2x11 Ted

Här pratar vi mest om Säsong 2

Betygsätt "Ted"

1
0
Inga röster
2
3
6%
3
3
6%
4
5
10%
5
8
15%
6
11
21%
7
9
17%
8
7
13%
9
3
6%
10
3
6%
 
Antal röster : 52

Inläggav Nicole » sön jan 23, 2005 21:31

har egentligen inget spec. att säga om Ted, men d andra i avsnittet va bra som tex: xander å cordelia. giles o miss calender. och att Buffy i detta avsnitt säger en av mina favorit repliker
"I kill vampires, that's my job."
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: 314

Inläggav CheeseGuy » sön feb 06, 2005 11:27

Det här är faktiskt riktigt bra. Robotar i Buffy är alltid fel, men den här gången kände jag mig i alla fall inte lurad (på ett dåligt sätt). Jag tycker faktiskt att storyn fungerar utmärkt. Dessutom är det både riktigt roligt och obehagligt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Ted=Underskattad

Inläggav Jodokast » tor jun 09, 2005 17:38

Verkar som många inte alls gillar det här avsnittet. Visst det är ingen top ten kanske men skådisen som spelar Ted e riktigt bra sen gillar jag makeupen i slutet. Lite Terminator aktig. Men framför allt (som nämnts här tidigare) så är sekvenserna när Buffy tror att hon mördat en människa riktigt bra.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav A bear » sön jun 19, 2005 0:58

Jag sitter här och funderar på vad det är som går så fel med det här avsnittet.

För jag menar... det har en hel del väldigt bra grejor. Det öppnar oerhört bra, med lite klassisk Buffy-Xander-Willow-goodness. Det är späckat med fin dialog.
BUFFY: Vampires are creeps.
GILES: Yes, that's why one slays them.

BUFFY: I'm just saying there's something a little too clean about this clown.
WILLOW: He's a clean clown!... I have my own fun.

XANDER: Can you say 'overreaction'?
BUFFY: Can you say 'sucking chest wound'?

BUFFY: Heeeere, vampires!


Här finns rentav lite möjlig foreshadow (s6)
BUFFY: Oh, Will, you're supposed to use your powers for good!
WILLOW: I just wanna learn stuff.


Och fram tills han visar sig vara en robot är Ted faktiskt ett ganska otäckt MOTW. En ond styvfar (som dessutom är SÄLJARE, huuuuuuuga) är något betydligt mer skrämmande än... säg... en bönsyrsa som äter pojkar, och Ritter spelar honom verkligen... äckligt. Scenerna när Buffy tror sig ha dödat honom är rätt starka (även om det ju inte vore hennes första mänskliga dråp...)

Men det är det att det känns så oerhört fegt. De sätter upp en så väldigt känslomässig grej och så raskt visar det sig att häpp, det var inget, det var bara en robot, lalala, allt är bra igen. Jag tycker definitivt att det borde ha gått att sätta upp det så att han faktiskt var en verklig psykopat, och att Buffy - eller rentav Joyce - tvingas döda honom i självförsvar... som det är nu känner jag mig enormt blåst på konfekten sista 10 minuterna. Det är fan nästan lika illa som slutet av "Day of the Triffids".

Dessutom är det ju här som Angel officiellt går över från att vara någorlunda intressant bifigur till att vara Buffys knähund. (s3)
Något som ju tack och lov inte håller sig många avsnitt den här gången, men tyvärr återkommer...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav 526 » tor jul 07, 2005 15:47

Jag måste säga att detta avsnittet var riktigt bra.. Fick höra att det skulle vara dåligt, men jag tyckte faktiskt att det var ordentligt bra, och därmed insett att jag inte alls har samma smak som de andra jag kollar på Buffy med, visserligen kanske det beror på att de har sett alla säsonger redan, och upprepar dem nu, men alltså.. Detta avsnittet hade många bra scener...

Jenny och Giles, det är skönt att det är fixat nu, fick lida sig igenom hela två avsnitt efter det att hon tog avstånd från honom, och äntligen kunde de vara gulliga igen, för även om Buffy tycker det är läskigt(haha), så måste jag säga att jag älskar när de två är tillsammans..

Xander och Cordelia, oj oj.. Där saknar man ju ord.. Sen det första avsnittet har jag drömt att det äntligen ska sätta fart mellan de två, eftersom det är favoriterna med stor marginal, om man bortser från Drusilla, men en kärleksaffär mellan Xander och Drusilla hade bara varit fel, haha.. Det kan jämföras med en mellan Giles och Buffy i princip.. Usch.. Vad läskigt, haha...

Det som nog var det bästa var att det var ett problem där det faktiskt inte hjälpte överhuvudtaget att vara "the Slayer", utan ett alldagligt problem där man inte slåss mot någon bortsett från sina egna känslor och tankar inför det som är framför en.. Att Buffy blir förtvivlad när Ted kommer och erövrar både vänner och familj i hast utan att hon har något egentligt att säga till om.. Briljans.. Sen kunde kanske delen där det visade sig att han var en robot.. ja.. Inte varit med, en snyggare lösning kunde man vänta sig, jag gillade inte idén att han var en robot överhuvudtaget.. Som jag läste i ett tidigare inlägg, robotar i Buffy gör sig kanske inte.. Precis som i "I robot, you Jane", det avsnittet var inte det bästa heller.. Nej, någon slags "säljardemon" eller något kanske hade gjort tricket.. Men ingen robot, fyy...

Annars var det ett bra avsnitt fram tills dess, och även slutet var lätt att smälta, trots Robot... Och att inte glömma, Cordelia gjorde någon nytta, nog första gången jag lagt märke till det, äntligen är hon inte bara underbar, hon är även användbar, wee!

Peace out :lovebunny:
Att fråga är gratis, men att veta är ovärderligt...
Användarvisningsbild
526
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 jun 2005
Ort: Malmö!

Inläggav AKS » tor jul 07, 2005 15:58

526: Alltid kul att uppskatta filmer/avsnitt/böcker som man fått höra att de flesta ogillar. Lågt ställda förväntningar är allas vän. :) Jag uppskattar i alla fall att läsa dina inlägg om avsnitten du ser. Fortsätt kommentera!

Hur spoilad/ospoilad är du förresten?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav 526 » lör jul 09, 2005 13:11

Tackar, jag tycker det är hur roligt som helst att kommentera det, och ja, inte minst se avsnitten, men nu verkar det vara inflation på bra avsnitt, nu har det satt igång på allvar, haha.. Jag har sett fram till "Passion", men jag har inte sett det än, annars vet jag ingenting framför det.. Så jag skulle säga att jag är rätt "unspoiled" och det känns underbart.. Haha

Att serien kan ha växt så mycket på mig kan jag fortfarande inte förstå.. Den är fantastiskt.. Haha


Peace out :lovebunny:
Att fråga är gratis, men att veta är ovärderligt...
Användarvisningsbild
526
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 jun 2005
Ort: Malmö!

Inläggav Ai » sön jul 10, 2005 2:11

526 skrev:Att serien kan ha växt så mycket på mig kan jag fortfarande inte förstå.. Den är fantastiskt.. Haha


Jag vet inte om det är nån tröst eller om det kommer att skrämma dig lite - men serien kommer att bita sig fast ordentligt! Det du upplever nu är bara en liten försmak - snart är du en av oss som ser om den för fjärde, femte, tionde gången och fortfarande älskar den! ;)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav AKS » sön jul 10, 2005 10:07

526: Och vad underbart att vara nästan helt ospoilad!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav JRT » ons jul 13, 2005 2:15

BUFFY: I mean, people are perfectly happy getting along, and then vampires come, and they run around and they kill people, and they take over your whole house, they start making these stupid little mini pizzas, and everyone's like, 'I like your mini pizzas,' but I'm telling you, I am...


Ted är ett intressant avsnitt. Jag tror det stora problemet med det är att storyn - vad händer när Slayern går över gränsen - är mycket intressant och stark - fram tills det ögonblick då det avslöjas att Ted bara är en robot. Då faller hela historien platt, det blir en enkel utväg, man får känslan av att Buffys ångest och uppståndelsen kring "mordet" bara skett eftersom man vet att allt kommer tas tillbaka och vara bra igen i slutet av avnittet.

Fram tills robotgrejen är Ted en bra styvfar - bra i det avseendet att han är trovärdigt "ond" alltså. Alla som tvingats på en otrevlig styvförälder kan nog relatera till Buffys känslor. I det läget är Buffy lika maktlös som alla andra - tills hon använder sig av det som gör henne annorlunda än alla andra alltså, och går lös på dear ol' Teddy-bear.

Så långt är det bra. Buffy gör något hon absolut inte borde ha låtit sig göra; hon släpper kontrollen, släpper ut sin frustration och ilska och använder sin styrka alldeles för långt på en "vanlig människa". Tror vi i alla fall. Men eftersom det här inte är något stort avsnitt med syfte att ha någon påverkan på serien i framtiden utan ett enkelt utfyllnadsavsnitt så är det givetvis inte så, utan det hela kan i slutändan kortas ner till: Ted robot. Robot ond. Förgör robot.

He was a person. And I killed him.


Tyvärr inte. Det hade varit intressant. För apropå frågan "vad händer när Slayern går över gränsen" - vad hade hänt om Ted hade varit mänsklig? Spoiler s3 En ny Faith? Faith gick också över gränsen av misstag första gången, hon menade aldrig att döda Finch - och efter det stängde hon av sig helt. Vad hade Buffy gjort? Förmodligen inte riktigt samma sak med tanke på skillnaderna i omständigheter, men vad hade det gjort med henne?
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Glorificus » ons jul 13, 2005 3:27

526 skrev:Jag måste säga att detta avsnittet var riktigt bra..


Amen.

Ted är och förblir ett av mina favoritavsnitt. Kanske för att det är så fyllt av starka scener eller för att John Ritter gör rollen så bra eller.. allt. Finns inget jag inte gillar med avsnittet! :)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav AKS » ons jul 13, 2005 10:19

JRT skrev:Spoiler s3 En ny Faith? Faith gick också över gränsen av misstag första gången, hon menade aldrig att döda Finch - och efter det stängde hon av sig helt. Vad hade Buffy gjort? Förmodligen inte riktigt samma sak med tanke på skillnaderna i omständigheter, men vad hade det gjort med henne?


SPOILER S3
Ja, detta har jag också funderat på. Men om vi ser hur olika Buffy och Faith ser på slayerjobbet i S3... För Faith är det kul, hon har makt att göra vad hon vill, det är kul att döda demoner osv osv. Buffy har inte riktigt den inställningen. Hon använder sina krafter för att hon måste,f ör att det är hennes öde. Då Faith dödat Finch så fortsätter hon att använda sina krafter på samma sätt som tidigare. Hon har kul (i alla fall tror hon det själv) och hon har makt osv. Buffy skulle kanske, antagligen, ha försökt att hålla sig borta från slayandet så länge som möjligt (à la Anne), men eftersom hon har en pliktkänsla så skulle hon naturligtvis efter ett tag ha återvänt till det igen. Men hon hade naturligtvis varit en helt annan Buffy efter det ändå. Frågan är på vilket sätt... Mer försiktig?

Min teori i alla fall.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav fripp21 » tor jan 12, 2006 15:50

"Please! It's too traumatic for me to even say it!"

Cordelia blir en mer och mer intressant figur. Jag finner mig själv sitta och le som en fåne över nästan allt hon gör och säger. Hon börjar bli lite av en favvis.

Hennes ljud i nedanstående replikskifte är så skojigt

Cordelia: In front of your friends! They're gonna know!

Xander: Know what?

Cordelia: Please! It's too traumatic for me to even say it!

Xander: That we kissed?

Cordelia: Uhhh!


Att Cordelia har fallit för Xander är lite "crazy" men det är roligt, även om det är humor i lättviktsklassen.

Avsnittet innehöll också en pay-off då Giles och Jenny, miss Calendar, äntligen fick till det och najsade lite.

Visst är det bra med en massa överraskningar, "twists", men ibland skulle det vara överraskande att inte överraska. Jag tyckte avsnittet var bitvis roande, och till en början verkligen spännande. Ted var en förfärlig ny gubbe som dejtade mamman. Jag fick kräkningar över hans insmickrande leende och irriterande matlagning, men framför allt med hans ännu mer irriterande "little lady". Han försöker ta över och mästrar som vilken styvfarsa som helst!

I don't stand for that kind of malarkey in my house!


Eller den dolda fientliga attityden. Som när han hotar Buffy och ingen annan hör eller vill förstå. Episoden kändes som sagt intressant men som en avstickare från huvudtråden. Att Ted var en sliskig säljare tyckte jag var hysteriskt kul, men det kanske mest beror på mina egna personliga fördomar och historik?

Sen pajas allt av Joss version av "Alien Resurrection". Bra under första halvan för att sedan falla ihop pladask mot slutet. Att Buffy hade ihjäl en obehaglig men ändå oskyldig människa hade varit ett mycket fräsht grepp, en riktig överraskning (anti-överraskning). Nu visade det sig att han var en droid? Ouch. Dessutom pajade de all momentum mellan mor och dotter med att Ted dessutom bakade sina kakor med E, och att hans förföriska sätt bara var ett knark-trix. Nåväl, Buffy som serie kanske inte var mogen detta språng ännu.

Jag tycker nog att detta var ett av de sämre avsnitten, speciellt i säsong två. Det som var bra och underhållande var det som hände mellan Cordy/Xander, Giles/Jenny och med Buffy själv. Var det de första tårarna? Såg vi verkligen tårar i "Nightmares"? Damn, tänk om Ted hade fått vara en mäniska? Det som var bra i detta avsnitt får gå under "Season 2"-kontot, episoden i sig var kass.

Betyg: 4
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav gaspode » sön jan 15, 2006 20:53

Måste ju bara skriva några rader om hur mycket jag uppskattar alla såna här inlägg. lagom långa och utförliga recensioner av förstagångstittare gör Martin glad! :)

Cordy var en favorit för mig också, så det är kul att du tar upp henne.
Jag tror att de flesta håller med dig om Ted som avsnitt, det har sina brister, och jag tror det önskats i tråden redan att många önskar att Ted skulle fått vara en människa.

Men Joss version av Alien Resurrection, är inte det Alien Resurrection? :D

Jaja, fortsätt skriva så här bra recensioner, jag kan knappt vänta på att du sett fler avsnitt!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » sön jan 15, 2006 21:42

Detta är alltså första ggn fripp ser avsnittet?

Mkt underhållande att läsa som gaspode säger, dessutom med bra innehåll som får mig att vilja se om avsnittet. Det är ganska bra betyg på en recension.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tinwiel » sön jan 15, 2006 22:14

Håller med, jätteroligt att läsa dina recensioner, fripp. Fortsätt gärna! :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » sön jan 15, 2006 22:21

Totalt orelaterat; varför "21", fripp? Trodde först att du var 21 år, but noo. Lyckotal, födelsedatum, favoritspelarens tröjnummer, antal sängpartners hittills?

Alien Resurrection, är det fyran det? Det var väl inte riktigt Joss version, om jag har fattat det rätt. Precis som med filmen så var det väl andra som la sig i produktionen och gjorde den sämre...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Bender » tis feb 07, 2006 0:27

Jag gillade det här avsnittet men det verkar inte vara så många här som håller med om det. Tyckte Ted var härligt psykotisk även om det spårade ut med hela Terminatorgrejen. Det var verkligen sorgligt när Buffy trodde att hon dödat en människa och man trodde hon skulle deppa ihop totalt. Gillade det flesta scenerna med Willow, Xander, Cordelia och Giles å Calendar. Det blev högt betyg sammanlagt!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav caffeineaddict » tis feb 07, 2006 0:28

Bender: Kul att du gillade det! Det är väl inget av de bästa avsnitten, men jag tycker inte riktigt det förtjänar all dålig kritik. En sexa på skalan. Bäst är onekligen när Buffy tror hon har dödat Ted på riktigt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Bender » tis feb 07, 2006 0:32

caffe> Snabbt svar! :)
Jag gav det något mer i betyg... kan vara att jag var så svältfödd på Buffy att jag siktade för högt på skalan!? Ska försöka öka tempot i tittandet snart.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav fripp21 » tis feb 07, 2006 10:37

Binchy skrev:Totalt orelaterat; varför "21", fripp? Trodde först att du var 21 år, but noo. Lyckotal, födelsedatum, favoritspelarens tröjnummer, antal sängpartners hittills?


None of the above, även om man så kunde önska...

Det "spännande" svaret är att det inte betyder så mycket. Men nu inför OS kan det kanske vara pga Foppa?!

Ask me again. Fråga om Fripp istället. :)
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Binchy » tis feb 07, 2006 10:54

fripp21 skrev:
Binchy skrev:Totalt orelaterat; varför "21", fripp? Trodde först att du var 21 år, but noo. Lyckotal, födelsedatum, favoritspelarens tröjnummer, antal sängpartners hittills?


None of the above, även om man så kunde önska...

Det "spännande" svaret är att det inte betyder så mycket. Men nu inför OS kan det kanske vara pga Foppa?!

Ask me again. Fråga om Fripp istället. :)


Vad betyder Fripp, fripp?

Eh, har vi inte en tråd om våra nicks, någonstans? Antagligen bland presentationslänkarna...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav AKS » tis feb 07, 2006 11:35

Vi tar och livar upp den här tråden igen:
http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=558
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Binchy » tis feb 07, 2006 11:44

Där var den, ja! Klart att allas vår gudinna har koll.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav merl » lör maj 27, 2006 23:50

Den här gången kändes avsnittet ganska så bra. Lite skumt, när jag såg det på femman blev jag så illa berörd av avsnittet att jag bestämde mig för att inte spela in det trots att jag spelade in resten av säsongen. Dels för att Ted är riktigt äckligt vidrig (och ja, växer man upp med en ensamstående mamma är det en mardröm att tänka sig att ens mamma blir ihop med ett monster - mänskligt eller ej.) men kanske också för att jag blev besviken på hela robot-grejen.

Såhär några år senare, och några omtittar senare, kan jag tycka att avsnittet är riktigt bra fram till att det upptäcks att Ted är en robot. Efter det löser allt sig lite väl snabbt och lättvindigt. Fattar inte hur jag kunde bestämma mig för att jag inte ville se det igen - ofattbart.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » mån okt 02, 2006 21:23

merl skrev:Såhär några år senare, och några omtittar senare, kan jag tycka att avsnittet är riktigt bra fram till att det upptäcks att Ted är en robot. Efter det löser allt sig lite väl snabbt och lättvindigt. Fattar inte hur jag kunde bestämma mig för att jag inte ville se det igen - ofattbart.

Håller med. Lösningen med att han är en robot är riktigt fånig och jag gillar inte det ALLS - men det är ju just för att de första 35 minuterna sätter upp det så bra att man känner sig grundlurad när det sen visar sig att äh, det var väl inte så farligt.

Bästa replik:
XANDER: Can you say 'overreaction'?
BUFFY: Can you say 'sucking chest wound'?


Bästa popkulturreferens: Om vi bortser från alla Terminator-nickningar i slutfighten får jag nog vill säga att det är Buffys kommentar om Stepford - speciellt som ju avsnittet är gjort flera år innan Hollywood återupptäckte den historien (och gjorde om den som en komedi). Jag blir mer och mer övertygad om att Hank, alla hans faderskapsfel till trots, har en riktigt bra videosamling som lilla Buffy fick titta sig igenom.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: (spoiler 6.17) Redan här hotas Buffy alltså av mentalsjukhus. Och Willows överlyckliga tal om niogigs hårddisk... serien börjar bli daterad.

Hej Joss Whedon: Att dejta på the hellmouth slutar aldrig väl (hör ni det, Xander och Cordy?). Och underliga men trevliga psykopater spelar minigolf.

Awww: Jenny och Giles, igen. Finns inget som en armborstpil genom njuren för att återuppliva en romans.

Höh? Idiotiskt klagomål, men... alltså... var kom den där minigolfbanan ifrån?
When She Was Bad skrev:XANDER: Hey, I got a plan: how 'bout miniature golf.
WILLOW: There's no course here.


Wow, detta är en bra serie: Hela grejen med skilsmässobarn och onda styvfädrar görs riktigt bra, Ted är ghiaaaa, och scenerna när Buffy - och Joyce, som har ett riktigt bra avsnitt - tror att hon dödat Ted är väldigt starka. Synd att vi sen blir blåsta på konfekten bara.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » mån okt 02, 2006 22:30

Måste säga att detta var troligen ett va de bästa avsnitten hittills. Har lite svårt att sätta fingret på varför jag tycker så, men jag tycker det är en intressant historia där tanken om att de värsta monstren finns i Buffys egen närhet snarare än i parken nattetid. Och än värre, att det finns en otäck möjlighet att hon faktiskt framkallar dem själv med bristande vidsynthet och öppenhet.

Scenen med Ted på golfbanan är bra, han är otäck där han står och slår sig själv med golfklubban på benet!

Sen är det lite tråkigt att det är så uppenbart att det är något skumt med maten, men på ett avsnitts tid får man ju kompromissa med sånt gissar jag.

En sak fullständigt älskar jag, och det är extra tydligt i detta avsnitt: hur man understryker Buffys känslomässiga tillstånd och ålder med hur hon klär sig. I början är hon självsäker och nästan vuxen och hon klär sig i dräktliknande kreationer och har håret i en vårdad kvinnofrisyr. Efter att hon sparkat Ted in i evigheten regredierar hon till en liten flicka, håret uppsatt lite slarvigt och det är T-shirt och snickarbyxor. När hon står bakom Joyce i köket och säger med gråten i halsen att det inte var meningen, då är hon inte ens tio år... Snyggt.
Senast redigerad av gollum tis okt 03, 2006 10:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav ftwtysken » mån okt 02, 2006 23:27

gollum skrev:Scenen med Ted på golfbanan är bra, han är otäckt där han står och slår sig själv med golfklubban på benet!


ja, helt klart en favvoscen...
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav noike » tis okt 03, 2006 2:24

Avsnittet var helt klart bättre än vad jag mindes det men det är ändå medel för mig. Roborthistorien är fånig, och fungerar inte alls. Det har däremot flera scener som innan dess är riktigt bra. Det är lite som en bra bok med dåliga kapitel här och var, lite irriterande.

Och de har haft flera veckor på sig att bygga en minigolfbana.

Jag är lite för trött för att skriva mer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav medundersåte » sön okt 08, 2006 16:38

Kanske inte ett avsnitt som sticker ut, men det är intressant att få se mer av Buffys hem. Ted behandlar visserligen Buffy mycket illa, men för en gångs skull så går mina sympatier inte till Buffy utan till hennes mamma. Det är inte lätt alla gånger...

Cordelia är som vanligt den som vågar tala klarspråk:
CORDELIA: Well, not for fun. But she's like this superman. Shouldn't there be different rules for her?

WILLOW: Sure, in a fascist society.

CORDELIA: Right! Why can't we have one of those?
Annars så tycker jag det är intressant med andra typer av fiender än demoner, så robotar fungerar bra för mig.
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron