2x12 Bad eggs

Här pratar vi mest om Säsong 2

Poäng nudå? Ägg eller Omelett?

1
0
Inga röster
2
2
5%
3
1
3%
4
6
15%
5
9
23%
6
10
26%
7
8
21%
8
1
3%
9
0
Inga röster
10
2
5%
 
Antal röster : 39

2x12 Bad eggs

Inläggav Noggster » tis feb 24, 2004 20:31

Suck.. ingen som gjort innan mig? zzzz...
Hursomhelst, helt rippad story från body snatchers.. Fast body snatchers
hade ju inte xander/cordelia! they are teh save of this espisod!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tis feb 24, 2004 21:50

Bild Länge sen jag såg det avsnittet. Får se om snart och komma med kommentarer då..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » tis feb 24, 2004 21:52

Typiskt mellanavsnitt, men lite småskojigt då och då.

Bästa repliken är iaf Buffys "I see your 'Gyughhh!' and raise you a Nyaghhh!".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » ons feb 25, 2004 2:31

Precis som caffeine säger. Ett mellanavsnitt med en del rätt sköna grejjer. Ett sånt här avsnitt kan nästan behövas för vad som komma ska. Resten av veckan måste hela Sverige titta!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tinder » ons feb 25, 2004 2:36

kaffepojken har helt rätt angående repliken, börjar skratta varje gång.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Kuno » ons feb 25, 2004 2:49

Bäst var/är Cordys och Xanders pågående hatkärlek. Scenen i början under sexualundervisningen är rätt kul när de små liven sitter och hatar varandra. :)
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav Off » ons feb 25, 2004 2:51

XANDER: What about having to feign interest in her vapid little chit- chat just so you can get some touch?


Ahh to be young again.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » sön mar 14, 2004 18:20

Mr Chase kokar sina barn à la Machiavelli:

24. Bad Eggs

This shameless rip-off of a succession of sci-fi horror flicks -- Alien, Puppet Masters, Invasion of the Body Snatchers, Children of the Corn etc -- was actually quite enjoyable. Add to that the cowboy vampire brothers Lyle and Tector Gorch (nice touch to see some other vampires than the usual European styled ones) and we have if not a winner so at least a good filler until we get into the great arc stuff that is to come.

I've heard about this silly egg parenting that seems to be a part of American sex education in school before I saw this episode, and I think that "Buffy" made a nice twist to it, with eggs inhabited by mind-sucking parasites. But one thing begs the question, where did they come from, or rather where did the Mother Bezoar come from? Had she been lying dormant on school grounds for ages or what? But maybe I'm nit-picking?

Buffy's mom Joyce gets a bit overboard in this episode. What is she really punishing her daughter for? All right the Buffster is a bit evasive but she hasn't really done anything bad. And the talk about responsibility, if Ma Summers only knew!

Joyce: "A little responsibility is all I ask. Honestly, don't you ever think about anything besides boys and clothes?"
Buffy: "Saving the world from vampires?"

That is the closest thing Buffy has come to spell the beans but Joyce shrugs it off. What is astounding is the heavy denial she is in. She's already had her fair share of close encounters with the Hellmouth and to buy that "gas leak"-things stretches credibility awfully thin. Wake up and smell the coffee, Joyce! This is really getting on my nerves.

There is a lot of kissing going on in this episode. We have Xander and Cordelia having major make-out sessions in the closet and we have Angel and Buffy ditto in the graveyard (how very morbid, but then again, Angel is Mr Dead Boy). I for one thoroughly enjoy the X/C thing (no surprises there) but for some reason I think the B/A thing is somewhat boring by now. But the Angel and Buffy conversation about the future, or should I say the lack thereof, is revealing. They both know that what they have is impossible, they can't even have little vampires, and come to think of it, Buffy really has no future if she's going on with this slaying thing. What is the life expectancy for a slayer anyway? But for now they will happily ignore that and live in the now, and who can blame them.

Xander and Cordelia may not have much better luck but at least they're both humans and their obstacles are way lower to overcome

Spoiler s3 "Lovers Walk"
(again bad, evil Joss for messing it up, grrr... argh!).
They can't help putting each other down even while they're at it but they can't stay away from each other either. And how repulsed can Cordelia be at his sight? We all saw her checking G I Xander out in "Halloween". It has probably more to do with what being with "loser" Xander symbolizes for the May Queen. They're not very discreet about it either, closet hiding notwithstanding, as their bickering in sex ed shows, ROTFLMAO *wiping tears from my eyes*. I'm surprised that none of the classmates can see what's going on. Perhaps Willow could, she sure looked puzzled enough, if the very idea of X/C wouldn't be so totally unbelievable to her. But rest assure, the pair is going to blow it soon.

At this point it seems that there is mostly some tawdry teen lust going on. But unless they both have an unlikely social death wish there might be some actual feelings deeper inside which they're to stubborn or scared, or both, to admit even to themselves. Cordy even manages to lure Xander from the library to check out closets under the lame but public pretext of searching for the presumed (by her) dead sex ed-teacher. In the end Xander also get to fulfil his life long wish of punching Cordelia out but he can't really enjoy it since she was possessed and, well, is sort of his girlfriend.

Spoiler s2 "Surprise/Innocence"
It was maybe a bit heavy-handed in retrospect to air this episode, with it's warnings about the consequences of sex, before "Surprise/Innocence". While vampires can't have babies at least one of them can lose his soul in the process. Now why did they not tell you that in sex ed?
Xander is very much in character in this episode when he inadvertently saves himself from his bad egg by boiling it.
Xander: "Which is another secret to conscientious egg care. A pot of scalding water and about eight minutes."
Willow: "You boiled your young?"
Xander: "Yeah! I know it sounds cruel, but sometimes you gotta be cruel to be kind! I mean, you can bet that little Xander here is thick-skinned now."
Giles: "I suppose there is a sort of Machiavellian ingenuity to your transgression."
Xander: "I resent that! Or possibly thank you."

All in all, enjoyable and mostly harmless fun. We probably need that since it's dire straits ahead.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Eisa » tis sep 28, 2004 19:30

trist avsnitt. roligast var att buffy fick bli ensamstående mamma :)
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav VelocityBoy » tis sep 28, 2004 21:35

Visst avsnittet stinker men det har ett utav mina favoritskämt

Willow: And, yes, he did notice, so he wanted me to give you this.
(hands her an egg)

Buffy: (rolls the egg around in her hands) As far as punishments go
this is fairly abstract.

Hysteriskt lustigt! :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » tis sep 28, 2004 21:50

Började skratta högt bara av att läsa det. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Jhonny » tor okt 14, 2004 12:46

Kul avsnitt.

Men! En sak har dykt upp :)
Jag har verkligen börjat lägga märke till när Sarah inleder meningar med
I have a red scar
I have a car
I... ja ni förstår.
Hon krystar liksom fram I. :)
Sen är de kul med Giles som så väääldigt ofta säger yes.
Yes,yes i´m quite alright.
Yes I need to look it up in a book
Yes, yes you do that.

hihi.

lägger detta nån annanstans
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Angelus » sön nov 21, 2004 10:59

Ja inte heller någon höjdare men det finns ett par scener som är bra i vart fall =P
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Tompa » sön dec 19, 2004 20:56

Kan någon förklara varför "ägget" började med att känna på Buffy för att sedan låta henne vara?
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav xAMNESIAx » tor dec 30, 2004 17:36

Som tidigare nämts, ett mellanavsnitt. Inget speciellt, men inte nåt avsnitt man kommer att minnas. En 5:a för att jag känner mig snäll.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Binchy » tor jan 06, 2005 23:41

Instämmer med de flesta här. Inget höjdaravsnitt men det har sina små ljusglimtar. När Buffy just har dödat Bezoaren och kommer upp ur gropen helt indränkt i svart blod, åh vad hon ser vild ut där.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav jvc_man » tis jan 11, 2005 2:36

7/10 - Kommentarar känns överflödiga och ej värda att nämna...
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav Buffybot Wannabe » tor jan 20, 2005 1:10

Tompa skrev:Kan någon förklara varför "ägget" började med att känna på Buffy för att sedan låta henne vara?


Skulle DU kunna låta bli att kladda på Buffy om hon låg i en säng nära dig???
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav jvc_man » fre jan 21, 2005 0:39

Buffybot Wannabe skrev:
Tompa skrev:Kan någon förklara varför "ägget" började med att känna på Buffy för att sedan låta henne vara?


Skulle DU kunna låta bli att kladda på Buffy om hon låg i en säng nära dig???


HAHA, den var gjuten! :D 8) ;)
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav Imica » tor feb 24, 2005 22:51

Hm, detta avsnitt var inte dåligt men det var inte himlastormande heller... Men jag undrar hur bezoaren plötsligt fanns under skolan och hur den spred alla sina ägg...
Lite väl många lösa trådar.

Jag stör mig något extremt på Buffys mamma, hon är bara ivägen precis som Buffys skola.
Ok att ingen får veta att Buffy är slayern, för deras egen säkerhet, men Xander och Willow vet och utan dom skulle nog inte Buffy ha klarat sig särskilt bra alls.
Tillochmed Cordelia vet!

Och Angel börjar bli riktigt tråkig, äckligt präktig och är alltid så hysterisk deprimerande.

----------

Sen en annan sak som stört mig under ett par av de tidigare avsnitten är att Buffy jämt ska överreagera på allting som speciellt Angel gör. Han får inte ens prata med en annan tjej utan att Buffys hela värld går under och hon blir otrevlig mot honom och alla andra under hela avsnittet.

Och vad är det för fel med Sunnydale-invånarna?! Alla verkar vara riktigt blinda och döva. Ingen märker att det händer konstiga grejjer hela tiden.
- I love you
- You don't know what true feelings are!
- Yes I do! I lie awake all night thinking of you
- You sleep during the day!
- Yeah, but..., you're missing the point
Användarvisningsbild
Imica
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 sep 2004
Ort: Eskilstuna

Inläggav A bear » sön jun 19, 2005 2:17

XANDER: Can I just say Gyughhh!
BUFFY: I see your 'Gyughhh!' and raise you a Nyaghhh!

Sammanfattar detta s2s sämsta avsnitt (eller OK, "Reptile Boy" är möjligen ännu värre) rätt bra.

Ett par småkul grejer. Xanders och Cordelias gräl i klassrummet, "abstract punishment"-skämtet, Xanders äggkokeri, bröderna Gorch... men annars är detta verkligen ett uselt avsnitt, med Joyce okarakteristiskt bitchig och alldeles för mycket Bangel för min smak. (nästa 2 avsnitt)
Tur att det snart tar slut. Yay!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » tor jul 14, 2005 3:00

Har väldigt svårt att ogilla detta. Allting är ju så sött. Det finns så mycket hemskheter i Sunnydale så när det lite då och då (inte för ofta) blir ett ungdomsäventyr utan hemska konsekvenser, då njuter jag. I mina ögon finns det massor av detaljer att glädja sig åt i "Bad Eggs". Xanders attityd till sin avkomma är så rolig och det kvittar hur många gånger jag ser det så reagerar jag på samma sätt. Jag ryser åt hans attityd och hur han beter sig, samtidigt som jag tycker att han gör precis rätt. Han kokar sitt ofödda barn i åtta minuter, han jonglerar med det, och så fort han blir hungrig är det junior som åker dit.

Abstract-skämtet är som redan påpektas flera gånger oerhört kul. Återigen är det ett skämt som bara passerar förbi utan någon Monty Pythonsk skylt: "Punchline".

Gillar dessutom Alien-lånet när ägget kläcks och alien/bezoaren hoppar mot Buffys ansikte.

Överhuvudtaget har jag lätt för allt fram till bezoarmamman. Även den är lite kul med Tector som smilar upp sig och tycker den är söt. Hela tanken på övertagna kroppar går också att smälta, även om det blir mindre intressant eftersom de inte utvecklar temat. Man får väl ta att de leker lite med genren, så särskilt allvarligt verkar det inte vara från skaparnas sida.

Det som stör i avsnittet (förutom Bangel) är nog mest att de inte skilt mellan de som är övertagna och de som är normala. Övertagna Willow och Giles agerar ungefär som vanligt så fort de umgås med människor, och det är bara när ingen är i närheten som de blir stela och okänsliga. Det är inte bra. Särskilt tydligt är det i Giles fall. I början på sitt samtal med Joyce är han så väldigt gilesaktig, för att på bara ett ögonblick gå över till att bli totalt okänslig för allt mänskligt sätt att vara (i samma sekund han sätter en bezoar i Joyce nacke). Det hade kunnat göras bättre. Nu görs det i båda fallen (Willow i sängen också) för att lura tittarna, men det skälet räcker inte. Man ska inte lura tittarna på trovärdighetens bekostnad.

Men som sagt, i stort är det här både gulligt och rätt bra.
Senast redigerad av latarmig sön jan 01, 2006 17:13, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav The Ankh » tor aug 11, 2005 9:03

Jag gillar detta avsnitt! Såg om det nyligen och blev konstigt nog sugen på kokt ägg....
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav OhMySpike » sön jan 01, 2006 15:56

Det här avsnittet, jag vet inte riktigt vad jag tycker om det, det har ju sina stunder.
"Dude, I think that's Spike"
Användarvisningsbild
OhMySpike
Minion
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 31 dec 2005
Ort: Solna.

Inläggav fripp21 » mån jan 16, 2006 16:49

"No, it's not that I can't, it's just more... I don't want to."

Buffy-serien är just nu överöst av "Alien"-kopplingar. Ägg med små krabbor som sätter sig på människokroppen? :)

Men hur lagade Buffy's ägg sig själv? Lim?

Åsså en himla massa pussande. Det är som mästerskap i najsande. I ena hörnan Cordelia/Xander, i andra Buffy/Angel. Tydliga paralleller, men jag ser inte riktigt helt än. De unga tu, gånger två, verkar bli mer och mer lyckliga, eller om inte lyckliga, mer och mer medvetna om en möjlig lycka. Det kan aldrig sluta dito, givet herr Whedon's rykte. Hmm, bara att höra om Joss och hans tendenser att döda karaktärer och misshandla deras kärleksliv är ju en stor spoiler för hela Buffy-serien, eller hur va?

Buffy: Angel, when I look into the future, a-a... all I see is you! All
I want is you.


Nåväl, vad vore inte ungdomlig kärlek om det inte fanns en övervakande moder som gör allt för att sätta pinnar i hjulet? Joyce är ju ganska orättvis i detta avsnitt. Buffy känner nog det som de flesta tonåringar känt en eller annan gång, att ha orättvisa föräldrar. Hua, om man själv skulle bli förälder till en tonåring någon gång. Kan inte vara så lätt... "Förbaskade unge!" :angry:

Cowboy-vampyrerna bröderna Gorches var mycket livgivande busar. Hoppas att den överlevande kommer tillbaka och sprider lie fler visdomsord runt sig.

Summa sumarum, avsnittet hade en hel del roliga repliker, speciellt mellan Cordelia och Xander. Monstret var lite oförståeligt. En stor klump med ett öga i mitten! Och så en massa alien-ägg. Tur att Xander kokade sitt :D så att Buffy åtmninsånde fick hjälp av en till.

Betyg: 5
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav noike » mån jan 16, 2006 16:52

fripp21 skrev:Buffy-serien är just nu överöst av "Alien"-kopplingar. Ägg med små krabbor som sätter sig på människokroppen? :)


Nej, det här är itne Alien utan mer Invasion of the Body Snatchers.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån jan 16, 2006 17:28

fripp21: Du måste börja se serien snabbare! Här sitter jag och väntar och väntar på dina inlägg och kommentarer... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » mån jan 16, 2006 17:30

Vill minnas att jag också tog en paus kring mitten på S2 första gången jag såg serien (det kan ha varit så simpelt som mitt TV-skaffande-via-internet inte var så utvecklat på den tiden och det var något avsnitt som jag inte hittade på flera veckor), men om fripp följer min modell så kommer det snart börja gå snabbare. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav fripp21 » mån jan 16, 2006 18:03

AKS skrev:fripp21: Du måste börja se serien snabbare! Här sitter jag och väntar och väntar på dina inlägg och kommentarer... :)


Rimligt, men så mycket tid och så lite att göra... Jag försöker!


OT: Har inte sus@n snyggaste avataren av oss alla??
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav fripp21 » mån jan 16, 2006 18:13

noike skrev:
Nej, det här är itne Alien utan mer Invasion of the Body Snatchers.


Jag räcker ut tungan åt dig, och säger "Noike är ett tjejnamn. Och du har en ful hatt.", och springer och gömmer mig i ett hål i väggen. Så!
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron