inte sämst, men en bra bit ifrån något toppavsnitt också.


"1-144"-lista?!?

Impressive, most impressive.


Ja, don't go there. De 22 bästa och de 22 sämsta är väl rätt lätt att plocka ut, men de övriga 100 är svårt att rangordna.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Bender » sön feb 19, 2006 16:59

Avsnittet var ok men inte så mycket mer.. Det fick mig inte sugen att se mer direkt(men det blir nog så ändå nu). LA-bitarna kändes ganska långt ifrån Buffy s1-2 i stilen. Scenerna hemma i Sunnydale var dock väldigt bra så det höjer betyget.(7)

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav A bear » lör okt 14, 2006 21:03

"Anne" är kanske inte ett särskilt bra avsnitt, men det är ett väldigt intressant avsnitt. Det är första gången serien ger sig utanför Sunnydales stadsgräns, och det är mängder med intressanta teman och paralleller som dras. Plus en del karaktärsutveckling.

Bästa replik:
GILES: I didn't make Buffy who she is.
JOYCE: And who exactly is she?



Bästa popkulturreferens: Jaws 4!
OZ: Uh, if I may suggest: 'This time it's personal.' I mean, there's a reason why it's a classic.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Restaurangen Buffy jobbar på? "Helen's Kitchen". Jo, livet är ett helvete.

Hej Joss Whedon: Alla paralleller till LA som Hell-A är rätt tydliga, Buffy skickade Angel till helvetet och är där nu själv också. Men hela avsnittet handlar i grund och botten om vem och vad Buffy är. Yada yada. Det finns anknytningar till "Becoming"
ANGELUS: Now that's everything, huh? No weapons... No friends... No hope. Take all that away... and what's left?

KEN: What is Hell but the total absence of hope?

Och i vanlig ordning pratar Buffy om sig själv utan att veta det:
Lily, this is something you're just gonna have to deal with.(...) These things happen all the time. You can't just... close your eyes and hope that they're gonna go away.

Och i slutändan är Buffy åter the slayer, inte på grund av att ödet plockade ut henne utan för att det är vad hon ÄR.

Props också till den där 3 1/2 minuter långa kameraåkningen på årets första skoldag. Mycket snyggt gjort.

Awww: Willow som låtsas vara Slayer. Hon har växt till sig en del över sommaren; det känns logiskt att det är hon som diskuterar slayage med Giles, hon är liksom automatiskt den som blir ledare i Buffys frånvaro.

Höh? SÅ hemsk är inte Buffys lägenhet för att vara värsta slummen.

Wow, detta är en bra serie: En serie som kan göra hela den här Anslagstavle-style "hemlöshet är hemskt"-grejen och få det till en karaktärsstudie med en del humor och alltihop är en bra serie. Dessutom är slutscenen riktigt fin; hur många andra serier hade inte pratat sönder den?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav dansdansdans » ons okt 18, 2006 21:44

de förklarar för oss att Angel varit borta i väldigt många år oxå genom att introducera en helvetesdimension och att 100 där kan vara 1 dag på Jorden. iom att han kommer tillbaka sen. vilket jag kommer ihåg jag tyckte var löjligt första gången jag såg säsongen. vilket var läänge sen. men NU när jag sett allt och sett angelserien om och om igen är jag väldigt glad över att han kom tillbaka!!
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav gollum » mån okt 23, 2006 11:35

Tänka sig att det redan är säsong tre...

Långsam start, med ett slayertema som verkar låta symbolik och metafor gå ut över begriplighet. Jag fattade i alla fall aldrig vad de tillfångatagna fyllde för funktion för elakingarna i underjorden.

Det är väldigt synd om Buffy (?) men det går som sagt långsamt framåt, för långsamt.

    - Giles använder en dator! :P
    - Är kantarell en exotisk svamp?
    - Inbillar jag mig bara en liten koppling mellan det här och hur Angel plockades upp av Whistler som uteliggare?
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Binchy » mån okt 23, 2006 12:34

gollum skrev:- Är kantarell en exotisk svamp?


Den kanske bara växer på våra breddgrader, och inte i Californien. Då är den ju exotisk, där.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tooms » tis nov 14, 2006 22:36

Avsnittet är helt okej, om än långt ifrån något mästerverk. Scenerna med Buffy i LA och nere i demonens minihelvete kändes som en enda lång uppmaning att inte hoppa av skolan och dra iväg (och börja servera på caféer i stora städer). Tiden flyger iväg, du försvinner in i anonymiteten och åldras fort. Till slut sitter du gatan (eller nåt) och undrar where the heck livet tog vägen. Alternativet - att åka hem till vännerna, skolan och kallet - ger livet meningsfullhet. Du skaffar dig en identitet. Yay! Klokt gjort, B! ;)

BTW: Sentimentalitetsvarning på sången som spelades till bilder på hemlösa/vilsna ungdomar! Demonvärlden på slutet var klart coolare. Alldeles för mycket fram och tillbaka Sunnydale <---> LA. Hellre mer fokus på Buffy nu i första avsnittet. Hon befinner sig inte där borta helt ensam varje dag.

Mysmoralism. Betyg: 7/10
Tooms
Demon Fodder
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 jun 2005

Inläggav noike » tis nov 14, 2006 23:07

Tooms skrev:Hellre mer fokus på Buffy nu i första avsnittet. Hon befinner sig inte där borta helt ensam varje dag.

Den må ha hennes namn men serien handlar inte bara om henne. Alternativet att inte ha med Buffy alls förrän hon kom tillbaka hade varit ännu bättre än att hoppa mellan platserna, men då hade vi inte fått något med Carlos Jacott. Och det hade varit tråkigt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tooms » ons nov 15, 2006 22:49

Givetvis inte. Däremot finns det 21(?) ytterligare avsnitt som kan reserveras åt övrigas förvecklingar. Jag ville se mer av Buffy. För mycket splitter i 3x01, det är min åsikt.
Tooms
Demon Fodder
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 jun 2005

Inläggav Tam » ons dec 13, 2006 10:40

Tooms skrev:BTW: Sentimentalitetsvarning på sången som spelades till bilder på hemlösa/vilsna ungdomar!

Vad är det svenska ordet för "undercut"? För det är vad Xanders "Gee, I'm glad we showed up for depressing night" gör. Kul kille, den där Xander.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Capt. Peroxide » tor feb 01, 2007 17:08

Jag gillar "Anne". Som fan. Som säsongsstart är den bra i och med att slutet på S2 indikerade att Buffy behövde komma bort. Och utan att resa särskilt långt byter hon verkligen miljö.

Det jag gillar bäst med avsnittet är upproret i slavfabriken. Dels för att det vackraste motivet jag vet är när människor kollektivt reser sig och slår ner sina förtryckare, dels hur de gör det här: Buffy som hittar tillbaka till sin identitet, som vägrar tjäna utan svarar emot. Jag har lite svårt att tro på att Joss inte såg hammaren och skäran i scenen som följer – hon ser ju ut som hjältinnan i en propagandaaffisch!

Gandhi-dissen hjälper också till att lyfta avsnittet. Här har vi ett uppror mot slavdrivare, och ett tydligt avståndstagande från pacifistflum. Det är inget snack om att revolutionen är väpnad.

Om slavdrivarna ska ses som en symbol för kapitalismen eller Sovjet är mindre viktigt, tycker jag. Slavdrivare som slavdrivare, behandlar de folk illa förtjänar de ett uppror.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav herdware » sön feb 04, 2007 22:37

caffeineaddict skrev:...(minst bra är väl 5.01 i mitt huvud).

Ja, usch! Påminn mig inte, faktiskt ett vidrigt avsnitt.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav eriked » sön feb 11, 2007 1:26

caffeineaddict skrev:...(minst bra är väl 5.01 i mitt huvud).
Men jag gillar! Absolut inte i närheten av sämst i alla fall. Var ett tag sen jag såg men den har åtminstone bra humordelar.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » ons maj 30, 2007 17:50

Hm, jag föredrar helt klart 5.01 före detta avsnitt. Anne är inte dåligt, men faktiskt rejält tråkigt emellanåt. Lååångsamt tempo. Nej, gillar inte.

Till skillnad från Tooms (tror jag det var) så vill jag verkligen inte ha mer Buffy i detta avsnitt. Jag satt under avsnittet och tänkte på hur mycket mer jag ville ha the Scooby Gang. Jag tänkte också att Buffy funkar inte utan the Scooby Gang, men the Scooby Gang funkar utan Buffy. Underhållningsmässigt alltså, inte då det gäller slayage. :)

Gillar fightscenen nere i helvetesdimensionen. Bring the pain, liksom, och det gör det verkligen då snubben blir fastnaglad i marken genom vaderna. Ouchers!

Och detta är ju klassiskt och har nämnts tidigare:

BUFFY: Hey, Ken! Wanna see my impression of Gandhi?
...
LILY: Gandhi?
BUFFY: Well, you know... if he was really pissed.

:D

Men nja till detta avsnitt. 4 av 10.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Mush » ons okt 10, 2007 18:41

Ser om serien och såg idag de 3 första delarna av Säsong 3.
Me likes öppningen. Vi ser Buffy i ensamheten och att hon går igenom en skit jobbig tid efter det hon dödat Angel och lämnat sina vänner bakom sig, vill bara blir lämnad ifred men i episodens slut efter att ha räddat Lily och ett antal andra slavar från snabb död (Nu räknar jag vår tid :) ) inser hon att de är dags att återvända hem och bara se till att bli sig själv igen.

Och fighten med demonerna i det här avsnittet är bara awesome. Hård och brutal. Vad heter vapnet Buffy tar upp? Det var något med Hungaz mungaz lolz.

Ger avsnittet en 7/10 :D
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav Echolls » lör nov 07, 2009 22:26

Nja, det här avsnittet är inget vidare. Jag brukar vara svag för deppiga avsnitt, men de flesta av Buffys scener känns bara tråkiga. Och Lily är fruktansvärt jobbig.

Det som händer i Sunnydale är mestadels bra dock. Cordy/Xander är roliga!

Favoritcitat:
Xander: I can't wait to see Cordelia! I can't believe I can't wait to see Cordelia.
Willow: I wonder what our first homework assignment's going to be! Hey, you're excited over Cordelia, okay? We've all got issues.


Betyg. 4
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav MissKittyFantastico » lör aug 25, 2012 21:23

Jag ska försöka se om Buffy och förhoppningsvis kommentera lite. Jag har börjat en omtitt två gånger, men bara hunnit igenom säsong ett och två, så nu börjar jag på trean.

Så mycket bra. Alla fångade ungdomar "I'm no one." och Buffy "I'm Buffy, the vampire slayer, and you are?"

Och scenen mellan Joyce och Giles där hon anklagar honom för att ha tagit hennes dotter ifrån henne.

Och Buffys hemkomst.

Det kändes som om inte bara Buffy hittade hem utan även jag.

Nu ska jag se ett avsnitt till innan jag somnar.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Re: 3x01 Anne

Inläggav Spuffy » ons feb 10, 2016 23:07

Jag har omtitt tillsammans med en kompis som aldrig sett på Buffy tidigare. Nu har vi kommit till säsong 3 för ett par dagar sedan.

Anne... sådär tycker jag. Bland de sämsta avsnitten i en stark säsong. Men en del fint ändå. Blir frustrerad över hur ex-Chanterelle är så beroende av andra, trots att hon tycks ha lämnat sitt hem för ett bra tag sen. (spoiler resten av serien) Hade varit fint att få se henne igen i någon senare säsong, och att hon då vore värsta kick-ass-bruden. Men men. Kryper i mig när Joyce säger åt Giles att hon skyller Buffys frånvaro på honom... Uhhh.... Och när Giles drar iväg för att leta efter Buffy så snart han får ett tips... :unlove:

Men... Jag har nog inte så mycket att säga om detta avsnitt. Det finns vissa bitar som är viktiga. Och i och för sig intressant med ett avsnitt som till största delen utspelar sig på annan ort. De skapar verkligen en kontrast mellan ljusa Sunnydale och skitiga LA. Men jag ser det nog trots allt mest som en transportsträcka.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: 3x01 Anne

Inläggav Tam » tor feb 11, 2016 8:09

Spuffy: Du kanske får ta en ordentlig omtitt på Angel sen. Av anledningar jag har svårt att komma på en spoilerfri formulering för.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Re: 3x01 Anne

Inläggav Spuffy » tor feb 11, 2016 9:20

Åhhhh! Har bara sett Angel ett varv så minns Inte vad jag tror du menar händer men yayy vad kul att se sen när jag kommer dit i omtitten!
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron