3x11 Gingerbread

Här pratar vi mest om Säsong 3

Do you like Gingerbread.

1
1
3%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
3
9%
5
4
11%
6
9
26%
7
11
31%
8
5
14%
9
1
3%
10
1
3%
 
Antal röster : 35

Inläggav Pazuzu » mån feb 14, 2005 0:09

caffeineaddict skrev:"I love the smell of napalm in the morning" är förmodligen den mest berömda/ökända repliken i Apocalypse Now.


Tro det eller ej, men jag har faktiskt sett Apocalypse now, och lyckats missa den repliken. Det säger sig kanske självt att jag inte var allt förtjust i filmen...

caffeineaddict skrev:(Buffy 4.22):Lite extra roligt att det är Snyder som vrider till den repliken, med tanke på att "han" senare parafraserar och parodierar Apocalypse Now i Xanders dröm i Restless.


Jo, det är det, speciellt nu när jag blev medveten om vad idéen till repliken ursprungligen kom ifrån.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav caffeineaddict » mån feb 14, 2005 0:52

Pazuzu skrev:Det säger sig kanske självt att jag inte var allt förtjust i filmen...


That's just insanity, men men... ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » lör feb 26, 2005 0:30

Någon på ME-teamet har alldeles för höga tankar om sin skoltyska. Eller så har de använt Babelfish.
Ich, eine Geistlicher von nahe die Schwarz Wälder, tat finden das körper von das kinder meine selbst. eine wurde von die junge, die anderen von und mädchen. darauf meine eigene erforschen ich lernte...


Relativt bra avsnitt, men ett sånt där som egentligen gör mer för att lägga upp en del för framtiden (vi får lära oss en del om magi, plot devicen Rat!Amy dyker upp) än att fungera som eget avsnitt. En del väldigt bra repliker förstås:

WILLOW: A doodle. I do doodle. You too! You do doodle too!

är en av de bästa replikerna i hela serien, och greppet att stoppa in Hans och Greta är inte dumt alls - vi har kommit att vänta oss Frankenstein och Freddie Krueger vid det här laget, men Hans och Greta, det var jag inte med på. Snyggt gjort. En sån där historia som vi alla kan och tar för givet, och de sätter en originell spin på det.

Tyvärr blir det lite för predikande, lite för uppenbart. Att det är första gången vi får se fru Rosenberg gör inte mycket heller, eftersom hon inte riktigt verkar stämma med det intrycket vi fått ifrån Willow under resten av serien... Hade väntat mig någon betydligt flummigare. (småspoiligt) Det är ett av de där avsnitten som verkligen jävlas med kontinuiteten; att nästan bränna sin dotter på bål - eller nästan bli bränd på bål av sin mor - borde sätta djupare spår än vad som visas framöver, besvärjelse eller ej. (Plus att det där bålet inte följer några som helst logiska regler... det liksom brinner rakt upp, men elden rör sig aldrig till böckerna runtomkring och ingen av tjejerna får så mycket som ett brännsår. På 10 minuter.)

Gillar dock det där som caffeineaddict påpekar med storylines som inte tar vägen nånstans. Det finns bättre exempel på det, men Oz och Xanders lilla räddningsexpedition är söt - inte minst som det får dem att samarbeta trots att det finns en olöst konflikt emellan dem. Som alltid i Buffy är lösningen på konflikter att slå ihjäl monster tillsammans.

Sen tycker jag det missas några öppna mål. Jag hade velat se Cordelia hjälpa Giles med tyskan - hade passat bra ihop med hela "I can't have layers?"-grejen med Cordelia under säsongen.

Men men. Hyfsat avsnitt, om än mer intressant för hela-serien-arcen än för sig självt.
Senast redigerad av A bear tis feb 21, 2006 13:49, redigerad totalt 2 gånger.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » ons jul 20, 2005 8:38

A bear skrev:Någon på ME-teamet har alldeles för höga tankar om sin skoltyska. Eller så har de använt Babelfish.
Ich, eine Geistlicher von nahe die Schwarz Wälder, tat finden das körper von das kinder meine selbst. eine wurde von die junge, die anderen von und mädchen. darauf meine eigene erforschen ich lernte...


Jag har läst tyska i mer än sex år, men jag fattar ingenting. Nja, de flesta orden är ju begripliga, men sammanhang, nope.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav eynosh » ons jul 20, 2005 8:51

half skrev:Online Proxy Checker, proxy checker, proxies checker, check proxies list, online checking proxy, check free proxies, check free proxylist, proxi checker, proxy checking, proxies list cheker, socks proxy checker, check socks proxies, socks 5 proxy checker, socks 4 proxy checker, HTTP proxy checker, socks proxy check, online check socks proxies, check list of proxies: http://www.checkproxy.net


Dom som tror att detta där är en reklambot räcker upp handen *eynosh lyfter armen långsamt upp emot skyn*


*håller kvar armen*

Sen angående avsnittet:
Det hade ju inte skadat som ngn sa om man relaterade till det här avsnittet i framtiden. Tycker det vägde för mkt för att läggas åt sidan.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav sjostrand » mån aug 15, 2005 12:17

Jag såg om detta avsnitt igår, och det var faktiskt betydligt bättre än jag mindes det. Många roliga kommentarer, en bra idé med de vuxnas reaktioner på ynglingarnas hemska leverne. Det är alltid kul när vuxna överreagerar... fram för mer bålbränning av döttrar (fast inte min... inte ännu i alla fall, hon är ju bara sju år...)
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav The Ankh » mån aug 15, 2005 14:06

Jättebra avsnitt. Och starten på en av de längsta "continuities" i serien. Amy blir ju råtta här, o kommer inte tillbaka förrän i säsong 6.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Binchy » mån aug 15, 2005 14:11

The Ankh skrev:Jättebra avsnitt. Och starten på en av de längsta "continuities" i serien. Amy blir ju råtta här, o kommer inte tillbaka förrän i säsong 6.


Och de glömmer ju inte av henne här och plockar fram henne i säs 6. Hon ploppar ju upp då och då , så att man ska minnas att hon är råtta.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav dansdansdans » tis aug 16, 2005 12:31

Pazuzu skrev:
caffeineaddict skrev:"I love the smell of desperate librarian in the morning" är en av seriens bästa repliker överhuvudtaget.


Så bra att någon har satt upp citatet på en lapp på sin lägenhetsdörr i min studentkorridor. :)


har någon satt upp det i en studentkorridor i BORÅS!!! vaaa. vilken??
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav The Angel » fre jan 27, 2006 15:05

Är det bara jag som stör mig på monster som dör genom att springa på något?

--A
The Angel
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jan 2004
Ort: Ljungby

Inläggav fripp21 » ons mar 08, 2006 18:12

Not a big bad

Först av allt måste jag poängtera – Cordelia saves the day!

Än en gång bevisas det att en av orsakerna till att Buffy är så svårt att besegra är att hon omger sig med kompisar, hennes ”gang”, the slayerettes, eller vad det nu var Willow döpte dem till. Denna gång spelade Cordelia en helt avgörande roll.

Den andra punkten som måste tas upp är den kraftigt viktiga frågan...

Var Joyce förhäxad av demonen på något sätt, eller var hon HELT DUM I HUVUDET???

Argh, MOO, vilka otroligt irriterande idioter. Pöbel. Avskum. :angry:

Relationen mellan mor och dotter behandlas friskt i detta avsnitt, och det är en intressant studie. Redan i det absurda introt märks tydligt att Buffy antar moderns roll och Joyce antar rollen som den bångstyriga tonårsdottern. Absurt intro? Ja, jag trodde först att det var en mardröm Buffy upplevde, när Joyce kommer ut i natten (helt oskyddad) och går på vampyr- och slayer-safari. Nu när det inte var en dröm känns hela scenen fel.

Joyce beter sig som ett barn i hela avsnittet, ett irriterande och helt oattraktivt barn. I slutet verkar det ganska klart att hon var ”under the influence” av en läbbig demon, men det sägs aldrig rakt ut i avsnittet. Jag undrar om Joyce var sig själv eller ej? Låt oss jämföra med Willow’s häxa till mor. Hon omnämns i slutet, och då verkar det snarare som att hon av bekvämlighetsskäl glömt sina illdåd. Det rimmar illa med tanken på att de skulle varit påverkade av demonen. Istället antyder det att MOO utförde the Dark One’s gärningar med öppna ögon.

Så var Joyce sig själv? Om JA, så var hon inte sig själv.

Om Joyce nu är, typ, Buffy’s dotter, är det i detta avsnitt också tydligt att Giles är hennes far. Observera Buffy’s olika roller i följande två scener:
Joyce: I guess. It's just you can't... you can't make it right.

Buffy hugs her mother closely. Joyce begins to sob.

Buffy: (comfortingly) I know. I'm sorry. But I'll take care of
everything. I promise. Just try and calm down.

Cut to the library the next morning. Buffy looks up at Giles
standing at the top of the stairs to the book stacks.

Buffy: (upset) Don't tell me to calm down!



Avsnittet är skrivet två gånger av Jane Espenson. Story by samt teleplay by… Det gillar vi va? Hon skrev ju också för Firefly.

Buffy är mer läcker i detta avsnitt än vad hon varit på ett bra tag. Hon klär sig bra också, kolla in den snygga blå kappan i introt. Det finns scener där hon är otroligt snygg. Nu får man bara hoppas att Cordelia snart kommer tillbaka till gammal god form.

Några kul repliker från avsnittet, som liten minnesförstärkare:

Joyce: Are you embarrassed to be hanging out with your mother? I didn't hug you.

Buffy och Joyce i korridoren på skolan. Joyce's I didn't hug var otroligt roligt, tyckte jag.


Sheila: Oh, hi, Bunny.

Willow’s häxa till mor på första MOO-mötet.


Buffy: Using what? A-a dictionary and 'My Friend Flicka'?

Buffy till Giles när polisen tagit alla böckerna och de behöver göra research. En ordbok och en barnbok! :)


Snyder: I love the smell of desperate librarian in the morning.

Principal Snyder gottar sig åt Giles när polisen tar alla böckerna. Enkla poäng hos den filmkunniga publiken…


Joyce: Just trying to make things better.

Joyce försöker helt plötsligt efterlikna en viss operatör. Making better worlds. All of them. OK, Joss. Vi förstår nu, man ska inte göra världen bättre...


Buffy: My mom... said some things to me about being the Slayer. That it's fruitless. No fruit for Buffy.

Buffy är ledsen och pustar ut hos Angel.


Buffy: Like that kid in the story, the boy that stuck his
finger in the duck.

Angel: Dike.

Buffy gives him a confused look. Angel smiles.

Angel: It's another word for dam.

Buffy: Oh. Okay, that story makes a lot more sense now.

Buffy har hittat en mer intressant version av den kända barnsagan.


Och till sist ett klassiskt Cordelia-citat, för vilken citat-lista är komplett utan Cordy?
Cordelia: I swear, one of these times, you're gonna wake up in a coma.



Betyg: Underhållande, karaktärsutvecklande, lite smått irriterande, men till sist lite för svagt på vitala delar…betyget blir en 7:a
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » ons mar 08, 2006 18:18

fripp21 skrev:Var Joyce förhäxad av demonen på något sätt, eller var hon HELT DUM I HUVUDET???


Jag har alltid antagit att det är demonen som påverkar henne. Nu var det ett tag sedan jag såg avsnittet senast, men jag kan inte minnas att jag nånsin funderat på nåt annat.

I övrigt så är jag inte så förtjust i detta avsnitt även om det är värt att se det bara för Buffy då hon chansartat spetsar demonen och säger "Did I get it? Did I get it?!" (parafras). SMG är så jäkla rolig där.

EDIT: Inlägg nummer 5000 från mig! :eek: Trevligt att det dessutom blev i en avsnittstråd.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » ons mar 08, 2006 18:24

fripp21 skrev:Var Joyce förhäxad av demonen på något sätt, eller var hon HELT DUM I HUVUDET???

Joyce beter sig som ett barn i hela avsnittet, ett irriterande och helt oattraktivt barn. I slutet verkar det ganska klart att hon var ”under the influence” av en läbbig demon, men det sägs aldrig rakt ut i avsnittet. Jag undrar om Joyce var sig själv eller ej? Låt oss jämföra med Willow’s häxa till mor. Hon omnämns i slutet, och då verkar det snarare som att hon av bekvämlighetsskäl glömt sina illdåd. Det rimmar illa med tanken på att de skulle varit påverkade av demonen. Istället antyder det att MOO utförde the Dark One’s gärningar med öppna ögon.

Mja, jag tycker det görs rätt tydligt att de är förtrollade. Scenen där Joyce blir direkt tilltalad av Hansågreta, och
GILES: Some demons thrive by fostering hatred and, and, uh, persecution amongst the mortal animals. Not by, not by destroying men, but by watching men destroy each other. Now, they feed us our darkest fear and turn peaceful communities into vigilantes.

Sen att Sheila (och, får man gissa, de flesta andra inblandade föräldrar) glömmer vad de gör motsäger väl inte att de varit förtrollade? Men jo, det är lite krystat.

Och så återigen:
WILLOW: A doodle. I do doodle. You, too. You do doodle, too.
:D

EDIT: Grattis AKS!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » ons mar 08, 2006 18:41

AKS 5000! Grattis, gudinna!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » ons mar 08, 2006 19:12

Tach för gratulationerna! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav fripp21 » ons mar 08, 2006 21:25

Hm, hm. Var off-line ett tag. Grattis till 5001 AKS!
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav fripp21 » ons mar 08, 2006 21:40

A bear skrev:Mja, jag tycker det görs rätt tydligt att de är förtrollade. Scenen där Joyce blir direkt tilltalad av Hansågreta, och
GILES: Some demons thrive by fostering hatred and, and, uh, persecution amongst the mortal animals. Not by, not by destroying men, but by watching men destroy each other. Now, they feed us our darkest fear and turn peaceful communities into vigilantes.



Respekt.

Så tänkte jag också att det kunde vara, men citatet ovan kan faktiskt betyda motsatsen till din slutsats också. Nämligen att de inte "påverkar" the humans, utan ger dem tillräckligt mycket rädsla och misstro så att de förstör sig själva och varandra. Det är så pöbel-moben fungerar, det finns många exempel på det i vår verkliga verklighet.

Willow är festlig i avsnittet, helt klart.

Spoiler mer eller mindre hela serien:
Jag trodde nästan ett tag att hon skulle få svarta ögon. BtVS har ju gått på en massa kanaler flera år och jag har inte kunnat undgå att se snapshots här och där. Jag har sett totalt två stycken spoilers, båda handlar om Willow. Ovan nämnda var den ena.

Förressten, vilken säsong av Buffy är det som går på tv på lördags- eller söndagsförmiddagarna?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Ai » ons mar 08, 2006 21:54

Det borde vara säsong sex just nu.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav AKS » ons mar 08, 2006 21:59

Ja, det är säsong sex för min kompis var så glad över att hon fick se OMWF nu i helgen.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » ons mar 08, 2006 22:07

AKS skrev:Ja, det är säsong sex för min kompis var så glad över att hon fick se OMWF nu i helgen.


Fast förbannat typiskt att det var just den dagen av alla dagar som de inte sände den oklippta versionen på natten, utan den enda som sändes var den förkortade versionen som dessutom var censurerad... :?

Jävla Oscarsgala...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » ons mar 08, 2006 23:44

fripp21 skrev:
A bear skrev:Mja, jag tycker det görs rätt tydligt att de är förtrollade. Scenen där Joyce blir direkt tilltalad av Hansågreta, och
GILES: Some demons thrive by fostering hatred and, and, uh, persecution amongst the mortal animals. Not by, not by destroying men, but by watching men destroy each other. Now, they feed us our darkest fear and turn peaceful communities into vigilantes.


Respekt.

Så tänkte jag också att det kunde vara, men citatet ovan kan faktiskt betyda motsatsen till din slutsats också. Nämligen att de inte "påverkar" the humans, utan ger dem tillräckligt mycket rädsla och misstro så att de förstör sig själva och varandra. Det är så pöbel-moben fungerar, det finns många exempel på det i vår verkliga verklighet.

Eller - och nu var det ett tag sen jag såg detta - bäggedera. Ett tema i s3 (som du redan kanske har märkt) är ju det här med mörkret INOM människor. Buffys försök att undfly sig själv i LA, Faiths problem att lita på någon, Willows och Xanders fluke som de VET är fel men inte kan låta bli, Angels kamp mot sitt samvete i det förra avsnittet, The Wish-versionerna av Willow, Xander och Buffy... alla människor har den där lille fan inom sig som kan få en att fatta helt fel beslut av vad man kanske tror är goda skäl. Hansågretamonstret behöver inte ta över människorna helt och styra dem som zombies - det vore mindre skrämmande - de behöver bara underblåsa ("foster") de där tendenserna och öka på dem lite grann. Att de gör det är solklart; Joyce må vara lite skygglappsjuk ibland, men hon är inte korkad - hon skulle inse att det vore konstigt att prata med de barn vars död hon försöker hämnas om hon inte vore förtrollad på något vis. Men samtidigt agerar hon utifrån exakt samma instinkter som fick henne att drämma till Spike med en yxa säsongen innan: ta hand om sitt barn och försök skapa en trygg värld för henne.

Som du säger, det finns gott om exempel på det i verkligheten (det är ju bara att se till den våg av bokförbud som sveper över amerikanska skolor just nu) och eftersom Buffy är en så jäkla metaforisk serie gör man ett monster av detta. Men som sagt, det är inte mitt favoritavsnitt heller och jag tycker också det känns lite kymigt efteråt när allt löser sig. Men men, de bor på ett helvetesgap och då blir det så där ibland. Just den där eftersläpningen görs bättre längre fram i serien.

Det vart långt. Borde kanske sett om avsnittet... jaja.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » ons okt 25, 2006 1:41

Bästa replik:
WILLOW: A doodle. I do doodle. You too! You do doodle too.


Bästa popkulturreferens: Apocalypse Now!
SNYDER: I love the smell of desperate librarian in the morning.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Ett avsnitt som blir helt annorlunda när man ser om det. Första gången fattar man inte alls varför alla blir så upprörda - i Sunnydale kan det inte vara SÅ ovanligt att barn dör mystiskt. Men givetvis sätter demonens makt igång direkt...

Hej Joss Whedon: ...men den är inte ensam. Människorna gör ett utmärkt jobb med att låta paranoian styra dem. Joss drar en lans mot censur och pöbelvälde. Med demoner. Dessutom passar vi på att understryka Angels läxa från "Amends":
ANGEL: Buffy, you know, I'm still figuring things out. There's a lot I don't understand. But I do know it's important to keep fighting. I learned that from you.
BUFFY: But we never...
ANGEL: We never win.
BUFFY: Not completely.
ANGEL: We never will. That's not why we fight. We do it 'cause there's things worth fighting for.


Awww:
CORDELIA: How many times have you been knocked out, anyway? I swear, one of these times, you're gonna wake up in a coma.
Nu släppte ju caffe sin "Giles Knock-out Count", men enligt en sammanställning är detta tionde gången Giles blir knockad. Jubileum! Yay!

Höh? Är inte Willows häxcirkel VÄL mycket svart magi för en beskyddarformel? Onödigt klumpigt av författarna.

Wow, detta är en bra serie: Jag gillar hela hotet om att hemligheterna i Sunnydale plötsligt ska komma fram. Jag gillar ploten med att kunskap som behövs censureras pga överdriven paranoia och ett frulovejoyskt "won't somebody PLEASE think of the children!" Och jag gillar att de använder "Hans & Greta". Tyvärr känns slutet, där alla återigen glömmer vad som händer, väl dumt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » fre okt 27, 2006 10:00

Se så illa det kan gå om du lyssnar på fel person. En demon, Usama, Adolf, Joyce... Tycker parallellerna med både svårartad mobbing och nutida terrorhot är intressanta. Det behövs inte mycket för att få en hel pöbel med sig, är du bara tillräckligt övertygande och kan luta dig mot något som alla kan identifiera sig i är det lätt att missa fakta som att dessa två barn inte egentligen fanns i Sunnydale överhuvudtaget.

Det går emellertid väldigt fort från att Joyce är en förfärad mamma till att hon står med facklan i hand och utan att blinka ska bränna sin dotter på bokbål. "We should have lunch" "That would be nice".

Snyder: I love the smell of a desperate librarian in the morning

Så snyggt, så i förbifarten.

Det som också fångar min uppmärksamhet i avsnittet, men som inte får någon vidare konsekvens är när Joyce snubblande nära avslöjar allt om vampyrer, Hellmouth, demoner och slayers vid vakan i stadshuset. Giles, Buffy och framför allt borgmästaren reagerar med förfäran. "Vad säger hon?!" Ska bli mycket spännande att se om den tråden spinns vidare på.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav gollum » fre okt 27, 2006 10:00

edit: samma inlägg kom med två ggr
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Tooms » fre dec 22, 2006 0:30

Hm, har jag inte skrivit något om det här avsnittet? Det är banne mig underskattat! Inte lysande eller så, men historien och parallellerna till demonisering och mobmaking i den verkliga världen är utmärkta
Jag såg det som en kul/bitsk kommentar till alla konservativa grupper som skyller allt elände på datorspel/gothrock/skräckfilm o s v. Nymoralismen(/the demon ;)) driver dem till att förkasta allt "stötande"/avvikande. Det är dumt. Konformism suger.

Tyvärr känns slutet, där alla återigen glömmer vad som händer, väl dumt.
Författarna vill väl kunna flippa ut i sitt berättande utan att det får bestående konsekvenser i samhället. Det är lite "I killed Kenny" över alltihop. Vilket är till seriens fördel. Serien hade inte fungerat annars. Logik + serier om vampyrer = dum kombination. Zombisar måste anfalla skolfesterna ibland. ;) Vissa grejer borde författarna gjort något större av, dock. (The Wish, t ex!).


Betyg: 7,5/10. Replikerna och den humoristiska tonen fick mig att blunda för bristerna.
Senast redigerad av Tooms fre dec 22, 2006 0:32, redigerad totalt 1 gång.
Tooms
Demon Fodder
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 jun 2005

Inläggav AKS » mån jun 04, 2007 14:54

Som jag sagt tidigare: inget höjdaravsnitt, men värt att se för Buffys panikartade "Did I get it?! Did I get it?!" Jag skrattar alltid högt då jag ser det. Men i övrigt känns avsnittet ganska långsamt och inte så intressant. MOO var dock en härlig akronym, som ju Buffy också säger till sin mamma. Fast ja, lite ironisk är hon ju förstås. :)

Jag tycker också om Giles/Cordy-scenen för Giles har verkligen inget tålamod med henne.

CORDY: How many times have you been knocked out, anyway? I swear, one of these times you're gonna wake up in a coma.
GILES: Wake up in a...?! Oh, never mind. We need to save Buffy from Hansel and Gretel.
CORDY: Now, let's be clear. The brain damage happened before I hit you.


:D 90% ligger i levereringen dock.

EDIT:
"Billy" går just nu på Kanal 6 och (spoiler Angel S3) jädrans vad konstigt det är att se Cordy i detta avsnitt alldeles efter att ha sett henne i Gingerbread. En helt annan Cordy, men ändå inte... Jag tycker den karaktären fick en trovärdig utveckling på de tre år det är mellan Gingerbread och Billy.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Capt. Peroxide » tis jun 05, 2007 14:00

Det är lite "I killed Kenny" över alltihop


Det är rätt mycket South Park över hela avsnittet. Och eftersom det inte är tecknat ser man det på ett lite annat sätt. Budskapet blir ungefär lika subtilt som anti-rökaffischerna på Sunnydale High. Eller så handlar det om en fet kulturkrock. Amerikanerna kanske behöver få skrivet på näsan att föräldraföreningar mot det ena och det andra kan leda till elände?

Buffy: Like that kid in the story, the boy that stuck his
finger in the duck.

Angel: Dike.

Buffy gives him a confused look. Angel smiles.

Angel: It's another word for dam.

Buffy: Oh. Okay, that story makes a lot more sense now.

Buffy har hittat en mer intressant version av den kända barnsagan.

Hon har sett Scarface?
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav latarmig » mån aug 20, 2007 1:39

A bear skrev:Wow, detta är en bra serie: Jag gillar hela hotet om att hemligheterna i Sunnydale plötsligt ska komma fram. Jag gillar ploten med att kunskap som behövs censureras pga överdriven paranoia


Tilläggas kan att det också fungerar omvänt. Rädslan från the Scooby Gang att vanligt folk ska känna till vad det är de gör fungerar nästan på samma sätt som censur. Alternativt kan man säga att det är ett spel mellan censur och hemlighetsmakeri, där det viktiga är tystnaden. Sett från den utgångspunkten har borgmästaren och gänget ett gemensamt mål: Att hålla människor ovetande. Egentligen är det väl Joyce som har rätt. Vad staden lider av är tystnad. Vampyrerna tar aldrig slut i Sunnydale. Vad än Buffy gör kommer dödssiffran där alltid att ligga skyhögt över vilken annan stad som helst. Så varför då inte ta bladet från munnen och säga att det är dags att flytta därifrån? Fortfarande kan man inte tala om det i termer av monster, men en lätt omskrivning till att Sunnydale drar till sig allsköns skumma element borde räcka.

Ett angränsande ämne. Det är först i scenen där barnen visar sig och talar till Joyce som man vet att Buffy kommer att vinna genom att piska rumpa. Om det däremot inte hade varit fråga om någon demonisk aktivitet hade serien kunnat utvecklas åt ett helt annat håll med en kamp mellan tre krafter; omedvetna medborgare, demoner och scoobygänget. Medborgarna förnekar helvetesgapet, samtidigt som de ser alla dessa ungdomar med ockult intresse som att de antingen har ett tidstypiskt beteende eller ser de deras ockulta intresse som tecken på verklig ondska (ungefär samma tudelning som man kan märka när det gäller synen på Marilyn Manson i USA idag). Willows mamma klargör båda positionerna. Först ser hon Willows intresse som uttryck för en typisk ungdomsrevolt, sedan går hon över till att se henne som ond. Det hade kunnat bli riktigt bra om det här temat fått utvecklas under åtminstone några avsnitt, och helst om det hade blivit en integrerad del av resten av serien. Ständigt hade våra hjältar fått kämpa mot vanligt folks fördomar om dem, samtidigt som de stup i kvarten måste rädda sina kritiker.

Så jag är lite besviken över att det bara var en demon.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Echolls » lör nov 14, 2009 1:34

Jag hade för mig att jag verkligen ogillade det här avsnittet, men det är helt okej faktiskt. Synd att det spårar ur i slutet dock.

Roligt att det är så stelt mellan Giles och Joyce.
Joyce: Well, it's, uh, it's been a while.
Giles: Right. Not since, um... Not since... Not for a while.
Sheila: There's a rumor going around, Mr. Giles.
Giles: R-rumor, about us?


Älskar Xander när han blir nojig så fort Willow kommer på tal. "Is a man not innocent until proven guilty?" :D

Härligt med några Snyder-scener och Giles/Cordy är en rolig kombination.

Favoritcitat:
Sheila: You will not speak to Bunny Summers again.

Betyg: 5
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav brat » lör nov 14, 2009 2:58

Vilket flitigt kommenterande, och med betyg och allt, sånt ska uppmuntras! :)

Länge sedan jag såg om serien nu... är så att man blir lite sugen. Just Gingerbread har jag aldrig gillat så mycket. Tycker inte om när människor är så i grunden elaka. Och monstret som de två barnen bildar är oengagerande. Men Buffys "did I get it, did I get it" är väldigt gulligt.

Undrar hur länge man skulle behöva vänta med att se om serien för att minns i princip inget alls?
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron