1x01 Welcome to the Hellmouth

Här pratar vi mest om Säsong 1

Vad tycker du egentligen om Buffys allra första avsnitt?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
3
4%
5
2
2%
6
11
14%
7
19
23%
8
27
33%
9
4
5%
10
15
19%
 
Antal röster : 81

1x01 Welcome to the Hellmouth

Inläggav caffeineaddict » mån sep 22, 2003 12:50

Så min alldeles spontana avsnitts-reprisering förde mig tillbaka till början, och i morse sög jag tillsammans med det nattsvarta kaffet i mig Buffy the Vampire Slayers två första avsnitt igen, för första gången sedan jag vetat hur den episka sagan slutar.

Det är onekligen en stark början, liksom de flesta delarna av S1 mer inriktad på humor och charm än den dramatiska styrka som skulle ge publiken sin första ordentliga käftsmäll i Prophecy Girl (okej, om man ska vara petig så är jag läskigt rörd av scenen med Buffys pappa i Nightmares, men det är bara en scen och inte hela avsnittet).

Så även om det är alldeles för tidigt här att bedöma skådespelarnas dramatiska kunskaper så går det inte att förneka deras charm och komiska timing. Det är också oerhört fascinerande att se hur vi introducerades till både "Buffy" och "Angels" sex viktigaste karaktärer (mini-spoiler för "Angel" S2)(och även något mindre, men också mycket viktiga karaktärer såsom Joyce och Darla) för första gången, och att sedan tänka på hur vi sett dem utvecklas sedan dess.

Det är en rapp och direkt början, som inte direkt tar sin tid med all introduktion utan kastar in oss i denna värld ovanpå The Hellmouth. Efter bara 45 minuter är vi (eller åtminstone jag) ordentligt förtjust i de fyra i "the core group".

Sen finns vissa små klagomål: vissa typiska high school-klyschor finns ju att hitta, bakgrundsmusiken suger såsom den gjorde hela S1, och en del repliker är lite klantigt och uppenbart skrivna ("that gym was full of vampi... asbestos."). Och även om det är ett charmigt och roligt avsnitt, så finns det inga som helst tecken på vilket mästerverk den här serien skulle utvecklas till.

Betyg: 8


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » mån sep 22, 2003 13:59

Såg detta avsnitt på lunchen idag, det var ju en hel del höjdar-repliker iaf, men som sagt, serien har väl inte fått sin form riktigt än.

Jesse är ju egentligen bara en Xander till, känns som de delat upp Xanders roll i två det här avsnittet för att (spoiler Avsnitt två)
kunna visa att det är allvar genom att ta död på Jesse i nästa avsnitt.

Willow är underbar från start. :)

Det är verkligen svårt att hålla dom här inläggen spoilerfria...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » mån sep 22, 2003 15:53

Att skriva något om första avsnittet utan att spoila något kan vara de svåraste som finns :) . Ska dock göra ett försök. Såsom resten av s01 känns detta första avsnitt som att serien försöker hitta sin form samtidigt som man efter att ha sett resten av serien + detta avsnitt några gånger redan nästan känner vart Joss vill komma med det hela.

Ett bra öppningsavsnitt där man snabbt börjar gilla huvudpersonerna och bjuds på en del skratt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » tis jan 20, 2004 2:34

Var ju ett tag sen man skrev i tråden så vi struntar i att edita gamla inlägget :P .

Ja då har 5an kickat igång serien och jag känner mig väldigt nöjd över det. Avsnittets huvudpunkt är ju helt klart Buffy/Giles-scenen inne på The Bronze.

But you didn't... hone.


Kan man göra något annat än att dra på smilbanden åt den kommentaren. Helt fantastiskt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tis jan 20, 2004 2:49

Jag tycker nog faktiskt att scenen inne i biblioteket när Buffy först träffar Giles är höjdpunkten. Hennes min när han kastar upp vampyrboken. Och Xanders diverse korta kommentarer över hela avsnittet. "Unless you're building a very small fence." Man kan bli nostalgisk för mindre.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinder » tis jan 20, 2004 3:12

Hade faktiskt sett piloten (den osända) senare än riktiga avsnitt 1 och jag måste bara säga att jag är riktigt glad att de bytte skådis för Willows roll.
Förstår inte att jag kunde missa att Willow redan nu var så söt som hon var i serien, hon fastnade inte hos mig förrän i tredje säsongen när jag såg serien första gången och nuförtiden är hon nog en av mina absoluta favoriter i serien.

Annars måste jag nog säga att jag tycker att avsnitter är klart bättre än vad jag tyckte första gången jag såg det då det inte direkt gjorde att jag fastnade för serien. Ett helt okej avsnitt och en värdig öppning på vad som ska komma, fast nu har jag iof blivit lätt partisk i frågan och kommer troligtvis att hylla de flesta avsnitt.

Kanske ingen spoiler men ändå lite om säsong 1-3:
Tycker att den Giles som man får se här i första avsnittet skiljer sig ganska mycket mot den Giles som finns senare i serien, tycker nästan han är en av dem som förändrat sin stil mest under de första säsongerna nu när man ser hur han var i första avsnittet, han var så korrekt. Allt skulle göras som det alltid var gjort osv, ungefär som Wesley var när han kom till serien. Frågan är omförändringen bara beror på Buffy eller är det alla "problem" och monster de alltid måste kämpa mot som ändrar honom, elller är det hellt enkelt att han här i början kämpar vara att försöka vara så...engelsk... för att han upplever att det krävs av honom nu när han har en slayer att ta hand om.
Sedan så förändras även Buffy ganska mycket de här första säsongerna, i detta avsnittet så ser man hur lik en snällare Cordy hon var i början.
Saknade förresten Harmony i de scener där man ser Cordys "innegäng".


Spolier för angel 2:
Tycker tyvärr att Darla verkar vara mycket mesigare i detta första avsnittet än vad serierna senare vill visa att hon är. Är det en miss, eller övertolkar jag det jag sett nyss i avsnittet eller är det The Master som har denna påverkan på henne.

Spoiler för Buffy säsong 7 och Angel säsong 5:
Nu övertolkar jag detta något enormt men är detta enbart en slump,
vi får här veta att Buffy kommer ifrån närheten av LA vilket Cordy kommenterar nått i stil med (skriver från minnet):
- To live that close to that many shoes
Sedan natten innan Spike "dör" i säsong 7 så drömmer han och kommenterar det/säger i sömnen (minns inte vilket och skriver igen från minnet):
-Im drowning in footwear.
Men då i Angel 5 så "återuppstår" han åter igen i LA av alla ställen. Han hade alltså en sanndröm om man slår ihop det med en av de första sakerna Cordy sa i serien. Detta kan ju absolut inte vara en slump utan måste vara ett bevis på JW unika genialitet och förutseende, han är helt enkelt Gud ;)
Tycker inte alls mitt resonemang är långsökt :)
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav noike » tis jan 20, 2004 3:23

Tinder: (lite spoilers om s1-3)

Willow rules från första början.

Piloten är ojämn, men det verkar mer bero på att de ännu inte riktigt lärt sig överföra Joss magiska papper till filmrullen. Småsaker som stör en lite fast som samtidigt inte är något att bry sig om.

Jag saknar också Jonathan. Han är inte med alls, och det känns konstigt. När någon är på väg att skadas så ska han vara där i närheten som möjligt offer. Det bara är så.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav andiegirl » tis jan 20, 2004 4:44

Första gången när jag såg detta avsnittet var när det först sändes på TV4 (tillsammans med The Harvest) och då fastnade jag inte alls för serien... Tyckte att den var riktigt B faktiskt, och kunde inte för mitt liv begripa hur den kunde blivit så populär i USA.

...Men när man ser på det igen, i retrospekt, så tycker jag att det är ett ganska småkul avsnitt. Det saknar där rätta Buffy-känslan, men det är inte så konstigt med tanke på att alla är nya och lite osäkra i sina roller.
Min favoritscen (även när jag såg det för första gången) är när hon ska välja kläder att ha på sig till The Bronze;
BUFFY: (holds up outfit to mirror) Hi! I'm an enormous slut! (holds up a blue floral dress) Hello! Would you like a copy of 'The Watchtower'? (lowers the dress) I used to be so good at this.
This is Angel. (Picks up a book, opens it and pretends to read it) "Oh, no. I can't do anything fun tonight. I have to count my past sins, then alphabetize them. Oh, by the way, I'm thinking of snapping on Friday." - Cordelia
Användarvisningsbild
andiegirl
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 03 okt 2003
Ort: Halmstad

Inläggav Peak » tis jan 20, 2004 5:15

Avsnittet är lite "corny" när man ser på det så här när man sett alla avsnitt... :)

Nå, man vet iaf att det blir bättre, mycket bättre. :)

Och så ung DB ser ut.. ;)

Någon som hade någon koll på vad (om något) som cencurerades i den tidiga versionen? Tycker faktiskt inte att det här avsnittet är "så" hemskt precis.. ;)
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav lois » tis jan 20, 2004 22:21

Jag gillar Giles här, visst finns det magi i hans "into every generation a slayer is born" trots att Buffy kämpar med näbbar och klor för att slippa lyssna på honom och ta ansvar vad gäller eventuella vampyrer i Sunnydale.

Hela det här avsnittet har en charm som berör mig även om det inte är i samma klass som säsong 2-7.
Användarvisningsbild
lois
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2003

Inläggav noike » tis jan 20, 2004 22:34

Den kämpar även lite i motvind i och med att den måste sudda ut alla spår av filmen. Sedan är jag inte ett stort fan av "presentera alla karaktärer på 45 minuter", allra minst när det egentligen är ett dubbelavsnitt. Det blir för mycket av för lite.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tis jan 20, 2004 22:44

reagerar oxå hur ung (smal o spinkig) David är i detta avsnitt .. senare blir han ju allt annat än "liten" :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis jan 20, 2004 22:49

(matlagningsspoiler för 2x21: Becoming pt1 och en väldigt liten för 3x20: the Prom)
När vampyrer slutar banta och går ifrån att leva på råttor till förmån för högkvalitativt slakteriavfall så går de upp i vikt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tis jan 20, 2004 22:54

noike skrev:(matlagningsspoiler för 2x21: Becoming pt1 och en väldigt liten för 3x20: the Prom)
När vampyrer slutar banta och går ifrån att leva på råttor till förmån för högkvalitativt slakteriavfall så går de upp i vikt.


HUR VET DU ALLT??!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis jan 20, 2004 22:59

Zaxx: jag har en hemsida om nästa Gud. Vi är så här nära &.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinder » ons jan 21, 2004 7:45

En annan liten fundering, första gången vi får se Xander kommer han åkandes på en skateboard och man kan lätt få för sig att det är lite av hans stil men får vi se honom på en bräda något mer i serien?
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav pfant » ons jan 21, 2004 8:14

Tinder: Om man lyssnar på kommentatorsspåret till 1x01 så säger Joss (är det väl) att när de insåg hur krångligt det var att spela in scener när någon åker skateboard de bestämde sig för att aldrig göra om det.

Jag tror att Xander fortsatte att åka skateboard, men att vi inte får se det?

Hmm...tänkbar spin-off? "Xander Harris - pro skateboarder"?
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » ons mar 03, 2004 0:17

Mr Chases recension av Buffy numero uno EDITED:

1. Welcome to the Hellmouth

An awesome start for an awesome series, it introduces us -- the unexpecting viewing public -- to Buffy and her gang of vampire (among other occult beings) fighting buddies. And unlike many TV pilots this one comes off as a thoroughly great must-see from the get go.
Let's see, from the very first scenes we get a taste of Joss Whedon playing with our expectations when the girl who breaks into school with a guy at night turns out not to be the victim-to-be but a vampire turning on her fellow burglar. This twisting of our minds is going to be a trademark Joss treatment throughout "Buffy". Great!
We see Buffy Summers, a petite and pretty blond girl, in her first day at school. We all know she's the slayer (since the movie) but she really doesn't what to be the chosen one and freaks when she meets Rupert Giles, the librarian/watcher, who immediately introduces her to the book "Vampyr". Not much later her angst at being the slayer shows. She so much just wants to be a normal teen.
A normal teen like Cordelia Chase perhaps? We get to see the bitchy "Queen C" right away, with hardly any redeeming qualities at all (boy, is that going to change). At first Buffy seems glad at the prospect to become a "Cordette", the popular click in school, but she feels very uncomfortable when Cordelia really mistreats the poor shy and geeky Willow Rosenberg. Buffy instead seeks Willow out. Obviously, she doesn't want to be "normal" (whatever that means) at any cost, and they strike up a good friendship. You can't "legally", as Willow put it, be a friend of both Willow and Cordelia at Sunnydale High. Buffy also meets the goofy Xander Harris who is immediately taken in with her (and which male in is right mind wouldn't be) and her stake/small fence equipment.
Buffy's troubled vampire slaying past isn't going away. She has a reputation of being a troublemaker even before her first class. In a funny scene we see the rather likable principal Mr Flutie tearing up her record saying that everyone in his school starts with clean slate, only to visually patch the record back together again when he reads that Buffy burned down her old high school gym (hey, I wanted to do that many times myself and my school didn't even have vampires in it!).
Cryptic Angel also shows up as a mystery man giving Buffy some advise (sort of) and a cross necklace. I have never been much of a fan of the Angel character and I sure didn't like him in the first episodes. He only grew a little on me even if his story arc was interesting. Oh well, you can't please everyone.
Buffy's new friends finds out about her really fast and they take it surprisingly well even if Xander overhearing a Giles/Buffy conversation in the library is a bit too much of a cliché. But Willow as the almost-vampire victim was good.
OK, I've almost forgotten about the villain(s). The Master has always been sort of a disappointment. But then again, how dangerous can a vampire be if he's stuck between dimensions? The problem is that he really didn't improve over the first season until the very last episode, but by then it was too late. And Darla the girl vamp is way too inept for being such an old . Only Brian Thompson shone but he always does when he plays bad guys (has he ever played a good guy?).
Well, it was a good welcome to the Hellmouth but one serious question remains, and as far as I know it still remains: If Sunnydale is indeed on the mouth of hell how is it that all vampires, demons etc break out when Buffy arrives and not before? And if they have been roaming the streets of Sunnydale before why hasn't there been much news about it?
Senast redigerad av Mr Chase ons mar 03, 2004 2:58, redigerad totalt 1 gång.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » ons mar 03, 2004 1:16

Ligger och smågränsar på lite spoilers här och där men fortfarande bra läsning. Hur långt hade du sett när du skrev de här recensionerna?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » ons mar 03, 2004 1:19

Jo.. tyvärr för du nog småtitta lite så folk inte kan läsa spoilers. Även om risken är minimal att någon ny som bara sett första buffy avsnittet skulle titta in här och upptäcka det.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » ons mar 03, 2004 2:56

Off skrev:Ligger och smågränsar på lite spoilers här och där men fortfarande bra läsning. Hur långt hade du sett när du skrev de här recensionerna?

Säsong 4 avsnitt 7.
Och då skulle du bara veta vad jag redan strukit, men jag skall ta en ny titt.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav caffeineaddict » ons mar 03, 2004 8:59

Mr Chase: Stryk inte saker, spoilermärk bara.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » ons mar 03, 2004 9:10

Exakt, annars kanske vi missar några bra delar.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav caffeineaddict » ons mar 03, 2004 9:28

And you can't ruin your artful and manly text like that!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr Chase » ons mar 03, 2004 13:35

caffeineaddict skrev:And you can't ruin your artful and manly text like that!

*solar mig i gasset från berömmet*
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » ons mar 03, 2004 13:42

Ne stryk inte det förstör bara helhetsbilden.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » ons mar 03, 2004 15:19

Off sluta påpeka saker andra redan sagt.

Chase: Stryk inget, då kan vi missa underbara saker.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav karykh » ons mar 03, 2004 15:28

Noggster: *cough*
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav Off » ons mar 03, 2004 19:58

Noggster: will do!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav tozil » fre okt 22, 2004 14:31

bara en fråga

på boken som giles visar buffy står det vampyr heter det inte vampire? behöver den spoilas?

oj det blev två frågor =)
tozil
Demon Fodder
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 okt 2004

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare