2x02 Some Assembly Required

Här pratar vi mest om Säsong 2

Betygsätt Some Assembly Required

1
0
Inga röster
2
2
6%
3
3
9%
4
4
11%
5
6
17%
6
10
29%
7
7
20%
8
2
6%
9
0
Inga röster
10
1
3%
 
Antal röster : 35

Inläggav Zaxx » lör jun 04, 2005 22:54

Är inne på min tredje omkoll av serien rakt igenom. Denna gången ser jag med grannen (+sambo till granne, dvs också granne) som jag fått till att se Buffy nu. Han har sedan tidigare sett Angel, vilken han tycker är riktigt bra. Igår på fyllan, hörde jag honom tom. predika för en annan att:

"OC är en riktigt skiten BeverlyHills serie i jämförelse med denna RIKTIGA serien"


Omigosh.. en kille som fattat. Ingen skit till OC dock ;)

Ok, nu till detta avsnittet. De tyckte det var sådär... lite dålig plot, men de börjar se att det är Arcen man skall bry sig mest om. Just nu vill de att Xander + Willow skall bli tillsammans, vilket ändå måste klassas som att de följer med i svängarna.
Det bästa avsnittet hittills tyckte de ändå var "Nightmares" i S1.. underligt?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » ons jun 15, 2005 20:44

Tänkte jag skulle försöka se igenom boxen i samma takt som Kanal5 sänder. Och här är man redan framme i början av s2. Håhåjaja.

"Some Assembly Required" är faktiskt bättre än jag minns den. Här finns en del riktigt fina ögonblick. Giles och Jenny börjar flirta på allvar, Xander är fortfarande fullständigt blind för både Cordy och Willow... (ta scenen där Xander håller på och pratar om att alla vill ha det de inte kan få, och Willow bara ser sååå sorgsen ut...)
Gravöppningsscenen är rätt kul också.
BUFFY: Sorry, but I'm an old-fashioned gal. I was raised to believe
that men dig up the corpses and the women have the babies.


Mööööööjlig foreshadow (slutet s4) som jag aldrig tänkt på:
ERIC (får syn på snygg tjej): Oh, look at those legs!
WILLOW: No, thank you.

Men nog tittar hon?


Eric och Chris är riktigt fåniga (s6) knappast triomaterial och handlingen är ju "Bride of Frankenstein" rakt av. Men jag gillar hela grejen med att det är en vanlig kille som ligger bakom alltihop, ingen stor ond typ utan bara en som vill hjälpa sin bror. Hela avsnittet har en ganska sorglig ton som jag gillar.

Det är, som sagt, första gången Cordelia och Angel verkligen får umgås. Nu när man sett Angel känns det lite mer än det gjorde första gången jag såg avsnittet.
CORDELIA: It was horrible. Angel saved me from an arm. God, there were so many parts, they were everywhere. Why are these terrible things always happening to me?
XANDER: Karma!


Och så är det väl första (av ganska många) gången vi får ett av många stående skämt:
GILES: Zombies don't eat the flesh of the living.


Det är inget fantastiskt avsnitt, men det är inte dumt.

Nu ska jag försöka låta bli att glo på "School Hard" direkt. Äh, who'm I kidding.
Spike!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav fripp21 » tis dec 27, 2005 12:28

Tja, ett ganska oinspirerande avsnitt. Men det får nog betyg 6 ändå.

Så var Mary Shelleys "Frankenstein" avklarat. Skönt, för den intresserade kan det faktiskt vara värt att läsa den korta klassikern. Säga vad man vill om historien men det är ett fantastiskt språk i boken, och då läser vi den givetvis på orginalspråket engelska.

Nej, mysteriet som gänget löser i denna episod är tråkigt och trist och tråkigt.

Vad som lyfter det är alla kärleksbekymmer och karaktärsutveckligen. Jag tänker på Giles, Angel och Cordelia.

Cordelia blir bättre och bättre mest hela tiden. Det är oerhört befriande hur självcentrerad hon är, och vilken tur att hon.. has learnt to deal with her pain...

Giles bekymmer inför att bjuda ut Miss Calendar är underhållande. Bäst är när Giles hånar amerikansk fotboll (Go Broncos!).

Buffy och Angel tar några baby steps närmare varandra. Eller nåt. De är inte snabba i vändningarna när det gäller kärleken inte. :?

Xander är också som vanligt, dvs rolig. "Bye-bye" och "Call me an optimist, but I hope to find a fortune in gold dublounes." Giles är också hilarious när de diskuterar vad som kan ha hänt (den tomma graven).

En underlig sak som jag satt och funderade över. Det verkade nästan som att våra hjältars ansikten mestadels är i skugga i detta avsnitt. Varför? Why? How?

Avsnittet får betyg 6 för den spirande romantiken och några lustiga humorinslag.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis dec 27, 2005 12:31

fripp21 skrev:En underlig sak som jag satt och funderade över. Det verkade nästan som att våra hjältars ansikten mestadels är i skugga i detta avsnitt. Varför? Why? How?


Klantigt regisserat av någon som inte förstod precis hur mörka nattscener eller skuggiga scener filmade på 16 mm blir?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Gordo » tis dec 27, 2005 12:32

Älskar citatet i din signatur caffe!

Ah, those were the days!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis dec 27, 2005 12:34

Gordo skrev:Älskar citatet i din signatur caffe!

Ah, those were the days!


Nu blir det OT här, men ja, jag med. Oerhört mycket. Var tvungen att ta det citatet igen efter att de visade det klippet i en av smådokumentärerna på R1-boxens bonusskiva.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav merl » mån maj 22, 2006 21:59

Själva storyn känns kanske inget vidare, men gillar ändå detta avsnitt. Mycket humor! Giles "datingbekymmer" är riktigt kul. Charmigt att se honom förvandlas till en liten skolpojke såfort ms Calendar är i närheten.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav medundersåte » tor jul 20, 2006 11:42

Kul att se Angel och Cordelia tillsammans, de är så otroligt olika som personer. Det mest intressanta med avsnittet är antagligen svartsjukedramat mellan Buffy och Angel. Känns väldigt barnsligt av Angel med tanke på hans ålder, Buffys reaktioner är lättare att förstå.

Buffy hade oväntat stora problem med att klara av Chris bror, det beror antagligen på att han som död inte känner smärta eller blir trött. I början gick det ju också bra för Buffy, men när hon räddas av den fånige Chris så känns det som att ridån går ner.

Angående introt så föredrar jag avgjort Tony Head, den tidigare berättarrösten kändes för mycket som en parodi.
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav ftwtysken » fre aug 18, 2006 16:14

för min del kunde introt kvitta... är inte så jättehypad över att se det på alla avsnitt... men men

avsnittets plot är inget vidare, men som många sagt tidigare så är ju relationerna grejjen här. Tycker att Ms C och Giles passar som handen i handsken och Xander och Willow på slutet ... supoerbra, jag ryser fanimej när jag ser sånt...

Älskade också hur Xander predikar om hur man inte vill ha det som är framför ögonen på en, utan det som man inte kan få... Xander, Willow och Buffy's miner... det stämmer ju så bra på dem alla, underbart att se.

Och så naturligtvis när de plundrar graven, det är en favorit i detta avsnitt... men tyvärr gör inte ett par bra scener ett helt avsnitt och är inte ploten bättre så finns tendens att man inte tittar på det helhjärtat...
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav A bear » lör sep 23, 2006 20:25

Har skrivit en massa här också, så bara snabb sammanfattning: Småtrevligt avsnitt som nog inte skulle bli sämre om man klippte bort MOTW helt. Det är samverkan mellan våra hjältar som är bra här - både det roliga och det romantiska. (Ja, så bra nu Buffy/Angel-trånerier kan bli.)

Bästa replik:
XANDER: Y'know, this might go a lot faster if you femmes actually picked up a shovel, too.
GILES: Hear, hear.
BUFFY: Sorry, but I'm an old-fashioned gal. I was raised to believe that men dig up the corpses and the women have the babies.


Bästa popkulturreferens: Hela jäkla avsnittet är ju "Frankenstein" rakt av. (Eller "Bride Of Frankenstein" om ni föredrar filmen.)

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Willows blick när Xander snackar om att folk inte ser vad de har mitt för ögonen. Awwww.

Hej Joss Whedon: Oh, the things we do for love. Like walking in the rain and the snow and chopping up corpses and ridiculing sports and making vampires jealous. Alla dansar runt, ingen får till det. Än. Dessutom: (s6) CHRIS: The first time he woke up after... He said I shouldn'ta brought him back. I-I was just... tryin' to look out for him. *host*

Awww: Giles som övar raggrepliker. Och stackars Cordy som för första gången i sitt liv försöker vara uppriktigt tacksam mot Xander och inte ens får tala till punkt.

Höh? Varför göra sig besväret att ta loss Cordys huvud? Varför inte bara ha ihjäl henne och återuppliva henne? Jag menar, SÅ motbjudande är inte Charisma Carpenters kropp.

Wow, detta är en bra serie: Återigen, är veckans handling svag kan man alltid förlita sig på kemin mellan kärngänget. Jupp.

fripp21 skrev:En underlig sak som jag satt och funderade över. Det verkade nästan som att våra hjältars ansikten mestadels är i skugga i detta avsnitt. Varför? Why? How?

Det där har slagit mig under omtitten nu; de tidiga säsongerna är ofta VÄLDIGT mörka (bildmässigt) och det blir då väldigt hackat och malet beroende på vem som regisserar. I vissa avsnitt - "Welcome To The Hellmouth" och "When She Was Bad", t ex - är det jävligt snyggt fotat, med allas ansikten hela tiden precis lagom belysta för att man ska fånga upp ansiktsuttryck och rörelser. I andra ("Teacher's Pet", "Some Assembly Required") blir det bara kolmörkt. Trist. Kyrkogårdsscenerna i det här avsnittet hade t ex kunnat bli jävligt mycket bättre med lite bättre foto.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav madskellig » sön sep 24, 2006 21:31

Nu har jag halkat efter lite i omtitten, aj då.

Ett ganska mediokert avsnitt där det bästa är samspelet gruppen emellan, själva frankenstien historien är väl inte sådär jättbra. Fast Chris hemliv ger ju det hela en ganska sorglig underton vilket hjälper avsnittet, det är bättre än jag minns det faktiskt.

Buffy och Angel scenerna är väldigt bra, och då är jag inte ens ett Buffy/Angel fan. Speciellt scenen i början är rätt underbart.
Are you crazy? You don't just sneak up on people in a graveyard. You make noise when you walk. You stomp or... yodel.


Annars är det bästa i avsnittet diskussionen då de gräver upp graven:
Call me an optimist, but I'm hoping to find a fortune in gold doubloons


Angel i en ljus jacka känns så fel att det är löjligt :D
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav gaspode » mån sep 25, 2006 0:11

ligger också efter med omtitten, men såg två avsnitt idag iaf..

Some Assembly Required var helt okej..
Det har sina brister i grundstory och trovärdighet.
som sagt, varför inte bara döda cordelia och återuppväcka henne? fast en av poängerna med planen var ju att hon inte skulle kunna lämna honom eftersom hon också var ett monster.. jaja..

Giles och Ms Calendar är härliga, och Cordy när hon skall tacka Xander! :lovebunny:

och starkt medhåll till ljussättningen.. nära nog otittbart i vissa scener..
hade för mig att det var bara S1 som hade det problemet, men det kanske inte blev riktigt bra förrän budgetskuttet till S4?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån sep 25, 2006 0:38

gaspode: De bytte från 16 till 35 mm mellan S2 och S3, och det syntes onekligen kvalitetsmässigt. Fast jag är ganska förtjust i det mörka, gryniga. Ibland ger det en riktigt härlig stämning, men ibland är det som sagt ganska otittbart. Teacher's Pet är väl värst, men det hänger i ett tag till onekligen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gollum » mån sep 25, 2006 17:03

Buffy: I fear you

Vet inte om jag tyckte det fanns så mycket mer att hänga i julgranen med detta avsnitt faktiskt. En temposänkning från inledningen av S2 och en ganska svag story om någon sorts Young Fronkenstien (Frau Blücher!)...

Nåväl, precis som i S1 behövs väl mellanavsnitt aom kan ägnas mer till att bygga upp karaktärerna och deras relationer och detta känns definitivt som ett sådant. En som defintivt utveckla(t)s är Xander. Jag tycker han gör ett underbart jobb med att visa tre sidor av sig själv, när han pratar om hur man vill ha det man inte kan få just av den anledningen, hans barnsliga lek med huvudmodellen i lab-salen och hans väldigt vuxna sätt att använda satir och ironi mot många, men kanske främts Cordelia. Och hans svarslösa uttryck när Buffy vägrar hjälpa till att gräva i graven. :D

Nåväl, en svala gör ingen sommar och jag antar att det gäller även åt andra hållet (om ni fattar)
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav AKS » ons maj 23, 2007 21:02

Det går ju inte att säga annat än att ?otW (vad kallas det i Buffy nu igen, alla dessa FotW, MotW, CotW...) var väldigt B. Men jag tycker att alla scener som involverar våra karaktärer -- Giles/Jenny, Cordy/Angel, Buffy/Angel + allihop tillsammans -- är bra och underhållande. Så i slutändan inte ett alldeles hopplöst avsnitt, men efter WSWB så känns det ju lite blekt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav MissKittyFantastico » tor feb 12, 2009 20:35

Själva huvudstoryn är väl rätt njäh. Frankensteins monster bla bla bla. Fast avsnittet är roligt riktigt roligt när man bortser från veckans monster. Jag glömde helt bort att prata sönder viss scener bara för att jag fnissade åt något roligt som sades. Hade för mig att det inte var kul alls, men tänk så fel jag mindes.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Echolls » tor okt 15, 2009 23:59

Inte ett av de bättre avsnitten direkt. Första kvarten eller så är bra, men sen tar den tråkiga storyn alldeles för stor plats. Och så bryr jag mig inte så mycket om Ms Calendar och Giles som par heller, även om deras scener tillsammans inte är dåliga.

Favoritcitat:
Xander skrev:Ms Calendar is reasonably dollsome, especially for someone in your age bracket. She already knows that you're a school librarian, so you don't have to worry about how to break that embarrassing news to her.

Betyg: 4
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » sön jan 03, 2010 0:58

Har börjat ännu en omtitt av Buffy, och har kommit så här långt. Reagerade på att mamman nu slutat leva, trots att hon har en son som fortfarande är levande. Way to show your love for him!
Sen reagerade jag på att Chris et al sa "it just one lousy girl" när de tänkte döda en tjej för att skapa en companion till Chris bror. Hey, är inte han "just one lousy guy". What's the big diff, really? Är tjejer mindre värda än killar, or what?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav konstant » lör jun 05, 2010 16:17

Hm. Första avsnittet var så mycket bättre, tappade lite tempo här måste jag säga. Helt okej avsnitt dock. Storyn är egentligen inte så bra alls, men lite creds för att badguysen inte riktigt är badguyes, vilket gör att gränsen mellan onda och goda är lite diffus.

Fint hur gänget ändå lyckas hålla uppe avsnittet trots dålig plotline. Men seriöst, varför varför varför har Angel på sig den jackan?! Trevligt att Cordy får ta mer och mer plats, jag tycker hon ger en härlig kontrast också. Stackars Buffy som hela tiden måste ha hela världen på sitt samvete medan Cordy kan vara och är så extremt självcentrerad (på ett älskvärt sätt).

Extra plus till Giles/Miss Calender. Stamningen och raggningsrepliken och det är fint, även om det stundtals blir lite väl corny. Men ändå. :lovebunny:
"Om du håller så slår jag" - Mulan
Användarvisningsbild
konstant
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 maj 2010

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron