Serenity (Recensioner och diskussioner) Spoilervarning!

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Betyg på filmen

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
4%
6
1
2%
7
2
4%
8
9
17%
9
19
36%
10
20
38%
 
Antal röster : 53

Inläggav fripp21 » lör dec 03, 2005 13:17

CyberAL skrev:IT IS HERE!!

Serenity.DVDRip.XviD-DiAMOND


Var?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Tomas » lör dec 03, 2005 13:25

Delas bl.a. ut på buffyhubben och bör inte vara svår att hitta som .torrent
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav CheeseGuy » lör dec 03, 2005 13:28

Äh, nu kommer ju DVD:n inom ett par veckor, så jag klarar mig.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav madskellig » lör dec 03, 2005 13:33

Hehe, the official visual companion (som jag slängde mig över så fort jag kom hem från bion, har haft den sen oktober och inte vågat läsa) är verkligen underbar (randomly så fick den 4 plus av Empire magazine då den släpptes med orden "a must have for all whedonites" :D )

Jag skrattade som vanligt högt åt Joss's introduction text (..."the on-set backstabbing and the endless, relentless boobies" är ett favorit citat) sen är det ju skoj att läsa manuset och se de scener dom klippt bort, t.ex. mycket mer med Inara i manuset.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav fripp21 » lör dec 03, 2005 13:41

Nyx skrev:Jag har läst färdigt min scriptbok (the official visual companion) nu - som btw har vunnit någon slags pris för bästa non-fiction nyligen. http://www.angelfire.com/film/halloweensanctuary/serenityvc.html.

Den var verkligen mycket bra, framför allt Joss memon var klart läsvärda.

Nu längtar jag också efter att få gå och se om filmen snarast. Bara den här nedra förkylningen ger sig lite så ska jag vallfärda till biopalatset.


Jag ska se den i eftermiddag med ännu en ny Browncoat converted by me.

Kan filmen bli än bättre ytterligare en gång?

Nyx - om du vill ha biosällskap när du frisknat till så hojta bara till! :)
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav fripp21 » lör dec 03, 2005 13:43

CheeseGuy skrev:Äh, nu kommer ju DVD:n inom ett par veckor, så jag klarar mig.


Nä, jag ska bara ladda ner den och kopiera den till hela världen. Inte köpa ett enda ex. Så är det... :evil:
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav fripp21 » lör dec 03, 2005 13:49

madskellig skrev:
Jag skrattade som vanligt högt åt Joss's introduction text (..."the on-set backstabbing and the endless, relentless boobies" är ett favorit citat) sen är det ju skoj att läsa manuset och se de scener dom klippt bort, t.ex. mycket mer med Inara i manuset.


Jag har läst intevjun och mee-moo's, och ska just börja läsa scriptet. Mer Inara - shiny.

Jag tänkte läsa boken (novelisation by Keith R. A. DeCandido, finns på Sci-fi-bokhandeln) sist.

Först filmen på bio minst tre ggr, sen the shooting script, och sist boken som bygger på scriptet. Jag tror man får ut mest av dem i denna ordning.

Eniga?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav latarmig » lör dec 03, 2005 21:40

För två dagar sen såg jag Serenity, och visst är jag nöjd. Det fanns så mycket att glädjas åt. Inte för flashigt, att filmen hade större budget störde inte vilket jag hade varit orolig för. Blir det mer pengar inblandade är det lätt hänt att igenkännandet försvinner. Men det var lika skitigt och sunkigt som vanligt och i det avseendet en stor skillnad gentemot exempelvis StarWars-filmerna. En annan sak jag gillade var att karaktärerna fortfarande hade kvar sina drag, de var med andra ord sig själva. Här är det två faror inblandade, dels att det gått rätt lång tid sedan serien spelades in, och dels att en historia nu ska pressas in på två timmar istället för att delas upp i en mängd småportioner à 42 minuter. Sitter man och letar efter skillnader mellan filmen och serien så kan man givetvis hitta dem, men jag tror inte jag hade reagerat överhuvudtaget på att karaktärerna skulle betett sig underligt om jag inte hade vetat att det nu var fråga om en film. Ytterligare godsaker var dialogen. Det var i och för sig ingen större överraskning att den var bra, men även om det var väntat så var det underbart att höra alla rappheter och små subtila skämt, som bara de insatta kan mysa åt.

I sammanhanget måste också dödsfallen nämnas. Som så många andra här blev jag förvånad och också lite besviken på att Book dog, jag är så nyfiken på vad han var för en figur. Å andra sidan, varför skulle Joss inte dra den nyfikenheten i smutsen? Just därför att så många undrade över Book så kan han dödas utan att vi fans rycker på axlarna och ser honom som någon man kan avvara. Washs död kom däremot som en överraskning, inte att han var dödlig utan placeringen av hans dödsfall. Eftersom det var en film och inte en TV-serie, det vill säga att en stor del av tittarna inte känner till Joss arbetssätt, blev jag förvånad över att två karaktärer fick bita i gräset (inte bara en), och precis som Off slog även mig tanken att alla utom River skulle gå under (det omvända föresvävade mig också, att River dör, uppdraget misslyckas kapitalt, men alla andra överlever).

Just denna ovisshet är det som lockar mig mest hos Whedon. Den underbara känslan av att inte veta hur det kommer att gå trots att man sett hela tio minuter av en film - den känslan är sällsynt och bör vårdas ömt. Det är gott att känna Joss ande i hans arbete. Washs död var för övrigt en av de bättre dödsscener jag sett, dels dess plötslighet och hur oväntat det kom, och dels (och mycket mer kännbart) hur Zoe reagerade. Hon övergick på ett par sekunder från maka till fullt stridsberedd soldat med en uppgift att utföra (att hon något senare också får hämnd i sinnet passar också in i hennes karaktär). Dessutom får man inte glömma det underliga i att man inte har klarat sig bara för att man landat. I nio filmer av nio (nja, låt gå för tio) så finns det en klar punkt när man vet att nu var det färdigt, nu är aktionscenerna över. Men inte här, efter den vådliga luftfärden fortsätter attackerna utan paus.

Eftersom jag var helt ospoilad, sånär som på att jag hade förstått att River på något sätt skulle stå i centrum, kom den första Reaver-attacken fullständigt oväntat. Jag hade inte haft en tanke på dem och trodde inte att de skulle vara med. Svårigheten att visa sådant som förut varit skrämmande genom att inte visas klarades av galant, och genom berättelsen om hur de blivit vad de är, blev de också mer intressanta.

Mitt i alla superlativer finns det också några mer tveksamma punkter att ta upp. I mina ögon var det för mycket pang, pang. En stor del av den tiden kunde de ha lagt på berättelsen. Särskilt Mals kamp mot The Operative i slutet kändes överflödig och alltför mycket normal B-film (där man vet hur det slutar) för att passa här. Helst hade jag sluppit deras slagsmål hos Inara också. Däremot var anfallet från nebulosan snyggt och också välmotiverat.

En annan sak att grymta över är alla dessa science fiction-serier där man inte har en enda person som ens sett ett astronomiprogram på Discovery. Sysslar man med science fiction (särskilt om man är författare) så är det ett krav att man har åtminstone en basal populärvetenskaplig aning om universum. Whedon klarar sig förhållandevis bra undan, men om jag inte minns fel så fanns det en liten berättelse om hur människor för länge sedan emigrerade från jorden och befolkade solsystemet. Direkt därefter talas det om inre och yttre planeter och sedan verkar det helt plötsligt som om vi talar om att universum i stort har koloniserats. Det är en väldig skillnad på att hålla sig till solsystemet och att röra sig i resten av universum. Nå, det är sådant jag irriterar mig på varje gång jag ser science fiction, och kanske inte någonting som andra tänker på.

Till sist ett par ord om hur filmen kan te sig för ickefans. I mina ögon har den just det för sig som jag inte gillar - mycket aktion, och några B-slagsmål. De flesta som går på bio är vana vid den varan och har nog lätt att gapa och svälja. Däremot är jag inte säker på att Joss är tillräckligt bra på den sortens berättelse för att få människor att jubla över filmen. Det krävs nog ett annat kynne för att göra den typen av film på ett övertygande sätt. När det gäller det som Joss är mästare på - känslor och dialog - så tror jag att dialogen går hem hos vem som helst (särskilt det komiska). Han är rolig, det kan vem som helst förstå. Men hur ont det gör när Book och Wash dör, det lär knappast gå fram till någon som inte har sett serien. Karaktärerna är alltför grovt tillyxade här för att beröra några andra än den närmaste familjen. Det är bara vi som lider.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » lör dec 03, 2005 21:51

Tror du förxävlat mig med någon annan latarmig. Eller så har jag dålig koll på vad jag skrivit. Det är nog lika troligt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » lör dec 03, 2005 21:56

Ajdå, där ser man vad som händer när man inte kollar sina källor. Det var kaffekasken som var den skyldige.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav CheeseGuy » lör dec 03, 2005 22:00

latarmig skrev:En annan sak att grymta över är alla dessa science fiction-serier där man inte har en enda person som ens sett ett astronomiprogram på Discovery. Sysslar man med science fiction (särskilt om man är författare) så är det ett krav att man har åtminstone en basal populärvetenskaplig aning om universum. Whedon klarar sig förhållandevis bra undan, men om jag inte minns fel så fanns det en liten berättelse om hur människor för länge sedan emigrerade från jorden och befolkade solsystemet. Direkt därefter talas det om inre och yttre planeter och sedan verkar det helt plötsligt som om vi talar om att universum i stort har koloniserats. Det är en väldig skillnad på att hålla sig till solsystemet och att röra sig i resten av universum. Nå, det är sådant jag irriterar mig på varje gång jag ser science fiction, och kanske inte någonting som andra tänker på.
Jag är inte säker på att jag har förstått vad du menar, men: nej, som jag förstår det flyttar de till ett ANNAT solsystem (med dussintals planeter och hundratals månar, om jag minns rätt), och koloniserar bara DET. Det vill säga de håller bara till i ett solsystem, men inte vårt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav latarmig » lör dec 03, 2005 22:09

Ok, då har jag inte ens det att gnälla på.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav noike » lör dec 03, 2005 22:48

latarmig skrev:Ok, då har jag inte ens det att gnälla på.

Det är ännu värre. Ett solsystem med så många beboliga planeter? Visst att man kan terraformera, men det finns gränser och planeterna måste befinna sig på vissa avstånd från solen för att man ska kunna gå ute som om det vore på jorden. Joss våldför sig på allt vad astrofysisk heter på ett sådant sätt att överljusfart hade varit att dricka mjölk direkt ur pappförpackningen i kylskåpet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » lör dec 03, 2005 22:52

noike skrev:
latarmig skrev:Ok, då har jag inte ens det att gnälla på.

Det är ännu värre. Ett solsystem med så många beboliga planeter? Visst att man kan terraformera, men det finns gränser och planeterna måste befinna sig på vissa avstånd från solen för att man ska kunna gå ute som om det vore på jorden. Joss våldför sig på allt vad astrofysisk heter på ett sådant sätt att överljusfart hade varit att dricka mjölk direkt ur pappförpackningen i kylskåpet.


Fuck it. Man ska inte låta sån skit stå i vägen för att berätta en bra historia. Hur var det nu gravitationen funkade i Farscape?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » lör dec 03, 2005 23:01

Off skrev:Fuck it. Man ska inte låta sån skit stå i vägen för att berätta en bra historia. Hur var det nu gravitationen funkade i Farscape?


Jag vet. Bättre exempel är förminskningen i Farscape:

- A being can't shrink like that.
- Yet we did.
- But how? It's impossible!
- It just did. Don't think about it.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » lör dec 03, 2005 23:12

noike skrev:
latarmig skrev:Ok, då har jag inte ens det att gnälla på.

Det är ännu värre. Ett solsystem med så många beboliga planeter? Visst att man kan terraformera, men det finns gränser och planeterna måste befinna sig på vissa avstånd från solen för att man ska kunna gå ute som om det vore på jorden. Joss våldför sig på allt vad astrofysisk heter på ett sådant sätt att överljusfart hade varit att dricka mjölk direkt ur pappförpackningen i kylskåpet.


Störde ni er inte på Serenitys stillastående i "Out of Gas" ska ni inte klaga på det här heller. Poetic lie-sense.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Noam » lör dec 03, 2005 23:18

noike skrev:Det är ännu värre. Ett solsystem med så många beboliga planeter? Visst att man kan terraformera, men det finns gränser och planeterna måste befinna sig på vissa avstånd från solen för att man ska kunna gå ute som om det vore på jorden. Joss våldför sig på allt vad astrofysisk heter på ett sådant sätt att överljusfart hade varit att dricka mjölk direkt ur pappförpackningen i kylskåpet.


Joss har iofs aldrig hävdat att han har särskilt bra koll på sånt, eller ens bryr sig särskilt mycket.

Joss Whedon skrev:I don't know from science, I never took any science. I don't know how things work, I can barely tie my shoes. But I understand emotions.
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav noike » lör dec 03, 2005 23:27

A bear skrev:Störde ni er inte på Serenitys stillastående i "Out of Gas" ska ni inte klaga på det här heller. Poetic lie-sense.

Egentligen störde jag mig itne alls, jag har accepterat betydligt dummare saker i serier. Som varelser som kan ändra sin gravitationstyngdpunkt och gå i taket.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Nyx » sön dec 04, 2005 0:28

A bear skrev: Poetic lie-sense.

Lie-sense. Nifty. Nytt favoritord!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » sön dec 04, 2005 0:52

noike skrev:
latarmig skrev:Ok, då har jag inte ens det att gnälla på.

Det är ännu värre. Ett solsystem med så många beboliga planeter? Visst att man kan terraformera, men det finns gränser och planeterna måste befinna sig på vissa avstånd från solen för att man ska kunna gå ute som om det vore på jorden. Joss våldför sig på allt vad astrofysisk heter på ett sådant sätt att överljusfart hade varit att dricka mjölk direkt ur pappförpackningen i kylskåpet.

Från visual companion, A brief history of the universe circa 2507 A.D.:
Joss Whedon skrev:Trough giant atmosphere processing plants, terraforming technologies, gravity regulation and the introduction of every known form of Earthlife, each planet became its own little (or in some cases, huge) Earth.

Om jag har förstått rätt då så är det som jag alltid har tänkt, ungefär som atmosfärprocessorerna i Aliens (fast uppenbarligen bättre).

Inte för att jag tycker att det spelar någon större roll.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Miranda rights

Inläggav fripp21 » mån dec 05, 2005 13:41

"You have the right to remain silent. All that you say..."

Rätten att inte behöva säga något till polisen och vänta på sin advokat heter "The Miranda Rights" efter domen i målet "MIRANDA v. ARIZONA, 384 U.S. 436 (1966)".

Coolt av Joss att döpa planeten som Alliancen inte vill tala om till Miranda.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Nyx » tis dec 06, 2005 1:49

Shiny. Har sett den för andra gången nu och måste instämma med fripp - den blir bara bättre och bättre! (Kan ju ha att göra med att när jag såg den på förhandsvisning, eller när jag ser nå't efterlängtat över huvud taget för första gången, så sitter jag nästan och hyperventilerar av förväntan och har svårt att uppfatta alla nyanser).

Nu kunde jag iaktta och verkligen se en hel del detaljer, en massa små miner och skiftningar i ansiktsuttryck även hos personer som inte talar eller har huvudfokus i en scen. Och det är bra, inte tu tal om saken. Tål nog att ses åtskilliga gånger till.

Mal regerar både när han är läskigt mörk och när han är rolig. Småfavorit är när han dividerar med säkerhetsvakten i valvet om var han kan tänka sig att bli skjuten: "Leg's good, it'll bleed plenty and we avoid any necessary organs..." för att bara en kort stund senare ryta åt honom att låsa in alla i valvet för att undkomma reavers.

Snurrkameran på Miranda som stannar på Wash med Jaynes ord "...dead for no reason". Bild

Intressant att notera övriga publikens reaktion. Mycket småfniss - inga riktiga gapflabb (kanske för att det bara var ca 20 pers på 18.15-föreställningen. Browncoats where ARE you? :rolleyes: ). Störst blev chockreaktionen förstås när man tror att allt är lugna puckar:
"I'm a leaf on the wind. Watch.... ". :eek:

Nu när jag försonats med att det skulle hända kunde jag uppskatta filmens förtjänster bättre. Den har mycket gemensamt med min största favorit i genren - Aliens. Gruppdynamiken, jargongen, skräcken för en helt oresonlig fiende (aliens, reavers), terraformade kolonier med nybyggare som saknas mm. (Måste se om Aliens igen för n:te gången. Stackars mig ;) . )

Jag respekterar Joss enormt som inte är intresserad av director's cuts och att göra sin film lång och pretentiös. Men jag vill samtidigt gärna se de borttagna scenerna som finns med i manus. Tur att axelmusic har skeppat iväg min dvd idag! :D

Vore kul om man hinner se den åtminstone en tredje gång på bio dock. helst tillsammans med alla newbies som håller på att titta igenom Firefly tillsammans! Håller tummarna för att den får gå länge till.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » tis dec 06, 2005 11:53

Det finns en mycket bra scen med Mal och Inara i Inara's shuttle bland deleted scenes. Även om jag hade välkomnat en extended version generellt sett, så är nog denna scen den enda som verkligen hade gjort filmen starkare. Rivers skrik var inte helt övertygande (så bättre ut i scriptet).

Måste dela med, en scen som jag upptäckte seaste tittningen... precis efter River säger "going for a ride" när Mal står och fixar med pickan och River rinner ner från landgången.

Mal: Hey, little one. Understand your part in all this?
River: Do you?
Mal: This is what I do, darlin'. This is what I do

Suverän scen mellan filmens två huvudpersoner.

ALIENS. Sci-fi action spectaculaire! Har varit min favoritfilm sedan jag såg den på bio 1986, avd action och avd sci-fi. Blev totalt vettskrämd, men vilka karaktärer! Private Hudson...
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Ai » tis dec 06, 2005 12:05

Totalt OT
fripp - hur går det med din Buffy genomtittning? Jag saknar dina recs. :(

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav fripp21 » tis dec 06, 2005 12:20

Ah, de kommer, de kommer. Kanske redan ikväll?

Skulle se lite Buffy i fredags, men fastnade på tredje discen av Firefly istället. Damn! Out of gas, Ariel, War Stories och Trash. Vilken kvartett! Suck, när ska denna förbannelse släppa taget?

I helgen såg jag den mycket intressanta tyska filmen "Das experiment" (2001) som är löst baserat på The Stanford Prison Experiment (googla!). Rekommenderas.

Och så var jag ju på Serenity med Mattias i lördags.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Ai » tis dec 06, 2005 12:54

fripp21 skrev:Ah, de kommer, de kommer. Kanske redan ikväll?


Lovley!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav malavel » tis dec 06, 2005 13:40

Filmen blir bara bättre och bättre. Har nu sett den en andra gång på bio och lyckades lura med mig min storebror, hans dotter och min mor. De gillade alla filmen. Men precis som jag tyckte de att ljudet var för högt. Min mor var dock förutseende som vanligt och hade med sig öronproppar. :)

Såg den igår med Joss-kommentarer. Kanske inte det bästa kommentatorspåret, men kul var det.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » tis dec 06, 2005 14:45

Ja, just det, ljudet! Filmen har ju flyttats från salong 6 till salong 2 på Biopalatset (Stockholm). Ljudet var mycket högre i salong 2. Min kompis Mattias höll för öronen. Det är mycket beklagligt, om filmen får lägre uppskattning för att någon idiot har skruvat upp ljudet i salongen för mycket. Tycker att de som jobbar på biografen borde kunna sin sak lite bättre än så.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Peppe » tis dec 06, 2005 17:41

Högt ljud hade gjort mig överlycklig.
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Nyx » tis dec 06, 2005 21:49

fripp21 skrev:Det finns en mycket bra scen med Mal och Inara i Inara's shuttle bland deleted scenes.

Har läst den i scriptboken och väntar ivrigt på att få se den vid tillfälle.

fripp21 skrev:ALIENS. Sci-fi action spectaculaire! Har varit min favoritfilm sedan jag såg den på bio 1986, avd action och avd sci-fi. Blev totalt vettskrämd, men vilka karaktärer! Private Hudson...

Själv är jag Hicks-fan:
"Somebody wake up Hicks". ;)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron