Adam

Här pratar vi mest om, just det, Säsong 4

Adam

Inläggav Tobie » tor jul 21, 2005 20:22

Detta kanske är en väldigt dum fråga men vad heter Adam på riktigt?

Finns säkert ett lätt sätt att hitta det på men man kan lika bra fråga här.
Ah, that's the stuff! Slayer musk. It is bitter and aggravating! Grrrr!
Användarvisningsbild
Tobie
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 20 feb 2005

Inläggav Off » tor jul 21, 2005 20:34

George Hertzberg.

Om du vill leta info om tvserier pröva http://www.tv.com. :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tobie » tor jul 21, 2005 22:19

Okej, tack :)

Testar där nästa gång :)
Ah, that's the stuff! Slayer musk. It is bitter and aggravating! Grrrr!
Användarvisningsbild
Tobie
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 20 feb 2005

Inläggav HeY » lör aug 06, 2005 18:45

Jag tycker Adam var en riktigt tråkig karaktär -(om jag får tillägga det). Inte för att han var så mycket till karaktär men ändå.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav The Ankh » tor aug 11, 2005 8:24

HeY skrev:Jag tycker Adam var en riktigt tråkig karaktär -(om jag får tillägga det). Inte för att han var så mycket till karaktär men ändå.


Åh! Håller med! Den absolut tråkigaste "big-bad". :evil:
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Tobie » sön aug 28, 2005 20:28

Håller inte med er. Tycket Adam var en cool person. Men det skulle vara roligare om han skulle hunnit skapa några DemonMänniskor
Ah, that's the stuff! Slayer musk. It is bitter and aggravating! Grrrr!
Användarvisningsbild
Tobie
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 20 feb 2005

Inläggav ttias » mån aug 29, 2005 22:28

Inte min favorit så sätt. Men jag älskar kopplingen tilll (och i mångt och mycket genom hans roll) b-film, och att gå fullt ut med b-films kopplingar. Streetfigting, med punk och blaxpotationstil, cyborgs och demoner, vampyrer... Let me put it this way, this series got everything!
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav Eisa » tor nov 03, 2005 22:11

adam var grymt tråkigt och kvasifilosofisk...allt tjat om "jag tänker, alltså finns jag, men vem ÄR jag" fick mig nästan att vilja spy till slut. men han var bra i restless=)
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Nyx » fre nov 04, 2005 13:58

Ja, Adam är bottennappet bland Big Bads. Men han blev marginellt bättre i scenerna med Spike (-"You're exactly like Tony Robbins"). Intressant att iaktta hur JM flera gånger har lyckats "lyfta" medskådespelares prestationer. Men jag tror att problemet med Adam var att hela konceptet med The Initiative var tråkigt och stelt.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Eisa » fre nov 04, 2005 20:08

adam är helt enkelt en tönt.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav HeY » sön maj 06, 2007 21:40

Är det bara jag som tycker att Adam känns så extremt baserad på Frankensteins monster. Jag vet inte hur filmerna är, då kanske fler sett filmerna som inte alls har med orginal boken att göra, men det där med Adam och "jag tänker, alltså finns jag, men vem ÄR jag" är ju rakt igenom Frankensteins monster. Och hur Adam dödar ett barn för att se hur det ser ut inuti och hur han vill "studera" allt är ju också Frankensteins monster. Utseendet, tänkandet, agerandet; ja det är väldigt mycket.
Sedan så var ju Frankenstein monstrets mål inte att skapa en demonisk armé och ta över världen, men grunden av Adam känns som tagen från Mary Shelley.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » sön maj 06, 2007 22:00

HeY skrev:Är det bara jag som tycker att Adam känns så extremt baserad på Frankensteins monster. Jag vet inte hur filmerna är, då kanske fler sett filmerna som inte alls har med orginal boken att göra, men det där med Adam och "jag tänker, alltså finns jag, men vem ÄR jag" är ju rakt igenom Frankensteins monster. Och hur Adam dödar ett barn för att se hur det ser ut inuti och hur han vill "studera" allt är ju också Frankensteins monster. Utseendet, tänkandet, agerandet; ja det är väldigt mycket.
Sedan så var ju Frankenstein monstrets mål inte att skapa en demonisk armé och ta över världen, men grunden av Adam känns som tagen från Mary Shelley.

Det är säkert VÄLDIGT medvetet. Lite väl medvetet till och med, eftersom liknelsen inte är speciellt smickrande. Adam blir aldrig hälften så intressant som Mary Shelleys version eller hälften så berörande som Boris Karloffs. Adams stora problem är ju att han inte så mycket ifrågasätter vem han är, utan snarare inte kan sluta prata om hur medveten han är om vem han är...

(5.19 )
WILLOW: Well, I took Psych 101. I mean I took it from an evil government scientist who was skewered by her Frankenstein-like creation before the final, but I know what a Freudian slip is.
Senast redigerad av A bear mån maj 07, 2007 12:47, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Capt. Peroxide » sön maj 06, 2007 22:31

Det är naturligtvis omöjligt att skapa en figur som Adam utan att tittaren direkt tänker på Frankensteins monster. Temat går tillbaka till antiken, om inte längre: Människan leker gud genom att skapa liv, gudarna känner sig hotade och straffar människan genom att det skapade livet vänder sig emot henne. Skynet i Terminator-filmerna eller den AI som skapar the Matrix är bara varianter på samma grundtema. Mary Shelley gav sin berättelse undertiteln "en modern Prometheus", vilket anspelar på den antika myten om Prometheus som straffas för att han stjäl elden från gudarna och ger den till människan – något som Zeus och hans polare INTE gillar det minsta.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007


Återgå till Buffy Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron