Serenity (Recensioner och diskussioner) Spoilervarning!

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Betyg på filmen

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
4%
6
1
2%
7
2
4%
8
9
17%
9
19
36%
10
20
38%
 
Antal röster : 53

Inläggav LWes » ons dec 21, 2005 0:57

wyndham skrev:
LWes skrev:När The Operative överlevde blev jag glad, för att det hade varit så typiskt att döda honom (nu finns han kvar för framtida bruk! :) )

Han finns inte kvar för framtida bruk. Även om det finns antydningar att cirkeln var sluten och att han skulle börja om som något shepard-liknande, så känns det för mig som att han hade harakiri-party som väntade. Hur som helst kommer han hålla sitt löfte till Mal.

Så länge man inte har sett honom dö så finns han visst för framtida bruk.
Bara för att din teori är att han kommer ta livet av sig är väl inte det mer sanning än min teori om att han kommer gömma sig någonstans och bli god.
Om dom inte ger oss någon officiell information om det så kan vi inte veta. En av dom bästa sakerna med Buffy och Angel är ju alla återkommande karaktärer, och många gånger kommer en karaktär tillbaka efter man trott att man aldrig skulle få se den igen.
Visst, jag kan inte just nu se någon anledning för honom att dyka upp igen, men han finns. Jag ser det itne från karaktärernas synpunkt med "nej, han sa att han aldrig kommer se honom igen och han kommer hålla det" utan jag ser det ur en berättelse-synvinkel där han är en karaktär och så länge man inte förbrukat karaktären genom att döda honom så finns han kvar för framtida bruk, om man vill använda honom.
Det är min syn på det.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » ons dec 21, 2005 0:59

LWes skrev:
wyndham skrev:
LWes skrev:När The Operative överlevde blev jag glad, för att det hade varit så typiskt att döda honom (nu finns han kvar för framtida bruk! :) )

Han finns inte kvar för framtida bruk. Även om det finns antydningar att cirkeln var sluten och att han skulle börja om som något shepard-liknande, så känns det för mig som att han hade harakiri-party som väntade. Hur som helst kommer han hålla sitt löfte till Mal.

Så länge man inte har sett honom dö så finns han visst för framtida bruk.
Bara för att din teori är att han kommer ta livet av sig är väl inte det mer sanning än min teori om att han kommer gömma sig någonstans och bli god.
Om dom inte ger oss någon officiell information om det så kan vi inte veta. En av dom bästa sakerna med Buffy och Angel är ju alla återkommande karaktärer, och många gånger kommer en karaktär tillbaka efter man trott att man aldrig skulle få se den igen.
Visst, jag kan inte just nu se någon anledning för honom att dyka upp igen, men han finns. Jag ser det itne från karaktärernas synpunkt med "nej, han sa att han aldrig kommer se honom igen och han kommer hålla det" utan jag ser det ur en berättelse-synvinkel där han är en karaktär och så länge man inte förbrukat karaktären genom att döda honom så finns han kvar för framtida bruk, om man vill använda honom.
Det är min syn på det.


Å andra sidan, när Joss är inblandad så är ju inte ens döden en garanti för att man INTE är kvar för framtida bruk, så på så vis gäller det ju alla rollfigurer öht så länge inte skådespelaren går och dör... (Angel 5x12)
Och inte ens det är ju en garanti för att vi aldrig får se den igen.
Just i The Operatives fall känns det ju onekligen som om hans betydelse i berättelsen är avslutad. Men vem vet. Fast jag får då hellre tillbaka Jubal Early.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav LWes » ons dec 21, 2005 1:09

A bear skrev:Fast jag får då hellre tillbaka Jubal Early.

Ja, absolut. Jag har för mig att Joss sagt att om serien hade fortsatt hade man fått se mer av honom...
Å jag älskar när karaktärer återkommer. Det är en av mina favoritsaker med tv-serier och serietidningar.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav wyndham » ons dec 21, 2005 3:49

Min gissning att the Operative har gjort sitt är givetvis inte mer värd än nån annans gissning. I deleted scenes finns det också mycket som talar för att han låter svärdet ligga och vandrar vidare. Håller också med om att det finns ett berättarvärde i blotta vetskapen om olika karaktärers existens.
LWes skrev:Jag har för mig att Joss sagt att om serien hade fortsatt hade man fått se mer av honom...

Oj, det hade jag inte hört något om. Det kanske förklarar varför folk hade förhoppningar på att få se honom i filmen, även om chansen skulle vara "one in a very large number".
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Tam » ons dec 21, 2005 5:20

LWes skrev:Å jag älskar när karaktärer återkommer. Det är en av mina favoritsaker med tv-serier och serietidningar.

Själv är jag väldigt förtjust i när karaktärer inte återkommer. Early känner jag ingen större lust att se mer av, hur bra en karaktär han än var. "It's a jewel, not a chain," som Jane Espenson sa (om varför hon gillar stand-alones mer än än arciga).

The Operative tycker jag dock hade varit ett kärt återseende. Ser inga problem med det.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav The Ankh » ons dec 21, 2005 10:55

Tam, har du ditt nick efter Simon & River?
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Tam » ons dec 21, 2005 13:00

The Ankh skrev:Tam, har du ditt nick efter Simon & River?

Yes. Coolt va?
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Gordo » ons dec 21, 2005 13:03

Tam skrev:
The Ankh skrev:Tam, har du ditt nick efter Simon & River?

Yes. Coolt va?

Supercoolt :)
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav The Ankh » ons dec 21, 2005 13:09

Gordo skrev:
Tam skrev:
The Ankh skrev:Tam, har du ditt nick efter Simon & River?

Yes. Coolt va?

Supercoolt :)

Ja verkligen! :)
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Matt » ons dec 21, 2005 13:45

Tam skrev:
The Ankh skrev:Tam, har du ditt nick efter Simon & River?

Yes. Coolt va?


Jag trodde det var för att du inte var vild.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Tam » ons dec 21, 2005 14:11

Matt skrev:
Tam skrev:
The Ankh skrev:Tam, har du ditt nick efter Simon & River?

Yes. Coolt va?


Jag trodde det var för att du inte var vild.

Works on both levels. Lite som ditt, på det viset.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav carre » ons dec 21, 2005 17:48

hehe, Tam 8)
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Matt » ons dec 21, 2005 17:56

Tam skrev:
Matt skrev:
Tam skrev:
The Ankh skrev:Tam, har du ditt nick efter Simon & River?

Yes. Coolt va?


Jag trodde det var för att du inte var vild.

Works on both levels. Lite som ditt, på det viset.


Ja jag är oftast väldigt Matt.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Binchy » lör jan 07, 2006 11:12

Buffy... nah; Zoe in pain: Good!

Det är en sak man gillar/hatar med Joss. Man kan aldrig veta om hjältarna överlever eller ej. Skrek nästan högt när Wash blev impaled.

Inte ens femhundra år in i framtiden har människan lärt sig att man KAN INTE skapa verklig varaktig fred genom att ta ifrån människor deras frihet. Det finns ALLTID människor som reagerar annorlunda på en drog eller en behandling (se bara på alla mediciner som testats enbart på män, och sedan får en helt annan reaktion på kvinnor, som ju har en helt annan hormonbalans, andra organ). Det är på det sättet vi har överlevt så länge som vi har. Survival of the most adaptable - det vissa dör av, gör andra starkare. Men en evolution mot Reavers är inte särskilt desirable...

Subliminal messages - återigen är vi i en Koontz-roman. tur att hon kunde slå på mordmanin själv och döda alla Reavers. Gud, vad läskig hon såg ut när porten öppnades, och hon stod där med en yxa i vardera handen, som droppade blod på ett berg av döda Reavers.

Var det någon annan som tyckte att internetkillens robo-girlfriend liknade Buffybot? Inte en spitting image, men vissa likheter fanns allt.

JAG VILL HA MEEEEER!!!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav fripp21 » tis jan 10, 2006 15:28

Magknip av allt skratt. Hysteriskt kul, måste läsas. Men Wash! Snyft.

Warning! Contains extreme spoilers 8)

http://www.swartzer.com/writing/serenity2000.php
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » tis jan 10, 2006 15:37

Gurk.
:D
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav carre » tis jan 10, 2006 15:49

hehe

JOSS WHEDON: *snicker*
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Binchy » tis jan 10, 2006 16:40

FANS SEEING THIS AGAIN BECAUSE JOSS WHEDON IS OUR MASTER: AAAUGH! Whedon, you bastard!


Känns välbekant...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Binchy » lör jan 14, 2006 21:48

Har just sett Serenity ytterligare en gång (efter att ha sett hela tv-serien en gång till; jobbiga typer som gjort dvd-ripparna, eller vad det heter. De har tagit bort kommentatorspåren, men inte texten till dem).

Åh, vad man lider med Zoe när hon kommer i den vita klänningen, med ett bloss i handen för att ta farväl av Wash. Tårarna flödar. Whedon, you bastard.



Can somebody please tell me the poem with the albatross?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » lör jan 14, 2006 21:56

Binchy skrev:Can somebody please tell me the poem with the albatross?


"The Rime Of The Ancient Mariner" av Samuel T Coleridge. Klart läsvärd.

http://www.wonko.info/albatross/default.htm

"At length did cross and Albatross,
Thorough the fog it came;
As if it had been a Christian soul,
We hailed it in God's name.

It ate the food it ne'er had eat,
And round and round it flew.
The ice did split with a thunder-fit;
The helmsman steered us through!

And a good south wind sprung up behind;
The albatross did follow,
And every day, for food or play,
Came to the mariner's hollo!

In mist or cloud, on mast or shroud,
It perched for vespers nine;
Whiles all the night, through fog-smoke white,
Glimmered the white moonshine."

"God save thee, ancient Mariner:
From the fiends, that plague thee thus! -
Why look'st thou so?" - "With my cross-bow
I shot the Albatross."
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nyx » sön jan 15, 2006 1:06

OPERATIVE: Stand down. Everybody gets out of jail free. These aren't the droids you're looking for.

*snicker.

Lovade Ankh att posta länken till Hand Puppet Theatre igen. Here goes...http://www.jerrythefrogproductions.com/Serenity.html

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » sön jan 15, 2006 2:23

Nyx skrev:Lovade Ankh att posta länken till Hand Puppet Theatre igen. Here goes...http://www.jerrythefrogproductions.com/Serenity.html

:D
Fans: OMGWTFFJDIAJDJASKDJAKLDJA
Mal: Run like hell now, strangle Joss Whedon later!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Zaxx » sön jan 15, 2006 3:32

Iron Maiden - The Rime of The Ancient Mariner
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Glorificus » sön feb 05, 2006 21:28

Jag var i Luleå och såg Serenity på Royal där i helgen... skrev om det i Glad-tråden, men jag klistrar väl in det här också:

Åh. Serenity. I'm in love. :lovebunny:
Så var det förstås redan innan - min dvd-upplevelse var överväldigande. Men nu hade jag inte sett den sedan före jul, och att sitta i en biosalong med en stor duk och andra människor är ett bra recept för att ha lika kul andra gången man ser den...

Tyvärr hade ingen som inte är ett Joss-fan någon aning om vad Serenity är eller att den gick att se... om de bara gjort lite reklam för den tror jag att folk blivit lite nyfikna, gått och sett den och fått en härlig bioupplevelse. Bättre än alla de som såg Varannan vecka i salongen bredvid fick - det var till och med folk som gick ut därifrån enligt mina föräldrar. Som det nu var visades Serenity i minsta salongen, 24 platser, och vi var endast fem personer där..!! Det var jag, min lillebror med flickvän och två killar som var där tillsammans.

Killarna verkade vara riktiga fans och de skrattade högt hela tiden, det var härligt. Och min brors flickvän tyckte jättemycket om den, hon skrattade och var jätterädd och viftade med armarna hela tiden... underbart när någon lever sig in så mycket. :D Hon pekade till och med som att hon ville varna karaktärerna när något kom bakom dem vid något tillfälle. Efteråt ville hon prata om allt... "Det var ju aldrig en lugn stund!", "Det var ju så mycket som var roligt också!", "Vad häftigt det var när hon slogs!", "Vad hemskt att de dödade just han! Det trodde man ju aldrig! Just han som var så... rolig.", m.m. Min bror är inte lika uttrycksfull, men han sa åtminstone efteråt att han tyckte den var bra. Och han ville veta varför serien och filmen heter olika, haha.

Själv trodde jag att jag skulle få en hjärtattack eller nåt, jag fick sån hjärtklappning när det var som mest action... Speciellt när jag visste vad som skulle hända.
Nu kunde jag lägga märke till scenografin mera också och uppskatta alla vackra tillfällen fotomässigt... och musiken, osv. Allt var bara helt fantastiskt! Kan knappt vänta tills den kommer till Umeå så jag får se den på bio igen!! :)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Illyria » sön feb 05, 2006 23:35

Nu när det gått någon månad blev jag väldigt sugen på att se den på bio igen! Hade varit perfekt att få se den en sista gång innan dvd-släppet, men där lär ju inte dyka upp i min närhet fler ggr. De har fem kopior och just nu visas en?

Glory: Din brors flickvän verkar vara en bra kandidat för dig att dra in ytterligare i Jossverse. ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Spuffy » tis feb 07, 2006 0:43

Glorificus skrev:Jag var i Luleå och såg Serenity på Royal där i helgen...
...
Som det nu var visades Serenity i minsta salongen, 24 platser, och vi var endast fem personer där..!! Det var jag, min lillebror med flickvän och två killar som var där tillsammans.


Yay! Jag har också, efter en helgs Firefly-race, sett Serenity på bio här i Luleå. Måste säga att jag är imponerad av att det var så många som fem personer där när ni såg den! :) I söndags var det jag och The Buffster och ingen fler. Fast det var rätt skönt det med, vi fick ta mycket plats! Otroligt att den över huvud taget kom till Luleå, hade faktiskt gett upp den tanken!

Och angående filmen samt hela serien: Wow! Trodde ärligt talat inte att jag skulle tycka så mycket om dem som jag gjorde! Skådespelarna fungerar fantastiskt bra ihop, och karaktärerna samt deras relationer... Joss vet vad han gör. Givetvis tog han ihjäl ett par av dem också, så gråta fick jag också göra. Ett tag var jag övertygad om att allihop skulle dö i slutet, men så var det ju som tur var inte. Jag hade gärna vetat mer om Book, men det hanns väl inte med antar jag? Och jag saknade faktiskt intro-låten... Men vilken underbar film det var!!
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Illyria » tis feb 07, 2006 0:55

Spuffy skrev:I söndags var det jag och The Buffster och ingen fler.

Privat visning! Fast det är också synd att ingen går och ser den ju.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav JoeSweden » tis feb 07, 2006 5:27

Nån recension i lokaltidningen? Är det Norrbottenskuriren?
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 05 jul 2005
Ort: Gävle

Inläggav Spuffy » tis feb 07, 2006 20:15

Illyria:
Jupp, jättesynd att det inte var fler som såg den! I och för sig - söndag kväll kl 21.00 är kanske inte populäraste tiden, men ändå. Jag tror dessutom att den bara går en vecka, från i fredags fram till torsdag denna vecka, och när det knappt har varit något ljud alls om att den existerar så är det nog bara de som fyller i båda dessa kriterier:
a: har koll på precis alla små filmer som kommer upp
b: har sett firefly/på annat sätt vet vad serenity är
som kommer att se den. Tråkigt! (fast privat visning är ju alltid trevligt)

JoeSweden:
Nej, jag har då inte sett några recensioner över huvud taget. Åtminstone inte i NSD:n som vi har hemma. Och jag hittar inget när jag söker på Norrbottenskurirens hemsida heller. Fast det Kan ju finnas där, även om jag tvivlar. De vet förmodligen inte ens att serenity finns och än mindre att den går på bio i Luleå... Fast kanske är jag för pessimistisk nu. :)
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav noike » ons feb 15, 2006 16:06

Serenity gjord med Muppar! http://walkerboh.deviantart.com/
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron