5x22 The Gift

Här pratar vi mest om Säsong 5

Betygsätt The Gift

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
4
4%
8
6
6%
9
15
15%
10
72
74%
 
Antal röster : 97

Inläggav Spikelover » sön jan 23, 2005 23:47

Tob skrev:
Spikelover skrev:
Zaxx skrev:otroligt avsnitt... stackars de människor som såg detta på TV.. o inte fick se fortsättningen sedan... :)


FORTSÄTTNING?! vilken fortsättning? nä nu blev jag riktigt ledsen.. fanns det en fortsättning :(


Är osäker på om du är ironsik eller ej. Men jag antar att Zaxx menar säsong 6 och att det är trist att se allt på tv och behöva vänta mellan säsong uppehållet.


Oj! det tänkte jag faktiskt inte på... för när det var på TV här så var det inget mellanrum mellan serierna. Jag trodde Tob menade att det varfortsättning på avsnittet.. att det inte slutade där.. lite trött nu antagligen därför jag är så seg :?
I'm drowning in footwears!
*sits* weard dream
_______________________________________
bästa avsnittet i BtVS är helt klart Sleeper. Det handlade ju om Spikey. hehe
Användarvisningsbild
Spikelover
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Spikelover » sön jan 23, 2005 23:51

oj! jag är verkligen ledsen! jag är ny så jag vet inte riktigt hur man gör här... men jag antar att jag inte tänkte mej för för att säsong sex nyss gick på TV här
:( :( :(
I'm drowning in footwears!
*sits* weard dream
_______________________________________
bästa avsnittet i BtVS är helt klart Sleeper. Det handlade ju om Spikey. hehe
Användarvisningsbild
Spikelover
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » tis jan 25, 2005 0:45

Lysande bra avsnitt, hade nästan ångrat mig över att jag "bara" gav det en 9. Tills jag läste latarmigs mastodontinlägg. Jag har också tyckt att det var en lite väl lättvindig lösning på det hela, om det är Dawn som är speciell så måste det vara hennes blod det handlar om. Sedan är det ju som någon sagt tidigare här lite själviskt att dö och lämna Dawn att leva det svåra livet. Om man var tvungen att välja mellan att dö själv och att se sin make/maka/son/dotter dö, då tror jag de flesta skulle välja att dö själva. Så Buffy som är starkare än de flesta borde välja det tuffare alternativet.

VelocityBoy skrev:Som jag ser det så skulle den svenska översättningen bli något i still med "Hon räddade världen... jättemycket"


Jag återknyter till översättningsfrågan som fanns i början av tråden. Jag håller helt med VBs översättning här ovan. Meningen på engelska är ju rätt vriden, man säger inte så. Att meningen på svenska låter lite skum är följaktligen helt OK.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tis jan 25, 2005 1:00

Jag får det till "Hon räddade världen en massa". Som så mycket i Buffyverse används ett lite halvbarnsligt uttryck för att kommentera något som är för tungt att bära - jfr Xanders eviga skämtande, Willows tjatande om hundvalpar etc.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav VelocityBoy » tis jan 25, 2005 9:45

Binchy skrev:Sedan är det ju som någon sagt tidigare här lite själviskt att dö och lämna Dawn att leva det svåra livet. Om man var tvungen att välja mellan att dö själv och att se sin make/maka/son/dotter dö, då tror jag de flesta skulle välja att dö själva. Så Buffy som är starkare än de flesta borde välja det tuffare alternativet.


Men det är ju precis det hon gör hon väljer att dö för att rädda världen och att rädda sin syster alternativet vore ju att antingen låta Dawn dö (det känns inte så starkt ifrån hennes sida) alternativt att offra världen och leva vidare med Dawn och det är ju heller inte helt optimalt... jag tyckte att hon tog den enda vägen.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Binchy » tis jan 25, 2005 10:18

VB; jag håller helt med. Dessa är ruskigt svåra frågeställningar, och det går i princip inte att hitta något rätt eller fel. Hur man än vrider och vänder på dem, så hittar man inget som känns ovedersägligen rätt. Buffy är ju både stark och svag när hon dör för Dawn, och att ha låtit Dawn dö hade ju också varit både starkt och svagt.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav VelocityBoy » tis jan 25, 2005 11:20

latarmig skrev:I och med denna uppenbarelse är hon utbytbar mot Buffy. Att Dawn är utbytbar innebär vad jag kan se också att hon är helt onödig, det vill säga att Buffy hade kunnat såväl öppna som stänga portalen hela tiden (Buffy är nyckel på samma sätt och i samma grad som Dawn). Eller kan Buffy bara stänga men inte öppna portalen? Om det är blodet som både öppnar och stänger kan jag inte se någon skillnad mellan Buffy och Dawn. Buffys blod har inte förändrats av munkarna utan är detsamma som innan Dawn skapades.


Jag har tolkat det som att Dawn är nyckeln och kan därmed öppna portalen (och endast nyckeln kan göra det genom hennes blod startar man hennes kraft att öppna portalen, Buffy har inte den kraften) medans det är nyckelns blod som kan stänga den och iom att Dawns fysiska kropp (ifrån vilket blodet skall gjutas) är skapad utav Buffys så kan deras blod stänga portalen.

latarmig skrev:Nej, skälet är istället det som Buffy så riktigt sa att det svåraste är att leva i världen. Som avsnittet slutade lämnade hon över den delen till Dawn. Måhända var det svårt nog att offra livet för sin syster (och i viss mån världen), men vad jag försökt visa är att hon genom sitt självmord slapp ta i en massa oerhört besvärliga frågor, och att hon därmed i en mening valde den lättare vägen. Ingen skugga ska dock falla över Buffy - den vilar helt på Joss.


Jag håller inte med Buffy gör vad hon måste som hon alltid har gjort... hon tog inte den lätta vägen utan hon tog den enda vägen, tänk dig omvänt scenario att hon hade sagt åt Dawn "-det svåraste i den här världen är att leva i den därför tycker jag att du bör hoppa istället för mig så att jag kan ta den bördan". Jag är övertygad om att Buffy inte hade tagit den "lätta" vägen om hon hade haft chansen, hon hade stannat och hade tagit hand om Dawn.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav JRT » tis jan 25, 2005 11:29

The energy would flow into that spot, the walls between the dimensions break down. It stops -- the energy is used up -- the walls come back up.
The blood flows, the gates will open. The gates will close when it flows no more.


Utifrån det borde bara Dawns blod stänga portalen för även om hon är gjord från Buffys blod så är Buffy inte nyckeln. Om man inte väljer att tolka det som VB så är det är nog bara att acceptera att blodritualer och öppnande av portaler inte är helt logiska...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav VelocityBoy » tis jan 25, 2005 12:03

Jag menade förstås att deras (Buffys alt. Dawns) död kan stänga portalen...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Yog-Sothoth » tis jan 25, 2005 12:06

Betyder även det att Glory kunde ha skurit hål på Buffy och använt som nyckel också?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav VelocityBoy » tis jan 25, 2005 12:09

Yog-Sothoth skrev:Betyder även det att Glory kunde ha skurit hål på Buffy och använt som nyckel också?


Jag är osäker på vem du vänder dig till men som jag ser det så är det Dawn som är nyckeln och kan därmed skapa portaler medans de båda kan stänga den för att Dawn är skapad av Buffy (men Buffy är inte nyckeln).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » tis jan 25, 2005 12:57

Yog-Sothoth skrev:Betyder även det att Glory kunde ha skurit hål på Buffy och använt som nyckel också?


Det tycker jag känns logiskt, faktiskt. Inte för att det spelar någon större roll.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav HeY » tor mar 31, 2005 14:14

Jättebra avsnitt. Ett utav de bästa! Det är så sorgligt med Buffys död :cry:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav xAMNESIAx » ons jun 15, 2005 17:42

...:)

Underbart, helt klart ett topp 3 Buffy avsnitt. Med undantag för blod-nyckel logiken diskuterad ovan, så är The Girft perfekt. Alla karaktärer gör bra insatser, speciellt Giles och Spike. Slutet tänker jag inte ens kommentera, det finns inte någonting att säga som kan ge det rättvisa.

10/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav eponinethen » tor jun 16, 2005 13:06

Noggster skrev:Detta är lätt det sorgligaste avsnittet i hela Buffy.. fast jag har inte tittat på sista säsongen 7.. men jag har svårt att tro att det kan bli värre än detta.

Jaså? Hmm, med Chosen blir sorgligare bara för att man vet att de tär det sista någonsin. "The End" kommer alltid vara sjukt sorgligt, och fruktansvärt jobbigt/spännande att se.

(Men jag tycker förståss att The Body och OMWF alltid kommer att vara några av de sorgligaste avsnitten...)
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » tis jun 21, 2005 13:57

xAMNESIAx skrev:...:)

Underbart, helt klart ett topp 3 Buffy avsnitt. Med undantag för blod-nyckel logiken diskuterad ovan, så är The Girft perfekt. Alla karaktärer gör bra insatser, speciellt Giles och Spike. Slutet tänker jag inte ens kommentera, det finns inte någonting att säga som kan ge det rättvisa.

10/10.


Jo skådespelarna gör verkligen bra insatser, tycker att det är så fint när Will och "väckt" Tara igen och de sitter, båda skadade, och Will säger "I will always find you", de är så fint.
Buffy (egentligen Sarah ;) ) gör också riktigt bra insatser i avsnittet, de måste vara ett utav topp 5 avsnitten!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » mån jul 11, 2005 13:57

"The Gift" inleds, precis som hela säsongen, med ett möte med en vampyr. Då var det Dracula, vampyrernas vampyr, urfadern till hela myten, med all sin special dirt och sina bugeaters och yada yada yada. Nu är det hans raka motsats; ett rent rovdjur, fullständigt okunnig om allt vad mytologi och historia heter, bara ute efter blod.
SPIKE: 'Cause it's always got to be blood.

Buffy dräper honom inte helt utan problem; hon riskerar definitivt livet när hon går i klinch med den bjässen - men det är något så rutinmässigt att hon när hon får frågan vad det gällde bara rycker på axlarna och svarar "vampyr".

Som sagt, hela blodgrejen är lite förbryllande. (Speciellt som jag verkligen tvivlar på att de små snitt Doc gör skulle kunna tömma Dawn på blod... fast å andra sidan, det kanske är poängen.) Men i övrigt är detta fullständigt... nifty. Från början till slut.

- Grälet mellan Buffy och Giles. Det är första gången på mycket länge som Giles har höjt rösten mot henne. Diskussionen, där det ju faktiskt är Anya - av alla människor - som kommer med lösningar. (OK, lite kan jag tycka att de är väl fjömsiga med att spara andra människor, både när det gäller Ben och när det gäller de mentalsjuka på bygget; ett par avsnitt tidigare kolavippade de ju riddare på löpande band. Men men.)

- Försoningen mellan Buffy och Giles.

- Försoningen mellan Buffy och Spike.
BUFFY: We're not all gonna make it. You know that.
SPIKE: Yeah. Hey. Always knew I'd go down fightin'.

Spike är stark, näst intill odödlig, och tänker inte låta något hända Dawn. Så givetvis, när Buffy säger så, tänker han att om någon ska dö ikväll så är det han. Spike har alltid varit en romantiker, och att offra sig för den han älskar hade varit det perfekta slutet för honom. Att det ska sluta tvärtom finns inte ens i hans (själlösa och egocentrerade) världsbild.

TARA: You're a killer!

(Tror ni Giles, morgonen efter, undrar om hon menade Ben eller Buffy...?)

- Finten med Buffybot är verkligen snyggt gjord. Exempel: strax innan de beger sig in på byggplatsen hör vi Buffy säga "Will, you're up." Direkt efter det klipper Joss till Buffybot - och givetvis tar vi för givet att det är Buffy, vi hörde henne ju just säga något.

- Fighten! Hammaren! Mordet! Apokalypsen!

- Och så, förstås, slutscenen. Willow och Tara som hjälper varandra att stå, Xander som bär Anya, Spike som måste huka sig i skuggorna och inte ens kan gå och ställa sig bland de andra, och Giles som verkar förstå redan innan Dawn hunnit förklara för honom. Alla lyckades de med målet, de stoppade apokalypsen, de räddade Dawn - men till ett pris de aldrig ens hade tänkt sig.

Det finns ju en ganska otäck underton i Buffys offer.
BUFFY: I knew ... what was right. I don't have that any more. I don't understand. I don't know how to live in this world if these are the choices. If everything just gets stripped away. I don't see the point. I just wish that... I just wish my mom was here.

Buffy ÄR trött på att vara the slayer, bokstavligt talat dödstrött. Det har smugits in ända sedan "Fool For Love".
SPIKE: That final gasp. That look of peace. Part of you is desperate to know: What's it like? Where does it lead you? And now you see, that's the secret. Not the punch you didn't throw or the kicks you didn't land. Every Slayer... has a death wish.

Hon har bara ett mål kvar nu, att se till att Dawn inte dör. Någon som tvivlar på att hon menar att hon skulle döda rentav Giles eller Willow hellre än att låta Dawn dö? Talande replik ur originalmanuset:
GILES: She's not your sister.
BUFFY: No. She's not. She's more than that. More than family... my sister, my daughter...
XANDER: She's your sister and your daughter?*
BUFFY: She's me. The Monks made her out of me. I hold her and I feel closer to her than... It's more than just the memories they built, it's physical, it's... Dawn is a part of me. The only part that I...

Och solen går upp över Sunnydale och allt faller på plats. Hon kan slippa alltihop och rädda världen på en gång. Hon behöver bara ta ett par steg...

Herregud, detta är så vackert. Så sorgligt. Och så bra. Det hade varit ett perfekt slut på hela serien. (Då hade vi ju iofs inte fått den fantastiska s6, så...)

*Återigen, notera likheterna mellan vampyrerna och vampyrdråparen; jfr det minst sagt komplicerade släktskaps/kärleks/familjeförhållandet mellan Darla, Angelus, Drusilla och Spike... eller jfr syster-/flickvänsmetaforerna mellan både Buffy och Faith i s3, och mellan Willow och Tara i "Tough Love"...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » ons aug 03, 2005 0:46

Strålande avsnitt. Topp 3 av alla Buffyavsnitt någonsin.

Innan jag går in på precis varför jag älskar detta avsnitt så måste jag ta upp en sak som förbryllar mig. I The Magic Box så läser väl Giles ur nån bok om hur de kan avbryta "dimensionsflödet" om portalen hunnit öppnas? Spike säger då nåt om "It's always about the blood" och Giles läser något åt detta håll: "When the blood stops flowing the portal will close." Så okej, om nu munkarna hade gjort the Key till en prydnadskudde hade det då hetat "And when the last feather has fallen the portal will close." :?: För om det är så att det krävs att nyckeln har mänsklig form (eller i alla fall en blödande varelse) så hade ju munkarna aldrig gjort the Key till människa. Har jag missat nåt eller är det bara en miss? Det är inget som stör egentligen. Jag har sett avsnittet många gånger och detta är första gången jag tänker på det.

Nu till de viktigare sakerna...

För det första så älskar jag "Previously on Buffy the Vampire Slayer..." I detta avsnitt är verkligen denna del en del av avsnittet. Jag tycker också om den första scenen med grabben, vampyren och Buffy. Även den scenen känns som en sorts tillbakablick på tidiga(re) Buffyavsnitt.

I princip så gillar jag hela avsnittet, men det finns vissa scener som står ut. Till exempel Buffy och Spike i Buffys hus och Spikes "If you just wanna hand them to me over the threshold..." och hans ansiktsuttryck då han blir inbjuden. Då Giles dödar Ben är också en scen som blivit kvar i mitt minne. Naturligtvis är Giles tvungen att döda honom. Det är ju inte så att Glory är rationell -- hon kommer att kräva hämnd.

Och så den sista scenen... så lysande, så fantastisk, så gripande. Trots att jag sett avsnittet flera gånger så måste jag erkänna att jag smågrät nu då jag såg om det. Behöver nog inte förklara varför.

10/10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » ons aug 03, 2005 1:02

Det här med blodet måste väl räknas som en miss. Det är helt enkelt inte riktigt genomtänkt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tobie » mån aug 22, 2005 21:45

Jag har inte läst vad alla har skrivit men jag säger en sak:
Vill du gråta ser du detta avsnittet! Tycker allt e perfekt. Dawns minn när Buffy säger hon hoppar.. allt helt perfekt.

Tror jag sett avsnittet 3 ggr och vet ju hur det slutar men kan inte låta bli att släppa en tår
Ah, that's the stuff! Slayer musk. It is bitter and aggravating! Grrrr!
Användarvisningsbild
Tobie
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 20 feb 2005

Inläggav Tompa » mån aug 22, 2005 23:40

"Sacrifice" är så jävla bra, blir tårögd så fort jag hör den.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Angel__ » tor sep 08, 2005 20:05

De här avsnittet är j*vligt bra. . . kunde inte låta bli å gråta. . .
"Death is your gift"
Angel__
Demon Fodder
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 sep 2005

Inläggav sharatec » tor sep 08, 2005 22:02

Angel__ skrev:De här avsnittet är j*vligt bra. . . kunde inte låta bli å gråta. . .


Fullt förståelig reaktion... :) Välkommen till forumet, hoppas att du kommer att trivas!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Binchy » fre sep 09, 2005 11:55

Välkommen, Angel_!

Här finns presentationslänkar.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Re: 5x22 The Gift

Inläggav Buffy_4ever » fre dec 30, 2005 14:30

Jag har sett alla avsnitt i Buffy , utom Bargaining (1/2) och The gift. Men i natt såg jag den. Så sorligt det var! Jag började böla och gråta när det var slut. Jag blev chokad. Visste inte att det var så sorligt. En 10:a
Buffy_4ever
Minion
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 02 sep 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Piraten » fre dec 30, 2005 22:08

The Gift är topp 3 i Buffyverse när det gäller att framkalla tårar hos mig.
["Written on the wall"]
["WAS IT GOOD FOR YOU TOO"]
Användarvisningsbild
Piraten
Minion
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 08 jul 2004
Ort: Alfta (Hälsingland)

Inläggav Lady_N » sön jan 01, 2006 16:17

Noggster skrev:Detta är lätt det sorgligaste avsnittet i hela Buffy.. fast jag har inte tittat på sista säsongen 7.. men jag har svårt att tro att det kan bli värre än detta.



mmm,säger detsamma :( inte heller sett 7e än...nyss avslutat 6e ... dock har jag hört & läst lite om 7e...dumt av mig, kanske inte blir lika spännande...men är nog säker på att de blir sorgligt :cry:
Bloody Hell
Användarvisningsbild
Lady_N
Demon Fodder
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 jan 2006

Inläggav Bender » tis maj 02, 2006 11:47

Mycket bra avslutning på en bra säsong, riktigt sorgligt slut också.
Föredrar helt klart den här säsongen mot förra, Magic Shop var ett välkommet inslag. Anya har varit riktigt rolig och så himla gullig när hon betraktar världen genom sina ögon.

Annars var avsnittet spännande och i hög fart och hade varit en värdig avslutning på serien. (om det blivit så) Återanvändandet av Buffyboten var rolig

En 10a!

Nu blir det inget mer Buffy förrän jag sett ikapp Angel iaf till s2s mitt eller nått.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Lindsey » sön jul 23, 2006 0:27

älskar det här avsnittet! det är antagligen den bästa säsongsavslutningen av alla! (gillar restless skarpt också, men det räknas inte riktigt tycker jag...) jag grät vid tre olika tillfällen under detta avsnittet:
1. xander friar till anya
2. buffy invitar spike igen spike: i know i'm a monster, but you treat me like a man... osv
3. buffy dör, varje gång ja ser spike bryta ihop gör ja detsamma

helt enkelt ett avsnitt som har allt: det är spännande, roligt, sorgligt osv
hamnar lätt på top 5 bästa buffy-avsnitt ever!
Användarvisningsbild
Lindsey
Demon Fodder
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 jul 2006

Inläggav fripp21 » fre feb 09, 2007 2:48

Wow. Men vänta lite. Vad gjorde han nu?

Det blev gåshud på huden (var annars?). Sagan börjar anta episk form. Jag trodde först att Buffy skulle göra det som ur-slayern talade om, men nej, kan väl inte...? Men jo! Ofantligt.

Xander och Anya... "Äntligen!"

Även om jag såg Buffys kropp i ögonvrån kunde jag inte se någon annan än en bruten Spike i sista scenen. Det kändes som om någon drivit en påle genom mitt hjärta.


PS, jag tror att det ordnar sig...
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron