5x12 - You're Welcome

Här pratas det om Angel Säsong 5

Dont taaaaake my Cordy away

1
0
Inga röster
2
1
2%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
3
5%
8
10
15%
9
15
23%
10
36
55%
 
Antal röster : 65

Inläggav Lazymay » mån feb 14, 2005 13:42

Jag såg C.C som en gästroll i (vad det heter nu igen)typ förhäxad tror jag och det slår mig då hur hon spelar alla roller på exakt samma sätt, av vad jag har sätt hittills verkar hon inte vara så mångsidig som skådespelare, kanske kört fast i sin roll som Cordy? Av vad jag såg igår så verkar det så.

I a f, så kanske jag är så emot angel och cordy grejen för att jag först och främst gillar BtVS-serien, och Angel-serien är bara en bonus för mig.
Jag gillade aldrig Riley och det tog lång tid innan jag fattade grejen med Spike, även om Spike är det skönaste karaktärer i både Buffy och Angel.
Hmm, jag köper det starka vänskapsbandet mellan Cordy och Angel, men mer blir det inte. Visst är Cordy rolig, men C.C är inte speciellt trovärdig som skådespelare, hon är en sidekick för mig. punkt slut.

Jag tycker visst att det funkar med att Angel kommer och gästspelar i Buffys7, och det att Spike blir svartsjuk är också skitkul, speciellt när man spike kommer in i Angels5 faller allt på plats.
Det är nog så att jag är helt enkelt knäsvag för Angel. Säsong 1-3 i BtVS kommer alltid vara mina favoriter. Men visst ändrar man sitt sätt att se på karaktärerna när man sett både Angel- och Buffy-serierna. Alla karaktärerna blir mer mänskliga, dynamiska. Det blir liksom mer liv i allt, ironisk nog mest i en odödlig vampyr.
Lazymay
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 nov 2004

Inläggav Pazuzu » mån feb 14, 2005 20:30

Återigen ett bra avsnitt, men definitivt inte bättre än Damage. Det är smådetaljerna som gör avsnittet bra, och igen är Spike inblandad i de flesta av dem.

Visst det är lite småsorgligt att det är sista gången vi ser Cordelia, men så sorgligt är det inte (är jag känslokall, kanske? ;) ). Men det känns som ett värdigt slut, även om jag tycker att det skulle kommit tidigare (i säsong 4).

Jag blev lite förvånad att Lindsey-storyn tog slut så snabbt, jag trodde nästan att han och Eve var säsongens big bad. Men, men, den som lever får se hur det går. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Betty Boop » mån feb 28, 2005 21:00

En av mina favorit avsnitt. Äntligen ger de en karaktär en bra död. Cordy har kommit en lång väg sedan "the cordettes". Grät en hel del när jag såg det.
Betty Boop
Demon Fodder
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 feb 2005

Inläggav A bear » sön mar 06, 2005 23:14

"Who's Colin Farell?"

Mycket bra avsnitt, men ändå lite missnöjd.

Det har inget med Cordelia att göra. Hon får precis den sortens avslutning som hon förtjänade; får komma tillbaka vackrare än någonsin, reda upp saker, sätta tillbaka Angel på spåren och så otvetydigt skrivas ut ur serien på ett sätt som inte känns konstlat - bravissimo. Väldigt vackert gjort.

Men problemet är Lindsay/Eve. Någon annan som tycker Eve förrådde Lindsay lite VÄL enkelt? Någon annan som tycker Lindsay blev lite VÄL klen VÄL fort? Är de fortfarande med i spelet, eller är det bara önsketänkande? För det känns lite futtigt att de skulle sätta upp den jättegrejen och så bara låta det puttra ut i sanden. Och varför i hela fridens namn låter de Eve bara gå därifrån? (Helt bortsett alltså från att hon fortfarande verkar ungefär lika hotfull som en Jack Russell-valp, uppenbarligen förväntas vi tycka att hon faktiskt är trovärdig som big bad.)

Och det där eviga flygandet under fighterna börjar bli tröttsamt. Stå STILL. Lägg pengarna på något som säger något annat än "vi har en ny stuntman!"

Men i övrigt, som sagt, mycket bra avsnitt. Som många redan sagt: Cordelia lyfter hela gänget, hon för in en personlig dimension i det; fan, till och med Gunn var nästan intressant i ett par sekunder där. Hon lyckades till och med få mig att sakna Doyle, vilket inte är illa gjort eftersom jag fortfarande mest tycker Doyle var irriterande. Och herregud, avsnittet lyckas till och med hitta på användningar för Lorne och Harmony, så uppenbarligen har någon tänkt till. Så jag är fullt nöjd, även om det inte riktigt är i klass med det föregående.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Djehuti » tis mar 15, 2005 9:05

Riktigt bra avsnitt; Cordelia-biten var toppen men Lindsey-delen känns...inte riktigt rätt. Antar att det inte är över, för så här kan det väl inte sluta? Det känns ju knappt som om den arcen kommit igång ännu.

Såsom jag fattat det: Lindsey ville lura Senior Partners och Angel till att tro att Spike var den som skulle Shanshua, för att sedan kontrollera Angel eller något sådant. Men nu...så går han ner i källaren för att släppa ut några mördarfiskdemoner ur ett jättelikt akvarium...öhhh...ok? Eve fick en smäll och spillde ut alla hans planer och Lindsey flög upp i ett hål.

Nej, detta kan bara inte vara över...vem var Lindseys boss? Och bossens boss? Och vad händer med Lindsey nu? Hoppas verkligen att arcen fortsätter och utvecklas.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Tam » lör mar 19, 2005 5:32

Efter att ha läst igenom tråden vågar jag knappt skriva det här, men jag tycker Cordelia är rätt vidrigt jobbig här och var i det här avsnittet. Jag tyckte "hon" (ok, det där blev ännu mer fel än att bara skriva att det var Cordy själv) var rätt festlig säsong 4. Mycket bättre där än slutet s3, efter att hon kommer tillbaka från sin semester med ful frisyr och tror hon vet allt, och typ vet allt. Framför allt stör jag mig på henne i scenen när hon säger till Eve "I'm Cordelia Chase" och är så dryg, på ett dåligt sätt, och höjer ögonbrynen överlägset. Den scenen fick mig istället att börja känna massor av sympati för Eve, en reaktion jag ju verkar vara rätt ensam om. (Jag ska då alltid tycka så jävla mycket om dom hatade karaktärerna.)

Men det där försvinner i slutet, och det är mindre och mindre så varje gång jag ser avsnittet. Även om Cordy aldrig var nån favoritkaraktär tycker jag det är helt rätt att hon är tillbaka i avsnitt 100 och får ett avslut värdigt en så viktig karaktär.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav sus@n » fre apr 01, 2005 11:51

Coooooooooordelia yay! Men Lindsey har inte kännts som Lindsey hela säsongen och att han besegras så lätt.. no way! Men jag älskade alla scenerna med cordy & angel för de var rätt utsagt gulliga!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Nyx » sön maj 01, 2005 19:49

:cry:
Vackert slut. Ledsen nu.
Hejdå Cordelia

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Gordo » sön maj 01, 2005 21:28

I think God is out at the moment
Wesley i början, rysligt bra!

Cordy's back! Men blev avskedet så bra? Jag tycker nog inte det, det känns som om något fattades för att det skulle bli ett riktigt bra avslut på hennes karaktär. Jag tycker i och för sig mycket om vad hennes "besök" gjorde med Angel och de andra. Ett hopp tändes igen och det kändes som om de gick tillbaka lite till vad de varit förut, gruppen känns mer tillsammans än på länge.

Skönt också att Lindsey och Eve blev avslöjade, men det känns inte riktigt som om det här är slutet på dessa två.

Kanske avsnittet blir bättre vid en omtitt men just känns det lite; jaha, var det här allt?

Edit: Oj, efter att ha läst igenom tråden känner jag mig ganska ensam men jag ser inte riktigt det fantastiska. Måste nog se om avsnittet snart igen.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » lör maj 14, 2005 21:33

Har precis sett kart på säsong 5 (har haft den i 3 dagar :oops: ) och om jag ska nämna de bästa avsnitten så är detta självklart ett av dem, om inte number one!

Cordelia har hela tiden varit min favorit karaktär i Angel, ända från day one! Att hon är död är inte alls kul. För en liten, bara liten stund vågade jag hoppas på att hon kanske är kvar i serien till slutet bara att hon inte är en regular. Men precis som jag visste så blev det inte så....

Jättebra slut på avsnittet:
(answers the phone)
Hello. Yes, I know. She's... but that's impossible. She's standing right—
(turns to look for Cordelia, but she's not there; he becomes visibly upset)
I'm sorry. Yeah.
(choking up)
When did she die? Did she, um... she never did wake up? I see.
(hangs up, looks out to where Cordelia was standing moments earlier)
Thank you.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tompa » tis jun 07, 2005 21:38

Bara genom sitt uppvaknande i teasern så är allt med Evil Cordy förlåtet. Att få sin lilla dröm uppfylld där alla är samlade, där Cordy kickar röv och är så härligt bitchig mot Eve och allt känns så underbart perfekt.

Slutet är nog något av det bästa som gjorts, från deras idé om att ta en drink till Thank You

Hej då Snygge-CC!



Så Lindsey slogs enkelt ner men han hade ju bara lite meskrafter, det fanns nog lite sanning när Angel säger att sådana krafter säljs på flygplatsen och när hans tatueringar försvinner så tappar han nog en hel del kraft. Men att han skulle ge upp bara för att Cordy stoppade monstret genom att plocka ur en sten var lite lamt men då jag allltid ansett att Lindsey är en mes så var det helt i linje med hans karaktär.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav HeY » fre jun 10, 2005 23:48

Tompa skrev:Bara genom sitt uppvaknande i teasern så är allt med Evil Cordy förlåtet. Att få sin lilla dröm uppfylld där alla är samlade, där Cordy kickar röv och är så härligt bitchig mot Eve och allt känns så underbart perfekt.

Slutet är nog något av det bästa som gjorts, från deras idé om att ta en drink till Thank You

Hej då Snygge-CC!



Så Lindsey slogs enkelt ner men han hade ju bara lite meskrafter, det fanns nog lite sanning när Angel säger att sådana krafter säljs på flygplatsen och när hans tatueringar försvinner så tappar han nog en hel del kraft. Men att han skulle ge upp bara för att Cordy stoppade monstret genom att plocka ur en sten var lite lamt men då jag allltid ansett att Lindsey är en mes så var det helt i linje med hans karaktär.


Håller helt med dig. Ett utav de bästa avsluten i serien och allt är förlåtet. Så skönt att se Cor igen, hon är så underbart härlig!

Det med Lindsey håller jag till ganska stor del också med om, men det är nog anledningarna till att jag tycker att hans karaktär är så otroligt bra! :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » fre jun 10, 2005 23:49

Tompa skrev:Bara genom sitt uppvaknande i teasern så är allt med Evil Cordy förlåtet. Att få sin lilla dröm uppfylld där alla är samlade, där Cordy kickar röv och är så härligt bitchig mot Eve och allt känns så underbart perfekt.

Slutet är nog något av det bästa som gjorts, från deras idé om att ta en drink till Thank You

Hej då Snygge-CC!



Så Lindsey slogs enkelt ner men han hade ju bara lite meskrafter, det fanns nog lite sanning när Angel säger att sådana krafter säljs på flygplatsen och när hans tatueringar försvinner så tappar han nog en hel del kraft. Men att han skulle ge upp bara för att Cordy stoppade monstret genom att plocka ur en sten var lite lamt men då jag allltid ansett att Lindsey är en mes så var det helt i linje med hans karaktär.


Håller helt med dig. Ett utav de bästa avsluten i serien och allt är förlåtet. Så skönt att se Cor igen, hon är så underbart härlig!

Det med Lindsey håller jag till ganska stor del också med om, men det är nog anledningarna till att jag tycker att hans karaktär är så otroligt bra! :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » mån aug 08, 2005 15:10

Cordelia vaknar!!! Man har ju nästan glömt hennes existens. Hon har ju inte varit med, aktivt med, på mycket länge.

Om nu alla utom Angel har glömt Connor, hur kommer det sig att Cordy minns honom? Kom hon undan förtrollningen genom att hennes hjärna inte var "på" när det hände, tro?

Eve's busted! Yay!!!

Och äntligen berättar Spike vem "Doyle" är.

Cordy vaknade aldrig?!?

Hur...vem...vad... var det som slogs, och som stoppade "bomben" om Cordy låg kvar i sin sjukhussäng?

Men det var ett vackert farväl.


Lite OT; cityofangel.com, som jag brukar använda för att påminna mig vilket avsnitt som är vilket, är RUSKIGT dåligt skriven. Felsyftningar överallt, knasiga meningar, och massa felstavningar. Måste hitta en annan sida, som är skriven på engelska och inte på gallimatias.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Off » mån aug 08, 2005 15:15

Binchy: Pröva tv.com
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tompa » mån aug 08, 2005 21:44

Eller http://www.buffy-vs-angel.com/ och klicka på Angel Multimedia.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav The Buffster » tor aug 18, 2005 0:42

Har inte skrivit så många kommentarer omkring dom olika Angel avsnitten ännu. Har tänkt att jag ska försöka skriva nåt om alla Buffy avsnitt först och sen ta itu med det. Men det här avsnittet kan jag inte hålla mig ifrån. Bara att tänka på slutet får mig att börja storgråta. Cordelia Chase, en av seriens allra bästa karaktärer, försvinner. Hade det slutat som man först trodde att det skulle sluta, med att hon bara far iväg hade jag uppriktigt sagt blivit arg. Det hade varit ett helt galet och konstruerat slut. Men nu, nu är det ett slut värdigt en karaktär som Cordelia, som faktiskt var med från allra första början. I det här avsnittet kommer hon äntligen tillbaka till oss och man minns hur mycket man en gång älskade henne. Man kan väl säga att hon försvann i slutet av säsong 3 (kanske t o m lite innan). Det enda jag känner är att nu när hon äntligen kom tillbaka så hade hon behövt stanna lite till. Men sen kommer jag ihåg hur det fungerar i Buffyverse, och lycklig det får man aldrig vara. Och som jag skrev tidigare så får hon ett värdigt slut. En sista gång får hon vara Cordelia, och sen är hon borta. Slutscenen är givetvis helt brilliant, man blir helt förlamad. Sen kommer tårarna, det känns verkligen som att man har förlorat någon man känner.

Det enda jag tycker är negativt, vilket egentligen inte har med själv avsnittet att göra, är att jag känner att Cordy fick vara borta lite väl länge. Jag menar hela säsong 4 utan att hon fick vara sig själv en enda gång och sen är allt hon får ett avsnitt och efter det är det över. Men som sagt, det kastar ingen skugga över avsnittet i sig som är helt fantastiskt. Jag har fortfarande svårt att acceptera hur hon togs ifrån oss i slutet av säsong 3 och vad det innebar för hennes karaktär i säsong 4. Men det finns så många bra saker att minnas att hennes karaktär aldrig kan förstöras för mig. Särskilt inte efter ett sånt här slut. Jag älskade henne från allra första början, i säsong 1 av Buffy var hon helt underbar. I säsong 2 började hon utvecklas allt mer och blev ännu lite underbarare, och i säsong 3 var hon som allra bäst. Jag tror aldrig att jag älskade Cordy mer än vad jag gjorde i säsong 3 av Buffy. Men hon var givetvis alldeles fantastisk i början av Angel också. Vilken utveckling, och hur hon kämpade med sina visions, imponerande. När man tänker tillbaka på allt det så glöms det som händer henne i säsong 4 snart bort. Att hon och Angel aldrig fick varandra känns bara helt självklart, varför skulle någon kärlekshistoria få sluta lyckligt? Nej så fungerar det inte i Buffyverse.

Ja, nu blev det här kanske mest en hyllning av Cordelia men jag antar att det är just det en recension av det här avsnittet ska vara. You’re Welcome är ett av Angel allra bästa avsnitt och ett slut värdigt Cordelia. Även om jag, som innerst inne är svag för lyckliga slut, hellre hade sett att hon fått stanna. Plus att Cordy, som folk nämnt tidigare i tråden, visst hade mer att ge.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav Piraten » sön jan 01, 2006 17:30

Detta avsnitt äger verkligen. Ett värdigt avsnitt för att vara nr 100 av
Angel. Cordy avslutar serien mycket fint och värdigt. Och man påminns
än en gång om vad hon betytt för serien.
["Written on the wall"]
["WAS IT GOOD FOR YOU TOO"]
Användarvisningsbild
Piraten
Minion
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 08 jul 2004
Ort: Alfta (Hälsingland)

Inläggav Gordo » tis jan 10, 2006 22:37

Det är något med detta avsnitt som jag inte tycker om. Jag vet inte riktigt vad det är men jag ser inte riktigt den storhet som ni andra verkar se.

Jag får rysningar varjegång Lindsey är i bild. Han ser inte bara slibbig ut, jag tycker inte heller att han gör sig bra i s.5. För min del kunde man gärna ha skippat honom helt.

Något som är bra med avsnittet är att Cordy får ett bra avsked. Första gången jag såg avsnittet tyckte jag inte ens det men nu har jag ändrat mig.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav sp1keout » tis jan 10, 2006 23:51

Jag hatar allt de gjorde med Cordy helt ärligt... kan du tänka dig att senaste gången hon levde. Det var i slutet av säsong 3, hon insåg att hon älskade Angel, hon lämnade Gru.

1 sek (eller 1½ år) senare, dör hon. Man får väl välja själv när och var det inträffade. Men ödet som denna tjej fick gå till mötes, det var inte någonting som någon hade förväntat sig.

Kommer ni ihåg i High School när hon trodde Xander hade blivit en såndär fiskman i simmarlaget? Hur hon blev dumpad i Lover's Walk... "Those are flowers". Stackarna alltså. Hon förtjänade en filmkarriär, but she dedicated her life to fight the good fight.

Det är sorgligt, man vill gråta... Jag vet.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Mudbath » sön jan 22, 2006 20:46

Men.. men... nää.. inte Cordy.. det här går ju inte.. :cry:
..everynight I save you..
Användarvisningsbild
Mudbath
Minion
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 25 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav sus@n » sön jan 22, 2006 21:09

Gordo skrev:Jag får rysningar varjegång Lindsey är i bild. Han ser inte bara slibbig ut, jag tycker inte heller att han gör sig bra i s.5. För min del kunde man gärna ha skippat honom helt.


Hear, hear. Lindsey i Säsong 1 & 2 är bra. Säsong 5 är han bara äcklig och överflödig.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Forever Chosen » tis feb 28, 2006 23:12

Snyft, Cordy finns inte längre :cry: Jag börjar gilla säsong 5 mer och mer nu, som Gordo skrev tidigare om att Lindsey är slibbig stämmer jäkligt bra! Och att han kallade sig för Doyle är fan helgerån! Men ett väldigt bra avsnitt likförbannat :)
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav merl » sön mar 12, 2006 20:48

Så får man äntligen se Cordy igen. I början av säsongen störde jag mig på att Cordy knappt nämndes, men nu när man nästan gett upp hoppet kommer Cordy tillbaka. Jag tyckte att det verkade lite konstigt inledningsvis hur hon kunde vara så pigg efter att just ha vaknat upp ur en koma. Det stämde inte riktigt (fast detsamma lyckades ju Faith med).

Jag har aldrig varit något större fan av Cordy, men insåg att jag blev glad att se henne tillbaka i serien igen. Och jag köpte utan tvekan att hon trots att hon nyss vaknat upp ur koman skulle vara med i fighten mot Lindsey. Det kändes så rätt att få tillbaka den gamla Cordy igen.

Snygg fight mellan Angel och Linsey. Gillar svärdscener!

Slutet då, det gjorde mig riktigt förvirrad första gången. Cordy är där hos Angel, han tar telefonsamtalet och får reda på att Cordy dött på sjukhuset. Hur kunde hon vara där då? Antar att man ska se det som att någon (the powers that be eller senior partners) har gett Cordy chansen att komma tillbaka en begränsad tid. Fast hennes kropp finns väl kvar på sjukhuset, eller?

Ett riktigt bra avsnitt är det i alla fall!
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Ai » sön mar 12, 2006 20:59

Nu såhär i efterhand när jag tänker efter så reagerar jag lite på att Angel och Wes inte protesterade när Cordy påpekade i början att hon inte fått ett privat rum, när hon drar draperiet för sin egen kropp... För visst borde väl W&H gett henne singelrum, och visst borde väl nån av Wes eller Angel hålla sig uppdaterad på sånna saker?

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav merl » sön mar 12, 2006 21:13

Visst tycker man att hon borde haft ett eget rum. Det verkar konstigt att Angel inte sett till att hon hade det. Dessutom är det väl rimligt att anta att åtminstone Angel måste ha hälsat på henne tidigare på sjukhuset, även om man inte sett det i serien. Och i så fall borde han veta vilken säng som var hennes. Just det kan naturligtvis bortförklaras med att hon flyttats till en annan avdelning/bytt rum sedan han var där sist.
Men med W&H:s resurser har jag svårt att tänka mig att inte Angel sett till att hon får bästa tänkbara vård.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Ai » sön mar 12, 2006 21:51

Allt kan visserligen bortförklaras med att dom är så glada att se henne att dom inte tänker klart. ;) Ungefär som en annan känner det när man ser avsnittet så att man själv inte tänker på det förrän år efteråt!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav A bear » sön mar 12, 2006 22:14

Tycker inte just det är så konstigt. De ser någon ligga i sängen vars ansikte de inte ser, men det är bevisligen inte Cordy eftersom hon står framför dem. Om jag hälsar på någon på sjukhuset, ser henne stå framför mig och bara skymtar någon annan i rummet är ju inte min första tanke "Oj, det här måste vara en sorts magisk dubbelgångare till hon som ligger bakom draperiet där." Tänker man alls på't ligger ju förklaringen "hon måste ha fått ett dubbelrum" betydligt närmare.

Men det är ett förbaskat bra avsnitt. En av många snygga grejer; de glömmer inte att ge Cordy och Wesley en scen tillsammans, och hennes sista ord innan farvälet till Angel är till Wes. Inte bara snygg kontinuitet (med Lilah och allt) utan som det ska med tanke på att de har så lång historia tillsammans och rentav nästan var ett par sex år tidigare.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » sön mar 12, 2006 22:35

A bear skrev: som det ska med tanke på att de har så lång historia tillsammans och rentav nästan var ett par sex år tidigare.


Det där lyckas jag alltid glömma/förtränga! De har verkligen lyckats bra med att låta karaktärerna gå vidare och inga jobbiga insinuationer serien igenom har de med heller. Mycket bra med tanke på att de knappt ens var ett par och för Cordy hände det då hon gick i high school.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav carre » sön mar 12, 2006 22:43

som jag skrev i Shells-tråden (av någon anledning):
ey skrev:jag måste bara säga att jag en gång sagt att jag nästan tycker det här avsnittets slut är sorgligare än the gift, och jag är nästan beredd på att ta bort nästan. med buffy så bölar alla och hon får hålla sitt buffy-tal, men med cordy... ja... jag vet inte. det gjorde fan ont på ett helt annat sätt.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare