Serenity (Recensioner och diskussioner) Spoilervarning!

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Betyg på filmen

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
4%
6
1
2%
7
2
4%
8
9
17%
9
19
36%
10
20
38%
 
Antal röster : 53

Serenity (Recensioner och diskussioner) Spoilervarning!

Inläggav Off » ons sep 21, 2005 12:54

För alla som sett filmen och för dem som inte kan hålla sig från spoilers.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Illyria » sön sep 25, 2005 19:22

Jag inleder med två ord: klassisk Joss.

Inte helt felfri, men vilken film. Vilken film! Enda stunden är det yes! och nästa får du ett svärd i magen som vrids om. Ouch. Längre recension/tankar om filmen kommer senare. Funderar på vad jag ska ge den för betyg också, lutar mot 8 eller 9...

Vad tyckte ni andra som var på FFF?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » sön sep 25, 2005 19:58

Jag känner inte att jag kan ge ett rättvist omdöme (speciellt inte nu), men löjligt förbannat svinbra känns inte fel just nu.

Jag håller med Illyria och ska försöka skriva något mer senare.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav dizzy » sön sep 25, 2005 19:59

Kan inte annat än hålla med. Det fanns ju en del detaljer som inte riktigt var 100%, men första intrycket måste ju bli:
Fantastiskt fantastiskt fantastiskt!!!

Tillägg:
En sak kan jag ju säga och det är att det var riktigt härligt att de flyttade visningen till den största salongen.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » sön sep 25, 2005 20:46

Vi behöver spoilermarkeringar här?

Mest chockerande i filmen? Har en sak fast i huvudet och det är precis Joss att göra så. Damn him.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » sön sep 25, 2005 20:52

Mest chockerande?

Wash! Snyft.

Förstörelsen på Haven, Books död och när Mal kommer på idén att göra om Serenity till ett Reaver-skepp var inte att leka med heller.

Men det finns så mycket. Så många fantastiska (chockerande, roliga, häftiga, och så vidare) ögonblick.

Edit: tog bort spoilermarkeringar.
Senast redigerad av CheeseGuy sön sep 25, 2005 21:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » sön sep 25, 2005 20:59

Jag hoppar gärna över spoilermarkeringarna här, vad är poängen med tråden annars?

Det är Wash jag tänker på som mest chockerande.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav dizzy » sön sep 25, 2005 21:28

Ja, Wash var klart mest överraskande när det hände, riktigt effektivt gjort. Men med lite distans så låg väl han mest illa till om någon skulle stryka med, som mest "expendable". Book hade jag inte räknat med, trodde hans bakgrund var något Joss tänkte utforska mer än så här.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » sön sep 25, 2005 21:35

dizzy skrev:Book hade jag inte räknat med, trodde hans bakgrund var något Joss tänkte utforska mer än så här.

Det trodde jag också, kommer vi nu någonsin få reda på mer om honom? He ain't no preacher, det var en av de saker jag verkligen ville få reda på mer om (nångång).
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav A bear » mån sep 26, 2005 10:22

En kanske relaterad fråga: det här ryktet om att det ev skulle bli fler filmer - kom inte det först via Alan Tudyk? Verkar ju underligt om han inte skulle vara med i så fall... (Jossregel #14: dör man får man FLER scener, inte färre.)
I am a leaf in the wind. Watch me soar.
Jävla Joss.

F ö tror jag min favoritscen var:
MAL: You wanna run this ship?
JAYNE: Yes!
MAL: Well... uh... you can't!


EDIT: eller favorit och favorit... men jag höll på att skratta på mig iaf.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav dizzy » mån sep 26, 2005 12:00

http://scifi.com/scifiwire2005/index.php?id=32573

Såg just den här artikeln, där Joss pratar om just Book och annat som det inte fanns plats för i filmen.
Det var väl ungefär så jag tolkade Book och Mals sista samtal också, att han varnade för agenten Alliansen skulle skicka eftersom han själv varit något liknande.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav CheeseGuy » mån sep 26, 2005 12:34

En av mina favoritscener (som sagt finns det för mycket att välja på):
Dear Buddah, please bring me a pony and a plastic rocket.

Där höll jag på att knäcka mig totalt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » mån sep 26, 2005 19:31

Det fanns väldigt många scener som var underbara. Underbar dialog, underbar humor. Äkta Joss. Men det är också ett ganska specifik humor och hur karaktärerna är mot varandra är mer unikt än i andra filmer, kommer det gå hem hos massan eller är detta strikt en film för oss Firefly-fans?

A bear: hur var publiken när du såg den, skrattades det mycket åt humorn t ex?

Måste ta upp en sak om första scenen på Serenity, tror jag det var ivarjefall, Mal pratar med Wash, förflyttar sig genom skeppet, pratar med Jayne, argumenterar med Simon, de förflyttar sig ner på däcket osv. Det var inga klipp där?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav A bear » mån sep 26, 2005 19:36

Illyria skrev:A bear: hur var publiken när du såg den, skrattades det mycket åt humorn t ex?


Det var pressvisning på en måndagmorgon med ett gäng cyniska nöjesjournalister, så det var inte partystämning direkt. Men Virtanen skrockade ett par gånger.

Måste ta upp en sak om första scenen på Serenity, tror jag det var ivarjefall, Mal pratar med Wash, förflyttar sig genom skeppet, pratar med Jayne, argumenterar med Simon, de förflyttar sig ner på däcket osv. Det var inga klipp där?

Nix. Oerhört snyggt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Illyria » mån sep 26, 2005 19:46

I know! Jag märkte det inte direkt och var inte helt säker på om det varit något klipp när Simon kom in i bilden, men även om det varit det hade det varit imponerande, nu ännu mer.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tam » lör okt 01, 2005 3:05

Resurrecting Firefly with Adam Baldwin : 20 minutes documentary in Video

Making of-video. Lite för mycket film för att ta det i andra tråden. Åh, hela besättningen är bara så gullig. Big fun.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Illyria » lör okt 01, 2005 3:53

Det är den från Sci-Fi? Har den hemladdad men inte hunnit se ännu. Imorgon får det bli.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tam » lör okt 01, 2005 8:57

Det var den, ja. Så den finns att ladda ner. Praktiskt.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Yog-Sothoth » tis okt 04, 2005 10:56

Snälla, sätt en spoilervarning i rubriken... Det är svårt att veta ifall inläggen är spoilermarkerade eller ej.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav CheeseGuy » tor okt 13, 2005 18:07

Illyria skrev:Måste ta upp en sak om första scenen på Serenity, tror jag det var ivarjefall, Mal pratar med Wash, förflyttar sig genom skeppet, pratar med Jayne, argumenterar med Simon, de förflyttar sig ner på däcket osv. Det var inga klipp där?

Jag trodde också det, men nu såg jag det här på IMDB:
The initial scene aboard Serenity is presented as though it's a single shot and moves through many of the ships locations including the bridge, the corridor with the bedroom doors, the engine room, the lounge, the sick bay, and the main cargo hold. From the time the camera "comes through" the windows on the bridge to the time the camera cuts is 4 minutes, 24 seconds. This does not include the beginning of the "shot", which starts with the ships name painted on her side and pans across her surface before going through the window. This was actually two long shots, not a single shot. The first shot took 30 takes, the second took 16 takes. The seam between the two shots is when the camera turns from Mal walking down the stairs to Simon following him.

Jag kommer ihåg det där, det var en väldigt hastig kamerarörelse, så de använde väl den för att klippa ihop de två tagningarna sömlöst. Inte för att det inte är snyggt som fan ändå förstås. Sen är det ju inte säkert att det stämmer heller.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » fre okt 14, 2005 3:32

The seam between the two shots is when the camera turns from Mal walking down the stairs to Simon following him.

Det var typ runt här som jag började notera att det verkade vara en enda lång scen. Undra om uppgifterna stämmer? Även om det är två delar är det snyggt!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » tis okt 25, 2005 11:53

Från manuset, sida 122 i Visual Companion, när de ska förvandla Serenity till ett Reaver-skepp:
MAL
I mean to confound those bungers, and take my shot at getting to Miranda, maybe finding out what all I'm dying for. That's the only path I see left and I got to walk it. So I hear a word out of any of you that ain't helping me out or taking your leave I will fucking shoot you.

Var det med i filmen? Jag har ett svagt minne av att jag hoppade till lite i den scenen, men inte varför. (Förutom av själva scenen i sig förstås, om ni förstår vad jag menar.) Jag antar att Joss utnyttjade sin enda möjlighet till ett "fuck" där. Kul.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » tis okt 25, 2005 19:52

Låter ju inte helt o-Mal att säga så, men jag minns tyvärr inte om han sa det eller ej. De brukar ju annars använda kinesiska för sådana ord...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tam » tis okt 25, 2005 23:27

Nee, inte tror jag han sa så.

Däremot: monkeyshit. I scenen kan där Mal drämmer ner Simon mot bordet och säger typ "Eight months! Eight months you've been here while you knew full well all along she could go monkeyshit any second! (Nåt i den stilen alltså.) Så kan nån som inte beställde från Sunday books säga mig om ordet monkeyshit verkligen förekom där. Bara jag som hörde det i mitt sällskap.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav CheeseGuy » tis okt 25, 2005 23:39

Tam: yep.

MAL
Eight months. Eight months you had her on my boat knowing full well she might go monkeyshit at the wrong word and you never said a thing -
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » tis okt 25, 2005 23:40

CG hann precis före mig, hade skrivt ner quoten. :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tam » tis okt 25, 2005 23:46

Monkeyshit! Yay! Det gör mig överlycklig. (Hoppas det är förståeligt.)

Och ganska bra citat-komma ihågande av mig en månad senare om jag får säga det själv. Iofs ganska logisk 'verse-dialog.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Taura-Tierno » sön okt 30, 2005 14:17

Jag tyckte att filmen var jättebra, faktiskt. Fast jag tror inte man uppskattar den lika mycket om man inte sett Firefly, då. Har man sett serien så känner man ju alla karaktärer mer, och så. Det var alldeles underbart att den fortsatte efter att serien slutade, och inte försökte trycka ihop hela serien i en film. Enda besvikelserna var väl att man inte fick veta mer om Books och att man inte fick veta något om Blue Sun, eller de där gubbarna med blå handskar.
Taura-Tierno
Demon Fodder
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 jun 2005

Inläggav Illyria » sön okt 30, 2005 15:41

Gubbarna med blå handskar tas upp i serietidningarna, om varför de inte längre finns med och den nya agenten nu jagar River.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav MissKittyFantastico » ons nov 02, 2005 16:20

Hmm... Jag är inte så bekant med Buffyforum, har mest hållit till på Access Buffyforum. Hoppas det här fungerar nu (första inlägget).

Jag såg i alla fall Serenity i London i lördags och filmen var verkligen jättebra. Fast min första reaktion var "Jävla jävla Joss!!!! Varför gör du såhär mot oss om och om igen!?!". Inga karaktärer går säkra och inga par som varit lyckliga ett tag får fortsätta vara det. Efter att han haft ihjäl Book, så trodde jag att nu har han gjort sig av med en och kan vara nöjd sedan, men inte det. Han går och har ihjäl Wash också. Jag satt och stortjöt i biosalongen och kände mig alldeles tom efteråt.

Joss tar aldrig den lätta vägen. Karaktärer vi älskar går aldrig säkra. Fast jag vill hävda att det är det som gör Joss stor. Det blir aldrig någonsin förutsägbart, spänningen är alltid hög och han vågar göra det svårt. Det käns nästan som om man som publik alltid blir testad och konstigt nog accepterar man nästan alltid det han hittar på, för det är ju alltid så bra. Trots den smärta det vållar oss så är det ändå alltid fantastiskt bra.

Jag ska nog försöka se Serenity så många gånger jag hinner under den (korta?) tid den går på bio här. Film är alltid bäst på bio och Serenity är en film värd att uppleva i stort format om och om igen.
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Nästa

Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron