1x03 Bushwhacked

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Hur många Adam Baldwin finns det i skogen?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
5%
4
1
5%
5
0
Inga röster
6
2
10%
7
5
24%
8
6
29%
9
1
5%
10
5
24%
 
Antal röster : 21

Inläggav Binchy » lör jan 07, 2006 22:00

Reavers verkar rätt obehagliga. Understatement of the year...

Det första som slår mig när man får se det övergivna skeppet inuti, är Mary Celeste. De hade också lämnat skeppet mitt i maten, men var lite mer spårlöst försvunna. Verkar skumt att de har kunnat döda så många utan mer oreda på skeppet.

Den lille tennsoldaten var änna rörande, självklart var det hans första långresa.

Försöker invagga maken in i Fireflys förlovade land. "Du gillar ju både SF och Western" sa jag. "Bara för att man gillar både chips och gröt, är det inte säkert att det är gott ihop" svarade han då. Damn it, argument med vettigt resonemang, what do you do... "Nja, det är ju inte western per se, de nya världarna är ju rätt lika the Frontier. Det är ju inte så mycket väst, öst, norr och söder i rymden, ändå...". Någon som har några bra argument att bistå med?

Rivers förtjusning över rymden är också den rörande. Simon däremot verkar få svindel av all tomhet. Med tanke på hur duktig hon är på att förutspå händelser så bör man ju lita på henne när hon inte vill gå in i ett rum. Åtminstone gå in med försiktigthet. Och "Coming back" som hon säger rör nog the Alliance och inte Mal & co.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav fripp21 » fre jan 13, 2006 15:22

Binchy skrev:Någon som har några bra argument att bistå med?


Inget sex förrän han sett hela serien...? Borde funka.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Binchy » fre jan 13, 2006 16:31

fripp21 skrev:
Binchy skrev:Någon som har några bra argument att bistå med?


Inget sex förrän han sett hela serien...? Borde funka.


Snarare utpressning a la Lysistrate, än argument. Fungerar gör det nog. Men jag då? Det drabbar ju inte bara honom.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav fripp21 » fre jan 13, 2006 17:04

Binchy skrev:Snarare utpressning a la Lysistrate, än argument. Fungerar gör det nog. Men jag då? Det drabbar ju inte bara honom.


Det är sant, det är ett STORT risktagande. Vågar han syna din bluff??
Många frågor, viktiga beslut.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Garim » ons mar 29, 2006 22:32

Bushwhacked... Här börjar det ta fart på riktigt, för första gångs tittare...

Check this out. Lite kul hade dom ju i alla fall... en stund :P Jayne!!!!

Bild
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Ai » ons mar 29, 2006 23:30

:D

JAYNE!!!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav merl » tor apr 13, 2006 18:20

Kort kommentar:

Helt klart bra, men sitter fortfarande och väntar på att serien ska bli sådär riktigt bra som jag hoppas att den är.

Förhören var kul (visst var förhörsledaren samma skådis som spelar Matt i Melrose Place? Inte för att det är en serie jag kollar på, men har ett minne av att jag gjorde det någon gång i tidernas begynnelse.) och otroligt charmigt med Rivers förtjusning över rymden.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Garim » tor apr 13, 2006 18:25

Jo, serien blir bättre och bättre. Det här avsnittet, som så många andra, gör sig bättre vid omtitt. River får du veta mer om för varje avsnitt... (med något undantag). Jättekul att du skriver här merl.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav fripp21 » tor apr 13, 2006 18:33

merl skrev:Helt klart bra, men sitter fortfarande och väntar på att serien ska bli sådär riktigt bra som jag hoppas att den är.


Jag lagar mat och nu börjar Scrubs också, men en kortis: Varken The train job eller Bushwacked är med på min topp-8. Bara så att du vet.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Minsc_and_Boo » ons apr 26, 2006 13:47

merl skrev:Kort kommentar:
Förhören var kul (visst var förhörsledaren samma skådis som spelar Matt i Melrose Place? Inte för att det är en serie jag kollar på, men har ett minne av att jag gjorde det någon gång i tidernas begynnelse.)


Jo, visst är det stilige Doug Savant från Melrose Place, och Desperate Housewives. Jag kände inte igen honom första gången jag såg avsnittet, men andra gången kunde jag se mer på detaljer.

(Så spoila inte då... / Moderator) Än så länge är serien är ju River "bara" galen så ingen vet, inte ens vi tittare som inte är spoilade, att hon faktiskt är lite lätt precognitiv.

Det var ett läskigt avsnitt. Jag skulle aldrig vilja träffa några reavers :evil:
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Tea » tis maj 02, 2006 12:15

hmm.. okej, jag tror jag börjar greppa detta lite...

Tea har dock lite svårt att hänga med på vad alla heter... Har ju ingen text på min nerladdning och med alla smeknamn och förkortningar och mummlande så är det lite svårt ibland... Komemr säkert in i det emr allt eftersom

Börjar greppa lite karaktärer nu iaf... River är ju helt klart den mest spännande av dom...
Håller med det som någon inan skrev, lite event horizon varning över det här (Liberate tuteme, ex Inferno)...

Jag vill ha en reaver i sängen inatt :D

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav fripp21 » tis maj 02, 2006 12:46

Tea skrev:hmm.. okej, jag tror jag börjar greppa detta lite...

Tea har dock lite svårt att hänga med på vad alla heter... Har ju ingen text på min nerladdning och med alla smeknamn och förkortningar och mummlande så är det lite svårt ibland... Komemr säkert in i det emr allt eftersom

Börjar greppa lite karaktärer nu iaf... River är ju helt klart den mest spännande av dom...
Håller med det som någon inan skrev, lite event horizon varning över det här (Liberate tuteme, ex Inferno)...

Jag vill ha en reaver i sängen inatt :D


Försiktig med vad du önskar dig...

Välkommen till Firefly, Serenity och the 'verse, Tea
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav HeY » tis dec 12, 2006 0:48

Bra avsnitt, bra story, bra dialog, lagom med spänning/humor, helt enkelt ett riktigt bra avsnitt. Ryckte till och med till när Jayne vände sig om och "Offer/Reavern" stod bakom. Var inte beredd på det och hade helt glömt bort det.
Än en gång förbannar jag Amerika för att ha dissat denna serien och utnämnt den till minst tittad; evil :evil:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Capt. Peroxide » ons feb 28, 2007 22:42

Det börjar ta sig. Två bra saker med det här avsnittet var musiken och att det var väldigt lite western. Å andra sidan var det väldigt mycket Aliens – killen som blir knäpp gömmer sig ju till och med på samma ställe som Newt.

Att han flippar ut och ska efterlikna the reavers känns ju sådär lagom troligt å andra sidan. Han hade ju lika gärna kunnat bli totalt katatonisk eller startat en karriär som heroinmissbrukare efter massakern. Nåja.

Jag antar att jag hoppas för mycket om jag hoppas att de dumpar den jävla prästen i nästa avsnitt?
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Garim » lör mar 03, 2007 0:57

Capt. Peroxide skrev:Jag antar att jag hoppas för mycket om jag hoppas att de dumpar den jävla prästen i nästa avsnitt?

:eek: I love Shepered Book.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav fripp21 » mån mar 12, 2007 9:59

Capt. Peroxide skrev:Jag antar att jag hoppas för mycket om jag hoppas att de dumpar den jävla prästen i nästa avsnitt?


Hey, hey, hold your horses, Captain. That can't be right?

Föressten, hade du inte sett Serenity, filmen?? :?:
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Capt. Peroxide » mån mar 12, 2007 20:25

fripp21 skrev:
Capt. Peroxide skrev:Jag antar att jag hoppas för mycket om jag hoppas att de dumpar den jävla prästen i nästa avsnitt?


Hey, hey, hold your horses, Captain. That can't be right?

Föressten, hade du inte sett Serenity, filmen?? :?:
Jo, men det var mest önsketänkande.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav noike » mån mar 12, 2007 20:49

Capt. Peroxide skrev:Jag antar att jag hoppas för mycket om jag hoppas att de dumpar den jävla prästen i nästa avsnitt?

Jag måste bara fråga: blev du mobbad av en predikant under din uppväxt?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Capt. Peroxide » mån mar 12, 2007 23:08

noike skrev:
Capt. Peroxide skrev:Jag antar att jag hoppas för mycket om jag hoppas att de dumpar den jävla prästen i nästa avsnitt?

Jag måste bara fråga: blev du mobbad av en predikant under din uppväxt?
Inte personligen, jag tycker bara väldigt, väldigt illa om kristendomen och blir irriterad när det är med präster som sidekicks i tv-serier.

“Note to self: religion, freaky”
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav fripp21 » tis mar 13, 2007 0:30

Capt. Peroxide skrev:“Note to self: religion, freaky”


Intressant diskussion egentligen. Note to me too: religion, freaky. Ron Glass är ju buddist (syns nästan i hans tolkning av Shepherd Book, eller hur?) och Joss Whedon är allt annat än religiös, nämeligen ateist. Om du får tag på den australiensiska utgåvan av Serenity finns ett bra Q&A-avsnitt inspelat i Australien. En kille ställer frågan om detta, vad har du, Joss, emot de kristna, och Joss ger ett ganska långt och (som vanligt) vältaligt svar. För det var väl på australien-discen jag såg denna Q&A? Den har gått på pocasten Firefly Talk också...

Jag är helt med dig, my Captain Per, när det gäller religionen, de makthungrigas medel för att styra och skrämma populasen och upprätthålla den institutionaliserade religiösa hierarkin. Usch och fy. Religionen måste vara djävulens påfund. När kyrkans män motverkar utbildning och naturvetenskap, och konst också för den delen, då är jag i varje fall beredd att dra ut i korståg.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav noike » tis mar 13, 2007 0:41

fripp21 skrev:Jag är helt med dig, my Captain Per, när det gäller religionen, de makthungrigas medel för att styra och skrämma populasen och upprätthålla den institutionaliserade religiösa hierarkin. Usch och fy. Religionen måste vara djävulens påfund. När kyrkans män motverkar utbildning och naturvetenskap, och konst också för den delen, då är jag i varje fall beredd att dra ut i korståg.

Men det har inte med religion i sig att göra utan när mänsklig organisation korrumperar och blir viktigare än individerna inom och utom. Det finns i spirituella sammanhang och storföretag och högre studier ("du behöver en källa för den här åsikten annars måste du ta bort den") och bostadsrättsföreningar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav fripp21 » tis mar 13, 2007 0:59

noike skrev:
fripp21 skrev:Jag är helt med dig, my Captain Per, när det gäller religionen, de makthungrigas medel för att styra och skrämma populasen och upprätthålla den institutionaliserade religiösa hierarkin. Usch och fy. Religionen måste vara djävulens påfund. När kyrkans män motverkar utbildning och naturvetenskap, och konst också för den delen, då är jag i varje fall beredd att dra ut i korståg.

Men det har inte med religion i sig att göra utan när mänsklig organisation korrumperar och blir viktigare än individerna inom och utom. Det finns i spirituella sammanhang och storföretag och högre studier ("du behöver en källa för den här åsikten annars måste du ta bort den") och bostadsrättsföreningar.


Jo det finns assholes lite överallt. Helt klart. Men visa mig den bostadsrättsförening som efter 1500 år fortfarande förtrycker medmänniskorna och hindrar dem från att leva sina liv som de vill. Det är väldigt svårt att sära på religionen och kyrkan i en nykter granskning av vår historia. Makt korrumperar brukar det ju heta. Och här pratar vi om makt över "moralen"... Hua.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav noike » tis mar 13, 2007 1:12

fripp21 skrev:Jo det finns assholes lite överallt. Helt klart. Men visa mig den bostadsrättsförening som efter 1500 år fortfarande förtrycker medmänniskorna och hindrar dem från att leva sina liv som de vill.

Nu kommer jag inte ihåg vad ställena heter men det finns helskapade städer där man skriver på kontrakt när man flyttar in att man till exempel inte får hänga ut tvätt och ha annan färg på gardinerna än vitt för att det hade försämrat värdet på omgivningen. Detta finns, det hör till undantagen givetvis men de finns ändå.

Historia i all ära, men jag tycker nuet är liiite viktigare. Och visst, religion kan vara och är i en del fall ett stort problem, men jag kan inte klumpa ihop det till religion = freaky. Det finns värre saker nu med mer inflytande.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Garim » tis mar 13, 2007 18:34

fripp21 skrev:För det var väl på australien-discen jag såg denna Q&A? Den har gått på pocasten Firefly Talk också...


Japp, det var på australien utgåvan, och Joss slutkläm på svaret är som vanligt helt obetalbar :)

Religion-diskussionen ger jag mig inte in, förutom att konstatera att Joss för det mesta har vettiga åsikter :) Ok då :P I refuse to believe that life is a rehersal...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav makane » lör jul 05, 2008 9:43

*suck* Jag skrev här igår, men vårt bredband är fullständigt galet så det verkar ha disconnectat samtidigt som jag postade, eller något. Skräp. Tur att lägenheten är så fantastiskt... för att gå ifrån klockrent fungerande 100 mb till ostadigt 24 känns sådär.

Iallafall, vad skrev jag nu då. Jo jag tycker detta var ett riktigt bra avsnitt. Det skiljde sig lite ifrån de första eftersom det inte var "få ett jobb av skum person - utföra jobbet" upplägg pch det gillade jag. Jag tycker det var spännande och roligt och ja, inget att klaga på. Förutom att det kanske gick lite väl lätt för Haylee att kapa av den där låsmekanismen Reavers satt på dem. "hopp ner, klipp, klart!" Det hann ju aldrig bli spännande. Fast det är klart, chansen att de skulle spränga Serenity och alla karaktärer i avsnitt 3 är väl inte jättestor...

Summer Glau spelade fantastiskt i det här avsnittet. River kan nog bli en intressant karaktär, hur mycket som nu hinns med på 14 avsnitt. Det ligger och stör hela tiden. Jag vill liksom inte tycka att det är för bra för jag vet att det är så kort. Med Buffy var det bara att kasta sig in i härligheten, 7 säsonger. Men här... 14 avsnitt och en liten film. Men jag tycker att det är bra. Jag är inte fast som i Buffy och Angel, men i Buffy tog det ju flera säsonger innan jag såg det där brillianta.

Älskade scenen när Jayne lurat Simon att han skulle komma med och ta på sig dräkten, och när Kaylee sedan påpekar att han dessutom satt på den fel, fantastiskt.

Och så dök Doug Savant upp som gubben i lådan. Jag hade ingen aning att lilla Melrose Place Matt varit med i Firefly.
Användarvisningsbild
makane
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 16 okt 2007
Ort: KBA

Inläggav Mr.Tweed » fre jul 10, 2009 8:48

Bushwacked är ett riktigt bra avsnitt. Dom lyckas väldigt bra med att skapa en obehaglig stämmning samtidigt som det har många roliga ögonblick oxå. Klippen mellan Wash och Zoey i förhöret är underhållande så det förslår. Å så förstås Rivers glädje över att se rymden, fantastiskt.
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala

Föregående

Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare