2x16 Bewitched, Bothered, and Bewildered

Här pratar vi mest om Säsong 2

Betyg på detta avsnitt?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
3%
6
2
6%
7
7
19%
8
11
31%
9
12
33%
10
3
8%
 
Antal röster : 36

2x16 Bewitched, Bothered, and Bewildered

Inläggav sus@n » sön jan 25, 2004 20:46

Kan inte förstå varför detta avsnitt inte har nämnts tidigare! Tycker det är underbart. För Cordy/Xander relationen framåt och är mycket rolig..

Buffy: "I seem to be having a slight case of nudity here."
Oz: "But you're not a rat. So call it an upside."
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » sön jan 25, 2004 21:37

Tveklöst alldeles fantastiskt. Fruktansvärt roligt, hyfsat dramatiskt och Xander i centrum (THE ZEPPO FOREVER!). En nia.

"Oh, I'm twice the fool it takes to do something like this..." :D


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » sön jan 25, 2004 21:42

roligt att nån håller med mig.. själv gillar jag det här bättre än the zeppo: gillade inte zombierna ;)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » sön jan 25, 2004 21:47

Tycker BB&B och The Zeppo är ungefär jämnvärdiga. (spoiler S3):Jag diggar zombiesarna och främst deras kärlek till "Walker, Texas Ranger". :D
Senast redigerad av caffeineaddict sön jan 25, 2004 23:01, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön jan 25, 2004 21:54

Hallå? Saker från säsong tre ska spoilermarkeras.
Även om de är relativt jämvärdiga så är the Zeppo bättre på vissa punkter. Som att det verkligen ur alla synvinklar är ett Xander-avsnitt. Man ser knappt skymten av de andra, och om det inte vore för honom så skulle dagen slutat dåligt ändå. Här råkar han illa ut och låter någon anna reda upp sakerna, vilket jag tycker förtar en del av storheten.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » sön jan 25, 2004 23:56

Jag älskar detta avsnitt! Det femte bästa Buffyavsnittet någonsin enligt petite moi. Det är så oerhört underhållande och roligt och fantastiskt.

Favoritcitat (taget ur minnet så don't mock me om det skulle vara fel):

Drusilla: Your face is a poem. I can read it.
Xander: Oh really? It doesn't say "Spare me" by any chance?

Antagligen ett av mina topp 10-favoritcitat!

Jämförelser med The Zeppo:
Detta avsnitt är så överlägset The Zeppo att jag inte ens förstår varför de ska nämnas i samma mening. Hårt, men sant. Det finns dessutom inga som helst likheter enligt mig. Ja, Xander står i centrum, men där slutar likheterna. (Jag gillar The Zeppo, men det skulle inte hamna på en Topp 20-lista om jag säger så.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sus@n » mån jan 26, 2004 17:08

jag vet att jag är dålig på att spoiler markera... men som sagt bbb mycket bättre än the zeppo!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav noike » mån jan 26, 2004 17:48

Jag tror jag måste se om dem ungefär nu, men jag tror det beror på infallsvinkeln. En tvåcentimeters pöldjupanalys kommer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » mån jan 26, 2004 18:16

ok vi väntar noike
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav noike » mån jan 26, 2004 20:21

Ytlig jamförelseanalys (BBB & The Zeppo):

BBB är bättre än the Zeppo i förhållande till vad jag får ut av avsnitten. Men det är subjektivt.

Zeppo är, vill jag påstå, ett allvarligt avsnitt till skillnad från BBB där det viktiga är humorn. Z är dessutom bättre strukturerat än den något bergochdalmässiga BBB. Det BBB vinner på är att det interagerar mer mellan huvudkaraktärerna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » tis mar 02, 2004 19:01

Glömmer ofta bort hur bra det här avsnittet är. Väldigt roligt och SMG har nog aldrig varit snyggare. En sak jag störde mig ordentligt på var dock klippningen på 5an idag. Varför kan man visa svärd och stakes men inte en yxa. Hela scenen när Cordy och Xander springer ut från skolan och ser Willow blir alldeles tokig.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav malavel » tis mar 02, 2004 19:40

Klippningen var ju helt sjuk i den sekvensen.

Jag tyckte inte Sarah var snygg i det här avsnittet. Men det var väldigt kul, så det får en 8:a.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Noggster » tis mar 02, 2004 20:05

Haha ja Off.. fyfan, fick huvudvärk av den där hackiga slowmotion scenen. Varför kan dom inte visa Willow med yxa? Samma sak precis efter drusilla ska bita Xander, samma slowmotion.. VARFÖR ska dom göra om 2sekunders film till 10sekunders film? AJJJ
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav poser » tis mar 02, 2004 20:09

Ibladn är jag ganska glad att jag inte har femman, så slipper man se slakten.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » tis mar 02, 2004 20:10

Fast som tur är ser man om det på natten och blir lite gladare igen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » tis mar 02, 2004 20:13

Fast otur att dom visar det så jevla sent så man får sova runt 5timmar om man beslutar sig för att titta på det.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tis mar 02, 2004 20:20

5 timmar är allt som behövs per dygn. Eller ja min kropp håller inte med mig men sen när har den rätt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav poser » tis mar 02, 2004 20:22

02:00-07:00 är tiden som gäller för sömn.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav sus@n » tis mar 02, 2004 20:42

noike skrev:Ytlig jamförelseanalys (BBB & The Zeppo):

BBB är bättre än the Zeppo i förhållande till vad jag får ut av avsnitten. Men det är subjektivt.

Zeppo är, vill jag påstå, ett allvarligt avsnitt till skillnad från BBB där det viktiga är humorn. Z är dessutom bättre strukturerat än den något bergochdalmässiga BBB. Det BBB vinner på är att det interagerar mer mellan huvudkaraktärerna.


Håller med noike. BBB får man ut mycket mer av... man får se Willows kärlek till Xander och utvecklingen mellan C/X dessutopm tycker jag scenen med Buffy och Xander är bra
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » tis mar 02, 2004 21:42

poser, jo men ofta man får sova till 7.. själv får man gå upp 06.00 på 4 av skoldagarna.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tis mar 02, 2004 21:43

6! Stackars sate
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » ons mar 03, 2004 15:31

Censurregler är oftast obegripliga. Som Noggster skrev:
Varför kan dom inte visa Willow med yxa?
Detta blir speciellt underligt då de tycker det är okej att visa ett färskt hjärta nyss utslitet ur en människa och ännu varmt - i närbild.

Förklaringen är förmodligen så enkel som att de har regler som säger att man inte får visa vapen, medan de inte har någon regel nedskriven om att inte visa invärtes organ. Att begära att de ska tänka själva (dvs inte enbart förlita sig på nedskrivna regler) är nog att vänta sig för mycket.


Spoiler säsong 5
Jag undrar hur de kommer att hantera The Body. Det skulle inte förvåna mig om de sänder hela avsnittet ograverat (med all dess förtvivlan, smärta och sorg), men censurerar ögonblicket när Buffy kör pålen genom vampyren på slutet. En strid som fungerar som ett (för många) välkommet avbrott från den riktiga död som visats.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » ons mar 03, 2004 15:36

Fast man får iofs se vapen annars, bara inte i Willows händer..
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav karykh » ons mar 03, 2004 15:37

latarmig:
För att vara exakt så kör hon inte pålen genom nån vampyr, hon klipper av huvudet med en bensåg(?).
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav latarmig » ons mar 03, 2004 16:14

Du har rätt karykh, my bad.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » ons mar 03, 2004 17:25

får man inte se vapen i de censurerade avsnitten..

spoiler s6 undrar hur de hanterar Smasheds slut scen...
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » ons mar 03, 2004 19:11

Time will tell, time will tell..
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » ons mar 03, 2004 19:59

sus@n: Det vill man nog inte veta.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » ons mar 03, 2004 21:25

Mr Chases recension av BBB:

28. Bewitched, Bothered and Bewildered

Wow, as a die hard X/C-er this is an absolute favourite of mine. Probably one of the best "filler" episodes ever made on "Buffy" it nevertheless manages to bring in a little story arc. Like the "love triangle" between Angelus, Drusilla and Spike (the real heart was so cool, if icky). But what is so terrific is that it takes the Xander/Cordelia relationship to new heights -- but not after hitting some new lows.

Buffy: "Sorry to say, Xand, slaying is a tad more perilous than dating."
Xander: "Well, you're obviously not dating Cordelia."
How very true as this episode shows us.

If Xander previously had seemed to be indecisive about Cordelia he has now come to his senses and wants to make them more official. And what better way to do that than to give his gal a nice heart shaped necklace on Valentine's Day. But Cordelia has been getting the cold treatment from her "friends" since word has spread about her and Xander the geek, so she gets cold feet.

Xander: "I've been thinking a lot about us lately. The why and the wherefore. You know, once, twice, a kissy here, a kissy there. And you can chalk it all up to hormones. And maybe that's all we have here. Tawdry teen lust. But maybe not. Maybe something in you sees something special inside me. And vice versa. I mean, I think I do. See something. So... (gives her a box)"
Cordelia: "Xander. Thank you (holds up the necklace). It's beautiful. I wanna break up."
Xander: "Okay, not quite the reaction I was looking for."
Cordelia: "I know. I'm sorry. It's just... Who are we kidding? Even if parts of us do see specialness, we don't fit."
Xander: "Yeah! Okay... Do you know what's a good day to break up with somebody? Any day besides Valentine's Day! I mean, what, were you running low on dramatic irony?"

Poor, poor Xander! It is quite clear that they both have moved from stealing smoochies in the closet to something deeper but alas that doesn't help. This is what peer pressure can make you do.
And it's not easy for the viewer to hate Cordelia for it. It is obvious from her facial expressions that she is torn about her decision, acting against her better judgement and true feelings. I guess the moment she really knew what she felt was the moment she dumped him.
I think the most moving scene of all was when he asked for the necklace back and we see that she is actually wearing it. And they both try to pretend that it doesn't hurt. Awww...
But Xander is in no position to notice that so of course he is going to retaliate -- hard.

Xander: "Blackmail is such an ugly word."
Amy: "I didn't say blackmail."
Xander: "Yeah, but I'm about to blackmail you, so I thought I'd bring it up."

He wants to put a love spell, with a little help from Amy ("The Witch"), on Cordy so that he then can dump her. If he only knew that he didn't need a spell to get Cordy to love him. That is probably why the spell back-fired. (That's my story and I'm sticking to it!) Invoking the goddess Diana was probably also not a good idea. She's not goddess of the hunt and love. In Roman mythology she's the goddess of nature, fertility and the moon. Amy should have tried Venus instead.

So every other women in Sunnydale gets the hots for him. And not in a good way. "Hell hath no fury like a woman scorned" wrote William Congreve and imagine the combined furies of love-sick Sunnydale women gaining in on Xander.
Willow moves in on him (sucking his earlobe, grrr). As does Buffy, dressed only in a *very* short raincoat and high heels (yum!) and Ms Calendar ("I guess Xander's just too much man for the pimple squad."). Even Drusilla the vampire comes on to him.
Drusilla: "Your face is a poem. I can read it."
Xander: "Really? It doesn't say 'spare me' by any chance?"
Drusilla: "Shhh. How do you feel about eternal life?"
Xander: "We couldn't just start with a coffee? A movie, maybe?"

Well, he sort of deserved it, meddling in magic and all, but he quickly comes to his senses and runs to Giles for help despite his funny line "It's time for me to act like a man. And hide."

Cordy is also in danger since by now the love-spelled Cordettes can't forgive her for breaking up with Xander. Enter Xander to the rescue but it is a close call in Buffy's house where even Joyce put the moves on Xander.
Cordelia: "(to Buffy's mom) And keep your mom-aged mitts off my boyfriend. Former! Why has everyone gone insane?"
Xander: "Insane? Is it so impossible for you to believe that other women find me attractive?"
Cordelia: "The only way you could get girls to want you would be witchcraft."
Xander: "That is such a... Well, yeah, okay, good point."

Cordelia is actually very moved when she learns that the spell was meant for her, even if it was a way for Xander to take revenge. If he's smart he'll *never* bring up that tiny little detail. Of course at the time he didn't think that she cared for him, but if you know what's good for you Xand, you please keep quiet about it! And blackmail Amy some more so she doesn't spill the beans.

The end is very fulfilling when Cordelia faces the Cordettes (soon to be renamed Harmonettes?) down for Xander's sake, calling them sheep and everything: "And you know what? I'll date whoever the hell I wanna date. No matter how lame he is." And then she walks away with Xander. Awwww... One of the greatest impossible possible couples in TV history.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » ons mar 03, 2004 21:28

Invoking the goddess Diana was probably also not a good idea. She's not goddess of the hunt and love. In Roman mythology she's the goddess of nature, fertility and the moon. Amy should have tried Venus instead.


Du har allt läst på.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron