1x08 Out Of Gas

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Ditt betyg?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
1
2%
8
5
11%
9
9
20%
10
29
64%
 
Antal röster : 45

Inläggav AKS » tor jan 05, 2006 23:52

Motorn var trasig och bland dess användningar fanns att både skapa luft och föra skeppet framåt. Dieseln låg bara och väntade på att motorn skulle starta så att den kom till användning igen. Eller?


Ja, så tolkade jag det också.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Ai » tor jan 05, 2006 23:54

Känner att jag vill lägga till mina två kronor till debatten också.

Jag har alltid sett det som en anspelan på drivkraft överhuvudtaget. Moment framåt s.a.s. Out of gas = kommer ingen vart, står stilla.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav AKS » fre jan 06, 2006 0:03

Ja, titeln på avsnittet tolkar jag som dig, Ai. I mitt tidigare inlägg hänvisade jag till de specifika händelserna som hade med motorer att göra i avsnittet.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » fre jan 06, 2006 0:06

AKS skrev:Ja, titeln på avsnittet tolkar jag som dig, Ai. I mitt tidigare inlägg hänvisade jag till de specifika händelserna som hade med motorer att göra i avsnittet.

Jag har sett det som bägge sakerna. Främst då farten, men även luften. Kanske framställer jag Tim som smartare än vad han är, men det gör mig inget.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » fre jan 06, 2006 0:08

Ja, syret naturligtvis. Hade glömt bort det (jag nämner ju tom det i min första post i denna tråd). En kombination av båda.

Hehe, jag känner mig förvirrad i dag. Märks det? (<-- Retorisk fråga.)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » fre jan 06, 2006 0:08

AKS skrev:(<-- Retorisk fråga.)


"Ahhh, you're no fun anymore."
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » fre jan 06, 2006 0:09

Huh? Förvirringen ökar.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » fre jan 06, 2006 0:13

AKS skrev:Huh? Förvirringen ökar.

Om någon säger att det var en reorisk fråga direkt så kan man inte ha kul med att göra dumma svar. Därav citatet från den där brittiska gamla tv-serien.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » fre jan 06, 2006 0:15

Ledsen att jag förstörde det så där på en gång. Nästa gång kommer det att vara fritt fram!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » fre jan 06, 2006 0:16

YAY! "And there were much rejoicing."
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » fre jan 06, 2006 0:23

Everything I do, I do it for you...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » fre jan 06, 2006 0:27

AKS skrev:Everything I do, I do it for you...

Wooohoooooo! Trots ursprunget tar jag det som årets bästa komplimang. (Varför är William Shatners version av den låten så svår att hitta?)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » fre jan 06, 2006 0:29

Haha, hade helt glömt bort Shatners version!! My, my, den var kul.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Binchy » fre jan 06, 2006 10:59

AKS skrev:
Motorn var trasig och bland dess användningar fanns att både skapa luft och föra skeppet framåt. Dieseln låg bara och väntade på att motorn skulle starta så att den kom till användning igen. Eller?


Ja, så tolkade jag det också.


Mee too. Självständiga tankar, vad är det?

Men som det sas tidigare: Out of gas är ju ungefär samma sak som motorstopp; motorn står still, oavsett orsak.

Får se avsnittet ett par gånger till, och lyssna extra noga när de diskuterar motorn.

Damn, jobbigt, måste man se det igen... ;) :D
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav MissKittyFantastico » lör mar 11, 2006 20:13

Det var länge sedan jag tittade på Firefly. Jag skaffade boxen för snart ett år sedan och tittade på alla avsnitten då. Efter det så har jag ju skaffat alla Buffy-boxarna och nu senast Angel och dessutom lånade jag ut Firefly till en kompis i ett par månader.

När jag träffat andra Buffy-människor och tittat på diverse avsnitt så har det ju mest blivit Our Mrs Reynolds och Jaynestown. Så igår tittade jag på Serenity igen och fick då sån lust att se Out of gas.

Jäklar vilket bra avsnitt det är. Jag hade fullständigt glömt hur roligt det är. Ramberättelsen är ju fruktansvärt hemsk, men alla tillbakablickarna är hysteriska! Jag sitter och fnissar för mig själv när jag tänker på Jayne som delar rum med den där gubben. Och Washs mustasch. Jättekul!

Jag blir nog tvungen att posta några av mina favoritcener här. Jag känner att jag inte kan hålla mig ifrån det.


Mal och Zoe har just träfat Wash för första gången.

MAL: He's great, ain't he?

ZOE: I don't like him.

MAL: What?

ZOE: Something about him bothers me.

MAL: What? What about him bothers you?

ZOE: Not sure. Just... something.

MAL: Well, your "somethin'" comes up against a list of recommendations long as my leg. Tanaka raved about the guy. Renshaw's been trying to get him on his crew for a month. And we need us a pilot.

ZOE: I understand, sir. He bothers me.



River till Book som är rädd för att dö av kvävning

RIVER: You're afraid we're going to run out of air. That we'll die gasping. But we won't. That's not going to happen. We'll freeze to death first.



Mal skäller på Wash för att han inte gör nåt utan sitter och deppar istället.

MAL: You get that beacon sent?

WASH: Yeah, it's sent.

MAL: Good.

WASH: Pointless.

MAL: What was that?

WASH: Nothing, sir. It's a brilliant plan, I'm sure we'll all be saved.

MAL. Getting a little weary of this attitude, Wash.

WASH: Are you? Well I'm very sorry about that, sir. I guess the news that we're all gonna be purple and bloated and fetal in a few hours has made me little snippy.

MAL: It's possible someone might pick up the signal.

WASH: No, Mal. It's not possible. Nobody's gonna pick up the damn signal. You wanted us "flying under the radar," remember? Well, that's where we are: out of range of anyone or anything.

MAL: Then make it go further.

WASH: What?

MAL :Make the signal go further.

WASH: Can't make it go further.

MAL: Not if all you're gonna do is sit here and whine about it, no.

WASH: What do you expect me to do, Mal?

MAL: Whatever you have to. And if you can't do it from here, then you put on a suit and get out on the side of the boat and...

WASH: And what? Wave my arms around?

MAL: Wave your arms around, jump up and down. Divert the nav sats to the transmitter. Whatever.

WASH: Divert the...? Right. Because teenage pranks are fun when you're about to die!

MAL: Give the beacon a boost, wouldn't it?

WASH: Yes, Mal. It'd boost the signal, but even if some passerby did happen to receive, all it'd do is muck up their navigation!

MAL: Could be that's true.

WASH: Damn right it's true! They'd be forced to stop and dig out our signal before they could go anyplace!

WASH:.......

WASH: Well, maybe I should do that, then!

MAL: Maybe you should!

WASH: Okay!

MAL: Good!

WASH: Fine!

JAYNE: HEY!

JAYNE: What the "guay" do you two think you're doing?! Fightin' at a time like this.

JAYNE: You'll use up all the air!


Så, nu var det slut på mitt jätteinlägg. Återkommer nog efter nästa sedda avsnitt.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav fripp21 » lör mar 11, 2006 20:27

Tack MissKitty.

You painted pictures in my head.

Out of gas är det bästa avsnittet...
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav merl » sön apr 23, 2006 21:33

Det här är ju så otroligt bra! Måste vara bästa Firefly-avsnittet tror jag. Älskar sättet som historien berättas med alla flashbacks. Snyggt gjort och dessutom så spännande att man sitter på som på nålar nästan hela avsnittet. Förutom när man luras att skratta åt Jayne i en flashback för sedan åter komma tillbaka till allvaret i handlingen. Fantastiskt!
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön apr 23, 2006 21:36

merl skrev:Det här är ju så otroligt bra! Måste vara bästa Firefly-avsnittet tror jag.

Varför merl är den bästa merl av alla andra i hela världen med just det nicket. Out of Gas sparkar häck med det mesta.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Garim » sön apr 23, 2006 22:06

Ja, Out of Gas är sanslöst bra. Spännande, välgjort + att man får veta mer om bakgrunden på karaktärerna. Väldigt intressant att lyssna på kommentorsspåret också där Tim Minear bl a ger lite ledtrådar till Inaras förflutna...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav merl » sön apr 23, 2006 22:24

Garim skrev:Ja, Out of Gas är sanslöst bra. Spännande, välgjort + att man får veta mer om bakgrunden på karaktärerna. Väldigt intressant att lyssna på kommentorsspåret också där Tim Minear bl a ger lite ledtrådar till Inaras förflutna...

Kommentatorspåret ser jag fram emot. Har väntat lite med dem, tänkte att jag ska se om disc 3 och 4 (och skriva i avsnittstrådarna) innan jag ger mig på alla kommentatorspår.


noike skrev:
merl skrev:Det här är ju så otroligt bra! Måste vara bästa Firefly-avsnittet tror jag.

Varför merl är den bästa merl av alla andra i hela världen med just det nicket. Out of Gas sparkar häck med det mesta.


Ja, jag är den bästa merl i den bästa av världar! Eh, vet inte varför jag kom att tänka på Candide.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » mån apr 24, 2006 11:46

merl skrev:Det här är ju så otroligt bra! Måste vara bästa Firefly-avsnittet tror jag. Älskar sättet som historien berättas med alla flashbacks. Snyggt gjort och dessutom så spännande att man sitter på som på nålar nästan hela avsnittet. Förutom när man luras att skratta åt Jayne i en flashback för sedan åter komma tillbaka till allvaret i handlingen. Fantastiskt!


"Out of gas" är bäst! Välkommen i klubben. Jag tycker att avsnittet är så bra att jag nästan börjar definera mitt tv-tittande i "före-OoG" och "efter-OoG".
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Minsc_and_Boo » ons apr 26, 2006 15:02

Jag håller med alla om att det är favoritavsnittet. Så vackert gjort med alla flashbacks och övergångar.

Hur Zoe och Mal ser fläckar på golvet där Mal kommer ligga 6 år senare, hur underbart roligt alla har precis innan katastrofen, hur Jayne ansluter sig till gruppen genom förräderi...

Och även om jag tyckte att den förste mekanikerna var en ordentlig hunk, så är Kaylee mycket bättre.
Och hennes förtvivlan när hon inte kan laga Serenity. Det gjorde ont i hjärtat!

Och slutet, när alla är tillbaka och Mal frågar om dom kommer vara kvar när han vaknar... Trots att jag är en stor pojke och borde vara härdad så blev jag helt tårögd.

Ship like this, be with ya 'til the day you die.
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Garim » ons apr 26, 2006 15:20

Har du Firefly-maraton, Minsc_and_Boo? :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav fripp21 » ons apr 26, 2006 16:07

Minsc_and_Boo skrev:Jag håller med alla om att det är favoritavsnittet. Så vackert gjort med alla flashbacks och övergångar.

Hur Zoe och Mal ser fläckar på golvet där Mal kommer ligga 6 år senare, hur underbart roligt alla har precis innan katastrofen, hur Jayne ansluter sig till gruppen genom förräderi...

Och även om jag tyckte att den förste mekanikerna var en ordentlig hunk, så är Kaylee mycket bättre.
Och hennes förtvivlan när hon inte kan laga Serenity. Det gjorde ont i hjärtat!

Och slutet, när alla är tillbaka och Mal frågar om dom kommer vara kvar när han vaknar... Trots att jag är en stor pojke och borde vara härdad så blev jag helt tårögd.

Ship like this, be with ya 'til the day you die.


Härliga inlägg Minsc_and_Boo!

Att du tycker att OoG är favoritavsnittet är greatness. Du är charmig, intelligent och humoristisk, va? Måste vara så, med en sån bra smak... ;)
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Minsc_and_Boo » fre apr 28, 2006 14:53

Garim skrev:Har du Firefly-maraton, Minsc_and_Boo? :)


Man kan ju inte låta bli :)
Lånade DVDboxen av en kompis och såg allt på tre nätter. Nu har jag sett om alla avsnitt en andra gång OCH med kommentatorspåren. Nu väntar bara filmen. ^_^
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Dr Goth » sön aug 27, 2006 22:53

Jag älskar Out of Gas. Jag älskar Firefly. Jag älskar (rymdskeppet) Serenity sista bilden någon?. Jag älskar Joss Whedon. Jag skulle, utan att tveka, ligga med honom ifall han ville.
You know what the chain of command is? It's a chain I go get and beat you with 'til you understand who's in ruttin' command here!
Användarvisningsbild
Dr Goth
Minion
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 25 jul 2006
Ort: Ungefär i Uppsala

Inläggav ftwtysken » sön aug 27, 2006 23:19

Dr Goth skrev:Jag skulle, utan att tveka, ligga med honom ifall han ville.


Who wouldn't...
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav noike » sön aug 27, 2006 23:23

Efter det här avsnittet skulle jag hellre ta Tim än Joss.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav carre » sön aug 27, 2006 23:27

jag skulle faktiskt inte vilja ha sex med någon av dem. inte ens pussas. kramas däremot, det hade jag inte sagt nej till!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav noike » sön aug 27, 2006 23:29

frk dhavernas > summer > tim > jewel > joss
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare