Serenity (Recensioner och diskussioner) Spoilervarning!

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Betyg på filmen

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
4%
6
1
2%
7
2
4%
8
9
17%
9
19
36%
10
20
38%
 
Antal röster : 53

Inläggav caffeineaddict » tis dec 06, 2005 22:00

Aliens har varit en favorit sedan man var 10. Tillsammans med Empire Strikes Back den film jag har sett flest gånger (säkerligen 25+). Ibland känns det som att jag kan varenda jävla replik. Men nu är det nog banne mig två år sedan man såg den.... det var när Quadrilogy-boxen (har fortfarande inte slutat störa mig på vilket dumt ord "Quadrilogy" är) släpptes.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » tis dec 06, 2005 22:58

"... express elevator to hell... GOING DOWN!"

Jaha, då får väl jag se denna igen oxå då :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » mån dec 12, 2005 20:35

Visade den för pappa iallfall.. han gav två bra intryck:

1. Han skrattade på "rätt" ställen....

2. Han sa "detta är ju mkt bättre än StarWars, denna har ju en betydelse och mening"..... OCH BÄTTRE STORY


Det måste betyda BRA poäng ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » mån dec 12, 2005 21:33

Lite snabbt nu... Förhoppningsvis mer senare då jag kan ge en mer rättvis kommentar.

Första tanken: besviken.
Andra tanken: det är en bra film.

Alltså, jag har haft enorma förväntningar på denna film. Antagligen högre än någon annan film jag sett. Det var omöjligt för Serenity att leva upp till dessa förväntningar. Det gör den inte till en dålig film, men jag hade velat se denna story under S2 av Firefly godamnit! En tvåtimmarsfilm är inte i närheten av att göra berättelsen rättvisa. (Hands of blue-snubbarna?! Jag hade velat se dem!!)

Jag måste få säga att jag tror att denna film kan kännas mycket förvirrande för människor som inte sett serien, men samtidigt... vad vet jag? Jag har ju all backstory så det är svårt att veta vad andra skulle tycka. Den kändes lite "rushad" ibland och det hade nog varit bättre för nya tittare om ex Shepherd Book inte hade varit med. The Operative gillade jag dock. Ibland lite Jubal Early-vibbar trots att denne typ verkade lite friskare.

Um. Vad mer? Jo, jag är övertygad om att jag kommer att uppskatta filmen betydligt mer då jag ser om den på jullovet. Då kan jag se den utan de extremt höga förväntningarna som en börda. (Tyvärr var jag dessutom spoilad för Washs död så det kom inte som en chock direkt.)

Extramaterialet... Har bara hunnit se bloopers och de var roliga. Skrattade högt då Nathan Fillion säger (parafras): "Strap Book front and centre. He's our friend and should be honored. Kaylee! Find the boy who took a dirt nap with baby Jesus. We need a hood ornament." :D Som om man inte var nog kär i honom innan. =)

Kort var det ja...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav fripp21 » mån dec 12, 2005 22:36

AKS skrev:Lite snabbt nu... Förhoppningsvis mer senare då jag kan ge en mer rättvis kommentar.



AKS, var lugn. Den växer, se om den.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav wyndham » mån dec 12, 2005 23:12

Jag tycker inte att den växer. Första gången jag såg den tyckte jag att den var bättre än... allt. Och den har inte blivit sämre (även om salongen var bättre på fantastisk filmfestival där jag såg den första gången).

Hands of blue-snubbarna?! Jag hade velat se dem!!


Tillsammans med The Annoying One är Two by two-gubbarna de sämsta villains som nånsin varit med i en Joss-produktion. Good riddance. Vad som hände med dom kan man läsa om serietidningarna har jag hört.
The Operative däremot är den bästa icke-vampyr-skurken någonsin (eller iaf topp 3 med wilkins och early). Och som jag ser det är frisyren den största likheten med Jubal.

Jag tror många (inklusive mig själv som tvingar alla att hetsa igenom Firefly innan) underskattar hur fristående Serenity faktiskt är.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav AKS » mån dec 12, 2005 23:18

wyndham skrev:Och som jag ser det är frisyren den största likheten med Jubal.


Jag tyckte att lugnet och fightstilen var väldigt lik och gav Jubal-vibbar. Utseendet var det sista jag tänkte på.

AKS, var lugn. Den växer, se om den.


Jag kommer nog att se om den minst en gång till innan december är slut. En gång utan och en gång med kommentarspår.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » mån dec 12, 2005 23:24

Hands of blue var ju överbra! Försöker du få en viss s04-onding till att vara bättre än dem wyndham? For shame...
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav carre » mån dec 12, 2005 23:37

Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Illyria » tis dec 13, 2005 0:04

wyndham skrev:JVad som hände med dom kan man läsa om serietidningarna har jag hört.

Så är det. Där får du veta hur The Operative får jobbet också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav wyndham » tis dec 13, 2005 0:20

Off skrev:Hands of blue var ju överbra! Försöker du få en viss s04-onding till att vara bättre än dem wyndham? For shame...


Ber hemskt mycket om ursäkt. Givetvis föredrar jag Hands of Blue framför Riley.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Tob » tis dec 13, 2005 0:42

Serenity är sedd. Bra film.

Men inte så jäkla mycket mera. I likhet med serien känns den faktiskt ganska distanserad för mig. Jag vill ju så gärna älska och tycka om Firefly men serien har aldrig riktigt funkat för mig. Jag varken känner med karaktärerna eller ens engagerar mig i dem något vidare. Varför? ingen aning, frustrerande då de flesta andra lyckas med det.

För att säga något mer om själva filmen så tycker jag den är bra utan att vara något speciellt. Har man inte sett serien har jag svårt att se hur filmen ens kan vara något mer än ett mediokert schfi äventyr. Om än välgjort och underhållande, men särskilt intressant har jag svårt att tro att den blir. Dialogen, det är bra flyt, Joss kan skriva och få ett jäkla flyt i sina dialoger. Humorn hade jag svårt att uppskatta redan i serien, men visst skrattade jag till ett par gånger. Actionscenerna var bättre och mer underhållande än vad jag hade förväntat mig.

Får väl försöka se om både serien och filmen inom en snar framtid för att se om jag lyckas ta till mig det på ett mer personligt plan.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav wyndham » tis dec 13, 2005 2:25

AKS skrev:Jag tyckte att lugnet och fightstilen var väldigt lik och gav Jubal-vibbar. Utseendet var det sista jag tänkte på.


Har funderat vidare på det här, även om jag hamnar lite off-topic. Lugna behärskade villains hör ju inte direkt till ovanligheterna, framför allt inte i whedon-verse. The Master, The Mayor, Caleb och Niska var alla ovanligt behärskade, och Adam, Yasmine, Illyria, The Gentlemen och Blue Gloves definierades nästan uteslutande av en skrämmande likhet med en hög filbunkar.

Bortsett från lugnet (och frisyren) är Operative och Jubal väldigt olika. Operative är en underhuggare som drivs av en stark övertygelse och bemöter alla med artighet och respekt. Jag kan bara minnas en karaktär med dessa drag från övriga serier: Marcus Hamilton från Angel s.5 (som dock inte var fullt så omtänksam). Av Fireflykaraktärerna tycker jag att han har mest gemensamt med Book (vilket har gjort mig till en i skaran som tror att Book har ett förflutet som just Alliance-agent).

Jubal är raka motsatsen. Han saknar the Operatives självinsikt om det onda i hans gärningar, och det bekommer honom inte heller eftersom han drivs av helt andra motiv. Hans intuition och förvridna intellekt kombinerat med hans självständighet och uppgivna livssyn, gör honom till en sorts ond blandning av River och Mal. Jag kan inte komma på en enda liknande karaktär, möjligtvis Angel Eyes i Leones dollarfilmer (förebilden Boba Fett hade ju ingen riktig personlighet).

Vet inte vilken av de två jag gillar bäst, men en sak är säker: Blåhandskarna var bara tråkiga. Visst gillar jag blödande ögen lika mycket som alla andra, men om det är tänkt att man ska bli rädd för att de promenerar när de jagar folk så är det bra mycket sämre än Adam.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav AKS » tis dec 13, 2005 8:12

Då jag sa att det gav Jubal-vibbar så menade jag inte hade jag hade suttit och gjort en djup analys av de båda karaktärerna. Jag menade precis vad jag sa: han gav Jubal-vibbar pga lugnet och fightstilen. Det är allt. Att de sen är helt olika i övrigt håller jag med om och det har jag tyckt hela tiden.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav fripp21 » tis dec 13, 2005 10:11

Jag kan bara konstatera att första gången jag såg den på bio var jag uppslukad av vad som hände i storyn. De övriga gångerna jag sett filmen har jag sett, ibland för första gången, detaljer och scener i filmen som är helt otroliga. Den är riktigt bra.

Ibland kan det kännas som att filmen har för högt tempo, men det blir inte lika påtagligt när man ser om den.

En mycket positiv recension på russin.nu:
http://www.russin.nu/filmview.php?filmid=1300
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Nyx » ons dec 14, 2005 0:14

Russinrecensionen var mycket välskriven! Han säger en massa som jag kan skriva under på:
Är då filmen, sedd ensam, lika fantastisk som serien var till sin helhet? Givetvis inte. Inget budget i världen kan kompensera för möjligheten att gradvis avslöja hemligheter och etablera personligheter under en säsong. Behovet att behaga både gamla och nya tittare märks också ibland, som sagt.

Kan man sätta full poäng på en film som tampas med sådana svåra "problem"? Ja, det kan man, om den kämpar med en sådan inspirerande kamplusta som här. Från den underhållande starten, via den mardrömslika Miranda-hemligheten, fram till finalen, med sorgkantad desperation mitt under intensiv action, påminner mig filmen om seriens storhet samtidigt som den hittar sin egen ton. Jag tänker inte påstå att den är felfri men den är vad jag hoppats på. Det är, ska betonas, inte alls samma sak som en film som lismande stryker runt benen på en och vill bli omtyckt. Whedon har istället för att förse oss med ett avsnitt till tagit ut svängarna ordentligt, han har fattat beslut som han vet kommer väcka ont blod bland många tittare och det ska han ha respekt för.

Amen. ;)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons dec 14, 2005 0:20

Kan man sätta full poäng på en film som tampas med sådana svåra "problem"?

Ja, det tycker jag också. Jag skulle inte säga att filmen har svåra problem, "problemet" med filmen ser jag som att den kunde blivit en sjukt bra tv-säsong, men att den sen ändå lyckas jäkligt bra som den är också. Fast jag gav den inte full pott heller, bara en 9:a. ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Nyx » ons dec 14, 2005 0:30

Illyria: På en tiogradig skala skulle jag inte heller ge full pott (jag väntar med att rösta tills jag sett den en tredje gång) men på en femgradig skulle jag nog det. Gillar också verkligen hur han resonerar kring Joss svåra balansgång mellan önskan att tillgodose fansens behov och att locka en ny publik.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons dec 14, 2005 0:58

Även om den inte är så väldigt tydligt, så känns delen med att locka ny publik delvis trist för oss redan inbitna, ivarjefall för mig, men jag ser den som något nödvändigt ont. Jag hade inte velat att filmen bara var för inbitna heller och det är en snygg balansgång också; jag gillar hur "nära" Joss valt att gå, att inte vara för övertydlig. Och sen när har egentligen Joss gjort något som "vill bli omtyckt" på det sättet? Han är alltid där och sticker svärdet i magen på oss - och vrider om ordentligt.

Att sätta en fyra på en femgradig skala skulle jag heller inte kunna göra. Därför gillar jag tioskalan bättre. :P
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Nyx » ons dec 14, 2005 1:16

Jag med. Både gillar tiogradig skala. Och gillar att Joss sticker svärdet i magen på oss. Joss credo är ju i hög grad att han skriver vad han själv vill se. Han har ju också sagt många gånger att han gillar humor, smärta och överraskningar. Och det faktum att han lyckas pussla ihop ett filmmanus som försöker tillfredsställa alla dessa olika grupper och göra nio komplexa karaktärer rättvisa mm ad infinitum utan att vara insmickrande gör att min respekt för hans kreativa gärning fortsätter att öka. Liksom min tillgivenhet för denne genialiskt välformulerade person. ;)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » ons dec 14, 2005 1:20

Japp, 9 av 10. Den är inte uppe bland de 50 bästa filmerna jag har sett och nosar (vilket väl är ungefär där gränsen för 10:an går nu för tiden), men den är fanimig ändå en femma på en femgradig skala. En fyra hade kännts fel.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav The Ankh » mån dec 19, 2005 9:56

Jag vill bara kort säga att jag älskade filmen. Älskade! Hinner inte skriva mer just nu för jag ska på utbildning.. men ack.. vilken rulle!!! Den fick en tia av mig! är så jävla glad att vi fixck till det så vi han se den på bio!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav LWes » mån dec 19, 2005 22:58

Idag fick jag filmen. Jag hade tänkt se om serien innan filmen, men första skivan är hos en kompis och jag har försökt få tag på honom i flera dagar utan lycka :evil:
Så tänkte jag läsa serietidningarna som jag borde ha köpt, men det har jag inte gjort, så jag hade laddat hem dom istället, men när jag väl låg i min säng med filmen i mina händer orkade jag inte sitta upp och läsa... :rolleyes: så jag låg hellre ner och såg filmen.

Jag tyckte i början av filmen att det var väldigt dåligt att Book hade lämnat dom, hur ska han då i fortsättningen kunna vara en av huvudpersonerna (jag tror att jag tänkte mig det hela följas av en till säsong av serien) men sen tänkte jag att han fortfarande kunnde vara en återkommande gästkaraktär, för hans bakgrund var ju trots allt den mest intressanta och spännande hemligheten tillsammans med River's bakgrund som denna film ju berättade.
En annan sak som jag verkligen ville se när serien var slut var Reavers, och det gav ju filmen också en god dos av, och inte bara det utan även hela deras bakgrund. Det tyckte jag var häftigt.
Under filmen tänkte jag också att det skulle vara roligare att följa det hela under flera avsnitt än dom 3 avsnitten (jag delade upp filmen i tre delar, 40 min st trots att jag såg hela filmen utan pause) som filmen är.
Mr Universe skulle också kunna vara en återkommande karaktär, men skådespelaren har ju tyvärr en fast roll i Numb3rs...
Chiwetel Ejiofor gillade jag sen innan, så jag gillade att han skulle vara med i filmen och jag tyckte att hans karaktär var cool och intressant.

Sen dog Book, och jag var så arg för att det var det onödigste som kunnde hända. Jag älskar när karaktärer dör, eller snarare jag älskar när dom vågar döda karaktärer, för det tycker jag alltid är modigt och spännande, men att döda Book var helt onödigt. Jag ser fortfarande ingen mening i det. För att Mal skulle inse att han ska följa sin tro? Dog seriens bästa karaktär för det? Den karaktären som alla ville veta mer om.
Så gott som alla karaktärer Joss någonsin dödat är jag på hans sida om, men den här gången är jag inte det.
Jag älskar att döda karaktärer i mina egna berättelser. Det är svårt, för man tänker på vad som skulle kunna hända om dom stannar, men man måste döda karaktärer. Så är det bara. Därimot om en karaktär är som Book så vänta tills du gett oss svaren innan du dödar honom.
Visst man kan göra det i efterhand i en uppföljare, eller en serietidningarna, men det är inte lika intressant om han redan är död. Även om jag fortfarande vill veta så är det verkligen inte lika relevant längre och det är så onödigt för att det mysteriet var så fantastiskt och en stor anledning till att Book var min favorit.
Jaja, moving on.

River. Jag gillade henne minnst i serien, men gillade ändå hennes kryptiska bisarra roll som ett långvarigt mysterium som kunnde utvecklats över en lång tid. Jag tycker att allt det där med Miranda och anledningen till att dom var ute efter henne var klart godkännd. men jag tyckte att hon tog upp för stor roll i filmen. Bara en sak som att hon är den som är störst på filmomslaget och affischerna stör mig (för jag står alltid för att alla regulars skall behandlas lika och få lika mycket utrymme) men om någon skall vara frontfiguren här skall det vara Mal. Det är bara en fånig sak jag störde mig på.
Om filmen varit en säsong av serien hade jag nog absolut inte stört mig på River's roll alls, för då hade den tagit plats över en längre period och dom andra karatärerna hade undertiden fått mer plats.
Wash's död var av mig ganska väntad, för när jag sökte efter något här på forumet med sökfunktionen och hade inställt på "visa som inlägg" så började ett av resultaten något med "Wash" och "död" och med en gång stängde jag sidan för att jag visste att jag borde förstått att jag skulle ångra att jag sökte efter "Buffy action figures" :evil:
Jaja, jag tänkte att det kunnde stått vad som helst och jag visste ingenting säkert. Men under filmen misstänkte jag att han skulle dö och i den scenen han gjorde det tänkte jag hela tiden att något skulle gå fel.
Sen när han började säga sin replik så lugnade jag mig och SWOOOSH! Ouch! Jag hoppade till. Fantastiskt gjort. Väl lyckad överraskningseffekt. Sånt gillar jag.
Jag kännde dock att det var väldigt tråkigt att han dog och att det var väldigt onödigt att slösa bort TVÅ regulars på en film!
Men hans död står jag bakom. Det var som sagt en bra överraskning och jag kan respektera beslutet att döda honom.

Sen när Zoe anföll Reaversarna och blev skadad tänkte jag att det kanske vore bäst om hon dog. Men jag är glad att hon överlevde.
Alla utom Mal var faktiskt expendible.
Sen blev Kaylee skjuten med giftpilar. Varför hade Zombie-Barbar-folket giftpilar? Orcherna i Sagan om Ringen, visst dom skulle kunnat ha giftpilar, Stormtroopers i Star Wars, visst dom skulle kunna ha bedövningsgevär eller nåt, men Reavers? Ja, det är väl inte mer ologiskt än att dom faktiskt kan köra rymdskepp o.s.v. som tidigare påpekat, så det är väl inget att störa sig på.
Där trodde jag en stund att Kaylee skulle offra sig för att rädda dom genom att gå in där och stänga porten, men det gjorde hon ju inte som tur var.
Sen blev Simon skjuten, och vid det laget tänkte jag "Ja ja döda allihop och få det överstökat!", men jag är väldigt glad att även han klarade sig.
Jag tyckte att det striden mellan Mal och The Operative var bra också. Visst kanske lite lång som någong påpekade, men jag skulle inte orka sätta mig och fundera på vad som platsar i filmen och vad som man skall korta ner för att få med mer av något annat.

Slutet var fint. När The Operative överlevde blev jag glad, för att det hade varit så typiskt att döda honom (nu finns han kvar för framtida bruk! :) ) och i hans sista scen med Mal kännde jag att han kunnde gå med i besättningen, men så fort Mal sa att han skulle döda honom om han såg honom igen förstod jag att det aldrig skulle gå efter att han faktiskt orsakat dom andra tvås död...
Men när han svarade att han aldrig skulle få se honom igen tänkte jag snabbt "Vart ska han ta vägen nu? Kommer han dra sig tillbaka och leva ett vanligt liv? Vad kommer han jobba som?" och yrket "präst" var det första jag tänkte på (stora doser av 7th Heaven har gjort det mot mig) och så insåg jag att Book förmodligen haft just det yrket i sitt förflutna. Att han jobbat som mördare och/eller för alliansen har ju varit något dom flesta trott, men det liksom tändes en lampa i mitt huvud och jag så flashbacks till scenen då Book berättade för Mal något om Operatives och så blev jag nöjd med mig själv för min slutsats.
Tyvärr han min nöjda kännsla bytas ut till "Å nej!" innan filmen slutade när man fick se River som pilot och min omedelbara tanke var "Fan också, där går vi miste om en ny regular" (en ny pilot alltså för dom måste ju ha en pilot) och jag älskar verkligen nya regulars och jag inser nu att det förmodligen inte blir någon sådan eftersom River nog får bli pilot och Book hade ju redan lämnat skeppet...
Å, mina minnen för mig tillbaka till när man fick se killen som hade Kaylee's jobb innan henne och det var DAX GRIFFIN, en av mina absoluta favoritskådespelare sen barndomen. Om bara han kunnde komma tillbaka...

Det skulle överhuvudtaget vara intressant att se en ny besättningsmedlem.

En sak jag hatar med alla dvd-filmer är att när det finns borttagna scener så borde man kunna välja att se filmen med dom i, det borde alltid finnas som ett alternativ. Nu har jag inte hunnit se dom här borttagna scenerna, men att se dom separat ger mig inte direkt någonting, till skillnad från att se dom i filmen, speciellt första gången man ser filmen.

Tam skrev:BtVS 7x22
Det var samma känsla som med Anya. "Va? Nej! Va?" En tung känsla.

Min kännsla när hon dog var snarare "Va? Oj! Ja ja vi visste att folk skulle dö, bättre henne än någon annan, hoppas bara att Andrew klarar sig"

Tam skrev:Förnekelse i all ära men jag har funnit serenitet. Serenity är också ett mycket bättre namn än Firefly.

Jag tycker inte det. Jag tyckte att Serenity var ett fantastiskt namn på skeppet i Firefly, men att filmen heter det är lite tråkigt tycker jag för att det tar bort lite av mystiken. Det känns lite som "Skeppet heter Serenity för att filmen heter det" istället för "Filmen heter Serenity för att rymdskeppet heter det." Fast jag gillar inte heller när serier heter huvudpersonens man t.ex. "Buffy the Vampire Slayer", "Angel", "Jack and Bobby" o.s.v.
Det kanske låter fånigt, men om "Angel" hade hetat "Angels" istället hade det kunnat betyda att det är Angel och hans vänner samt att dom är som skyddande änglar och sammtidigt inte vara beroende av att karaktären Angel står i centrum.
Serenity är inte samma sak, men jag tycker att det tar ifrån skeppet sitt namn lite grann...

Jag tyckte i alla fall att filmen var riktigt bra. Att Book dog var det enda jag verkligen inte gillade.
Uppföljare i vilken form som helst välkommnas av mig. Joss har ju redan sagt att han ska skriva mer Serenity-tidningar. Hoppas att dom inte utspelar sig "före", det gillar jag inte. Möjligtmiv att det är ett äventyr där Book's förflutna (även om han är död) kommer upp. Det tror jag är möjligt att det händer.

Det jag skrattade mest åt i filmen var när Jayne blev rädd när Simon skulle säga det magiska ordet. Det var väl inte det roligaste, men det var det jag skrattade mest åt.

Det var något mer jag tänkte skriva men jag kommer inte ihåg just nu.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån dec 19, 2005 23:10

LWes skrev:En sak jag hatar med alla dvd-filmer är att när det finns borttagna scener så borde man kunna välja att se filmen med dom i, det borde alltid finnas som ett alternativ. Nu har jag inte hunnit se dom här borttagna scenerna, men att se dom separat ger mig inte direkt någonting, till skillnad från att se dom i filmen, speciellt första gången man ser filmen.


Men scenerna är ju borttagna av en anledning. De är oftast borttagna för att regissören kände att filmen var bättre utan de scenerna. Om man allid hade valet att se filmer med alla bortklippta scener tillbaka i filmen skulle DVD:erna alltså gå emot regissörernas vilja och presentera en, enligt dem, sämre version av filmen bara för att den är längre.

Sedan kan man ju naturligtvis alltid argumentera huruvida filmen inte hade varit bättre med vissa av scenerna kvar, men faktum kvarstår att Joss känner att det är en bättre film utan de scenerna, annars hade han haft med dem från början eller stoppat tillbaka dem på DVD:n.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav LWes » mån dec 19, 2005 23:24

Dom tar ju bort scener så fort dom antingen saktar ner tempot eller ifall dom inte behövs.
Det är möjligt att alla scener som tas bort tas bort för att göra filmen bättre, men jag skulle hellre se att filmen var 20 minuter längre med några orelevanta scener inkluderade.
Det är ju även en viss skillnad mellan att göra en film för biotittare där man inte vill att dom skall bli uttråkade o.s.v. och att göra en film för Firefly-fans som gärna kan stanna upp för att få se en fin scen mellan två karaktärer dom redan känner från tidigare och att bara se ett samtal av något slag mellan dom, vilket som sagt skulle vara tråkigt för en ovetande person som bara vill se en cool film.
Men jag har som sagt inte sett dom borttagna scenerna på den här dvd:n, men dom finns väl där av en anledning. Det brukar väl inte vara så att dom inkluderar en scen dom själva skäms över och tycker är dålig på dvd:n.
Dom filmer jag ser, vill jag se så mycket som möjligt av! :)

På X-Men dvd:n jag har kan man faktiskt välja att se med borttagna scener, men där har dom gjort en dum grej, att en scen finns det typ en annorlunda version av så man fick se samma scen två gånger i rad (och jag tror inte jag märkte någon större skillnad) mitt i filmen, och det saktade nog ner den en del.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav The Ankh » tis dec 20, 2005 0:20

Ok, varför ger jag filmen en tia?

well.. har ju sett serien nu under typ två veckor, och så klart blivit kär i karaktärerna, och ville ju se mer, ha en massa svar, ville att Kaylee och Simon äntligen skulle få "get a room" och att Mal och Inara skulle visa för varandra att de är kära inte bara vara uppenbara.

Fick allt det.

Wash dog. Jag gillar att bli chockad och upprörd och ledsen, Book dog, jag gillar att få bli chockad upprärd och ledsen. Mycket riktigt mäktiga och riktigt häftiga scener.

De var skitkoolt när de "klädde ut sig" till Reavers. Och, det var jävligt kul att få veta vad Reaversarna egentligen kom från, och vad det var för "fel" på River.

River.. vilken underbar människa! man skulle kunna göra flera säsonger med bara henne som dragkrok. Och Kaylee. Och Mal... ok... alla. Tyckte kanske att Jayne fick lite för lite plats. Och han såg jävligt annorlunda ut, mer än de andra gjorde. Men sånt är ju svårt att unvika i och med att vi homosapiens blir äldre när tiden går....

I alla fall, jag känner mig mer komplett Firefly-mässigt efter att ha sett filmen (jo.. jag behövde ju bara vänta några skälvande timmar mellan sista avsnittet och filmen...), men hoppas innerligt på fler säsonger!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav JoeSweden » tis dec 20, 2005 5:06

LWes skrev:Dom tar ju bort scener så fort dom antingen saktar ner tempot eller ifall dom inte behövs.
Det är möjligt att alla scener som tas bort tas bort för att göra filmen bättre, men jag skulle hellre se att filmen var 20 minuter längre med några orelevanta scener inkluderade.
Det är ju även en viss skillnad mellan att göra en film för biotittare där man inte vill att dom skall bli uttråkade o.s.v. och att göra en film för Firefly-fans som gärna kan stanna upp för att få se en fin scen mellan två karaktärer dom redan känner från tidigare och att bara se ett samtal av något slag mellan dom, vilket som sagt skulle vara tråkigt för en ovetande person som bara vill se en cool film.
Men jag har som sagt inte sett dom borttagna scenerna på den här dvd:n, men dom finns väl där av en anledning. Det brukar väl inte vara så att dom inkluderar en scen dom själva skäms över och tycker är dålig på dvd:n.
Dom filmer jag ser, vill jag se så mycket som möjligt av! :)

På X-Men dvd:n jag har kan man faktiskt välja att se med borttagna scener, men där har dom gjort en dum grej, att en scen finns det typ en annorlunda version av så man fick se samma scen två gånger i rad (och jag tror inte jag märkte någon större skillnad) mitt i filmen, och det saktade nog ner den en del.


Se de bortklippta scenerna. Se sedan om dem med Joss kommentarer, så får man reda på väldigt bra varför de inte är med. Några av scenerna är riktigt bra, men passar inte in eller stannar upp filmen. Joss säger själv att han inte gillar "extended cuts" och det var ju inte direkt att han inte hade nåt att säga till om om klippningen. Huvudsaken man får se dem. :)
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 05 jul 2005
Ort: Gävle

Inläggav JoeSweden » tis dec 20, 2005 5:10

Påskägg förresten så här i juletid: På huvudmenyn, markera PLAY, tryck VÄNSTER. Den pizzabitsliknade saken på höger sida blir då markerad. Tryck ENTER.
Mmmmmm. Fruity Oaty Bars! :D
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 05 jul 2005
Ort: Gävle

Inläggav wyndham » ons dec 21, 2005 0:03

LWes skrev:... men att döda Book var helt onödigt. Jag ser fortfarande ingen mening i det. För att Mal skulle inse att han ska följa sin tro? Dog seriens bästa karaktär för det?
... om en karaktär är som Book så vänta tills du gett oss svaren innan du dödar honom.

Jag gissar att Joss skulle svara som Book: "No I don't." Jag kände också att det var svar nog. Ville man absolut veta mer så fanns det tillräckligt med antydningar för att dra slutsatsen att han hade varit en liknande Operative, men det fanns inget egenvärde i att avslöja mer. Oavsett om det blir i serietidningar eller något mer önskvärt format, tror jag att det kommer bli mycket tillbakablickar i kommande historier. Men med tanke på att det finns en hel hög med crazy-people som tycker att OoG är bättre än OiS så lär det väl inte bli några större protester.
LWes skrev:River: Jag gillade henne minnst i serien ... Bara en sak som att hon är den som är störst på filmomslaget och affischerna stör mig

Jag gillade River mest av alla i serien. I filmen gillade jag Mal ännu mer. Men Summer Glau är fortfarande snyggast i världen så det är klart att hon ska vara störst.
LWes skrev:Jag kännde dock att det var väldigt tråkigt att han dog och att det var väldigt onödigt att slösa bort TVÅ regulars på en film!

Alla utom Mal var faktiskt expendible.

"Slösa bort?" Jag tror tyvärr inte att det kommer bli någon ny TVserie, men jag hoppas fortfarande på två till filmer. I vilket fall så kunde Joss inte bry sig ett dugg om framtiden, och han kunde inte heller göra filmen som en fortsättning på serien. Det finns inga regulars i en film. Insatserna måste vara högre. Även Mal var expendible.
LWes skrev:När The Operative överlevde blev jag glad, för att det hade varit så typiskt att döda honom (nu finns han kvar för framtida bruk! :) )

Han finns inte kvar för framtida bruk. Även om det finns antydningar att cirkeln var sluten och att han skulle börja om som något shepard-liknande, så känns det för mig som att han hade harakiri-party som väntade. Hur som helst kommer han hålla sitt löfte till Mal.
LWes skrev:En sak jag hatar med alla dvd-filmer är att när det finns borttagna scener så borde man kunna välja att se filmen med dom i, det borde alltid finnas som ett alternativ.

Bortsett från de fall när producenten har final-cut så håller jag med Joss om att "a piece should exist in its own right." I en intervju sa han ju att han t.o.m. slutade lyssna på radio en längre tid efter att ha hört en remix för första gången. Att hålla på som Peter Jackson och i förväg planera ett extended-alternativ när han klipper biofilmen är bara fel fel fel. Joss komentarer till de bortklippta scenerna är som sagt bra att lyssna på.
LWes skrev:Det känns lite som "Skeppet heter Serenity för att filmen heter det" istället för "Filmen heter Serenity för att rymdskeppet heter det." Fast jag gillar inte heller när serier heter huvudpersonens man t.ex. "Buffy the Vampire Slayer", "Angel", "Jack and Bobby" o.s.v.

Förstår inte alls höna-ägg-resonemanget. Nästan som att säga "det känns som att huvudpersonen heter Buffy för att serien heter det" (men om du inte gillar nåt av namnen är det väl logiskt). Älskar namnet Serenity. (Tycker inte att BtVS eller Angel kunde förbättras heller. Firefly är en betydligt svagare och mindre logisk titel.) Titelsekvensen när skeppet går in i atmo är ett av mina tre favoritögonblick i filmen (mycket p.g.a. Newmans musik), och då känns det pretty damn obvious varför filmen heter Serenity: för att skeppet är minst lika mycket huvudperson som nån av besättningen, något som även betonades i serien.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav JoeSweden » ons dec 21, 2005 0:33

Nåt som jag inte gillade med skeppet "Serenity" var de nya landningställen. Gillad bättre när det landade på "magen", man fick en känsla av vad det var för ett slags skepp, inget finlir.
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 05 jul 2005
Ort: Gävle

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron