2x17 Passion

Här pratar vi mest om Säsong 2

Ge betyg också!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
3%
8
6
10%
9
18
29%
10
37
59%
 
Antal röster : 63

Inläggav Angelus » tis nov 23, 2004 12:17

Ett av de bästa avsnitten ever...skulle va det bästa i säsong2 om det ej var för becoming men endo =P Angelus är så jädrans skön i detta avsnitt...är så man ryser
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Emily » lör dec 04, 2004 13:27

Det var femte? gången jag såg den här. Var orolig att dett inte skulle beröra mig längre, men jag hadde fel.

* När Giles ser Jenny
* Angelus utanför fönstret (man kan inte titta Willow/Buffy när dom gråter utan att gråta själv)
* Buffy kramar Giles


Buffy: I can't hold on to the past anymore. Angel has gone. Nothing's ever gonna bring him back

*snyff*
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav sus@n » sön dec 05, 2004 15:03

Emily skrev:Det var femte? gången jag såg den här. Var orolig att dett inte skulle beröra mig längre, men jag hadde fel.

* När Giles ser Jenny
* Angelus utanför fönstret (man kan inte titta Willow/Buffy när dom gråter utan att gråta själv)
* Buffy kramar Giles


Buffy: I can't hold on to the past anymore. Angel has gone. Nothing's ever gonna bring him back

*snyff*


Såg hela avsnittet igenom just nu, tror ni inte att jag gråter!
Jag har sett det säkert 10 gånger men ändå..
Precis dom punkterna som nämns av Emily får mig att gråta och det är nära när Willow hittar sina fiskar med.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav xAMNESIAx » tor jan 06, 2005 1:07

Håller med allt som ovanstående personer skrivit, ett toppenavsnitt med Angel i högform. Han är ondast. 9:a.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Binchy » tor jan 06, 2005 19:14

Helt klart favo-avsnitt. Redan när Giles luktar på rosen och börjar gå mot trappan börjar mina ögon fyllas av tårar. Minspelet sedan från förväntansfull till fasansfull är helt lysande. Att man kan visa så mycket med bara ansiktsmusklerna, det måste väl visa på rätt stor skådespelartalang att fixa det. De musklerna styrs ju främs av sinnesstämningar.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav jvc_man » lör jan 22, 2005 2:25

Riktigt riktigt bra avsnitt, älskar när Angel retar och hånar Spike ständigt, framför allt i avsnitt 15-19. :)
Giles hat och ilska är beundransvärt, så himla skönt och se när han alltid predikat mot ilska och förhastade slutsatser/handlingar. ++
Detta avsnittet visar dessutom att de (filmmakarna) vågar göra dramatiska ändringar i serien, Jenny´s död é ändå en liten "stor" händelse, härligt!

Höjer serien, every episode I see makes me love it even more*
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav CheeseGuy » mån feb 07, 2005 17:17

Svinbra! (återigen: lätt Top 5). Det är både enormt sorgligt och riktigt sjukt (jag tänker framförallt på fiskarna, scenen där Giles hittar Jenny och när Angel står och ler utanför Buffys hus). Underbart. Jag gillar även början och slutet av avsnittet väldigt mycket, de hör helt klart till seriens bästa.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » tis feb 08, 2005 22:03

Det är ett jävla starkt avsnitt på alla sätt och vis...

...här finns till och med lite underbart malplacerad humor i början när Jonathan kommer in i biblioteket.
Xander: Excuse me, but have you ever heard of knocking?
Jonathan: We're supposed to get some books. On Stalin.
Xander: Does this look like a Barnes & Noble?
Giles: This is a school library, Xander.
Xander: Since when?!?

Har jag någon gång sagt hur mycket jag älskar när vi får skratta åt/med serien? Idén att biblioteket är så privat att de kan prata om precis vilka monster som helst där har blivit så accepterad att vi nästan håller med Xander här. Vafan, bara för att Jonathan är elev har han väl inget i biblioteket att göra.

En annan i all enkelhet lysande scen är ju när Willow lämnar tillbaka Giles bok. Willows ryggrad var nästan obefintlig i början av serien, här ser vi redan tecken till "the boss of us" och det så naturligt att man knappt ens hajar till. Alyson Hannigan, mina damer och herrar.
Willow: Okay, well, I'll tell Buffy you stopped by. (smiles)
Giles: (looks up the stairs) Would you, um... Perhaps I should intervene on, on Buffy's behalf w-w-with her mother. Um, maybe... say something?
Willow: Sure! Like what would you say?
Giles: (looks up the stairs again) W... Uh...
She reaches for the doorknob and opens it.
Giles: You will tell Buffy I dropped by? (goes out)
Willow: You bet. (closes the door)

Alltså, Buffy kan vägra lyda Giles. Xander kan kanske inte det, men han kan åtminstone vara sarkastisk när han lyder. Men bara lilla 17-åriga osäkra Willow kan, när det kniper, vara visare, smartare och starkare än Mr Cuppatea Watcher himself.

Som någon sa, att låta Angelus vara berättarröst är snudd på lysande. Jag avskyr Angel betydligt mer än Angelus i vanliga fall, och här är han verkligen en lysande big bad. En sån där man älskar att hata.

Liiite kluven till det att det känns som om det är Giles och inte Ripper som ger sig på Angel. Det där att storma in och börja slåss ansikte mot ansikte känns väldigt o-Giles, samtidigt så är glasögon, kostym och alltihop på plats... Det är möjligen genialiskt. Möjligen out of character. Möjligen båda.

Lite foreshadowing också - eller, om man är elak, scener som de kannibaliserade senare:
(5x16)
Scenen där Willow och Buffy får telefonsamtalet är väldigt lik den där Buffy snackar med Dawn i skolan i "The Body"
(5x19)
Giles utsiktslösa men rasande fight med Angel påminner inte lite om när Willow går lös på Glory i "Tough Love". Speciellt som originalmanuset faktiskt innehåller följande lilla dialog:
ANGEL: Geez, what ever happened to wooden stakes?
GILES: They don't hurt enough.
"I owe you PAIN" indeed.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Yog-Sothoth » fre jun 17, 2005 23:55

Så underbart bra... när jag tänker på alla bra scener i detta avsnitt känns det nästan som jag minns 2-3 avsnitt, så bra är det. Klockrent med Angels berättarröst, hans ondska är verkligen tydlig i det här avsnittet och här är han i min åsikt bäst någonsin!
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Zaxx » lör jun 18, 2005 0:17

Såg om avsnitten med grannarna idag. Måste säga att jag var imponerad... IGEN. Men jag är iofs inte förvånad över hur bra detta är... Snarare hur snabbt jag glömt hur sjukt bra detta är!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav dansdansdans » ons jul 20, 2005 21:47

tänkte på en sak.

spoiler angel hela (kommer ej på avsnittet nu) säsong 2, dru

det buffy säger om att angel skulle torterat och dödat hela hennes familj. och gjort henne galen. stämmer det, om man nu ska vara petig hehe, med det som kommer fram i Angel när vi får se etttillbakablicksavsnitt är det ju darla som ger honom drusilla i present, väl?
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav noike » ons jul 20, 2005 21:50

dansdansdans skrev:spoiler angel hela (kommer ej på avsnittet nu) säsong 2, dru
med det som kommer fram i Angel när vi får se etttillbakablicksavsnitt är det ju darla som ger honom drusilla i present, väl?

Nej, det är zigenartjejen som Darla ger Angel. Däremot väljer hon ut Dru som ett offer och visar Angel att hon finns.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav dansdansdans » ons jul 20, 2005 22:01

nej!! jag har blivit en sån där överanalyserande människa


jaaaa just det .. är lite trött. så var det ju.
får bli att kolla om nån gång. det är inte då mkt om drusillas och angels förhållande till varansra direkt väl. men förstår inte när angelus ska ha vart besatt av dru. han hafde ju darla hela tiden, sen var han själv efter darlas bortstötande av honom när han blev själig igen. och dru hade spike.
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav noike » ons jul 20, 2005 22:09

Angelus var aldrig besatt av någon männsika -- i varje fall inte på ett sexuellt plan. Han klarade sig utmärkt utan vare sig Dru eller Darla. Däremot att orsaka lidande får man väl kalla för hans besatthet -- och i förlängning så blev det en besatthet över människo-Dru i och med att han ville testa och se på hur många olika sätt han kunde skada henne.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tor jul 21, 2005 1:56

Motherfucker! Kom hem från krogen, slog på TV:n och såg de sista minuterna av Passion... Tårarna rinner igen. Ren briljans. "I'm sorry I couldn't kill him for you."


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » tor jul 21, 2005 2:07

Och jag var på väg att lägga mig, men tänkte bara sätta på TV:n för att se hur långt femman kommit, ser jakten i skolkorridoren och tror först att det är "I Only Have Eyes For You". Sedan ser jag att det är Jenny som jagas av Angel och blir sittande.

Det kvittar hur många gånger man sett avsnittet förr, verkar det som, reaktionen blir fortfarande likadan och minst lika stark. "Passion" är oerhört plågsamt att titta på.

Jag känner mig fortfarande förvånad över att så här bra television ens kan existera.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tor jul 21, 2005 10:39

Jag slumpade mig också in på Passion. Och jag fastnade naturligtvis direkt eftersom Willow just då insåg att nån mördat hennes fiskar. Ska inte ljuga: tårarna rann under den fruktansvärda, men fantastiska, scenen då Angelus iakttar Willow och Buffy som får dödsbudet.

Det *enda* jag har att kritisera vad gäller detta avsnitt: scenen där Buffy och Giles gråter utanför fabriken skulle ha varit ca 3-5 sekunder längre. En alldeles fantastisk scen som vi får lämna lite för tidigt. I övrigt: finns en anledning till att Passion är nummer 3 på min topplista.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tor jul 21, 2005 12:36

AKS skrev:I övrigt: finns en anledning till att Passion är nummer 3 på min topplista.


Jag tror jag har bumpat upp den till nummer ett faktiskt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav JRT » tor jul 21, 2005 13:30

Det här är perfektion, det är bara att konstatera varje gång man ser avsnittet. Buffyverse bästa fristående avsnitt - medan Becoming är det bästa avsnittet i två delar. Vette fan om inte Passion slår Becoming om man ställer det mot Becoming pt 1 och 2 som två separata avsnitt.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav noike » tor jul 21, 2005 13:35

JRT skrev:Det här är perfektion, det är bara att konstatera varje gång man ser avsnittet. Buffyverse bästa fristående avsnitt - medan Becoming är det bästa avsnittet i två delar. Vette fan om inte Passion slår Becoming om man ställer det mot Becoming pt 1 och 2 som två separata avsnitt.

Det gör det definitivt. Becoming fungerar inte fristående.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tor jul 21, 2005 14:04

Just nu är min topp 3:
1. Becoming (som ett enda avsnitt)
2. The Gift
3. Passion

Passion har definitivt chans att ta sig ett steg upp (Crush avancerade ett steg igår till plats 8 ), men det får vi se om några dagar då jag sett om The Gift. Kan dock inte tänka mig att det har en chans mot Becoming.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » fre jul 22, 2005 2:03

Snubblade över filmen Faster Pussycat... Kill! Kill! idag och köpte den. För att vara en B-film så var den fantastiskt bra. Den beskrivs på omslaget som ett "ode to the violence of women", vilket visade sig stämma perfekt. Det skulle inte förvåna mig om Joss hämtat lite inspiration från den när det gäller att skapa starka och självständiga kvinnliga karaktärer som rör sig i gråzonen mellan ont och gott. Frågan är dock hur troligt det är att Xander kan känna till en så gammal B-film, den släpptes redan 1965, ett par decennier innan han föddes. Måhända är den känd i nördkretsar i USA.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre jul 22, 2005 10:28

latarmig: Han behöver nog inte ha sett filmen, bara hört talas om titeln vilken ju onekligen är rätt minnesvärd. Så var det för mig iaf, jag har hört talas om Faster, Pussycat sedan jag var relativt ung, men har aldrig sett filmen. Och hur trovärdigt är det egentligen överhuvudtaget att folk kastar ur sig kulturreferenser i så stadig takt som karaktärerna i Buffy (eller t.ex. Gilmore Girls, för den delen)? Jag älskar det likväl.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Lipton » fre jul 22, 2005 11:12

caffeineaddict skrev: Och hur trovärdigt är det egentligen överhuvudtaget att folk kastar ur sig kulturreferenser i så stadig takt som karaktärerna i Buffy (eller t.ex. Gilmore Girls, för den delen)? Jag älskar det likväl.


Ja, de måste ha sett varenda film och läst allt som går att läsa för att kunna slänga ur sig dessa referenser hela tiden, och när skulle de haft tid för det. Men trevligt är det.
Tänkte på vilket jobb/tid Angelus måste lagt ner på att stå och fånga upp alla fiskarna, skulle varit kul att se honom stå där med ärmarna uppdragna och jaga fisk, eller inte.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav JRT » fre jul 22, 2005 11:20

Lipton skrev:Tänkte på vilket jobb/tid Angelus måste lagt ner på att stå och fånga upp alla fiskarna, skulle varit kul att se honom stå där med ärmarna uppdragna och jaga fisk, eller inte.


Tanken är faktiskt väldigt underhållande. :D För att inte tala om när han trädde upp dem på tråden... Använde han synål? Han måste dessutom ha torkat av dem eftersom kuvertet som de ligger i är helt torrt och inte blött eller skrynkligt som det skulle bli av ett gäng fuktiga fiskar.

What? You think about these things sometimes.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Lipton » fre jul 22, 2005 11:36

JRT skrev:
Lipton skrev:Tänkte på vilket jobb/tid Angelus måste lagt ner på att stå och fånga upp alla fiskarna, skulle varit kul att se honom stå där med ärmarna uppdragna och jaga fisk, eller inte.


Tanken är faktiskt väldigt underhållande. :D För att inte tala om när han trädde upp dem på tråden... Använde han synål? Han måste dessutom ha torkat av dem eftersom kuvertet som de ligger i är helt torrt och inte blött eller skrynkligt som det skulle bli av ett gäng fuktiga fiskar.

What? You think about these things sometimes.


Jag tror att han hade knutit dem runt halsen, riktigt knep och knåp, undrar om han stod där och konsentrerade sig med tungan i mungipan.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav AKS » fre jul 22, 2005 12:43

Jag har alltid tänkt mig att han använde nål och tråd. Hm... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav JRT » fre jul 22, 2005 12:58

AKS skrev:Jag har alltid tänkt mig att han använde nål och tråd. Hm... :)


Jag också. Knyta runt halsen, har fiskar ens något halsliknande? Kan inte tänka mig att tråden skulle sitta kvar. Hmm. Runt stjärtfenorna möjligen, men jag tycker det ser ut som de är påträdda åt andra hållet... alltså med nål och tråd.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Lipton » fre jul 22, 2005 13:10

Man sätter tråden bakom gälarna, där sitter den nog väldigt bra. Inte för att jag har provat.Bild
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav JRT » fre jul 22, 2005 13:25

Ja, men akvariefiskar har ju så små gälar. Det är väldigt besvärligt att fästa någonting där.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron