2x04 Inca Mummy Girl

Här pratar vi mest om Säsong 2

Good girl, bad girl?

1
1
3%
2
1
3%
3
2
6%
4
8
23%
5
3
9%
6
8
23%
7
7
20%
8
1
3%
9
2
6%
10
2
6%
 
Antal röster : 35

Inläggav Binchy » lör dec 10, 2005 17:37

Det kan ju vara så att hon lämnar/glömmer kvar läppstiftet där på toaletten, och därför inte har något senare. Jag menar; hon har ju uppenbarligen kajal, ögonskugga, mascara och läppenna...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav latarmig » lör dec 10, 2005 20:33

Den köper vi.

Har man just tagit livet av sin förföljare så är nog inte det första man tänker: "Låt se, var la jag nu mitt läppstift?"
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Rombat » lör dec 10, 2005 22:28

latarmig skrev:Den köper vi.

Har man just tagit livet av sin förföljare så är nog inte det första man tänker: "Låt se, var la jag nu mitt läppstift?"
Jodå. Men jag har ju inte läppstift.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav fripp21 » tis dec 27, 2005 12:58

"This is bad, it übersuck"

Nej då inte avsnittet, roligt citat bara. Detta är helt ok, men visst det är väl kanske ett av de sämre avsnitten för säsong 2 skulle jag tro.

Avsnittet har ganska många roliga citat, men mysteriet är ganska intetsägande. Fast ändå inte kanske. Inca-tjejen är The chosen one, she must die, scrifice osv. Hm, var har jag hört det där förut? The chosen one... hm

Annars så påminns jag av en sunkig fantasy-roman jag läste för många år sedan. Den unge hjälten blev kär i en tjej som typ sög ut själen ur sitt offer när hon kysste dem(?). Hon var någon slags domare och bödel i ett. Kommer inte ihåg, den var vedervärdigt dålig bara.

Sven den svenske utbytesstudenten, Willow i sin allra sexigaste maskeraddräkt (jag har sett Halloween!), och Buffy som beklagar sig över Giles gamla bil. Roligt.

Betyg 6
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav CheeseGuy » tor dec 29, 2005 22:52

Woho! Det här var ju inte alls så tokuselt (för att vara Buffy) som jag tyckte förra gången, utan faktiskt helt okej. Småtrevligt rakt igenom, och så har det ju (det går inte att kommentera avsnittet utan att nämna det) Willlow i eskimåkläder och Oz och Jonathan.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Isabella » tor mar 16, 2006 0:13

Tycker att detta avsnitt är ganska så tråkigt. Men willow i eskimokostym :rolleyes: hah.. sen Oz ja..
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Forever Chosen » tor mar 16, 2006 0:24

Isabella skrev:Tycker att detta avsnitt är ganska så tråkigt. Men willow i eskimokostym :rolleyes: hah.. sen Oz ja..


Eskimokostymen var nog höjdpunkten med detta avsnitt helt klart, annars inte särskilt underhållande...
A slayer with family and friends. That sure as hell wasn't in the brochure!
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav merl » tis maj 23, 2006 19:14

Så var jag framme vid ett av de sämre avsnitten då. Och också framme vid de avsnitten som jag tappat räkningen på hur många gånger jag kan ha sett dem. En liten parantes (som jag spoilermarkerar för säkerhets skull); inför femmans sändningar (för två år sen måste det vara) funderade jag på om jag skulle spela in hela serien på vhs, men efter de första avsnitten i säsong 1 kändes det inte som värt besväret. Vid Prophecy Girl började jag inse mitt misstag och vid School hard bestämde jag mig för att bättre sent än aldrig. Så se första två avsnitten jag spelade in var Inca Mummy Girl och Reptile Boy. Inte så uppmuntrande kanske i och med att de definitivt hör till de svagare av säsongens avsnitt. Vid Halloween förstod jag dock att det var ett riktigt klokt beslut att spela in. :)

Även om Inca Mummy Girl hör till de sämre avsnitten för säsongen är det ändå ganska charmigt. Xander som förälskar sig i ännu en demon. :) Willow bedårande söt i sin eskimåkostym, förstås. Och Oz som förälskar sig i Willow.

Sen gillar jag liknelsen mellan inca-prinsessan och slayern som görs. Båda är unga tjejer som "offras" för folkets skull. Eller nåt sånt. Fast Buffys "offer" räddar förmodligen fler människor...
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav medundersåte » mån jul 24, 2006 1:13

Ett avsnitt med en svensk i kan ju inte vara dåligt. Tystlåten som sig bör, men så tvingas han ju tillbringa sin tid med Cordelia också. Scenerna med de båda var roliga.

Buffy tvingas avstå dansen för att kunna uppfylla sitt kall, hon har det verkligen inte lätt. Liksom Ampata får hon offra mycket, men hon är inte beredd att döda andra människor. Buffy framstår i jämförelse med Ampata som mer moraliskt högstående, men å andra sidan så är kanske Ampatas situation värre än Buffys.

Willow ser så ensam ut i sin eskimådräkt, typiskt att hon går just när Oz är på väg till henne. Xander har verkligen otur; när han väl hittar någon som får honom att sluta tänka på Buffy så visar det sig vara en mumie...
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav A bear » mån sep 25, 2006 21:14

Sträckan 2x02-2x05 är verkligen rätt skakig. Tur att det tar fart ordentligt sen.

"Inca Mummy Girl" har sina höjdpunkter; framför allt förhållandet i triangeln Buffy-Xander-Willow som äntligen får lite upplösning; Willow börjar på allvar släppa tanken på ett liv tillsammans med Xander...
WILLOW: Yeah. And then Xander can find someone else who's not me to obsess about. At least with you I knew he didn't have a shot. Well, you know, I have a choice. I can spend my life waiting for Xander to go out
with every other girl in the world until he notices me, or I can just get on with my life.

...och Xander får vara suave och ha en flickvän, även om det är kortvarigt, och inse att han och Buffy aldrig blir något. Slutscenen är riktigt fin.

Dessutom är Oz med. Och Jonathan.

Men i övrigt... njae. Storyn vill så mycket, men det blir fånigt. Alldeles för stora plot holes. Se under "Höh" nedan.

Bästa replik:
BUFFY: Oh! I know this one! Slaying entails certain sacrifices, blah, blah, bity blah, I'm so stuffy, gimme a scone.


Bästa popkulturreferens:
XANDER: I'm from the country of Leone. It's in Italy pretending to be Montana.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Willows sorgsna blick efter Xander efter att hon sagt åt honom att bjuda Ampata till dansen. "Nähäpp, så var det med det." Smärtsamt, men snyggt.

Hej Joss Whedon: Parallellen mellan Buffy och Ampata kunde knappast vara tydligare - snarare är den väl FÖR tydlig. The chosen one, var tvungen att dö för att rädda sin stam, yada yada yada.

Awww: ESKIMÅKOSTYMEN! Tro fan att Oz faller som en fura.

Höh? A WORLD of Höh. Var kommer bodyguarden ifrån? Hur förväntar sig Giles att en modern peruanska ska kunna översätta en 500 år gammal inskription? Hur har Ampata lärt sig tala engelska? Hur har Ampata lärt sig LÄSA engelska? Varför i hela fridens namn talar hon med spansk brytning? Sopar ingen på museet upp krossade tallriksbitar om nätterna? Etc etc etc. BtVS har aldrig varit världens mest logiska serie, men IMG är verkligen FÖR mycket.

Wow, detta är en bra serie: Vi får lite fördjupning i karaktärerna, vi får lite perspektiv för Buffy, Willow får lite mer ryggrad... det får duga så.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gaspode » tis sep 26, 2006 0:06

Jag behöver egentligen bara säga det här:

Willow! Eskimå! :lovebunny:
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gollum » tis sep 26, 2006 22:02

Det här var väl inte jättebra? Det fanns ämnen som berördes och som kunde gett avsnittet djup (Ampatas antydan att också vara en Utvald) men det blir istället mer eller midre en kopia på Teachers Pet och det är inget bra avsnitt att ha som mall.

Jag är lite fundersam kring hur Ampatas amerkanska ordförråd är så välutvecklat med tanke på att hon inte pratat med någon på 500 år men vi får väl anta att hon sög det ur de stackarna också.

Xander går dock från klarhet till klarhet och förhållandet mellan honom och Buffy blir starkare och starkare. Och kommentaren
I'm from the country of Leone

är jättenajs. Men man måste ju tycka synd om honom och konstatera att han troligen är en rackare på olika typer av spel.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Binchy » tis sep 26, 2006 22:49

gollum skrev:Jag är lite fundersam kring hur Ampatas amerkanska ordförråd är så välutvecklat med tanke på att hon inte pratat med någon på 500 år men vi får väl anta att hon sög det ur de stackarna också.


Säger hon inte något om att hon lyssnar på folk som besöker muséer där hennes "sarkofag" har varit på turné? 500 år av lyssnande kan nog ge ett rätt bra ordföråd. Hon borde bryta kraftigare dock, uttal kräver ju oftast övning...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav caffeineaddict » tis sep 26, 2006 23:54

XANDER: I'm from the country of Leone. It's in Italy pretending to be Montana.


En sån där replik som nästan ger mig hjärnblödning för att den är så bra, och det faktum att sådana fantastiskheter som den plus Willow i eskimådräkt kan hitta sig in i ett så mediokert avsnitt... jag älskar den här serien!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gollum » ons sep 27, 2006 9:36

Binchy skrev:
gollum skrev:Jag är lite fundersam kring hur Ampatas amerkanska ordförråd är så välutvecklat med tanke på att hon inte pratat med någon på 500 år men vi får väl anta att hon sög det ur de stackarna också.


Säger hon inte något om att hon lyssnar på folk som besöker muséer där hennes "sarkofag" har varit på turné? 500 år av lyssnande kan nog ge ett rätt bra ordföråd. Hon borde bryta kraftigare dock, uttal kräver ju oftast övning...

Good point, men förstår man vad orden betyder bara av att ligga torr med en middagstallrik i händerna och lyssna? ;)

Fy på mig, dags att sluta leta småsaker, lite brist i logik är konstnärens frihet. (eller möjligen klipprummets missar)
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Capt. Peroxide » sön jan 28, 2007 23:06

Om det här hade varit ett avsnitt i en hyfsad ungdomsserie om ett gäng highschoolelever och deras något dammige bibliotekarie som löste mysterier hade det varit 40 minuters trevligt tidsfördriv. Men det är Buffy, och "a world of höh" summerar det ganska bra.

Kul med svensken, (spoiler S3 och framåt) han är ju dessutom inte den sista med den härstamningen i serien.

Och visst, så har jag också sagt det: ESKIMÅKOSTYMEN!

För övrigt är den bästa filmatiseringen av en Stephen King-roman naturligtvis "The Shining". Stanley Kubrick är ju den ende riktigt store regissören som tagit sig an King. Eller OK, Spielberg gjorde en OK rulle av "Duellen", men den är mer kuriosa.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav A bear » mån jan 29, 2007 1:11

Capt. Peroxide skrev:För övrigt är den bästa filmatiseringen av en Stephen King-roman naturligtvis "The Shining". Stanley Kubrick är ju den ende riktigt store regissören som tagit sig an King. Eller OK, Spielberg gjorde en OK rulle av "Duellen", men den är mer kuriosa.

"Duellen" är baserad på en historia av Richard Matheson. Har ingenting med King att göra. Månntro du tänker på "Maximum Overdrive"? 8)

(Och bästa Kingfilmatiseringen är "Carrie".)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » mån jan 29, 2007 1:16

A bear skrev:(Och bästa Kingfilmatiseringen är "Carrie".)


av de övernaturliga sakerna kanske. Jag sätter The Shawshank Redemption och Apt Pupil högre upp.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » mån jan 29, 2007 1:41

Shawshank FTW!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Capt. Peroxide » mån jan 29, 2007 2:28

A bear skrev:
Capt. Peroxide skrev:För övrigt är den bästa filmatiseringen av en Stephen King-roman naturligtvis "The Shining". Stanley Kubrick är ju den ende riktigt store regissören som tagit sig an King. Eller OK, Spielberg gjorde en OK rulle av "Duellen", men den är mer kuriosa.

"Duellen" är baserad på en historia av Richard Matheson. Har ingenting med King att göra. Månntro du tänker på "Maximum Overdrive"? 8)

Häh? Inte Richard Bachman? Se på fan. Här har jag gått och trott fel i alla år.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » tor maj 24, 2007 20:16

Precis som jag skrev i första inlägget så är detta avsnitt aldrig så tråkigt som jag kommer ihåg det. Visst, det är inget speciellt, men det är inte I Robot eller Witch eller nåt sånt heller. Långt ifrån.

Jonathon för första gången. OZ! Xanders självförtroende får sig ytterligare en törn... Inte bra, men en 4:a på Buffyskalan är det nog ändå.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » lör okt 17, 2009 20:39

Jag har för mig att jag tyckte att det här avsnittet var helt okej förut, men nu kändes det mest bara tråkigt och ointressant.

Kul att se Oz i alla fall, Willow är söt och Cordy är ganska rolig med Sven.

Favoritcitat:
Oz skrev:Who is that girl?

Betyg: 3
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron