5x08 - Destiny

Här pratas det om Angel Säsong 5

Våga inte ge det dåligt!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
5
14%
8
6
17%
9
17
49%
10
7
20%
 
Antal röster : 35

5x08 - Destiny

Inläggav Off » tor nov 20, 2003 2:04

Guess who's back, back again. Lindsey!!! Ett fenomenalt avsnitt rätt ut sagt. En djupare inblick i relationen mellan Angel och Spike. Är Lindsey-Eve avslutningen inte början på en arc så får ni kalla mig Groosalugg. Satt på helspänn från det att Eve gick in genom dörren tills dess att man såg vem det var. Tankar som flög genom huvudet var först killen som läste profetian. Sen kom jag på att det var alldeles för simpelt så då började jag fundera på vad som kunde chocka mest. Helt plötsligt dök Wes å Gunn upp i huvudet men när man sedan ser vem det är som ligger i sängen ja då tror nog grannen att den sista droppen vett har åkt ur huvudet på mig. Skrek rakt ut "DET ÄR INTE SANT SÅ FANTASTISKT BRA".

Ord kan inte beskriva hur bra jag tyckte Spike - Angel fighten var men det kändes på något sätt som Freddy vs Jason i Buffyvärlden :D . Att sen se Angel förkrossad över förlusten gjorde bara en sak fullständigt klar, något som jag hoppas alla redan visste. SPIKE RULES ALL!!!! :)

Tycker förresten att det är så underbart gjort av Angelgänget att ta in Drusilla så man tror att det ska vara "överraskningen" i avsnittet. Så används hon bara i tillbakablickar å så sparar man det bästa till sist!!!

Ja nu har jag bladdrat på så länge så ni förstår nog hur bra jag tyckte det här va :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Peak » tor nov 20, 2003 6:29

'Key då.

Gav den en nia... ;)

Visste faktiskt ärligt talat inte att Lindsey skulle vara med, så det var en intressant överraskning... :)

Och Spike är guld som vanligt.
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav caffeineaddict » lör nov 22, 2003 15:01

YES! Efter detta och Lineage börjar verkligen S5 komma på rätt spår. En arc är på G, Lindsey är tillbaka och flashbacks (inklusive Dru!) har återvänt. Dessutom en ordentlig utvärdering och analys av Angel-Spike-förhållandet, vilket är fruktansvärt intresserant och mångbottnat.

Betyg: en stark åtta, åter igen. Nu väntar jag bara på ett sånt där totalt überkickass-avsnitt så att jag kan få dela ut min första nia till ett Angel-avsnitt på 1½ år.

P.S. Var var Denisof "i verkligheten" förresten? Honeymooning med världens vackraste hustru?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör nov 22, 2003 16:41

Alltså jag vet att du är lite "elak" med Angelbetygen Caffein men om inte detta är en 9a då vet jag inte vad som är det :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » sön nov 23, 2003 0:43

Off: Angel-nior är (i kronologisk ordning):

I Will Remember You (by a hair, för jag vet hur många fel avsnittet har, men jag tjuter ändå som ett barn på slutet...)
Five By Five
Sanctuary
Darla
Reunion
Reprise
Lullaby
Forgiving

Sisådär! Inte en 10 så långt ögat kan nå. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön nov 23, 2003 2:38

Att du inte har med Home där kan bara betyda en sak. Du tycker Mcgyver är bättre än Angel!!! :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » sön nov 23, 2003 13:13

LOL! Det skulle jag knappast veta då jag inte sätt MacGyver sedan jag var sisådär 10-11 år. :P Men det är väl ingen större hemlighet att jag inte anser Angel vara riktigt jämvärdig med Buffy som serie i helhet, även om den ändå är underbart bra från och till.

Det är väl möjligt att Home kan få en nia efter att jag ser om S4 på DVD (som det var nu såg jag den ju samma natt som de tre sista BtVS-avsnitten någonsin, och det kan väl hända att jag var lite för förväntansfull och otålig inför Chosen för att suga in Home ordentligt). Sanctuary ändrades från en åtta till en nia efter att jag såg om den på DVD. Som det är nu har jag ju bara sett Buffy S7 och Angel S4 & S5 (så här långt) en gång var, så alla betyg är ytterst flexibla och inte på något sätt satta i sten.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Horrabin » tis nov 25, 2003 12:19

Ett bra avsnitt helt enkelt. Gillade det mesta med det förutom (återigen) Eve. Hon är ju så fel så fel. Alla hennes försök att låta som en tuff kvinna från en film från 40-talet med sina "Listen kids" och "Come on kids". Usch. Det är som om karaktären är skriven för en kvinna som Stephanie Romanov som kunde leverera såna repliker utan att verka onaturlig, men för Sarah Thompson är bara en ung flicka som försöker låta mer vuxen, tuff och cynisk än vad hon någonsin kommer att bli. Nu när Lindsey är tillbaka kan man bara hoppas att han har tänkt bedra Eve snart och lämna henne åt sitt (helst blodiga) öde. Och appropå Lindsey: Yay! Undrar vad han har sysslat med de senaste två åren med tanke på att han verkar ha blivit en fena på graffitti och tattueringar. Ska bli intressant att se om det är han har legat bakom breven med amuletten (för att få tillbaka Spike) och kina-puffen (för att få Spike att sluta vara spöke) eller om han har någon annan plan i åtanke.

I övrigt var det här som sagt ett bra avsnitt. Synd att Wes inte var med men jag kan nog tänka mig att han och fru Denisof hade mycket roligare på något annat håll. :) Det är nästan alltid trevligt med flashbacks i Angel, och inget undantag den här gången. Dru är också trevlig att återse med ojämna mellanrum, och man fick se ganska tydligt hur ogillandet mellan Angel och Spike började gro. Gunn och Fred var ganska undanskuffade den här gången, men det är ganska uppenbart när man se vad avsnittet handlar om. Skulle tippa att det här avsnittet får en 8:a av mig när jag tänkt igenom det lite mer.

Just det, en sak till som var riktigt dålig: Blodsminkningen från ögonen såg ut som att den hörde hemma i en dålig video med Dismember eller Morbid Flesh, inte i en snyggt gjord amerikansk TV-serie.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav gaspode » tor feb 19, 2004 10:12

Tja, som vanligt har ni väl sagt det som ska sägas :)
Det var inte helt oväntat att det inte skulle bli nåt med den där koppen, men de fick ju till en schysst fight iaf! Visste ju att Lindsey skulle dyka upp i S5, men hade ändå förträngt det, hade ingen aning om vem som skulle ligga där i sängen o vänta på Eve...

Att Eve skulle visa sig vara ond efter att hon gråtit ut och de andra känt sig skyldiga var väl också det ganska lättläst, men det kändes som det hade varit lite för mesigt om hon skulle vara en good guy.

Jaja, som ni säger, det börjar verka arc banne mig. Och det måste väl vara Lindsey och Eve som leker med Spike.. Nu har ni ju ändå sett längre än mig, så det är poänglöst att spekulera (om jag inte har fel :))
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Langtry » sön apr 04, 2004 21:11

Gillar scenen i början när Spike upptäcker att han är solid igen.
Hans blick när han ser på Harm och kommer på vad han kan göra med henne är underbar :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav caffeineaddict » lör jul 31, 2004 0:49

Även fast jag hatar att erkänna det så tror jag nog att Off hade rätt! ;) Det här är nog banne mig en nia måste jag säga så här efter en omtitt. Alldeles oerhört bra. Kändes t.o.m. bättre än Lineage denna gång.

Vågar man utnämna Angel-Spike-fighten till seriens bästa?

(spoiler resten av säsongen):Irriterar mig dock fortfarande på att det aldrig tas upp igen att universumet bara temporärt stabiliseras. Eller var det del av Eves & Lindseys lögn? Isf, vad pågick egentligen? Inte för att vi någonsin kommer få veta...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör jul 31, 2004 0:55

Ahh dance puppet dance!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » lör jul 31, 2004 1:17

*dansar en sådan där sittande dans som ni som har sett Around The World-videon vet att han kan dansa*


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor aug 26, 2004 2:33

Förutom den givan Freddy vs Jason-kopplinge med striden så symboliserade den något viktigt. Om profetian hade gått i uppfyllelse idag så hade det varit Spike den gällde eftersom Angel har förlorat både skärpan och skälet att kämpa. När han gör det blir det mer av gammal vana än att det som tidigare var för att det kändes rätt. Och det verkar som om han inser det själv.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tor aug 26, 2004 16:43

F vs J kopplingen?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tor aug 26, 2004 17:04

Det går även att göra kopplingar till Godzilla och andra japanska monster. Monster #1 slåss mot monster #2 -- fanboymasturbation helt enkelt, och här var det Spike vs Angel. Fighten var mycket bra i och för sig, men den tog nog upp lite för mycket tid och plats.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tor aug 26, 2004 17:30

Ehm.. vem vann då? ;) :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tor aug 26, 2004 18:37

Jason
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tor aug 26, 2004 20:20

noike skrev:Det går även att göra kopplingar till Godzilla och andra japanska monster. Monster #1 slåss mot monster #2 -- fanboymasturbation helt enkelt, och här var det Spike vs Angel. Fighten var mycket bra i och för sig, men den tog nog upp lite för mycket tid och plats.


Äsch jag tyckte det var på tiden och efter allt längtan så kändes det som att den var episk nog... det var bara oljan som saknades :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Zaxx » tor aug 26, 2004 23:45

Off skrev:Jason


Detdär kan tolkas på SÅ många olika sätt :)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Ai » tor okt 21, 2004 2:41

Dru! Min Dru!!! Lyckan är fullständig i det här avsnittet:

* Solid!Spike
* Irriterad Angel
* Återblickar med peruker å allt!
* DRUSILLA
* Angelus
* Långdragen och maffig fightscen
* Spike vinner över Angel!

Jag kan se det här hur många gånger som helst!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Tob » tor okt 21, 2004 17:08

Tillbaka blickar är alltid något postivt. Faktum är att så fort det är tillbaka blickar med i ett avsnitt så tenderar det att bli bra. Huvudanledningen är antagligen att man berättar något om karaktärerna i deras tidigare liv, och det gör man även här, jag kan inte minnas att man i något avsnitt använt tillbaka blickar för syns skull. Det visar även på en vilja hos manusförfattarna att berätta något om karaktärerna, i detta fallet Angel och Spikes historia. Det hjälper dessutom scenerna i nutid att fungera ännu bättre.

Ai: Medhåll, underbara Drusilla som förgyller upp varenda scen hon är med i. Jag finner inga ord.

Spike - Angel fighten var lysande även om Angel borde vunnit. Rent fysiskt sett. Däremot så generar det ett nytt scenario som känns ganska bra. Spike kanske är den utvalda, Angel förlorade ju faktiskt fighten.

Lindsey! Slutscenen kniper en plats bland dem tre bästa slutscenerna. Tillsammans med The Trial och Forgiving. Det känns som en arc är på g, med Lindsey och Eve. Btw. Eve är suverän;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » tor okt 21, 2004 17:13

Tob skrev:Spike - Angel fighten var lysande även om Angel borde vunnit. Rent fysiskt sett. Däremot så generar det ett nytt scenario som känns ganska bra. Spike kanske är den utvalda, Angel förlorade ju faktiskt fighten.


Må vara att Angel kanske är en aning starkare än Spike men han har inte gnista eller vilja nog för att ta Spike vid det här tillfället så jag tycker att det är helt logiskt att han förlorar.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Ai » lör okt 23, 2004 17:56

Angel fick ju en liten shanshu av misstag i s. 1. Han vet ju att det inte är bara en välsignelse:

ANGEL: Spike, wait. Wait. That's not a prize you're holding. It's not a trophy. It's a burden. It's a cross. One you're gonna have to bear till it burns you to ashes. Believe me. I know. So ask yourself: Is this really the destiny that was meant for you? Do you even really want it? Or is it that you just want to take something away from me?

För Angel tror jag fighten mer handlar om att profetian hela tiden har handlat om honom, nu när den 'verkligen' är här så måste han dels slåss mot Spike och dels bestämma sig en gång för alla om han verkligen vill ha den. För om Angel gör det för Buffys skull så har ju redan det tåget gått s.a.s. - han har redan gett bort sin dödlighet en gång för att det inte skulle fungera med henne (I Will Remember You). Han måste besluta sig om han vill ha shanshu för sin egen skull, och det beslutet tror jag inte Angel är redo att ta. Därför förlorade han. Spike ville slå Angel. Hans mål var enkelt.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Jhonny » mån jan 03, 2005 11:53

03:16..gudars så fin har aldrig harmony sett ut.
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Minsc_and_Boo » tor feb 10, 2005 2:34

GWAAAAH!
Drusilla kan göra vilken kille som helst straight
Jag var övertygad om att hon hade ett finger med i spelet med tanke på galenskapen, blodet ur ögonen (ögonen har alltid varit Drus callingcard "be in me" och det där) och framförallt det det drabbade sade. Killen i kopieringsrummet som pratade om att byta bort sin dotter (rättelse, jag hörde fel: "Nobody replaced the toner"), Harm som var arg på Spike för Buffy...

Så Sirk lurade alla, eller var han kontrollerad av Lindsey?
Kul att se Lindsey igen, men han var inte lika läcker längre. Jag vet inte vad det är med magiska runor som är så avtändande på en karl. För det var väl det det var, tecknen på hans kropp och på väggarna? Skydd för att han inte skulle bli hittad/upptäckt av Senior Partners.

Jag började faktiskt tro att Eve var lite av en good guy. Jag vet inte om jag ska jubla eller känna mig lurad.

Spike vs Angel var helt otroligt att se. Flashbacksen visade vilket kräk Angelus var, och frankly... Det är Angel också innerst inne.
Under striden kallar Angel Spike för "Willie" precis som Angelus gjorde i tillbakablickarna. Antingen ska det visa att Angel inte är så jädra god som han ger sken av, eller så är det W&Hs influenser som visar sig.

En annan sak slog mig under duellen. Tänk om det inte är nån av dem det gäller? Tänk om det till slut visar sig att Harmony får en själ och chihuahuar? DET hade varit en twist som hette duga!

Nu måste jag bara se ett avsnitt till...
"Did you miss me, pretty William?"
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Off » tor feb 10, 2005 2:43

Chinchiuauar är verkligen ett suveränt uttryck :D .

Gillar dina kommentarer Minsc_and_Boo. Var så länge sedan jag såg s05 så kan inte kommentera dina kommentarer tyvärr. Roligt att läsa är det iaf.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » tor feb 10, 2005 3:08

Håller med, väldigt roliga kommentarer. Det är alltid kul när någon skriver när de ser säsongen för första gången. Men just att du spekulerar vilt om hur det kan gå i framtiden, om vem som är ond och god egentligen och så vidare, gör att det är extra roligt att läsa.

Hur rätt eller fel du har i dina gissningar tänker jag inte säga ett ord om (inte ens inom spoiler). Jag nöjer mig med att be dig fortsätta låta fantasin flöda.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Minsc_and_Boo » tor feb 10, 2005 4:07

Damn, det här är ju jättekul, att få lufta tankarna efter varje avsnitt. Jag borde gjort såhär hela tiden.

Klockan är bara 3, jag hinner med ett avsnitt till innan jag borde sova :)

Angel verkar bara bli mer och mer nonchalant... Hmm...
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Pazuzu » sön feb 13, 2005 0:41

Ett avsnitt med återblickar kan inte gå fel, och det gör det heller inte här. Synnerligen kul att få se Drusilla igen, även om jag trodde att hon även skulle vara med i "realtid" också, men man kan inte få allt.

Äntligen är Spike solid igen, och vilken fight sedan!, klart en av de bättre i serien (kanske den bästa). Mina sympatier var faktiskt helt på Spikes sida, men å andra sidan var det väl nästan meningen att de skulle falla så, i och med tillbakablickarna på Angels och Spikes historia.

Och Lindsey är tillbaka! Jag hade faktiskt väntat mig någon värre än så, men jag antar att Lindsey har avancerat på hot-skalan. När han åkte från L.A. kändes han inte direkt som något större hot, men av döma av magi-tatueringarna har han läst på lite...
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Nästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare