1x15 - The Prodigal

Prata om Säsong 1

?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
5
24%
7
6
29%
8
7
33%
9
1
5%
10
2
10%
 
Antal röster : 21

1x15 - The Prodigal

Inläggav Off » tis feb 10, 2004 20:30

Gillar det här avsnittet skarpt. Mest beroende på tillbakablickarna men jag älskar även scenen där Angel inte kan göra mer än att bara titta på när Kates pappa blir dödad. Vi får här en rejäl bit info om vem Angel var innan han blev vampyr och det måste man ju tycka är bra. Såfort det är tillbakablickar i ett Angelavsnitt blir jag förstås lycklig i och med att det verkligen bygger på historien och förståelsen för karaktärerna. Jag kan faktiskt inte förstå hur så många kan vara så negativa till s01.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » tis maj 04, 2004 17:16

Väldigt bra avsnitt, tillbaka blickarna är underbara som Off säger. Och man börjar känna av likheter mellan seriernas karaktärer nu. Wesley funkar väldigt mycket som en Giles, medan Angel skjöter dräpandet. Fast det finns ju differenser åxå, Wesley är faktiskt med och slåss, och Angel är en rätt duktig bokmal han själv.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Pazuzu » tis aug 24, 2004 22:41

Jag instämmer med föregående skrivare, att det är roligt att se tillbakablickar i Angels liv. Något som störde mig dock var kostymerna i tillbakablickarna: knappast gick folk runt finklädda till vardags, särskilt inte en piga? :?: ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav CheeseGuy » ons nov 24, 2004 0:10

Ett av de bästa avsnitten i säsong 1 (antagligen bäst efter "Five by Five" och "Sanctuary"). Det är underbart att handlingen faktiskt förs lite framåt, och tillbakablickerna är riktigt lyckade.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav jvc_man » mån jan 03, 2005 0:16

Skall bli intressant, efterlängtat avsnitt, som alla andra! ;)
Börjar dock inte förrän 00.40 så får ta och se Buffy s1: 09 så länge.

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav jvc_man » mån jan 03, 2005 2:36

Suveränt avsnitt, riktigt underbart med "flash backs" från när Angel blev vampyr och dödade sin familj. Egentligen var det kanske inte "flash backs" snarare 2 storys som visades samtidigt.
Ett av de bästa avsnitten hittills, 9/10 känns det som! :)
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav JRT » mån jan 03, 2005 2:42

Det här är verkligen ett utmärkt avsnitt. Tillbakablickarna är bra och intressanta och klipps ihop bra med scenen från Becoming och historen i nutid är också bra. Scenen där Kates pappa dödas är mycket bra, liksom slutscenen. Mycket intressant att vi får se Angelus "födelse". Redan från början är han Angelus som vi lär känna honom, om än i en mycket ung och oerfaren form - förstås. Han vill inte ha någon särskild i byn, utan hela byn... Bra att de nämner att Katie trodde att brorsan kom tillbaka som ängel. Det blir givetvis det perfekta namnet för en sadist som Angelus.

Man kan fundera på varför det bara står Beloved son på gravstenen. För att de vill komma undan att ge Liam ett efternamn... eller var det hans fars val, för att han skämdes (om han skämdes för sin son eller för sitt eget misslyckande och bortdrivande av honom som ledde till hans död kan man förstås diskutera).

Och musiken! Kanske ett litet iaktagande, men scoremusiken är mycket bra. Både vid Liams begravning, Darla/Angelusscenen och kyrkogårdsscenen precis i slutet.

Icke att förglömma de mer komiska bitarna... Säger bara, Bathroom window is ajar. :)
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav AKS » mån jan 03, 2005 12:39

JRT skrev:Och musiken! Kanske ett litet iaktagande, men scoremusiken är mycket bra. Både vid Liams begravning, Darla/Angelusscenen och kyrkogårdsscenen precis i slutet.


Jag såg nåt jag inte tänkt på förut: både Kral och Christophe Beck var med i eftertexterna för detta avsnitt. (Eller jag har säkert vetat om det, men hunnit glömma. Var ju mycket länge sedan jag såg ett S1-avsnitt.) Nåväl, eftersom jag håller med JRT om ovanstående så antog jag att det är Christophe som stått för de styckena. Känns naturligt. Kral har väl aldrig fått mig att tycka om Angels score så himla mycket. Eller i alla fall inte lägga märke till att det ens finns.

OT: En snabb koll på Becks IMDb-sida får mig också att säga: what's up with Beck och BtVS/AtS-skådespelare? American Weddiong = Aly. Without a Paddle = Seth Green. The Perfect Man = Amy Acker. Bring It On = Eliza Dushku. Hm? Fast iofs... i film- och tv-välrden hänger ju allt ihop.
Senast redigerad av AKS mån jan 03, 2005 12:44, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » mån jan 03, 2005 12:43

Det är bara att hålla med AKS. Krals arbete har känts väldigt middle of the road, till den grad då jag (som normalt sett är en total film/TV-musiksnörd) inte kan komma ihåg eller speciellt minnas en enda slinga från hela Angel-serien. Till skillnad från Buffy-musiken då jag t.o.m. minns Thomas Wankers dugliga men inte exceptionella S5/S6-arbete i många fall.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav CheeseGuy » mån jan 03, 2005 15:58

Jag tycker att Kral äger, även om han inte har gjort något som är i närheten av lika storslaget och/eller vackert som Becks, Duncans eller Edmondsons (Firefly) arbeten.

Nu har jag sett VÄLDIGT mycket Angel den senaste tiden och bara ett par Buffyavsnitt, vilket mycket väl kan påverka min åsikt. Som det känns nu så har Beck, Duncan och Edmondson gjort ett par enormt bra stycken som verkligen fastnar, men utöver det inte mycket som är särskilt märkvärdigt (möjligtvis undantaget Becks musik till Hush och Restless). När jag ser Angel däremot så reagerar jag ofta på hur grym musiken är, t.ex. under fighterna. Jag älskar musiken under den stora fighten i "Apocalypse, Nowish" och i slutet av "Sacrifice".

Sammanfattningvis: Kral är lysande, men inte riktigt lika bra som Beck, Duncan och Edmondson. Dock är han jämnare och klart bättre under stridsscener. Men som sagt, det har varit mycket Angel och lite Buffy den senaste tiden, så det är mycket möjligt att jag helt enkelt har glömt hur bra musiken i BTVS är.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Tam » tis jan 04, 2005 15:31

Are you now or have you ever been? och The cautionary tale of numero cinco är väl två väl-scoreade avsnitt med rätt egen prägel. Och det var väl Kral? (Dessutom är det två avsnitt med långa namn.)
Men jag håller med om att andra är bättre. Framförallt Edmonsons musik i Firefly är genuint fet.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Tompa » ons jan 05, 2005 20:44

Varför syns deras andedräkt när dom är utomhus, vampyrer andas väl inte ;)

Bra avsnitt annars, intressant att se hur Liam blev Angel.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav JRT » ons jan 05, 2005 21:23

Jodå, de kan andas, de behöver bara inte.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav AKS » ons jan 05, 2005 22:10

I alla fall inte då de inte pratar...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » fre feb 11, 2005 22:01

Tillbakablickarna är bra, även om Darlas poppsykologiförklaring till Angelus sadism känns lite väl banal. Gillar scenen på kyrkogården, väldigt snyggt gjort med månskenet genom träden.

Och Kates fars död är väl OK.

Resten är återigen På spaning i LA plus demoner. Ville jag se historier om knarkbaroner är Dennis Franz en mycket mer övertygande bad/good guy än Boreanaz. Kemin mellan Boreanaz och Rohm är noll, dessutom.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » fre feb 11, 2005 22:02

En lös och kanske irrelevant tanke: Läste nån gång en bok - tror det var Kate Atkinsons "Emotionally Weird" - där huvudpersonen säger att ursäkten "Mina föräldrar älskade mig inte" upphör att vara giltig när man fyllt 20. Dags för Bicentennial Man att skärpa sig, alltså.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » lör feb 12, 2005 20:39

Mycket bra avsnitt. Gillar tillbakablickar till vampyrernas "livstid". Kates pappa är ju inte direkt en karaktär man kommer sakna, maken till nollstält känsloliv är väl svårt att hitta. Gillar också skarpt när Angelus bryter på irländska, I'm a sucker for all things irish. 8)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » fre mar 25, 2005 21:29

Gillar verkligen tillbakablickarna från Angels förflutana. Dels för att det ger ett nytt perspektiv på Angel, och att Boreanaz för exprimentera lite med karaktären. Dessutom så är Darla med, vilket nästan alltid resulterar i en sucee. Hon är en av mina absoluta favoriter i hela Buffyverse, sjukt intressant karaktär.

Kate/Angel historen är helt OK, känns bara skönt att den avanceras. Det har hänt väldigt lite de senaste avsnitten. Trevor miste livet, vilket nog inte kommer att göra någon speciellt ledsen. Ska bli kul och se vad som kommer att hända med Kates karaktär.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Gordo » lör apr 16, 2005 22:07

Tillbakablickarna gör det här avsnittet riktigt bra :) Alltid roligt att se Darla!

Det här är ett av de få avsnitt då jag inte irriterar mig så mycket på Kate.

Sorry I'm just having a little problem with the other wordly stuff :)

Jag får alltid lite Riley-känsla när Angel laddar upp det stora artilleriet för att hämnas Kates pappas död. Dödsscenen tycker jag är bra, man känner verlkligen Angels hjälplöshet när han bara kan stå och se på.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » sön jun 26, 2005 21:37

Jag gillar det mesta i Angel S1 har jag märkt. Likt med Buffy så har jag svårt att varken kritisera eller ens leta fel, lättare att hylla något som verkligen känns bra, dessvärre, jag vill ju verkligen inte vara någon sådan människa. Det som höjer detta avsnitt är väl tillbakablickarna. Dels är dem informativa, snyggt gjorda och dessutom bra ihopvävt med själva huvudstoryn, samt ett riktigt bra soundtrack (främst i tillbakablickarna).
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav A bear » mån okt 24, 2005 23:55

Bara dubbelkolla: Jag kan väl inte vara den förste som lägger märke till att servitrisen som berättar för Darla vem Liam är spelas av samma tjej som spelar Saffron i Firefly?

EDIT: konstig, konstig meningsbyggnad.
Senast redigerad av A bear tis okt 25, 2005 17:24, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » tis okt 25, 2005 11:09

Jo, det är du nog först med att ha lagt märke till/berättat om. Det blir en liten detalj att se fram emot vid nästa omtitt (jag älskar detaljer).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tam » tis okt 25, 2005 23:34

Nä, Björn du är inte först. wyndham upptäckte det åt mig, det måste varit i januari, och det skrevs i nån "Vilka har varit med i flera av serierna?"-tråd, antagligen av JRT. Ändock skarpögt.

(Och angående nåt helt, helt annat; hur minns du vad jag kom med för namnförslag ett halvår sen???)
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » ons okt 26, 2005 10:23

Tam skrev:(Och angående nåt helt, helt annat; hur minns du vad jag kom med för namnförslag ett halvår sen???)


Ren slump. Sökte efter något annat i samma tråd och snubblade över din post.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tam » tor okt 27, 2005 20:10

A bear skrev:
Tam skrev:(Och angående nåt helt, helt annat; hur minns du vad jag kom med för namnförslag ett halvår sen???)


Ren slump. Sökte efter något annat i samma tråd och snubblade över din post.


På så vis. Det var ju inte ett dugg skrämmande. Fet besvikelse.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Binchy » tor mar 09, 2006 19:28

Saffron från Firefly är med här, som Bar Maid och pratar med Darla om Angel...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Ai » tor mar 09, 2006 21:12

Binchy skrev:Saffron från Firefly är med här, som Bar Maid och pratar med Darla om Angel...


Totalt OT: två inlägg över dig på listan för senaste inläggen så har noike just nu skrivit i Our Mrs Reynolds-tråden. :D

Edit: Inser precis när jag postar att nu är det borta... :cry:

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Binchy » tor mar 09, 2006 21:57

Kunde inte låta bli att skriva det i båda trådarna... S-sorry.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tor maj 04, 2006 20:15

Apropå att Christina Hendricks är med.

Leveranskillen som drar i nödbromsen och kör droger åt demoner jobbar åt Blue Circle Delivery.

(Hela Firefly)
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. Blue Sun startade rätt tidigt?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tea » tis maj 16, 2006 22:11

Tycker om tillbakablickarna. Men inte resterande delar av avsnittet. Jag är lessen men jag tycker Katie är den tråkigaste personen som jag sett på länge i nån serie. Bryr mej inte ett dugg om henne...
Wes är ju ett försök till roliga små kommentarer (som om det inte skulle räcka med Cordy) och itne heller någon favorit. Angel i allmänhet fortfarande en torris, ´men som människa och Angelus är han lite spännande att titta på.

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Nästa

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron