Lista era topp tio ANGEL avsnitt.. SPOILERS HELA SERIEN

Ett forum för att prata om Angel

Inläggav Tinwiel » tis apr 05, 2005 16:42

latarmig: Jag tror att du kan hitta förklaringen här:

sus@n skrev:4) Säsong 5: Fantastisk bra på enskilda avsnitt men som hel säsong...njaa



Men visst, motiveringar är alltid roligt. Sus@n? :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav latarmig » tis apr 05, 2005 17:28

Jodå, jag såg att hon skrivit att säsongen inte höll som helhet. Men ändå, näst sämst är rätt illa.

Själv ser jag också säsong fem som bestående av två delar, en medioker och en fantastisk. Skiljelinjen går vid "Smile Time" (5x14), från och med det så är allt fantastiskt. För mig räcker andra halvan av säsongen till för att knipa förstaplatsen bland säsongerna. Ingenting annat i AtS kommer i närheten. Tydligen delar sus@n mina känslor för andra halvan, och då vi kan komma till så skilda slutsatser är det extra intressant att höra hennes skäl.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tinwiel » tis apr 05, 2005 17:43

Jag håller med dig latarmig, jag fullkomligt avgudar sista hälften av s5 och placerar den därmed på första plats, trots att de inledande avsnitten inte höll måttet. Sen finns några bra avsnitt innan 5x14 också, främst Lineage, Damage och You're welcome.

Sus@n? :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tob » tis apr 05, 2005 17:53

Tinwiel skrev:Jag håller med dig latarmig, jag fullkomligt avgudar sista hälften av s5 och placerar den därmed på första plats, trots att de inledande avsnitten inte höll måttet. Sen finns några bra avsnitt innan 5x14 också, främst Lineage, Damage och You're welcome.

Sus@n? :)


Viftar frenetiskt med armarna här. Från och med avsnitt 15 är ju säsongen så brutalt bra att jag aldrig lyckas finna några ord att ens beskriva det med. Brutalt bra, fantastiskt, underbar eller otroligt bra, det känns klent att beskriva det så.

Men från och med Destiny är ju säsongen överlag kanon. Undantag är Why we fight och ev Harms Way.

Att sätta säsong 5 överst känns givet.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » tis apr 05, 2005 17:58

Som fan av Harmony faller jag även för "Harm's Way" (5x09). Det är ett riktigt mysavsnitt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tinwiel » tis apr 05, 2005 18:07

Nja, Harm's way är ok, men inte mer än så. Why we fight har jag bara sett en gång, och tyckte då att den var seg och tråkig.

Tob, du glömde Lineage! Wesley.... :cry:

Men förutom dom två ovannämnda avsnitten så är s5 efter avsnitt 7 helt underbart bra, och favoriterna är Damage, A hole in the world, Shells, och Not fade away. Wes och Illyria! Men dom andra avsnitten, förutom dessa, är också jättebra.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tob » tis apr 05, 2005 18:12

Jo Lineage funkar också, men tyvärr tycker jag avsnittet är ganska segt och tråkigt. Även om jag håller med om att Wesley har en del riktigt vassa scener.

Som sagt Wes och Fred/Illyria överträffar det mesta faktiskt. Får nog se om S5 från och med Lineage snart (igen). Blir alltid så sugen på att se om saker när det pratas så varmt om det, som nu i detta fallet.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Binchy » tis apr 05, 2005 20:24

Jag kan inte låta bli att gå in i trådar jag inte borde. Och jag blir alltid lika glad när jag läser att 3, 4 och 5 är bättre än 1 och 2. De sistnämnda är ju inte på något sätt dåliga, och om de tre senare är bättre så yummmyyyyy! Har precis börjat på säs 3 (orkade inte skicka tillbaka den halvtaskiga utgåva jag råkade beställa, portot visade sig vara jättehögt, och det är ju trots allt innehållet som är viktigast). Får köpa en snyggare sedan, när jag blir rik. :D
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav sus@n » tis apr 05, 2005 20:55

Nu har jag hållit er på sträckbänken eller hur? *evil laugh* Förklarningen till att den kommer så långt ner är som Tiniwiel sa att jag inte tyckte att det höll som hel säsong.

Helt klart underbar andra halva men jag tycker alla säsonger över dvs. 3,2,4 är bättre som helhet och inte har så dåliga nergångar (undantag Jasmine) Förklarningen är alltså att första halvan av säsongen drar ner säsong 5 så mycket som till näst sämst för det är den säsongen som har flest dåliga avsnitt - säsong 1 ligger längre ner för att den inte hade så bra avsnitt som andra halvan av säsong 5... förstår ni? Sedan hyllar jag säsong 5 genom att ge den många höga siffror på min lista.

OBS! Cordelia kan ha att göra med att säsong 5 kändes sämre faktiskt...
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » tis apr 05, 2005 21:43

sus@n skrev:OBS! Cordelia kan ha att göra med att säsong 5 kändes sämre faktiskt...


Så dålig var hon väl inte i s5 ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tam » tis apr 05, 2005 22:14

Att lista Angel-avsnitt var mycket svårare än att lista Buffy. Men efter mycket funderande, såhär blev min lista, inte så jätteorginell. Fick för mig att det vore kul att skriva ner en favoritscen ur varje. Blev ganska random. Gillar förstås det mesta i dom här avsnitten.

1. Orpheus (4x15)
Bäst enligt mig, helt enkelt. En favoritscen: Angelus resa-sig-utan-att-resa-sig är ju en småsak. Hela avsnittet är rätt komplett.

2. Damage (5x11)
Ett av de mörkaste, ett av de roligaste. En favoritscen: scenen där Spike och Dana slåss och det klipps emellan med Angel i sin bil och han säger "She's a vampire slayer". Väldigt snyggt. Och slutscenen förstås.

3. Not fade away (5x22)
En rätt ultimat avslutning, under givna förutsättningar, men även annars. En favoritscen: Wesleys "There's nothing i want"-tal.

4. Reunion (2x10)
Hela Darla-arcen säsong 2 är lysande. En favoritscen: Darla och Drusilla kramas på gatan.

5. Salvage (4x13)
Faith är min favorit i Buffy och Angel är hon ännu bättre. En favoritscen: "Are you a murderer? Cause I am." Faith och Connor. Mina favoriter.

6. A hole in the world (5x15)
Så vackert, så sorgligt. En favoritscen: när Fred sjunger, Lorne vänder sig förskräckt om och Fred hostar blod. Chockerande och hemskt varje gång.

7. Home (4x22)
Spännande, både avsnitt och idé. En favoritscen: Connor & Angel. Kanske det mest rörande hela serien.

8. Are you now or have you ever been? (2x2)
Det är fantastiskt. En favoritscen: dom hänger Angel. Gillar det mycket, mycket.

9. The Trial (2x9)
Ett till från säsong 2-arcet. Hade lika gärna kunnat ta Darla, Redefinition eller Reprise, dom är så bra. Hade Angels prövningar varit lika genialt uttänkta som resten av avsnittet hade detta varit en stark konkurrent för första-platsen. En favoritscen: "How did you think this would end?"

10. Smile Time (5x14)
Det här är faktiskt så roligt som det blir. En favoritscen: "I've got a lot of demon in me."


Säsonger tycker jag är lättare.
1. Säsong 4
Cool upon cool! Faith, Angelus, Gwen, rain of fire, permanent midnight... Dark Wesley! Och fightscenerna var så fantastiska den här säsongen. Och Connor, tycker så mycket om honom. Han ensam gör den här säsongen till den som är starkast för mig även på ett känslomässigt plan. Gillar även Jasmine. Första gången jag såg avsnitten var jag lite "What the fuck?" men när jag såg om dom var dom helt fantastiska dom med. Och säsongen är så mind blowing att ev logiska luckor är helt oviktiga.

2. Säsong 5
En rätt oslagbar uppsättning avsnitt. Fler kvinnliga karaktärer hade inte skadat. (Or had they...?)

3. Säsong 2
Dark Angel är cool. Hade den kännts lika bra som första gången jag såg den igen hade den straffat s5 också.

4. Säsong 3
Darla-arcet är jättevackert, och seriens nya visuella stil, som jag brukar kalla anime-stilen (kanske mer av den säsong 4 egentligen), ser snygg-snygg ut, och flashbacksen är skitbra. Inte helt nere med Holtz dock, och Cordelia stör mig dom sista fem avsnitten.

5. Säsong 1
Inte dålig alls, tvärtom, men alla dom andra säsongerna är mycket bättre. Men Angels tidiga kontor gör sig bra på bild. Och Boreanaz också.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav sus@n » ons apr 06, 2005 11:01

VelocityBoy skrev:
sus@n skrev:OBS! Cordelia kan ha att göra med att säsong 5 kändes sämre faktiskt...


Så dålig var hon väl inte i s5 ;)


Tvärtom. Efter Your'e Welcome blir säsongen dramatiskt bättre! Vad jag syftar på (som jag tror du förstod) är att jag saknar henne i säsong 5.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » ons apr 06, 2005 16:07

sus@n skrev:jag saknar henne i säsong 5.


Jag också... s4 vill jag hellst glömma.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » ons apr 06, 2005 18:14

säsong 4 var hon i.af. med i
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav A bear » ons apr 06, 2005 18:56

sus@n skrev:säsong 4 var hon i.af. med i


Charisma var det i alla fall.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sus@n » tor apr 07, 2005 17:47

A bear skrev:
sus@n skrev:säsong 4 var hon i.af. med i


Charisma var det i alla fall.


precis :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav sjostrand » tor sep 08, 2005 0:43

Svårt med lista när man bara sett de sista fyra säsongerna en gång...

Men följande episoder är med efter första titten (utan inbördes ordning):

3.13 Waiting in the Wings
3.16 Sleep Tight
3.17 Forgiving
3.22 Tomorrow
4.11 Soulless
4.12 Calvary
5.15 A Hole in the World
6.16 Shells
5.20 The Girl in Question
5.22 Not Fade Away
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav VINCE » fre dec 16, 2005 18:55

Jag kan inte avsnitten i huvudet eller jag orkar inte kolla upp det heller men; eh, favoriten måste vara när angel hade varit och hjlpt buffy i smyg med indianerna. Hon dök ju då upp i ett säsong 1 avsnitt. Det var jävligt romantiskt och samtidigt tragiskt. Skall fundera vidare
“When anger rises, think of the consequences". -Konfucius
Användarvisningsbild
VINCE
Demon Fodder
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 15 okt 2005
Ort: Umeå

Inläggav monkeyboy » fre dec 16, 2005 19:08

VINCE skrev:Jag kan inte avsnitten i huvudet eller jag orkar inte kolla upp det heller men; eh, favoriten måste vara när angel hade varit och hjlpt buffy i smyg med indianerna. Hon dök ju då upp i ett säsong 1 avsnitt. Det var jävligt romantiskt och samtidigt tragiskt. Skall fundera vidare


I Will Remember You, SÅ JÄVLA RÄTT!
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav Tinwiel » fre dec 16, 2005 20:08

monkeyboy skrev:
VINCE skrev:Jag kan inte avsnitten i huvudet eller jag orkar inte kolla upp det heller men; eh, favoriten måste vara när angel hade varit och hjlpt buffy i smyg med indianerna. Hon dök ju då upp i ett säsong 1 avsnitt. Det var jävligt romantiskt och samtidigt tragiskt. Skall fundera vidare


I Will Remember You, SÅ JÄVLA RÄTT!


I will remember you är ett underbart avsnitt. Grinar varje gång. VARJE gång. :rolleyes:
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav sjostrand » lör dec 17, 2005 0:43

Det är väldigt bra men det finns ju så många avsnitt senare som är ännu bättre.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav Binchy » lör dec 17, 2005 10:05

En riktig snyftarscen finns ju i Hero, på slutet, när de spelar upp Doyles reklamfilm igen. :cry: "Out rats are low..."

Och så I will remember you, när Buffy får reda på att om fem minuter kommer hon att glömma det senaste dygnet. "It's not enough!"
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav VINCE » tor dec 22, 2005 20:07

RalfiParpa, ville bara påpeka din coola avatar. Såg rullen igår. Wood var förvånande vidrigt läskig dock frän. Att det var allas favorithobbit fick jag inte reda på förän i sluttexterna.
“When anger rises, think of the consequences". -Konfucius
Användarvisningsbild
VINCE
Demon Fodder
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 15 okt 2005
Ort: Umeå

Inläggav sus@n » tor dec 22, 2005 21:11

Tam skrev:2. Damage (5x11)
Ett av de mörkaste, ett av de roligaste. En favoritscen: scenen där Spike och Dana slåss och det klipps emellan med Angel i sin bil och han säger "She's a vampire slayer". Väldigt snyggt. Och slutscenen förstås.


Intressant hur åsikter kan skilja sig. Ärligt talat hatar jag detta avsnitt. Trots försök att se det igen. Det är för mörkt & otrevligt och inte ens Andrew kan göra det bättre.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav RalfiParpa » tor dec 22, 2005 21:29

VINCE skrev:RalfiParpa, ville bara påpeka din coola avatar. Såg rullen igår. Wood var förvånande vidrigt läskig dock frän. Att det var allas favorithobbit fick jag inte reda på förän i sluttexterna.


Wow! Direkt tilltalad i någon tråd jag inte ens minns att jag skrivit något i. Coolt. Besöker forumen som inte är The Bronze och TV-serier och film alltför sällan numera, hoppas att jag inte missat fler tilltal/komplimanger/hot/påhopp/hån bara därför.
Jo, jag gillar Kevin-avataren också även om den egentligen är föga originell. Och Elijah "Frouwdouw" Wood var grymt kuslig som kloförsett religiöst kannibal-skrälle.

On Topic igen: "Damage" är ett oerhört bra avsnitt.

ANGEL
Look, we're the last 2 people that should be confronting her. She's a slayer. She has every reason to hate us, and she's unstable.
In her mind, there probably aren't any good Vampyrs.
(realizes he mispronounced it like Andrew, then pronounces it correctly)
Vampires.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav sus@n » fre dec 23, 2005 0:06

RalfiParpa skrev:On Topic igen: "Damage" är ett oerhört bra avsnitt.
ANGEL
Look, we're the last 2 people that should be confronting her. She's a slayer. She has every reason to hate us, and she's unstable.
In her mind, there probably aren't any good Vampyrs.
(realizes he mispronounced it like Andrew, then pronounces it correctly)
Vampires.


Ljus glimtar ja men det räcker inte för att jag ska stå ut med ett sånt mörkt avsnitt. Antar att jag får spola förbi början och se de andra delarna för jag lovar att jag står inte ut med att se den första kvarten åtminstone igen. Jag gav det en chans och stängde av ganska snabbt. Jag klarar inte av att se henne springa runt med den bensågen, slayer or not!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » fre dec 30, 2005 19:08

Samma sak gäller här som i Buffy-tråden av samma slag!

Tänkte använda den här tråden för att enlig gammal mall slutligen avgöra vilka avsnitt som faktiskt är våra favoriter.

Alltså, alla som vill får posta sina Topp 10-listor. Plats 1 får 10 poäng, plats 10 får 1 poäng. Om ni redan har postat en lista som ni känner er nöjd med behöver ni inte göra något. Om ni inte har postat någon, eller vill uppdatera er lista så får ni, tja, en vecka på er att göra det. Alla listor som redan finns i tråden kommer användas (även om naturligtvis bara en per person, ifall någon har postat flera olika listor kommer den senaste att användas).

Min tanke var att man skulle kunna presentera resultatet på Göteborgsträffen, och då naturligtvis göra en längre lista än 10 (typ en Topp 25) när resultaten väl är inne.

Om man som många har gjort har satt dubbelavsnitt på samma plats så får de dela på poängen. T.ex. har noike satt Becoming på plats 2 & 3. Istället för att då ge det ena avsnittet 9 poäng och det andra 8 får båda två 8,5. Lite klumpigt kanske, men jag kom inte på någon bättre metod.

List away!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » lör dec 31, 2005 13:29

Caffe: Kommer resultatet upp på forumet med?

PS. Jag håller mig vid min senaste lista. DS.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » lör dec 31, 2005 13:46

sus@n skrev:Caffe: Kommer resultatet upp på forumet med?


Naturligtvis. :)

Men för tillfället tycker jag att det finns så få Angel-listor att resultatet är lite tråkigt, så jag hoppas på fler. På Buffysidan finns ju åtminstone 25-30 listor att sammanställa, men på Angelsidan inte ens 10...

Från regulars saknar jag åtminstone (och förlåt om jag glömmer någon) numrerade listor i båda trådarna från Bröderna B, Zaxx, adolvsson, ey, Ai, Ankh, a bear, Illyria, Noggster, gaspode, mattek, Eynosh, Yog-Soggoth, LWes och CheeseGuy. Skärpning! ;)

Sedan är det en bunt som bara har gjort listor i Buffytråden och inte Angeltråden också. AKS, Binchy, Buffster, Gordo, latarmig, malavel och Tob, jag tittar på er!

Om jag har glömt någon men ni känner själva att det svider lite i själen för att ni inte har listat nog, kör hårt!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sjostrand » lör dec 31, 2005 13:57

Ny uppdaterad 10-i-topp-lista!

10p 4.11 Soulless
9p 5.16 Shells
8p 3.17 Forgiving
7p 5.22 Not Fade Away
6p 4.12 Calvary
5p 3.16 Sleep Tight
4p 5.15 A Hole in the World
3p 5.12 You're Welcome
2p 3.13 Waiting in the Wings
1p 3.22 Tomorrow

Fast egentligen borde de åtta första dela förstaplatsen för det är jättesvårt att mäta vilka som är bäst av dom.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om AtS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare