1x08 Out Of Gas

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Ditt betyg?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
1
2%
8
5
11%
9
9
20%
10
29
64%
 
Antal röster : 45

Inläggav RalfiParpa » ons dec 08, 2004 2:34

Mal är förresten en sann kapten som följer med skeppet till havets botten.
Jag har ändrat mig, det här avsnittet ska ha en nia, inget mindre.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Zaxx » fre jun 03, 2005 14:31

O oj oj... nu börjar det hetta till.

Varför är inte alla Firefly avsnitt SHÅHÄR bra? Nog för att de innan detta var riktigt bra, men detta är OUTSTANDING! Känner att jag kanske borde kollat på serien lite mer i sträck än såhär sporadiskt som jag kollat nu ?

Allt är underbart i avsnittet. Känns inte alls som om det är en "liten" serie som blivit nedlagt, detta känns mer som en film. Jag tänkte helatiden, hur mkt har jag sett av denna serien igentligen? Man känner för karaktärerna, och tror sig känna dem. Riktigt RIKTIGT bra gjort.

Fina klipp och framförallt INTRESSANTA klipp, inget tjafs och tråkiga saker.

Wunderbar
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » ons jun 08, 2005 0:13

Det var ju omöjligt att inte glo på mer Firefly efter "Jaynestown". Och eftersom jag inte ville sabotera lyckan med att glo på "Jaynestown" en gång till och kanske hitta några fel i det (as if) så fick det bli detta.

Väldigt bra avsnitt, härligt uppbruten tidslinje (älskar sånt), perfekta flashbacks, lysande musik, briljant skådespel av framför allt Fillion... inledningen är bland det bästa jag sett på länge, och det är ett kusligt avsnitt som håller fast en, trots att man vet att det är sex avsnitt kvar och att Mal inte kommer att dö.

Men ändå tycker jag det har sina brister. Småsak: ett rymdskepp som får motorstopp stannar inte - det slutar bara accelerera. (Vilket teoretiskt sett borde upphäva gravitationen ombord också, men det kanske de löst på något annat vis.) Egentligen är väl det iofs en teknikalitet, med de avstånden och brist på fasta punkter att mäta mot är det väl inte så intressant, men...

...då har jag mer problem med just det där allra mest dramatiska, när Mal skickar iväg de andra i skyttlarna. OK att de måste gå i livbåtarna, men varför inte stanna och cirkla runt Serenity? Hur svag den där signalen än är måste den ju vara starkare än något skyttlarna kan skicka ut, så chansen att någon av en slump hittar Serenity måste ju vara större än att någon hittar en skyttel, än mindre två. Och syre har de ju i skyttlarna betydligt längre än i Serenity... Har för mig att det första man lär ut till piloter o dyl om överlevnad är att om man kraschar stannar man i närheten av vraket, där folk kommer att leta. Det är dramatiskt och ger upphov till några väldigt starka scener, men... det är korkat.

Nåja. Bra avsnitt ändå. Ingen dålig topp serien har haft de tre senaste.
Senast redigerad av A bear ons jun 08, 2005 0:22, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Yog-Sothoth » ons jun 08, 2005 0:20

Du har rätt angående retardationen, skeppet skulle bara ha fortsatt färdas framåt. Gravitationen antar jag att de har löst artificiellt... har de inte nämnt det vid tillfälle?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Tompa » sön aug 14, 2005 19:02

Finns väl inget att tillägga. Förutom värvningen av Jayne och Wash' mustasch :D

Är också en sucker för uppbruten tidslinje och flashbacks.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Kirko » mån nov 14, 2005 15:37

Bra avsnitt igen!

Alla värvningarna var ju hur sköna som helst. Jayne är en favvo, men jag håller även värvningen av Kaylee högt eftersom den helt förändrade min bild av henne. Jag har sett henne som väldigt oskyldig tidigare, men hon rodnade inte ens när hon vänder sig om med kläderna fortfarande mer av än på.
Bite me!
Användarvisningsbild
Kirko
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 29 apr 2005
Ort: Stockholm (nuförtiden)

Inläggav Dasse » tor nov 17, 2005 16:43

Helt fantastiskt avsnitt!
återblickarna är hur sköna och välgjorda som helst!... och ger som sagt en bra bild på vad som hände "before" :)

tycker även att kapten "Mal" har en fenomenal förmåga att få besättningen att gå vidare med sina besvärliga uppgifter ombord även att de själva nästan hela tiden tycker att allt är förgäves..

musiken är förbannat bra och höjer avsnittet markant.. högsta volym!

men hängde inte med varför "piraterna" gav upp för Mal´s lilla pistol?
de andra hade ju en massa vapen.. missade nog något där eftersom jag är lite trög och har ingen text.
------
Frogs are damn cute
--------------
Dasse
Demon Fodder
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 sep 2004
Ort: Västerås

Inläggav CheeseGuy » tor nov 17, 2005 16:55

Dasse skrev:men hängde inte med varför "piraterna" gav upp för Mal´s lilla pistol?
de andra hade ju en massa vapen.. missade nog något där eftersom jag är lite trög och har ingen text.

Nej, det tror jag inte. De flesta verkar överens om att det är ganska dumt.

Man kan ju förstås tänka sig att piraterna inte ville riskera någon, för de hade nog inte lyckats skjuta Mal utan att förlora någon själva. Men det känns ändå ganska långsökt. Tim Minear säger på kommentatorspåret att det är en sak han ångrar - att Mal skulle ha plockat upp ett mycket större vapen där. Jag håller med, det hade fungerar klart bättre om han hade haft, säg, Vera, eller nåt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav noike » tor nov 17, 2005 16:58

CheeseGuy skrev:Vera, eller nåt.

Underbara Vera borde vart med mer över huvud taget.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » tor nov 17, 2005 17:27

noike skrev:
CheeseGuy skrev:Vera, eller nåt.

Underbara Vera borde vart med mer över huvud taget.


spoiler nåra avsnitt framåt eller nåt. Om det nu är en spoiler. äsch lika bra att sätta ut det.
And the hat, never forget the hat!

De hade lätt blivit skiträdda för det objekt som nämns i spoilern ovan.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » tor nov 17, 2005 17:31

noike skrev:
CheeseGuy skrev:Vera, eller nåt.

Underbara Vera borde vart med mer över huvud taget.


Småspoiler Serenity-filmen:
Är Vera med i filmen? Tänkte inte på att hålla utkik efter henne... Jayne kånkar ju på några rejäla vapen i början, men...?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tor nov 17, 2005 17:44

A bear skrev:
noike skrev:Underbara Vera borde vart med mer över huvud taget.


Småspoiler Serenity:
Är Vera med i filmen? Tänkte inte på att hålla utkik efter henne... Jayne kånkar ju på några rejäla vapen i början, men...?

Inte vad jag kunde se. De i filmen såg mer ut som maskingevär med för kort pipa. Inget som såg ut som det bästa vapnet gjort av människor.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Dasse » tor nov 17, 2005 18:55

CheeseGuy skrev:
Dasse skrev:men hängde inte med varför "piraterna" gav upp för Mal´s lilla pistol?
de andra hade ju en massa vapen.. missade nog något där eftersom jag är lite trög och har ingen text.

Nej, det tror jag inte. De flesta verkar överens om att det är ganska dumt.

Man kan ju förstås tänka sig att piraterna inte ville riskera någon, för de hade nog inte lyckats skjuta Mal utan att förlora någon själva. Men det känns ändå ganska långsökt. Tim Minear säger på kommentatorspåret att det är en sak han ångrar - att Mal skulle ha plockat upp ett mycket större vapen där. Jag håller med, det hade fungerar klart bättre om han hade haft, säg, Vera, eller nåt.


Ahh.. okey förstod att nått var lite galet :)
men sådana små "missar" gör ju inget gentemot hela avsnittet i sig ! :D
har inte lyssnat på kommentatorspåret ännu.. ska bli kul!
------
Frogs are damn cute
--------------
Dasse
Demon Fodder
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 sep 2004
Ort: Västerås

Inläggav AKS » tor nov 17, 2005 19:49

Spoiler för Serenity-avsnittet eller Serenity the movie? Jag var duktig den här gången och kom ihåg att fråga. =)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tor nov 17, 2005 19:53

AKS skrev:Spoiler för Serenity-avsnittet eller Serenity the movie? Jag var duktig den här gången och kom ihåg att fråga. =)

Den stora dumma filmen, inte piloten. Sorry.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tor nov 17, 2005 19:59

Ah! Vad tur att jag var duktig den här gången. I vanliga fall dyker jag på spoilers jag inte ska läsa som en kungsörn dyker på en lax eller nåt sånt. Yay me!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » tor nov 17, 2005 20:00

Hade väl inte behövt spoilermarkera om det var för avsnittet. Jag hade förstås inte läst i vilket fall. Jag springer såfort jag ser ordet serenity.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » tor nov 17, 2005 20:04

Den här gången klarade jag också att hålla mig. Misstänkte att det var filmen (men tänkte inte på att avsnittet inte behövde spoilermärkas).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tor nov 17, 2005 20:04

AKS skrev:Ah! Vad tur att jag var duktig den här gången. I vanliga fall dyker jag på spoilers jag inte ska läsa som en kungsörn dyker på en lax eller nåt sånt. Yay me!

Det är hur som helst Joss fel -- film och pilot som har samma namn? Jobbigt och konfunderande. Han borde få bakläxa.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tor nov 17, 2005 20:04

Off skrev:Hade väl inte behövt spoilermarkera om det var för avsnittet. Jag hade förstås inte läst i vilket fall. Jag springer såfort jag ser ordet serenity.


Nej, det tänkte jag inte på (att det inte skulle behöva spoilermarkeras). Jag som tyckte jag var så duktig då jag ens tänkte på att det kunde vara en spoiler jag inte ville läsa! Nu tog du bort lite av min stolthet, Off! Nu visade det ju sig att jag bara var dum på ett annat vis... :(

noike: Medhåll. Det är förvirrande.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » tor nov 17, 2005 20:09

AKS skrev:Spoiler för Serenity-avsnittet eller Serenity the movie?


My bad. Sorry. Men spoilern är inte sådär väldigt spoileriffic heller.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Off » tor nov 17, 2005 20:09

AKS skrev:
Off skrev:Hade väl inte behövt spoilermarkera om det var för avsnittet. Jag hade förstås inte läst i vilket fall. Jag springer såfort jag ser ordet serenity.


Nej, det tänkte jag inte på (att det inte skulle behöva spoilermarkeras). Jag som tyckte jag var så duktig då jag ens tänkte på att det kunde vara en spoiler jag inte ville läsa! Nu tog du bort lite av min stolthet, Off! Nu visade det ju sig att jag bara var dum på ett annat vis... :(

noike: Medhåll. Det är förvirrande.


Du var jätteduktig AKS. Jag vet hur svårt du brukar ha för att hålla dig borta från spoilersen annars. *ger AKS en kaka*
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » tor nov 17, 2005 21:34

Off skrev:Du var jätteduktig AKS. Jag vet hur svårt du brukar ha för att hålla dig borta från spoilersen annars. *ger AKS en kaka*


Awww, tack! Snällhet klär dig, Off!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Gordo » tis dec 13, 2005 23:18

Det här var det sista avsnittet vi såg hemma hos Ankh i förra veckan och jag tycker att det var det bästa hittills.

Jag fastnade för Firefly efter första avsnittet, stämningen i serien är helt underbar. Musiken, blandningen mellan den tysta och rena rymden och de mer stökiga och dammiga planeterna. Åh, jag ryser och vill ha mer.

Karaktärerna i serien är även de underbara. I vanliga fall när jag ser en serie så brukar det vara en eller två karaktärer som jag tycker absolut bäst om men denna favoritisering infinner sig inte riktigt i Firefly. I love them all!

Scenen när Mal frågar om alla kommer att vara kvar när han vaknar igen i slutet av avsnittet är (någon som kan gissa?) underbar :)

Jag längtar till på torsdag!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » ons dec 14, 2005 1:07

Gordo skrev:Karaktärerna i serien är även de underbara. I vanliga fall när jag ser en serie så brukar det vara en eller två karaktärer som jag tycker absolut bäst om men denna favoritisering infinner sig inte riktigt i Firefly. I love them all!

Jag är likadan beträffande Firefly. Ensemblekänslan är så stark hos besättningen att man gillar dem som grupp, som en familj (även om jag har utvecklat förkärlek för ett par, tre...nio riktiga favoriter. Damn. ;) )

Jätteroligt att du har fastnat ordentligt, Gordo!
Gordo skrev:Jag längtar till på torsdag!

Me too.
*Ger Gordo en kaka och en glögg med russin och mandlar
Bild

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » tor jan 05, 2006 19:43

Er, det verkar som om jag tycker sämre om det här än de flesta. Därmed inte sagt att jag tycker illa om det, det är "bara" lika lysande som alla de andra. Kanske att det vinner på en omtitt och då når upp till en nia.

Yay, massor av tillbakablickar. Lite svårt först att hänga med i vad som är dåtid, nyss och nutid. Gillar skarpt sättet Kaylee fick jobbet på. Den förste, vad han nu hette, var inte mycket att ha - mycket snack och lite verkstad, eller snarare lite snack (utan innehåll) och ännu mindre verkstad.

Ondskefulla typer, de där, som skjuter en man i nöd, för att ta hans skepp/båt/whatteva. Mal får ju i alla fall sin del till slut. Inte konstigt att han tappar ner den, så sölig som han är av sitt blod.

Tur att de andra inte löd odern, utan vände om och kom tillbaka i grevens tid. Men de är ju alla snarare familj än manskap, och sin familj överger man ju inte i första taget.

Gasen de har slut på, är det syre eller? :P
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav noike » tor jan 05, 2006 19:54

Binchy skrev:Gasen de har slut på, är det syre eller? :P

Mmm. Både slut på syre och disel samtidigt. Snacka om otur.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Binchy » tor jan 05, 2006 20:28

noike skrev:
Binchy skrev:Gasen de har slut på, är det syre eller? :P

Mmm. Både slut på syre och disel samtidigt. Snacka om otur.


Jag fattade det som att motorn var sönder. Missade att diseln var slut också. Vad gick då motorn på, när Mal satte dit reservdelen?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav noike » tor jan 05, 2006 20:35

Binchy skrev:Jag fattade det som att motorn var sönder. Missade att diseln var slut också. Vad gick då motorn på, när Mal satte dit reservdelen?

Reservdelen var diselen. Ingen aning om hur det fungerar -- tror inte Joss eller Tim heller vet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tor jan 05, 2006 23:39

noike skrev:
Binchy skrev:Jag fattade det som att motorn var sönder. Missade att diseln var slut också. Vad gick då motorn på, när Mal satte dit reservdelen?

Reservdelen var diselen. Ingen aning om hur det fungerar -- tror inte Joss eller Tim heller vet.


Motorn var trasig och bland dess användningar fanns att både skapa luft och föra skeppet framåt. Dieseln låg bara och väntade på att motorn skulle starta så att den kom till användning igen. Eller?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron