1x05 Safe

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Hur många kulhål?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
13%
7
2
13%
8
6
40%
9
2
13%
10
3
20%
 
Antal röster : 15

1x05 Safe

Inläggav Matt » mån okt 04, 2004 22:29

Jag tyckte det här avsnittet började ganska segt. Men sen började jag gilla det.
Tycker det är spännande att få veta mer om Rivers och Simons bakgrund.
Man blir intresserad av vad för spöken prästen har i garderoben.
Mal, Zoe och Jayne är ju bara för hårda.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Emily » tis dec 07, 2004 15:29

Simons och Rivers föraldrar är ju riktiga idioter :twisted:
"Allt är bra, hon är okey" blaa blaa...

Men vem prästen är? Hmm
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav noike » tis dec 07, 2004 16:06

Emily skrev:Simons och Rivers föraldrar är ju riktiga idioter :twisted:
"Allt är bra, hon är okey" blaa blaa...


Det klargörs trydligt att för dem är ställningen socialt mycket viktigare än att River mår bra. Jag tror att de egentligen vet om mer vad som pågått än vad de har berättat för Simon.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tam » mån dec 20, 2004 5:01

Jag tycker alltid det är lika fint när dom säger rätt ut att familj inte har med blod (gener) att göra. (Buffy 5x06 family). Kan vara mitt favorit-Firefly. I varje fall verkar det vara det mest underskattade (från vad jag läser nu när jag har internet).
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav JRT » fre feb 18, 2005 19:36

Jodå, riktigt bra avsnitt. Jag gillar River, hon känns nästan lite som Fireflys Drusilla - fast hon är förstås ond och vampyr... kanske lite som mänskliga Drusilla skulle ha blivit efter ett tag.

River: The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems.
Mal: See, morbid and creepifying, I got no problem with, long as she does it quiet-like.

:D

Simon som trampar i koskit. Det roar Jayne, vilket är roligt. Jayne är bra. "I like smackin' em." Och självklart hans scener där han 1) rotar igenom Simons grejer och 2) häller tillbaka samma grejer.

Tillbakablickarna var bra. Ah, kalla familjer. Inget nytt i Jossverse, men det blir aldrig dåligt.Slutet är riktigt bra. Naturen påminner mycket om Pylea, inspelat på samma ställe kanske?
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav A bear » mån jun 06, 2005 10:47

Som sagt, kalla familjer... nu börjar man känna igen Joss.

Blandad kompott. Å ena sidan vill jag ha mera Jayne, och det var lite för givet att skeppet skulle komma tillbaka och rädda Simon & River i sista sekunden. Och man kan tycka att om de där byborna varit så desperata efter en doktor borde de tänka sig för två gånger innan de gör honom förbannad...

Å andra sidan är det alltid kul med tillbakablickar, speciellt när de görs så här bra. River fortsätter utvecklas (kul att Summer Glau fick dansa lite i det här avsnittet också). Och jag blir nyfiken på prällen, uppenbarligen har han någon form av skelett i garderoben.

Och serien blir bara snuskigare och snuskigare. River kallar Mal "stupid son of a drooling whore and a monkey", och vid middagsbordet hör vi Mal dra punchlinen ("Well, a good goat would do that") i ett VÄLDIGT fult skämt. Sånt gillar vi.

Nu vill jag ha ett avsnitt om Jaynes bakgrund.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » mån jun 06, 2005 16:22

A bear skrev:vid middagsbordet hör vi Mal dra punchlinen ("Well, a good goat would do that") i ett VÄLDIGT fult skämt.


Skämtet i sin helhet, eftersom det är så jäkla dumt. Spoiler för att de lite känsligare (om sådana finns här) inte ska behöva läsa.
A farmer is arrested on charges of bestiality and thrown in jail. "Don't worry," says his court-appointed attorney, "I know how to pick a good jury."

When the trial starts, the farmer's neighbor testifies that he saw the farmer mount a goat, and that after he came inside it, the goat turned around and licked the farmer's genitals clean and then gave him a big kiss on the mouth.

The farmer cringes in his chair as intense muttering breaks out among the jurors.

"Quiet!" admonishes the judge. "You're not supposed to talk to one another until deliberation."

"Sorry, your honor," says the jury foreman. "We were just saying how a good goat will do that for ya every time."
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Lipton » mån aug 08, 2005 16:52

Det var inget ljud på kanalen i torsdags så det blev ett ljudlöst avsnitt, vilket blir ett väldigt tråkigt avsnitt, alla roliga repliker försvinner ju, och alla andra skiftningar i röster och musik som gör mer än hälften. Synd.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Yog-Sothoth » sön aug 21, 2005 17:20

Jag tycker att det här är Fireflys svagaste episod. Mest på grund av den del av handlingen som handlade om de vidskepliga byborna, och Simons "tal" till dem - kändes väldigt gammalt och idéfattigt på något sätt. I övrigt tycker jag varenda episod av den här serien är lysande....
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav The Ankh » tor dec 08, 2005 9:42

Tam skrev:Jag tycker alltid det är lika fint när dom säger rätt ut att familj inte har med blod (gener) att göra. (Buffy 5x06 family). Kan vara mitt favorit-Firefly. I varje fall verkar det vara det mest underskattade (från vad jag läser nu när jag har internet).

Jag tänkte precis gå in och hänvisa till Family! Man får samma glada känsla när Mal och co kommer och räddar Simon, visst, jag var aldrig orolig, men ändå!

Som Yog skrev, Simons pompösa tal var just bara pompöst. Ingen oscar direkt. River blir mer och mer fantastisk för varje avsnitt! kan tänka mig en spinn-off serie på henne! Och kanske Kaylee...
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Binchy » ons jan 04, 2006 14:20

Yay, tillbakablickar. Pappan verkade mer än lovligt träbockig dock. Man fick ju även se väldigt mycket mer River. När hon lärde sig dansa bara genom att titta på i fem sekunder. Shakersbyn var rätt skrämmande, speciellt när man betänker att detta utspelar sig långt in framtiden. Ska inte mänskligheten ha blivit liiiite mer upplyst under den tiden...

Thou shalt not suffer a witch to live... De orden har ställt till en herrans massa tragedier.


Och i slutet, när Jayne springer in i Simons rum och snabbt slänger tillbaka allt han snodde när han trodde att de inte skulle komma tillbaka. Underbart!


Men en liten undran, hur visste de att Simon var läkare?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Garim » tor mar 30, 2006 20:05

Jävla FOX!!!

Ok. Jag såg nyss om Safe för typ 5: e ggn... Vet inte... Men... Fan vad bra Firefly är!

Det här avsnittet utforskar relationen mellan River och Simon, och jag har så nära till tårar om och om igen.

Kolla slutscenen när ni kollar (om) det här avsnittet... Hur River stjäl brödbiten från Jaynes tallrik...

Sorry.... Kan inte vara mer vältalig just nu, men, det här är bara så bra...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Garim » tor mar 30, 2006 20:07

Binchy skrev:En liten undran, hur visste de att Simon var läkare?


Det visste de inte. I början säger de något om att ett sådant skepp troligen bär med sig något värdefullt... Sen tar de väl reda på vad det kan vara och hittar en ... doktor... Tror jag. Eller en fanwank... Whatever :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav carre » tor mar 30, 2006 20:07

preaching to the choir! :D
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Garim » tor mar 30, 2006 20:08

ey skrev:preaching to the choir! :D


*hugs* I love that you say that!! :lovebunny:
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav carre » tor mar 30, 2006 20:16

Garim skrev:
ey skrev:preaching to the choir! :D


*hugs* I love that you say that!! :lovebunny:


:D

jag tycker lite synd om dig bara... snart är btvs och ats slut för dig också... that hurts. SO MUCH!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Garim » tor mar 30, 2006 20:24

ey skrev:
Garim skrev:
ey skrev:preaching to the choir! :D


*hugs* I love that you say that!! :lovebunny:


:D

jag tycker lite synd om dig bara... snart är btvs och ats slut för dig också... that hurts. SO MUCH!


Jo, det är sant... Jag tar det lite lugnt nu, så det inte ska ta slut för fort... Jag tror jag kommer sakna Buffy mer än Angel dock när det tar slut...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav carre » tor mar 30, 2006 21:13

Garim skrev:
ey skrev:
Garim skrev:
ey skrev:preaching to the choir! :D

*hugs* I love that you say that!! :lovebunny:

:D
jag tycker lite synd om dig bara... snart är btvs och ats slut för dig också... that hurts. SO MUCH!

Jo, det är sant... Jag tar det lite lugnt nu, så det inte ska ta slut för fort... Jag tror jag kommer sakna Buffy mer än Angel dock när det tar slut...


säg inte det...
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Garim » tor mar 30, 2006 22:41

ey skrev:
Garim skrev:
ey skrev:
Garim skrev:
ey skrev:preaching to the choir! :D

*hugs* I love that you say that!! :lovebunny:

:D
jag tycker lite synd om dig bara... snart är btvs och ats slut för dig också... that hurts. SO MUCH!

Jo, det är sant... Jag tar det lite lugnt nu, så det inte ska ta slut för fort... Jag tror jag kommer sakna Buffy mer än Angel dock när det tar slut...


säg inte det...


Ahh, så du menar att, när jag sett klart på alla tre blir jag lika tokig som alla ni andra här på BF? :D
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Ai » tor mar 30, 2006 22:47

Det är du redan!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav carre » tor mar 30, 2006 23:11

jag har personligen svårt att ranka btvs, ats och firefly särskilt eftersom två av dem blev nedlagda.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav merl » mån apr 17, 2006 21:57

Spännande med tillbakablickar och dessutom med River och Simon i fokus. Jag blir alltmer fascinerad av River och kom att tänka på att hon på sätt och vis påminner om Drusilla (fast mänsklig och betydligt mer godhjärtad då). Relationen mellan Simon och River påminner kanske också litegrann om Spikes och Dru:s relation i början av Buffy s. 2. Även om det självklart är skillnad på relationen mellan bror och syster och ett kärleksförhållande.

Vad jag gillar här är (förutom allt med River) att det inte känns helt klart var det hela kommer att sluta. Först att man överhuvudtaget fattar beslutet att lämna kvar Simon och River. Sedan att det känns som fullt möjligt att Simon trots kidnappning ändå överväger att stanna kvar i byn, vilket förmodligen skulle vara ett säkrare gömställe än på serenity. Nu förstörs ju idyllen av häxanklagelserna, och därmed blir avsnittet också lite förstört och desto mer förutsägbart.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tis jul 24, 2007 1:33

Mamma Tam är Isabella Hofmann. Detta kanske inte betyder så mycket för de flesta, men bra casting. Fan att serien blev nerlagd, det hade varit kul att se mer av familjen -- för jag antar att Joss hade tänkt ta in dem igen längre fram. Man castar inte bara Homicide-folk så där utan att ha en baktanke längre fram.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » sön aug 19, 2007 21:09

Firefly fortsätter att leverera, men detta är, trots att det är bra, det sämsta avsnittet hittills i säsongen tillsammans med The Train Job.

Det största problemet med avsnittet är att scenerna med syskonen Tam på den gudsförgätna planeten är lite tråkiga. Jag talar då om scenerna då de är på planeten ensamma inte då our big damn heroes också är där.

Jag älskar Jayne! Först snor han Simons saker och hånar hans dagbok och sen skyndar han sig att lägga tillbaka allt och beter sig som världens skyldigaste person då han möter Simon. :D

Shepherd Book har nåt att dölja... Vem är han egentligen? Vilken information finns på identitetskortet? (spoiler hela S1 + Serenity) Får vi nånsin veta vem Book verkligen är? I detta avsnitt och senare avsnitt som t ex Objects in Space så hintas det ganska rejält till att det finns nåt stort vi inte vet om Book.

Kul med tillbakablickar tycker jag.

6 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » sön aug 19, 2007 21:16

AKS skrev: (spoiler hela S1 + Serenity) Får vi nånsin veta vem Book verkligen är? I detta avsnitt och senare avsnitt som t ex Objects in Space så hintas det ganska rejält till att det finns nåt stort vi inte vet om Book.

Det känns mer och mer som om Book är en fd Operative eller liknande, kanske till och med något större. Han kan ju saker som han definitivt inte borde veta och han har varit med om något som fick honom att söka botgörning. Det krävs en hel del för att man ska göra sådant.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » sön aug 19, 2007 21:18

Ja, jag håller med. Men vi får alltså inte veta? Och efter Serenity lär vi ju aldrig få veta även om det blir en Serenity 2.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » sön aug 19, 2007 21:20

AKS skrev:Ja, jag håller med. Men vi får alltså inte veta? Och efter Serenity lär vi ju aldrig få veta även om det blir en Serenity 2.

Flashbacks! Kloner! Tvillingar! It was just a flesh wound!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » sön aug 19, 2007 21:22

Ja, det skulle ju vara en fantastiskhet om det kunde vara så! ;)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav adolvsson » sön aug 19, 2007 22:43

AKS skrev:Men vi får alltså inte veta? Och efter Serenity lär vi ju aldrig få veta även om det blir en Serenity 2.

Jo, kanske. Vad Joss sagt i intervjuer, är det en av historierna han vill berätta, och om det blir en Serenity 2 är det absolut möjligt. Vore ju ett bra sätt att kunna fortsätta använda karaktären trots vad som hände i filmen.

Men! Om det inte blir någon mer film, eller TV-serie, eller så, då lär vi inte få veta eftersom Joss inte vill skvallra ifall om att han får en chans att berätta den historien.

Han pratade om det där i en bra intervju någonstans.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » mån aug 20, 2007 13:43

Enligt Jewel Staite (Kaylee) ska Joss ha sagt följande om andra filmen...OBS, kanske någon skulle kunna tycka att detta är en spoiler inför Serenity 2 så jag markerar:
Andra filmen börjar med en rivstart som skulle chockera publiken, och sedan skulle hela filmen vara en lång flashback... Dvs, en hel del möjligheter för besök av både Book och Wash. Och vad är det som skulle chocka? Fler döda?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Nästa

Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron